Redukce OK vrcholů

David OK4KOP

to SOTA OK
Ahoj Sotaci,

Tak plánovaná redukce OK vrcholů už je tady, od soboty 1.8 přijdeme zhruba o 80% našich milovaných kopečku :-(

David OK4KOP

Jaroslav Hlávka OK1JHR

to SOTA OK
Díky moc za info. No dle vývoje posledních let se to bohužel dalo čekat... :-(
Spíše by mě zajímalo co v seznamu zbude.
Zde je k tomu krátká diskuze:
Nu což, pokud mi v okolí nic nezbude, tak budu dělat GMA aktivace.

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com
Ahojte,

spíš se divím, že jim to trvalo tak dlouho, když je u nás tolik do očí bijících případů.
Aspoň se zvýší aktivita v GMA. WWFF taky není špatné, můžu doporučit.

73, Ruda, OK2QA

út 28. 7. 2020 v 11:32 odesílatel Jaroslav Hlávka OK1JHR <jarda...@gmail.com> napsal:
--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „SOTA OK“ ve Skupinách Google.
Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu sotaok+un...@googlegroups.com.

Bohus OK8PKM

to SOTA OK

Bohus OK8PKM

to SOTA OK
Ahoj. Ok, dotaz ci budou pridane nove vrcholy do seznamu ? Np Moravskozslezky Kraj : Jeleni loucky, Vysoka hora, Kozubova, Tesinocka, Dlouha, Kozlovicka hora, Na peklech, Kaznicov atd. nebo Olomoucky Kraj : Cervena hora, Uchac, Rudna hora, Raskovska bouda, Petrovsky vrch, Smrk 742m, Haj atd.
Bohus, OK8PKM/SP9MKM

David OK4KOP

to SOTA OK
Ahoj Bohusi,

Vypadá to že budeme mít celkem 229 vrcholů, z to bude 61 nových.Co se dá dělat, karty jsou rozdány a v sobutu budeme moudřejší!

73 David OK4KOP

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Davide.
Jak jsem dobre pohopil, tak z 951 vrcholu nechali nam 168 + 61 = 229 novych ?
Jak tak, to velmi "pekne", stejne umazali DL, SOTA-DM a posledni krad a bez souhlasu na managera DM. Vzpominam na SOTA ve 2005, tak v prvni desitce aktyvatoru na svete stanic DL bylo 7 ! Nelibilo se to nekomu, ted nelibi se nekomu OK. Po pravdu neni możne nechat jen 168 vrcholu z 951, Cesko je horsky stat ve stredu Evropy a nepochopitelna je zprava od skupina SOTA, bohuzel.
73!
Bohus, (OK8PKM)/SP9MKM

Petr Merta

to sot...@googlegroups.com
Ahoj všem,

rozhodnutí o takové velké změně přišlo bez varování a "o nás bez nás", jistě mnozí pochopí co to znamená.. Nevím jak na vás, ale pro mě je takové chování, s odpuštěním, maximálně nasírací! V tuhle chvíli, myslím, že řešení skrze GMA může být takové naše české švejkovské řešení! :-)

Z 951 vrcholů na 168 je drastická změna a ani 61 nových to nezachrání. To, že Andy ani není schopen doteď poskytnout seznamy, a jen se vymlouvá že je to hodně dat, je hooodně trapný na to, že to chtějí brzy zavádět. Navíc diskuse je často nechutně namířená proti nám OK a tak osobně mám chuť se Sotou už úplně skončit a i vymazat i své letité výsledky. No, uvidíme.

"Nové" vrcholy (jistě budou ukradeny většinově ze současných GMA vrcholů, teď jim najednou budou dobré) budou tedy zřejmě zveřejněny v sobotu 1.8., pro GMA to ale znamená jen to, že uděláme škatulata a budeme brzy aktivovat dál, i když nám v tom teď pánové udělají ..nepořádek. Ale trocha práce a jsme zase na svém. Pomůže prosím někdo s následnou aktualizací GMA databáze ? Jak se říká, nehlaste se všichni :-)

Dovolím si jen poprosit (jako hlavní strůjce databáze vrcholů GMA), neměňte zatím v GMA DB nic "na vlastní triko", ale jen po domluvě, naopak každá pomoc bude s díky vítána.. když si to ukočírujeme, bude možno aktivovat dále i vyřazené SOTA vrcholy, pod GMA a celý SOTA MT nám může být ukradený.

73! Petr OK3EQ
--
[...]
Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/gcibadgfzmsxwyyevibn%40xhrh.

