Belgacom ADSL: "vijf frank per megabyte boven de limiet" - "in de toekomst"

*** STEFAAN ***

Citaat van
http://www.zdnet.be/News.cfm?page=2&id=12639
(17 oktober 2001)

----citaat---
"Stijn Vander Plaetse, ADSL product line manager bij Belgacom, legt uit
dat de ADSL-facturatie bij Belgacom in de toekomst die weg zal opgaan."
[knip] "Momenteel sturen we nog een waarschuwing dat men niet het juiste
abonnement heeft. In de toekomst gaan we factureren, vijf frank per
megabyte boven de limiet."
----

terzijde: het ging hier vooral om gewone ADSL abo's die gebruikt werden
in een (thuis)netwerk(je)

Maar het lijkt duidelijk, bij Belgacom ADSL:
"In de toekomst gaan we factureren, vijf frank per megabyte boven de
limiet."

Frederik Vos

Dit beweert men al zolang als ik bij Easynet werk, en dat is nu ongeveer 2
jaar .. Het zal vroeg of laat wel een keer gebeuren maar nu is het nog
niet zo, ook hebben wij nog niet meegemaakt dat er klanten benaderd werden
door Belgacom over een fout abo (ze kunnen bij een goede setup het sowieso
ook niet zien of er een netwerkje achter hangt), en achter een plus mag
het wel.

m vr gr
Frederik Vos
Easynet Belgium

Hubert Elsen

same here
nooit iets gehoord van klanten nie door BGCM werden benaderd.

heb zelf horen zeggen dat BGCM de apparatuur niet had om de overflow te
meten ?

"*** STEFAAN ***" <please...@in.newsgroup> wrote in message

XanTium

"Hubert Elsen" <hub...@elsen.org> wrote in message

> same here
> nooit iets gehoord van klanten nie door BGCM werden benaderd.
>
> heb zelf horen zeggen dat BGCM de apparatuur niet had om de overflow te
> meten ?

yep , heb hetzelfde gehoord van alcatel meewerkers ... het is natuurlijk
'van horen zeggen' , dus 100% zeker ben ik hier niet van ...

Skynet Customer Care

"XanTium" <nos...@spamisillegal.info> wrote in message
Beste,

De tool is er wel degelijk bij Skynet. Indien u zou willen weten hoeveel u
al gedownload hebt geef ons dan gerust een telefoontje op 0800/23451
Op dit ogenblik wordt de gegevenstransfer niet gecontroleerd (bij normaal
gebruik) en dus ook niet aangerekend. Een correcte datum hebben wij nog niet
ontvangen.

--
Met Vriendelijke Groeten,
Mes Salutations Distinguées,

Stijn Bosman
Customer Care Agent
Belgacom Skynet
newsg...@skynet.be
http://help.skynet.be

Looboo

Skynet Customer Care <newsg...@skynet.be> schreef in berichtnieuws
3bcdc3bf$0$21080$ba62...@news.skynet.be...

> [...]
> gebruik) en dus ook niet aangerekend. Een correcte datum hebben wij nog niet

Toepassen die tool, 5fr per MiB, toepassen ;-)

--
Mvg Looboo
Pandora User Base |___"GiGa GoGelaar"___| Mandaat gever

ColdRain

On Wed, 17 Oct 2001 15:16:03 +0200, "*** STEFAAN ***"
<please...@in.newsgroup> wrote:

> [...]
>megabyte boven de limiet."
>----
>
>terzijde: het ging hier vooral om gewone ADSL abo's die gebruikt werden

Je moet als gebruiker al regelmatig ruim boven de 100 GB/maand gaan
(geen nul teveel) vooraleer je van Belgacom (of Skynet) iets hoort. En
dan nog; ik ken bedrijven met een simpele pro (20 GB limiet) die maand
na maand meer dan het tienvoud van hun limiet verzetten, en die hebben
nog nooit iets van BC gehoord ...

>Maar het lijkt duidelijk, bij Belgacom ADSL:
>"In de toekomst gaan we factureren, vijf frank per megabyte boven de
>limiet."

Wat telt er het meest, voorspellingen of dagelijkse praktijk ?

--
ColdRain

Frederik Vos

Hubert Elsen wrote:

> same here
> nooit iets gehoord van klanten nie door BGCM werden benaderd.
>
> heb zelf horen zeggen dat BGCM de apparatuur niet had om de overflow te
> meten ?

De tool is er waarschijnlijk inmiddels al wel (ik mag toch hopen dat na
een 2tal jaar 'hard werken' dat er zo ongeveer wel is .. of de tool ook
rekening houd met overhead e.d. kun je je sowieso afvragen.
Daarnaast gaan we er vanuit dat Belgacom ons of rechtstreeks aan de
klant ons die gegevens moet verstrekken, en dat in duidelijke leesbare,
heldere en betrouwbare pure gegevens (dus niet met blokjes enzo, of raw
logs) en zo lang er dat niet is .. no way !

Frederik Vos

Looboo wrote:

> Skynet Customer Care <newsg...@skynet.be> schreef in berichtnieuws
> 3bcdc3bf$0$21080$ba62...@news.skynet.be...

> Toepassen die tool, 5fr per MiB, toepassen ;-)

Looboo, ik denk dat je de juiste toon treft .. ze zullen zich nog wel
een paar keer bij Marketing Belgacom achter de oren krabben voor ze dat
doen ... tuurlijk is er niets tegen een redelijke limiet enzo maar ....

BlueJar/FrostFire/Anti-QuoteZak

wat telt het meest? supersnel kunnen downloaden en na een week alles
opgebruikt hebben, of snel kunnen downloaden naar hartelust ((-:

"ColdRain" <Cold...@workingonit.org> wrote in message

XanTium

"Skynet Customer Care" <newsg...@skynet.be> wrote in message
jaja , skynet kan het wel al berekenen ... maar ik had het over de officiële
tools die de transferrate zullen moeten berekenen in de bcom centrales.

XanTium

"BlueJar/FrostFire/Anti-QuoteZak" <Anti-...@k.briga.de> wrote in message

XanTium

"BlueJar/FrostFire/Anti-QuoteZak" <Anti-...@k.briga.de> wrote in message
> wat telt het meest? supersnel kunnen downloaden en na een week alles
> opgebruikt hebben, of snel kunnen downloaden naar hartelust ((-:

downloaden naar hartelust zolang het niet tg UPC snelheid gaat.

note: sorry voor de vorige lege reply ... verkeerde knop gepressed ;)

XanTium

"Looboo" <loo...@pandora.be> wrote in message

> Skynet Customer Care <newsg...@skynet.be> schreef in berichtnieuws
> 3bcdc3bf$0$21080$ba62...@news.skynet.be...

> Toepassen die tool, 5fr per MiB, toepassen ;-)

telenet freak ;)

vkt

A reply to <3bcdc3bf$0$21080$ba62...@news.skynet.be>
[snip: speculaties]

> [...]
>gebruik) en dus ook niet aangerekend. Een correcte datum hebben wij nog niet

Deze maand las ik in "Budget & Recht" in de rubriek "De Rechter Sprak" dat
electrabel werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan een
firma die te weneig vooraf had betaald enkel omdat Electrabel de meter niet was
komen opnemen. De mening van de rechter was dat elektrabel zijn contractuele
verplichting tot het regelmatig opnemen opnemen van de meterstand niet was
nagekomen, en dat daardoor de firma niet op de hoogte was van de mate van de
stijging van hun elektriciteitsverbruik en dat dus ook niet kon doorrekenen aan
zijn klanten.

Bij het geval ADSL ligt de zaak natuurlijk helemaal anders maar ik wil toch een
analogie trekken.
ADSL + Internettoegang wordt tegenwoordig aangeboden als een DUURCONTRACT. Je
betaalt immers per maand, of je nu surft of niet. Elektriciteit wordt per
verbuikte eenheid aangerekend.
De 5 fr per Mb extra boven de 10GB die in het maandelijks abonnement is
inbegrepen is eigenlijk ook niets meer dan een prijs per verbruikte eenheid. Om
de analogie te vervolledigen, ook aan elektrabel betaal je een soort
'abonnement" als je niets zou gebruiken.

