Told regler fra England

James Bush

Hejsa.

Hvis jeg nu skal købe en varegruppe i England som koster ca 11.000 kr. Og de
så skal sendes til min adresse i Danmark.

Er der så noget specielt jeg skal tage hensyn til?. Nu tænker jeg på told,
moms og andre afgifter. Jeg snakker om DVDer i reg. kode 2.

Håber at høre fra jer.

JB

www.kejseren.dk
www.kejseren-debat.dk

Allan Soerensen

"James Bush" <Jame...@nocandoooospambastard.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der så noget specielt jeg skal tage hensyn til?. Nu tænker jeg på told,
> moms og andre afgifter. Jeg snakker om DVDer i reg. kode 2.

Da England er et EU-land, skal der ikke betales Told.

Hvis du er moms-registreret, skal du oplyse dit moms/CVR-nummer til
leverandøren, hvorefter han kan sende varen moms-frit.
Er du ikke moms-registreret, skal du betale Engelsk moms (VAT)

KHJ

AS

Leverandøren skal ligeledes anfør sit VAT-nr. på sin fakturta.
KHJ

Allan Soerensen

"KHJ" <bi...@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Leverandøren skal ligeledes anfør sit VAT-nr. på sin fakturta.

Ja, ja, det skal han jo altid.
Nu gik spørgsmålet ikke på hvilke krav der er til en faktura ;o)

James Bush

"Allan Soerensen" <micr...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Ok. Så hvis jeg er moms reg. så behøver jeg ikke betale VAT?. Det er så kun
når jeg sælger DVDerne videre at der skal betales normal salgs-moms?.

Nogle der så ved hvad fragt normalt koster fra England olign til Danmark?.
Hvis man nu snakker om 50-100-200 kg?

Michael Rode

"James Bush" <Jame...@nocandoooospambastard.com> skrev i en meddelelse
Nu er England jo temmelig stort - og der er også forskel på hvor i DK det
skal hen. Prøv en af de speditører der er tæt på hvor du bor eller
alternativt et kurer selskab hvis pakkerne ikke er ret store.

mvh
michael

Jonathan Stein

James Bush wrote:

> Ok. Så hvis jeg er moms reg. så behøver jeg ikke betale VAT?. Det er så kun
> når jeg sælger DVDerne videre at der skal betales normal salgs-moms?.

Sådan helt formelt, skal du beregne moms, når du modtager varen. Men
den moms kan du trække fra ligesom hvis du havde købt varen med moms i DK.
På momsafregningen skriver du den moms, du har beregnet af købet
under "Moms af varekøb m.v. i udlandet" - og trækker den fra igen som
alm. købsmoms.
Hvis der overhovedet ikke er andet på momsafregningen, ender du
således med et nul.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Allan Soerensen

"James Bush" <Jame...@nocandoooospambastard.com> skrev i en meddelelse

> Ok. Så hvis jeg er moms reg. så behøver jeg ikke betale VAT?. Det er så
> kun når jeg sælger DVDerne videre at der skal betales normal salgs-moms?.

Ja, sådan vil det virke.
Når du udfylder din moms-angivelse skal du dog selv beregne 25% moms i
rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet" af dit varekøbe, men til gengæld
får du samtidig fradrag for købsmoms på nøjagtig samme beløb.
Frem og tilbage er lige langt, så du vil opleve det som du beskriver. Det er
blot lidt talegymnastik på moms-angivelsen, som bruges til statistik :o)

James Bush

> [...]

> Er der så noget specielt jeg skal tage hensyn til?. Nu tænker jeg på told,
> moms og andre afgifter. Jeg snakker om DVDer i reg. kode 2.

Nu er dette spørgsmål lidt OT til England. Men hvordan er toldregler på DVD
reg. 0 film fra USA? Der har jeg hørt at told reglerne er helt anderledes
end fra en EU land. Jeg har kigget lidt frem og tilbage...men fandt intet
brugbart.

Håber at høre fra jer

på forhånd tak

JB

Allan Soerensen

> [...]
> DVD reg. 0 film fra USA? Der har jeg hørt at told reglerne er helt
> anderledes end fra en EU land. Jeg har kigget lidt frem og tilbage...men

Når der er tale om et ikke EU-land, er der told på mange varegrupper.

Du kan finde toldsatserne på http://vita.toldskat.dk
Når jeg søger på "DVD" ser det ud til at den varer er belagt med 3,50 %
Told. Du bør dog lige checke med dit lokale toldcenter, da jeg ikke føler
mig helt sikker når jeg bevæger mig rundt på det ikke særlig intuitive og
brugervenlige Vita-system.

