Van rolstoel naar 'lolstoel'

Big Trouble

http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/0,2078,2056__859670_,00.html

Van rolstoel naar 'lolstoel'
Door Jacques Geluk

Woensdag 05 december 2001 - Onderbroekenlol met remsporen', zo omschrijft
Marc de Kok (28) uit Abcoude zijn website http://www.lolstoel.nl, die vol
staat met animaties, geluiden en woordgrappen over gehandicapten. Cynische
humor uit een zieke geest, ten koste van een bevolkingsgroep die het toch al
moeilijk heeft? Marc heeft inderdaad een aantal negatieve reacties - 'je
bent een bange lul die mensen misbruikt' - gekregen, maar in het gastenboek
op zijn site voeren de positieve berichten de boventoon.

'Vooral van rolstoelers zelf, die soms 'moeten slikken', maar de humor wel
kunnen waarderen. Lachen helpt bij de verwerking.
Marc zit vanwege een spierziekte zelf in een rolstoel, wat maakt dat hij
dingen kan zeggen en laten zien, die van een valide niet zouden worden
geaccepteerd. "Mijn geboorte was een dubbele fout. Ik was niet gewenst en ik
had meteen deze ziekte. Ik maak er mijn hele leven al grappen over", zegt
hij. "Op de reguliere middelbare school werd ik, na beschermd te zijn
opgevoed, drie jaar lang gepest. Later heb ik die jongen bedankt. Omdat hij
me heeft geleerd voor mezelf op te komen."

Stofzuiger
Drs. Marc, die anderhalf jaar geleden is afgestudeerd (Nederlands,
taalkunde), lag in een Arnhems ziekenhuis waar hij moest leren omgaan met
een beademingsapparaat, dat 's nachts als een stofzuiger zijn longen moet
schoonhouden. "Ik ben daarna zelf naar huis gereden. In mijn enthousiasme
raakte ik het bord 'Parkeerplaats invaliden' voor mijn deur. In mijn
fantasie zag ik de P als een rotsblok op het hoofd van het witte mannetje
eronder vallen. 'Wieltje' stierf niet, maar besefte dat hij was
wakkergeschud."
Veel gehandicapten zijn net als dat mannetje º en veel gezonde mensen º
kleurloos, ze staan langs de kant van de weg. Ze zijn twee-dimensionaal en
leven in een platte wereld, voegt Marc er op zijn site aan toe. En daar wil
hij wat aan doen, door de angst weg te nemen bij validen, die niet weten hoe
ze met gehandicapten moeten omgaan, en de rolstoelers zelf. 'Wieltje' speelt
de hoofdrol in vrijwel alle animaties op lolstoel.nl. In de hemel, in het
bos, voor de trein en op het kerkhof ontmoet hij lotgenoten, maar ook God en
Jomanda. De opmerkingen in de tekstballonnetjes zijn op zijn minst
confronterend, maar altijd met een humoristische ondertoon. "De humor op de
site is zo hard mogelijk, maar ik hoop wel intelligent." Marc steekt de
draak met vooroordelen over gehandicapten en seks en rolstoelers die hun
werk niet zouden kunnen volhouden, maar ook met het gebrek aan eigenwaarde
waaraan veel rolstoelers lijden. "Ik dacht zelf ook altijd: ik krijg nooit
een vriendin, wie wil mij nou. Er zijn veel gehandicapten die, ook al kunnen
ze het, geen man durven zijn. Een paar maanden nadat ik met lolstoel.nl was
begonnen kwam ik in contact met Marlies Platvoet, een webdesigner die een
prachtige eigen site heeft (http://www.flashart.nl), waardoor ik beïnvloed
ben. Na een paar maanden wilde ze me wel eens, maar ik hield haar af.
Uiteindelijk kwam ze hier en nu hebben we al een half jaar een relatie.
Bingo, ik heb dankzij lolstoel.nl iemand in mijn leven gekregen. Ik hoop dus
ook dat ik op mijn site het vooroordeel over relaties tussen gezonde mensen
en gehandicapten kan wegnemen. Maar ik bestrijd dat de humor op de site
cynisch is. Cynisch betekent liefdeloos en dat is het zeker niet. Dan
relativeer je ook niet en dat is juist wat ik beoog."
Als voorbeeld noemt hij de reactie van de man die hem omschreef als een
'bange lul', die zo boos was dat hij de provider had gevraagd de site van
het internet te halen. "Ik heb de man gemaild dat ik zelf in een rolstoel
zit, dat ik zelf degene ben die ik laat zien op de site, en mijn bedoeling
uitgelegd. Hij antwoordde: 'Sorry, je hebt gelijk'. Toen bleek dat hij zelf
een zoontje van 3, 4 jaar heeft die in een rolstoel zit, maar dat hij door
zijn boosheid niet verder heeft gekeken. Ik vind het prachtig dat hij is
bijgedraaid. Het is leuk dat mensen geëmotioneerd raken, lachen of zelfs
echt kwaad worden. Dat betekent dat de site wat doet met mensen."
Uitkering
Het onderhouden van de site, maar ook een uitbreiding met interactieve
mogelijkheden, kost geld. Alleen voor de domeinnaam moet al 600 gulden (272
euro) per jaar worden betaald. Een banner op startpagina.nl zou mooi zijn om
meer bezoekers te trekken, maar dat kost 50 piek (22,69 euro) per maand.
"Ik leef nu van een uitkering, dus ik kan er niet te veel in steken. Ik heb
bij diverse instanties geprobeerd subsidie te krijgen, maar dat is nog niet
gelukt. Jammer, want de site is niet alleen goed voor mijn eigen verwerking,
maar ook die van anderen. Dat beseft niet iedereen. De Gehandicaptenraad zou
subsidie legitiem vinden, maar weet niet uit welke pot, terwijl de site
Gehandicapten.pagina.nl roept dat lolstoel.nl 'schandalig en discriminerend'
is. Zij realiseren zich niet dat er verder op geen van de duizenden sites
voor gehandicapten humor te vinden is. Alleen ellende."
Marcs gezondheid is nu stabiel. Werk, bijvoorbeeld als tekstschrijver, zal
hij ook wel vinden - hij is tenslotte neerlandicus - en houden. Dan, om bij
zijn eigen humor te blijven, loopt zijn leven helemaal op rolletjes:
"Onderzoek bewijst dat juist gehandicapten zo gemotiveerd zijn dat er weinig
uitval is". Informatie: in...@lolstoel.nl