Dus, hoewel de basis anders ligt, zijn een ADSL contract en een
electriciteitscontract gelijk: abonnement (met een bepaalde gebruikshoeveelheid
inbegrepen) + prijs per vebruikte eenheid (bij meer verbruik).

Elke firma en elk huis heeft een elektriciteitsmeter waarop op ieder moment de
reeds verbruikte hoeveelheid is af te lezen.
Daarom enkele vraagjes:
1) Vindt u het niet normaal dat Skynet (en alle andere ISPs) ook een systeem
moeten bieden om *op ieder moment* het verbruik af te lezen? In hogere posts
wordt UDMeter aanbevolen, dat blijkt een tool die 19.95$ kost. Daarenboven is
het nog niet eens bruikbaar voor elke ADSL bezitter (enkel windows).
2) Hoe zou u het vinden als alle Skynet ADSL gebruikers dagelijks het opgegeven
nummer gaan bellen om hun "meterstand" te kennen?
3) Een online meter zit ook in een juridische grijze zone: om die meter te
bekijken wordt er ook weer traffiek gegenereerd. Skynet kennende zullen de
bitmaps van al de reklame op die pagina ook wel goed zijn voor enkele franken
zeker?
4) Aangezien ik het u niet heb horen/zien ontkennen is in de Limiet zowel down-
als upload begrepen. Is het dan geen tijd dat u (Skynet) stopt met het genereren
van traffiek (downstream vanuit het oogpunt van uw klanten bekeken) door kwasie
permanente portscans (verschillende gebruikers archiveren weldegelijk hun
firewall logs)?
5) Meer algemeen: *Wat* meet u eigenlijk? PPPoE betekent letterlijk (voor zover
ik het begrijp) een PPP verbinding in een Ethernet verbinding. En het is die
Ethernetverbinding die door de modem (eigenlijk meer een bridge) stroomt, maar
enkel de PPP verbinding daarin die nuttige data voor de klant bevat. Welke van
die twee meet u of zal u in rekening brengen? En wat te denken van ongewenste
traffiek (op gelijk welk niveau): de in vraag 4 vermelde scans maar ook alle
CedeRed "requests" op poort 80 die binnenkomen? Aangezien het verboden is om
servers te draaien op ADSL Go abonnementen, waarom blokkeert u de
standaardpoorten niet gewoonweg. Ik begin te vermoeden dat u dat niet doet omdat
ook dat traffiek is die u geld kan opleveren.

Met vriendelijke groeten.

--
ERR 2314: Out of signature inspiration.

Frederik Vos

On Thu, 18 Oct 2001, vkt wrote:

> [...]
> het nog niet eens bruikbaar voor elke ADSL bezitter (enkel windows).

Er zijn meer tools als DUMeter, ook freeware .. en ook voor het Linux
platform bestaan er vele mogelijkheden

> [...]
> bekijken wordt er ook weer traffiek gegenereerd. Skynet kennende
> zullen de bitmaps van al de reklame op die pagina ook wel goed zijn

http verkeer, het gewoon opvragen van een pagina, desnoods inclusief een
banner, is verwaarloosbaar, de overhead wel of niet meerekenen is van meer
belang, en zelfs afhankelijk van het gebruikte protocol (pppoa of pppoe)

> [...]
> verbinding daarin die nuttige data voor de klant bevat. Welke van die
> twee meet u of zal u in rekening brengen?

dat is inderdaad zeer belangrijk, en sluit ook aan op onze kritiek

> [...]
> Aangezien het verboden is om servers te draaien op ADSL Go
> abonnementen, waarom blokkeert u de standaardpoorten niet gewoonweg.

Niemand zit er op te wachten dat er net zoals bij Telenet poorten
geblockeerd gaan worden.. beter is om upload en download sterk te
scheiden, en in tijden van code red zal best tijdelijk mogelijk te zijn
soepel om te gaan met bijvoorbeeld de upload, al is het aantal mb's wat
dit genereerd ook weer geen giga's groot he

Stefan Devroey

"vkt" <jochen_...@proximus.be> wrote in message

Absoluut. We hebben er trouwens lang aan moeten werken om deze klaar te
krijgen. Je zal deze vanaf 2 november kunnen vinden op onze volledig
vernieuwde support-pagina. Deze zal dus ook voor alle platformen beschikbaar
zijn.

> 2) Hoe zou u het vinden als alle Skynet ADSL gebruikers dagelijks het
opgegeven
> nummer gaan bellen om hun "meterstand" te kennen?

Wij bieden dit voorlopig aan omdat wij technisch nog niet in staat waren om
het bovenstaande aan te bieden. De opgegeven nummer is trouwens volledig
gratis.

> [...]
> bekijken wordt er ook weer traffiek gegenereerd. Skynet kennende zullen de
> bitmaps van al de reklame op die pagina ook wel goed zijn voor enkele

Je zal op deze pagina weinig of geen reklame tegen komen.

> [...]
kwasie
> permanente portscans (verschillende gebruikers archiveren weldegelijk hun

Wij doen op geen enkel moment portscans of enige andere vorm van upstream
traffiek. Ik vermoed dat U verwijst naar portscans van Code Red
geinfecteerde gebruikers.

> [...]
van
> die twee meet u of zal u in rekening brengen?

De verschillen tussen de twee zijn volledig verwaarloosbaar.

> [...]
omdat
> ook dat traffiek is die u geld kan opleveren.

Het blokkeren van bepaalde poorten kan andere ongewenst effecten hebben voor
onze klanten. Vraag maar eens rond bij de Telenet klanten. Laat het
duidelijk zijn dat de eventuele toekomstige aanrekening van de extra MB's
niet zal dienen om voor ons extra inkomsten te genereren.

Met vriendelijke groeten,

Stefan Devroey
Customer Care Director Skynet

Blackbird

"*** STEFAAN ***" <please...@in.newsgroup> wrote in message
To the point nu: er zijn geruchten dat de limitering van downloadvolume
vanaf kerst in werking zal treden?
Ik wil nog eens benadrukken dat het *maar* een gerucht is zoals de zovelen
die er de ronde doen ;)
Maar belgacent zou er toch mee bezig zijn...

XanTium

"vkt" <jochen_...@proximus.be> wrote in message

freak! hebde nog van die domme ideeën ? poorten blokkeren argg ... en 1 op 2
games of speciale applicaties (en het hoeft daarom geen server te zijn)
werken niet meer. 'k denk da telenet klanten best weten wat voor effect dit
kan hebben.

XanTium

"Blackbird" <jcr...@easynet.be> wrote in message
toch ni 5bef/mb ... da's gewoon belachelijk 5120bef pe gigabyte ... da maar
terug naar dial-up zeker ...

vkt

A reply to <3bcf3e8d$0$36473$ba62...@news.skynet.be>
Mja, poorten blokkeren zie ik zelf eigenlijk ook liever niet gebeuren hoor.
Wat niet wegneemt dat het systeem dat Telenet gebruikt (ALLES tot 1024
blokkeren) wel *uiterst* stupide is. Gewoon 21, 22, 23, 45, 80, 45, 53, 139, ...
blokkeren is al meer dan genoeg om hun contract (geen servers toegelaten) af te
dwingen.

En natuurlijk: indien idereen een deftige virusscanner zou installeren en up to
date houden zouden we geen last hebben ven Code Red ed.

vkt

A reply to <3bcf153f$0$36463$ba62...@news.skynet.be>

Zie vraag 3...
Iets is natuurlijk beter dan niets. Om aan te sluiten bij hogere posts, hoop ook
ik dat het een echte teller wordt en geen "thermometer".

> [...]
>het bovenstaande aan te bieden. De opgegeven nummer is trouwens volledig

Voor de klant is het inderdaad gratis, maar voor u niet. Daarom dat ik vroeg of
u het leuk zou vinden als er plots honderden/duizenden/tienduizenden (kheb geen
idee hoeveel klanten jullie eigenlijk hebben) telefoontjes zouden binnenkomen,
enkel voor de "meterstand".

>franken
>
>Je zal op deze pagina weinig of geen reklame tegen komen.

