Mega a pol chýbajucich budov v SR pre OSM

Ahojte,

Z Inspire datasetu som vyextrahoval chýbajuce budovy v OSM a pripravil osm súbor na postupné spracovanie: https://drive.google.com/file/d/1Sh-7xEnmGQJmXAdGN52cCNPMRxUayEi-/view?usp=sharing

Pozor, je ich riadne veľa, takmer pol druha milióna. V JOSM si to nejako rozkuskujte a potom manuálne za pomoci iných zdrojov (Ortofotomozaika SR, ...) importujte. Tež čistiť redundantné body (More tools / Simplify area) a pripájať k existujúcim budovám.

V súbore sú budovy z Inspire datasetu, ktoré sa po zmenšení o 1,5 metra z každej strany neprekrývaju so žiadnou budovou z OSM, tiež zmenšenou o 1,5 m z každej strany. To zmenšenie pri filtrovaní som zaviedol aby neodfiltrovalo jemne sa prekrývajuce budovy kvôli rôzným nepresnostiam (hlavne asi v OSM).

Mimochodom v Inspire datasete je k budovám ešte ďalšie info, ktoré som v extrakte neriešil, ale mohlo by sa spracovať v ďalšich fázach. Príklad atribútov je nižšie. Zaujímave sú: výška budovy, stav budovy (conditionOfConstruction), využitie budovy (currentUse), názov budovy (geographicalName) a možno ešte niečo.

Príklad:

fid: 3029653
primaryindex: 3029653
localId: 378AD586-58D0-4016-9BCD-0A02186F608A
namespace: SK.ZBGIS.BU.
versionId: 20210225T12:13:29
beginLifespanVersion: 2019-04-01 00:00:00
endLifespanVersion:
geographicalName: N/A
conditionOfConstruction: functional
dateOfConstruction:
anyPoint:
elevation:
informationSystem:
reference:
heightAboveGround: 13.7
heightAboveGround_uom: m
status: measured
heightReference: top of construction
lowReference: lowest ground point
buildingNature:
currentUse: public services
percentage: NULL
numberOfDwellings: NULL
numberOfBuildingUnits: NULL
numberOfFloorsAboveGround: NULL
horizontalGeometryReference: roof edge
verticalGeometryReference: general roof
horizontalGeometryEstimatedAccuracy: 1
horizontalGeometryEstimatedAccuracy_uom: m
verticalGeometryEstimatedAccuracy: 1
verticalGeometryEstimatedAccuracy_uom: m
SHAPE_Length: 0.00104732634734007
SHAPE_Area: 5.18871369160855e-08

kayle

Výšku pre budovu by bolo super mať. Rôzne špecializované výstupy (napr. mapy do leteckých simulátorov) to určite ocenia.

Dňa 17.3.2021 o 14:20 Martin Ždila napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520Rnb21-EX-8svF9QasES163D1o29oQX_G6WJ3kfSMJRvAA%40mail.gmail.com.

On Wed, Mar 17, 2021 at 2:52 PM kayle <fre...@kayle.sk> wrote:
Výšku pre budovu by bolo super mať. Rôzne špecializované výstupy (napr. mapy do leteckých simulátorov) to určite ocenia.

To ano. Len kedy to riesit, ci najprv na uz existujuce budovy a pridat to aj do toho Inspire datasetu, alebo az na konci (ale v ziaden koniec neverim ;-)). Alebo niekde medzitym.

Inac smutne je, ze v Inspire su lepsie tvary budov ako to, co mame v OSM z kapor2, kde budovy vyzeraju casto ako obkresleny interier budovy - proste su casto mensie ako vidno na ortofoto, maju divny tvar, pripadne posunute a pootocene. V mestach je to este OK, ale v mnohych dedinach a chatovych oblastiach jednoducho casto nic moc. A neviem si teraz predstavit updatovat geometriu tych kapor2 budov z osm podla Inspire. Ale ak ma niekto nejaky navrh ci napad, budem len rad.

