Rep. af tagryg

B. Jensen

Hej
Min tagryg er ved at smuldre - Rygnings-stenene er lagt i mørtel for 30
år siden, og som smuldrer nu.
Jeg overvejer at fjerne mørtelen og istedet bruge tagbånd som man bruger
idag i nye huse.
Jeg har fundet et produkt der hedder Figaroll fra firmaet Lafarge. Jeg
synes det er meget dyrt.
Trælasten skulle have 520kr + moms for 5meter. Er der nogen alternativer -
kan man være heldig at hente det billigere i Tyskland - evt. et tilsvarende
produkt?
Birger

søren brix

"B. Jensen" <bodegaa...@mail.dk> skrev i meddelelsen

Hej Birger

Det produkt du søger hedder Kløber bånd og er beregnet til tagrygge, og det
er også latterligt dyrt..

du skriver om dine rygnings sten smuldrer men er det dem eller mørtelen der
smuldrer???

vh

Søren brix

B. Jensen

"søren brix" <jennyo...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søren

Mine rygningssten fejler intet, det er mørtelen der er smuldret, Jeg vil
bare ikke have mørtel op i tagryggen igen, og leder derfor efter et produkt
der kan erstatte mørtelen og er til at betale.
Som jeg skrev i indlægget koster det ca. 650 kr for 5meter, og det synes
jeg er en høj pris for et stykke "bånd".
Birger

Trekroner

Nogen bruger rygningskit. Se her:

http://www.tacodan.dk/Pdf-filer/22-flexim-rygningskit.pdf

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

B. Jensen

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Nogen bruger rygningskit. Se her:
>
> http://www.tacodan.dk/Pdf-filer/22-flexim-rygningskit.pdf

Hej Michael
Jeg har selv tænkt på det samme, men prisen er også her meget høj, og jeg
har talt med en tømrer-svend der ikke kunne anbefale det.
Birger

sdsf

"B. Jensen" <bodegaa...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Min tagryg er ved at smuldre - Rygnings-stenene er lagt i mørtel for 30
> år siden, og som smuldrer nu.
Så der er vel ingen undertag formoder jeg.

> Jeg overvejer at fjerne mørtelen og istedet bruge tagbånd som man bruger
> idag i nye huse.

Mørtlen klistre rygningsstenene fast på den
øverste række tagsten i begge sider, og hulrummet
under rygningsstenene er sikkert fyldt op med mørtel
og teglstumper.
Jeg tror det bliver svært at få det skilt ad uden at rygningssten
og tagsten går i stykker. Det er min erfaring.

Det er ikke sikker du kan købe tagsten magen til dem du har i forvejen,
og rygningssten koster typisk 50 kr/stk. der går typisk 3 stk/meter.
så 5 meter rygningssten koster ca. 3*50*5=750kr.

> Jeg har fundet et produkt der hedder Figaroll fra firmaet Lafarge. Jeg
> synes det er meget dyrt.

De her produkter klæbes på tørt rent tegl. Jeg tror det bliver svært
at monterer på gammelt mørtel-befængt tegl.

> [...]
> alternativer -
> kan man være heldig at hente det billigere i Tyskland - evt. et

Jeg tror ikke projektets omfang står klart for dig!
Selv hvis du klarer alt arbejdet selv, vil du hurtig
opdage at prisen på Figaroll og lignende produkter er den
mindste del.

Af hvad jeg har skrevet ovenfor, skulle det fremgå,
at det eneste rigtige er at reparerer på det eksisterende mørtel.

Konstruktionen er først til at ændre når taget skiftes.
Det er min mening, og jeg har skiftet flere tage,
som gør-det-selv projekter.

B. Jensen

> Så der er vel ingen undertag formoder jeg.

Jo der er undertag .

> Mørtlen klistre rygningsstenene fast på den
> øverste række tagsten i begge sider, og hulrummet
> under rygningsstenene er sikkert fyldt op med mørtel
> og teglstumper.

Jeg har talt med en tømrer om problemet og han plejer enten at bore et
lille hul i den øverste sten og fæstner denne med en skrue i lægten,
eller sætter en lille bøjle på tagstenen der skrues fast i lægten for at
holde stenen på plads.

> Jeg tror det bliver svært at få det skilt ad uden at rygningssten
> og tagsten går i stykker. Det er min erfaring.

Jeg har prøvet at løsne et par sten og umiddelbart er det rimeligt at løsne
idet mørtelen er meget porøs.

> Det er ikke sikker du kan købe tagsten magen til dem du har i forvejen,
> og rygningssten koster typisk 50 kr/stk. der går typisk 3 stk/meter.
> så 5 meter rygningssten koster ca. 3*50*5=750kr.

Det har du helt sikkert ret i - jeg har 8-10 "nye" rygningssten liggende på
loftet som jeg kan udskifte med hvis der skulle ryge et par stykker itu.

> [...]
>
> Konstruktionen er først til at ændre når taget skiftes.
> Det er min mening, og jeg har skiftet flere tage,

Jeg ved godt at det er et kæmpe arbejde jeg går igang med, men hvad er
alternativet - et nyt tag :-(

Jeg forventer et større rensningsarbejde af stenene, og regner med at bruge
en vinkelsliber med stålbørste for at få dem rene, og derefter
affedtningsmiddel - mon så ikke figaroll kan klæbe på stenen.
Selvfølgelig er der den mulighed som du nævner at lave det på samme måde som
før, og jeg har da også forsøgt for et par år siden , men med et dårligt
resultat - Cementblandingen faldt ned ligeså hurtigt som jeg fik den lagt,
men det var nok også på grund af forkert blanding, og en dårlig håndværker
:-).

Tak for info.
Birger