DMR5.0 integrované do outdoorovej mapy

Ahojte,

Pár dni práce a nervov, no nakoniec sa podarilo zaintegrovať tieňovanie a vrstevnice vygenerované z ÚGKK DMR5.0 priamo do outdoorovej mapy.

Zdá sa mi však, že sa kvôli vrstevniciam spomalilo renderovanie.

Tomas Vanco

Pekná práca. Som rád že sa mnohé kameňolomi nezobrazujú podľa vrstevníc ako celé kopce :D

Tiež sa mi zdalo ako by posledné dva dni išlo pomalšie načítavanie dlaždíc, ale myslel som že je to nejakými hromatnými úpravami.
Ako je to vlastne s renderom dlaždíc na ktorých došlo k nejakej úprave? Prerenderujú sa okamžite, alebo on-fly pri prvom zobrazení?

On Mon, Feb 1, 2021 at 6:20 PM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
Tiež sa mi zdalo ako by posledné dva dni išlo pomalšie načítavanie dlaždíc, ale myslel som že je to nejakými hromatnými úpravami.

Nasadil som to az dnes cca na obed. Ale silnejsi server na tieto experimenty by potesil :-). Zozente sponzorov.

Ako je to vlastne s renderom dlaždíc na ktorých došlo k nejakej úprave? Prerenderujú sa okamžite, alebo on-fly pri prvom zobrazení?

Tak ako predtym - po z14 sa to prerederuje a z15+ on the fly. Plus minutova aktualizacia, takze server je nonstop vytazeny. A este na nom bezi routing, a freemap backend.

Co vravite na to, aby sme nerenderovali brala, nasypy, vymole a pod. na miestach, kde to uz je zobrazene samotnym tienovanim z DMR5.0? Lokalne to mam uz nakodene a vyzera to podla mna OK.
Priklad:

image.png

vs

image.png

Aceman444

Co to znamena? Ze automaticky analyzujete DMR vrstvu a odhadujete, kde je asi bralo, ci utes?
Navrhoval by som to zobrazovat prave ked DMR vrstva nie je zobrazena (inak je to neprehladne), a nejakym utvarom, ktory vyzera inak ako riadny cliff v OSM datach (napr. to moze byt inou farbou alebo priehladne). Nemali by sme len tak renderovat objekty, co nie su v OSM, kvoli feedbacku pre mapera.

Dátum: pondelok 1. februára 2021, čas: 23:00:05 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila

On Mon, Feb 1, 2021 at 11:06 PM Aceman444 <acesha...@gmail.com> wrote:
[...]

Nerozumiem. DMR5.0 tienovanie uz je zabudovane v mape, neda sa "vypinat". Co renderujeme co nie je v mape?

On Mon, Feb 1, 2021 at 11:06 PM Aceman444 <acesha...@gmail.com> wrote:
Co to znamena? Ze automaticky analyzujete DMR vrstvu a odhadujete, kde je asi bralo, ci utes?

Asi uz chapem co nechapes :-)

Na prvom obrazku vidis utesy z OSM (ktore sa doteraz renderovali vsade). Na druhom nie su, lebo ich kvolu DMR5.0 nechcem renderovat.

Aceman444

Dátum: pondelok 1. februára 2021, čas: 23:10:46 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila
On Mon, Feb 1, 2021 at 11:06 PM Aceman444 wrote:
[...]

Aha, teda som to precital presne naopak :) Takze chcete niektore objekty vypnut, ak je zobrazene DMR. Potom je to asi zase otazka na ten feedback. Ludia su zvyknuti na ciarkovane embankment=yes a zrazu na niektorych dlazdiciach bude chybat...

Ludia su zvyknuti na kadeco, ale to neznamena, ze preto sa to nesmie menit a dalej vylepsovat ;-)

Jednoducho, namiesto nedokonalej grafickej nahrady ukazujucej iste prvky v terene sa teraz zobrazuje priamo detailny teren. Pride mi zbytocne duplovat tuto informaciu a zahustovat mapu. Minimalne co sa tyka natural=cliff a asi aj earthbank. Embankment je na dalsie zvazenie.

A tento fakt bude spomenuty aj v legende mapy.

Alexander Zatko

ja som za.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520R%3DdNYYm1CpwstLiC2gQ%2Bq5%2Bmb44PYA%3D2CChuFMmqAGL6A%40mail.gmail.com.

Tomas Vanco

Ja som tiež za.

Alexander Zatko

...a ani zakreslovat (vkladat do databazy) ich uz nebudeme? Myslim ze to by sme asi mali, kedze nemapujeme pre renderer?

Tomas Vanco

Ja určite zakreslovať budem. Locus asi tak skoro nebude mať tieňovanie DMR5.0 :)
Plus pre iné tipy renderu to môže byť stále obohacujúce.

On Tue, Feb 2, 2021 at 8:11 AM Martin Ždila <martin...@freemap.sk> wrote:
On Tue, Feb 2, 2021 at 7:47 AM Alexander Zatko <orde...@gmail.com> wrote:
...a ani zakreslovat (vkladat do databazy) ich uz nebudeme? Myslim ze to by sme asi mali, kedze nemapujeme pre renderer?

Samozrejme zakreslovat brala je nadalej OK. Len to moze dopadnut aj takto: https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.8953/14.2995

Jozef Matejička

Som za.
Vďaka za výbornú prácu.

Jozef

Miro Mirecnet

Ja som za vymazanie aj lesnych ciest. Naco ich tam drzat, ked uz su na Lidare :)

Tie brala su zakreslene cez Otromozajku.
V meste Vam to bude na nic. K vsak zabludite v terene a nebudete vediet, ze pod Vami je utes. Potom si spomeniete na tuto fajnu funkciu. Utes v terene mapy je dolezita vec. Len a to nesmie prehanat, ako v  spomenutom pripade.

ut 2. 2. 2021 o 8:25 Jozef Matejička <matej...@gmail.com> napísal(a):

Alexander Zatko

Miro, drahy nas pravy a jediny horsky vlk. Citaj pozorne co sa pise v tomto vlakne. Zistis, ze skaly budeme nadalej kreslit, takze aky je problem? Na freemape skaly vidis pekne vytienovane a ako huste vrstevnice a napriklad mapy.cz ich budu vidiet nakreslene tvojou rukou. Takze pouzivatel akych map bude padat zo skal?

