Tastatura cu diacritice

Mihai Cristescu

to Diacritice
Salut,

De unde se poate procura în România, o tastatură care să aibă taste
separate pentru diacritice?
Are cineva? Încerc să gasesc şi nu găsesc.

Mihai

Ionel Mugurel Ciobica

to Diacritice
On 4-03-2010, at 05h 00'27", Mihai Cristescu wrote about "[diacritice] Tastatura cu diacritice"

Ce înțelegi prin separate? Adică așezate separat într-un colț? Sau să
nu împartă tasta cu alte litere/semne? Etc. În funcție de sistemul de
operare preferat poți să mapezi literele cu diacritice pe tastele
preferate.

De ce nu folosești o tastatură normală pe care să lipești etichetele
tale și apoi poți folosi ce tastatură vrei tu (driver).

Mugurel

Adrian Fita

Îmi aduc aminte că odată, demult (prin 1997-1998), Comrace Computers
comercializau tastaturi cu diacriticele deja imprimate pe butoane. Nu
mai știu acum, dar uitîndu-mă pe site-ul lor par să mai aibă în ofertă
tastaturi cu layout RO (e posibil ca layout-ul să fie ăla greșit,
qwertz, din Windows XP): http://www.comrace.ro/Compo.htm . Sună-i, poate
ai noroc.

--
Fita Adrian

Cristian Secară

On Thu, 04 Mar 2010 18:42:10 +0200, Adrian Fita wrote:

> [...]
> mai știu acum, dar uitîndu-mă pe site-ul lor par să mai aibă în ofertă
> tastaturi cu layout RO (e posibil ca layout-ul să fie ăla greșit,

Comrace produceau (sau vopseau) tastaturi pe modelul Microsoft. Eu n-aș
încuraja pe nimeni să (mai) folosească acel aranjament, decât eventual
cineva care deja s-a obișnuit cu el și atunci e ok.
Așa mai are și Cherry un model de tastatură tot á la MS, USB, cu
mecanica tastelor tip laptop (este disponibilă prin Loranda din Brașov).

În varianta standardizată de după 2004 nu știu decât laptopurile
Toshiba, care au nativ pe tastatură aranjamentul primar.
La Cherry am întrebat, dar trebuie o comandă minimă care descurajează
orice tentativă individuală.

Cristian Secară
http://www.secarica.ro/

Mihai Cristescu

to Diacritice
Stiu de oferta Comrace, am sunat de mai multe ori la ei (firma e din
Craiova sau asa ceva), nu mai au asa ceva pe stoc, cica au avut
recent, dar nu as lua-o fara sa o vad.
Pe mine ma intereseaza o tastatatura intr-adeva cu taste vopsite din
fabrica cu ă î ş ţ â...pot fi amplasate oriunde, dar probabil trebuie
gandite unde stau mai bine ergonomic. Ceva in gen cum au francezii sau
nemtii.

E super ok, driverul facut de tine Cristi, dar sincer nu mai vreau sa
apas ALT+ tasta, vreau sa apas pe o tasta simpla cu litara respectiva
si gata.

Chiar nu produce nimeni asa ceva? Cred ca mai am mult de asteptat pana
apare asa ceva si la noi...pentru ca de fapt noi nu producem nici
macar tastaturi, trebuie sa importam totul din China.

On 4 mar., 19:06, Cristian Secară <or...@secarica.ro> wrote:
> [...]

Message has been deleted

Strainu

2010/3/5 Mihai Cristescu <mihai.c...@gmail.com>:

> Stiu de oferta Comrace, am sunat de mai multe ori la ei (firma e din
> Craiova sau asa ceva), nu mai au asa ceva pe stoc, cica au avut
> recent, dar nu as lua-o fara sa o vad.

In Bucuresti sunt pe Bd. Burebista, la 2 pasi de piata Alba Iulia. E
mai mult o reprezentanta comerciala decat magazin, dar cred ca atunci
cand o vor avea pe stoc, vei putea sa o vezi acolo.

Ionel Mugurel Ciobica

to Diacritice
On 5-03-2010, at 06h 02'24", Mihai Cristescu wrote about "[diacritice] Re: Tastatura cu diacritice"

> [...]
> fabrica cu ă î ş ţ â...pot fi amplasate oriunde, dar probabil trebuie
> gandite unde stau mai bine ergonomic. Ceva in gen cum au francezii sau

ş ţ nu fac parte din alfabetul nostru. Vezi ș și ț în locul lor.

