Udlån af vare for test før køb

TC

Hej

Vi sælger nogle tunings bokse til biler.

Disse udlåner vi gratis i 14 dage, så folk kan prøve før de køber (selvom de
jo har 14 dages returret, da vi sælger via web).

P.t. sender vi boksen med en faktura hvor de skal indbetale beløbet eller
returnere boksen efter 14 dage.

Hvordan står vi stillet hvis de ikke indbetaler eller returnerer varen??

Findes der en eller anden udlånsaftale man kan få folk til at underskrive?
og gør det at vi er bedre stillet ?

Endnu har vi heldigvis ingen problemer haft.

Mvh

Wero Electronics
Tommy Christensen

www.wero.dk

Nico de Jong

"TC" <t...@wero.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> returnere boksen efter 14 dage.
> Hvordan står vi stillet hvis de ikke indbetaler eller returnerer varen??

Det er også det jeg plejer at gøre.
Jeg kan dog se et par principielle problemer.
Når du skriver en faktura, skal der moms på, så hvis de 14 dage ender efter
en momsperiodes afslutning, skal du lægge moms ud til T & S.
Hvis de hverken returnerer eller betaler en vare, og de går konkurs, må du
pænt stille dig op i rækken af kreditorer, og så hvad der eventuelt bliver
tilover til dig, og du kan først føre momsen tilbage når "tabet er endeligt
konstateret".

Hvis du laver en låneseddel, slipper du for dette, og boksen er stadigvæk
din. Så burde du principielt kunne få boksen tilbage.

Man kunne måske overveje en kombination af låneseddel og depositum ?

Nico

Ebbe Kristensen

"TC" <t...@wero.dk> wrote in message news:<4001b953$0$24835$ba62...@nntp01.dk.telia.net>...

> [...]
>
> Findes der en eller anden udlånsaftale man kan få folk til at underskrive?

Jeg ville skrive på fakturaen at kunden har 14 dages kredit samt 14
dages gratis returret, begge dele fra fakturadato. Ikke noget med lån
af dimsen eller den slags. Hvis kunde ikke overholder disse regler, er
der simpelthen tale om manglende betaling købet og den slags er der
klare regler for samt ikke mindst metoder til at behandle.

> Endnu har vi heldigvis ingen problemer haft.

Godt. Det tyder på at I har tilfredse kunder :-)

Ebbe

KHJ

"Nico de Jong" <ni...@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pænt stille dig op i rækken af kreditorer, og så hvad der eventuelt bliver
> tilover til dig, og du kan først føre momsen tilbage når "tabet er

Det er ikke for at være ordkløver, men i mange tilfælde - specielt ved
årsafslutninger - opgør man dubiøse debitorer og anlægger en vurdering af,
om fordringen er erholdelig. Er der desuden tale om fordringer under den
størrelse, hvor det kan betale sig at indlede en inkassosag, gør det det
hele nemmere, nemlig at føre fordringen over på kontoen tab på debitorer og
så debitere kontoen for udgående moms.

Jeg har set flere revisorer gøre det og aldrig set TS beklage sig over det.

Selvfølgelig skulle fordringen alligevel komme i hus, skal man bogføre det
på kontoen for afskrevne debitorer med den udgående moms igen.

Alt dette forudsætter naturligvis, at det ikke er "det halve" af
omsætningen, der skal nogle ture rundt i manegen.

Nå, det var bare lige selektivt i din oprindelige besvarelse, som jeg er
enig i.

> Nico

Karsten H. Jensen