KHJ

Næh, det drejede sig om krav i forbindelse med indførsel fra UK til DK, og
når så det bliver nævnt, at man selv skal opgive sit SE eller CVR til den
udenlandske leverandør, er det da lige så vigtigt, at leverandøren anfører
sit VAT-nr. på sin faktura.

Så jeg skrev for så vidt blot en fortsættelse af, hvad der allerede var
skrevet.

Men har jeg forulempet nogen ved det supplement, jeg skrev, beklager jeg.

KHJ

Med risiko for at forulempe nogen vil jeg sige til dig, at du skal ringe til
DFDS. De er de billigste med dør/dør fragtrater. I modsat fald lokalfragt i
UK er meget dyrt.

Allan Soerensen

> Men har jeg forulempet nogen ved det supplement, jeg skrev, beklager jeg.

Det har du ikke :o)

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> [...]
> udenlandske leverandør, er det da lige så vigtigt, at leverandøren anfører

Man skal stadig beregne moms ved importen selv om sælgeren ikke har
opgivet sit VAT-nr, så det ændrer egentlig ikke noget, hvis det ikke
står der.
Det er på den måde ikke vigtigere, at køber anfører VAT-nr end det er
at han anfører navn, adresse, fakturanummer o.s.v.

Derimod må sælger ikke fakturere uden moms, hvis han ikke har købers
VAT-nr - så det er altså ganske vigtigt for køber at få opgivet dette.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> Man skal stadig beregne moms ved importen selv om sælgeren ikke har
> opgivet sit VAT-nr, så det ændrer egentlig ikke noget, hvis det ikke
> står der.

Momsen skal beregnes med dansk moms, så det ser ud som et varekøb i DK. Én
af grundene til det forudsætter, at afsender har påført sit VAT-nr (for UK).
Eller må køber i DK ikke afløfte indgående moms, så indkøbet bliver som køb
fra anden momsregistreret virksomhed.

> Det er på den måde ikke vigtigere, at køber anfører VAT-nr end det
> er at han anfører navn, adresse, fakturanummer o.s.v.

Det anvendes mig bekendt også til statestik iflg. et eller andet
EU-direktiv.

> Derimod må sælger ikke fakturere uden moms, hvis han ikke har
> købers VAT-nr - så det er altså ganske vigtigt for køber at få
> [...]

Til det sidste - nej, netop. Nu er der indført en regel for hele EU, at alle
skal have det.

Allan Soerensen

"KHJ" <bi...@karby.dk> skrev i en meddelelse

*** Klip en masse om at afsenderen skal oplyse sit VAT-nummer ved EU-handel
***

Sidder du også og minder alle dine Danske leverandører om at de skal oplyse
deres CVR-nummer + en del andre oplysninger på fakturaen, hver gang du køber
noget ;o)

Jeg mene stadig at James blot skal oplyse sit eget CVR-nummer ved EU-køb og
så forvente at leverandøren er så professionel at han kender fremgangsmåden
ved salg til andre EU-lande.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> [...]
> Eller må køber i DK ikke afløfte indgående moms, så indkøbet bliver som køb

Den danske moms, man afløfter, er den moms, man selv har beregnet -
præcis på samme måde som ved køb fra lande uden for EU, som ikke har
moms-numre.
Man skal stadig ikke bruge sælgers moms-nr. til noget, da sælger slet
ikke opkræver moms.

> Det anvendes mig bekendt også til statestik iflg. et eller andet
> EU-direktiv.

Man skal ikke indberette sælgers moms-nr, men _sælger_ skal
indberette _købers_ nr (og salg til pågældende nr). Som køber skal man
kun angive summen af varekøb i andre EU-lande.

KHJ

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>

> Sidder du også og minder alle dine Danske leverandører om at de skal
> oplyse deres CVR-nummer + en del andre oplysninger på fakturaen, hver

Nej. De fleste har sædvanligvis altid haft alle oplysninger undtagen
SE/CVR-nr., hvor nogen af de mest "praktiske" dog trods alt er, dato,
fortløbende nr., hvem sælger er (navn + fuld adresse), og hvem køber er
(navn + fuld adresse) evt. alternativ leveringsadr. og hvad køber har købt
og til hvilke priser og betingelser, købe har købt, svjh til et totalt beløb
excl. moms og derefter momsberegningen og så en grandtotal.:-)

> Jeg mene stadig at James blot skal oplyse sit eget CVR-nummer ved
> EU-køb og så forvente at leverandøren er så professionel at han
> kender fremgangsmåden ved salg til andre EU-lande.

