Problemer med Mail

henrik hyre

Hej.
Pludselig kan jeg ikke længere sende fra Mail (3,5). Det er uanset om
det er POP eller IMAP. Jeg har prøvet at slette alle konti og oprette
dem igen. Jeg har adgang til dem alle som webmail, og der virker de,
så det er åbenbart ikke udbyderen det er galt med. Jeg er ikke helt
sikker, men jeg mener problemet startede da jeg skiftede
internetudbyder for et par uger siden. Der er kommet nogen meddelelser
om at Mail ikke genkendte sikkerheds-certifikaterne, men dem har jeg
så godkendt manuelt.
Er der nogen der har en ide om hvad problemet er?

Henrik

Jesper

henrik hyre <h...@mail-online.dk> wrote:

Muligvis korrupt .plist fil (findes i hjemmemappe -> Bibliotek ->
Preferences -> com.apple.mail.plist og
com.apple.mail.searchhistory.plist )
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

"Lyrik"

,,,,,,,,,,,,,,,,
At du bruger skodprogrammet "Mail" istedet for at bruge "Opera";-)

--
Hilsen
Jens

KentBM

henrik hyre skrev:

> så det er åbenbart ikke udbyderen det er galt med. Jeg er ikke helt
> sikker, men jeg mener problemet startede da jeg skiftede
> internetudbyder for et par uger siden. Der er kommet nogen meddelelser
Har du ændret SMTP til din nye udbyder (i Thunderbird er det punktet
udgående server)? For eksempel bruger TDC (a)smtp.mail.dk.

--

Kent

Thomas von Hassel

\"Lyrik\" <ly...@heaven.dk> wrote:

meget konstrutkivt ...

/thomas

Thomas von Hassel

henrik hyre <h...@mail-online.dk> wrote:

du skal bruge din nye udbyders smtp server ..

/thomas

Steen

\"Lyrik\" <ly...@heaven.dk> wrote:

> At du bruger skodprogrammet "Mail" istedet for at bruge "Opera";-)

Hov hov, ikke disse (første gang jeg bruger dette "unge" udtryk) Apple

henri...@gmail.com

Nemlig. Tak til jer alle. Problemet var at hos min gamle
internetudbyder kunne jeg bruge smtpserveren fra mit web/mail-hotel,
Det kan jeg ikke hos den nye.
Henrik

Jesper Haaber Gylling

<henri...@gmail.com> wrote:

Hvem er din gamle og hvem er din nye?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Jon

<henri...@gmail.com> wrote:

> Nemlig. Tak til jer alle. Problemet var at hos min gamle
> internetudbyder kunne jeg bruge smtpserveren fra mit web/mail-hotel,
> Det kan jeg ikke hos den nye.

Det er jeg overrasket over, vel å merke dersom din smtp-server kun
brukes med autentisering (User ID & pw), og helst også ssl.

Jeg benytter .Mac og gmails smtp-servere fra overalt, men da legitimert
og via ssl. Min internett-tilbyders smtp vet jeg ikke engang hva heter.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Snorre Berg

Jon skrev:

> [...]
>
> Jeg benytter .Mac og gmails smtp-servere fra overalt, men da legitimert
> og via ssl. Min internett-tilbyders smtp vet jeg ikke engang hva heter.

Jeg får ikke sendt noe som helst for tida.

Anne enn news da.

henri...@gmail.com

On 12 Apr., 17:15, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

Min gamle var Profiber, den nye er 3 mobil bredbånd. Webhotel/mail
host er Surftown.

Henrik

henri...@gmail.com

On 12 Apr., 19:29, see_signat...@mac.com.invalid (Jon) wrote:

Du har ret. Min gmail og andre såkaldte online udbydere virkede også
fint, men dem som var hosted på surftown, altså mine egne domæner,
virkede ikke før jeg valgte at bruge 3's smtp server.
Det er ikke alle internetudbydere der har postservere, bl.a. Profiber.

Henrik

Morten Reippuert Knudsen

Der bruges hverken IMAP eller POP til at afsemde emails. Det er SMTP du
skal kigge på.

Er du sikker på at der er ssl på din SMTP server?
Bruger du din ISP's SMTP?
Hvilken port bruger du SMTP på?

De fleste ISP'ere blokerer for brug af frememde SMTP servere på
stdandart porte.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Lars Kongshøj

Jon skrev:

> Det er jeg overrasket over, vel å merke dersom din smtp-server kun
> brukes med autentisering (User ID & pw), og helst også ssl.

Der bruges vel POP before SMTP på mailserveren, og internetudbyderen har
lukket for udgående SMTP-forbindelser.

/Lars

Henrik Münster

<henri...@gmail.com> wrote:

> Det er ikke alle internetudbydere der har postservere, bl.a. Profiber.

Det kommer bag på mig, men OK, der er jo så mange firmaer nu om dage, og
jeg følger jo ikke med i, hvad de alle gør. Jeg troede, at mailservere,
newsserver og den slags var nærmest obligatorisk. Er det ikke temmelig
amatøragtigt ikke at tilbyde mailservere? Det bliver jo nemmere at gøre
tingene billige, hvis man ikke tilbyder noget. Som forbruger skal man i
hvert fald være opmærksom på den slags begrænsninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Jon

Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:

> newsserver og den slags var nærmest obligatorisk

I alle fall ikke news. :-(

henri...@gmail.com

On 13 Apr., 16:59, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

Du har jo delvis ret. Men ellers er det jo nemt at få mail alle mulige
andre steder. Profiber er heller ikke billig. Til gengæld er de så
hurtige og stabile at alle andre kunne lære noget. Deres up/download
hastigheder er minimumshastigheder. Jeg havde deres 10/10 Mbit/s
forbindelse, og har med den oplevet upload med over 20 Mbit. Det dur.

Henrik

jagge

> meget konstrutkivt ...

Ikke desto mindre sandt. Det er et ualmindeligt buggy program der på
ingen måde lever op til det budskab Apple gerne vil markedsføre.

Jeg er tit ude for at det bare ikke kan lukkes og man skal helt ud og
forcequitte for at få det ned.

Hvis det prøver at sende fra en server der ikke lige er online, så
hænger det forever, hvis en mail ikke kan sendes kan man ikke se den
nogen steder før jeg lukker programmet og genåbner det.....

