APRS: waarom zie ik 2 verschillende coördinaten voor dezelfde plek?

Peter ON5US

Hallo,

ik heb een vraagje over de coördinaten bij aprs.

In UIView geef ik volgende coördinaten in voor mijn qth:
51°14'31" N 2°57'87" E

Kijk ik vervolgens op findu.com of de site van aprs.fi dan staat mijn
qth juist op de kaart.

Het vreemde is dat op onderstaande site er andere coördinaten worden
weergegeven van mijn station.
http://aprs.fi/info/ON5US
Volgens hen is mijn locatie nu plots: 51°14'19" N 2°57'52" E
Bekijk ik de kaart dan staat de qth wel juist.

Eigenlijk is er geen probleem waar ik vroeg me wel af vanwaar het
verschil in coördinaten komt.

Ik weet dat er veel stelsel zijn voor positiebepaling, maar de 2
bovenvermelde coördinaten zien er toch van hetzelfde type uit: 2
cijfers voor de graden, 2 voor de minuten en 2 voor de seconden.

Weet er iemand een verklaring hiervoor?

73
Peter, ON5US

Rob

Peter ON5US <peter.b...@gmail.com> wrote:
> Ik weet dat er veel stelsel zijn voor positiebepaling, maar de 2
> bovenvermelde coördinaten zien er toch van hetzelfde type uit: 2
> cijfers voor de graden, 2 voor de minuten en 2 voor de seconden.

UIview werkt niet met seconden. Het andere programma wat je gebruikt
hebt wel. Daardoor ontstaat er een verschil.

UIview werkt met het (vreemde) systeem van graden, minuten en honderdste
minuten. De laatste 2 cijfers lopen dus van 00 tot 99.
Meer normaal is om te werken met graden, minuten en seconden waarbij
de laatste 2 cijfers dus van 00 tot 59 lopen. Je moet de laatste cijfers
heen en weer omrekenen met een factor 60/100 of 100/60.

PE1R

Peter ON5US schreef:

Ik denk dat het verschil komt door de gebruikte locator welke een vak aangeeft
en niet de exacte positie
De locator JO11LF57RE komt heel dicht in de buurt van het qth

--
73 , Ruud

Rob

PE1R <sp...@your.ip> wrote:
> Ik denk dat het verschil komt door de gebruikte locator welke een vak aangeeft
> en niet de exacte positie

Dat is het dus niet.

PE1R

Rob schreef:

> Dat is het dus niet.

ok ,
6X31:10=18,6 ~19
6X87:10=52,2 ~52

--

--... ...-- / --..-- / .-. ..- ..- -..

Peter en Barbara

On 29 mrt, 15:47, Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
> de laatste 2 cijfers dus van 00 tot 59 lopen.  Je moet de laatste cijfers
> heen en weer omrekenen met een factor 60/100 of 100/60.

Inderdaad Rob, even rekenen en dat klopt als een bus.
Lange tijd dat ik nog met aprs gewerkt heb, en was dit dus vergeten.

Tnx voor de reply!

Peter
ON5US

jan

"Peter ON5US" <peter.b...@gmail.com> schreef in bericht

[...]

Is het rumoer rond het gebruik van aprs in belgie weer wat verstomd?
Ik zag dat je via pi1apv-2 in nederland komt, misschien zie ik je in de
toekomst
op het scherm. De laatste maanden heb ik alleen noord-oost duitsland in
beeld,
ik woon in de kop van drenthe, noord nederland.

pb0aie
jan ausema

Peter en Barbara

On 30 mrt, 21:33, "jan" <j...@huis.nl> wrote:

> Is het rumoer rond het gebruik van aprs in belgie weer wat verstomd?

Er was idd wat wrevel omtrent aprs in ons land.
Hier de stand van zaken volgens de site van de UBA:

-----
(12 februari 2009, jd) Nadat de UBA meer dan 4 maand geleden herhaalde
malen met verschillende diensten van het BIPT de problematiek heeft
doorgenomen (zie vroegere berichtgeing op Flash), heeft het BIPT
uieindelijk op op 21/01/2009 een mededeling gepubliceerd betreffende
het gebruik van APRS door radioamateurs, zie bijlage (link bijlage:
http://www.uba.be/actual/pdf/BIPT-APRS-NL.pdf )

Het is duidelijk dat APRS is toegelaten, voor zover alle regels in
verband met onze vergunningen worden gevolgd. Dus geen "onbemande"
activiteiten. Alleen ON0-stations mogen (voorlopig) onbemand
uitzenden, en dergelijke vergunningen worden alleen toegekend via
verenigingen van radioamateurs.

Eveneens 4 maand geleden heeft de UBA een aantal aanpassingen aan de
huidige regelgeving voorgesteld aan het BIPT, die o.a. een aantal
zaken i.v.m. het gebruik van APRS soepeler zouden maken. De
voorstellen werden informeel besproken, maar moeten nog intern in de
verschillende betrokken diensten worden besproken. We wachten op
verdere reacties van onze voogdijoverheid, en zullen u op de hoogte
houden zodra we meer weten.
-----
Bron: UBA-website: http://www.uba.be/nl.html (halverwege, bericht van
12 februari).

> [...]
> beeld,
> ik woon in de kop van drenthe, noord nederland.

APRS werkt bij mij voorlopig vanop een Kenwoord portabel (th-d7), met
de rubber duck antenne.
Die is net voldoende om de Oostendse aprs-repeater te bereiken, zo'n 3
km verderop.
APRS-station staat op de Oostendse vuurtoren ( http://www.on4aim.com/pagina2.htm
).

73