Weinig is te veel. Uw klanten moeten *betalen* voor alles wat er op die pagina
staat, ook de reklame.

> [...]
>
>Wij doen op geen enkel moment portscans of enige andere vorm van upstream
>traffiek. Ik vermoed dat U verwijst naar portscans van Code Red

Hoogst waarschijnlijk zijn het gespoofde adressen, maar 195.238.* staat in veel
logs die ik onder ogen krijg...
Inderdaad, dat staat wel tussen honderden Code Red pogingen.

>zover
>die
>maar
>van
>
>De verschillen tussen de twee zijn volledig verwaarloosbaar.

Frederik Vos antwoordde op deze vraag: "dat is inderdaad zeer belangrijk, en

sluit ook aan op onze kritiek"

Enige uitleg is nu wel op z'n plaats Mr Devroey. Een tip: ga eens met een
techneut praten eerst. Ik Begin Mr. Vos nu stilletjes aan een beetje te kennen
van in deze groep, en in dit geval geloof ik hem véél meer...

> [...]
>duidelijk zijn dat de eventuele toekomstige aanrekening van de extra MB's
>niet zal dienen om voor ons extra inkomsten te genereren.

Deze laatste zin kan en zal tegen u (en heel Skynet) worden gebruikt vrees ik
:-) Dank U!
5fr per MB is wel astronomisch hoog eh, geef toe.

>Met vriendelijke groeten,
>
>Stefan Devroey
>Customer Care Director Skynet

't zelfde van hier nog eens.
Bedankt voor de antwoorden.

Vooral vraag 5 zou ik (en samen met mij nog vele anderen denk ik) nog wat verder
uitgediept willen zien.

Patrick Cras

| To the point nu: er zijn geruchten dat de limitering van downloadvolume
| vanaf kerst in werking zal treden?

Als kerstcadeau dus :-(

| Ik wil nog eens benadrukken dat het *maar* een gerucht is zoals de zovelen
| die er de ronde doen ;)
| Maar belgacent zou er toch mee bezig zijn...

Dat ze dan maar eens goed nadenken. Ik doe een voorstel:
de maanden dat ge geen 10GB traffic hebt, kan je dan ook
de rest opsparen zoals bij een GSM abonnement, daar draait
het toch ook om bandbreedte.
Ik bedoel dus die abonnementen met ingebouwd bv een half uur
bellen.

Patrick

johan

"Stefan Devroey" <Stefan....@Skynet.be> wrote in message

> [...]
> duidelijk zijn dat de eventuele toekomstige aanrekening van de extra MB's
> niet zal dienen om voor ons extra inkomsten te genereren.

Groot gelijk, het blokkeren van poorten heeft me verplicht om weg te gaan
bij Telenet, als Skynet dit ook begint te doen kan ik weer op zoek naar een
alternatief.
Met dat gepruts aan al die poorten, dit is Rusland niet hé zeg.

Blackbird

"Patrick Cras" <patric...@easynet.be> wrote in message

Probeer dat maar eens aan Skynet te verkopen ;)
Ik denk dat het trouwens om 15 gig (up en down zelf te kiezen) ging en niet
om 10 gig, dus het is toch iets redelijker ;)

Tom Laermans

In article <3bcde343$0$36472$ba62...@news.skynet.be>,
nos...@spamisillegal.info says...

> niet
En als zelfs skynet het al niet kan... :)

> jaja , skynet kan het wel al berekenen ... maar ik had het over de officiėle

> tools die de transferrate zullen moeten berekenen in de bcom centrales.

PI meet het ook.. (correct)

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Tom Laermans

In article <Xns913F6381FC8...@195.130.132.65>,
gunny_NO@SPAM_yucom.be says...

> Eigenlijk hebt gij gelijk, jong.
> Zojuist 350MB binnengepakt aan 3800kbps. Dat moet pijn doen voor ADSL GO
> aan maximum van 750.
1120 ... En dat doet helemaal geen pijn.. het duurt iets langer, so
what? Het komt er, en veel mייr dan bij Telenet...

> Langs de andere kant haal ik zo nog geen halve dag
> (laat staan een week) vooraleer mijn 10GB er door zijn... toch nog maar
> eens naar die prijzen van adsl gaan kijken...

:-))

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Tom Laermans

In article <9qote6$bdm$1...@rivage.news.be.easynet.net>,
patric...@easynet.be says...

> [...]
> het toch ook om bandbreedte.
> Ik bedoel dus die abonnementen met ingebouwd bv een half uur

Ik dčnk dat op de site van easynet zoiets stond... allezja, niet dat ze
die limieten tellen, maar iirc stond er (toch meer dan een jaar geleden,
in elk geval) dat je gewoon 120 GB/ jaar kreeg.. (10 GB/maand dus, maar
dan vrij te spreiden) ..

Ook niet slecht.. bij PI had ik vorige maand 20 GB en deze maand 2.2 ...
zo'n opsparingsding zou niet slecht zijn (moest het OOIT ervan komen dat
ze beginnen aan te rekenen)

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Johan Zwiekhorst

Gunny wrote:

> [...]

> (laat staan een week) vooraleer mijn 10GB er door zijn... toch nog maar
> eens naar die prijzen van adsl gaan kijken...

Ik zou toch maar niet te veel hopen dat dat blijft duren. Kijk maar eens
op http://www.diskidee.be/nieuws/nieuws1221.html ...

--
.-: |
| .-. +-. .-: :-.
`-' `-' ' ` `-` ' `
"""""""""""""""""""
DATA TESTLAB:
e-mail : jo...@datatestlab.com
web : http://www.diskidee.be
tel. : +32 14 45 36 02
fax : +32 14 45 36 60

ColdRain

On Sat, 20 Oct 2001 18:53:44 GMT, Johan Zwiekhorst
<jo...@datatestlab.com_NOSPAM> wrote:

>Ik zou toch maar niet te veel hopen dat dat blijft duren. Kijk maar eens
>op http://www.diskidee.be/nieuws/nieuws1221.html ...

Nog altijd bezig met tendentieuze stemmingmakerij zie ik ...

Voor wie niet "op de hoogte" is, diskidee wordt gemaakt door ... ?

--
ColdRain

Frederik Vos

Johan Zwiekhorst wrote:

> Ik zou toch maar niet te veel hopen dat dat blijft duren. Kijk maar eens
> op http://www.diskidee.be/nieuws/nieuws1221.html ...

Johan,

Leuk te merken dat je nieuws probeert te vergaren via deze nieuwsgroep,
minder leuk te merken dat je dusdanig bewust daar informatie uit
probeert te filteren zodat Adsl min of meer kwaad daglicht gesteld word,
reacties van mij en van Xs4all worden zeer bewust er uit gelaten, of zie
ik het te donker in ?
Mocht je het niet zo bedoeld hebben, had dan in ieder geval de zin "Het
ziet er dus naar uit dat het vrolijk en zorgeloos downloaden bij de
ADSL-klanten in de nabije toekomst voorbij zal zijn..." veranderd in
Adsl-klanten van Skynet.

Johan Zwiekhorst

Frederik Vos wrote:

> [...]
> ziet er dus naar uit dat het vrolijk en zorgeloos downloaden bij de
> ADSL-klanten in de nabije toekomst voorbij zal zijn..." veranderd in

Het hele stukje gaat over Skynet ADSL en dat staat er ook duidelijk
boven!

Tom DC

> Het hele stukje gaat over Skynet ADSL en dat staat er ook duidelijk
> boven!

Ja natuurlijk jullie MOETEN vooral Skynet afbreken anti Belgacom reclame
maken. Zogezegd een onafhankelijk bron jaja TN stort de premie maar.

Johan Zwiekhorst

Niemand breekt Skynet af. Een journalist rapporteert het nieuws dat hij
verneemt. Als ik wat verneem over Telenet dat ik nieuwswaardig acht, zal
ik dat ook rapporteren. Dat men er bij Skynet ernstig over denkt
verbruikslimieten voor ADSL toe te passen, leek mij nieuws. Jou niet?

Psycho Maccie

> Johan Zwiekhorst :

> Niemand breekt Skynet af. Een journalist rapporteert het nieuws dat hij
> verneemt. Als ik wat verneem over Telenet dat ik nieuwswaardig acht, zal
> ik dat ook rapporteren.