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Vsem !
Mam takovy dotaz, nema nekdo zajem, nejaky radioklub vydavat typicky cesky horsky diplom ?
V 2001 byl diplom "Kopce a hory CR" od Zdenka, OK1UPU s OK1KST. Doufam, ze jeste je porad platny diplom "Rozhledny CR" od Vaska, OK1FCS s OK1KRJ. Byl v 2003/2004 velmi zajimavy a krasny diplom "Tisicovky Cech, Moravy a Slezska", (392 tisicovky, ted 396 +/- 30 nedostupnych v I.zone narodnich parku a VVP) od Pavla, OK1MCS s OK1OFM. Vim, ze autor turistickeho programu "Tisicovky" ma dobrou vule na podruhe opakovani vydavani radioamaterskeho diploma, je otevren na spolupraci. Je jeste propozice na novy diplom "Koruna hor Cech, Moravy a Slezska (CR)" a 94 nejvyssi vrcholy/body z kazdeho pohori/geomorfologicke jednotky celku CR, seznam ze skolniho atlasu CR.
Takovy cesky diplom, cesky spravce, cesky vydavatel radioklub a krasne ceske hory.
Prosim Vas premyslte nad takovym zajimavym radioturickem diplome.
73!
Bohus, (OK8PKM)/SP9MKM
PS
Omlouvam se, kvuli osobnym problemu v rodine a COVID19 "uteklo" mi prodlouzeni ceske koncese ale doufam, ze za nekolik tydnu bude nove radioamaterske opravneni.
Bohus

Petr OK3EQ

Jaroslav Hlávka OK1JHR

to SOTA OK
Ahoj Petře.
Prosím Tě, koukám na mapu GMA, po "úpravě" SOTA vrcholů dojde k přidání odebraných vrcholů ze SOTA do mapy GMA?
Např. Dobrošov OK/KR-079
Díky za info.

Petr OK3EQ

to sot...@googlegroups.com

Ahoj Jardo, ano, počítám s tím. Zkusím se domluvit s Mariem DL4MFM, šéfem GMA a tvůrcem webu, jestli by to šlo přeorganizovat nějak hromadně, a zároveň ukončit v GMA DB platnost vrcholů nově přidaných do Soty. Princip je aby každý vrchol vyřazený ze Soty byl pak aktivovatelný v GMA, a současně žádný nebyl v obou databázích (tomu se zkraje nedá bohužel předejít). Když to jen tak nepůjde, budeme muset změny provést ručně a to by nějaký čas zabralo.

Načasování změny do vrcholu sezóny a přístup k informování o změně (které vypadá spíš jako profláknuté), vidím jako záměr a útok proti GMA a současně hamspiritu. Skoro se tak mohlo stát, že bychom o tom ani nevěděli. Možná to mělo být „překvapení“  (Davide OK4KOP díky!)

Líto mi bude i vrcholů uvolněných v prospěch Soty. Tuším že to budou ty nejlepší. Slovo krádež tu myslím docela sedí.

73 Petr OK3EQ

(jinak kdo není ještě členem,skupina GMA OK je vyhledatelná na googlegroups.com)

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Petře, ta změna měla proběhnout už dávno. Byl tlak na nás ať to uděláme sami. To samozřejmě nikdo udělat nechtěl tak to udělali za nás. Německo (DM) na to byl stejně, také se smazala většina kopců.
Nechápu vůbec jejich strategii. I to načasování, je podle mě tak trochu natruc. Má to snad být  pohodě a vysílání z přírody ?  Já přešel na GMA už když se o tom začalo mluvit. Je třeba to více podpořit aby tam byli protistanice.

Rád pomůžu s úpravami pokud bude třeba. (Jsem i v GMA OK skupině, tak to můžeme řešit tam)

73 Ondra OK1CDJ

čt 30. 7. 2020 v 7:52 odesílatel Petr OK3EQ <ok...@seznam.cz> napsal:

Vojtěch Bubník

to sot...@googlegroups.com
> Navíc diskuse je často nechutně namířená proti nám OK

Prosím o opatrnost. Jakožto vývojář open source software jsem za poslední 4 roky komunikoval se spoustou lidí spousty národností a musím říct, že ačkoliv dovedou být Češi dost sarkastičtí a já obzvláště, tak nad sarkasmem Britů zůstávám často v úžasu. Jiná země jiný mrav, takže prosím berte komentáře jiných národností s rezervou.

73, Vojta OK1IAK

[...]

Jaroslav Hlávka OK1JHR

to SOTA OK

I may have the database query wrong, but I read it as 9 remaining of the existing summits, and 1 new summit (KR-001, 2, 5, 8, 11, 15, 19, 26, 32 and new one is KR-082 (Čáp - 50.5746,16.1241) ).

I sympathise with your 150km driving problem. I have to drive 4 hours to get anywhere near a 10 pointer and 3 hours for an 8 pointer. Curse of living this side of VK3.

První neofiko zpráva v regionu OK/KR bude 10 kopců.

Bohužel mám koleno v takovém stavu, že se dostanu na cca 5 z nich...

Škoda měl jsem SOTA moc rád, vybíral jsem si vrcholy tak do 1 hod. výstupu, ale to je můj boj... jen mi to je moc líto :-(

Takže jsem zjistil, že v mém okolí Velké Poříčí je spoustu vrcholů GMA kterému se budu věnovat.

Mám licenci velmi krátce od prosince 2018 a dělal jsem si zkoušky hlavně kvůli SOTA, plynule jsem na to přešel z PMR kopců.

