ÖNERME

۵۵ بازدید
رفتن به اولین پیام خوانده‌نشده

mat_teacher49

خوانده‌نشده،
۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۷:۲۴:۰۶۱۳۹۴/۷/۸
به TMOZ
"ÇİFT DOĞAL SAYILAR 2 İLE TAM BÖLÜNEBİLİR" ifadesi önerme midir?

Sezgin Öner

خوانده‌نشده،
۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۳:۳۶۱۳۹۴/۷/۸
به tm...@googlegroups.com
Bence öyledir

utku bostan

خوانده‌نشده،
۹ مهر ۱۳۹۴، ۶:۰۵:۴۵۱۳۹۴/۷/۹
به tm...@googlegroups.com

Olmaması için düşündüm ama bir sebep bulamadım ben hocam. Siz nasıl düşündünüz?

1 Eki 2015 00:24 tarihinde "mat_teacher49" <V_sa...@hotmail.com> yazdı:
"ÇİFT DOĞAL SAYILAR 2 İLE TAM BÖLÜNEBİLİR" ifadesi önerme midir?

Mesajlarınıza "KONU BAŞLIĞI" eklemeyi lütfen unutmayınız.
Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için tmoz+uns...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
Bu grubu http://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/7cb8ef46-1e53-4ef4-a1b2-d58b3ce7d618%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Ibrahim şahin

خوانده‌نشده،
۹ مهر ۱۳۹۴، ۶:۱۳:۱۹۱۳۹۴/۷/۹
به tm...@googlegroups.com
bölünür demesi gerekmezmi  (yani bir hüküm belirtmesi gerekir)

1 Ekim 2015 13:05 tarihinde utku bostan <utkub...@gmail.com> yazdı:

ibrahim ŞAHİN
İ.B.A.L - BOLU

Muharrem Şahin

خوانده‌نشده،
۹ مهر ۱۳۹۴، ۷:۳۳:۵۲۱۳۹۴/۷/۹
به tm...@googlegroups.com
"Tam bölünebilir" teriminin anlamında birleşilebileceğine göre,
önermedir.

1 Ekim 2015 13:12 tarihinde Ibrahim şahin <ibrahim1...@gmail.com> yazdı:

.

utku bostan

خوانده‌نشده،
۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱:۰۲۱۳۹۴/۷/۹
به tm...@googlegroups.com

Muharrem Abi bu mevzuyla ilgili olarak sanki geçen sene (ya da ondan önceki sene) konuşulmuştu. Orda daha belirgin açıklamalar yazılmıştı bununla ilgili. Konuyu aradım Ama bulamadIM.

1 Eki 2015 14:33 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

خوانده‌نشده،
۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵:۱۰۱۳۹۴/۷/۹
به tm...@googlegroups.com
Bunları buldum Utkucuğum:
Önermeler konusunda bu konuyu ayrıntılarıyla
işledim.
Bazı ifadeler belli bir yorumlama ile
doğruluk değeri kazanırlar.
Doğruluk değeri taşıyan,
yani,
doğru ya da yanlış denebilen her ifade bir önermedir.
Karışıklık,
mantıkta söz konusu olan önermelerle
genel önerme kavramının karıştırılmasından doğar.
Mantıkta kullandığımız önermelerin
herkes tarafından doğru ya da herkes tarafından yanlış sayılması gerekir.
Mantıkta bazılarına doğru, bazılarına yanlış gelen bir önermeyi söz konusu edemeyiz.
Örneğin; "Hz. İsa bir peygamberdir." önermesi
Hristiyanlarca doğru, Musevilerce yanlış bir önermedir.
Ama; önermedir.
Sadece; mantıkta bu tür önermelerle ilgilenmeyiz.
Ayrıca; bu konunun öyle pek de büyütülmesine gerek yoktur.
Bazı ifadelerin adına
bazılarınca önerme denmesi
ya da denmemesi çok önemli değildir.

Büyük mantık üstadımız Teo Grünberg
"Modern Mantık" kitabında önermeyi şöyle tanımlar.
"Belli bir yorumlama halinde belli bir doğruluk değeri kazanan ifadelere önerme denir."
Buna göre; "Ali çalışkandır."  bir önermedir.
Çalışkanlık tanımlanır,
Ali de tanıtılırsa bu ifadeye ya doğrudur ya da yanlıştır dersiniz.
Bir kısım önermelerin doğruluk değerini
bulmak için,
                yorumlama;
                gözlem ve deney;
                mantık hesabı
gerekebilir.

Harun Hocam;      Yerin cennet olsun.
Önemli bir soru sormuşsunuz.
Burada,bazı yanlış anlamalar söz konusu.
"Doğru" ya da "yanlış", bir doğruluk değeri
taşıyan her ifadeye (deyime, anlatıma)
önerme denir.
Teo Grünberg Hocamın, (Yeri cennet olsun...)
"Modern Mantık" kitabından edindiklerimi aktarayım:
-"Ankara başkenttir."
-"3+5 = 4"
-"Fe+S --> FeS"
birer önermedir.
"Ali Çalışkandır." sözü, ilk bakışta bir önerme sayılmayabilir.
Ama;
Ali'nin kim olduğu, "çalışkan olmanın" ne olduğu tanımlandığında
bu söz bir önermedir.
"Elimdeki demirdir." iddiamın doğru olup olmadığı
bir takım deneyler yapmadan belli olmaz.
Ama; deneyler sonunda, dediğimin
doğru ya da yanlış olduğu anlaşılır.
Öyleyse; şu tanım geçerlidir:
"Önerme, belli bir yorumlama ile
belli bir doğruluk değeri taşıyan ifadedir."
Bu yaklaşımla;
"Yarın yağmur yağacak" sözü de bir önermedir.
"Nerede?" sorusuna cevap alındıktan sonra,
ertesi günün sonuna kadar beklenirse,
sözün doğru olup olmadığı anlaşılır.
Yalnız; mantıkta ve matematikte,
akıl yürütmemizi sağlayan önermeler,
kişiden kişiye yorumu ve doğruluk
değeri değişen ifadeler olamaz.
Ancak; bu "Mantık ve matematikte
önerme tanımı farklıdır." anlamına gelmez.
Sorun çıkaran yer burasıdır.
Biraz daha ayrıntı için ekteki notlarımı
inceleyebilirsiniz.
Sevgiler, saygılar.

1 Ekim 2015 17:39 tarihinde utku bostan <utkub...@gmail.com> yazdı:

.