Rapporteer dan maar dat ik hier al voor de 6de of 7de dag deze maand 's
avonds voor kortere of langere tijd niet op het www kan.
Al de rest doet het wél. En ja, de proxy staat goed.

Gegarandeerd dat het morgenvroeg mirakuleus wél lukt, zonder dat er wat aan
de instellingen veranderd wordt, en zonder dat er wat geherinstalleerd
wordt.
--

It is better to remain silent and be thought a fool...
Than to open your mouth and remove all doubt.

Patrick Cras

> [...]
| die limieten tellen, maar iirc stond er (toch meer dan een jaar geleden,
| in elk geval) dat je gewoon 120 GB/ jaar kreeg.. (10 GB/maand dus, maar

Ik hoop dat dat nog steeds telt, dan hebben toch weer een groot voordeel
door
bij een wholesalesprovider te zitten :-))

Patrick

ColdRain

On Sat, 20 Oct 2001 20:42:41 GMT, Johan Zwiekhorst
> [...]

>ik dat ook rapporteren. Dat men er bij Skynet ernstig over denkt
>verbruikslimieten voor ADSL toe te passen, leek mij nieuws. Jou niet?

Telenet bestaat al een tijdje.

Post hier eens wat links van recente artikels uit diskidee waarin de
'ideeen' van Telenet journalistiek kritisch besproken worden ?

Moet er nog zand zijn ?

--
ColdRain

XanTium

"Frederik Vos" <freder...@be.easynet.net> wrote in message

Hmm ... en zou je hiermee willen bedoelen dan jullie de limiet niet zouden
toepassen (en skynet wel) ?

XanTium

"ColdRain" <Cold...@workingonit.org> wrote in message

DATA TESTLAB - DISKIDEE - CLICKX - TELENET = 1 pot nat.
Dat de pieksnelheid het hoogsts is valt niet te discussiėren , maar over de
upload-2g-limiet , de gesloten poorten , slechte extere verbindingen en de
slechte helpdesk wordt bitter weinig gesproken.

ColdRain

Skynet is Belgacom niet. Het is BC die via Turboline limieten
'oplegt'. Het is aan BC, Turboline dus, om te bewijzen dat de
gehanteerde meetwaarden effectief kloppen. En daar is voor wholesales
providers heel wat 'speelruimte'. Immers, nergens is beschreven wat er
exact gemeten wordt/zal worden, laat staan hoe.

Skynet biedt geen wholesales aan.
En ik zie Skynet nu ook niet direct in de clinch gaan met mama BC.
Toch niet publiek ...

Dus ja, het kan best dat wholesales providers als Easynet, zelfs
contractueel, sterker staan tegenover BC dan BC's eigen dochter.

--
ColdRain

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 01:20:27 +0200, "XanTium"
> [...]

>upload-2g-limiet , de gesloten poorten , slechte extere verbindingen en de
>slechte helpdesk wordt bitter weinig gesproken.

Ik bespaar je de moeite van te zoeken op DiskIdee: niet 1 artikel
hierover. Geen enkel.
Journalistiek?? Eerder verlengstuk van Telenet marketing.

Wanneer wordt hier eens een echte provider wakker, en lapt die DTL
charlatans een proces wegens bedrog aan hun been ??

--
ColdRain

XanTium

"ColdRain" <Cold...@workingonit.org> wrote in message

ik ging al zo-i-zo van isp veranderen gezien de overbelasting van klanten
bij skynet ... enkel tijdens de nacht gaat het nog goed ;)
Anyway , nu nog de keuze maken tss easynet & xs4all ...

Frederik Vos

XanTium wrote:

> Hmm ... en zou je hiermee willen bedoelen dan jullie de limiet niet zouden
> toepassen (en skynet wel) ?

We zijn niet echt tegen een redelijke limiet, maar zullen niet zomaar
zonder meer accoord gaan:
* We er vanuit dat Belgacom ons of rechtstreeks aan de klant ons die
gegevens moet verstrekken, en dat in duidelijke leesbare, heldere en
betrouwbare pure gegevens (dus niet met blokjes enzo, of raw logs)
* Het meenemen van overhead is onzinnig, mensen die werken met pppoa
hebben bijvoorbeeld minder overhead dan de pppoe users. Het gaat niet om
grote hoeveelheden, maar toch. Het is moeilijker om zo weinig mogelijk
overhead mee te meten, maar ze moeten zich beperken tot alleen tcp/ip
verkeer
* We pleiten voor een scheiding tussen up en download, zodat
bijvoorbeeld in tijden van Code Red etc. hier makkelijk rekening mee
gehouden kan worden
* Ook pleiten we voor een afrekening over lange periode, zodat als je de
ene maand te veel download je dat kan compenseren met een andere maand
dat je bijvoorbeeld op vakantie bent. Ook enige soepelheid lijkt ons
zinvol: het is onzinnig om een kleine overschreidingen aan te rekenen,
dat kost meer geld dan dat het opbrengt

Johan Zwiekhorst

ColdRain wrote:

> Ik bespaar je de moeite van te zoeken op DiskIdee: niet 1 artikel
> hierover. Geen enkel.

Dan heb je zeker de laatste helpdesktest gemist. Die staat ook op
DiskIdee en hierin proberen we de kwaliteit van de diverse
providerhelpdesks te testen.
Dat en de ProviderMonitor zijn testen die gebeuren vanuit het standpunt
van een gewone gebruiker. Die heeft dan ook niet zoveel last van de
2G-uploadlimiet en de gesloten poorten (je zou zelfs kunnen argumenteren
dat dat helpt inzake beveiliging van de pc van de gebruiker) of zelfs
van de 10G-downloadlimiet. In onze halfjaarlijkse test geven we echter
ook punten op de abonnementsvoorwaarden en -faciliteiten en daar worden
dan wel punten afgetrokken voor allerlei beperkingen - dat gebeurt
hetzelfde voor ALLE providers.

> Wanneer wordt hier eens een echte provider wakker, en lapt die DTL
> charlatans een proces wegens bedrog aan hun been ??

Ze zouden van een kouwe kermis thuiskomen. Vergeet niet dat onze
testmethode openbaar is en dat de gemelde testcijfers keihard bewijsbaar
zijn. Dat wij tot de vaststelling komen dat Telenet gemiddeld een flink
stuk sneller is dan eender welke ADSL-provider schiet bij jou duidelijk
in het verkeerde keelgat, maar net zoals ik de test niet aanpas om
Telenet een plezier te doen, pas ik die ook niet aan om jou een plezier
te doen. Live with it.

Patrick Cras

| Dan heb je zeker de laatste helpdesktest gemist. Die staat ook op
| DiskIdee en hierin proberen we de kwaliteit van de diverse
| providerhelpdesks te testen.

Aah ja, ook die van Easynet? Geef die URL dan eens?

> [...]
| ook punten op de abonnementsvoorwaarden en -faciliteiten en daar worden
| dan wel punten afgetrokken voor allerlei beperkingen - dat gebeurt

Wij betalen om 10 of 15 GB per maand te mogen downloaden, daarvoor moeten
zij
dus hun bandbreedte op peil houden, en hetgeen wij niet verbruikt hebben wat
gebeurt daar dan mee.
M.a.w. hetgeen we de vorige maand niet verbruikt hebben willen we misschien
wel volgende maand opgebruiken, denbk bv. maar eens aan mensen die een
maandje in vakantie zijn.

> [...]
| in het verkeerde keelgat, maar net zoals ik de test niet aanpas om
| Telenet een plezier te doen, pas ik die ook niet aan om jou een plezier

Testen lopen op meer dan een kwartiertje hoop ik, bv. over heel de dag
ook op drukke plaatsen zoals Antwerpen-Merksem, en niet alleen in een
verlaten boerengat waar je alleen op de kabel zit.

Patrick

Patrick Cras

| ik ging al zo-i-zo van isp veranderen gezien de overbelasting van klanten
| bij skynet ... enkel tijdens de nacht gaat het nog goed ;)
| Anyway , nu nog de keuze maken tss easynet & xs4all ...