No nic, jak říká kamarád Jožko ze Slovenska OM6AJJ: " Jarko je to také aké to je a neurobíš nič".

Takže šťastné aktivace Všem kamarádům a uslyšíme se v jiném aktivačním programu. Zaplať bůh že ho tady máme.

73 Jarda OK1JHR

ok1...@seznam.cz

to sot...@googlegroups.com
Asi je ta SOTA pod vladou jednoho cloveka a tak si jako poradatel muze stanovit co uzna za dobre......   Ze nebere nazor ostatni je jina vec.

Pises spatne koleno....ja ujdu tak 50 m.

Kamarad leze na SOTA a aby udelal 4 qso domlouva si skedy....Tak je otazka jestli ta SOTA neni spis sportovni vykon. Udelat 4 QSO s ruckou jiste neni velky radioamaterky vykon.

Ono neco zalozit neni o tom neco stvorit a spustit, ale aby to vyderzelo, je to dost prace. Kdyz to bude zase na jednom cloveku, muze se to opakovat jako se SOTA.

Tak si sedim doma u TRX a lovim Flora-Fauna.
--
73 Beda OK1DOZ

David OK4KOP

to SOTA OK
Kdo má zájem může se podívat na SMP (sota mapping), tam zadejte asociace OK pak daný kraj, a vrcholy které budou smazány jsou označeny hněde, platný modře.

Rudolf Klvana

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com

OK, už jsem na to přišel...

73, OK2QA, Ruda

David OK4KOP

to SOTA OK
Tak jsem prošel všechny kraje, a je to ještě horší než jsem myslel :-(, jsem zvědavý na ty nové vrcholy.

David OK4KOP

Ondra OK1CDJ

Jaroslav Hlávka OK1JHR

to SOTA OK
Ahoj Ondro. Královéhradecký kraj bude mít nový vrchol OK/KR - 082 Čáp v teplických skalách. Takže celkem 10 vrcholů. No prostě plynule všichni přejdeme na GMA.

Stanislav Veit

to sot...@googlegroups.com
Panove, koukam na to jak zjara. Je mi smutno, kdyz vidim zdecimovanou Vysocinu a moje oblibene Hostynky. Ale to bysme mohli mluvit o vsem. Rikal jsem si, ze urcite vypadne Klinovec, je tam silnice, ale on ne, zato Hostyn ano. Treba V Hostynkach Obrany, kdyz se tam chci dostat, musim nechat auto ve 450 m, a skrabat se do 706m To je snad proti pravidlum? No nekdo tu napsal, ze je to jejich hra. tak at si ji hrajou. Doufam, ze je dost chaseru na GMA. Snad se nam zacnou condx zlepsovat a preslechy spadnou na unosnou mez.
No tak jsem se vybrecel, ale nic mi to nebude platne

73
Standa 1AU

OK2BCF

to SOTA OK
Teda, to je ráno.

Chcete-li zrušit odběr skupiny a přestat dostávat e‑maily ze skupiny, zašlete e-mail na adresu sot...@googlegroups.com.

--

--
[...]
SOTA OK.gif

OK2BCF

to SOTA OK
Tak ještě jednou příloha https://drive.google.com/file/d/1Eqz7gNeJYDD_e0LYrxLRLRS-ibK5XCaz/view?usp=sharing

ok1cyc

to SOTA OK
Ahoj,

pokud snad někdo používá mapy na http://sota.wz.cz/, tak jsou nyní aktualizovány podle nového redukovaného seznamu kopců.

73,
Mirek OK1CYC

Dne úterý 28. července 2020 11:20:02 UTC+2 David OK4KOP napsal(a):
Ahoj Sotaci,

ok1cyc

to SOTA OK
Ještě malý update. Cvičně jsem dal dokupy mapu GMA kopců (OL/...) na mapových podkladech mapy.cz. K dispozici je na http://gma.ok1cyc.net/
Upozornění: prvotní načtení chvilku trvá, skoro 6000 kopců je už celkem dost a v tuhle chvíli načítání a vykreslování není nijak optimalizováno.
73,
Mirek OK1CYC

Stanislav Veit

to sot...@googlegroups.com
Petre, dovolim si upozornit na vrchol OL/KR-249 Střední vrch. Souradnice ukazuji pod vrchol. Chyba tam byla i v puvodni SOTA.
Standa 1AU

st 5. 8. 2020 v 22:54 odesílatel ok1cyc <ok1...@gmail.com> napsal:
--
[...]
Chcete-li tuto diskusi zobrazit na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/c3ec8dc4-b131-47b7-a7cd-a07c563018e9n%40googlegroups.com.

