Geld terugeisen

Sumo_Negro

Situatie is de volgende, vorige zomer leende ik mijn vriendin een 1500
euro. Ondertussen heb ik hiervan een deel teruggekregen, maar nog niet
het hele bedrag. Ik heb op papier een schuldbekentenis.
Na vele loze beloften en afspraken tot terugbetaling is mijn geduld op
geraakt.
We zijn ondertussen niet meer samen en ik wil zo snel mogelijk uit die
machtspositie.
Wat raden julie mij aan? Heb ik hiermee een zaak voor het vredegerecht?
Of zijn er betere, snellere oplossingen?

Alvast bedankt.

Dominique

Hasj Pee

"Sumo_Negro" <Sumo_...@hotmail.com> schreef in bericht

Als de schuldbekentenis geldig is opgesteld en je hebt eventueel best een
datum bepaald wanneer ze moest betalen, dan vraag je het nog 1 keer
vriendelijk en daarna => vredegerecht!

Mvg,

Hasj Pee

lexmaniac

Hasj Pee <hasjpee*nospam*@hotmail.com> scribbled:

vriendelijk, maar wel per aangetekende brief. (is ondermeer belangrijk als
vertrekpunt van de moratoire intrestberekening)

> en daarna => vredegerecht!

zo is dat.

--
Lex.
"but not in my name"

Sumo_Negro

In article <3ee09fec$0$290$ba62...@reader0.news.skynet.be>,
hasjpee*nospam*@hotmail.com says...

> Als de schuldbekentenis geldig is opgesteld en je hebt eventueel best een
> datum bepaald wanneer ze moest betalen, dan vraag je het nog 1 keer
> vriendelijk en daarna => vredegerecht!

Geldig opgesteld? Wat moet er dan in staan?
Ik heb er de datum, haar naam, mijn naam en bedrag in laten zetten,
natuurlijk ook laten ondertekenen.

Stel, ik stap naar het vredegerecht, welke procedure moet er gevolgd
worden? En hoe lang duurt dat dan eer het moet voorkomen? Hoe zit het
juist met die intrest? ( posting van lexmaniac )

Bedankt,

Dominique

Sumo_Negro

In article <bbq82c$hen$1...@nl-news.euro.net>,
lexm...@reclamehoefikniet.tijd.com. says...

> vriendelijk, maar wel per aangetekende brief. (is ondermeer belangrijk als
> vertrekpunt van de moratoire intrestberekening)

> zo is dat.

Wat moet er dan in die brief komen? Hoe zit dat juist met die intrest?
Niet dat dat zo belangrijk is, maar toch...

Bedankt

Dominique

Rudi S.

Sumo_Negro schreef

Belangrijk is dat in deze brief staat dat deze geld als officieele
ingebrekestelling.

--
Groetjes van Rudi
Toerisme Waasland.

Hasj Pee

"Sumo_Negro" <Sumo_...@hotmail.com> schreef in bericht

"Art. 1326 B.W.: Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij
een enkele partij zich tegenvoer ede andere verbindt om haar een geldsom of
een waarderebare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand
van de ondertekenaar, of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening,
met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschereven hebben,
waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is
uitgedrukt;
Uitgezonderd ingeval de akte uitgaat van kooplieden, ambachtslieden,
landbouwers, wijngaardeniers, dagloners of dienstboden." (maar ik denk niet
dat dat het geval is ;-))
Indien de schuldbekentenis niet op deze manier is opgesteld, is zij vatbaar
voor een nietigverklaring vanwege de rechter.

Indien het gaat om een wederzijdse overeenkomst, is art. 1325 B.W. van
toepassing

Mvg,

Hasj Pee

Sumo_Negro

In article <3ee0b701$0$268$ba62...@reader0.news.skynet.be>,
hasjpee*nospam*@hotmail.com says...

> Indien de schuldbekentenis niet op deze manier is opgesteld, is zij vatbaar
> voor een nietigverklaring vanwege de rechter.

Het bedrag is niet voluit geschreven, dit betekend dat het nietig
verklaard KAN worden. Zijn er gevallen waarin dit wel geldig kan zijn of
heb nu eigenlijk gene poot om op te staan?
In dat geval zal ik een spelletje blufpoker moeten spelen, misschien dat
ik dan verder kom.

Bedankt,

Dominique

lexmaniac

Hasj Pee <hasjpee*nospam*@hotmail.com> scribbled:

HP, maak het aub niet zo ingewikkeld.

Dit artikel heeft betrekking op de bewijsvoering, niet op de geldigheid van
het contract.