I sandhed et ringe program.

Venlig hilsen

Jakob

Jon

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

> Ikke desto mindre sandt. Det er et ualmindeligt buggy program der på
> ingen måde lever op til det budskab Apple gerne vil markedsføre.

Jeg har benyttet Mail i ca fem år, og deler ikke din erfaring. Mail har
alltid gjort jobben, også i relativt komplekse setups med mange konti og
flere titusener meldinger.

> Jeg er tit ude for at det bare ikke kan lukkes og man skal helt ud og
> forcequitte for at få det ned.

Din erfaring, ikke min. Vær fosiktig med å generalisere.

> Hvis det prøver at sende fra en server der ikke lige er online, så
> hænger det forever, hvis en mail ikke kan sendes kan man ikke se den
> nogen steder før jeg lukker programmet og genåbner det.....

Mine dukker uten feil opp i "Utkirven".

> I sandhed et ringe program.

Der er vi altså uenige. Jeg benekter ikke dine erfaringer, men ber om at
du ikke generaliserer ut fra dem når de faktisk ikke er almene.
--
/Jon

jagge

Jon <REMOVEd...@mac.com.Invalid> wrote:

> Der er vi altså uenige. Jeg benekter ikke dine erfaringer, men ber om at
> du ikke generaliserer ut fra dem når de faktisk ikke er almene.

Sikke da noget sludder. Jeg synes du skal prøve at google nogle af de
problemer jeg har, jeg er bestemt ikke den eneste.

Uanset hvad så er der noget galt med programmet hvis nogle brugere kan
opleve disse fejl. Jeg har en standard installering og et program skal
bare virke hos ALLE ellers er det noget klamp som mail.

Venlig hilsen

Jakob

Henrik Münster

<henri...@gmail.com> wrote:

> Du har jo delvis ret. Men ellers er det jo nemt at få mail alle mulige
> andre steder.

Mail er jo ikke bare mail. Det kan betyde alt muligt. Man må
specificere, om man mener en adresse, en post-boks, ens e-mail kan ligge
i, en POP3- eller IMAP-server til at modtage post eller en SMTP-server
til at sende post. Begyndere har ofte svært ved at finde rundt i alt
dette, men skal man selv sætte sin computer op og selv skaffe disse
tjenester rundt om, er det nødvendigt at vide lidt om dem. Du har ret i,
at man kan få e-mail-adresser mange steder. I perioder har jeg såmænd
nærmest haft for mange. Ofte er det en god idé at have en uafhængig
e-mail-adresse, så man netop ikke skal skifte, når man skifter udbyder.
Det er bare ikke altid så simpelt.
Jeg har f.eks. mit eget domæne. Det er en rettighed til et
domænenavn, men ikke i sig selv en e-mail-boks, hvor ens e-mail kan
blive modtaget. Her kunne man jo benytte sin aktuelle udbyder og så bare
få sendt sin e-mail til den adresse. Ingen vil så opdage, at man skifter
udbyder og e-mail, fordi ens sædvanlige adresse er den samme. Man får
bare videresendt sin e-mail til den nye udbyder. Hvis ens udbyder ikke
tilbyder e-mail, så skal man altså ud i byen og skaffe det. Det kan man
bestemt også sagtens. Man skal bare være klar over det ekstra besvær og
evt. udgifter.
Det værste synes jeg dog er den manglende SMTP-server. De fleste
udbydere spærrer for brugen af deres SMTP-servere på andre net, så de
kun kan bruges på udbyderens eget net. Jeg ved godt, der findes
uafhængige SMTP-servere, jeg synes bare ofte, udbyderens egen er
hurtigere og mere stabil. Måske gælder det ikke mere. I hvert fald er
det endnu en ting, man skal skaffe ude i byen.

> [...]
> hastigheder er minimumshastigheder. Jeg havde deres 10/10 Mbit/s
> forbindelse, og har med den oplevet upload med over 20 Mbit. Det dur.

Det er da også vigtigt, og det er da fint nok. Du og jeg og de fleste
andre her i gruppen ville sikkert sagtens kunne klare sig med det. Jeg
tror bare, at hr. og fru gennemsnitsdansker vil undre sig over den
manglende e-mail. Jeg har dog været inde på deres hjemmeside nu, og det
lader til, at man kan tilkøbe e-mail.

Henrik Münster

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

Jeg er også nogle gange ude for, at Mail ikke vil lukke ned. Det
fungerer nu helt perfekt, til man prøver at lukke det, så noget reelt
problem er det ikke. Jeg har også før i tiden været ude for, at nogle
postkasser pludselig stod flere gange, og der var andre unøjagtigheder.
Det blev løst ved at slutte Mail og starte det igen. Jeg har nu ikke
mødt den fejl længe, så den er nok løst i de nyere version af Mail.
Jeg vil således give Jon ret i, at Mail er et glimrende program,
som jeg bruger med stor fornøjelse. Der er som sagt en enkelt småfejl,
som altså ikke generer. Jeg benægter ikke, at du og en del andre har
problemer med Mail, men der er altså også mange, og forhåbentligt mange
flere, der ikke har problemer. Lidt problemer må man vel acceptere. Jeg
kan da også være ude for, at Safari pludselig lukker ned, men det sker
meget sjældent, så det regner jeg heller ikke for et reelt problem.
Henne på mit arbejde har vi et større antal computere (ca. 20).
På omkring to af dem kan talegenkeldelsen fryse og kræve genstart. På
resten fungerer den helt stabilt. Jeg ved ikke, om problemet skyldes
hardware eller software. Skal man så sige, at programmet ikke duer?
Computere er jo lidt sære. Vi har også en MacBook Pro, der ikke vil gå
på vågeblus af sig selv. Skærmen slukker fint, men computeren bliver ved
med at køre. Geninstallerer man, hjælper det kortvarigt, men så dukker
problemet op igen. Vi har lært at leve med det. Jeg ved ikke, hvad den
slags skyldes, men der er altså enkelte computere, der driller. Det
betyder jo ikke, at de alle sammen er fyldt med fejl.
Så jeg ved ikke, hvad det er, du synes, vi skal konkludere. Skal
vi alle sammen lade være med at bruge Mail, som vi er glade for, fordi
du og en del andre har problemer? Og skal vi også fraråde folk at
begynde at bruge Mail?

