eenvoudige UTP kabel test?

Toni Van Remortel

Besten,

Heb gisteren een raar fenomeen tegengekomen. Een kameraad van mij had 2
UTP kabels getrokken (zonder stekkers) naar de kamers van zijn beide
dochters. Ik heb die kabels netjes van 2 stekkers voorzien volgens de
T-568B regel. Echter werken beide kabels niet.

Kent er iemand een eenvoudige test om uit te vissen waar de fout zich
bevind? En biedt een eenvoudige UTP Tester een oplossing?

--
Groeten, Toni Van Remortel
Wetenschappelijk medewerker, D-science lab, Hogeschool Antwerpen

mart

"Toni Van Remortel" <t.vanr...@ha.be.invalid> wrote in message
Beste Toni

Fout in de kabel zelf kan kabelbreuk zijn of dat een of meerder stekkers
niet goed zitten.
Het is echter makkelijker om U te helpen als U verteld hoe U de kabels hebt
uitgeprobeerd en hoe U tot de conclusie bent gekomen dat ze niet werken.

Groeten,
Mart

Toni Van Remortel

Op Fri, 21 Nov 2003 09:34:25 +0000, schreef mart :

> Fout in de kabel zelf kan kabelbreuk zijn of dat een of meerder stekkers
> niet goed zitten.

Kabelbreuk kan, maar dat lijkt me sterk dat 2 kabels breken bij het leggen
(en die zijn met zorg gelegd, niet aan getrokken, noch geplooid).
Stekkers steken allemaal correct.

> Het is echter makkelijker om U te helpen als U verteld hoe U de kabels hebt
> uitgeprobeerd en hoe U tot de conclusie bent gekomen dat ze niet werken.

Kabel in de router steken en in mijn laptop : geen verbinding.
Kort kabeltje in zelfde poort op router en in mijn laptop : wel
verbinding.
Conclusie: de lange kabel werkt niet.

Wouter Verhelst

In article <pan.2003.11.21....@ha.be.invalid>,

"Toni Van Remortel" <t.vanr...@ha.be.invalid> writes:

> [...]
>
> Kabel in de router steken en in mijn laptop : geen verbinding.
> Kort kabeltje in zelfde poort op router en in mijn laptop : wel

Hoe lang is de "lange kabel"?

Verder zijn er speciale kabeltesters die één voor één op alle draden
in je kabel contact zetten, en dmv ledjes je laten zien wanneer er een
signaal door de kabel komt. Misschien kan dat je helpen?

(En zelfs als je zoiets niet direct vindt, is dat eenvoudig op te
lossen met een batterij, een lampje, en wat creativiteit)

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org

mart

"Toni Van Remortel" <t.vanr...@ha.be.invalid> wrote in message
Toni,

2x een eenvoudige paardenmiddel om de kabel te testen. connectors eraf,
aders per paar door verbinden aan de ene einde en meten aan de andere einde
met multimeter. Geen multimeter geen probleem. Batterij aan de ene kant
aansluiten en lampje uit zaklataarn, fietslamp of iets dergelijks aan de
andere kant.

Echter denk ik dat het aan de connectoren liggen. Sorry dat ik dit moet
zeggen, maar vaak gaat het mis bij het plaatsen van connectoren, vooral
mensen die dit niet dagelijks doen. Bij mijn collegas van systeembeheer gaat
het ook af en toe mis.Niet dat de kleuren verkeerd zitten, maar dat een van
de aders niet goed in de connector zit.

Kabel 2,5 cm strippen. Aders op de goede kleur volgorde naast elkaar houden
en dan op een rechte lijn knippen dat er 1,5 cm overblijft. In de connector
steken letten dat ze goed insteken en dan blijven drukken tijdens het dicjt
knippen van de tang.

De volgorde van de kleuren kun je het beste afkijken van de korte kabel.

Groeten,
Mart

Toni Van Remortel

Op Fri, 21 Nov 2003 10:30:03 +0000, schreef Wouter Verhelst :

> Hoe lang is de "lange kabel"?

Boh, maar een meterke of 20 ze. Dus dat is het probleem niet.

> Verder zijn er speciale kabeltesters die één voor één op alle draden
> in je kabel contact zetten, en dmv ledjes je laten zien wanneer er een
> signaal door de kabel komt. Misschien kan dat je helpen?

Eens ene aanschaffen. 'k Maak elke maand wel een kabelke of 5, en nog
nooit echte problemen gehad. Buiten gisteren :-/ Misschien eens wat langer
slapen voor ik er aan begin ;)

'k zal de stekkers nog eens nazien, nadat ik alles getest heb.
Waarschijnlijk heb ik 2 draadjes verwisseld (oranje en bruin denk ik, dat
overkomt me soms wel eens. Beetje kleurendoof aan't worden).

Tnx 4 the tips.

Phenix

Toni Van Remortel wrote:
> [...]
>
> Kent er iemand een eenvoudige test om uit te vissen waar de fout zich
> bevind? En biedt een eenvoudige UTP Tester een oplossing?

Je hebt gemist tussen een straight en een crossed utp cable, dat is mijn
veronderstelling

Phenix

Toni Van Remortel

Helaas, daar ben ik redelijk zeker van. Ik ben geen n00b qua UTP kabels
hoor ;)

--
Groeten, Toni
Nokelu - NoorderKempense Linux users

Phenix

Te goedkope hub, die de afstand niet kan overbruggen. Ik dacht dat 10m utp
nooit van het goede teveel kon zijn, maar een goedkope hub raakte er niet.
Ik heb uren zitten zoeken naar de oorzaak, als ik de printer heb aangesloten
op een iets kortere draad dan bekwam ik met ping dat er slecht 20% doorkwam.
Nog een kortere kabel genomen, en dat ging...die hub is echter buiten
gevlogen.

Phenix

Toni Van Remortel

Op Mon, 24 Nov 2003 09:50:22 +0000, schreef Phenix :

> [...]
> Nog een kortere kabel genomen, en dat ging...die hub is echter buiten

D-Link 604 : draait hier en thuis perfect met kabels van +/- 5m tot +/-
120m.

Ik denk gewoon dat ik 2 keer een kabeltje heb geraakt bij het strippen.