LIDAR FAKE - nezelany odraz Lidaru? chyba zamerania?

Miro Mirecnet

Po poslednom laserovom scane LIDARu DMR 5.0 sa pri Liptovských Revucach objavil uprostred lesa obrovský kráter. Je najmenej 15 metrov siroky a 10 metrov hlboky...
https://www.freemap.sk/#map=20/48.927644/19.213240&layers=X

Zdalo sa, ze tam pristal velky meteorit, alebo havarovalo UFO :)
Problem je, ze na uvedenom mieste sa ziaden krater nenachadza. Nie je tam UPLNE NIC.

Neexistuje ani tato jama - https://www.freemap.sk/#map=20/48.934083/19.187648&layers=X

Ani tato zdanliva banska halda - https://www.freemap.sk/#map=19/48.930029/19.185428&layers=X

Na tomto mieste by mala byt banska halda - nie je uplne nic - https://www.freemap.sk/#map=20/48.919105/19.131467&layers=X

Tento Lidar fake (nezelany odraz Lidaru? chyba zamerania?) som som si vsimol len okolo Liptovskych Revuc.
Pozorval ho niekto aj v inej casti SR?
krater.jpg
krater2.jpg

Jozef Riha

sice mi to nedava zmysel, ale mozno https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Copyright_Easter_Eggs ?

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAKLA7S3pMHc%3DHevMC4zP8A6AWOeB-V2_Tx%2BSpoSzFbOX%2BRNzWQ%40mail.gmail.com.

Dodko

No Ortofotomozaika  je tam divná machuľa.

Dátum: utorok 19. júla 2022, čas: 23:10:52 UTC+2, odosielateľ: jose1711

Aceman444

Mikroskopicka cierna diera? :)

Nie su taketo letecke snimky upravovane aj podla vyskoveho profilu terenu aby sa eliminovalo skreslenie kvoli rozdielnej vzdialenosti objektov od kamery?
Ak na snimke ziadna jama nie je, ale v 3D reliefe (DMR) je, tak je obraz nespravne skresleny na na takyto obrazec? Ale nevieme ci Ortofotomozaika koriguje voci DMR, skor asi nie.

Dátum: streda 20. júla 2022, čas: 13:44:33 UTC+2, odosielateľ: Dodko
No Ortofotomozaika  je tam divná machuľa.

Dátum: utorok 19. júla 2022, čas: 23:10:52 UTC+2, odosielateľ: jose1711
sice mi to nedava zmysel, ale mozno https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Copyright_Easter_Eggs ?

Tibor Lieskovsky

To bude chyba filtrovania a následne interpolácie, podľa výškového profilu je tam náhly prepad 170 metrov,.
Lidar1.jpg
Ja si robím vlastné spracovania mračien bodov s inou interpolačnou metódou a rozlíšením, jednak vidieť, že tam skrz porast sa veľa ľúčov na povrch nepredralo (tie trojuholníky), zároveň mám tú istú chybu, čiže uletená výška jedného bodu.
Lidar2.jpg
Túto chybu som ešte v SK lidare nevidel, ale áno, zriedka sa tam drobné, väčšinou neškodné veci nájdu. Napríklad takéto "oblúky" na Zobore
Lidar3.jpg

Miro Mirecnet

Dakujem za vycerpavajucu analyzu problemu.
Takato vec sa na Liptove nevyskytuje nikde. Bude to zrejme nejaky lokalny problem merania.
Nieco podobne, ako na Zobore som nasiel este v Sidorove nad Vlkolincom a v Mnichu pri Likavke.

pi 22. 7. 2022 o 11:53 Tibor Lieskovsky <tibor.li...@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/a467123e-b15d-4f6d-a5a4-dc5debb4cadbn%40googlegroups.com.

mika....@gmail.com

Dnes som si podobnú jamu na DMR-ku všimol aj pri Banskej Bystrici. Je ešte krajšia ako tá pôvodne spomenutá :-)) pekne okrúhla. https://www.freemap.sk/#map=18/48.725493/19.143846&layers=X

Dátum: sobota 23. júla 2022, čas: 9:19:37 UTC+2, odosielateľ: jur...@gmail.com

Miro Mirecnet

Mas osobne overene, ze v realite neexistuje?