In de OP werd gemeld dat er terugbetalingen zijn geweest (d.i.: begin van
uitvoering), én er is een geschrift, dus een begin van schriftelijk bewijs.
De bewijsvoering is dus veel eenvoudiger dan jij zegt, om niet te zeggen dat
ze al rond is. Behoudens elementen die de vraagsteller niet meegedeeld
heeft, natuurlijk.

Hasj Pee

"lexmaniac" <lexm...@reclamehoefikniet.tijd.com.> schreef in bericht

Mijn excuses ;-)

Mvg,

Hasj Pee

lexmaniac

Sumo_Negro <Sumo_...@hotmail.com> scribbled:

Absoluut niet.
Je hebt namelijk:
1. een begin van schriftelijk bewijs, dat niet helemaal voldoet aan de
formele bewijsregels, maar wel een "begin" is.
2. een begin van uitvoering in de vorlm van gedeeltelijke terugbetalingen.

Beide samen vormen zo goed als een volledig bewijs, tenzij er zouden
belangrijke elementen zijn die je ons niet zou meegedeeld hebben.

Nu dit nog aanvullen met een ingebrekestelling, waarin je ZEER KORT
herinnert aan wat er allemaal gebeurd is en het saldo van de lening
terugeist binnen de x dagen. Vermeld ook dat je vanaf de datum van de brief
zal aanrekenen aan de weetelijke rentevoet (thans 7%).

Vervolgens kan je bijv. een afbetalingsplan afspreken, zet dat dan wel op
papier. Lukt het niet: hůp naar de Vrederechter. Vraag dan nog maar eens in
de ng hoe je dat moet doen.

lexmaniac

Hasj Pee <hasjpee*nospam*@hotmail.com> scribbled:

> Mijn excuses ;-)

Wat je aan de unief leert is niet altijd hoe de zaken in het echt gaan. Maar
dat zal je nog wel ondervinden, éénmaal je ontgift bent door een jaar of
vijf praktijk ;-)

Sumo_Negro

In article <bbqjg9$ngs$2...@nl-news.euro.net>,
> [...]

> Beide samen vormen zo goed als een volledig bewijs, tenzij er zouden
> belangrijke elementen zijn die je ons niet zou meegedeeld hebben.

Oké, nu weet ik waar ik aan toe ben,

> [...]
> terugeist binnen de x dagen. Vermeld ook dat je vanaf de datum van de brief
> zal aanrekenen aan de weetelijke rentevoet (thans 7%).

Ik heb nu nog een telefonische afspraak gemaakt, voor zondag, als deze
niet doorgaat ( wat heel waarschijnlijk is ) zal ik verdere stappen
ondernemen.

> Vervolgens kan je bijv. een afbetalingsplan afspreken, zet dat dan wel op

> papier. Lukt het niet: hùp naar de Vrederechter. Vraag dan nog maar eens in

> de ng hoe je dat moet doen.

Welk voorstel tot afbetaling zou een rechter voorstellen aan een
studente, ten laste van de moeder? Zal wel een klein bedrag zijn zeker?
Ga het toch zo proberen op te lossen, met wat goede wil van beide kanten
zal ik mijn centen waarschijnlijk wel sneller terughebben, ( heb net een
ander idee gekregen ) anders weet ik welke stappen ik zal moeten
ondernemen.
Allen bedankt voor de hulp.

Dominique

Hasj Pee

"lexmaniac" <lexm...@reclamehoefikniet.tijd.com.> schreef in bericht

Ik denk dat ik het zal nodig hebben. Lang leve de praktijk. Dat heeft de
hogeschool wel voor de unief. Je bent als je buiten komt klaar voor de
praktijk, terwijl aan de unief je er nog moet aan werken.

Mvg,

Hasj Pee

firum

"Hasj Pee" <hasjpee*nospam*@hotmail.com> schreef in bericht

> [...]
> hogeschool wel voor de unief. Je bent als je buiten komt klaar voor de
> praktijk, terwijl aan de unief je er nog moet aan werken.

Laat je niet kisten, Hasj Pee met al die goedbedoelde onzin...
Ik ben ook universitair... dezen van de hogeschool mogen dan
wel óp het moment dat zij afstuderen klaar zijn voor het beroeps-
leven, maar een universitair heeft de theoretische onderbouw om
veranderingen en innovaties op tijd te onderkennen en zich zonder
veel moeite aan te passen...

