hotmail.dk ?

Jørgen Grandt

En af mine bekendte kan ikke forstå, at jeg ikke kan skrive til hans
hotmail.dk-adresse, men kun får fejlmeddelelser hver gang jeg prøver.
For han kan godt selv skrive fra den - siger han.

Men er det ikke sådan at man i princippet kan skrive hvadsomhelst som
afsender, også volapyk? Og er det ikke omvendt sådan, at
hotmail-adresser 'altid' skal ende på com og ikke på dk for at kunne
modtage post?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Ivan V. Klattrup

Jørgen Grandt skrev:

>Og er det ikke omvendt sådan, at hotmail-adresser 'altid' skal ende på com
>og ikke på dk for at kunne modtage post?

prøv http://www.hotmail.dk
tryk på tilmelding
vælg hotmail.dk

så nej hotmail er ikke altid med .com
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Jørgen Grandt

Ivan V. Klattrup skrev:

> prøv http://www.hotmail.dk
> tryk på tilmelding
> vælg hotmail.dk
>
> så nej hotmail er ikke altid med .com

Tak, men jeg har ikke noget Windows Live ID - og ej heller noget
brændende ønske om at få et.

Jonas

Ved en simpel søgning kunne du jo selv
finde svaret på dit spg.

Jørgen Grandt

"Jonas" skrev:

> Ved en simpel søgning kunne du jo selv
> finde svaret på dit spg.

Undskyld, sorry, bebe! Jeg havde ledt efter et entydigt svar på mit
"spg", men ingen af de få Google-hits, som jeg med besvær nåede frem
til, var ligefrem entydige eller konkrete. Så måske var min søgning ikke
"simpel" nok?

Leif Neland

Jørgen Grandt wrote:

> Men er det ikke sådan at man i princippet kan skrive hvadsomhelst som
> afsender, også volapyk?

Ja og nej....

Mange mailservere er sat op til ikke at ville modtage mail fra *domæner* der
ikke findes, f.ex. gmail.dk
Men kun den server, der bestyrer domænet ved om det før @ findes.

Kun den kan finde på at afvise post fra invalid_brugernavn@dens_eget_domæne,
og det er ikke engang sikkert; man kan godt tænkes at ville kunne bruge
do_not_reply@domæne.dom som afsender.

Og det er decideret dårlig stil at lave callback til den server, der
bestyrer domænet for at spørge om det er muligt at sende til
bru...@afsender.dom. Hvis nogen sender spam med falsk afsenderadresse, vil
mailserveren for afsender.dom blive bombarderet med forespørgsler, hvis alle
kørte med callback.

Leif

Thomas

En af mine bekendte kan ikke forstå, at jeg ikke kan skrive til hans
hotmail.dk-adresse, men kun får fejlmeddelelser hver gang jeg prøver.
For han kan godt selv skrive fra den - siger han.

Hej.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg læser dit spørgsmål korrekt, men kunne det
være dette som var dit problem?:
http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=24252

Jeg har selv været på den med ovenstående tidligere...

Thomas.

Jørgen Grandt

Thomas skrev:

> Jeg er ikke helt sikker på at jeg læser dit spørgsmål korrekt, men
> kunne det være dette som var dit problem?:
> http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=24252

Tak for tips - men desværre! Jeg har netop afprøvet tricket med at ændre
smtp til asmtp, men det gav samme negative resultat.

Bertel Lund Hansen

Jørgen Grandt skrev:

> Tak for tips - men desværre! Jeg har netop afprøvet tricket med at ændre
> smtp til asmtp, men det gav samme negative resultat.

Hvis du nøjes med at ændre servernavnet, virker det ikke. Brugte
du hele opskriften på TDC's hjemmeside?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Jørgen Grandt

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du nøjes med at ændre servernavnet, virker det ikke. Brugte
> du hele opskriften på TDC's hjemmeside?

Øh nej, faktisk ikke. Troede ikke, de andre ting var nødvendige. Glemte,
mailopsætningen på denne /gamle/ bærbare nok aldrig har været justeret,
efter jeg vækkede den af dvale. Men tak, det ser umiddelbart ud til at
funke nu.

(De to kursiv-skråstreger er sat på for at se /om/ kursiveringen nu
virker.)

Bertel Lund Hansen

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> mailopsætningen på denne /gamle/ bærbare nok aldrig har været justeret,
> efter jeg vækkede den af dvale. Men tak, det ser umiddelbart ud til at

Problemet er spam. I de gode gamle dage kunne alle bare sende
mails via en vilkårlig mailserver. Til den slags opkoblinger
bruges port 25. Derfor er det (stadig) standardopsætningen i
mange programmer. Men spammerne har benyttet sig af de mere eller
mindre åbne muligheder ved port 25, så derfor er der flere og
flere mailservere der lægges om til at bruge port 587 og sikret
logon. Så det kan vi lige så godt vænne os til.

For mig betød det faktisk at jeg måtte droppe mit ellers
fortræffelige, ældgamle mailprogram. Det kunne godt sættes op til
port 587, men det kunne ikke klare den sikrede forbindelse.