Simpel toch als je deze treads volgt, geef mij maar Easynet,
en ja ik ben je reeds een jaar voor, ik heb ook die stap gezet
in augustus 2000.

Patrick

Patrick Cras

> [...]
| dat je bijvoorbeeld op vakantie bent. Ook enige soepelheid lijkt ons
| zinvol: het is onzinnig om een kleine overschreidingen aan te rekenen,

Viva Easynet en Frederik for president :-))

Patrick

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 08:02:58 GMT, Johan Zwiekhorst
> [...]

>ook punten op de abonnementsvoorwaarden en -faciliteiten en daar worden
>dan wel punten afgetrokken voor allerlei beperkingen - dat gebeurt

Zoals ik al schreef, geen enkel artikel dus.
Er gebeurt nochtans bij TN ook wel 't en 't ander wat een objectief
'journalist' nieuwswaardig zou vinden.
Om maar een voorbeeld te noemen, kan ik op DiskIdee iets vinden over
PUB ?

> [...]
>in het verkeerde keelgat, maar net zoals ik de test niet aanpas om
>Telenet een plezier te doen, pas ik die ook niet aan om jou een plezier

Probleem is dat de gegevens niet objectief zijn, maar ze als dusdanig
wel in reclame worden gebruikt. En DAT is bewijsbaar, m'n beste.

--
ColdRain

Looboo

Patrick Cras <patric...@easynet.be> schreef in berichtnieuws
9qu2b8$aq5$1...@rivage.news.be.easynet.net...
Heuuuuuu overbelasting, je hebt toch een lijntje
voor u alleen, ADSL heeft toch geen last van
*veel* klanten, of moet Looboo dat herzien ?
BTW: En met Looboo alle andere ADSL gebruikers ?

Looboo

Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> schreef in berichtnieuws
3BD276B0...@be.easynet.net...

> [...]
> dat je bijvoorbeeld op vakantie bent. Ook enige soepelheid lijkt ons
> zinvol: het is onzinnig om een kleine overschreidingen aan te rekenen,

Ha, begin maar al met een EUB op te richten ,-)
Btw: Easynet User Base

Frederik Vos

Looboo wrote:

Looboo, ik had van jou toch meer intelligentie verwacht :pp

't is simpel: je lijntje naar de dslam heb je voor jouw alleen, vanaf
daar kom je op een 'pijp' terecht naar de Bas, die pijp is zo big, daar
zal je geen vertragingen tegen komen. Daarna word het spannend want dan
word je provider verantwoordelijk voor voldoende bandbreedte (bas <->
provider), en daarna krijg je het internet gedeelte (eigen netwerk +
peerings). Verschil is met kabel is dus, dat zolang jouw provider goed
werk aflevert je de maximum snelheid prima kunt halen.
Daarom is het ook zo dat als mensen klagen over snelheid we altijd
vragen een ftp test te doen van zowel een 'lokale' mirror als
bijvoorbeeld belnet.be.

Frederik Vos

Looboo wrote:

Alsof het iets nieuws is dat we dat vinden :)

Johan Zwiekhorst

Patrick Cras wrote:

> Aah ja, ook die van Easynet? Geef die URL dan eens?

Ja, ook die van Easynet. Zie www.diskidee.be, de juiste subpagina's ken
ik niet van buiten maar je zou de helpdesktest probleemloos moeten
kunnen vinden.

> [...]
> wel volgende maand opgebruiken, denbk bv. maar eens aan mensen die een

Het abonnement van Telenet zegt dat je maximum 10 (of 15) GB per maand
MAG downloaden, niet dat je dat MOET downloaden.

> Testen lopen op meer dan een kwartiertje hoop ik, bv. over heel de dag
> ook op drukke plaatsen zoals Antwerpen-Merksem, en niet alleen in een
> verlaten boerengat waar je alleen op de kabel zit.

Op alle vragen ja. Je kunt de volledige testmethode inclusief de
testlocaties zelf nalezen op http://www.providermonitor.be/faq

Mustang

On Sun, 21 Oct 2001 10:24:02 GMT, Telenet Marketing
<paul.van...@NOSPAMtelenet.be> wrote:

>Kabelklanten zullen dus zeggen: "Pff, het gaat deze avond trager dan deze
>morgen". En dat klopt vaak. Maar, als je erbij bedenkt dat het dan meestal
>toch nog sneller gaat dan bij ADSL, dan is dat weer andere koek he.

Uw enigste bedoeling is hier gratis reclame te maken, dat is niet de
bedoeling van deze nieuwsgroep, laat dat!

Tom Laermans

In article <01HW.B7F86EE10...@news.telenet.be>,
paul.van...@NOSPAMtelenet.be says...

> De avond gaat uiteraard gemiddeld trager dan de nacht bijvoorbeeld, maar de
> avond blijft gemiddeld wel flink sneller dan ADSL.
-Gemiddeld- is altijd een zeer gevaarlijk doch belangrijk woordje...

> Kabelklanten zullen dus zeggen: "Pff, het gaat deze avond trager dan deze
> morgen". En dat klopt vaak. Maar, als je erbij bedenkt dat het dan meestal
> toch nog sneller gaat dan bij ADSL, dan is dat weer andere koek he.

Euh?

Kabelklanten zeggen ook wel eens "pff, het gaat vanavond weer eens
traag. Ik neem mijn v32bis modempje (33k6), bel in bij uunet, en het
gaat SNELLER dan telenet" ...

Nu jij weer.

> De testmethode kan je lezen hier:
> www.providermonitor.be/faq
ROTFL here we go again..

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Verstrooid Profke

> Ha, begin maar al met een EUB op te richten ,-)
> Btw: Easynet User Base

is PUB er niet gekomen uit ONteveredenheid van de pandoraklanten,
door het GEBREK aan service van Pandora?

Daarom zie ik nog geen bestaansreden voor een EUB.
(tevreden klanten & goede service)

Why do people press harder on the remote control
if the battery is low?
--------------------------------

Patrick Cras

| Het abonnement van Telenet zegt dat je maximum 10 (of 15) GB per maand
| MAG downloaden, niet dat je dat MOET downloaden.

Mijn Proximus Anytime zegt dat ik een half uur mag bellen inbegrepen
in de prijs van 675,-/maand, en als ik maar 15 minuten gebeld heb, sluizen
ze die andere 15 minuten door naar de volgende maand.
Dit noem ik tenminste eerlijk.

Tom Laermans

In article <9qud63$gi9$1...@rivage.news.be.easynet.net>,
patric...@easynet.be says...

> Dit vind ik op de Providermonitor: http://www.providermonitor.be/
>
> The tested ADSL-broadbandproviders are: Skynet (tested in Antwerpen),
> Wanadoo (Hasselt), World Online (Oud-Turnhout) and XS4All (Gent).
>
> Waar staat dan dat Easynet ook getest wordt?.

Ging het hier niet over de helpdesk? Wat heeft die dan met de
breedbandtest te maken?

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Patrick Cras

> [...]

Wanadoo (Hasselt), World Online (Oud-Turnhout) and XS4All (Gent).

Waar staat dan dat Easynet ook getest wordt?.

Johan Zwiekhorst

Dag Patrick,

Het ging over de HELPDESK-test. In de gewone providertest
(snelheidstest) zit Easynet niet.

xeno

>'t is simpel: je lijntje naar de dslam heb je voor jouw alleen, vanaf
>daar kom je op een 'pijp' terecht naar de Bas, die pijp is zo big, daar
>zal je geen vertragingen tegen komen. Daarna word het spannend want dan

... die pijp is zo big ...

Als ik me niet vergis loopt de connectie tussen een DSLAM en een BAS
tegen 34Mbit over het BiLAN van Belgacom.

Dus 34 users op een DSLAM die samen aan het downloaden zijn, en het
zit vol...

Jody Appermans

"Johan Zwiekhorst" <jo...@datatestlab.com_NOSPAM> wrote in message

> [...]
> ik dat ook rapporteren. Dat men er bij Skynet ernstig over denkt
> verbruikslimieten voor ADSL toe te passen, leek mij nieuws. Jou niet?