Jon

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

> Sikke da noget sludder.

EOD.

Terje Rydland

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

Den feilen du opplever skjer hvis det er feil på en index i en
IMAP-mappe. Løses lett hvis du lager en ny mappe og legger mailene dit
og sletter mappen med den ødelagte indexen.
Så indexen på IMAP-serveren er ødelagt (serverfeil) og Mail klarer ikke
lese/oppdatere den.
Hos meg, og alle mine venner som bruker Mac, fungerer Mail utmerket.

Terje

Palle

On 2009-04-13 22:30:11 +0200, ja...@noname.invalid (jagge) said:

> Sikke da noget sludder. Jeg synes du skal prøve at google nogle af de
> problemer jeg har, jeg er bestemt ikke den eneste.

Du kan google dig til problemer med alt. Også problemer du ikke har.
Også med Opera minsandten :-)

Bare af nysgerrighed. Hvad bruger du at mailprogram nu?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Flemming Rubini

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

Jeg er sådan set ikke uenig, men bemærk Henriks elegante analyse, som
efter min vurdering netop konkluderer at fejlene er skubbet derhen, hvor
de ikke genere ret mange.
Jeg bruger mail fordi det virker overvejende det meste af tiden efter
hensigten, og er velintegreret i resten at brugegrænsefladen.
Jeg foretrækker og har foretrukket, øh bop bop, hvad er det nu det
hedder, university of ... da dah "Eudora" smukt program. Men har selv
brugt mail siden jeg gik over til at lege med tigerdyr.
I en direkte sammenligning kan mail godt være med hvis man ser på hele
billledet, I think ;-)
Og jeg tror ikke vi er så uenige på det punkt i gruppen på det punkt,
når det kommer til stykket, men hvad er så pointen med din pointe ?
Har du et bedre alternativ, det vil da ikke være ringe.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Morten Lind

Jon <REMOVEd...@mac.com.Invalid> wrote:

Mine erfaringer er ligesom Jons, bortset fra, at jeg har brugt Mail
endnu længere end han.

M.

jagge

> [...]
> lese/oppdatere den.
> Hos meg, og alle mine venner som bruker Mac, fungerer Mail utmerket.

Hej

Det var da et konstruktivt forslag tak for det :0). Det vil jeg prøve

Hvad med mapper er der ingen måde at få mappestruktur i mail ?

MVH

Jakob

jagge

> [...]
> når det kommer til stykket, men hvad er så pointen med din pointe ?
> Har du et bedre alternativ, det vil da ikke være ringe.

Nej desværre har jeg ikke et alternativ så derfor hænger jeg også på.
Der er bestemt ting ved mail jeg synes er gode, men det er bare et
temmelig buggy program.

Et eller andet sted synes jeg at standarden hos Apple burde være højere,
de har altid proklameret at det var stabilitet og brugeroplevelse der
skiller dem fra konkurrenten.

Jeg synes at der er flere og flere eksempler på at Apple ikke adskiller
sig fra andre på den front, og det finder jeg egentligt ærgeligt. Jeg er
da enig i at det er brugbart, men helt uenig i at det er "godt nok"
specielt for Apple at have kerneprodukter som bare ikke virker
færdigudviklede.

Den helt store ironi er at mange Apple brugere vil stadig forsvare at
programmerne og maskinerne er af helt særlig kvalitet når man
sammenligner med MS, det er så ikke tilfældet mere.

Jeg synes helt sikkert stadig at Apple OS har noget konkurenterne ikke
har men der er altså masser af eksempler på at den unikke brugervenlige
oplevelse ikke er et særkende mere.

Men tak for inputtet

MVH

Jakob

jagge

Jon <see_si...@mac.com.invalid> wrote:

> EOD.

tak

Venlig hilsen

Jakob

jagge

> Bare af nysgerrighed. Hvad bruger du at mailprogram nu?

Mail, derfor har jeg oplevet alle disse særheder.

MVH

Jakob

Morten Lind

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

Uden at ville blande mig i nærværende diskussion, som jeg så alligevel
gør, får jeg den tanke, at Apple de seneste par år har fået en del
skiftere på vognen.

Disse skiftere har en helt anden indfaldsvinkel til det at bruge en pc.

Disse skiftere er ikke i besiddelse af den appleske historie.

Disse skiftere forventer samme miljø, de kom fra.

Apple har nok ikke taget højde for denne/disse tanke/-er, hvis
tanken/-erne holder vand?

Undskyld forstyrrelsen ;-)

Terje Rydland

jagge <ja...@noname.invalid> wrote:

Joda. De kalles Postkasser (i norsk Mail). Se i den menyen...

Terje

Esben

Flemming Rubini <0120...@gmail.com> wrote:

Jeg hænger på med Eudora til der kommer en afløser der er bedre. Mail
har efter min mening aldrig været i nærheden af (Og jeg supporterer det
ind imellem hos andre). Det eneste gode argument er integrationen med
resten af OS, som Eudora mangler.

Men der er vidst ikke ret mange der hænger på med Eudora længere og det
er forståeligt at man ikke ønsker at bruge et program der ikke længere
bliver udviklet.

vh esben :-)

dbareud...@get2net.dk
udelad udelad

Palle

On 2009-04-14 18:26:38 +0200, ja...@noname.invalid (jagge) said:

> Mail, derfor har jeg oplevet alle disse særheder.

Hvorfor ikke bare vælge en anden klient?

Palle

On 2009-04-14 22:53:05 +0200, es...@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Men der er vidst ikke ret mange der hænger på med Eudora længere og det
> er forståeligt at man ikke ønsker at bruge et program der ikke længere
> bliver udviklet.

Holder du øje med MailForge?

http://www.infinitydatasystems.com/mailforge/index.html

Der prøver de at tage fat der hvor Eudora slap. Og ikke ala Thunderbird
plugin modellen.

Morten Reippuert Knudsen

On 2009-04-14 22:53:05 +0200, es...@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Men der er vidst ikke ret mange der hænger på med Eudora længere og det
> er forståeligt at man ikke ønsker at bruge et program der ikke længere
> bliver udviklet.

