Framework pentru crearea unei distribuții de linux

Calin Miclaus

to ArLUG
Salut,

Am văzut în ultima vreme eforturi pentru crearea unei disitribuții educationale. Am stat un pic de vorbă cu autorul, am mai vizitat diverse forumuri și am ajuns la următoarele concluzii:
- există interes pentru astfel de distribuții
- există profesori dornici să testeze/folosească distribuțiile respective
- eduro e dificil de întreținut și extins (motive tehnice, nu vreau să intru în ele, acum)
- eduro e umflat (bun la toate, dar plin)

Aveam un proiect început acum un an, de care am uitat și care mi-a revenit în memorie cu ocazia unei sesiuni de bug-hunting pentru eduro.
Practic, vroiam să îmi creez o distribuție (diateza reflexivă) și ca orice leneș am început cu automatizarea creării iso-ului. Pe parcurs a intervenit eduro și am schimbat un pic scopul. De la "vreau să îmi creez o distribuție" a ajuns la "vreau să fac să fie simplu pentru om să-și creeze o distribuție".

Așadar, vă pun la dispoziție proiectul serenix :)
https://github.com/calinmiclaus/serenix

Ce e serenix ? E un framework cu ajutorul căruia oricine poate (cu efort minim) să își creeze propriul lui livecd instalabil. O astfel de personalizare, o numesc "variantă"
O variantă e descrisă (momentan) de următoarele 3 lucruri

- lista de pachete pe care vrea să le instaleze
- resursele pe care dorește să le adauge distribuției și care nu se găsesc sub formă de pachet ubuntu (eduro am văzut că are multe aplicații java)
- scripturi de customizare (opționale)

Momentan există 5 variante pentru serenix, xfce, mate, gnome-shell, e17 și e19. Nu am inclus pachete multimedia/office/... deocamdată, lucrez la dezvoltare nu la finalizare. E foarte simplu să se creeze o variantă nouă, astea 5 variante sunt mai mult exemple. A se vedea  https://github.com/calinmiclaus/serenix/tree/master/variants . Mă gândeam că se pot face variante în jurul lui ubuntu-edu-primary / ubuntu-edu-secondary / ubuntu-edu-tertiary (pentru ciclul primar, gimnazial și liceal).
Cea mai "matură" variantă e xfce.

Ce îi lipsește:
- dezvoltatori (cod pentru framework, mai sunt lucruri care lipsesc)
- testare
- contribuitori (variante suplimentare)
- graficieni (nu e important deocamdată)
- hosting pentru iso-uri
- traducători ? tot codul e comentat în engleză, documentația e în engleză. Nu m-am hotărât dacă să-l las așa sau nu
- sfaturi și comentarii

Deocamdată nu consider framework-ul production-ready, dar e trecut de mijlocul drumului. Lipsesc doar puține lucruri necesare (lightdm/mdm/gdm cred că e singurul exemplu)...

Vă stau la dispoziție pentru întrebări/ajutor. M-aș bucura să apară variante, să apară pull request-uri :)

--
Călin Miclăuș

Mihai-Stanislav Jalobeanu

to ar...@googlegroups.com, ArLUG, Dany Dany
Căin a punctat mult mai bine decât mine observațiile pe care am tot încercat și eu să le formulez, privind proiectul EduRo ... Tocmai pentru prin școli, sau acasă la profesori, vorbim de configurații slăbuțe, inclusiv ca spațiu disponibil de stocare, dar și ca memorei RAM și interfață grafică. Evident configurarea fișierului ISO poate părea complicată chiar și unui profesor de mate-info de pe aici. Dar asta se rezolvă cred cu un ghid bun și cu posibilitatea de a alege dintr-o serie de "modele".- rețete.

Calin Miclaus

to ArLUG, Dany Dany
Într-adevăr, customizarea unui iso nu e cel mai plăcut/ușor lucru din lume. Tocmai din acest motiv am vrut să automatizez tot, să nu fiu nevoit ca peste un an să reiau tot procedeul manual, din memorie.
M-am concentrat inițial pe crearea unui iso care să booteze și care să poată fi instalat. Am lăsat selecția pachetelor ca ultimă prioritate.
Momentan, pentru a crea o distribuție minimală bazată pe xfce, varianta trebuie să conțină doar un singur fisier, variants/NUMEVARIANTA/packages.list cu următorul conținut :

