Bouw eindtrap voor 70cm

René PD0RF

Hallo lui..
Ik zit ook niet stil...
Hier word gewerkt aan de bouw van een eindtrap voor 70cm.
Het vordert al aardig en heb vandaag een foto impressie met
begeleidende text online gezet op mijn site.

http://pd0rf.dyndns.org/2c39htm

--
Errare humanum est
73's Rene PD0RF

Hans Hopstaken

Sorry René, die site werkt niet.
Hans, pa0hop

René PD0RF

Hans Hopstaken drukte met precisie uit :

> Sorry René, die site werkt niet.
> Hans, pa0hop

Tikfoutje : http://pd0rf.dyndns.org/2c39.htm

Vonkenboer

René PD0RF stelde dit idée voor :

> Hans Hopstaken drukte met precisie uit :
>
> Tikfoutje : http://pd0rf.dyndns.org/2c39.htm

De 'droge' lak noemen we gewoon poedercoaten ;-)

Mark

René PD0RF

Vonkenboer stelde dit idée voor :

> Mark

Weet ik..maar niet iedereen is bekend met die term.

RaYmOnD

René PD0RF schreef:

> [...]
> Het vordert al aardig en heb vandaag een foto impressie met
> begeleidende text online gezet op mijn site.

Ziet er goed uit !

--
Raymond

__{ô?ô}__ http://raymondvalk.nl
http://pe2kw.com @(-_-)@

Tonny

> Weet ik..maar niet iedereen is bekend met die term.

Vanaf nu dus wel ;-) http://www.indigo.be/poederlakken.htm

enne ... haal je tekst eens door een spellingscontrole.
proces... wordT...

iig proficiat met wat je tot nu gebouwd hebt :-)

René PD0RF

Na rijp beraad schreef Tonny :
> http://www.indigo.be/poederlakken.htm

Is dat poederlakken niet wat voor je antennetuner Hans???

Hans Remeeus

René PD0RF schreef:

> Is dat poederlakken niet wat voor je antennetuner Hans???

Het ziet er inderdaad heel mooi uit.

De bedoeling met de tuner is een mooi verzorgde aluminium frontplaat.

Dat poederlakken is zeker het overwegen waard voor de rest van de kast.
Onbehandeld aluminium is nogal kwetsbaar voor vlekken e.d.

--

Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

Marco Baaij

Hoe is 't met jouw antennetuner-project, Hans?

Maak je al voorderingen?

Groetjes, Marco PE9M

"Hans Remeeus" <ha...@remeeus.nl> schreef in bericht

Ben

"René PD0RF" <pd0...@NOSHITqsl.net> schreef in bericht

> [...]
> Hier word gewerkt aan de bouw van een eindtrap voor 70cm.
> Het vordert al aardig en heb vandaag een foto impressie met begeleidende

René,

kan je het schema er ook eens bijzetten ? Zomaar ter informatie ?

73'

Ben - PE2BZ

René PD0RF

Het is zo dat Hans Remeeus formuleerde :

> [...]

> Dat poederlakken is zeker het overwegen waard voor de rest van de kast.
> Onbehandeld aluminium is nogal kwetsbaar voor vlekken e.d.

Juist daarom..
Voor zover mij bekend is er ook een 'blanke lak'.
Wil je dat gaan toepassen dan moet het hele zaakje wel krasvrij zijn
voor het mooiste resultaat natuurlijk.
Krijgt het een kleurtje dan is dat minder van belang.
Het bedrijf waar ik nu werk produceert industriele verlichting en ook
levert het openbare verlichtingsarmeturen welke ook worden
ge-poederlakt.
Kwalitatief gezien is het dus beter dan gewoon 'nat' lakken .

René PD0RF

Ben heeft ons zojuist aangekondigd :

> René,

> kan je het schema er ook eens bijzetten ? Zomaar ter informatie ?

> 73'

> Ben - PE2BZ

Zeker!!
Zal 'm tzt inscannen.

Vonkenboer

René PD0RF stelde de volgende uitleg voor :

> Vonkenboer stelde dit idée voor :

> Weet ik..maar niet iedereen is bekend met die term.

Het is wel de perfecte coating voor je kast het is bikkelhard.

mark

Hans Remeeus

René PD0RF schreef:

.

> [...]
> levert het openbare verlichtingsarmeturen welke ook worden ge-poederlakt.
> Kwalitatief gezien is het dus beter dan gewoon 'nat' lakken .

Hallo René,

Dat klinkt interessant! Ik zal het zeker serieus overwegen om zoiets te
laten doen; the finishing touch...

René PD0RF

Vonkenboer was zeer hard aan het denken :

> Het is wel de perfecte coating voor je kast het is bikkelhard.

> mark
Het word zeker erg hard..
Maar het is NIET krasvast!!
Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen de boor aan de wandel ging
tijdens het boren!
Gelukkig zit die kras op de onderkant van de kast en dus niet in het
zicht.