Jaroslav Hlávka OK1JHR

to SOTA OK
Ahoj Stando.
S dovolením odpovím za Petra.
U SOTA takových nepřesností bude více.
Jsem v Liptovském Mikuláši na dovolené do 15.8.,až přijedu domů tak ten vrchol opravím. Pokud víš o dalších, tak to prosím pošli. Nejlépe na jarda...@gmail.com
Díky Jarda OK1JHR

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com
Ahojte,

díky za novou mapu, perfektní práce!
Bylo by asi dobré opravit OL/ZL-083. Nejen, že to bylo i v SOTA databázi špatně, ale i v mapy.cz je "vrchol" úplně jinde, než ve skutečnosti - o celých 500 m na VSV a od 40 m výš. Ale co a tím, když regule hovoří o vrcholu, vyznačeném v mapě i s výškou. Měl by to posoudit regionální manažer OK/ZL, ale nevím, kdo to je. Já si rád nechám OK/MO.

73, Ruda, OK2QA

čt 6. 8. 2020 v 6:57 odesílatel Jaroslav Hlávka OK1JHR <jarda...@gmail.com> napsal:
--
[...]
Bečka.jpg

Bohus OK8PKM

to SOTA OK
Ahoj Vsem.
Ma nekdo cas a moznost podivat se a prohlednout vrcholy nize, ci to ja jsem udelal chybu, ci SOTA MT ? Prosim stejne o prohlednouti vrcholu z jiny regionu pres spravcu. Predem dekuji moc.

Region Moravskoslezsky:
MO-009 1094m Žárový vrch    50,109 N 17,312 E JO80PC;
MO-011 1055m Slavíč            49,568 N 18,590 E JN99HN;
MO-022 868m  Solná hora     50,211 N 17,454 E JO80RF;
MO-048 496m  Starojický kopec 49,583 N 17,963 E JN89XN;
MO-060 745m  Bedřichova hora  50,139 N 17,506 E JO80SD;
MO-xxx 832m Okrouhlice          49,507 N 18,467 E JN99FM;
MO-xxx 524m Metylovická hůrka 49,619 N 18,343 E JN99EO;
MO-xxx 494m Libhošt'ská hůrka  49,610 N 18,076 E JN99AO;
nesplnujici pravidla P150 :??? MO-069 713m Zadní vrch 49,951 N 17, 531 E JN89SW.

Region Olomoucky:
OL-001 1464m Vysoká hole   50,060 N 17,231 E JO80OB;
OL-039 441m   Velký Kosíř    49,549 N 17,061 E JN89MN;
OL-055 610m   Zahálkovy skalky 49,654 N 16,823 E JN89JP;
OL-xxx 616m   Kamenitý kopec  50,016 N 17,009 E JO80MA;
OL-xxx 602m   Michalúv kopec   49,938 N 16,679 E JN89IW;
OL-xxx 507m   Dražnřk              49,928 N 16,984 E JN89LW;
nesplnujici pravidla P150 ??? OL-024  735m Skalky 49,501 N 16,790 E.

Podruhe dekuji za pochopeni, 73!
Bohuš, (OK8PKM), SP9MKM

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj.
Jeste velky otaznik je tisicovka OK/MO-060 Dlouhé stráně 1353m ??? (vrchni vodni nadrz), kde vedle jsou dve vysse tisicovky: OK/OL-006 Mravenečník 1343m a Vřesník 1342m stejne JO80NB. Jsou setkavane vysky Mravenecnika 1342m a Vresnika 1343m. Hmm, ta vyska 1353m Dlohe strane doufam, ze je pred stavbou vodni nadr ?
73!
Bohus

Miroslav Pribyl

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Bohuši,

v rychlosti jsem se podíval na MO-011 Slavíč a o chlup mi ta P150 nevyšla. Pokud máme dobře změřený kopec 1055m, pak klíčová je vrstevnice 1055-150=905m, a sedlo U Slavíče.
Bohužel sedlo U Slavíče bude o chlup vyšší než 905, vrstevnice 905m se v něm neuzavírá, a namísto toho obchází vrstevnice 905 i vyšší Ropici. Podívej na screenshoty mapy, snad jsem nikde neudělal chybu.

Když bude přes víkend čas, podívám se i na další kopce.
73,
Mirek OK1CYC

--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru tématu ve skupině „SOTA OK“ ve Skupinách Google.
slavic01.png

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Mirku.
Dekuji moc, tak jsem uz o jeden vrchol meni nervozny. Jo, rozcestnik "U Slavice" ma vysku 906m, skoda, hi.
Diky, 73!
Bohus