Miro Mirecnet

Tu horsky vlk :)
Vysvetlim:
Lidar zobrazuje kadejakake nerovnosti a nie vsetko su skaly a utes.
Nezobrazovat na mape utes uplne preto nieje moc dobry napad.

ut 2. 2. 2021 o 10:11 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

A.In.The.K A.In.The.K

+1

A.In.The.K A.In.The.K

zabudate na jednu podstatnu vec, LIDAR data mate uz teraz stare a za rok budu este starsie a za 5 rokov budu obsolete.
takze cokolvek vynechavat, lebo sa Vam teraz zda ze to na mape vidite je nezmysel.
Tiez sa zamyslite (nastudujte si ako vznikol slovensky DMR)
a co vsetko na nom uz teraz neni pravda a neodraza realny relief, ale “šum” ktory sa v procesingu nepodarilo odstranit.

Alexander Zatko

On Tue, Feb 2, 2021 at 10:58 AM A.In.The.K A.In.The.K <a.in....@gmail.com> wrote:
zabudate na jednu podstatnu vec, LIDAR data mate uz teraz stare a za rok budu este starsie a za 5 rokov budu obsolete.
takze cokolvek vynechavat, lebo sa Vam teraz zda ze to na mape vidite je nezmysel.

Tomu nerozumiem. Utvary o ktorych sa bavime vyzeraju rovnako ± stovky rokov, takze to co je na LIDAR datach dnes, tam bude v priblizne rovnakej podobe aj o 100 rokov. nie?

Okrem toho, vacsinu skalnych utvarov nemame v databaze a IMHO zobrazovat ich rovnakym stylom na celej mape ju robi lepsie citatelnou.

Na druhej strane kvalitne reliefne data mame len pre SK, ale rendrujeme aj okolite krajiny. Takze vzhladom na moj predosly argument by sme asi mali rendrovanie kreslenych bral zachovat.

On Tue, Feb 2, 2021 at 2:08 PM Alexander Zatko <orde...@gmail.com> wrote:

Na druhej strane kvalitne reliefne data mame len pre SK, ale rendrujeme aj okolite krajiny. Takze vzhladom na moj predosly argument by sme asi mali rendrovanie kreslenych bral zachovat.

Ako som pisal, "kreslene" brala (a zosuvy) nechcem vykreslovat iba v oblasti pokrytou DMR5.0.

UGKK dnes zverejnilo oblast 25 - Ruzomberok. Vzhladom na pracnost spracovania vsak pockam na dlasie nove oblasti nech to spravim naraz. Iba ak by si to niekto chcel kupit ;-)

Peter Vojtek

suhlasim.

Peter Dragun

Ahoj, tá integrácia je vynikajúca vec. Veľmi sa mi páči. Tie vrstevnice sú na tom asi najlepšie - s tým sa budú tie Tatry mapovať oveľa ľahšie! Ešte možno keby tie vrstevnice pribudli do DMR5 vrstvy pre JOSM :) Vďaka.

S tým odstraňovaním osobne nesúhlasím. Prvý dôvod je, že niektoré bralá majú svoj názov a bolo by škoda ho nezobrazovať. (Aj niektoré cliff majú názov, len ten sa nerenderuje). Ďalší dôvod je, že tie nakreslené čiary tam nezavadzajú, ale skôr upozornia, že ten cliff je výrazný a je potrebné si dať v teréne pozor. V prípade valov môžu pekne upozorniť, že to nie je prírodného pôvodu. Napríklad ďalší obranný val na západnej časti Valov: https://www.freemap.sk/?map=17/48.609171/17.992955&layers=X

Pozdravuje pd ml

On Wed, Feb 3, 2021 at 7:05 PM Peter Dragun <peter....@gmail.com> wrote:
Ešte možno keby tie vrstevnice pribudli do DMR5 vrstvy pre JOSM :) Vďaka.

Mozes si dat ako podklad rovno mapu freemap. Alebo v qgise vygenerovat vrstevnice trebars aj po jednom metri :-)

S tým odstraňovaním osobne nesúhlasím. Prvý dôvod je, že niektoré bralá majú svoj názov a bolo by škoda ho nezobrazovať.

Nerenderujusa ani teraz. A ak by sa renderovalim, nebol by problem zachovat iba tie s name=*. Takze tento problem odpada.

Ďalší dôvod je, že tie nakreslené čiary tam nezavadzajú, ale skôr upozornia, že ten cliff je výrazný a je potrebné si dať v teréne pozor.

Vyraznost terenu ovela presnejsie ukaze DMR5.0 tienovanie.

Mimochodom vela tych cliff bolo kreslenych z leteckych ortofoto a po novom mozno uz aj priamo z DMR5.0 tienovania. A mnoho tych bral je nepresnych, vid napr. namatkovo rychlo najdene https://www.freemap.sk/?map=18/49.073867/19.221957&layers=X

V prípade valov môžu pekne upozorniť, že to nie je prírodného pôvodu. Napríklad ďalší obranný val na západnej časti Valov: https://www.freemap.sk/?map=17/48.609171/17.992955&layers=X

Myslim ze to je tiez uplne zrejme z DMR5.0 tienovania :-) Ale ako som pisal, embankment by som nakoniec asi vseobecne zachoval kedze ten v mape neprekaza.

Peter Dragun

Zdar, ďakujem za odpoveď. Bralá - konkrétne som myslel natural=stone (https://www.freemap.sk/?map=18/49.207396/20.220026&layers=X) alebo Čertov kameň, https://backend.freemap.sk/gallery/pictures/183875/image?width=1110 - tak ten síce nie je na mape ... .

Mne tie čiary stále prídu ako zjednodušenie reálnej situácie, čo sa mi páči. Samozrejme plne rešpektujem aj iný názor.

Zdraví pd ml.

Martin

Podla mna tam tie vyrenderovane brala zavadzaju. Teda aspon v tomto priklade. Ale ako by boli vidiet v DMR keby boli inak "nasvietene"? Napr keby boli na opacnej strane toho kopca?

Miloš Laššák

Ahojte, našiel som príslušnú tému.

Naozaj musí byť radarové tieňovanie natrvalo v turistickej mape? Strašne to ničí prehľadnosť, či už bralá, korytá a iné štruktúry schované v lese. Mapa ma byť prehľadná, dokonca nevadí ani nepresnosť. Takto to je podľa mňa naozaj zlé. Nedá sa to nastaviť iba ako voliteľná vrstva? Jednoduchá a jasná mapa by mala byť prioritou a nie zmes všetkého do jedného neprehľadného celku.

Dátum: utorok 16. februára 2021, čas: 17:04:43 UTC+1, odosielateľ: Martin

On Wed, Mar 3, 2021 at 12:55 PM Miloš Laššák <lassak...@gmail.com> wrote:
Ahojte, našiel som príslušnú tému.