Eudora var glimrende til POP, til IMAP var det en stinker.

Personligt har jeg droppet POP og IMAP klienter til fordel for googles
webklient. Såvel Entourage som Mail er glimrende til POP/IMAP og ikke
ringere end hverken Thundebrid, Windows Mail eller Outllok men jeg
gider bare ikke besværet med at have en lokal mailklient længere.

Lars Kongshøj

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> ringere end hverken Thundebrid, Windows Mail eller Outllok men jeg gider
> bare ikke besværet med at have en lokal mailklient længere.

Hvad er besværet ved en lokal IMAP-klient ift. en web-baseret IMAP-klient?

/Lars

Henrik Münster

Kurt Brixen <kbr...@invalid.invalid> wrote:

> Prøv fx at se på Fullrate - der kan man ikke få e-mail, men Fullrate har
> alligevel en ret god vejledning til hvordan mail sættes op - også Mac
> Mail. Desuden har Fullrate også SMTP-server.
>
> http://www.fullrate.dk/support/email_opsaetning/

Måske er det mig, der er gammeldags. Det vil ikke være første gang. Der
er vist mange i dag, der bruger web-baseret e-mail, selv om de er ret
seriøse computer-brugere. Jeg er mest vant til, at det var begyndere,
der brugte den slags.

> Det jeg mener er at selv om udbyderen ikke tilbyder e-mail, kan de godt
> lave en ordentlig vejledning, så ukyndige kan sætte mail op.

Det komme an på den ukyndige. Jeg vil gerne se dig skrive en vejledning,
som min mor kan åbne et cd-cover efter.
Men I har nok ret. Jeg blev bare så forbløffet over at høre, at
man kan få internet-forbindelse uden nogen servere til e-mail osv. Tiden
er måske ved at løbe lidt fra den slags. Der er jo heller ikke så mange,
der har Gopher- eller Archie-servere mere.

Morten Reippuert Knudsen

6-8GB mailbox der skal hentes ned og caches, indexeres for
søgermulighed mm på alle computere jeg vil læse mail fra.

Det er alt for besværligt når googles klient iøvrigt klarer opgaven
mindst lige så godt.

Peter Farsinsen

Henrik Münster wrote:
> Men I har nok ret. Jeg blev bare så forbløffet over at høre, at
> man kan få internet-forbindelse uden nogen servere til e-mail osv. Tiden
> er måske ved at løbe lidt fra den slags.

Problemet er jo at vi 'shopper' i internetudbydere. Det ene år er det
Fullrate, det næste år er der en ny fibernet-spiller på banen. Dels er
det svært at huske om det er anders_o...@mail.tele.dk eller
tele.mail.dk og når det så bliver kirsten_...@cybercity.dk året
efter er forvirringen total.

Da udbyderne startede med at tilbyde e-mail-konti sammen med deres
forbindelser, var kendskabet til e-mail ganske småt og man skal jo
forstå konceptet inden det er relevant at lave en konto på ofir.dk,
hotmail.dk osv. I dag - tror jeg - det er lige omvendt. Alle ved, hvad
e-mail er og kan sagtens ha' en konto uden også selv at ha' en udbyder.

--
Peter Farsinsen
for...@efternavn.dk

Morten Lind

Peter Farsinsen <for...@efternavn.dk> wrote:

> Problemet er jo at vi 'shopper' i internetudbydere. Det ene år er det
> Fullrate, det næste år er der en ny fibernet-spiller på banen.

Hmm....skal man ikke have ekstemt meget tid tilovers for at gide det?

Jeg havde engang en kæreste, der skulle have ComX, da de rullede tråd ud
- hold da op - problemerne væltede ind. De magtede simpelthen ikke
opgaven uden bøvl for slutbrugeren i mere end et halvt år.

> [...]
> hotmail.dk osv. I dag - tror jeg - det er lige omvendt. Alle ved, hvad
> e-mail er og kan sagtens ha' en konto uden også selv at ha' en udbyder.

Da vi var på telefonmodem i midthalvfemserne havde jeg samtlige udbydere
på maskinen, inklusive deres respektive mailkonti.

ISDN sprang jeg over, og siden ADSL har jeg kun haft én udbyder, men jeg
har beholdt de gamle mailadresser hos de selskaber, der endnu ikke er
gået konkurs, så Teliamail og CyberCity tikker stadig ind i Mail,
hvorimod 12Move, Get2Net og de andre pionerer er slettet.

I mine tretten(?) år med internet hos TDC har der kun været to(2)
nedbrud - overgravede kabler - og et(1) tilfælde af overbelastning med
nedsat hastighed til følge. Ved nedbrud fratrækkes regningen manglende
adkomst.

Desuden har TDC løbende udbygget sit kabelnet og skruet op for
hastighederne og andre services uden yderligere beregning.

Så jeg hører ikke til shopperne, men jeg følger da med fra sidelinien,
for TDC & DONG er jo igang med noget rimeligt interessant fibernoget ;-)

Peter Farsinsen

Morten Lind wrote:

> Hmm....skal man ikke have ekstemt meget tid tilovers for at gide det?

Uhm. Siger manden der har haft mange udbydere...

> Jeg havde engang en kæreste, der skulle have ComX, da de rullede tråd ud
> - hold da op - problemerne væltede ind. De magtede simpelthen ikke
> opgaven uden bøvl for slutbrugeren i mere end et halvt år.

Mmmh. Men nu er de jo blevet lidt mere voksne. Hvis man flytter /ud/ af
byen og ud på landet (heroppe nordpå) kan man faktisk få fiber til ret
rimelige priser lige for tiden. Eksempelvis 20/20mbit for 400,-/md. Det
kan man slet ikke i Aalborg endnu.

> Da vi var på telefonmodem i midthalvfemserne havde jeg samtlige udbydere
> på maskinen, inklusive deres respektive mailkonti.

Jeg spillede på to heste, men glemte at betale min ene regning på 40,-
hos Cybercity. Heldigvis første og eneste gang jeg har snakket med sån'
nogle inkasse-typer. Det endte med at koste over 600,-.

> [...]
> nedbrud - overgravede kabler - og et(1) tilfælde af overbelastning med
> nedsat hastighed til følge. Ved nedbrud fratrækkes regningen manglende

TDC har nogle rigtig fine produkter, men de er kedelige og dyre.
Cybercity og Fullrate (og sikkert mange flere) har også fine produkter -
de koster bare en del mindre.