Miroslav Pribyl

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Bohuši,

prošel jsem další kopce v OK/MO s tímto výsledkem:
Žárový vrch - klíčové sedlo je sedlo s Lyrou (min. 951m), z toho prominence 1094-951=143m. Lyra je sice nižší, ale od vyššího Ostrého vrchu je pak oddělena vyšším sedlem ve výšce 1004m (Videlská silnice).
Solná hora - klíčové sedlo je podle mého názoru sedlo ve výšce 795-800m jihozápadně od vrcholu, prochází jím žlutá turistická značka. Toto sedlo odděluje Solnou horu od vyšší Končiny (888m). Prominence tedy maximalne 868-795=73m
Starojický kopec - tady je těch P150 na hraně a s přesností map na mapy.cz, kde je odstup vrstevnic 5m nelze jednoznačně říct, zda splňuje nebo ne. S výškou kopce 496m je rozhodující vrstevnice 346. Vrstevnice 350 se ještě uzavírá pouze kolem Starojického kopce, vrstevnice 345 už obíhá i vyšší Svinec (546m). Tady by to bylo na podrobnější mapy nebo měření, hi.
Bedřichova hora - klíčové sedlo je podle mého názoru v tomto bodě: 50.1457950N, 17.4857547E, odděluje Bedřichovu horu od vyššího Moravského kopce, sedlo ve výšce mezi 625-630m, prominence tedy maximálně 745-625=120m
Okrouhlice - klíčové sedlo zřejmě zde 49.4952908N, 18.4747944E ve výšce cca 695m, odděluje Okrouhlici od vyššího Těšíňočky, prominence tedy cca. 832-695=137m
Metylovická hůrka - tady jsem si tím klíčovým sedlem jistý nejmíň ze všech, ale domnívám se, že je tady: 49.6093617N, 18.3378931E, výška mezi 395-400 a odděluje Metylovickou hůrku od Ondřejníku. Prominence tedy cca. 524-395=129m
Libhošťská hůrka - klíčové je sedlo oddělující hůrku od Puntíku, a to dle mého zde 49.5999567N, 18.0663708E ve výšce cca. 345m. Prominence pak 494-345=149 plus minus přesnost mapy. Tady by to bylo zase na hledání v podrobnějších mapách.

Suma sumárum, nejnadějnější kandidáti jsou dle mého Starojický kopec a Libhošťská hůrka.
73,
Mirek OK1CYC

--
Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru tématu ve skupině „SOTA OK“ v rámci Skupin Google.

Chcete-li
zrušit odběr skupiny a všech témat v ní, zašlete e-mail na adresu sotaok+un...@googlegroups.com.
Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/zymfkxwgxrkeoogckjga%40kswu.

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Mirku.
Kloubok dolu, Dekuji moc za obetovany cas a dobrou vule. Mel jsem nejakou nadeje, skoda ale jsem klidny a ciste svedomi. Chybi v pravidle P150m "kousek" tolerance, nejake +/- 1-2% = 1,5 - 3m, vzdy je nejaka odchylka.

Mirku, prosim, pokud jeste mozno, je takova zajimavostka v OK/MO, hranicni tisicovka Velky Polom 1067m 49,505 N 18,670 E JN99IM byvaly OK/MO-054, ted plati jako OM/ZA-067, ci stejne je pedantsky splnujici pravidla P150m ?
Podruhe dekuji moc a zdravim srdecne
Bohus, SP9MKM (OK8PKM)

Miroslav Pribyl

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Bohuši,

Velký Polom splňuje P150 bez problémů, kontroloval jsem až do P200 a i to splní. Předpokládám, že je přiřazen do OM/ZA vzhledem k tomu, že větší část aktivační zóny je na Slovensku. Alespoň tak nějak si pamatuju pravidlo pro kopce na hranicích mezi asociacemi.
Mirek, OK1CYC

--
[...]
Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/lfpiarzginbkkyehgous%40jviy.

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com
Ahojte všichni,
a hlavně Mirku:
Zkoušel jsem si nedávno vytrasovat průběh vrstevnice "vrchol - 150 m" u jednoho kopce v Hostýnkách. Vrstevnice se motala nekonečně dlouho a složitě celým pohořím, až jsem to nakonec vzdal. Mirku, jak už psal Bohuš, klobouk dolů za takovou práci.
Hoši z MT očividně mají nějaký software, který tohle umí automaticky, viz diskuze na SOTA reflektoru. U nás nic takového není?
73, Ruda, OK2QA

ne 9. 8. 2020 v 23:52 odesílatel Miroslav Pribyl <ok1...@gmail.com> napsal:
[...]
Chcete-li tuto diskusi zobrazit na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/CAN%2Byos%3DMU4p3R%3DGpVZEcCFM3YeOPUN%2BzyYB9tr0hwQ683%2BSvZg%40mail.gmail.com.

Miroslav Pribyl

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Rudo,
je pravda, že někdy jsem se motal po mapě hooodně dlouhé kilometry a pomalu se ztrácel v tom, který kopec jsem oběhl a který ne..
Bohužel nejsem žádný geodetický profík, ten by se nám v SOTA asi sešel (hi), ale podle OK Association Reference Manual použili analýzu DEM dat SRTM, ALOS a Tandem-X, což mají být satelitně pořízené databáze nadmořských výšek (SRTM od NASA, ALOS od Japonců a Tandem-X od Němců). Nějaký software na přechroustání dat téměř jistě Management Team použil. Něco málo k této problematice má na stránkách i ON6ZQ https://www.on6zq.be/w/index.php/SOTA/SRTMprom
Spíš mě ale napadá otázka jak přesná a podrobná jsou ta data..?