Naozaj musí byť radarové tieňovanie natrvalo v turistickej mape? Strašne to ničí prehľadnosť, či už bralá, korytá a iné štruktúry schované v lese.

nerozumiem. nechces v turistickej mape vidiet realny teren - brala, koryta riek a pod?

si prvy co sa stazuje lebo doretaz vidim same kladne odozvy, vychvalovacky a uzasnutych ludi ze aka bomba :-)

Mapa ma byť prehľadná, dokonca nevadí ani nepresnosť. Takto to je podľa mňa naozaj zlé.

kludne moze byt ze mas subjektivne iny nazor ako vacsina. tu pomoze hladat konkurencne riesenie ktore ti viac vyhovuje. alebo si zhotovit vlastne - upravit existujuce - kody renderovania mapy su na githube.

Miloš Laššák

Nechcem, lebo pracujem s mapou často. Máš 2 možnosti:

1) Najpresnejšia lidarova mapa s každým kamienkom a dierou
2) Menej presná, ale zato prehľadná a rýchlo zorientovateľná mapa s vrstevnicami a jednoduchým tieňovaním, prípadne aj početnými doplňujúcimi bodmi.

No a potom zmiešaj tieto mapy do jedného celku a vznikne ti jedno neprehľadné čudo. Aj keby si všetky detaily napasoval do lidarového podkladu, tak to nepomôže.

Keď sa orientujem v teréne, tak vidím len rozsiahlu vegetáciu a nie každý kameň a dieru v tráve či lese. Asi sa na mapy viac pozeráte v teple izby ako v teréne :) Nič v zlom ak sa mýlim :)

--
Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom témy v skupine "Openstreetmap Slovakia".

Peter Misovic

to OSM
Tak toto bol gol :D Tak napriklad *martin* bol snad vsade, realne, mimo tepla izby.

Miloš Laššák

Ja neviem, nikoho nepoznám osobne. Ja len aby sa nezničilá posledná aktualizovaná a použiteľná online mapa SK. Tak ostanem na VKU mapách (ešte som ich neopustil) ak to bude nutné. Online používam mapy.cz ktoré berú údaje z OSM ale mobilné mapy aktualizujú tak 1x za rok.

On Wed, Mar 3, 2021 at 1:07 PM Miloš Laššák <lassak...@gmail.com> wrote:
[...]

a kde vidis taketo zmiesanie?

Na https://www.freemap.sk/?layers=X je vsade lidarove tienovanie kde bolo vtedy ddostupne (momentalne uz su 3 nove oblasti) a vsate ine je starsie tienovanie.

V niecom to robi mapu menej prehladnou (povedzme vo v. tatrach ked si velmi zazoomujem), ale v niecom inom ju robi zase viac prehladnou. Mam prehlad o detailnom terene, ci su niekde skaly, alebo zavrt, bralo, hradisko a podobne. Ja chodim uz vacsinou mimo znacenych tras a hladam nove a zaujimave miesta, takze toto mi pride uplne ze super. Naviac pri zoomnuti na zoom 14, co je nieco ako klasicke papierove mapy, alebo hiking.sk mapa, tak tam ani detaily DMR 5.0 takmer uz nevidno.

Keď sa orientujem v teréne, tak vidím len rozsiahlu vegetáciu a nie každý kameň a dieru v tráve či lese. Asi sa na mapy viac pozeráte v teple izby ako v teréne :) Nič v zlom ak sa mýlim :)

no ved to, nevidis veci ktore by ta inac mohli zaujat a pritiahnut na blizsi prieskum :-)

ako som pisal, kazdy asi preferuje nieco ine. ak nechces mat detailny teren, potom tu je pre teba napr. http://mtbmap.cz/ alebo https://www.opentopomap.org. alebo nasa offline mapa v locuse. Moznosti je neurekom a v tom je sila OSM. Outdoorova mapa freemap sa lisi od inych prave aj detailnym terenom a teda po nej siahnu aj ti, co toto chcu.

On Wed, Mar 3, 2021 at 1:39 PM Miloš Laššák <lassak...@gmail.com> wrote:
Online používam mapy.cz ktoré berú údaje z OSM ale mobilné mapy aktualizujú tak 1x za rok.

vidis, na mapy.cz som zabudol - tie vyuziva urcite viac ludi ako freemap.sk :-). a k mobilnej mape, ako som spomenul v predoslom maily, mame tyzdenne aktualizovanu offline vektorovu mapu celeho SK, bez tienovania.

Miloš Laššák

Čo som prebehol toto vlákno, tak som nebol jediný ktorý riešil z nejakého uhla pohľadu prehľadnosť. Pekné to je, užitočné tiež pri kreslení (ale nechce sa mi nanovo znovu prekresľovať potoky na Orave). A práve v Roháčoch s Oraviciach mi udrela znížená prehľadnosť, tam som netušil že síce vidím rovné svahy, lesy a v skutočnosti sú tam všade korytá a to je naozaj nesúlad čo vidím a čo ukazuje mapa :)

Ale zdá sa že som narazil na tvrdú stenu a nebude to zapinateľná samostatná vrstva :/

On Wed, Mar 3, 2021 at 1:53 PM Miloš Laššák <lassak...@gmail.com> wrote:
Čo som prebehol toto vlákno, tak som nebol jediný ktorý riešil z nejakého uhla pohľadu prehľadnosť.

Ja som tu riesil neprehladnost, ze ked bolo aj DMR 5.0 a aj renderovanie zmapovanych bral, tak ze tie brala boli zobrazene zbytocne (casto boli aj nepresne) a tie zneprehladnovali. Teda nie samotne DMR 5.0.

Pekné to je, užitočné tiež pri kreslení (ale nechce sa mi nanovo znovu prekresľovať potoky na Orave).

Nemusis prekreslit, staci spresnit ;-). V JOSM je to nastroj Mode / Improve Way Accuracy.

A práve v Roháčoch s Oraviciach mi udrela znížená prehľadnosť,

Pomoze poslat URL. Nieco ako https://www.freemap.sk/?map=14/48.914657/19.860214&layers=X, ale pre tvoj pripad.

tam som netušil že síce vidím rovné svahy, lesy a v skutočnosti sú tam všade korytá a to je naozaj nesúlad čo vidím a čo ukazuje mapa :)

Kde si videl rovne svahy? V terene ci v mape?

Teraz vidis v mape detailny DMR 5.0 teren, ktory zodpoveda realite, samozrejme postupom casu sa niektore veci zmenia (erozia a pod) ale 90% uzemia bude podla mna desatrocia takmer nemenne.