Nieuws?
Ze hebben het van in het begin in hun contract voorzien ...
Wat veel idioter is, is dat zowel turboline (way of connecting) als de ISP
zouden heffen op extra verbruik ...
Belgacom levert een lijn, en zou eigenlijk niet mogen controleren wat er
over die lijn gaat ...
De ISP zou dan zelf kunnen bepalen extra te heffen voor verkeer of niet ...

--
Jody Appermans

Johan Zwiekhorst

Dag,

Wel, je kunt altijd een voorstel aan Telenet doen. Misschien delen ze je
mening en implemteren ook zoiets...

Tom Laermans

In article <3BD2C67D...@datatestlab.com>, jo...@datatestlab.com
says...

> Wel, je kunt altijd een voorstel aan Telenet doen. Misschien delen ze je
> mening en implemteren ook zoiets...

Volgens PVC's beweringen zitten 90% van de Telenetters dan na 6 maand
aan 42GB overschot...

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

XanTium

"Johan Zwiekhorst" <jo...@datatestlab.com> wrote in message

> Dag Patrick,

> Het ging over de HELPDESK-test. In de gewone providertest
> (snelheidstest) zit Easynet niet.

die zouden te goed scoren zeker ... herinner je de oude providertest waar
enkel telenet en Easynet PLus werden getest ? ... Easynet was er 4 op de 5
keren sneller.

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 12:58:32 GMT, xeno <xe...@pandoera.be> wrote:

>... die pijp is zo big ...
>
>Als ik me niet vergis loopt de connectie tussen een DSLAM en een BAS
>tegen 34Mbit over het BiLAN van Belgacom.

Het specifieke aan BiLAN is nu net dat er geen 'vaste' bandbreedtes (à
la LL) zijn. Dus als die connectie over BiLAN loopt, dan is de
benodigde bandbreedte simpelweg aan te passen door een PVC
configuratie in het NOC.

--
ColdRain

xeno

> [...]
>la LL) zijn. Dus als die connectie over BiLAN loopt, dan is de
>benodigde bandbreedte simpelweg aan te passen door een PVC

Klopt... maar dat doen ze absoluut *niet*. Die 34Mbit is hetgeen er nu
voor voorzien is, en that's it. Er zijn momenteel absoluut *geen*
plannen om die te vergroten ten nadele van al het andere dat erover
gaat.

Johan Zwiekhorst

XanTium wrote:

> die zouden te goed scoren zeker ... herinner je de oude providertest waar
> enkel telenet en Easynet PLus werden getest ? ... Easynet was er 4 op de 5
> keren sneller.

Laten we dat wel even in perspectief zetten. Eerst en vooral was het
niet '4 op de 5 keer', maar wel af en toe. Hoe kwam dat? In de oude test
werden alleen http-surftesten uitgevoerd, geen downloads, en van slechts
6 sites. Dat was zo beperkt omdat die test eigenlijk voor gewone modems
ontworpen was. De nieuwe providertest voor breedband test 50 websites en
7 ftp-downloads en dat neemt zoveel tijd in beslag, dat de testrobot een
breedbandverbinding exclusief voor zichzelf nodig heeft. Dat was bij de
oude test niet zo, die was op een paar minuutjes gebeurd: bijgevolg
draaide die voor Easynet ADSL op een pc in Jette van ene Frederik
Questier, die wij zeer dankbaar waren dat hij zijn pc daarvoor ter
beschikking wilde stellen. Op dat ogenblik kon niemand van Data TestLab
zelf een ADSL-abonnement krijgen, vandaar dat we een externe
ADSL-account nodig hadden. Frederik had oorspronkelijk Skynet ADSL en is
later overgeschakeld naar Easynet. De oplettende lezers van Clickx
zullen dan ook gezien hebben dat er in het begin een test Skynet ADSL
versus Telenet was en dat dat later veranderde in Easynet ADSL versus
Telenet. De nieuwe test zou echter ingehouden hebben dat hij zelf geen
gebruik meer kon maken van zijn Easynet ADSL-verbinding en dat kon
natuurlijk niet. Uiteindelijk betekende dat, dat er een nieuwe
testlocatie voor Easynet ADSL opgezet zou moeten worden en omdat we geen
bestelling kregen voor een dergelijke test, kwam er die dus niet. Om
dezelfde reden zit Planet ADSL ook nog niet in de test. Krijgen we een
bestelling voor een test van een van die twee, dan zullen we die dus wel
degelijk uitvoeren en komen ze ook in de ProviderMonitor.

Verstrooid Profke

bijgevolg
> draaide die voor Easynet ADSL op een pc in Jette van ene Frederik
> Questier, die wij zeer dankbaar waren dat hij zijn pc daarvoor ter
> beschikking wilde stellen.

Dus als ik het goed begrijp werd die test niet eens op dezelfde pc
gedaan???

ik merk hier nochtans serieuze snelheidsverschillen (ftp: 110 <-> 95 K,
http: veel erger nog) als ik surf met een
AMD1.4 GHz, of met een Pentium 133, met ISA-netwerkkaart,
(beiden met ADSL, modem met ethernet interface)

tot zover de representativiteit.

Frank Louwers

> [...]
> bestelling voor een test van een van die twee, dan zullen we die dus wel
> degelijk uitvoeren en komen ze ook in de ProviderMonitor.

WTF??????? Beweer je hier dat die bewuste tests allemaal op een
verschillende locatie en op een verschillende PC gebeurd zijn?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

> web : http://www.diskidee.be

diskidee, K had het moeten weten natuurlijk! Is wel lol van t jaar. TN
zet een reclame campagne op rond slecht uitgevoerde test? ROTFL!

Frank

Frederik Vos

xeno wrote:

Er zijn geen vaste bandbreedtes (+ ook nog eens de techniek inherent aan
pvc. En zelfs dan klopt je theorie niet, anders zou je bij 1000 klanten
op een bas er 1000 mbit lijntje moeten hebben ...

Patrick Cras

| die zouden te goed scoren zeker ... herinner je de oude providertest waar
| enkel telenet en Easynet PLus werden getest ? ... Easynet was er 4 op de 5
| keren sneller.

Dat denk ik ook, breedband testen, en de beste niet opnemen in de lijst
is volgens mij een licht reukje naar censuur.

Patrick

Frederik Vos

xeno wrote:

> [...]
> voor voorzien is, en that's it. Er zijn momenteel absoluut *geen*
> plannen om die te vergroten ten nadele van al het andere dat erover

Begin maar te lezen met wat een pvc is, en hoe Bilan in elkaar zit...

Trouwens: aangezien, en je kunt dat bij onze navragen bij onze klanten,
de meeste klanten gewoon netjes met gemak de 1mbit halen is er niets aan
de hand.

Patrick Cras

> [...]
|
| diskidee, K had het moeten weten natuurlijk! Is wel lol van t jaar. TN
| zet een reclame campagne op rond slecht uitgevoerde test? ROTFL!

Voila eindelijk iemand die de waarheid aan't licht durft te brengen.

Patrick

xeno

>Begin maar te lezen met wat een pvc is, en hoe Bilan in elkaar zit...

Mja, ik had van u weer geen ander antwoord verwacht. Het is bij u elke
keer hetzelfde he... als er iemand een opmerking maakt met iets dat te
juist is, dan begint u onder de gordel te slaan.

Ach ja, doet er niet toe... mij deert het niet... :-)

>Trouwens: aangezien, en je kunt dat bij onze navragen bij onze klanten,
>de meeste klanten gewoon netjes met gemak de 1mbit halen is er niets aan
>de hand.

Heb ik gezegd dat er al een probleem is ? Ik concludeer alleen dat,
afgaande op de huidge configuratie van de systemen, het
verzadigingspunt niet zo heel hoog ligt.

Johan Zwiekhorst

Verstrooid Profke wrote:

> Dus als ik het goed begrijp werd die test niet eens op dezelfde pc
> gedaan???

Toen niet nee: de ADSL test werd toen gedaan op een Digital Alpha 64-bit
cpu onder Linux, de Telenet test liep toen op een Pentium-1 200MHz
systeem.