Na co jsem včera narazil, je projekt Ultratisícovky a ultrakopce, který sestavil seznam českých kopců s prominencí >=100 metrů.
Udělal jsem v noci rychlou kontrolu proti novému SOTA seznamu a z velké části to odpovídá. Co jsou rozdíly:
1) v SOTA chybí ty hraniční kopce, které jsou v sousední asociaci (SP/OM/OE/DM), to je ok
2) Rozdíly v kopcích dané zřejmě tím, který se sousedních/blízkých kopců je považován za vyšší - Velký Mehelník / Vysoký Kamýk, Oldřichovský Špičák / Stržový vrch
3) Kopce kolem P150, kde bude rozhodovat přesnost měření či použitých map - ultrakopce mají pár kopců P150, které SOTA nemá (včetně třeba Slavíče, který dával do placu Bohuš a který mi podle mapy.cz o kousek nevyšel)
Zkusil jsem teď napsat lidem za ultratisícovkami/ultrakopci, na základě jakých dat/měření určují prominence. Vzhledem k tomu, že se projekt tváří jako sesterský projekt k Tisícovkám.cz, ve kterém se tisícovky a jejich sedla měřily geodeticky v terénu, tak bych si dělal naděje, že data ultrakopců mohou být přesnější a podloženější než satelitní měření. Otázka, jestli taky v souladu s tím, jak jsou pravidla SOTA. Myslím tím, zda se měří nejvyšší skalka/balvan nebo jen terén apod. Nevím teď jak je to definované.
Pokud by se dal seznam kopců do SOTA odvodit od projektu, za kterým jsou snad nějací geoprofíci :), tak bychom si možná ušetřili práci a třeba i nějaký nový kopec by se dal vydojit :) Ale uvidím, zda a s čím se ozvou.
Každopádně všechno, co píšu je můj pohled a idea možná k zamyšlení. Samozřejmě, cokoliv bychom jako OK chtěli tlačit k Managementu teamu (MT), bychom si měli domluvit v co největším počtu zde a především se všemi manažery regionů a Danem OK1HRA jako správcem asociace, a kteří jsou ten interface k MT

[...]

Michal Oplt

to sot...@googlegroups.com
Ahoj,

Přesně tohle jsem také zkoušel u nějakého vrcholu ve středních Čechách (Brdy). Jel jsem po vrstevnici a padlo tam x vrcholů na Vysočine. Nakonec jsem to vzdal u délky vrstevnice něco kolem 700 km. Odhadem jsem byl ve dvou třetinách. Naše hory nejsou na tu promenienci stavěné... :-(

73 Michal OK1LOL

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Mirku a ostatni.
Podruhe dekuji moc za vybornou praci. Po pravdu jsem prekvapen, ze Velky Polom "plati", hi. Zajimavy je Tvuj komentar a jak slysim "Tisicovky.cz", hmm, tak uz jsem v "raji', hi. Pokud vzpominam, do seznamu tisicovek pouzivaly mapy 1:10000. Mirku ale zajimaly mne te "ultratisicovky", mozno to bude takova vyborna ceska alternativa pro SOTA, hi, jen, ze vzdy velmi dobry je ten prvni napad : Tisicovky Cech, Moravy a Slezska.
Velke prekvapeni byl pro mne kopec Končina 888m 50,1996 N 17,424 E JO80RE u Hermanovic na Bruntalsku. Neni jeho nazev na mape 1:500000 SHOCart Kartografe ani na mape 1:50000 VKU Harmanec, neni v sezname vrcholu zemepisny lexikon CR "Hory a niziny" 2006, jen jsem nasel v pruvodce geomorfologicke jednotky CR "Z nizin do hor" 2012. Nevim, mozno na novych mapach uz je jmenovany.
Mirku, diky moc, pokud budou nove zpravy o "ultratisicovkach", budu velmi rad.
73!
Bohus, (OK8PKM), SP9MKM

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Oprava; Končina 888m OK/MO-066.
Bohus

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com
Je to na "mapy.cz", viz dole.

73, Ruda, OK2QA

po 10. 8. 2020 v 21:48 odesílatel <ok8...@interia.eu> napsal:
[...]

Chcete-li zobrazit tuto diskusi na webu, navštivte https://groups.google.com/d/msgid/sotaok/orxourvcwggaaqqyyjxd%40afkn.
Končina 888 m.JPG

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Rudo, dekuji moc, jsem po zadu, porad jen papirove mapy a kompas, hi.
73!
Bohus

Karel OK2BWB

to SOTA OK
Ahoj,

myslím, že docela nadějné je v několika málo případech nalézt skutečnou nadmořskou výšku kopce. To, co máme na mapách uvedené jako výšky kopců jsou jen výšky trigonometrických bodů. Ty jsou vybudované tam, kde je pevné geologické podloží, protože musí být hluboce kotvené a stabilizované. Někdy trigonometrický bod není na nejvyšším místě kopce a nejvyšší bod vrcholu je v nezanedbatelném počtu případů jinde a o hodně výš. Tady se snažím jako don Quijote de la Mancha, podívejte se na schéma měření, ale asi to bude na prd:

Každopádně mě ale topografie baví a tak alespoň občas aktualizuji turistické mapy, mapy.cz ode mě převzaly třeba Bohdalec:

Podobný případ může být i Žárový vrch. Ono vlastně pro žádný ouřad není příliš podstatné, kde je skutečný vrchol. Navíc, ten mnohdy bývá geologicky méně stabilní a proto se tam trig body třeba ani nemohou kotvit. Takže je celkem logické, že sem tam nebývají na samém vrcholu - přestože v mapách je jimi vrchol - ovšem chybně - jako by určen.