Ale zdá sa že som narazil na tvrdú stenu a nebude to zapinateľná samostatná vrstva :/

Diskutovat treba. Zapinatelna vrstva to bola cca pred mesiacom - cez mapu so starym a menej detailnym tienovanim sa prehodilo DMR 5.0 polopriehladne tienovane. A praveze toto bolo neprehladne, lebo to bola kombinacia dvoch tienovani a to druhe bolo uplne nad vsetkym - cestami, znackami, domami, textami...

Ako som pisal, nieco to isto zneprehladnilo, ale za mna klady znacne prevysuju zapory. A lepsie je hladat aj ine riesenia, napr. ci nepomoze spravit cesty nejako vyraznejsie a pod.

A mimochodom skusal som aj vyhladit to tienovanie pomocou whitebox_tools -r=FeaturePreservingSmoothing (vid. napr moja poznamka na https://github.com/FreemapSlovakia/freemap-mapnik/pull/173#issuecomment-757739835) ale vysledok sa mi nepacil. Mozno sa ale da pohrat s parametrami, no momentalne mam ine mapove priority, takze to musi poskusat niekto iny.

miro.j...@gmail.com

Myslím že stále sú tu dve dosť podobné turistické vrstvy:
jedna s DMR (X,outdoor https://www.freemap.sk/?layers=X )
druhá bez DMR s tieňovaním ako predtým (T, turistická https://www.freemap.sk/?layers=T ).
Áno viem, neobsahujú rovnaké renderovanie mnohých vecí.
  ahoj, Miro

Dátum: streda 3. marca 2021, čas: 13:39:53 UTC+1, odosielateľ: lassak...@gmail.com

Miloš Laššák

Už minulý rok som upravoval zatiaľ len všetky prítoky rieky Orava. Len na základe ortofoto a mojich reálnych skúsenosti. Síce som sa celkom presne strafoval, ale ako pozerám lidar, tak môžem odznova, aj lesné cesty ukryté v lese sa vďaka nemu dajú pekne nájsť :)

Naozaj sa v tom výraznom tieňovaní každého hrbolčeka sa pri zoomovaní úplne strácajú značky potokov, ciest a chodníkov. Až sa mi nechce veriť, že by som bol jediný čo kritizuje takúto neprehľadnosť. Pozeral som to opakovane a neviem, či si na to zvyknem, asi nie :/

Miloš

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/5f7e6cca-93f3-4567-ba31-c65d90d65a59n%40googlegroups.com.

Martin

Ja to nevidim tak tragicky, ale je pravda, ze v niektorych castiach je tazsie vidiet vrstevnice.

Juzna a zapadna stena su super ale vychodnej je to uz tazke.

Chladkove: zapad a sever super, juh slaby kontrast.

Mozno by pomohlo dat nejaky jemnejsi gausian blur na DMR aby zanikla ta hrbolatost na vyzsich zoomoch (predpokladam sum na snimaci), ale aby tam ostali lesne cesty a brala.
Alebo pripadne celkovo ubrat z tmavosti tienov/ pridat viac na vrstevnice.

Tibor Lieskovsky

No škoda že niet síl sa k tomu dostat, ale tienovanie DMR sa zvykne pri nižších zoom leveloch generalizovat, detaily kartograficky petažujú.

Co sa týka najvyšších zoomlevelov, tam hlavne v horských oblastiach kde bol hustý porast (ihlicnany, kosodrevina) tak tam je to naozaj drsný šum, pomôže gauss, ale za cenu straty detailov.

Najlepšie by bolo mat 2 druhy tienovania: "kartografický", teda generalizovaný a vyhladený a "intepretacný", používaný na spresnovanie OSM.

Ja vyrábam špecializované vizualizácie celého lidaru, zamerané na kultúrne dedicstvo, ktoré by sa mohli hodit skrz interpretáciu. S kolegami (STU SvF) sa to konecne snád chystáme dat aj na web. Bude to ale uzavreté na meno/heslo, dôvod je jediný, ochrana kultúrneho dedicstva pred vykrádaním. Ak by bol záujem, tak pre vybraných jedincov od OSM by som bol tie dáta ochotný interne zdielat na použitie mapovania. Ale najprv musím technicky rozchodiť ich dostať do podoby chránenej WMTS.

HistorickaKrajinaStruktura_SvJur.jpg

geologia_Potok_Bela.jpg

On Sun, Mar 7, 2021 at 2:24 AM Martin <mac...@gmail.com> wrote:
[...]

len gaussian blur nie :). citaj vyssie, spominal som whitebox_tools -r=FeaturePreservingSmoothing

skus sa pohrat s parametrami a poslat nejake vzorky

Alebo pripadne celkovo ubrat z tmavosti tienov/ pridat viac na vrstevnice.

skus nejake upravy a posli nejake vzorky vyrenderovane pomocou https://github.com/FreemapSlovakia/freemap-mapnik/

On Mon, Mar 8, 2021 at 12:54 PM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:
No škoda že niet síl sa k tomu dostat, ale tienovanie DMR sa zvykne pri nižších zoom leveloch generalizovat, detaily kartograficky petažujú.

Keby som sa venoval freemapu fulltime, tak je vsetko o jeden level lepsie :-). Ale takto popri praci a rodine na to vela casu nie je. Naviac riesim viacere fronty - vyvoj webu, vyvoj map-rendering servera, vyvoj mapovych stylov, samotne mapovanie v terene aj chairmapping, facebook a email support atd. A chystam sa aj na nove routovanie kedze to co mame teraz pomaly odhniva. Zaujem pomoct v niecom inom ako v mapovani u komunity nevidim, taze to tak asi zostane.

[...]

Pekne tienovanie. Ak by to bolo public tak by som to vedel dat na www.freemap.sk :-)

Tibor Lieskovsky

Nuž, chcelo by to klonovacie zariadenia, alebo kýbel koksu.
Každopádne vo mne zreje myšlienka, že skúsiť tie tieňovania pre vás prerátavať, mám na to jeden nevyužitý stroj. Ale uvidím, budem potrebovať asi skriptovaciu pomoc od ľudí od QGIS.sk na niektoré veci čo idú mimo mňa. Sľubovať nebudem nič, predpokladám, že sľubov tu už odznelo, ale "mám to v merku".

T.

