Ny skærm til macbook pro retina, men hvilken, videoreg og billedbehandling

jagge

Hey

Det er jo en jungle. MEN jeg har haft en ekstern skærm til en macbook der
er brændt af så jeg er i markedet igen.
Den skal bruges til blandet videoredigering, billedbehandling og
kontorbrug. Jeg tænker et max på omkring 3000 kr.

Jeg vil meget gerne have forslag til gode køb.

Bedste hilsner

Jakob

Jens Kristian Søgaard

Hej,
Det er lidt svært at give konkrete råd uden mere konkret information om
blandt andet:

* Ønsket skærmstørrelse (24", 27", 30", osv.)

* Model af MacBook Pro (fx 13"/15", model-årstal, osv.)

* Hvad skærmen primært skal bruges til

Det er forskellige ting, man typisk vægter, når man køber en skærm til
billedbehandling, videoredigering eller kontorbrug. Samme skærm til alle
ting betyder at man må gå på kompromis nogen steder.

Der er også lidt forskel på ambitionsniveau. Er det de private
feriebilleder, du vil lave lidt billedbehandling på - så er det nok ikke
dig, der kalibrerer din skærm, går op i farverum, osv. Skal du bruge
skærmen til professionelt grafisk arbejde i forbindelse med tryk, så er
sagen nok en anden.

Men et forslag ud fra de lidt sparsomme oplysninger kunne være fx Dell
2815Q til 2380 kr. eller Dell P2415Q til 3466 kr. Begge priser inkl. moms.

Bemærk at det kræver en forholdsvis ny MacBook Pro at drive de skærme i
fuld opløsning ved 60 Hz. Har du en ældre MacBook Pro Retina, så skal du
nok kigge efter andre skærme.

je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

jagge

Hej

Fedt tak for forslagene. Det er til arbejdsbrug men IKKE proff
billedbehandling. Jeg forbereder ikke til tryk, men har kalibrator, og
havde selv tænkt på noget omkring 27 tommer. Jeg har en 1 år gammel macbook
pro 13 " tror det er den nyeste stadig så den skulle kunne trække det.

Jeg kigger lige på de forslag du har givet, takker.

MVH

Jakob

jagge

Jens Kristian Søgaard <je...@mermaidconsulting.dk> wrote:
Har også set den her anbefalet på flatpanels.dk
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dell-u2715h?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd
Dell Ultrashart 27 tommer, men ikke 4k opløsning.

MVH

Jakob

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> havde selv tænkt på noget omkring 27 tommer. Jeg har en 1 år gammel macbook
> pro 13 " tror det er den nyeste stadig så den skulle kunne trække det.

Desværre, den har vist ikke kræfter nok til at trække det. Hvis det
havde været en 15"-model havde det været en anden sag. Med en 13" skal
det svjh være en 2015-model for at den kan klare det i 60 Hz.

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> Har også set den her anbefalet på flatpanels.dk
> http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dell-u2715h?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd
> Dell Ultrashart 27 tommer, men ikke 4k opløsning.

Ja, den har desværre ikke 4k-opløsningen, som er ret fantastisk. Udover
det tror jeg, det er en ganske udmærket monitor til formålet.

Du skal dog være opmærksom på, at den er en del over dit max-budget. Den
koster 4.000 kr. de billigste steder, og du skrev jo et max på 3.000 kr.

jagge

> [...]
>
> Du skal dog være opmærksom på, at den er en del over dit max-budget. Den
> koster 4.000 kr. de billigste steder, og du skrev jo et max på 3.000 kr.

Du skal have mange tak for hjælpen. Ja den er lidt over budget men den skal
nok holde de næste 4-5 år så jeg vil gerne have noget af god kvalitet og
størrelse :0).

Jeg har fundet ud af at min Macbook Pro er 13,3 " og late 2013 model, så
jeg kan nok ikke køre 4K ordentligt, så det må blive det her 2560 x 1440
opløsning jeg kører i :0)

Bedste hilsner og tak for hjælpen.

Jakob

Flemming Rubini

Se også på DELL U2515H (2.560 x 1.440), en skærm som JKS tidligere
tippede mig om. Jeg er meget glad for den. Det er lidt bøvlet
sammenlignet med muligheden for original retinatilstand, da man får
meget små menuer. Til gengæld bliver den ikke særligt varm sammenlignet
med de fleste andre. Jeg kører skærmen med anden opløsning når menuerne
er meget vigtige, da er det ikke så stort et problem. Jeg synes du får
utroligt meget for pengene. Den er også smuk at se på. Jeg fik min
leveret samme dag for 2.400 kr. af computersalg.dk (februar). Husk at
tjekke om din computer kan trække den, hvilket jeg _gætter_ på.

--
Flemming