Dodko

1. je možnosť mať dáta z inspire ako vrstvu rovnako ako je teraz kataster dostupný cez wms_endpoint:https://kataster.skgeodesy.sk/eskn/services/NR/kn_wms_orto/MapServer/WmsServer
ak áno tak jednoduchý návod ako pridať túto vrstvu

2. namiesto polofunkčného kapor plugin, vytvoril by niekto podobný plugin na budovy z ispire?

Dátum: streda 17. marca 2021, čas: 15:56:30 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila

On Wed, Mar 17, 2021 at 4:04 PM Dodko <ircd...@centrum.sk> wrote:
[...]

samozrejme, vies si to rovno dat do JOSM (vygooglis si ako to tam pridat a ked sa ti to nepodari tak napis, wms URL najdes na https://www.geoportal.sk/sk/inspire/zobrazovacie-sluzby/)

Ale kedze mame rovno vektorove data, tak runce obkreslovat takuto vrstvu je blbost. Nech sluzi len na vizualnu kontrolu a pod.

2. namiesto polofunkčného kapor plugin, vytvoril by niekto podobný plugin na budovy z ispire?

Naco plufing? Ved si vies stiahnut rovno vektorove data z https://www.geoportal.sk/sk/inspire/ukladacie-sluzby/, otvorit povedzme v QGIS, exportnut ako GeoJSON a ten otvorit v JOSM.

Jakub Jelen

Ahoj.
U nas mame Tracer, ktery z obkreslovani/aktualizace geometrie dela
jeden klik. Nevim jak moc slozite by to bylo udelat neco podobne pro
vase vektorova data, ale pokud by to davalo smysl, Marian by mel byt
schopny pomoci. Jak bohuzel zase tak do detailu nevim, jak to funguje:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:JOSM/Plugins/Tracer

Jakub
> --
> Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom skupiny "Openstreetmap Slovakia".
> V prípade, že chcete zrušiť odber tejto skupiny a prestať od nej prijímať e-maily, zašlite e-mail na adresu osm_sk+un...@googlegroups.com.
> Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520Rmuu7Rj5%3DO561PXV5MGArdGTLKHUeLZuvAO1dc7rp-OpA%40mail.gmail.com.

Alexander Zatko

Znie to skvele, ale na mojom Macu mi to otvaralo asi hodinu, tak som to stopol. Ak by bol k dispozicii napriklad okres ZV alebo okolie ZV, tak by som sa na to pozrel.

Tibor Jamečný

Pozrel som svoje okolie, na 95% ten subor obsahuje rozne budy a pristresky, ktore vacsinou v katastri ani nie su. Len sem-tam je chybajuci dom (novostavba) ktory by sa hodil pre buduce pridanie adresy. Osobne sa skor zameriam na doplnanie a opravy adries, a zo suboru podoplnam len domy.

Kedze je subor znacne velky, odporucam pri otvarani specifikovat -Xmx parameter, s 5GB to otvaralo nejaku tu minutu, prvotne zoomovanie bolo pomale, ale uz pri zazoomovani na okresy to bolo napodiv celkom svizne.

T.

On Wed, Mar 17, 2021 at 9:19 PM Tibor Jamečný <tibor....@gmail.com> wrote:
[...]

Plus garaze, stodoly, pristavby, sopy... A plno novostavieb. Jednoducho je toho dost a poctom asi takmer tolko budov kolko mame v uz v OSM. A v mape sa patri mat aj tie. Ja som medzitym v KE a okoli pridal tisice budov.

Spisem moj postup:

- z QGISu si sukromne exportnem GeoJSON pre vacsiu oblast zaujmu
- otvorim v JOSM a pridam tagy building a source
- oznacim tam budovy v nejakej oblasti, povedzme dediny, chatovej osady a pod.
- skopirujem, zmazem a vlozim do novej vrstvy (na rovnaku poziciu)
- pridam si do pozadia vrstvu Ortofotomozaika SR a podla nej skontrolujem ci su nove budovy OK a pripadne ich doladim
- pridam si na pozadia vrstvu Freemap Outdoor a pomocou tejto vrstvy vyhladam prekryvajuce sa budovym, dotiahnem ich do vrstvy (len budovy - Overpassom) a opravim (za pomoci Ortofotomozaika SR). Kto sa chce viac babrat, moze takto vyhladat a prilepit aj velmi blizke budovy ak na ofmozaike ich vidi spolu.
- uploadnem do OSM a pokracujem dalsou dedinou