PS" To tieňovanie by som dal najradšej von public, ale lokality silne trpia idiotizmom a rabovaním s menom "ilegálny detektorizmus", zabilo by ich to, máme s tým skúsenosť
Dátum: pondelok 8. marca 2021, čas: 13:42:32 UTC+1, odosielateľ: Martin Ždila

On Mon, Mar 8, 2021 at 1:49 PM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:
Nuž, chcelo by to klonovacie zariadenia, alebo kýbel koksu.

pripadne sponzora, ktory by ma financoval na vyvoj ;-)

Každopádne vo mne zreje myšlienka, že skúsiť tie tieňovania pre vás prerátavať, mám na to jeden nevyužitý stroj.

preratat staci len vzdy ked sa objavi nova oblast :-). ale ak budu public aj skripty tak to viem spustit aj na mojom pc.

Ale uvidím, budem potrebovať asi skriptovaciu pomoc od ľudí od QGIS.sk na niektoré veci čo idú mimo mňa. Sľubovať nebudem nič, predpokladám, že sľubov tu už odznelo, ale "mám to v merku".

tak veru, drzim palce :)

Ked budem v buducnosti pridavat nove oblasti tak to trochu "odsumim". Este sa hram s parametrami, ale taky prvy nastrel vo forme animovaneho gifu je v prilohe.
smooth.gif

Tomas Vanco

Mne sa páči aj to zašumené ale to vyhľadené bude asi praktickejšie :)
Inak ten "bronzový" model od Tibora vyzerá veľmi veľmi zaujímavo :)

Peter Dragun jr.

Ahoj. To odšumenie je veľmi pekné na pohľad. Na mapovanie sa mi možno zdá lepšie ten surový podklad - lepšie je tam vidieť priebeh tej cesty vľavo dole od stredu - pod odšumení sa tam strácajú okraje tej cesty. Nazdávam sa, že ideálne by bolo mať oba - pekný do mapy, škaredý na mapovanie.

Inak super práca! Ďakujem.

Pozdravuje
pd ml.

Tibor Lieskovsky

jop, ako som písal, ten "bronzový model" mám pre celé dostupné slovensko, a vzhľadom na jeho povahu sa hodí na digitalizáciu ciest, vodných tokov a pod.
Len peoblém je v tom, že jeho zverejnenie dolova zabíja archeologické lokality. Preto ak by bol záujem  a v súlade s OSM princípmi  som ochotný ho nazdielať interne na digitalizáciu, som vlastník tých dát, preto vám viem dať aj na papieri, že dáta derivované nad tým môžu byť do OSM použité aj bez citovania zdroja. ALe je na vás, či poznáte ľudí ktorým sa to dá dôveryhodne posunúť.

Ten odšumený model je kartograficky super, tí čo digitalizujú prídu o detaily, ale asi tá strata nie je až tak fatálna a mapy to fakt sprehľadní.
Dátum: utorok 9. marca 2021, čas: 10:36:31 UTC+1, odosielateľ: šegi ;)

Kvoli comu? Ze vsetci ludia uvidia kde su taketo lokality a pojdu ich "rabovat"? Ved to podla mna vidno uz aj na sucasnej https://www.freemap.sk?layers=X, alebo nie?

[...]

A co tam bolo pouzite este okrem DMR 5.0?

Tomas Kovacik

je to aj na geodesy.sk takze tymto by som sa "netrapil"

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAL520R%3DkON4vS5k%3DrCgvBonbNSj8MD6MzskVkKFuU%2B%3DBrhwxkg%40mail.gmail.com.

Tibor Lieskovský

Ale trápil. Zďaleka nie všeko je to na tej vizualizácii na ÚGKK SR viditeľné. Odhad je, že vyše polovica nie, zvlášť na rovinách
Práve preto robím tie špecializované vizulizácie. Na ukážke je 7000 rokov starý rondel, rozdiel prevýšení asi 15 cm na 200 metrov.
Raz sme nechtiac zverejnili vizualizáciu jedného hradiska čo na ÚGKK nie je vidno, za týždeň bolo kompletne vykradnuté detektoristami.
Dátum: utorok 9. marca 2021, čas: 10:50:14 UTC+1, odosielateľ: tomas....@gmail.com
rondel_golianovo.jpg

On Tue, Mar 9, 2021 at 11:04 AM Tibor Lieskovský <tibor.li...@stuba.sk> wrote:

[...]

Ani neviem co je rondel, nie to este najst na tej "brondzovej" mape ;-)

Daj prosim GPS suradnice (mozes aj privatne) nech to pozriem na www.freemap.sk.

Ono tie DMR data su verejne dostupne, takze hocikto si moze vyrenderovat akekolvek vystupy, teda aj take, kde to uvidi. Samozrejme, ak by sme my taky vystup zverejnili, tak to ludom vyrazne zjednodusime, resp. spristupnime ovela vacsim masam.

Neviem co by znamenalo to mat len "interne". Akoze len par vybranym ludom? A kto ich vyberie? A budes im verit? Co ked ja som jeden z tych vykradacov vykopavok a teraz sa tu len hram ze nie? ;-)

kayle

Dňa 9.3.2021 o 11:11 Martin Ždila napísal(a):
Indiana Zdila a chram skazy :D

Tibor Lieskovsky

Veď toto, že ako tých ľudí vybrať.
Pre mňa je to totálna naštvanosť na vykrádačov. Keby niet tohoto problému, tak sú tie vizualizácie dávno public. A celkovo lidar kvalitne ničí tie lokality, takto je snaha ochrániť aspoň tie "neviditeľné". Takže niekoho, kto digitalizuje do OSM napr. vodné toky a lesné cesty dlho s tým, že dostane meno/heslo a upovedomenie, že prinajhoršom bude rituálne  obetovaný tupým obsidiánovým nožom ;)
Ale nie, pre mňa samého je to také ošemetné, preto som to dal do placu, že "ak by bol záujem", ale nemám to v hlave mentálne dotiahnuté.

Ten rondel je známy, takže dám hint "medzi obcou Golianovo a Paňa", toto je dokonca jeden z tých prípadov, že ak človek vie kde má hľadať tak to tam možno aj uvidí, ale netreba to vykrádačom uľahčovať. Aj ja sa spolieham na to, že tie dáta sú verejne dostupné, na vlastné spracovania, ale na SK to reálne vo veľkom objeme vie spraviť len istá skupina ľudí čo sná´d nevykráda (ináč dobrý bussines plán ;) )

Alexander Zatko

IMHO data, ktore uz mame k dispozicii by zamestnali armadu mapovacov na velmi dlhy cas aby boli zapracovane do OSM formatu, ale niekto mozno ma "svrbenie", ktore by prave tento typ dat vyliecilo. Ja by som to ale neriesil.