> [...]
>
> Så jeg hører ikke til shopperne, men jeg følger da med fra sidelinien,

> for TDC& DONG er jo igang med noget rimeligt interessant fibernoget ;-)

Mmmh. Så længe vi skal trækkes med kobbernettet tror jeg ikke der sker
meget spændende. Min opfattelse er, at der ikke kan pines meget mere ud
af det end man gør i dag. Jeg glæder mig til at kunne få fiber og ikke
mindst en ordentlig båndbredde UD af huset.

--
Peter Farsinsen
for...@efternavn.dk

Morten Lind

> Uhm. Siger manden der har haft mange udbydere...

He, he...;-)

> [...]
> af det end man gør i dag. Jeg glæder mig til at kunne få fiber og ikke
> mindst en ordentlig båndbredde UD af huset.

De er jo netop igang med fibernet, og det er interessant ;-)

Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Farsinsen skrev:

> TDC har nogle rigtig fine produkter, men de er kedelige og dyre.

Mnjah. Tror de med Play har fundet noget der VIRKELIG holder på
kunderne. Det er bare yderst irriterende at det ikke virker på min iPod
- nå det laver de nok om når Microsoft er trætte af at prøve på at sælge
Zune.

Elselskabet var iøvrigt ikke konkurrencedygtigt med sit fibernet da de
kom forbi. Jeg får så også via kabel-tv og ikke via kobber. Skifter
boligforeningen så kabeltvudbyder skifter jeg nok også :)

Thorbjørn Ravn Andersen

Morten Lind skrev:

> He, he...;-)

Morten har jo været socialdemokrat i mange år. De gør jo alt hvad de
kan for at få tid til overs.

> De er jo netop igang med fibernet, og det er interessant ;-)

Kan man se noget gennem kulfiber iøvrigt?

Esben

Palle <use...@ducktrucks.dk> wrote:

Hos die-har fansene i comp.mail.eudora.mac er det Penelope, der
forventes at blive afløseren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Penelope_(e-mail_client)

Palle

On 2009-04-14 23:16:44 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<sp...@reippuert.dk> said:

> [...]
> ringere end hverken Thundebrid, Windows Mail eller Outllok men jeg
> gider bare ikke besværet med at have en lokal mailklient længere.

Faktisk foranlediget af dine erfaringer har jeg selv kastet mig ud i
det samme. Flyttede mit domæne til Google, og bruger nu udelukkende
webinterfacet. Har følt mig lidt stripped uden en lokal klient, men har
faktisk vænnet mig fint til det nu. Egentlig er det jo en befrielse at
slippe for. Dejligt ikke at skulle tænke på back-up :-)

Palle

On 2009-04-15 22:33:59 +0200, es...@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Hos die-har fansene i comp.mail.eudora.mac er det Penelope, der
> forventes at blive afløseren:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Penelope_(e-mail_client)

Det er nu ikke min erfaring.

Har før i iden brugt en del tid i comp.mail.eudora.ms-windows og husker
virkelig modstanden til Thunderbird. Har også selv været på Thunderbird
og Penelope plugin'et / Skinnet (som det jo i virkeligheden bare er),
og der bliver aldrig det samme. Med tiden glemmer "de" Eudora og
transformerer sig bare i mangel på bedre. :-)

Morten Lind

Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Morten har jo været socialdemokrat i mange år. De gør jo alt hvad de
> kan for at få tid til overs.

Jo, med 50% alpemælk i årene må man jo stramme sig ekstra an for at
bevise, man er /rigtig/ dansker.

Thorbjørn Ravn Andersen

Morten Lind skrev:

> Jo, med 50% alpemælk i årene må man jo stramme sig ekstra an for at
> bevise, man er /rigtig/ dansker.

Jeg afventer kampråbet om at alle midteuropæere skal følges til grænsen :)

Morten Lind

> Jeg afventer kampråbet om at alle midteuropæere skal følges til grænsen :)

Du rammer, sikkert uden at vide det, Danmarks efterkrigstids
fremmedpolitik.

Da min mor indvandrede, skulle hun i mange år, hvert år møde på
fremmedpolitiets kontor for at bevise, hun havde arbejde og bolig.

Det gjorde hun så i ti år - fra 1951 til 1961, hvor hun fik dansk
statsborgerskab, så tanken er ikke dansk system fremmed ;-)

Jeg fik i 1991 en arbejdskontrakt tilbudt i Schweiz(jeg tog ikke imod
den).

Dengang - jeg ved ikke, hvordan det nu er - skulle en fremmedarbejder
møde hos myndighederne hver niende måned for at dokumentere det samme
som ovenstående.

Kunne man ikke dét, kunne man stemple ud ét sted: ved grænsen.

Så Dansk Folkeparti er bare så håbløst forsent på den - Nationen /har/
skam været der.

Og ja, lille Thorbjørn - det er dit og mit land, vi taler om -
forskrækkelsen er egentlig ikke så langt væk, vel?

Thorbjørn Ravn Andersen

Morten Lind skrev:

Tjah. Gider "vi" have nasserøve ind som bare nyder af systemet uden at
yde i form af skat?

Kan du forklare mig det? Gerne letforståeligt ;-)

Bortset fra det, så er det en af de ting som EU har ændret (men nu er
Schweiz jo heller ikke EU), du ved - arbejdskraftens frie bevægelighed.
Og, ja, jeg kan godt se mange gode ting ved EU ;-)

Morten Lind

Oh, vi har vist for en gangs skyld misforstået hinanden ;-)

1.: Nej - det gider vi ikke.

2.: Jvf. 1. er det ikke nødvendigt.

3.: Enig, EU er ikke helt tosset.

Thomas von Hassel

Palle <use...@ducktrucks.dk> wrote:

> Dejligt ikke at skulle tænke på back-up

dvs. du stoler på at Google ikke en dag siger *poof* og er væk ?

/thomas

Thomas von Hassel

Morten Lind <morte...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Og ja, lille Thorbjørn - det er dit og mit land, vi taler om -
> forskrækkelsen er egentlig ikke så langt væk, vel?

tror snart mange liberale er så trætte af DF at de hellere vil have en
Soc. Dem. regering ....