> ik merk hier nochtans serieuze snelheidsverschillen (ftp: 110 <-> 95 K,
> http: veel erger nog) als ik surf met een
> AMD1.4 GHz, of met een Pentium 133, met ISA-netwerkkaart,
> (beiden met ADSL, modem met ethernet interface)

Dat zal best.

> tot zover de representativiteit.

Sinds de nieuwe breedbandtesten van start gingen in februari van dit
jaar gebruiken we zoveel mogelijk dezelfde hardware. De vier testrobots
van de locaties Hasselt en Antwerpen zijn volkomen identiek: alle vier
Mitac bookshelf pc's met Pentium III/700, 128 MB RAM en een 20G harde
schijf. De testrobot in Oud-Turnhout is een zelfbouw met AMD Athlon/800,
128MB RAM en ook een 20G hd. De testrobot in Gent is ook een zelfbouw
met een AMD Duron/800, 128MB RAM en een 10G (hier ben ik niet zeker van,
zou ook 20G kunnen zijn) hd. Qua internetprestaties zijn deze twee
AMD-gebaseerde pc's vergelijkbaar met de andere vier. Lijkt me
behoorlijk representatief.

xeno

>Er zijn geen vaste bandbreedtes (+ ook nog eens de techniek inherent aan
>pvc. En zelfs dan klopt je theorie niet, anders zou je bij 1000 klanten
>op een bas er 1000 mbit lijntje moeten hebben ...

Die bandbreedte is vast, in zovere dat ze momenteel 'vast' staat op
34Mbit.

En dat is niet 'mijn theorie', dat is een simpele redenatie.

En uw argument van die 1000 users enzo... die is zelfs te idioot om
verder op in te gaan...

U bent blijkbaar niet in staat eens een deftig tegenargument te geven
als er iets concreet op tafel wordt gegooid he...

Johan Zwiekhorst

Frank Louwers wrote:

> WTF??????? Beweer je hier dat die bewuste tests allemaal op een
> verschillende locatie en op een verschillende PC gebeurd zijn?

De ProviderMonitor gebeurt met ongeveer identieke pc's zoals reeds
eerder opgegeven op in totaal vier testlocaties: Antwerpen, Gent,
Hasselt en Oud-Turnhout. De kabeltesten gebeuren momenteel alleen in
Antwerpen en Hasselt. Staat allemaal uitgelegd in
www.providermonitor.be/faq.

Johan Zwiekhorst

Patrick Cras wrote:

> Dat denk ik ook, breedband testen, en de beste niet opnemen in de lijst
> is volgens mij een licht reukje naar censuur.

Helemaal niet. Easynet zit niet in de test omdat niemand een test van
Easynet bij ons besteld heeft. Zelfs Easynet zelf bleek niet
geďnteresseerd, volgens eigen zeggen omdat ze zich meer toeleggen op de
zakelijke markt en onze test immers op de privémarkt gericht is.
Helemaal geen censuur: zodra iemand de test bestelt, zal Easynet in de
ProviderMonitor zitten. Hetzelfde geldt trouwens voor Planet ADSL.

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 14:57:05 GMT, xeno <xe...@pandoera.be> wrote:

> [...]
>voor voorzien is, en that's it. Er zijn momenteel absoluut *geen*
>plannen om die te vergroten ten nadele van al het andere dat erover

Kan zijn. Maar het zou me wel sterk verbazen.
Bovendien, als dat zo is, dan moeten er toch ergens DSLAM-BAS
verbindingen zijn die 'verzadigd' zijn ?

Er zitten doorgaans heel wat gebruikers op een DSLAM. En allicht wel
meer dan 34 die 'vollen-bak' aan 't downloaden zijn. Zelfs meer dan 68
die 'halven-bak' (?) bezig zijn. Dus daar zouden vertragingen moeten
optreden volgens jouw gegevens ?

Ik heb geen toegang tot de monitoring van BiLAN of ADSL. Jij wel ?
Je mag me altijd van die BiLAN NetHealth rapportjes bezorgen ;-)
(wees gerust, ik kan ze perfect interpreteren)

--
ColdRain

Looboo

Verstrooid Profke <verstroo...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
3BD2B6CF...@hotmail.com...

> is PUB er niet gekomen uit ONteveredenheid van de pandoraklanten,
> door het GEBREK aan service van Pandora?
>
> Daarom zie ik nog geen bestaansreden voor een EUB.
> (tevreden klanten & goede service)

EUB van een tevreden ISP, tegen het systeem
van Turboline en BC zijn werking, zodat de ISP
nog meer druk kan uitoefenen op BC.

Looboo

Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> schreef in berichtnieuws
3BD29730...@be.easynet.net...

> [...]

> Daarom is het ook zo dat als mensen klagen over snelheid we altijd
> vragen een ftp test te doen van zowel een 'lokale' mirror als

Looboo

Zo zie je maar, visje werpen, snoek vangen ;-)

Looboo

Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> schreef in berichtnieuws
3BD303E8...@be.easynet.net...

> Trouwens: aangezien, en je kunt dat bij onze navragen bij onze klanten,
> de meeste klanten gewoon netjes met gemak de 1mbit halen is er niets aan
> de hand.

*de meeste klanten* leest Looboo goed ??
Wat met de anderen ?
Zijn die *anderen* dan niet ontevreden ?

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 18:03:32 GMT, "Looboo" <loo...@pandora.be> wrote:

>Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> schreef in berichtnieuws
>3BD303E8...@be.easynet.net...
>>
>*de meeste klanten* leest Looboo goed ??
>Wat met de anderen ?
>Zijn die *anderen* dan niet ontevreden ?

Op pladijs aan 't vissen deze keer ?

--
ColdRain

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 17:57:17 GMT, "Looboo" <loo...@pandora.be> wrote:

> [...]
>3BD2B6CF...@hotmail.com...

>EUB van een tevreden ISP, tegen het systeem
>van Turboline en BC zijn werking, zodat de ISP

Ik vraag mij vooral af waarom het steeds telenetters zijn die
aandringen op een ADSL gebruikersvereniging.

--
ColdRain

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 18:43:24 GMT, Telenet Marketing
> [...]

>On Sun, 21 Oct 2001 19:59:36 +0200, ColdRain wrote
>(in message <3m26tt8jnsd196ebv...@4ax.com>):

>Sidenote....
>
>'s Avonds zijn er meer mensen actief. Dat er dan 'verzadigingen' zijn in de
>ogen van de eindgebruiker achter zijn computer kan je uit volgende tabel
>afleiden, als je de scores van de nachtmetingen van heel grote providers als
>Skynet of Telenet vergelijkt met de scores van de avondmetingen. (Een
>relatief kleinere provider als XS4ALL heeft daar klijkbaar minder last van).
>
>Zoals je ziet zijn er grote verschillen tussen de nacht en de avond.

Niet hier.
En ook niet op verschillende andere plaatsen in Vlaanderen waar ik
regelmatig kom.

Merk op, als ik schrijf 'verschillende', dan bedoel ik meer dan 2 ...

Zoals eerder al gemeld zijn de door Telenet betaalde testen voor mij
(en blijkbaar heel wat anderen) niet representatief en niet objectief.

Als je mij daarentegen de BiLAN rapporten kan bezorgen, zal ik ze met
plezier analyseren.

--
ColdRain

Looboo

ColdRain <Cold...@workingonit.org> schreef in berichtnieuws
go46tt0v56v90ndc6...@4ax.com...
Hi hi

Looboo

ColdRain <Cold...@workingonit.org> schreef in berichtnieuws
ju46tt0arfcm3j8df...@4ax.com...
ColdRain, globalisering, globalisering ;-)

Dr. Brain

On Sun, 21 Oct 2001 13:37:52 +0200, Mustang <no_...@spam.com> wrote:

>Uw enigste bedoeling is hier gratis reclame te maken, dat is niet de
>bedoeling van deze nieuwsgroep, laat dat!
Eigen ervaring met telenet:
S'avonds gaat het soms met geen stokken vooruit.
(Na 18.30 Oostende.)
Onlangs file van 1,5 Mb afgehaald van Gokster in de fantastische tijd
van één uur half.
En het ligt niet aan mijn systeem :) een collega van Gent heeft de
laatste tijd ook last van snelheidsdallen.
S'middags en s'nachts vliegt het.
Conclusie: als ik niet moest s'nachts werken lag dat spel hier al lang
buiten.
Bijkomend: wat baten snelheid als je met limieten zit?

