Billeder uden ophavsret til hjemmesider

Optimus Prime

Jeg har googlet lidt og fundet ud af der findes rigtig mange sites som
tilbyder mere eller mindre gratis billeder til brug på hjemmesider.

Hvor henter i jeres billeder og hvilke services benytter i evt.?

Jeg skal bruge helt almindelige generiske billeder, som
forretningskvinden i jakkesæt, palmestranden, biler osv.. så det bør
være simpelt nok at finde.

NB: Mange steder skriver deres billeder er gratis til ikke kommercielt
brug, hvad betyder det i praksis? Altså hvis jeg fx har en webshop og
kan bruge billederne der, er det så kommerciel brug - eller dækker det
over noget helt andet?

Bertel Lund Hansen

Optimus Prime skrev:

> Jeg har googlet lidt og fundet ud af der findes rigtig mange sites som
> tilbyder mere eller mindre gratis billeder til brug på hjemmesider.

Sidebemærkning:
Der er ophavsret på alle billeder. De er bare gratis at bruge
hvis indehaveren giver os ret til det.

> NB: Mange steder skriver deres billeder er gratis til ikke kommercielt
> brug, hvad betyder det i praksis?

At du ikke må bruge billederne i en sammenhæng hvor du tjener
penge.

> Altså hvis jeg fx har en webshop og kan bruge billederne der, er det
> så kommerciel brug -

Ja.

> eller dækker det over noget helt andet?

Nej. Hvis du var advokat og lavede en hjemmeside der fortalte om
det, og du angav din adresse og dit telefonnummer, så ville det
også være kommercielt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

jopa

"Optimus Prime" <opt...@prime.dk> skrev

> Hvor henter i jeres billeder og hvilke services benytter i evt.?

Jeg har i tidens løb købt masser af billeder.
Har lidt cd'er med masser af billder som dækker mit behov.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Kim Ludvigsen

Optimus Prime skrev:

> Jeg har googlet lidt og fundet ud af der findes rigtig mange sites som
> tilbyder mere eller mindre gratis billeder til brug på hjemmesider.

Bemærk, at der er forskel på gratis brug, og så det du
skriver i din emnelinje. Selvom billederne kan bruges
gratis, er der stadig ophavsret på dem.

> Hvor henter i jeres billeder og hvilke services benytter i evt.?

Der er mange gratis billeder her:
http://www.morguefile.com/
http://www.sxc.hu/ (stock.xchng)

Sidstnævnte tilbyder også billeder til en billig penge - fra
én dollar stykket.

> Jeg skal bruge helt almindelige generiske billeder, som
> forretningskvinden i jakkesæt, palmestranden, biler osv.. så det bør
> være simpelt nok at finde.

Den slags kan du sikkert finde blandt købebillederne hos
stock.xchng.

Det er kommercielt brug.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Erik Olsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er ophavsret på alle billeder.

Nej, det er ikke rigtigt.

Der er ikke ophavsret for fotografier optaget før 1. januar 1970 hvis de
ikke har værkshøjde.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Bertel Lund Hansen

Erik Olsen skrev:

> Nej, det er ikke rigtigt.

Nå nej.

> Der er ikke ophavsret for fotografier optaget før 1. januar 1970 hvis de
> ikke har værkshøjde.

Og heller ikke hvis det er over 70 år siden fotografen døde.

Erik Olsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og heller ikke hvis det er over 70 år siden fotografen døde.

Det er uden betydning hvis fotografiet ikke har værkshøjde (hvilket
gælder langt størstedelen af alle fotografier).

Optimus Prime

Tak for svarene, det lader til jeg skal købe billeder som må bruges
kommercielt.
Så jeg må på jagt efter en god og billig service, som tilbyder køb af
enkelte billeder - da jeg ikke skal bruge nok til ligefrem at købe et
abonnement

Kim Ludvigsen

Optimus Prime skrev:

> Så jeg må på jagt efter en god og billig service, som tilbyder køb af
> enkelte billeder - da jeg ikke skal bruge nok til ligefrem at købe et
> abonnement

Den tidligere nævnte stock.xchng ( http://www.sxc.hu/ )
kræver blot et minimumskøb for 5 dollar. Det var rigeligt
til sitet i min signatur, hvor jeg har brugt en blanding af
gratis billeder og så 5 billeder á 1 dollar.

Henny Stewart

"Bertel Lund Hansen" <unos...@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Nå nej.

> Og heller ikke hvis det er over 70 år siden fotografen døde.

Det er umådelig interessant. Hvordan får man en idé om, hvilke fotos, der
har værkshøjde?
Jeg har f.eks. fundet en hel masse billeder af Mitford søstrene hos Jamd
(Hulton-Getty). Langt de fleste af dem er taget længe før 1970. Vil jeg frit
kunne bruge dem på min side? Eller gælder det her kun for DK?

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Bertel Lund Hansen

Henny Stewart skrev:

> Det er umådelig interessant. Hvordan får man en idé om, hvilke fotos, der
> har værkshøjde?

Det må man gætte på - med risiko for at gætte forkert. Regn med
at de alle har værkshøjde. Hvis man er uenig, skal man blot
studere Any Warhols værker.

> Jeg har f.eks. fundet en hel masse billeder af Mitford søstrene hos Jamd
> (Hulton-Getty). Langt de fleste af dem er taget længe før 1970. Vil jeg frit
> kunne bruge dem på min side?

Aner det ikke.

> Eller gælder det her kun for DK?

Alle lande har lovgivning om ophavsret, og den respekteres
internationalt. De præcise regler er måske nok forskellige, men
substansen er den samme.

Henny Stewart

> Det må man gætte på - med risiko for at gætte forkert. Regn med
> at de alle har værkshøjde.

Det lyder som det sikreste.

Erik Olsen

Henny Stewart wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unos...@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det lyder som det sikreste.

Det er det nok, men man kommer desværre ikke så langt på den måde.

Der findes en mængde historiske fotografier som bedst kan karakteriseres
som "simple registreringer". De viser helt hverdagsagtige scener uden at
der er gjort noget for at få dem til at virke eller se ud på en særlig
måde, men de er ofte håndværksmæssigt vel udført. Netop derfor er de
interessante for historikere og andre historisk interesserede.

Eksempler kan være: En scene med Langelandsfærgen i sit leje i
Svendborg, en scene med et tog på Københavns Station i baggrunden og en
skopudser med kunde i forgrunden, en scene fra Vesterbrogade i København
med en sporvogn, cyklister og en hestevogn. Nogle af dem kan have været
udgivet som postkort. Se andre eksempler på
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/gldag/gamledag.htm

Sådanne fotografier vil sjældent have værkshøjde.