M.

st 27. 7. 2022 o 10:26 mika....@gmail.com <mika....@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/30634f02-fe82-4056-8bae-580cf6ae6c87n%40googlegroups.com.

Tibor Lieskovsky

V tomto prípade by som to videl tak, že možno to aj naozaj je. Podľa profilu to má priemer cca 12 metrov, hĺbku necelé 3 metre, neďaleko sú pozostatky zákopov.
Lidar4.jpg
Tam sa dá trochu uvažovať o tom že to môže byť niečo existujúce (kráter po dopade bomby???)
Takto vyzerá súčasné vojenské svičisko na ZáhoríLidar5.jpg

Ono celkovo, interpetácia LIDARu bez overenia v teréne je ošemetná záležitosť. Ja keď to robím pre kultúrne dedičstvo, tak stále vychádzam z  rámcovo z postupky: "recentné - umelý artefakt -  geomorfológia" až potom pripúšťam kultúrne dedičstvo.
A pomáha aj kontext, ak je to oblasť kde napríklad bola banícka aktivita v minulosti, tak áno dá sa tušiť, že takáto diera môže by aj pinga, ak je v blízkosti pozostatok vojnových aktivít, dá sa s prižmúrenými očami hovoriť o možných kráteroch. Ak je to krasové územie, tiež to môže byť závrt.

Celkovo ÚGKK má mimoriadne tvrdé požiadavky na kvalitu lidaru, či už polohová/výšková presnosť, alebo presnosť klasifikácie. To všetko je interne/externe kontrolované. Preto trvá cca rok kým sa oblasť nalieta a kým sa publikuje.
Lenže aj keby človek pripustí aj len 1 percentnú chybu v mračnách bodov, tak pri tých biliónoch bodov sú to nemalé čísla čo môžu uletieť. Aj toto vlákno vraví o o tom, že sa to deje, ale teda našťastie málokedy.

T.

mika....@gmail.com

Pozrel som sa aj na staršie DMR-ko niekedy z 2018 a naozaj tam vyzerá byť v teréne taká priehlbina. Žeby naozaj nejaký pozostatok z druhej svetovej?

Dátum: streda 27. júla 2022, čas: 12:25:52 UTC+2, odosielateľ: Tibor Lieskovsky

Miro Mirecnet

Dalsi pekny krater pri Donovaloch. Vyzera to byt na ukazkovo chybny odraz luca LIDARU v tejto oblasti ...

št 28. 7. 2022 o 10:51 mika....@gmail.com <mika....@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/36d22777-8a3d-441c-a02a-45e8b5ca910bn%40googlegroups.com.

Tibor Lieskovsky

jj, ale pozerám, že všetky tie chybné diery majú spoločného menovateľa, absenciu dát.
Darmo je super hustý lidar, sú druhy porastu, kade sa to neprederie (zväčša husté ihličňany a kosodrevina).
Dal som na screenshot náročky širšie územie (tá diera je tá bodka na juhu) vidieť tam, že značná časť územia nie je dobre pokrytá.
Lidar6.jpg
Ináč to je jeden z hlavných dôvodov, prečo ak sa má LIDAR používať na vizuálnu interpretáciu odporúčam používať "lineárnu interpoláciu", tá zanecháva v prípade nedostatku dát artefakty v podobe trojuholníkov. Tak aspoň človek vie, že tá oblasť má nedostatky a neinterpretuje prvky, ktoré môžu vyzerať ako niečo, pričom v skutočnosti je to artefakt nejakej pokročilejšej interpolácie dát.