René PD0RF

Hans Remeeus heeft ons zojuist aangekondigd :

> Hallo René,

> Dat klinkt interessant! Ik zal het zeker serieus overwegen om zoiets te laten
> doen; the finishing touch...

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als je je tuner ook
daadwerkelijk
laat poedercoaten!!
Er is voldoende keus in kleuren.....

Vonkenboer

René PD0RF drukte met precisie uit :

> [...]
> het boren!
> Gelukkig zit die kras op de onderkant van de kast en dus niet in het zicht.

Ja met wat geweld kun je inderdaad krassen krijgen op de poedercoating,
voor het boren beplakken met schilderstape doet vaak wonderen tegen het
weglopen van de boor, bij dergelijke risico volle boringen gebruik ik
de kolomboor met een centreer boortje van een draaibank erin.

Mark

Gert-Jan Dam PA1G

> [...]
> Hans Remeeus heeft ons zojuist aangekondigd :

> Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als je je tuner ook daadwerkelijk

Palstar tuners zijn voorzien van poedercoating. Dus Hans wil je een
optimaal resultaat dan...

Is het duur eigenlijk dat poedercoaten?

--
Gert-Jan Dam
HF knutselhoekje: www.pa1g.nl

Joop Vaartjes

"René PD0RF" <pd0...@NOSHITqsl.net> schreef in bericht
Beste Rene,
alternatief is o.a. PlastiDip HCF van Performix. Dompelen of sprayen in
diverse kleuren.
Hard, krasvast en kan ook na een wandelende boor simpel gerepareerd worden.

73, Joop Vaartjes, PA0JOP

Vonkenboer

Joop Vaartjes beweerde :

Leuk een tuner met een rubberen buitenkant ;-)

Mark

René PD0RF

Gert-Jan Dam PA1G formuleerde de vraag :

> Palstar tuners zijn voorzien van poedercoating. Dus Hans wil je een optimaal
> resultaat dan...

> Is het duur eigenlijk dat poedercoaten?

Ik heb geen idee wat zo iets kost..
Als werknemer kun je dat voor niets laten doen als je heel af en toe
iets aanbied om te poedercoaten...

René PD0RF

Joop Vaartjes was zeer hard aan het denken :

> [...]
> diverse kleuren.
> Hard, krasvast en kan ook na een wandelende boor simpel gerepareerd worden.

Hallo Joop...
Reperatie is met poedercoaten ook mogelijk.
Het werkstuk zal dan nog een keer dat proces moeten ondergaan.
Het mooiste is natuurlijk om je werkstuk eerst helemaal voor te
bereiden voor je het laat behandelen.
De redenen dat ik dat niet gedaan heb is eigenlijk simpel : als je via
een uitzendbureau werkt dan weet je nooit zeker hoelang je daar werkt..
Zo'n kans moet je dan eigenlijk gewoon benutten zolang de mogelijkheid
er is.

René PD0RF

René PD0RF schreef :

> [...]
> Hier word gewerkt aan de bouw van een eindtrap voor 70cm.
> Het vordert al aardig en heb vandaag een foto impressie met begeleidende

Update :
Vandaag het hoogspannings gedeelte aangesloten.
Nog geen ruststroom instelmogelijkheid er op gezet..bij inschakelen van
de hoogspanning loopt er zo'n 100 mA anode stroom.
Dat lijkt mijn inziens wel goed..
De in en uitgang heb ik wel even afgesloten met een dummy ivm
oscilatie.
Word vervolgd!!

Meindert Sprang

"René PD0RF" <pd0...@NOSHITqsl.net> wrote in message

> [...]
> Dat lijkt mijn inziens wel goed..
> De in en uitgang heb ik wel even afgesloten met een dummy ivm

Ah, altijd een spannend moment. Zeker met buizen en de bijbehorende hoge
spanningen. Rookt 'ie of rookt 'ie niet :-) Of misschien eerder vonken in
dit geval. Wat is je anode spanning?

Ik heb laatst een 4CX250 op de kop getikt, daar wil ik ook nog eens iets mee
maken. Dat "loodgieterswerk" bij VHF en UHF vind ik altijd prachtig om te
zien.

> Errare humanum est
Zal best, maar met dit soort projecten kan je toch maar beter zo weinig
mogelijk "Errare"... ;-)

Meindert

René PD0RF

Op 16-3-2006, heeft Meindert Sprang verondersteld :

> [...]

> zien.

> Zal best, maar met dit soort projecten kan je toch maar beter zo weinig

De anodespanning is zo'n 1000 volt.
Zo'n 4cx250 is ook een leuke buis , veel gain als die het goed doet.
Nadeel vind ik dat je meerdere spanningen op die buis moet zetten (als
ik het goed heb is het een penthode )
Als 1 van die spanningen wegvalt dan gaat dat ten koste van je buis..
Een triode is simpeler van opzet en er kan eigenlijk niet zo veel
misgaan als de gloei spannning of hoogspanning wegvalt.