/thomas

Morten Reippuert Knudsen

Jeg stoler mere på Google end på mig selv og antager at de har en
gedign disaster recovery plan.

Flemming Rubini

Morten Reippuert Knudsen <sp...@reippuert.dk> wrote:

> Jeg stoler mere på Google end på mig selv og antager at de har en
> gedign disaster recovery plan.

som man på engelsk kalder en contingency plan. Irriterende ord.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Henrik Münster

Morten Reippuert Knudsen <sp...@reippuert.dk> wrote:

> Jeg stoler mere på Google end på mig selv og antager at de har en
> gedign disaster recovery plan.

Desværre er intet jo sikkert. Apple er vel ikke mindre kompetente end
Google, og der var vist mange på .Mac, der mistede e-mail sidste eller
forrige år engang. For et par år siden mistede UNI2 rigtig store
datamængder, da deres backup åbenbart også var gået i stykker. UNI2
er/var en ret dyr, "professionel" udbyder i forhold til de steder, vi
private normalt køber vores internetydelser. Jeg ved det, fordi
lægeforeningen havde sine medlemmers konti der. Jeg mistede ikke selv
noget ved de pågældende nedbrud. Hos .Mac var min konto, så vidt jeg
husker, ikke omfattet. I hvert fald ligger der jo en kopi af mine e-mail
på min computer.

Thomas von Hassel

Morten Reippuert Knudsen <sp...@reippuert.dk> wrote:

> Jeg stoler mere på Google end på mig selv og antager at de har en
> gedign disaster recovery plan.

Nå jojo .. det er mere som i "going out of business" at jeg tænker de
forsvinder ...

/thomas

Thorbjørn Ravn Andersen

Thomas von Hassel skrev:

> Nå jojo .. det er mere som i "going out of business" at jeg tænker de
> forsvinder ...

Nåh, du mener hvis Microsoft køber dem, og lukker dem?

Uh, DET kunne være sjovt at følge ... på afstand :-o

Thomas von Hassel

Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Nåh, du mener hvis Microsoft køber dem, og lukker dem?

I disse tider er der så meget der kan galt for et firma .. kan jo være
folk holder op med at købe banner annoncer...

> Uh, DET kunne være sjovt at følge ... på afstand :-o

"It's like a train wreck, it's horrible, but you can't stop watching"

/thomas

Thomas Bjorn Andersen

0120...@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

Så glæd dig over, at seneste mode er at kalde det for Business
Continuity Planning.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Flemming Rubini

Jep, det kan jeg lide. Er mere handlings-orienteret. Kan lettere sælges
overfor en ledelse. Har alt det som jeg savnede.

... det må jeg lige slå op:
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Business_continuity_planning

Man kan også se når man sammenligner de to, BCP overfor contingency,
at det er forskellige traditioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contingency_plan

(Jeg kan især godt lide hvad almindelig bruger skal tænke over i
http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-34/sp800-34.pdf
punktet 5.1.1 Contingency Considerations)

Det ser ud til at BCP bruges sammen med disaster revocery plan.
Begge dele meget mere mundrette, for en europæer i hvert fald.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Disaster_recovery_plan

Så mangler vi bare en Overspringshandlings_den svære opgave kan
vente_plan.

Thomas von Hassel

Flemming Rubini <0120...@gmail.com> wrote:

heh ... det kan være du skal sende de links til DIFO og DK-Hostmaster

/thomas

Flemming Rubini

Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:

> heh ... det kan være du skal sende de links til DIFO og DK-Hostmaster

May the force be with them ...

Morten Reippuert Knudsen

On 2009-04-17 06:57:25 +0200, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> forrige år engang. For et par år siden mistede UNI2 rigtig store
> datamængder, da deres backup åbenbart også var gået i stykker.

Fejl kan ske, men jeg tror min fejlrate i privaten er større.

Google Apps Enterprise produkt lover at de via postini kan restore
mails 3 mdr efter de er slettet. Jeg stoler på at deres
forretningsmodel er i orden og at de har flere backupper på flere
lokationer. Envidere skal data jo forsvinde før det er aktuelt at
reetablere data.

Morten Reippuert Knudsen

Det kan selvfølgelige ske men jeg antager at google er så store at de
er undelagt så skrap revisionslovgivning at det næppe kommer som lyn
fra en klar himmel.

Palle

On 2009-04-16 07:57:59 +0200, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> dvs. du stoler på at Google ikke en dag siger *poof* og er væk ?

Ja. Hvad kan jeg gøre anderledes end Google? De foranstantlinger jeg
kan etablere er mindst lige så usikre som Googles.

Det er jo også en vurderingssag. Jeg er villig til at løbe risikoen.
Mine mails er ikke efterretnings dokumenter, eller uigenkaldelige
historiske dokumenter som forårsager 3. verdenskrig hvis de en dag
skulle forsvinde. Jeg overlever hvis hele bundtet forsvinder en dag.

Palle

On 2009-04-17 12:21:10 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<sp...@reippuert.dk> said:

> Det kan selvfølgelige ske men jeg antager at google er så store at de
> er undelagt så skrap revisionslovgivning at det næppe kommer som lyn
> fra en klar himmel.

Det vil jeg også umiddelbart anse for værende usandsynligt :-)

Lige så usandsynligt som at ens bank forsvinder fra jordens overflade
uden varsel og alle ens penge forsvinder med den. Den risiko løber man
jo også velvilligt.

Thomas von Hassel

Palle <use...@ducktrucks.dk> wrote:

Ang. banker så er der offentlige sikkerhedsmekanismer der gør at du ikke
bare lige mister dine penge. Hvis du derimod giver et privat firma alle
dine data og al din mail og de pludseligt forsvinder så er du lost. Og
som jeg vist har sagt før, så viser den nuværende sitation at intet er
så sikkert som det måske ser ud til. Nu er google måske et dårligt
eksempel, men der er masser af tjenester der ligner.

Og jeg siger ikke at man ikke skal bruge det, men bare enten: have
mulighed for at have en lokal backup, eller gøre sig klart at de data
kan forsvinde fra dag til dag.