Aan de unief wordt je dan wel niet 100% voorbereid op de praktijk -
hoewel dit sinds 2 jaar sterk aan het veranderen is met Bologna - aan
de unief leer je zin voor analyse en synthese, problem solving,
doorzettingsvermogen, ... Bovendien, voor de goede orde van zaken,
is universitair onderwijs, academisch onderwijs en hoéft strikt genomen
niet voor te bereiden op een carrière...

een doctorerende natuurkundige
die zich momenteel aan het scholen is in recht
firum

lexmaniac

firum <fi...@msn.com> scribbled:

Volledig akkoord. En vooral het stukje voor de goede orde van zaken is er zo
leuk aan :-)

lexmaniac

Hasj Pee <hasjpee*nospam*@hotmail.com> scribbled:

Als geschoold jurist zal je die praktijk snel genoeg in de vingers hebben.

Je moest 'ns weten hoe graag ik nog aan de unief zou zitten... geen zorgen
en zo en de wereld die zich openvouwt aan je voeten... :-)

Bart

"Sumo_Negro" <Sumo_...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> geraakt.
> We zijn ondertussen niet meer samen en ik wil zo snel mogelijk uit die

Als je haar kwaad wil maken kan je het geld bij haar ouders gaan
terugvragen.

pielewuiter

>Welk voorstel tot afbetaling zou een rechter voorstellen aan een
>studente, ten laste van de moeder? Zal wel een klein bedrag >zijn zeker?

of helemaal niks
als zij ten laste van de mama is , kan zij ook wel eens niet handelingsbekwaam
zijn , erger nog , als zij dit niet was kan jij mischien wel eens voor een
ander misdrijf in aanmerking komen
eentje waar ze nogal streng op zijn !!!

lexmaniac

pielewuiter <piele...@pandora.be> scribbled:

Uw tussenkomsten worden met de dag idioter, Pielewuiler. Hoog tijd om er
iets aan te doen.

pielewuiter

>Uw tussenkomsten worden met de dag idioter, Pielewuiler. Hoog tijd om er
>iets aan te doen.

uit studente ten laste van de moeder ,
bestaat er een vermoeden van minderjarig
en in dit geval zegt art. 1124 bw ,
onbekwaam om contracten aan te gaan zijn : minderjarigen.......
en het ander misdrijf licht voor de hand
ik heb nergens gelezen dat het gaat om een meerderjarige studente gaat ,dus
is het niet onbelangrijk deze mogelijkheid over het hoofd te zien
bewijs het tegendeel eens

Sumo_Negro

In article <3ee2095a$0$10823$ba62...@reader1.news.skynet.be>,
piele...@pandora.be says...

> [...]
> zijn , erger nog , als zij dit niet was kan jij mischien wel eens voor een

Rustig maar, ze is wel degelijk meerderjarig ;-)

Dominique

-= xXx =-

Een echte PIELEZEIKERD is hij !!!

pielewuiter

ik heb wat goede raad nodig , want ik geraak er niet wijs uit ,
als ik zowat volg , gaat het hier om een eenzijdige schuldbekentenis ,en
ik heb hier nog niets vernomen over een oorzaak ,
hoe zit het dan juist met :
"de niet vermelding van de oorzaak gelijk is te stellen met de afwezigheid
van oorzaak;"
in het kader van 1108-1131-1132 en 1326 bw

en wat kan men tegen het wettelijk vermoeden zoal inbrengen ?
vertel eens........

Goya

pielewuiter wrote:

> ik heb wat goede raad nodig , want ik geraak er niet wijs uit ,

Analoog met uw rekensommekes dan?

> als ik zowat volg , gaat het hier om een eenzijdige schuldbekentenis ,en
> ik heb hier nog niets vernomen over een oorzaak ,

Moet er bij een schuldbekentenins dan ook een oorzaak beschreven staan?
Ik heb vroeger anders geleerd.

lexmaniac

pielewuiter <piele...@pandora.be> scribbled:

Een lening is ook een eenzijdig, zakelijk contract.
En de vermelding van een oorzaak is nergens voor nodig.

pielewuiter

>Een lening is ook een eenzijdig, zakelijk contract.
>En de vermelding van een oorzaak is nergens voor nodig.

gelieve erbij te vertellen waarom artikel 1108 dan niet van toepassing is
, zoniet primeert het wettelijk vermoeden op jouw uitleg

en zakelijk contract oorzaak niet nodig zeg je ,
dan heb je blijkbaar nog nooit controle gehad , want bij een zakelijke lening
dien je vak 83(bedrag investeringen) in te vullen , en vertel eens welke
basis je mij kan voorleggen dat je het vakje ervoor niet moet invullen ,

pielewuiter

>Analoog met uw rekensommekes dan?

zullen we eens samen rekensommetjes maken ,
dan zal je uit pure schaamte in september terug naar het eerse studiejaar
gaan leren tellen

Sumo_Negro

> [...]
> terugeist binnen de x dagen. Vermeld ook dat je vanaf de datum van de brief
> zal aanrekenen aan de weetelijke rentevoet (thans 7%).

