må man udstede faktura uden at have egen virksomhed og kan modtageren trække den fra

PBH

Jeg har en virksomhed.

I den forbindelse har jeg fået et familiemedlem, der er skrap til computere,
til at hjælpe mig med at sætte noget hardware og software op.

Han er udelukkende "amatør" dvs. han er ikke erhvervsdrivende.

Men må han alligevel lave en faktura til mig, som jeg kan trække fra i min
virksomhed (han opgiver selvfølgelig fakturabeløbet som B-indkomst eller
virksomhedsindkomst afhængig af, hvad der er rigtigt).

Det hele er lavet strengt erhvervsmæssigt, da denne computer udelukkende
står på min arbejdsplads og har tilknytning hertil. Vi har aftalt, at han
får et beløb, fx. 1.000 kr. for sit arbejde.

Er det lovligt at gøre det på den måde med faktura, selvom han ikke har
virksomhed selv?

KHJ

"PBH" <ma...@mail.invaliod> skrev i en meddelelse
Ja.
Hvis han som ikke-momsregistreret ikke debiterer moms, må du heller ikke
afløfte moms af den indgående faktura.
Karsten H. Jensen

PBH

> Ja.
> Hvis han som ikke-momsregistreret ikke debiterer moms, må du heller ikke
> afløfte moms af den indgående faktura.

Hej igen,

lige for at være sikker / få det skåret ud i pap:

Siger du ja til, at man som ikke-erhvervsdrivende - altså som almindelig
privatperson - gerne må lave en faktura for et udført stykke arbejde, som
den fakturamodtageren kan trække fra i sin welvstændige virksomhed? (Er der
ingen regler om, at en gældende faktura kun må udstedes af
erhvervsdrivende?)

Knud Berggreen

Hvor er det nu man lige skelner mellem en erhvervsdrivende person og
en ikke-erhvervsdrivende person...?

Jeg er en person. Jeg sælger nogle produkter kommercielt. Jeg er
erhvervsdrivende, får den udvidede selvangivelse og indleverer
regnskab.

Hvis en erhvervsdrivende foretager udbetalinger til
ikke-erhvervsdrivende skal denne enten indeholde a-skat eller
indberette udbetalingen på vedkommendes cpr-nummer som b-indkomst.
Sidstnævnte gælder mig bekend ikke for udbetalinger der vedrører
honorar for udført arbejde?

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Jesper

"Knud Berggreen" <kn...@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> indberette udbetalingen på vedkommendes cpr-nummer som b-indkomst.
> Sidstnævnte gælder mig bekend ikke for udbetalinger der vedrører

Det er den der skriver regningen, der selv skal indberette sit honorar.

For nylig havde jeg en byggesag hvor jeg i den forbindelse ville udbetale et
honorar
til en ingeniør, der hjalp til på opgaven. Han var ikke moms-registreret.
Vi blev enige om at han kunne lave en regning med cpr-nummer og uden moms.

Jeg rådførte mig hos revisoren, for at være sikker på at alt gik efter
loven.
Det viste sig at den bedste løsning var, at udbetale det som b-indkomst og
selv
indbetale/indberette skatten.

Hvis jeg udbetalte hele beløbet og det senere skulle vise sig, at ham der
havde
udskrevet regning IKKE selv havde indberettet beløbet...ja, så kunne jeg
komme til at hænge det!

Lyder mærkeligt, men sådan er reglerne.

PBH

"Jesper" <n...@mail.dk> skrev i en meddelelse

igen beklager jeg, at jeg ikke er stærk i de ting, og vil være helt sikker.

Dvs. at det er okay, at jeg trækker regningen fra, som en
ikke-erhvervsdrivende har udstedt til mig. Om personen så selvangiver
beløbet som B-indkomst eller ej er ikke mit problem, men hans, da jeg har
fået en faktura fra ham?

KHJ

> [...]

> havde
> udskrevet regning IKKE selv havde indberettet beløbet...ja, så kunne jeg

Ja, og det gælder i alle tilfælde. En arbejdsgiver hæfter for redegørelse og
indbetaling af arbejdstageres skatter - og uden skattekort er det vist
stadig 60%, der skal tilbageholdes.

KHJ

> [...]
> ikke-erhvervsdrivende har udstedt til mig. Om personen så selvangiver
> beløbet som B-indkomst eller ej er ikke mit problem, men hans, da jeg har

Du behøver absolut ikke at beklage.

Ja, du kan trække regningen fra med den fulde beløb, m e n for netop at
være på den sikre side, som der er skrevet ovenover, skal du endten bede om
mandens A-kort, og hvor det allerede er hos en anden arbejdsgiver, skal du
bede om hans Bi-kort, hvor hans træk% uden skattemæssige fradrag fremgår, og
så skal du tilbageholde den af fakturabeløbet beregnede træk%. Kan du
hverken får det ene eller andet kort, skal du kort og godt trække 60%.