/thomas

Palle

On 2009-04-18 10:10:16 +0200, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> så sikkert som det måske ser ud til. Nu er google måske et dårligt
> eksempel, men der er masser af tjenester der ligner.

Banken var også bare et eksempel. Jeg har ingen E-mails som kan
forårsage at jeg mister værdi hvis den forsvinder. Det tror jeg faktisk
de færreste har. Affektionsværdi jo, men ikke økonomisk.

"...Så viser den nuværende situation...". Hvad mener du egentlig med det?

Man kan også blive paranoid. Jeg har f.eks. en ekstern disk kun med mit
iTunes bibliotek og mit iPhoto lager. Den disk bliver kopieret af en
anden ekstern harddisk med timemachine på.

Men kommer indbrudstyven indenfor skrider han nok med begge diske? Så
hvad skal man egentlig gøre af sine billeder og musik. Fylder jo 25GB
tilsammen? Kan jeg ikke lige uploade til noget? Og det har sku mere
værdi end mine mails :-)

Hmmm... Kan man egentlig få 64GB USB sticks nu om dage?

> Og jeg siger ikke at man ikke skal bruge det, men bare enten: have
> mulighed for at have en lokal backup, eller gøre sig klart at de data
> kan forsvinde fra dag til dag.

Jeg har lokal back-up. Men der er mere en tilfældighed. Når jeg starter
mail.app, så synkroniserer den mails ned. I ny og næ starter jeg mail
op for at spamme min familie med en overformateret skabelonmail fra
Apple :-)

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Hmmm... Kan man egentlig få 64GB USB sticks nu om dage?

Jow jow - 900 slag: http://shg.dk/p/2121490

Ellers må du gøre som i gamle dage: "Indsæt USB stik markeret nummer
19, og tast return".

Thomas von Hassel

> [...]

> de færreste har. Affektionsværdi jo, men ikke økonomisk.
>
> "...Så viser den nuværende situation...". Hvad mener du egentlig med det?

"Finans krisen" ... har vist at det meget hurtigt kan gå ned af bakke
selv for virksomheder som eller så ud til at have styr på deres ting ...

> [...]
> hvad skal man egentlig gøre af sine billeder og musik. Fylder jo 25GB
> tilsammen? Kan jeg ikke lige uploade til noget? Og det har sku mere

Backblaze, Carbonite, Mozy er alle backup i skyen som man kan overveje
som ekstra "livrem og seler"

> Hmmm... Kan man egentlig få 64GB USB sticks nu om dage?

jep.... jeg har en nu løs harddisk som ligger i den ende af landet som
bliver syncet med min fotodisk ca. en gang om mdr.

Henrik Münster

Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Jow jow - 900 slag: http://shg.dk/p/2121490
>
> Ellers må du gøre som i gamle dage: "Indsæt USB stik markeret nummer
> 19, og tast return".

Til den pris kan man jo også få en ekstern harddisk, som rummer meget
mere. Jeg har en ekstern harddisk henne på mit arbejde. Med mellemrum
tager jeg min bærbare computer med derhen og synkroniserer, så den
eksterne harddisk er en kopi af computerens. Så har jeg en kopi af min
musik, mine billeder og andre data udenfor huset.

Thorbjørn Ravn Andersen

Henrik Münster skrev:

> Til den pris kan man jo også få en ekstern harddisk, som rummer meget
> mere. Jeg har en ekstern harddisk henne på mit arbejde. Med mellemrum

Det afhænger jo af ens behov. Sådan en bette USB-dims kan fx være i
konens dametaske uden hun klager sig (!) så man altid har sine billeder
med hvis man skal vise ens yndige poder.

De eksterne harddiske har det med at være lidt større og upraktiske.

> tager jeg min bærbare computer med derhen og synkroniserer, så den
> eksterne harddisk er en kopi af computerens. Så har jeg en kopi af min
> musik, mine billeder og andre data udenfor huset.

Synkroniserer? Er det alt andet lige ikke mere praktisk at bruge den
som Time Machine backup?

Palle

On 2009-04-18 23:59:30 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospa...@gmail.com> said:

> Ellers må du gøre som i gamle dage: "Indsæt USB stik markeret nummer
> 19, og tast return".

Skriger efter en forklaring den der :-)

Palle

On 2009-04-19 07:42:37 +0200, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> "Finans krisen" ... har vist at det meget hurtigt kan gå ned af bakke
> selv for virksomheder som eller så ud til at have styr på deres ting ...

Nå ja OK.. :-)

> Backblaze, Carbonite, Mozy er alle backup i skyen som man kan overveje
> som ekstra "livrem og seler"

OK. Ved nærmere eftertanke ender vi vel egentlig hvor vi startede.
Ovennævnte kan jo også lukke fra dag til dag. Så vil jeg hellere ty til
dit næste "forslag".

> jep.... jeg har en nu løs harddisk som ligger i den ende af landet som
> bliver syncet med min fotodisk ca. en gang om mdr.

Tiltaler mig mere. Nu siger du godt nok fotodisk. Det er vel egentlig
mere problematisk med iPhoto som jeg bruger, som lider er Outlook (pst)
syndromet. Alt hele lortet er smurt ned i et archive? Det er jo
upraktisk at tage 15 Giga med i backup hver gang, når der kun er
opdateret 20 MB. Der må være en metode der egner sig. Note so self.

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Skriger efter en forklaring den der :-)

I gamle dage kopierede man til disketter, og det kunne ikke altid være
på en. Så var beskeden nogenlunde den ovenstående når man skulle skifte
disketter.

Palle

On 2009-04-19 10:18:51 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospa...@gmail.com> said:

> I gamle dage kopierede man til disketter, og det kunne ikke altid være
> på en. Så var beskeden nogenlunde den ovenstående når man skulle
> skifte disketter.

Ja sandt. Husker godt noget med dos kommando og rar, så man kunne lave
multiple volumes. Fedt. Kan man få en iMac med floppy?

Morten Reippuert Knudsen

iPhotos's arkiv er et bundle bestående at enkelt filer så det er ikke
alle 15 der tages backup af hver gang. De eneste gængse Mac OS X
applikationer med ovennævnte symptom jeg kan komme på er Entourage og
vmWare Fusion.