> E super ok, driverul facut de tine Cristi, dar sincer nu mai vreau sa
> apas ALT+ tasta, vreau sa apas pe o tasta simpla cu litara respectiva
> si gata.

Cristi are doua drivere, unul unde literele românești sînt asezate în
locul tastelor [{ ]} \| ;: '" (in jurul tastei Enter), iar celălalt
unde litere specifice sînt amplasate pe nivelul 3, ca să nu modifice
amplasementul qwerty de la tastatura americană. Și sînt intuitive:
ă=AltGr+a, î=AltGr+i, ș=AltGr+s, etc.

O altă propunere, neluată în seamă deocamdată este să se pună ă pe
tasta q, ș pe tasta w, ț pe tasta y, î pe tasta k.

> Chiar nu produce nimeni asa ceva? Cred ca mai am mult de asteptat pana
> apare asa ceva si la noi...pentru ca de fapt noi nu producem nici
> macar tastaturi, trebuie sa importam totul din China.

Nu, nu produce nimeni. De ce, pentru că noi românii, luat ca popor, nu
ne interesează valorile noastre. Ce este mai bun este la alții.

Eu am cumpărat mai demult un set de etichete ce se pot lipi pe taste
cu literele din alfabetul Latin2. Nu am fost mulțunit și mi-am
cumparat un set de făcut etichete, adică imprimi singur pe folia
speciată, ce vrei tu, decupezi și lipești. Se pun 2 sau trei straturi.
1 strat opțional care să mascheze ce este deja scris pe tastă, apoi un
strat transparent cu noua inscripționare și la sfîrșit un film
protector.

Evident că nu ține la nesfîrșit, așa că acum nu mai lipesc nimic.
Tipăreșteți o amplasare de caractere pe tastatură și afișează-o pe
perete în dreapta sau stînga ecranului. De la o vreme nu-ți va mai
trebui să te uiți la ea, că ai învățat unde sînt caracterele de care
ai nevoie...

Mugurel

Adrian Fita

On Fri, 2010-03-05 at 17:26 +0100, Ionel Mugurel Ciobica wrote:
> [...]
> 1 strat opțional care să mascheze ce este deja scris pe tastă, apoi un
> strat transparent cu noua inscripționare și la sfîrșit un film

Poți să ne spui de unde ai achiziționat astfel de etichete? Sînt și eu
interesat, chiar dacă nu țin mult.

--
Fita Adrian

Mihai Cristescu

to Diacritice

> ş ţ nu fac parte din alfabetul nostru. Vezi ș și ț în locul lor.

Cred ca e o problemă de fonturi sau driver.
Până la urmă nu mi-e clar. Pe site-ul lui Cristi (
http://www.secarica.ro/html/s-uri_si_t-uri.html) este scris că
"caracterele cu sedilă sunt incorecte din punctul de vedere al limbii
române" şi mai jos "caracterele cu virgulă sunt cele corecte din
punctul de vedere al limbii române". Cu toate acestea driver-ul lui
îmi instalează Rommanian (Programmers, cu sedile).

Cum fac să am caracterele cu ş şi ţ cu virgulă şi nu cu sedilă? Acum
din ce am scris la mine apare ş-ul cu sedilă, dar ţ -ul apare cu
virgulă. Nu mai înţeleg nimic.

Mihai Cristescu

to Diacritice
Ştiu şi de cei din Bucureşti, dar nu aduc decât dacă comanzi la
Craiova. Cel puţin deocamdată. Nu mă grăbesc, mai caut.

Cristian Secară

On Fri, 5 Mar 2010 23:40:36 -0800 (PST), Mihai Cristescu wrote:

> [...]

> Cum fac să am caracterele cu ş şi ţ cu virgulă şi nu cu sedilă? Acum
> din ce am scris la mine apare ş-ul cu sedilă, dar ţ -ul apare cu

Păi în lista de aranjamente disponibile ar trebui să existe în total 5
variante (ordonate alfabetic):
Romanian (Legacy)
Romanian (Programmers)
Romanian (Programmers, cu sedile)
Romanian (Standard)
Romanian (Standard, cu sedile)
Varianta doi și patru în ordinea de mai sus este cea care generează
caracterele corecte, cu virgulă.