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/6f6dbf71-5da3-c25f-d285-dfd6bf5e5bd7%40kayle.sk.

On Tue, Mar 9, 2021 at 11:26 AM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:
[...]

Pre ucely bezneho mapovania (vodne toky, cesty, brala) staci z DMR 5.0 vygenerovat nejaky klasicky hillshading z ktoreho sa bude mozno este lahsie obkreslovat ako z toho co uz je na freemape. Tvoj specializovany vystup potom na to ani netreba.

Ja som ho ale prave chcel na to, ze tam vidno aj take detaily, ktore sa (bezne) nemapuju. Ale chapem tvoje obavy. Podobne obavy maju napr. aj jaskyniari ktori preto neradi zverejnuju polohy vstupov do jaskyn.

Ten rondel je známy, takže dám hint "medzi obcou Golianovo a Paňa"

Nasiel som jeho pologu na freemape, ale tam by som ho podla tienovania bez pomoci nenasiel ani nahodou :-)

Tomas Vanco

Môj názor je že aj napriek tomu že bronzový reliéf veľmi páči, tak na účely mapovania nám bohate stačí tieňovaný reliéf čo spravil Martin. A neoplatí sa riskovať že by predsa len nejako unikol.
A viem si predstaviť aj to že aj keď dáta sú zverejnené a každý si taký model môže vygenerovať, ak vie ako, tak cesta od získania až po vytvorenie bronzového reliéfu je pre mnohých vykrádačov natoľko náročná že to nespravia.

Tibor Lieskovsky

jj, tak s ním už nebudem strašiť :) Ale ak by ťa nejaké územie privátne zaujímalo daj vedieť.
Navyše je dobrá tá poznámka o tom, že kto to bude spracovávať. Veď Slovensko má "len 50 000 km2"

Takže vrátim sa k pôvodnej téme, ten vyhladený model je kartograficky super!

MisoBqi

Pridávam sa k pochvalám vyhladeného modelu :) Aj si odstránil to zlaté podfarbenie, či sa mi len zdá?

Michal

Dátum: utorok 9. marca 2021, čas: 11:47:24 UTC+1, odosielateľ: Tibor Lieskovsky

Peter Dragun jr.

Ahoj. Ešte k tej bronzovej mape. Bolo by možné zverejniť na ukážku nejakú časť skál vo Vysokých Tatrách? Napríklad oblasť Lomnického štítu? Alebo Gerlachu?

Vďaka

PD ml.

On Tue, Mar 9, 2021 at 12:04 PM MisoBqi <mi...@hiking.sk> wrote:
Pridávam sa k pochvalám vyhladeného modelu :) Aj si odstránil to zlaté podfarbenie, či sa mi len zdá?

to je len ukazka odsumenia za pouzitia defaultneho tienovania v qgis.

On Tue, Feb 16, 2021 at 5:04 PM Martin <mac...@gmail.com> wrote:
Ale ako by boli vidiet v DMR keby boli inak "nasvietene"? Napr keby boli na opacnej strane toho kopca?

Inac toto je dobry argument, lebo clenitost (tj aj brala) su viditelnejsie viac z juhovychodu ako zo severozapadu.

Pavol Gombos

No a ja budem asi v tomto pripade prvy, co sa mu nejake vyhladzovanie lidarovych dat v mape nepaci...
Mozno to nie je v sulade s kartografickymi normami na generalizaciu, ale radsej budem mat v mape viac info ako menej. A aplikovanim zehlicky na data sa o tie informacie pripravujem. Lebo ten, nazvime ho, sum napriklad casto odlisuje obhospodarovanu podu od nejakej opustenej luky. A to z ortofoto nejde vzdy dobre urcit. Taktiez vdaka tomu vidiet kedysi udrziavane polia, dnes zarastene lesom. Pri domnienke, ze taketo filtrovanie IMHO oseka viditelnost nezmapovanych polovnickych chodnikov sa ale rad necham presvedcit o opaku.

ut 9. 3. 2021 o 12:04 MisoBqi <mi...@hiking.sk> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/11c585c2-3608-4b07-adad-44ba5e0a2d0fn%40googlegroups.com.

On Wed, Mar 10, 2021 at 9:35 PM Pavol Gombos <pavol....@gmail.com> wrote:
No a ja budem asi v tomto pripade prvy, co sa mu nejake vyhladzovanie lidarovych dat v mape nepaci...

Nie si prvy. U mna je terajsi stav tiez OK a este poznam jedneho (Jakub). A mnohi sa nevyjadrili :-)

Mozno to nie je v sulade s kartografickymi normami na generalizaciu, ale radsej budem mat v mape viac info ako menej. A aplikovanim zehlicky na data sa o tie informacie pripravujem.

Ta zehlicka riesi iba sum. Vid sample co som posielal. Napr. cesty v lese ostanu viditelne, dokonca kvoli odstranenemu prilahlemu sumu ich bude vidno este lepsie :-)

Lebo ten, nazvime ho, sum napriklad casto odlisuje obhospodarovanu podu od nejakej opustenej luky.

Toto by malo byt hlavne zmapovane v OSM (meadow vs farmland) cim sa to odlisi farebne.

Pri domnienke, ze taketo filtrovanie IMHO oseka viditelnost nezmapovanych polovnickych chodnikov sa ale rad necham presvedcit o opaku.

Ak k tomu raz dojde, skusim pripravit aj nejake realne vzorky.

Martin

Ten gif vyzera naozaj super!

@Tibor Lieskovsky
Vies prosim ta co je toto (alebo nejaky historicky background k tomu)? https://www.freemap.sk/?map=19/48.981049/19.024230&layers=X
 Len tak si pozeram a zrazu nejaky divny vrchol. Predpokladam, ze nejake hradisko, ale skusal som googlit a nic.

Mozno keby si poskytol svoje suradnice, tak by sa tie miesta mohli extra vyhladit aby zaniklo viac detajlov. Ale neviem, ci by to skor nevyvoalo Streisand effect.

Miloš Laššák

Načo v mape vidieť, či pod lesom bola poľnohospodárska pôda a podobné špecialitky. Ak si poviete, že freemap má byť totálne nabitý informáciami všetkého druhu v jednej hlavnej vrstve, tak dobre. Ale potom sa už nebude dať normálne používať. Čím viac informácii na jednom mieste sa nerovná lepšia mapa...

--
Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom témy v skupine "Openstreetmap Slovakia".