Kan iøvrigt oplsyse at Mail er blevet mere google/A venlig idet man nu
fra kontrolpanalet i google/A kan definere at et givet label ikke skal
være tilglængeligt og IMAP (aka AllMail).

Google's imap understøtter ikke subscriptions lister og Apples imap
subscription funktion virker kun imod meget få imap servere (og man kan
ikke fortælle at den at individuelle mapper ikke skal caches)

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Ja sandt. Husker godt noget med dos kommando og rar, så man kunne lave
> multiple volumes. Fedt. Kan man få en iMac med floppy?

Du kan bare købe et USB-floppydrev, så kan du være lige så nostalgisk
som du vil. Vær dog opmærksom på at 1 Gb kræver knap 1000 disketter.

Thomas von Hassel

> [...]

> OK. Ved nærmere eftertanke ender vi vel egentlig hvor vi startede.
> Ovennævnte kan jo også lukke fra dag til dag. Så vil jeg hellere ty til

det er jo ikke det ene eller det andet .. nok nærmere begge dele.. dvs.
jeg har en lokal backup med timemachine, en remote backup som en disk et
andet sted, plus de vigtige ting på Mozy ...

> [...]
> upraktisk at tage 15 Giga med i backup hver gang, når der kun er
> opdateret 20 MB. Der må være en metode der egner sig. Note so self.

mener hvis du syncer med f.eks. Carbon Copy Cloner at den kun tager
ændrede filer inde i iPhoto Library .. det er jo faktisk ikke en stor
klumpfil men dermod en bundle eller package ..

/thomas

/thomas

Thorbjørn Ravn Andersen

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> applikationer med ovennævnte symptom jeg kan komme på er Entourage og
> vmWare Fusion.

Med vmware fusion har jeg ræssoneret mig frem til at man kan komme langt
ved at tage snapshots så ændringerne lægges i separate filer.

Palle

On 2009-04-19 13:24:59 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospa...@gmail.com> said:

> Du kan bare købe et USB-floppydrev, så kan du være lige så nostalgisk
> som du vil. Vær dog opmærksom på at 1 Gb kræver knap 1000 disketter.

Nogen der så ved hvor jeg kan købe 40.000 disketter til min iTunes + iPhoto?

Palle

On 2009-04-19 13:06:35 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<sp...@reippuert.dk> said:

> Kan iøvrigt oplsyse at Mail er blevet mere google/A venlig idet man nu
> fra kontrolpanalet i google/A kan definere at et givet label ikke skal
> være tilglængeligt og IMAP (aka AllMail).

Jep. Har noteret det. Ellers var det også håbløst at IMAP'e, med
dobbelt af alting.

Har heller ikke kunnet lade være med at lege med "Labs", hvilket gjorde
at jeg endeligt kunne anvende GMail interfacet som jeg er vant til fra
off-line klienter.

Palle

On 2009-04-19 13:28:46 +0200, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> mener hvis du syncer med f.eks. Carbon Copy Cloner at den kun tager
> ændrede filer inde i iPhoto Library .. det er jo faktisk ikke en stor
> klumpfil men dermod en bundle eller package ..

Det er korrekt. Men jeg antog at jeg skulle gøre det manuelt hvis jeg
skulle anvende en webbaseret back-up. Hvis jeg ellers selv fisker de rå
billeder ud af iPhoto arkivet så skal jeg jo starte forfra med at
importere den dag det går galt.

Det jeg allerhelst ville var en TimeMachine løsning the WAN way. Det
kunne være sejt.

Niels Jørgen Kruse

Palle <use...@ducktrucks.dk> wrote:

> Nogen der så ved hvor jeg kan købe 40.000 disketter til min iTunes + iPhoto?

Efter hvad jeg kan regne ud, fylder 40000 disketter godt 1 kubikmeter
uden æsker.

Palle

On 2009-04-19 14:33:10 +0200, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Efter hvad jeg kan regne ud, fylder 40000 disketter godt 1 kubikmeter
> uden æsker.

Tyverisikret pr. automatik. (Ingen tyv gider formentligt slæbe 1
kubikmeter floppyer væk :-))

Esben

Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Med vmware fusion har jeg ræssoneret mig frem til at man kan komme langt
> ved at tage snapshots så ændringerne lægges i separate filer.

OK så det funger efter hensigten, men hvad hvis du skal gendanne det?

vh esben :-)

dbareud...@get2net.dk
udelad udelad

Morten Reippuert Knudsen

On 2009-04-19 14:25:25 +0200, Palle <use...@ducktrucks.dk> said:

> Det jeg allerhelst ville var en TimeMachine løsning the WAN way. Det
> kunne være sejt.

Du skal "bare" have adgang til en remote afp server (...og båndbrede)

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Nogen der så ved hvor jeg kan købe 40.000 disketter til min iTunes +
> iPhoto?

Proshop.dk fx - http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=33035

22 kroner for 10. De vil sikkert være henrykte for din ordre.

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Det jeg allerhelst ville var en TimeMachine løsning the WAN way. Det
> kunne være sejt.

Apple sælger en Time Capsule der gør dette. Fristet?

Morten Reippuert Knudsen

On 2009-04-19 15:14:02 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospa...@gmail.com> said:

> Proshop.dk fx - http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=33035
>
> 22 kroner for 10. De vil sikkert være henrykte for din ordre.

billigt, det får du knapt nok et lille SAN for.

Morten Reippuert Knudsen

On 2009-04-19 15:15:57 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospa...@gmail.com> said:

> Apple sælger en Time Capsule der gør dette. Fristet?

på ReadyNAS behøver man efter seneste firmware opdatering ikke længere
dimse for at få det til at virke.

Thorbjørn Ravn Andersen

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> på ReadyNAS behøver man efter seneste firmware opdatering ikke længere
> dimse for at få det til at virke.

Det er sårn noget Netgearnowet? Har du en decideret anmeldelse i ærmet?

Palle

On 2009-04-19 15:02:53 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<sp...@reippuert.dk> said:

> Du skal "bare" have adgang til en remote afp server (...og båndbrede)

Tror faktisk båndbredden bliver det største problem. :-(

Thorbjørn Ravn Andersen

Palle skrev:

> Tror faktisk båndbredden bliver det største problem. :-(

Du kan få meget båndbredde for prisen på 40000 disketter ;-)

It is loading more messages.