Du tilmelder dig hos TS som lejlighedsvis angiver og får så et kort
tilsendt, hvor du redegør for tilbageholdt skat. Du skal nok også huske
bruttoskatten (8%9 og den tvungne pensionsordning (1%), men det er der måske
en anden, der kan bekræfte?

PBH

> [...]
> tilsendt, hvor du redegør for tilbageholdt skat. Du skal nok også huske
> bruttoskatten (8%9 og den tvungne pensionsordning (1%), men det er der

Hvad så, hvis der er 10 eller 100 (i eksemplet) forskellige personer, som
jeg har modtaget "faktura" fra. Jeg kan jo ikke bede om 100 menneskers
skattekort. Hvor er skillelinien, om jeg "køber" lidt hjælp fra en person,
som laver fakturaen til mig og jeg "ansætter" ham?

Knud Berggreen

On Mon, 26 Apr 2004 19:25:52 +0200, "PBH" <ma...@mail.invaliod> wrote:

> [...]
>skattekort. Hvor er skillelinien, om jeg "køber" lidt hjælp fra en person,
>som laver fakturaen til mig og jeg "ansætter" ham?

Told+skat er fuldstændig ligeglad med hvad du kan eller ikke kan. Hvis
du udbetaler et beløb til en person så er det dig der har
indberetnings- og tilbageholdelsespligten. Det samme gælder hvis du
foretager udbetaling til 100 personer.

PBH

> [...]
> du udbetaler et beløb til en person så er det dig der har
> indberetnings- og tilbageholdelsespligten. Det samme gælder hvis du

Tja, jeg har lige fået lavet nyt badeværelse og vil så kun betale halvdelen
af fakturaen, da t&s er ligeglade med, hvad jeg kan og ikke kan og med
begrundeelsen, at det er mig, der har ansvaret.

Måske det giver problemer med håndværkeren, men idet han ikke er et selskab
er han vel privat.

Jesper

> [...]
> begrundeelsen, at det er mig, der har ansvaret.
>
> Måske det giver problemer med håndværkeren, men idet han ikke er et

Nej. Han kan godt have et enkeltmandsfirma og dermed er det ham selv der
skal
indberette beløbet. Det kan du ikke komme til at hænge på.

Da du selv er selvstændig ved du vel hvordan en faktura skal se ud.
Moms, cvr-nummer, mv.

alexbo

"PBH" skrev

> Tja, jeg har lige fået lavet nyt badeværelse og vil så kun betale
halvdelen
> af fakturaen,

Det er også den korrekte måde, hvis håndværkeren ikke har et CVR nr. påført
fakturaen.

mvh
Alex Christensen

PBH

"alexbo" <ale...@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "PBH" skrev

> halvdelen
>
> Det er også den korrekte måde, hvis håndværkeren ikke har et CVR nr.
påført
> fakturaen.

ja men han brokker sig nok og sender en rykker. I princippet er det lidt
voldsomt at skal have et cvr-nummer for 2 fakturaer årligt

PBH

> [...]
> indberette beløbet. Det kan du ikke komme til at hænge på.
>
> Da du selv er selvstændig ved du vel hvordan en faktura skal se ud.

men hvor går grænsen. Kan den pågældende person ikke bare kalde sig selv for
ejer af et enkeltmandsfirma uden cvr-nr. og kalde det virksomhedsindkomst /
b-indkomst selvom der årligt kun er tale om et par fakturaer (2-3 stykker)
uden køberen skal trække skat. Udlejningsejendomme kører også som erhverv,
men jeg kender en uden cvr-nr

KHJ

> ja men han brokker sig nok og sender en rykker. I princippet er det lidt
> voldsomt at skal have et cvr-nummer for 2 fakturaer årligt

Det er jo ikke dig, der som privat skal have et CVR. Det har du jo heller
ikke, når du handler i Brugsen. Men det er simpelthen skillelinien for
handel mellem 2 private og handel mellem 2 med hvert sit CVR-nr. - eller
blot den ene af dem.

Er fakturaen fra din håndværker forsynet med et CVR nr. som krævet iflg.
lovgivningen, er han at betragte som selvstændig næringsdrivende. Er du ikke
tilfreds med hans arbejde , kan det da være klog politik, i første omgang
ikke at betale regningen. Det letter naturligvis på situationen, hvis han
allerede har anerkendt manglerne. Du skal naturligvis samtidig gøre ham
opmærksom på de mangler, der iflg. regningen ikke er afhjulpet, og at
betaling ikke vil finde sted, før dette er sket. Resten kan evt. ende i en
inkassosag, men protesterer du fordringen der, bliver der nedsat en ret med
domsforhandling, og hvor du s kan forlange syn og skøn, men så er vi også
langt ude, hvor det drejer sig om måske lidt stører entrepriser.