začiatočník - zakreslenie budov

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ahojte, minule som sa odhodlal aktualizovať a pridať nové cesty vo Vyšnom Kubíne (okres DK) a hneď na druhý deň niekto aktualizoval aj budovy z katastra.

Ako nováčik by som sa chcel opýtať ako to robíte - máte na to nejaký automatizovaný proces alebo len použijete vrstvu z katastra a kreslíte ručne? Pýtam sa čisto preto, či to viem spraviť aj ja, alebo ak to niekto má zoskriptované, či je to jednoduchšie prenechať niekomu kto to vie spraviť efektívnejšie? Použil som tentokrát iD editor, nejaký prastarý JOSM mám nainštalovaný ale už roky som ho nepoužil.

Pýtam sa hlavne, aby som prípadne niekomu niečo nepokazil. Možno by som potreboval len nakopnúť správnym smerom. Nemám časovú kapacitu robiť masové editácie, momentálne som sa len pozeral na chatovú oblasť kde je dokopy 8 chát a v OSM sú 4 z nich, prípadne jeden chybne zanesený dom v Dolnom Kubíne.

Konkrétne situácie:
  • dom v Dolnom Kubíne - v OSM je zakreslená celá "zastavaná plocha a nádvorie " a je teda niekoľkonásobne väčší než je reálna veľkosť budovy
  • chata ktorá je zakreslená ako dve budovy, pretože nehnuteľnosť je v katastri "rozseknutá" cez dve parcely (reálne to je a vždy bola jedna budova)
  • dve identické chaty postavené v 60-tych rokoch, ktoré sú v katastri vzájomne mierne pootočené a majú aj mierne odlišnú veľkosť - zrejme odjakživa zle zanesené do katastra
Ďakujem za rady a pomoc :-)

Dodko

to Openstreetmap Slovakia

Dátum: piatok 17. septembra 2021, čas: 13:59:39 UTC+2, odosielateľ: Radoslav Bielik

Dodko

to Openstreetmap Slovakia
Konkrétne situácie:
  • dom v Dolnom Kubíne - v OSM je zakreslená celá "zastavaná plocha a nádvorie " a je teda niekoľkonásobne väčší než je reálna veľkosť budovy
nakresliť nový, alebo naimportovať z katastra, do JOSM dať plugin https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Plugin/UtilsPlugin2 a použiť funkciu Replace Geometry Ctrl+Shift+G
tak ostane zachovaná história, že tam tá budova bola
  • chata ktorá je zakreslená ako dve budovy, pretože nehnuteľnosť je v katastri "rozseknutá" cez dve parcely (reálne to je a vždy bola jedna budova)
 V JOSM použiť nástroje - spojiť prekrývajúce sa plochy Shift+J
  • dve identické chaty postavené v 60-tych rokoch, ktoré sú v katastri vzájomne mierne pootočené a majú aj mierne odlišnú veľkosť - zrejme odjakživa zle zanesené do katastra
postup ako pri prvej budove, aby ostala zachovaná história

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ďakujem za odkazy! Pozriem sa na to a dám potom vedieť prípadne pošlem link na changeset ak sa mi to podarí :-)

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Odhodlal som sa teda na prvé úpravy po aktualizácii JOSM a inštalácii kapor pluginu, ak by ste sa niekto mohli aspoň veľmi rýchlo pozrieť, či je to takto v poriadku, tu sú changesety:
Zostávajú mi dve chaty (jedna nie je skolaudovaná, neexistuje ani v katastri, druhá nemá vysporiadané vlastnícke vzťahy) a overenie polygónov. Učím sa. Ďakujem ešte raz za rady.

Dodko

to Openstreetmap Slovakia
Vyzerá to dobre.
Tá chata 600 aj keď v katastri je väčšia podľa ortofoto vyzerá byť menšia, bez severo-západnej časti.
Na to sa dá použiť Režim - vytiahnuť (extrude) skratka X a potiahnuť stenu chaty.
Chatu 602 podľa ortofoto posunúť trochu na juh.