Overpass na dotahovanie budov je trivialny: [out:xml][timeout:600][bbox:{{bbox}}]; (way[building](area:3600014296););(._;>;);out meta;

Ak ma niekto zaujem o nejaky region, nech da vediet, rad mu vyrezem data.

synalik

Ahoj Martin,ak môžem poprosiť, tak Levice a okolie. Ďakujem. braňo

st 17. 3. 2021 o 21:53 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

On Wed, Mar 17, 2021 at 9:56 PM synalik <syn...@gmail.com> wrote:
Ahoj Martin,ak môžem poprosiť, tak Levice a okolie. Ďakujem. braňo

Je to GeoJSON. Neviem ci to JOSM otvara bez pluginu. Ak nie, tak si pridaj tusim opendata JSOM plugin.

A nezabudni pridat source="GKÚ Bratislava Inspire" na ways.

On Wed, Mar 17, 2021 at 8:59 PM Alexander Zatko <orde...@gmail.com> wrote:
Znie to skvele, ale na mojom Macu mi to otvaralo asi hodinu, tak som to stopol. Ak by bol k dispozicii napriklad okres ZV alebo okolie ZV, tak by som sa na to pozrel.

synalik

Ďakujem, JOSM otvoril (myslím, že bez pluginu).

st 17. 3. 2021 o 22:02 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

On Wed, Mar 17, 2021 at 8:25 PM Jakub Jelen <jak...@gmail.com> wrote:
[...]

Vdaka, ale ten tracer vyzera ze vektorizuje raster, co nam netreba, kedze my uz mame vektory - offline vektory budov celeho Slovenska.

A na aktualizaciu starych geometrii budov mozeme pouzit https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/utilsplugin2#Replace_geometry_.28Ctrl.2BShift.2BG.29, ale zatial riesim iba chybajuce (nove) budovy.

On Wed, Mar 17, 2021 at 9:53 PM Martin Ždila <martin...@freemap.sk> wrote:
[...]

Este doplnim jeden krok pred uploadom: stiahnut do vrstvy cez ten isty overpass query celu obec a pomazat ocividne stare kapor2 budovy (podla Ortofotomozaika SR / Maxar). Naviac toto sposobi pred uploadom validaciu celej obce naprekryvajuce budovy.

On Wed, Mar 17, 2021 at 2:20 PM Martin Ždila <martin...@freemap.sk> wrote:
Z Inspire datasetu som vyextrahoval chýbajuce budovy v OSM a pripravil osm súbor na postupné spracovanie: https://drive.google.com/file/d/1Sh-7xEnmGQJmXAdGN52cCNPMRxUayEi-/view?usp=sharing

Tomas Vanco

Díki.
obehnem okolie PN a podopĺňam

On Mon, Mar 22, 2021 at 8:56 AM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
obehnem okolie PN a podopĺňam

Super, vdaka!

Filip C

Vedeli by ste mi prosím poradiť, či som to tu dobre upravil? https://www.openstreetmap.org/changeset/101817516
Chcel by som Vám s tým pomôcť, ale ešte nie som taký skúsený, tak som radšej začal len s malou plochou.

Tipy triky a rady do JOSM privítam :) Už som si našiel, že na prenos medzi vrstvami treba "Merge selection" a potom som to zvalidoval, upravil kde sa to prekrývalo, a upravil podľa Ortofotomozaiky SR.

Filip

Dátum: streda 17. marca 2021, čas: 14:21:07 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila

On Fri, Mar 26, 2021 at 10:08 PM Filip C <filipk...@gmail.com> wrote:
Vedeli by ste mi prosím poradiť, či som to tu dobre upravil? https://www.openstreetmap.org/changeset/101817516

Nejake poznamky:
- ak si zmazal budovu tak zmaz prosim aj adresny bod (teda nevytvaraj ho)
- niektore budovy mohli byt namiesto zmazania a vlozenia novej o par metrov posunutej budovy radsej upravene

Inac v mojom postupe som merge nespominal (netreba), ale samozrejme, ak mas postup co vyhovuje tebe tak OK :-)

Martin

V JOSM si pridaj UtilsPlugin2, oznac novu a staru budovu a pouzi Replace Geometry.