Homer J

mne na tom vrchole nič divné nezaujalo
rýchlo som vybehol do histórie a v teréne nič moc. žiadne divné kamene neboli.

ale tu dúfam určite budú nejaké náznaky múrov
https://www.freemap.sk/?map=18/48.421787/18.694962&layers=XI
len škoda že som sa tam ešte nedostal vďaka gestapákom

Dátum: štvrtok 11. marca 2021, čas: 10:10:55 UTC+1, odosielateľ: lassak...@gmail.com

Tibor Lieskovsky

[...]

Áno je to hradisko, je aj na II. Vojenskom mapovaní vyznačené ako "hradište". Bližšie info tu. Niektoré 3D vizualizácie lidaru  hradísk sa dajú pozrieť aj tu

Mozno keby si poskytol svoje suradnice, tak by sa tie miesta mohli extra vyhladit aby zaniklo viac detajlov. Ale neviem, ci by to skor nevyvoalo Streisand effect.

Hej, bol by to taký efekt. Na lidare sú napr. poctivo vymazané chránené objekty, až tak poctivo, že sa pousmejem že aspoň viem že tam niečo je a pozriem si to na satelitoch.
Lidar spôsobuje masaker lokalít. Ale vy s vašim tieňovaním sa tým nemuséte trápiť. Jednak je to dostupné na úgkk.  Oni aj boli ochotný znížiť skrz ochranu lokalít rozlíšenie, ale ohradili si archeológovia z jednej inšitúcie, že preboha len to nie, že oni takto tiež hľadajú lokality. Čistý facepalm, lebo dáta sú zadarmo a mohli by si ich dať interne spracovať. Zamrzí to, lebo na pamiatkovom úrade sledujú tú skazu v priamom prenose, príliš málo financií a ľudí na to aby sa s tým dalo niečo poradne spraviť (ale nevzdávajú to :) )
To že tam vidíte lokality je ale super, mnohé by sme časom chceli spropagovať cez archeologický atlas. Akurát vás možno interne upozorním, nezbierajte na nich nič v princípe je to trestný čin (za drakonickosť si môžu bezbrehí vykrádači), ale hlavne sa tým zbytočne narúšajú nálezové okolonosti.
Kto si chce pozrieť bližšie info tak tu (momentálne majú problém s certifikátom, ale dá sa to stiahnuť, alternatívne tu)

Potom iné veci viac k téme:
Niekde vo vlákne som videl zmienku o nasvecovaný brál, resp. generovania tieňu pod iným uhlom. Tu by som bol opatrný. To nasvecovanie zo severozápadu je roky zažitá kartografická konvencia, dôvod si už nepamätám, ale niekde som čítal odporučenie azimut 335 stupňov.
Toto je len obyčajná konvencia, ale ľudia tak majú podvedome zafixované takto čítať mapy s tieňovaním, môže to narúšať podvedomý kartografický vnem mapy. A to už problém je. Tam kde je disonancia očakávaného, to má mysel tendenciu podvedome odmietať, častý problém v kartografii.

To vyhladené, teda odšumené. Tam nejde o konvecniu, ale o preťaženosť mapy. Freemap je informačne bohatá (porovnajte si to s minimalizmom google maps). Príliš veľa informácií, napríklad podrobné tieňovanie, alebo v tomto prípade šum prináša kartografické preťaženie a platí tam potom tiež podvedomá odmietavá reakcia. To, že skúsený užívateľ vie vyťažiť z podrobných informácií viac, je pravda. Len treba myslieť na stred gaussovej krivky, skúseností. Tuto je hlavne problém ten šum, ktorý vzniká v oblastiach s hustým porastom. (Mňa v mojich aplikáciách a rolíšeniach zabíja šum z orby).

Akosi s tým poradiť. V SAGA GIS je dobrý algoritmus mDenoise, len časová náročnosť v porovaní s nejakým low pass filtrom je inde. Výborné videá čo sa dá kartograficky tieňom sú tu, tu a tu, dajú sa zreprodukovať aj v QGIS, ale to je skôr pre zaujímavosť a inšpiráciu ak by sa s tým niekto chcel hrať.

Mne to stále vychádza že mať 2 tieňovania "kartografické" a "interpretačné". Ale to je už asi mimo toho "keep it simple"

kayle

> [...]
> kartografický vnem mapy. A to už problém je. Tam kde je disonancia
> očakávaného, to má mysel tendenciu podvedome odmietať, častý problém v
Jo také niečo aj wiki tvrdí
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrain_cartography (a videl som to aj
niekde rozpísané) V princípe, človek sa navykol na svetlo z hora a z
iného smeru to mätie. Aj keď ako spomínajú, reálne tak kopec slnko
neosvetlí. (aspoň tu na severnej časti našej "pear shaped oblate
spheroid" planétky)
Aby neboli tmavé hrany (strmé zrázy), tak sa pridáva ďalšie svetlo (svetlá).

offtopic: v ISS je napr. osvetlenie tiež len na jedne strane, na tej
"hornej".

Pavol Gombos

Pokial nemame dobre zmapovane luky/orna poda v OSM, tak ja info je v lidare a IMHO je tam uzitocna.
Len namatkovo kde zo satelitu nezistis, ktora cast sa kosi, ktora orie a ktora je len zarastajucou divou lukou
https://www.freemap.sk/?map=17/48.382534/19.806092&layers=ZI&tool=draw-points&point=48.382272/19.805878
A toto kym niekto zanesie do OSM, tak prejdu roky, ale informaciu uz pritom vieme vidiet hned a rovno v mobile.

st 10. 3. 2021 o 22:25 Martin Ždila <martin...@freemap.sk> napísal(a):

Miloš Laššák

Síce to tak nedokážem napísať, ale perfektne napísané, aj z pohľadu bežného používateľa freemap

A k tomu tieňovaniu. Stačí si mapu otočiť naopak a hneď sa z vrcholov stanu údolia a z údolí hrebene hôr. Ukážková premisia očakávaného, tak je to tieňované vžité do vnímania.

On Thu, Mar 11, 2021 at 11:11 AM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:
[...]

Vdaka za odborny feedback,

Ono ja som stale len taky kartograficky laik, nemam nastudovane takmer nic ze "ako spravne tvorit mapy". Napr aj z facebook komentu na nejaky freemap prispevok som sa dozvedel, ze cisla vrstevnic maju byt otocene k vrcholu, a nie snazit sa to dat "hore hlavou".

Aj farbicky ako vyrobit to tienovanie som zdedil este od Dodiho, ktory podobne davno pripravoval este pre "legacy" freemap turisticku mapu, hoci celkom inymi nastrojim. Mozno som ich len trochu upravil a za pomoci gdal nastrojov nakoniec vyrenderoval.