Păstrează doar ce crezi că îți este util și elimină restul. De exemplu
eu țin instalate doar Romanian (Standard) și Romanian (Standard, cu
sedile), cu primul stabilit ca implicit. Comut pe sedile doar când mai
scriu pe vreun forum, sau cuiva despre care nu știu ce are instalat; nu
este grozav să trebuiască să țin cont de asta tot timpul, dar măcar nu
îmi atrag roșii/ouă crude în cap.

Ionel Mugurel Ciobica

to Diacritice
On 5-03-2010, at 23h 40'36", Mihai Cristescu wrote about "[diacritice] Re: Tastatura cu diacritice"

> Cred ca e o problemă de fonturi sau driver.

Nu.

> [...]
> punctul de vedere al limbii române". Cu toate acestea driver-ul lui
> îmi instalează Rommanian (Programmers, cu sedile).

Ai instalat o versiune veche?

> Cum fac să am caracterele cu ş şi ţ cu virgulă şi nu cu sedilă? Acum
> din ce am scris la mine apare ş-ul cu sedilă, dar ţ -ul apare cu
> virgulă. Nu mai înţeleg nimic.

Sînt ambele cu sedilă, unele fonturi au ca design T cu virguliță pe
locul pe care ar trebui să fie T cu sedilă.

Primul lucru: ce sistem de operare ai?
Al doilea lucru: dacă este windows xp sau mai vechi, instaleaza
EUupdate.exe, dacă nu, nu este nevoie, windows mai nou sau Linux au
deja fonturile bune.
Al treilea lucru, testează dacă poți vedea ș și ț alea bune, de
exemplu din acest e-mail, sau de pe pagini diverse, ca:
http://bucovina.chem.tue.nl/utf8-ro.htm
http://bucovina.chem.tue.nl/utf8.htm
http://bucovina.chem.tue.nl/romanian.utf8.htm
Al patrulea lucru, pune-ți un driver ca lumea de tastatură. Dacă ai
windows recomand cu căldură http://www.secarica.ro, dacă ai
linux/Unix, recomand man xmodmap
(pont: xmodmap -e "keycode 0x18 = abreve Abreve q Q").
Pot trimite ca exemplu două drivere: .xmodmap-românia-UTF8_ășertț și
.xmodmap-românia-UTF8_qwerty
Dacă folosești desktop manager pe *nix, recomand să vezi ce scrie la
secțiunea Keyboard din /etc/X11/xorg.conf și să citești despre xkb.

Mugurel

Ionel Mugurel Ciobica

On 5-03-2010, at 22h 03'58", Adrian Fita wrote about "Re: [diacritice] Re: Tastatura cu diacritice"

> Poți să ne spui de unde ai achiziționat astfel de etichete? Sînt și eu
> interesat, chiar dacă nu țin mult.

Adriane, asta a fost acum vreo 8 ani. Dar dacă crezi că cei ce au
vîndut chestiile alea mai există, pot să le caut, poate mai scrie de
unde sînt.

Mugurel

Cristian Secară

On Sat, 6 Mar 2010 09:59:05 +0100, Ionel Mugurel Ciobica wrote:

> Sînt ambele cu sedilă, unele fonturi au ca design T cu virguliță pe
> locul pe care ar trebui să fie T cu sedilă.

Pentru Mihai Cristescu – dacă ești pe XP, ca să înțelegi mai bine, fă
niște teste cu fonturile Microsoft Sans Serif sau Tahoma deja
disponibile în sistem, sau cu Doulos SIL sau Gentium disponibile aici
http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&cat_id=FontDownloads
(probabil și altele de acolo, dar nu le-am testat)
Pentru zona din alfabetul latin care ne este de interes nouă, în
fonturile menționate caracterele și glifele sunt în raport de 1:1.

Mai vezi și pagina asta pentru ceva lămuriri suplimentare pe tema
caractere și glife
http://www.secarica.ro/html/font_encoding.html

Adrian Fita

Nu te mai chinui. Dau eu de urma unui magazin care vinde stickere pt.
literele de tastatură cu Google.

--
Fita Adrian

Mihai Cristescu

to Diacritice
...m-am mai luminat și eu cum e cu diacriticele astea...(da sunt pe
xp) am pus și update-ul de fonturi de la Microsoft și ultimul
driver ...

șț ȘȚ sunt bine acum

Mulțam' de sfaturi