Det er ikke lige tilstrækkeligt, men som sagt, de øvrige krav er jo allerede
sædvanlige.

Du kan se kravene her:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=108095&vID=200719&i=34#i108
095

og de er som skrevet ikke så vanskelige at imødekomme. For vores vedkommende
var det såmænd kun at programmere SEnr. ind på en ledig plads i
fakturaformularen, vi bruger, og det er det for de fleste.

KHJ

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> moms-numre.
> Man skal stadig ikke bruge sælgers moms-nr. til noget, da sælger

Se lige T/S regler, hvor jeg lige gav en link til. Der er andre, der
omhandler det tilfælde, du nævner. Desuden skal im-eksport m/mu moms
redegøres som anført på din momsredegørelse.

Det kan lynhurtigt blive et EU krav, og nu er oplægget i praksis gennemført.

> Man skal ikke indberette sælgers moms-nr, men _sælger_ skal
> indberette _købers_ nr (og salg til pågældende nr). Som køber skal man
> kun angive summen af varekøb i andre EU-lande.

Det er da lige så langt som det er bredt. Det gælder jo uanset i hvilket
EU-land, henholdsvis sælger og køber har adresse.

Igen må jeg henvise til en relevant link hos GT/S:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=210927&vID=200719&i=41#i210
927

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Se lige T/S regler, hvor jeg lige gav en link til. Der er andre, der
> omhandler det tilfælde, du nævner.

Told*Skats vejledning gælder for danske firmaer, som sælger til
udlandet. Det er muligt, at de engelske regler stiller samme krav til en
engelsk sælger, men det betyder ikke, at en dansk importør skal være
specielt påpasselig med at få anført sælgers moms-nr på fakturaen.

> Desuden skal im-eksport m/mu moms
> redegøres som anført på din momsredegørelse.

Ja, - men køber skal ikke bruge sælgers moms-nr til den redegørelse.

> Det er da lige så langt som det er bredt. Det gælder jo uanset i hvilket
> EU-land, henholdsvis sælger og køber har adresse.

Ja, men læg lige mærke til indholdet. _Sælger_ skal indberette
_købers_ moms-nr. Køber skal _ikke_ indberette sælgers.

Allan Soerensen

> Det er ikke lige tilstrækkeligt, men som sagt, de øvrige krav er jo
> allerede
> sædvanlige.

Ja, og de ting er det sælgers pligt at vide at han skal oplyse når han
sælger noget til en kunde i et andet EU-land.
James har givet de oplysninger han skal når han har oplyst sit CVR-nummer
til sælger.

KHJ

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> en engelsk sælger, men det betyder ikke, at en dansk importør skal
> være specielt påpasselig med at få anført sælgers moms-nr på

Det er jo det, jeg skriver. En engelsk sælger har også pligt til at angive
sit VAT nr.

> Ja, - men køber skal ikke bruge sælgers moms-nr til den
> redegørelse.

Nej, det har jeg heller ikke påstået. Dette gjalt kun om, hvordan man
redegjorde for erhvervelsesmoms, som det vist så smukt hedder.

Jeg har kun gjort mig til talsmand for kravet til oplysninger på en s a l
g s -faktura. uanset om det er en dansker, der sælger til DK eller eksport
til et EU-land - ikke om en evt. redegørelsespligt. Der er, som jeg
tidligere indikerede, hvis ikke rigtigt vedtaget regler fra EU om
redegørelser. Jeg skrev bare, at nu var forarbejdet gjort, så det ikke kan
komme som nogen overaskelse for nogen.

> Ja, men læg lige mærke til indholdet. _Sælger_ skal indberette
> _købers_ moms-nr. Køber skal _ikke_ indberette sælgers.

Igen - det har jeg heller ikke påstået. Det jeg igen har gjort mig til
talsmand for, er, at en dansker, der sælger, skal redegøre for sin kundes
SE, CVR - eller ved eksport til f.eks UK VAT nr. Den samme pligt gælder en i
UK, der sælger til en, der køber i f.eks. DK - ergo er det stadigt lige så

langt som det er bredt.

> M.v.h.
>
> Jonathan

Jeg har opfattelsen af, at du er begyndt at køre i ring, så jeg tror ikke,
at vi kommer det nærmere.