Aj v QGIS sa stale citim ako novacik a vuyzivam ho najma ako viewer roznych geodat.

Ale mozno to je aj vyhoda, lebo keby som bol studovany GISak, tak asi by ma ta komplexnost problematiky odradila pustit sa do vytvorenia noveho mapoveho stylu :-)

Ja som na sample pouzil https://jblindsay.github.io/wbt_book/available_tools/geomorphometric_analysis.html#FeaturePreservingSmoothing. Nastroje chcem mat skriptovatelne (pouzite nasledne z Makefile). Neviem ci sa take nieco da s QGISom. Tam sa take veci riesia asi tak, ze si to musim nakodit v pythone (?).

Výborné videá čo sa dá kartograficky tieňom sú tu, tu a tu, dajú sa zreprodukovať aj v QGIS, ale to je skôr pre zaujímavosť a inšpiráciu ak by sa s tým niekto chcel hrať.

Chcel, ale cas a ine priority nedovolia ;-)

Mne to stále vychádza že mať 2 tieňovania "kartografické" a "interpretačné". Ale to je už asi mimo toho "keep it simple"

To planujem.

Tomas Vanco

Mne osobne tá podrobnosť tieňovania vyhovuje. Informačná hodnota je obrovská najme v pohoriach. Často sa pohybujem mimo chodníkov, ciest v lesoch a z tieňovania sa dá vyčítať strašne veľa a s veľkou presnosťou.
Kedysi som tu loboval o to aby bolo aj hustejie intervali vrstevníc ale neprešlo mi to :D
Myslím že máp ktoré nemajú takéto podrobné tieňovanie je dostatok a byť rovnaký ako 10tky iných nevytvára konkurenčnú výhodou. A tiež niekedy porušenie konvencie môže viesť k novým veciam :)

Vďaka Tibor odborný vhľad.

PS: ešte by sa mi strašne páčilo mať rozdelenie lesných porastov podľa zmiešania drevín. Ale to si moc neviem predstaviť ako by som dostal do OSM ak by som získal povolenie na dáta.

On Thu, Mar 11, 2021 at 3:54 PM Tomas Vanco <tva...@gmail.com> wrote:
PS: ešte by sa mi strašne páčilo mať rozdelenie lesných porastov podľa zmiešania drevín.

To sme niekedi mali, teda trochu este mame, ale nerenderujeme. Bolo to z importu Corina Landcover. Tie data vsak boli silno nahrubo a pri ich konsolidacii a zlucovani som tieto tagy mazal kedze to nebolo udrzatelne.

Ale to si moc neviem predstaviť ako by som dostal do OSM ak by som získal povolenie na dáta.

Zavisi od zdroja. Ak napr. WFS tak povedzme export z QGISu do GeoJSON, otvorit v JOSM a mapovat. Ak WMS tak v JOSM ako podklad a mapovat :-)

Martin

@Tibor Diki za poucne linky. Takto som zabil pol hodinu pozeranim 3D hradisk :D
Ta Velka Fatra je fakt brutalna. To mi pride, ze snad kazdy druhy vrchol ma na sebe hradisko. Aj ten vedlajsi kopec sa vola Hradiste a.. je tam hradisko.

@Homer Ked su takto zalesnene, tak je tazke vnimat nerovnosti terenu na v takej mierke. Tiez pokial viem, Hradiska mali opevnenie iba z dreva, takze co ostane su zakopane predmety a teren. Ale stale cool byt na mieste, ktore niekto vytoril pred viac nez 2000 rokmi.

[...]

Ono problem je aj ten, ze to generalizovanie, resp. odsumovanie by bolo treba robit pre kazdy zoom level zvlast . Vid. napr. https://www.freemap.sk/?map=14/48.894181/19.006987&layers=X - tam je taky clenity teren ze aj na nizkych zoomleveloch to posobi ako sum. Na vyhladzovanie per zoom by bolo treba ovela viac prace (a ~ 2x tolko datoveho uloziska). Takze ak, tak vyskusam len odsumovanie na vysokych zoomoch (tj. tie ihlicnany / kosodrevinu).

image.png

image.png

--
Ing. Martin Ždila

Tibor Lieskovsky

Áno to vyhladzovanie pre každý zoom level zvlášť, to je o držku. Ale len taká idea: ZL  dajme tomu 5-14  uniformne vyhladený (popravde ani nie tak vyhladený ako z generalizovaného rozlíšenia, napr 2-3 m/px). Vyššie zoomlevely buď pôvodné nevyhladené rozlíšenie? Alebo cez ten WhitBOX nástroj jemne passnuté? Ale je to také teoretizovanie.

Prípadne niekedy sa blenduje nižšie a vyššie rozlíšnie. Dobre o tom hovorí jedno z tých videí https://www.youtube.com/watch?v=pFDLFldNj9c&

Ale úplne rešpektujem, že sú veci „nice to have“ a popri mnohých iných veciach čo treba na freemap udržiavať je toto marginálna vec.

Ináč vďaka za pripomenutie toho WhiteBOX. Kedysi som sa s ním hral, viac som sa mu nevenoval a vidím, že veľká chyba, tak optimalizovaný geoprocessný nástroj na výkon som v GIS svete už dávno nevidel. Ten vyhladozvací filter čo používaš je super, pozrel som si to a on vlastne vychádza z toho mDenoise čo som spomínal.
Ja asi idem prehodiť niektoré moje pipelines na Whitebox 😊

K tomu QGIS. S programátorskými skills je to naozaj len prezerátko dát a štýlovania (to každý GIS), ale 2 veci môžu byť k tejto téme pekne užitočné:

Jednu nakódil @wonder_sk a to sú on fly generované vrstevnice. Super sa môžu hodiť tým čo hľadajú „správnu hustotu“. Druhá ešte viac užitočná vec je on fly tieňovanie DEM (oboje pod F7 a štýlovanie vrstvy). To ja využívam na experimentovanie s pod akým azimutom, výškou slnka, tranparenciou, blendmode. Hodím si pod to netieňovanú WMS nad to on fly hillshade a experimentujem.

A ešte ku kartografii, to je vždy peklo, pre mňa rádovo ťažšia vec ako technické veci za mapami. Dávam do placu jednu moju obľúbenú free knihu, môže sa hodiť aj ľuďom čo sa o súčasnú kartografiu zaujímajú len tak.  Voľné PDF na https://tvorbamap.osu.cz/

On Fri, Mar 12, 2021 at 10:11 PM Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> wrote:

[...]

Mozem aj take nieco skusit. Uvidim, co sa casom podari.