Ben benieuwd hoe je dat ding gaat bouwen...met een cavety of op de
'lazy way"??

harrY

Hoi,

I.v.m de grote voorjaarsopruiming heb ik het volgende in de aanbieding
tegen elk aannemelijk bod,

1x Trio/Kenwood R1000 met smal ssb filter een goede (zelfbouw)
preselector krijg je er ook bij inclusief de documentatie met een beetje
goede wil heb ik zelfs de doos er nog bij (voor de liefhebber hi,heeft
wel gebruikers sporen maar werkt prima.

1x ATF-2 autotelefoon omgebouwd volgens de Zuidlimburg groep (PE1JJQ ev)
gebruikt voor 1k2 en 9k6 packet en voorzien van bediening eenheid
met toetsenbord, microfoon ingang, display en Smeter, inclusief
documentatie in map.

2x Midland 77-104 gebruikt voor 27 mc packet bbs.

1x DNT Formel 1 gebruikt voor 27 mc packet bbs.

1x router SiteCom type 4S over ivm aanschaf wireles router.

1x FT897 voorzien van
1x 500hz cw filter YC122C
1x accu FNB-78
1x CD-24 lader
1x netspanning adapter 24v
eventueel ook een SEC-1223 erbij (mag ook blijven staan).

set is weinig gebruikt aangeschaft voor de vakantie maar de ft817
gebruik ik in de praktijk meer.

harrY pa2hbl via amsat.org

Meindert Sprang

> De anodespanning is zo'n 1000 volt.

Prettig ;-)

> [...]
> ik het goed heb is het een penthode )
> Als 1 van die spanningen wegvalt dan gaat dat ten koste van je buis..

Dat is waar. Ik heb een aantal ontwerpen gezien waarin beveiligingen zitten
dit dit moeten voorkomen.

> Ben benieuwd hoe je dat ding gaat bouwen...met een cavety of op de
> 'lazy way"??

Ik heb nog een oud VHF-UHF manual waarin een paar ontwerpen staan met een
cavity. Ziet er wel leuk uit :-)

Meindert

pe2wdo

4cx250 is een tetrode.
Inderdaad een stuk lastiger qua hsp:
Va van 1500V tot ca 2200V (Ia ong. 300mA)
Vg2 ca +300V tot 350V (afhankelijk van toepassing)
Vg1 ca -90 tot -50V (FM of SSB).
Bruikbaar op 70 cm met iets verlaagde gloeispanning (5,5V)
De roosterspanning moet liefst een gestabiliseerde spanning zijn.
In bepaalde situaties kan er ook een negatieve schermroosterstroom lopen.
Zie de site van GM3SEK. . . .
Orginele buisvoet en 'koel-kraag' zijn meestal kostbare aankopen.

Alternatief:
Russische Gi7B.
Dit is een triode, dus geen schermroosterspanning nodig.
Buis is wat groter en robuuster. Heeft bovendien een groter frequentiebereik
en iets meer vermogen dan de 4cx250. Is ook zeer bruikbaar op 70cm en 23cm.
De anodespanning bedraagt ongeveer 1800 - 2200V (Ia ong. 350mA)
Soms thermisch onstabiel (bij vol vermogen = = 350W)
Gloespanning 12,6V.
Buizen zijn genoeg te koop (NOS voor ca. 20 Euro) en je kan zelf eenvoudig
een voet maken.

Wil je nog meer vermogen, dan Gi46b (500W) of GS35b (1200W)

QRO ontwerpen voor bovengenoemde buizen zijn volop op www te vinden
en als je a.s. zaterdag toch naar de radiovlooienmarkt in Rosmalen gaat . .
.

73

Willem
PE2WDO

"Meindert Sprang" <m...@NOJUNKcustomORSPAMware.nl> schreef in bericht

René PD0RF

Op 16-3-2006, heeft pe2wdo verondersteld :

> 73

> Willem
> PE2WDO

Klopt inderdaad.
Als de GI7B veel benut word moet je die af en toe even bij stemmen
Nadaal van de gi7b en de gs35b is dat er vrij veel power in moet om
toch redelijk wat output te halen.
Deze buizen zijn niet echt stijl te noemen.

René PD0RF

Na rijp beraad schreef René PD0RF :

> [...]
> Hier word gewerkt aan de bouw van een eindtrap voor 70cm.
> Het vordert al aardig en heb vandaag een foto impressie met begeleidende

Hij is klaar en doet het ook!!
3watt in geeft zo'n 80 watt uit...maar het gaat niet van harte...
Er zijn nog een aantal puntjes die de aandacht verdienen.
Word vervolgd!!

Vonkenboer

> [...]
> 3watt in geeft zo'n 80 watt uit...maar het gaat niet van harte...
> Er zijn nog een aantal puntjes die de aandacht verdienen.

dat werkt beter