KHJ

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bi...@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og de ting er det sælgers pligt at vide at han skal oplyse når han
> sælger noget til en kunde i et andet EU-land.

Ja, kravet om SE/CVR nr. i Danmark gælder både eksport og indenlandske
fakturaer - ellers var der da ingen grund til, at vi skulle til at trykke
det på vores fakturaformularer, som vi naturligvis "alle" har gjort.

> James har givet de oplysninger han skal når han har oplyst sit
> CVR-nummer til sælger.

Ja, ud over de andre krævede, og som sædvanligvis allerede fremgår a
fakturaen, og som jeg oven i købet selv remsede op.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det er jo det, jeg skriver. En engelsk sælger har også pligt til at
> angive sit VAT nr.

Måske - det må vi så kigge i de engelske regler efter. Men Allan
skrev, at køber skulle oplyse sit momsnr. til sælger. Du tilføjede, at
sælger også skulle anføre sit eget momsnr på fakturaen.

Det er grundlæggende køber ligegyldigt, om sælger anfører sit momsnr,
så det er ikke mere relevant at minde om dette end det er at minde om,
at sælger skal påføre dato, fakturanummer og alt muligt andet.

Da du specielt fremhævede sælgers momsnummer så det ud som om det
skulle være specielt vigtigt, at dette var anført.

> [...]
> pligt gælder en i UK, der sælger til en, der køber i f.eks. DK -
> ergo er det stadigt lige så langt som det er bredt.

Øhm, ja. SÆLGER skal redegøre for KØBERS momsnr. Køber skal IKKE
redegøre for SÆLGERS momsnummer.
Derfor er det ikke helt "lige så bredt som det er langt".

KHJ

"Jonathan Stein" <jst...@image.dk> skrev i en meddelelse

> KHJ wrote:
>

> --
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
> mail-setup med daglig backup.
> http://www.jsp-hotel.dk/

Jeg tror, en af os mistolker lovgivningen.

I øvrigt spiller det ikke nogen særlig ulejlighed at indføre det på sin
faktura.

Masser vil i øvrigt ikke handle med virksomheder, der ikke har et CVE/SE-nr.
Det er det første, de spørger efter ved oprettes som kunde.
Måske også af hensyn til forhandlerpriser.

Så jeg beholder under alle omstændiger den oplysning også - det er jo ikke
nogen hemlighed - og så har jeg samtlige punkter påført fakturaerne.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Jeg tror, en af os mistolker lovgivningen.

?

- Vi kører noget rundt i tingene. Lad mig lige vende tilbage til
udgangspunktet, hvis denne tråd skal få en fornuftig slutning.

Hvorfor skrev du i
http://groups.google.dk/groups?as_umsgid=%25VHjd.62909%24Vf.3...@news000.worldonline.dk
specielt at leverandøren skulle anføre sit VAT-nr på fakturaen?

> Så jeg beholder under alle omstændiger den oplysning også - det er jo ikke
> nogen hemlighed - og så har jeg samtlige punkter påført fakturaerne.

Det er en rigtig god idé, for i Danmark er det jo et krav, at
_sælger_ påfører sit momsnummer på sine fakturaer.
- Det har bare ikke rigtig noget med trådens begyndelse at gøre...

M.v.h.

Jonathan

KHJ

http://groups.google.dk/groups?as_umsgid=%25VHjd.62909%24Vf.3103427@news000.
worldonline.dk

> specielt at leverandøren skulle anføre sit VAT-nr på fakturaen?
>

> M.v.h.
>
> Jonathan

Det har jeg fra mine engelske leverandører, samt hvor jeg også lejlighedsvis
leverer til England. Det er jo også meget sandsynligt, da det er et
EU-direktiv og således må gælde for alle i EU uanset nationalitet. At der så
nok er adskillige, der ikke har gjort det, og hvor der heller ikke været
tilfælde til at påpege det, er så en hel anden sag.

Allan Soerensen

> I øvrigt spiller det ikke nogen særlig ulejlighed at indføre det på sin
> faktura.

For pokker da!
James er *køber*, det er *ikke* køber der skal skriver en faktura og
tilføjer alle sælgers oplysninger.
Køber skal blot oplyse sit eget CVR/VAT-nummer så sælger kan skrive det på
fakturaen. Det er sælgers ansvar at fakturaen indeholder de krævede
oplysninger om *sælger*.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> http://groups.google.dk/groups?as_umsgid=%25VHjd.62909%24Vf.3103427@news000.
> worldonline.dk

> Det har jeg fra mine engelske leverandører, ...

