Stjernehimlen netop nu.....

kalvoere

Hej.

Hvor finder man et billede eller lignende over nattehimlen med dertil
hørende stjerner?

Jeg er ved at lave "nyt" loft i vores entré, og har en stjernehimmel
"i overskud". (Roblon model). Det er 48 fiberoptik"lamper". (på
størrelse med spidsen af en blyant.

Jeg vil have at disse lysende perler skal danne en del af
stjernehimlen eller måske de største figurer, i loftet. De er beregnet
til at monteres oppefra. således at man overhovedet ikke kan se
enderne eller det der lyser op. Ikke før at jeg tænder for
halogenpæren der driver den. .

Men jeg mangler en skabelon eller noget jeg kan bruge som model......

Jeg har lavet test, prøve. Og det ser seriøst godt ud.

/ Lars

Jubii

"kalvoere" <Lars.H...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej.

Hvor finder man et billede eller lignende over nattehimlen med dertil
hørende stjerner?

Men jeg mangler en skabelon eller noget jeg kan bruge som model......

Man kan vel stadig væk få dias med udvalgte stjernehimmel
(konstalationer(?)) og med en projektor (lånt/lejet) pegende opad kan du med
nævnte blyant markere hvor stjernerne befinder sig. (en lille vitz der) Det
skulle jo nok kunne lade sig gøre at få stablet det op så det meste af
loftet bliver dækket.
Dias kan evt. fås hos Tycho Brahe Planetarium.

Og en beskrivelse af aktuel stjernehimmel kan vist fås her:
http://www.lis-ib.danbonet.dk/astrosthm.htm

En total aktuel beskrivelse af stjernehimlen:
http://www.heavens-above.com/skychart.asp?lat=55.467&lng=8.450&alt=15&loc=Esbjerg&TZ=CET&SL=1&SN=1&BW=0&SZ=600

Jeg har lavet test, prøve. Og det ser seriøst godt ud.

Men sikkert ikke en ægte stjernehimmel, som IRL har stjerner med forskellig
lysstyrke.

/ Lars