Aceman444

Dátum: piatok 26. marca 2021, čas: 22:08:32 UTC+1, odosielateľ: filipk
[...]

Zdravim, tiez neviem kde by sa pouzilo "Merge selection", skor na skopirovanie budov medzi vrstvami sa da pouzit "Kopirovat" a potom "Prilepit na poziciu zdroja".

Ak na danom mieste uz budova je, ale treba ju vylepsit ci rozsirit, tak prilepite novy obrys a oznacite aj povodnu budovu a potom pouzijete Nahradit geometriu (z pluginu, ako bolo uz napisane).

Tiez poprosim kopirovat len budovy, ktore este existuju, teda porovnat na Ortofotomozaiku, resp. na este novsi zdroj v danej oblasti, napr. Maxar na Zapadnom Slovensku. Aj v katastri aj Inspire su budovy, ktore uz nie su.

Filip C

Filip

Dátum: piatok 26. marca 2021, čas: 23:11:02 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila

On Mon, Mar 29, 2021 at 4:36 PM Filip C <filipk...@gmail.com> wrote:
letmym pohladom to vyzera fajn :-)

peterm...@gmail.com

Super. Pozerám, že v danej mape je dvakrát názov “Gemerská Hôrka” pre železničnú zastávku a aj stanicu. Je to v poriadku?

Peter Márton

Filip C

Stanica je na trati 160 Zvolen - Košice, dnes tu nezastavuje žiadny osobný vlak.
Zastávka je na trati 165 Plešivec - Muráň, osobná doprava na trati bola zrušená, čiže ani tu žiadny osobný vlak nezastavuje.

Filip

Dátum: utorok 30. marca 2021, čas: 9:55:26 UTC+2, odosielateľ: marton_tud

Marty Suci

Zastávka na "trati" 165 sa volá "Gemerská Hôrka zastávka"  -  oficiálny názov ŽSR
Stanica  na "trati" 160 sa volá "Gemerská Hôrka"  -  oficiálny názov ŽSR

Aj by som to opravil, ale určite by ma Aceman444 zase zje.......l, že nič neviem a robím tu "hromadné" opravy a že nemám súhlas ŽSR...... atď.

:)

Dátum: utorok 30. marca 2021, čas: 11:20:43 UTC+2, odosielateľ: filipk...@gmail.com

peterm...@gmail.com

OK. Tak ja som to opravil.

Treba vybaviť súhlas od ŽSR? Dajte mi vzor a ja to vybavím. Mám veľa spolužiakov, ktorí pracujú na GR ŽSR. Hádam im to nebude robiť problém, dať povolenie na info o dopravných bodoch v sieti ŽSR.

Peter

On Tue, Mar 30, 2021 at 9:55 AM <peterm...@gmail.com> wrote:

Super. Pozerám, že v danej mape je dvakrát názov “Gemerská Hôrka” pre železničnú zastávku a aj stanicu. Je to v poriadku?

Toto je tu offtopic, prosim diskutujte o tom v inom emailovom vlakne.

Aceman444

Dátum: utorok 30. marca 2021, čas: 14:09:08 UTC+2, odosielateľ: maricu
Aj by som to opravil, ale určite by ma Aceman444 zase zje.......l, že nič neviem a robím tu "hromadné" opravy a že nemám súhlas ŽSR...... atď.

Pokial viem, stale je to pravdive ;)

Aceman444

Dátum: utorok 30. marca 2021, čas: 14:30:52 UTC+2, odosielateľ: marton_tud

[...]

Nazvy zastavok ak su v cestovnom poriadku ci na nastupisti, tak opravit mozeme. Problem bol s tymi internymi dokumentmi ZSR s cislovanim, ktore nie je niekde v realite vidiet.