Ohledně dat, které SOTA MT používá: Družicový systém zcela určitě nevidí menší skalní tory a mrazové sruby ukryté ve vyšší vegetaci. Nevidí je pořádně ani LIDAR. Takže kdyby se našlo několik zoufalců s teodolitem, já jsem ten svůj kdysi dostal, dá se v tom udělat pořádek a ještě to jednoho baví. Je povzbuzující, když je člověk první, kdo skutečnou asl kopce změří, ale má to háček: Právě proto, že ta až na výjimky nikoho nezajímá, jen soťáky, gmáky, tisícovkáře a podobné sorty specializovaných zájemců, nikdo to nebude nikdy autorizovat, protože oficiálně vzato prostě není proč. Faktem ale je, že nepřesnost mého doměřování se pohybuje v řádu maximálně desítek mm, přičemž chyba ve výšce kopce kvůli nezměření nejvyššího budu je klidně deset metrů.

Samozřejmě, mimořádně zajímavá je třeba výška Sněžky coby našeho nejvyššího vrcholu. Tu poslední správnou vlastně také nezávisle a ze zájmu našel geodet. I když to je profík, jsem si jistý, že pro podobné účely umím měřit stejně přesně a správně.

Ale tak to chodí. Jinak software používaný pro vyhodnocování prominence je účinný a chyby nedělá...

73, Karel

Karel OK2BWB

to SOTA OK
@ok1cyz: Žárový vrch - klíčové sedlo je sedlo s Lyrou (min. 951m), z toho prominence 1094-951=143m.

To je právě chyba. Nadmořská výška Žárového vrchu není 1094 metru. To je nadmořská výška hlavního trig pointu. Procházel jsem teď v naší databázi bodových polí výškopis a z LIDARu jsem odečetl nadmořskou výšku nejvyššího skalního srubu na Žárovém vrchu 1099,6 metru. Ale ani LIDAR některé špičky nezachytí, takže je fakt naděje, že kdyby nahoru člověk dotáhl teodolit, může Žárový vrch projít P150. I LIDARové skanování má svoje slabiny.

Je ovšem otázka, jestli taková umanutost stojí za to. Já jsem se přistihl, že na SOTA Reflektor přispívám i proto, abych si trochu osvěžil rezavějící angličtinu, hi.

73, Karel

ok8...@interia.eu

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Karle.
Mas velkou pravdu o vrcholovych bodu. Jsou same zajimavostky, pokud je hranicny vrchol, tak uz jsou "zazraky". Polska hora 1106 /pol. Rudawiec/ Rychlebske hory JO80LF byvaly OK/OL-047 ma dva vrcholove body, na ceske strane trygonometricka tycka, 20m dal na polske strane kamenny bod - tak kazdy ma svuj vrchol a neni to Elbrus ci Vysoka hole, hi. Je v Polsku Beskid Sądecki vrchol Dzwonkówka (Zvonecek) 983m 49,467 N 20,472 E KN09FL, kde vrcholovy trygonometricky bod je asi 100m (pod stromem) dal od nejvyssicho bodu kopecka. V Polsku nejsou trygonometricke tycky jen kameny z litinovou hlavice tak o vysce asi 30-40cm, je tezko nalezt v trave nebo v boruvkach, ale je betonovy trygonometricky sloup na vrcholu Turbacz 1310m SP/BZ-005 KN09BN, stejne, jak na Lyse hore v Beskydech.Muj Tatinek byl meric a dulni meric, tak mi vykladal, ze kazdy topograficky bod (pol. Topograficzny Punkt TP), ma druhy kamen, min. 80cm pod zeme a to je ten spravny trygonometricky bod (pol. Trygonometryczny Punkt), stejne jak hranicne pozemkove kameny.
Vubec velkou srandu jsou hranicny statni kameny, celkem jina historie. Hranice OK/OM Beskydy od Maleho Polomu po Bily Kriz, kde pismena "S" je po ceske strane a pismena "C" po slovenske strane. Jina zajimavostka to hranice OK/SP np. Rychlebske hory, kde jsou stare hranicne kameny jeste z hranici OK/DL, nyni z pismeny "D" je udelana pismena "P", sranda, III Rise nezrusila po 1938 tych hranicnych kameni - zazrak ? Ale to nic, ve Vychodnich Beskydech (ted Ukrajina), jsou porad stare hranicne kameny polsko-ceskoslovenske (Podkarpatska Rus) - nejake proroctvi do budoucnosti, hi ?
73!
Bohus, (OK8PKM), SP9MKM

ok1...@seznam.cz

to sot...@googlegroups.com
Na Spalave je kamen bodu na vrcholu  a maji to jistene v dalsich 4 kamenech zakopenych v zemi. Prijeli to zkontrolovat. Na kopci vojaci udelali slnici a jeden ja pod ni, tak tam namalovali barvou otaznik.
73 Beda OK1DOZ

Karel OK2BWB

to SOTA OK
Ahoj,

no, je to tak. Tady je ještě poslední příspěvek, který jsem uhnětl na Reflektor:

This is not entirely true. But I understand.