Greetz Dr. Brain
Kritische Telenetgebruiker

Tom Laermans

In article <01HW.B7F8E3EB0...@news.telenet.be>,
paul.van...@NOSPAMtelenet.be says...

> Sidenote....

FUDnote? Is het dat dat er stond?

> a) ADSL haalt dus niet *constant* zijn maximum , integendeel tot wat zo
> dikwijls wordt beweerd. Noch in de nacht, noch in de avond haal je constant
> de topsnelheid die mogelijk is.

Waar haal jij zulke zever toch steeds uit?

> 's Avonds gaat het, net zoals bij Telenet,
> bij ADSL ook trager dan in de nacht. En bij iedere provider hang je af van de
> snelheid van de server vanwaar je het bestand downloadt, iets wat dikwijls
> wordt vergeten.
Dat is het punt dus. Bij Telenet is Telenet echter de bottleneck, bij
adsl de remote server.

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Looboo

Telenet Marketing <paul.van...@NOSPAMtelenet.be> schreef in berichtnieuws
01HW.B7F8F22F0...@news.telenet.be...

> Bijvoorbeeld de snelste FTP-download via ADSL totnogtoe in de testen was
> 106.138 bytes/sec bij XS4ALL, versus 105.296 bij Wanadoo, die het laagste
> maximum had (da's minder dan 1% verschil). En dat versus 538.295 bij Telenet,
> ofte meer dan 5 maal sneller dan ADSL.

En waar haalt Telenet dan de slogan *50% sneller* ???
Safety first ??

Tom Laermans

In article <01HW.B7F8F4420...@news.telenet.be>,
paul.van...@NOSPAMtelenet.be says...

> Ik haal niks uit, ik lees gewoon af wat er in de tabellen staat.
Dus er staat letterlijk in die tabellen geschreven dat ADSL niet continu
de maximumsnelheid kan halen?

> ps: waarom heb u de behoefte om beledigende woorden te gebruiken?
Waar?

--
-Tom [http://www.powersource.cx]

Johan Zwiekhorst

ColdRain wrote:

> Zoals eerder al gemeld zijn de door Telenet betaalde testen voor mij
> (en blijkbaar heel wat anderen) niet representatief en niet objectief.

Als je het hebt over de ProviderMonitor, die wordt niet door Telenet
betaald. Telenet heeft wel sinds een paar maanden een abonnement op de
resultaten van de ProviderMonitor genomen, net zoals de meeste andere
providers in de test. Al deze providers samen betalen voor de testen. En
de testprocedure is openbaar en zelfs aangepast aan suggesties en
kritieken in deze nieuwsgroep (zoals het downloaden van grotere
bestanden). Ik zou dus graag zien dat je eens stopt met die testen 'niet
objectief' te noemen enkel en alleen omdat wij ook Telenet testen
terwijl jij dat absoluut niet vergeleken wil zien met ADSL. JIJ bent
degene die hier subjectief bezig is hoor.

Johan Zwiekhorst

Tom Laermans wrote:

> Dat is het punt dus. Bij Telenet is Telenet echter de bottleneck, bij
> adsl de remote server.

Dat soort generalisaties is dus onzin! Telenet zal best wel zijn
flessehalzen hebben (al ben ik ze persoonlijk nog niet tegengekomen),
maar dat geldt ook voor iedere ADSL-provider. Of wou je de uiterst
belabberde avondprestaties van Skynet ADSL in Antwerpen sinds begin
september geen flessehals noemen?

Blackbird

> Helemaal niet. Easynet zit niet in de test omdat niemand een test van
> Easynet bij ons besteld heeft. Zelfs Easynet zelf bleek niet

Ik denk dat er wel veel zullen zijn die die test willen bestellen...
Wat versta je onder bestellen eigenlijk?

ColdRain

On Sun, 21 Oct 2001 19:44:16 GMT, Telenet Marketing
> [...]

>maximum had (da's minder dan 1% verschil). En dat versus 538.295 bij Telenet,

... volgens de niet representatieve subjectieve 'testen' van
datatestlab (DTL), waar Telenet gemeten wordt op *verschillende*
lokaties ...

Oh, je hoort mij niet beweren dat kabel trager is dan adsl. Ook niet
dat het sneller is.

Ik lees wat ik lees, en zie wat ik zie. Bijvoorbeeld steeds
weerkerende klachten over traagheid van Telenet kabelinternet, op
diverse (meer dan 2) lokaties. Die gebruikers zullen wel liegen.
Evenzo de gebruikers die ik dagelijks tegenkom, die liegen ook. Moet
wel, want de testen van DTL schrijven zwart op wit dat Telenet 5x
sneller is dan ADSL. En Telenet zegt en schrijft in reclamecampagnes
dat kabel veel sneller is dan ADSL, daarbij verwijzend naar ...
uiteraard: de testen van DTL.

Over de objectieviteit van DTL, DiskIdee, ea hoeven we niet te
twijfelen, nietwaar ?

--
ColdRain

Blackbird

"Telenet Marketing" <paul.van...@NOSPAMtelenet.be> wrote in message
> [...]

de
> snelheid van de server vanwaar je het bestand downloadt, iets wat dikwijls

Hier zijn we weer met dat doelloos argument.
Ik heb op ELK moment van de dag constant mijn maximumsnelheid (getest op
ftp.easynet.be, deze FTP server is representatief voor de kwaliteit die je
bij Easynet krijgt).
Het verschil tussen morgen, middag, avond en nacht merk ik absoluut niet
(enkel soms aan pingtijden, maar dat is slechts uitzonderlijk en haalt mijn
snelheid nog altijd NIET naar beneden).
Nu jij?

> b) Zoals eerder al gemeld kan je zien dat Telenet inderdaad meer
> variabiliteit vertoont dan ADSL (wegens geen downstream capping).
> But who cares, want ook 's avonds is kabel nog flink sneller dan ADSL, zo
> blijkt uit de metingen, zelfs op drukbezette nodes als Antwerpen en
Hasselt.

En andere nodes dan weer veel trager...
Ik moet niet veel moeite doen om reacties te vinden die dit tegenspreken,
bijv in deze thread.

Blackbird

> Als Telenet graag de resultaten zou kennen van bvb. Easynet, dan zouden
wij
> daarvoor kunnen betalen. Maar het interesseert ons slechts matig, omdat we
al
> weten dat de scores van individuele ADSL providers slechts weinig
afwijken.

> [...]
> 106.138 bytes/sec bij XS4ALL, versus 105.296 bij Wanadoo, die het laagste
> maximum had (da's minder dan 1% verschil). En dat versus 538.295 bij

Waarom verschillen de resultaten tussen de verschillende ADSL providers dan?
Easynet opnemen in de test is inderdaad niet nodig nee...

Johan Zwiekhorst

Blackbird wrote:

> Ik denk dat er wel veel zullen zijn die die test willen bestellen...
> Wat versta je onder bestellen eigenlijk?

Een abonnement nemen op de testresultaten van de ProviderMonitor voor de
provider die je getest wil zien. Als je me nu gaat vragen hoeveel zo'n
abonnement kost, dat weet ik niet precies. Ik werk freelance voor DTL
(ik ben dus zelfstandige en niet in loondienst) en ken hun prijspolitiek
niet. Mijn taak was het ontwerpen van de test en ik onderhoud hem ook,
maar verder dan dat gaat het eigenlijk niet. Inzake abonnementen en
abonnementsvoorwaarden kun je altijd contact opnemen met de
DTL-verantwoordelijke voor deze abonnementen: dat is Ludo Schildermans
en je kunt hem e-mailen als lu...@datatestlab.com of bellen op het
telefoonnummer dat onder mijn 'handtekening' staat. Ik heb wel ooit een
bericht van een providervertegenwoordiger gelezen dat hij het 'peanuts'
vond om in ruil dergelijke gedetailleerde resultaten te hebben. Nu ik
erover denk, zou dat best eens PVC geweest kunnen zijn en wel in deze
nieuwsgroep...

It is loading more messages.