ДАЧИЋ ОТКРИВА: Са Пацолијем као са родом рођеним

ANTIC.org-SNN

to Kosovoj...@yahoogroups.com, Posto...@yahoogroups.com, serbia...@yahoogroups.com, si...@googlegroups.com, sor...@yahoogroups.com, srbija_med...@yahoogroups.com, SrpskaInfor...@yahoogroups.com, SRPSKI...@yahoogroups.com, srpsk...@yahoogroups.com

pravda.rs

ДАЧИЋ ОТКРИВА: Са Пацолијем као са родом рођеним, толико лепо говори када седнемо насамо да ми је непријатно

7-9 minutes

Када бисмо отворено разговарали о подели Косова, без ментора, Приштина би пошла од својих интереса и прихватила тај предлог - каже у ускршњем интервјуу за "Блиц" министар спољних послова Ивица Дачић.

Он објашњава да велике силе, када се помене разграничење или подела, рачунају да ће доћи до масовних пресељења становништва, јер не узимају у обзир да је етничко стање на терену већ у складу са самим предлогом поделе.

Зар не мислите да је неозбиљно када кажете да бисте поништили Бриселски споразум да сте на Вучићевом месту?

- Тиме шаљем јасну поруку међународној заједници. Нигде на свету нема да се потпише споразум а да се не реализује потписано. Унија треба да да рокове и да их поштује. Ми смо свој део посла одрадили.

Да ли верујете да ће ЗСО бити формирана до 20. априла?

- Ја мислим да је то велики тест за ЕУ. Имали ауторитет или не! Шта је домет заједничке спољне политике ЕУ? Које резултате има? Једини успех је тај Бриселски споразум и ни то не могу да имплементирају. О каквом онда ауторитету говоримо?

Рекли сте да нећемо пристати да Косово постане члан УН. Баш ни под којим условима?

- То што нећемо да дозволимо чланство Косова у међународним организацијама није питање ината или сујете. Питање је принципијелно. Хоћемо трајно решење које би подразумевало решење и за тај сегмент. Нас за столицу Косова у УН нико неће питати. А да се питамо, то би значило да треба да зовемо Русију и Кину и кажемо "пустите их да уђу у УН". Или све ове земље које сам убеђивао да повуку признање, сад треба да зовем и кажем "хајде поново признајте Косово". То је неозбиљно. Могуће је да постоји таква идеја, али тако мали Перица замишља спољну политику.

Како данас гледате на привођење Марка Ђурића и да ли вас је изненадила блага реакција Брисела и Вашингтона?

- Није, јер они одавно не успевају да сакрију пристрасност. Веома често дају оштре изјаве када Србија нешто уради или не уради, а с друге стране толеришу многе погрешне потезе Приштине. Замислите да је Србија ухапсила и на овакав начин изручила у Приштину њихове званичнике! Настао би хаос. То је разлог зашто је Вучић разочаран тим односом, али је разочарање веће кад су очекивања већа. Мени су та очекивања одавно спласла. Стално сам присутан у ситуацијама двоструких стандарда, то је осећај неправде који није субјективан.

Шта вам је Лавров написао у писму поводом последњих дешавања на Косову?

- Рекао је да дели моја становишта и обећао помоћ. Проблем је што на том нивоу на којем се тренутно налази питање Косова, Руси не учествују. Стратешки је направљена грешка када је одлучено да се то питање пребаци на ЕУ, после одлуке Међународног суда правде. После те одлуке, припремљен је и предлог резолуције за Генералну скупштину УН, али је Тадић јавио Јеремићу да се он мења. Онда смо дали други уз сагласност ЕУ у којем се позива да се дијалог пребаци на ЕУ. Оно што је занимљиво, и поред тог договора САД и још неке земље нису гласале за предлог, што показује да су у старту имали свој сценарио шта треба да се деси. Руси овде не могу бити од помоћи, а да се све врати на ниво УН, то је веома тешко.

Зашто велике силе не желе да разматрају предлог о подели Косова?

- Зато што они мисле да су питање Косова затворили 2008. тиме што су признали независност. Њих не занима да ли су то учиниле УН, да ли је дошло до предлога прихватљивог за већину. Тако су одлучили. За њих је Косово с границама које су исцртали. Прекршили су принцип непроменљивости граница, а сада кажу да тај принцип важи. То је инфантилно објашњење које у кризама, какве су на Косову или у БиХ, мора да се посматра кроз реалност на терену. То се не може унапред.

Вук Јеремић каже да је Вучић понудио југ Србије за север Косова? Да ли је то тачно?

- Да будемо прецизни. Тренутно се води технички дијалог у Бриселу као и пре пет година. Тај дијалог се не бави питањем трајног решења, не зато што ми нећемо, него зато што Приштина неће. Никаквих разговора о покушају трајног решења није било. Било је разних разговора, у разним метрополама, размена мишљења, али није било никаквих званичних. Не знам где је неко могао да нуди тако нешто. Иначе, Јеремић боље нека каже како је било могуће да за четири године у његово време 84 земље признају независност Косова, а у наредних пет свега 20 и што се нису бавили повлачењем признања, него су чекали да ја дођем и то решавам, као да је то лако.

С ким се боље разумете, са Хашимом Тачијем или са Рамушем Харадинајем?

- Харадинаја не познајем. Са Тачијем сам радио и морам да кажем да смо имали коректне односе.

Како изгледају састанци с Беџетом Пацолијем?

- Као са родом рођеним. Толико лепо говори када седнемо насамо да ми је непријатно. Али, како изађем са састанка, жали се да му рушим све концепте. Каже "ја таман нешто урадим, Дачић оде и неко повуче признање". Он то лично схвата. Правдао се чак да не пише он саопштења у којима ме напада, него неке службе.

Да ли можете да нам откријете која држава ће следећа повући признање?

- Избегавам да говорим где се крећем зато што ови с Косова прате моје кретање и кажу да Београд спроводи агресивну кампању повлачења признања. Они када лобирају то је у реду, када ми то радимо, нарушавамо дијалог. Зауставили смо тај процес и не иде тако брзо на нашу штету да бисмо морали да прихватимо било које решење. Зато желимо компромис, а ако га они не желе, онда ће ствари остати овакве какве јесу.

Вучић је најавио десет кључних дана када је реч о Косову. Какве су ваше активности?

- Следеће недеље у Београд долазе грчки и француски министри Никос Коцијас и Жан-Ив ле Дријан и то ће бити веома значајни разговори.

Да ли сте преиспитали резултате београдских избора и хоће ли неко бити смењен?

- Нисмо још. Чорба се не једе док је врућа. Ове године имамо конгрес, то ће бити време преиспитивања.

Извор: Блиц