The MT strives for a summit definition clearness. 3D laser scanning and the latest long-range LIDAR is not omnipotent and sometimes you can work with the nearest trig point altitude primarily. Somewhat eccentrically, this is the right word, there is no trig on hilltop insomuch as, first of all, a trig point should be stable and deeply anchored.

In these cases, the inaccuracy of the P value is really significant.

Aby to bylo ještě pestřejší, ozval se mně (sám od sebe, nikoho jsem neoslovoval) mailem Rob G7LAS z programu HEMA; zželelo se mu mě zřejmě v mém marném šermování s MT:

HEMA has summits between P100 and P150 and, using our mapping and machine learning, we have found 364 qualifying summits to add for OK.

We will add these on 1st September 2020. We don't have an association manager yet.

In the UK, HEMA is becoming more popular and we hope to extend this to other associations. Someone could say, "why not just do GMA?"  Well, there are pros and cons to everything. In HEMA we have clear definitions of what is one of our summits and what is not.

Anyway, this is the plan. Any feedback appreciated.

GMA se mi líbí, včetně toho, že skrze GMA se dostanu i k troskám SOTA programu. Ale těch programů se najednou vyrojilo jak čarodějů!

73, Karel

Karel OK2BWB

to SOTA OK
A ještě poslední zpráva: Poslední údaj týkající se Žárového vrchu, který jsem z našeho výškopisu z LIDAR dat odečetl, je Bpv 1100,6 metrů nad mořem. Je to jen na jednom pixelu, ale ten "integruje" výškové hodnoty v rámci řádově metru čtverečného. Takže tam může být špička ještě vyšší - a jak si to tam pamatuji, s XYL tam chodíme rádi, asi tam i je.

Vypadá to tak, že kdyby nám to ohledně P150 náhodou po upřesnění číselně skutečně vycházelo, asi by například Žárový vrch zpátky zařadit šlo. Ale je otázka, kolik by to ještě stálo mailů s MT. Alespoň ten zatím poslední post od OE6FEG  na Reflektoru v tom mém threadu se tváří tak nějak v tomto smyslu...

Karel

Karel OK2BWB

to SOTA OK
A ještě dodám: Asi by to šlo, ale zároveň by to stálo neuvěřitelné množství elektronického papírování.
Já jsem kdysi v rámci absolvování vojenské povinnosti dost blízce přičichl ke kartografii, mapy jsem vyměřoval i kreslil, a dodnes mně to zůstalo jako koníček.

Proto jsem se do toho montoval.

Když ale vidím, jak by to mělo fungovat - MT by chtěl, abych mnohastránkově protokoloval přesnost mého měření, která se pohybuje v řádu desítek milimetrů, zatímco současná chyba výšky vrcholu v jejich databázi je klidně přes 5 metrů, přesně jako v zákonech profesora Parkinsona! - tak to vzdávám, taková práce by mě nebavila a nedělal bych ji rád. Je plná zbytečností. Kapitán, zkušený geodet, akademik na vojenské akademii a tehdy můj nadřízený, by je s takovými požadavky poslal úplně přesně vím kam. A zcela přesně jsem si přitom vybavil jeho hlas a jednoduché zdůvodnění.

Nu což. Omlouvám se, že jsem vás zahrnul takovou přehršlí spamu.

Ještě se prosím zamyslete nad tím, co bych měl odpovědět Robovi G7LAS, viz předpředchozí mail, aby to nezapadlo.

Přeji pěkné léto a pěkné vycházky do kopců!

73 Karel

Rudolf Klvana

to sot...@googlegroups.com
Ahoj Karle,

tvoji komunikaci na SOTA reflektoru jsem od začátku sledoval se zájmem, ostatně občas jsem se sám trošku zapojil.
Vrtalo mi hlavou, co ta HEMA vlastně je, až jsem si to dnes vygooglil. Bylo by to i u nás asi zajímavé jako něco mezi SOTA a GMA, ale musel by se u nás najít někdo, kdo by si vzal na bedra tu administrativu kolem.
Pro mne asi bude stačit SOTA (i se skřípěním zubů) plus GMA, tam jsem se už zaháčkoval jako regionální správce OL/MO.
V té geodézii máš zajímavého koníčka! Pokecali byste si s mojí XYL, bývalou vodohospodářskou projektantkou , která zná naše Valašsko po této stránce - v každé druhé vesnici vyměřovala nějaký vodovod nebo kanalizaci.

73, Ruda, OK2QA