Rettigheder på billeder - GettyImages

Lars Thomsen

Jeg har fået et "fysisk" brev fra GettyImages hvor de mener at have
ophavsrettigheder til et simpelt clipartbillede jeg har på en af mine
hjemmeside. Det vil de have 3025 kr for, da jeg har brugt det uretmæssigt.
Det er vel sådan set også fair nok med copyright på billeder, men jeg anede
simpelthen ikke at jeg havde gjort noget jeg ikke måtte. Jeg aner ikke hvor
jeg har fået billedet fra og har derfor også lidt svært ved at sluge den
regning, specielt fordi jeg normalt kun "hugger" Royalty free billeder.

Har nogen af jer erfaringer med sådan noget?

Findes der evt. et on-line sted hvor man kan tjekke om et givet billede er
omfattet af copyright? Jeg mener at der findes programmer, der kan
sammenligne billeder for ligheder og så evt. advare mod dette.

Lars

Morten Lind

Lars Thomsen <la...@flexcom.dk> wrote:

Fjern det i en fart og send dem et brev, der fortæller, at det bestemt
må være en misforståelse...

M.

Kurd

"Morten Lind" <morte...@gmail.com> skrev i en meddelelse

At lave en Helle Schmidt skal nok hjælpe.

Message has been deleted

.°o.O Thomas O.o°.

"Rado" <ra...@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Er det hvad det koster at få licens til billedet eller er de bare ude
> på at score kassen på din fejltagelse?
>
> Spørgsmålet er også om deres krav holder i retten. Simple
> clipartbilleder fås på DVD til 25 øre stykket.

Hvis det er brugt uden tilladelse, så skal den nok holde i retten. Hvad man
kan købe andre billeder til, er vel sagen uvedkommende.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Message has been deleted

emjeppesen

Rado skrev:

>Erstatningen skal vel stå i et rimeligt forhold til firmaets tab,

Hvem siger, at det er et firma?
Det behøver det ikke at være og der behøver heller ikke være noget
tab, forbundet med tyveriet.
Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Message has been deleted

Max

Hej emj

> Det behøver det ikke at være og der behøver heller ikke være noget
> tab, forbundet med tyveriet.

Nu drejer det sig jo heller ikke om tyveri.

Max

emjeppesen

Max skrev:

>Nu drejer det sig jo heller ikke om tyveri.

Hvad synes du s�, det drejer sig om?
At tage noget, som man ikke har rettighed til er simpel tyveri.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Max

Hej emj

> Hvad synes du s�, det drejer sig om?

Ophavsret.

> At tage noget, som man ikke har rettighed til er simpel tyveri.

Nej, ikke n�r det er ophavsret det handler om.

Max

emjeppesen

Max skrev:

>Nej, ikke når det er ophavsret det handler om.

Du skal vist have revideret dit forhold til dit og mit ;-)

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Max

Hej emj

> Du skal vist have revideret dit forhold til dit og mit ;-)

Nej, du skal lære at der er forskel på ting og rettigheder :)

--
Mvh Max

.°o.O Thomas O.o°.

> Erstatningen skal vel stå i et rimeligt forhold til firmaets tab,
> hvilket nok ikke kan være det helt store i den her sammenhæng.

Så hvis jeg ulovligt downloader et musikalbum eller en film, som jeg ikke
vil købe i en butik, så er udgiveren jo ikke gået glip af omsætning, da jeg
ikke havde købt den, hvis jeg ikke kunne downloade den gratis ... og på den
måde vil der ikke blive tale om erstatning - og jeg kan jo købe musikalbum
ned til kr. 10,- på tilbud rundt omkring, så det kan jo ikke blive mere end
det et evt. krav ville lyde på ... eller ..?

> Ellers så nærmer vi jo amerikanske tilstande, og det tvivler jeg på
> det danske retssystem er interesseret i.

Det er danske tilstande, og sådan har det været med ophavsret i lang tid.

Lars Thomsen

> Så hvis jeg ulovligt downloader et musikalbum eller en film, som jeg ikke
> vil købe i en butik, så er udgiveren jo ikke gået glip af omsætning...

Jeg synes der er en stor forskel på om vi snakker billeder/foto eller musik,
videoer, spil mm. De sidstnævnte kan man som regel sagtens finde ud af om de
er gratis eller ej, men for billeder/fotos er det meget vanskeligere. Det
omtalte clipart jeg har anvendt kan jeg ikke huske hvor jeg har fået fra,
men det er givetvis ikke gennem GettyImages. Det betyder så at jeg i god tro
kan have fået billedet fra en anden hjemmeside, sandsynligvis via
Google-Billeder. Muligvis burde jeg have undersøgt rettighederne på billedet
fra pågældende hjemmeside, men det er ofte en meget omstændelig sag og har
slet ikke haft det i tankerne. Jeg synes det er en smule problematisk at man
kan få regninger tilsendt for noget hvor man ikke aner at noget er galt.

Pt. afventer jeg et svar fra GettyImages omkring evt. andre udeståender, så
sagen er ikke helt slut endnu.

Lars

Message has been deleted

emjeppesen

Lars Thomsen skrev:

>Det betyder så at jeg i god tro
>kan have fået billedet fra en anden hjemmeside,

Det ændrer ikke noget, at der er andre end dig, der har benyttet
billedet. Det kan jo være erhvervet på lovlig vis.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Lars Thomsen

> Det ændrer ikke noget, at der er andre end dig, der har benyttet
> billedet. Det kan jo være erhvervet på lovlig vis.

Det kan du jo sådan set have ret i.

PS. Bee-line var faktisk meget god. Jeg kunne sikker godt have købt en dvd
der for samme pris som min regning... :-(

Lars

.°o.O Thomas O.o°.

"Lars Thomsen" <la...@flexcom.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så at jeg i god tro kan have fået billedet fra en anden hjemmeside,
> sandsynligvis via Google-Billeder. Muligvis burde jeg have undersøgt

Alle billeder er beskyttet af ophavsret, og medmindre indehaver af ophavsret
har angivet, at det frit kan anvendes, så må du ikke. Mange bruger denne:
http://creativecommons.org/about/licenses hvor du også kan læse lidt om
forskellen på de forskellige rettigheder.

> [...]
> slet ikke haft det i tankerne. Jeg synes det er en smule problematisk at
> man kan få regninger tilsendt for noget hvor man ikke aner at noget er

Ja det kan være træls, men det ændrer desværre ikke på, at du burde have
orienteret dig om rettigheder inden du anvendte billedet. Hvis du får en
fartbøde et sted, hvor du mente, at hastighedesgrænsen var anderledes, så
vil politiet nok ikke godtage at du var i god tro, og lade dig slippe.

> Pt. afventer jeg et svar fra GettyImages omkring evt. andre udeståender,
> så sagen er ikke helt slut endnu.

Du kan være heldig, at de lader dig slippe. Har læst om andre lignende
sager, hvor indehaver af ophavsret også farede frem med bål og brand og
efterfølgende lod brugeren slippe med en advarsel.