Nu tænkte jeg egentlig ikke på, om det er rigtigt eller forkert, at
det skal stå der.
Jeg tænkte mere på, at den sammenhæng du skrev det i fik det til at
se ud som om det skulle have en særlig relevans for køber, at sælger
påførte fakturaen sit eget momsnr.

Lad os bare antage, at de engelske regler også siger, at sælger skal
påføre sit VAT-nr. på fakturaer.
Skulle det være specielt relevant for køber, at sælger huskede den
oplysning (i forhold til hvad der ellers skal stå på en faktura)?

KHJ

Ja, ja. Det er ikke lige det, jeg gav udtryk for. Det kunne jo være, at ham,
der i denne situation er købder, også i andre situationer er sælger, hvorfor
han i sin tur skal have sin fakturaformular forsynes med de krævede
oplysninger (SE/CVR-nr.). Så uanset hverm, der er køber eller kunder, så er
det stadig den, der sælger og dermed fakturerer, der skal give
oplysningerne. Klart som blæk i en grøn ølflaske.:-)

For nu at sætte mere splid i den, så kunne det være formålstjenligt, hvis
køber forsynede en eventuel skriftlig ordre med sit SE/CVR-nr., for så er
sælger fri for at spørge en ekstra gang efter det for at kunne skrive det på
sin s a l g s - faktura.

KHJ

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> Skulle det være specielt relevant for køber, at sælger huskede den
> oplysning (i forhold til hvad der ellers skal stå på en faktura)?

Det eneste, jeg har bidt mærke i, er at der med det nye regulativ skal være
de oplysninger på en salgsfaktura, som tidligere beskrevet.

Langt de fleste har naturligvis haft alle oplysninger på i forvejen således,
at det kun var SE/CVR-nr. der skulle påføres salgsfakturaer.

Her er lige, hvad T/S foreskriver:

En almindelig faktura skal have følgende indhold:

a.. udstedelsesdato (fakturadato)
b.. et fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som
identificerer fakturaen (fakturanummer)
c.. sælgerens CVR-nr. (eller SE-nr.)
d.. sælgerens navn og adresse samt købers navn og adresse
e.. mængden og arten af de leverede varer / omfanget og arten af de
leverede ydelser
f.. den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller
afsluttes, eller hvor afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er
fastsat og er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato
g.. momsgrundlaget, pris pr. enhed uden moms, eventuelle prisnedslag,
bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
h.. gældende momssats
i.. det momsbeløb, der skal betales.
En udenlandsk virksomhed, som er registreret ved en herboende repræsentant
skal i fakturaen endvidere anføre navn, adresse og repræsentantens
SE/CVR-nr.

Det kan dog også være praktisk at anføre andre oplysninger om f.eks.
telefonnummer, e-mail, bank- og/eller girokonto, betalingsbetingelser mv.,
men det er ikke et krav, at disse oplysninger står på fakturaen.

Allan Soerensen

> Det eneste, jeg har bidt mærke i, er at der med det nye regulativ skal
> være
> de oplysninger på en salgsfaktura, som tidligere beskrevet.

Ja, og de nye faktura-krav gælder for Danske sælgere. Her er der tale om en
Engelsk sælger ;o)

KHJ

Allan Soerensen wrote:
> Ja, og de nye faktura-krav gælder for Danske sælgere. Her er der tale
> om en Engelsk sælger ;o)
>

> Ja, og de nye faktura-krav gælder for Danske sælgere. Her er der tale
> om en Engelsk sælger ;o)

Ja, at du gentager dig selv gør det jo ikke mindre forkert. Men nuvel. Da
det her drejer sig om et EU-direktiv, så gælder da det samme for engelske
sælgere - eller for sælgere i hvilket som helst EU-land.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det eneste, jeg har bidt mærke i, er at der med det nye regulativ skal være
> de oplysninger på en salgsfaktura, som tidligere beskrevet.

Ja, men hvorfor f.... skrev du netop det om sælgers momsnr. i den
sammenhæng (omkring køb)?

Skulle det have en speciel relevans til det stillede spørgsmål, eller
fik du bare en spontan trang til at gøre opmærksom på netop den regel?

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> Skulle det have en speciel relevans til det stillede spørgsmål,
> eller fik du bare en spontan trang til at gøre opmærksom på netop den

Næh, nej, jeg så det bare i EU-sammenhænge (fra starten).