Zou dit kunnen dienen?

<http://users.pandora.be/Stompy/ingebrekestelling.doc>

Dominique

pielewuiter

>Zou dit kunnen dienen?
>
><http://users.pandora.be/Stompy/ingebrekestelling.doc>

u kan best in google ingebrekestelling (bolletje van internet aankruisen
(ook nederlandse voorbeelden zijn goed)) intypen en
een model op de sites van een advocatenbureau overnemen

momenteel vergeet u bijvoorbeeld de vermelding AANGETEKEND
en u beperkt zich in uw mogelijkheden , u vergeet bvb. ,
onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning

gezien u naar de vrederechter stapt en gezien het bedrag beroep aantekenen
uitgesloten is , zal u geen fouten mogen maken

Sumo_Negro

In article <3ee43869$0$296$ba62...@reader0.news.skynet.be>,
piele...@pandora.be says...

> [...]
>

> gezien u naar de vrederechter stapt en gezien het bedrag beroep aantekenen
> uitgesloten is , zal u geen fouten mogen maken

Ik heb een tijdlang gezocht naar modelbrieven, maar ik kan er geen
vinden. Weet jij toevallig niet ergens een staan?
Kan je me anders niet helpen met het aanpassen van deze?

Dominique

pielewuiter

>Ik heb een tijdlang gezocht naar modelbrieven, maar ik kan er geen
>vinden. Weet jij toevallig niet ergens een staan?

http://www.recht-raad.nl/die0452.html
u hoeft enkel wat aanpassen naar jouw zaak !

>Kan je me anders niet helpen met het aanpassen van deze?

ik ben geen jurist dus dat is niet erg verstandig ,
en een advocaat mag u niet zomaar helpen bij het opstellen van een brief
ga maar eens naar een zitdag van de orde van advocaten is volledig gratis
, maar lees het reglement eens wat mag en niet mag , u kan daar gratis raad
vragen maar zij mogen niet uw brief opstellen

succes

Sumo_Negro

In article <3ee4e67c$0$10843$ba62...@reader1.news.skynet.be>,
piele...@pandora.be says...

> http://www.recht-raad.nl/die0452.html
> u hoeft enkel wat aanpassen naar jouw zaak !

Ik ga nog een paar aanpassingen doen en dan zal hij morgen kunnen
vertrekken. Het zinnetje "Onder voorbehoud van alle rechten en weren",
wat wil dat zeggen? Is het nodig een kopie via de gewone weg te sturen?

> ik ben geen jurist dus dat is niet erg verstandig ,
> en een advocaat mag u niet zomaar helpen bij het opstellen van een brief
> ga maar eens naar een zitdag van de orde van advocaten is volledig gratis

Wat moet ik me daar bij voorstellen, en waar vinden die dingen plaats?

> , maar lees het reglement eens wat mag en niet mag , u kan daar gratis raad
> vragen maar zij mogen niet uw brief opstellen

Bedankt voor de hulp

pielewuiter

>Ik ga nog een paar aanpassingen doen en dan zal hij morgen kunnen
>vertrekken. Het zinnetje "Onder voorbehoud van alle rechten en weren",

ik gebruik onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning
, dit is om te verhinderen dat je beperkt blijft tot wat je geschreven hebt
, ontvang bvb. een cheque bij je bank dan staat er op het uittreksel "onder
voorbehoud"
als je ergens iets moet tekenen en je bent niet geheel zeker maar wenst toch
te tekenen , doe je dit onder voorbehoud , als je een gesloten pakje ontvangt
, teken je bvb. onder voorbehoud van inhoud

>wat wil dat zeggen? Is het nodig een kopie via de gewone weg te sturen?

ik doe het niet juristen wel

>Wat moet ik me daar bij voorstellen, en waar vinden die dingen plaats?

in een justitiehuis , in antwerpen ma-wo-vr van 3 tot 5
di -do van 6 tot 8 klapdorp(vest?) 46 dacht ik

Sumo_Negro

In article <3ee59601$0$10819$ba62...@reader1.news.skynet.be>,
piele...@pandora.be says...
Bedankt voor de hulp, ik heb de brief vanmorgen verzonden zoals hij hier
is te vinden http://users.pandora.be/Stompy/ingebrekestelling.doc.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want ze is nog steeds met mijn voeten
aan het spelen, eerst ging ze me zondag terugbetalen, toen maandag, toen
vanmorgen, toen namiddag, nu heeft ze weer 3 dagen nodig. Dit kon ik
echt niet langer volhouden.

Allen bedankt voor de hulp!

Dominique