desktop-base gtk2-engines-pixbuf
xfce4 xfce4-appfinder xfce4-artwork xfce4-battery-plugin xfce4-cellmodem-plugin xfce4-clipman xfce4-clipman-plugin xfce4-cpufreq-plugin xfce4-cpugraph-plugin xfce4-datetime-plugin xfce4-dict xfce4-diskperf-plugin xfce4-eyes-plugin xfce4-fsguard-plugin xfce4-genmon-plugin xfce4-goodies xfce4-hdaps xfce4-indicator-plugin xfce4-linelight-plugin xfce4-mailwatch-plugin xfce4-messenger-plugin xfce4-mixer xfce4-mount-plugin xfce4-mpc-plugin xfce4-netload-plugin xfce4-notes xfce4-notes-plugin xfce4-notifyd xfce4-panel xfce4-places-plugin xfce4-power-manager xfce4-power-manager-data xfce4-power-manager-plugins xfce4-quicklauncher-plugin xfce4-radio-plugin xfce4-screenshooter xfce4-screenshooter-plugin xfce4-sensors-plugin xfce4-session xfce4-settings xfce4-smartbookmark-plugin xfce4-systemload-plugin xfce4-taskmanager xfce4-terminal xfce4-time-out-plugin xfce4-timer-plugin xfce4-verve-plugin xfce4-volumed xfce4-wavelan-plugin xfce4-weather-plugin xfce4-whiskermenu-plugin xfce4-wmdock-plugin xfce4-xkb-plugin
xubuntu-icon-theme
ubiquity-slideshow-xubuntu
software-center

Lista de pachete xfce am luat-o folosind "apt-cache search xfce"

La fel de ușor s-ar putea face o varianta lxde, generând "variants/lxde/packages.list" unde să se introducă :

desktop-base gtk2-endines-pixbuf
lxappearance lxappearance-obconf lxde lxde-common lxde-core lxde-icon-theme lxinput lxlauncher lxmenu-data lxmusic lxpanel lxpolkit lxrandr lxsession lxsession-edit lxsession-logout lxshortcut lxtask lxterminal
software-center

Dacă se doresc pachete educaționale, se poate adăuga o linie în packages.list (oricărei variante) care să arate așa :

ubuntu-edu-primary ubuntu-edu-secondary ubuntu-edu-tertiary

S-ar umfla în felul ăsta iso-ul, dar vreau doar să exemplific modul în care se personalizează o variantă.

După cum ziceam, serenix nu e deocamdată complet, pot apărea ciudățenii (pe lângă unele facilități care lipsesc - lightdm de exemplu). În exemplul de mai sus, cu ubuntu-edu-*, s-ar include și bibliotecile QT care sunt un pic greoaie pentru calculatoarele mai slabe.

Chiar și așa, în stadiul în care e acum, poate fi o unealtă puternică pentru cine are nevoie de o distribuție customizată pentru propriile-i nevoi.

Am scris un pic de documentație (https://github.com/calinmiclaus/serenix/blob/master/README.md ) mai mult pentru dezvoltatori, unde explic ce se întâmplă "sub capotă". Partea cu personalizarea variantelor ar trebui să fie clară oricărui informatician care înțelege noțiunea de "pachet ubuntu". Până se stabilizează codul, voi documenta mai mult partea tehnică (nivel de jos) a documentației.

Am vrut să urc aseară un iso cu xfce pentru a putea vorbi "pe caz", dar am avut probleme cu conexiunea la internet. Încerc să fac asta astăzi.

Aţi primit acest mesaj pentru că sunteţi abonat la Grupul Google "Arad
Linux Users Group".
Pentru a posta în acest grup, trimiteţi e-mail la ar...@googlegroups.com
Pentru a vă dezabona de la acest grup, trimiteţi un e-mail la
arlug+un...@googlegroups.com
Pentru mai multe opţiuni, vizitaţi acest grup la
http://groups.google.com/group/arlug?hl=ro
---
Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „Arad Linux Users Group” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa arlug+un...@googlegroups.com.
Pentru mai multe opțiuni, accesați https://groups.google.com/d/optout.

--
Călin Miclăuș

Calin Miclaus

to ArLUG
Am urcat o imagine xfce aici : http://hostingbox.ro/serenix/

Voi face mai târziu și commit-ul pe github
--
Călin Miclăuș

Alin Crețu

to ar...@googlegroups.com
Salut Calin,

Hosting pentru iso-uri (sau cel putin un mirror la master) pot sa-ti ofer eu.

Deocamdata astea sint limitele care pot sa le sustin din punct de vedere tehnic:

- 1T storage pe server
- 5T upload pe luna.

Daca proiectul asta incepe sa "zboare" mai am citeva optiuni disponibile pentru a creste numarul de mirror-uri care ar putea servi acester iso-uri.

Striga-ma pe privat sa discutam detalii.

Alin

Calin Miclaus

to ArLUG
Mulțam Alin :)

Deocamdată nu-mi bat tare capul cu hostingul, sunt build-uri alpha... Dar la un moment dat, te voi bâzâi probabil (când voi ajunge să-mi fac deb-uri e19) :)
Intenția mea e să-mi fac un distro pe care să-l folosesc pe compurile din jurul meu... îmi ajunge un stick. Dacă va vrea cineva să-și facă iso-uri personale se pasează problema. Codul stă numai bine pe github

Oricum trebuie să te bâzâi pe privat pentur mirror...

Merci