проф. др ЈАСМИНА ВУЈИЋ: Нисам високи функционер у америчкој агенцији за нуклеарну безбедност

ANTIC.org-SNN

to republi...@yahoogroups.com, Posto...@yahoogroups.com, serbia...@yahoogroups.com, si...@googlegroups.com, sor...@yahoogroups.com, srbija_med...@yahoogroups.com, SrpskaInfor...@yahoogroups.com, SRPSKI...@yahoogroups.com, srpsk...@yahoogroups.com

politika.rs

Нисам високи функционер у америчкој агенцији

Биљана Баковић

Без обзира на разне изјаве и извештаје званичника и државних агенција, ситуација у Србији у практично свим областима од животног значаја за народ Србије постаје све тежа из године у годину. Да би се земља поставила на ноге и да би се зауставило урушавање свега, укључујући и урушавање свих институција, морају да се ангажују најстручнији и најискуснији људи, људи с визијом, с моралним и етичким вредностима, без обзира на то да ли су у матици или дијаспори”, истиче др Јасмина Вујић, научник и редовни професор на Калифорнијском универзитету у Берклију, објашњавајући зашто је после дуже од десет година давања подршке Дверима као нестраначка личност, прихватила да буде потпредседник ове странке.

Њен избор за потпредседника Двери ипак није почетак и њеног ангажмана у матици, изричита је она у интервјуу за „Политику”, рађеном преко електронске поште.

Уз рад на Берклију и на истраживачким пројектима из области нуклеарних наука и технологије, Јасмина Вујић је постала и члан Академије инжењерских наука Србије и члан Академије наука и уметности Републике Српске. С колегама из ових институција борила се против продаје „Телекома Србије”.

Трећа Србија, настала од бивших дверјана, која вас је у минулој изборној кампањи оптуживала да сте „амерички човек”, те да су Двери и ДСС нови „амерички играчи”, сада тврди да сте „високи функционер у америчкој агенцији за нуклеарну безбедност”. Је ли то тачно?

Арогантне незналице, злобници и таблоидни медији могу свакој особи да припишу шта год желе у својој жељи за привлачењем пажње по сваку цену, или по нечијој наруџби. Политичка култура у Србији је на најнижем нивоу од када ја пратим политичка дешавања.

Ја сам скоро 25 година професор на једном од најбољих државних истраживачких универзитета у свету (на чувеној Шангајској листи Калифорнијски универзитет на Берклију је трећи, после два приватна универзитета). Имам огромно искуство у образовању и науци и познајем дешавања у својој области у целом свету.

Најважнији део мог посла, поред наставе, јесте истраживачки рад. Истраживачки пројекти на универзитетима у САД углавном се финансирају преко конкурса у оквиру федералних министарстава, фондација и агенција. Већина пројеката које сам водила финансирани су од федералног Министарства за енергетику, јер су то управо области за које је задужено ово министарство.

Ја сам, дакле, редовни професор на Факултету за нуклеарну технику Калифорнијског универзитета на Берклију. Руководилац сам низа истраживачких пројеката, укључујући и актуелни велики пројекат из области нуклеарних наука и нуклеарне безбедности, где предводим тим од 50 професора са осам америчких универзитета. Нисам „високи функционер у америчкој агенцији за нуклеарну безбедност”, нити сам икад имала такве функције.

Како универзитет Беркли, његово руководство, гледа на ваш политички ангажман у Србији?

У САД политичко ангажовање је приватна ствар сваког појединца. Изузетак је управо да улазак у државну службу на федералном нивоу, који значи и замрзавање позиције на универзитету. На пример, нобеловац др Стивен Чу, кога лично познајем јер је био професор физике на Берклију, морао је да замрзне своју позицију на универзитету кад је постављен за министра енергетике (Secretary of Energy), због очигледног сукоба интереса, јер федерално Министарство за енергетику финансира велики број истраживачких пројеката на универзитету.

Шта ће бити ваша потпредседничка задужења?

Наставићу да се бавим оним чиме се бавим већ 20 и више година, а то је боље повезивање дијаспоре и матице, као координатор за дијаспору, за боље коришћење људских ресурса које имамо у својој дијаспори, као и на исправљању страховитих грешака које су направљене у нашем образовном систему и науци, које су доведени на просјачки штап.

Ту се потпуно слажем с оштрим критикама које је академик Душан Теодоровић изнео у вези с пролиферацијом лажних доктората на приватним универзитетима у Србији, у вези с раширеним плагијаторством и урушавањем кодекса професионалне етике. Имамо толико изванредних стручњака с правим докторатима у свим областима од интереса за Србију, а у државним управама, разним министарствима и јавним предузећима, како он истиче, врви од лажних „дипломаца”, који су ту дошли преко партијско-рођачких и осталих веза.

Настојаћу да се уведе пракса да се за сваку стратегијски важну одлуку у Србији морају консултовати најумније српске главе, од САНУ и осталих струковних академија, укључујући и Академију инжењерских наука Србије, до универзитета и привредних стручњака у земљи и дијаспори.

Будући да сте члан Академије наука и уметности РС, а од председника Милорада Додика сте 2013. добили Орден заставе РС са златним вијенцем, колико сте упућени у тренутна збивања у Републици Српској и око ње?

Веома сам почаствована што сам од председника РС Милорада Додика добила орден. Редовно пратим сва дешавања у Србији, Републици Српској и Црној Гори, као и геополитичка дешавања у целом свету. Сматрам да Република Српска мора да буде очувана и тренутно постоје огромни притисци са циљем да се она укине. Не могу се стално примењивати дупли стандарди, и то увек на штету српског народа. Грађани Републике Српске имају право на референдум у вези с питањима од значаја за њих. У Швајцарској се скоро све одлуке доносе сазивањем референдума.