Dobrý nástroj na kreslenie budov podľa ortofoto je https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/BuildingsTools a nastaviť si takto:

budovy.PNG
Dátum: piatok 17. septembra 2021, čas: 22:36:52 UTC+2, odosielateľ: Radoslav Bielik

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ďakujem ešte raz za venovaný čas, kontrolu a všetky rady a tipy.

Chata 600 je reálne naozaj takáto veľká aj keď to tak na ortofoto nevyzerá kvôli zlomu strechy a hre svetla a tieňa. Oni tam krátko po výstavbe pristavali garáž, preto sú to v katastri dva spojené obdĺžniky, reálne je to ale jeden objekt s jedným číslom.
Chatu 601 chcem zmerať reálny rozmer, v katastri sú dva vnorené obdĺžniky, jeden zrejme pre pôdorys podpivničenia a druhý pre pôdorys presahu strechy.
Chaty 602/603 budem musieť ešte doladiť obidve (pôdorysne sú rovnako veľké). Celá táto chatová oblasť v katastri dlhé roky neexistovala, do poriadku sa to dávalo relatívne nedávno (10+ rokov, vznikli z toho aj vlastnícke problémy atď) a nie je to zanesené úplne presne.

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ahoj ešte raz, s tými chatami som nateraz hotový, niečo som pomeral priamo v teréne, a myslím že je to zakreslené tak presne ako bolo v mojich možnostiach. Postupne sa aspoň učím pracovať s JOSM a pluginmi.

Mám ešte jednu prosbu: snažil som sa upraviť ten dom v Dolnom Kubíne importom cez kapor a funkciu replace geometry, ale vyhadzuje mi to chybu a neviem prísť na to čím by to mohlo byť. Skúšal som podľa nejakých návodov unglue a pod, ale neviem prísť na to čo ten replace geometry blokuje, viď. screenshot.

Screenshot 2021-09-19 21.24.54.png

Všimol som si ešte, že pri niektorých domoch sú adresné tagy priamo na budove (way) ale inde na budoce nie sú, ale vnútry polygonu je node ktorý má nastavené adresné tagy (napr. aj na screenshote ten dom na východ od toho s nesprávnym tvarom). Aký postup je správny, alebo je to jedno?

Vďaka!

Tibor Jamečný

to osm...@googlegroups.com
On Sun, Sep 19, 2021 at 9:37 PM Radoslav Bielik <ra...@bielik.org> wrote:
[...]

Chybová hláška naozaj nie je nápomocná:
image.png
Problém je v tom, že všetky rohy danej budovy majú pridaný jediný tag "addr:place=Malý Bysterec", čo je samozrejme zle: https://www.openstreetmap.org/node/852110019 (a tých budov je po okolí viac). Keď odmažeš tento tag zo všetkých rohov, potom ti už pôjde nahradiť geometriu bez problémov.

[...]

Nikde nie je výslovne uvedené, že adresné tagy majú byť výhradne na budove alebo na separátnom node (niekde v polygóne budovy). Osobne mi príde zbytočné vytvárať ďalší objekt (node) v OSM, keď je už zaznačená budova. Preto v prípade budov, ktoré majú len jedno orientačné číslo (čo predstavuje väčšinu rodinných domov a priemyselných budov) pridávam adresné tagy priamo na budovu, a len v prípade bytoviek/panelákov pridávam adresné tagy priamo na príslušný vchod (entrance=main/yes).

T.

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ďakujem za skvelé a podrobné vysvetlenie, budova je úspešne opravená :-)

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Pridal som tiež dva pamätníky SNP v oblasti Malej Lučivnej:

Podľa toho čo som načítal hlavne tu mi vyšlo, že obidva objekty zodpovedajú historic:memorial (a nie monument, monumentálnosť víťazného oblúka rozhodne nedosahujú). Prvé je obelisk vysoký cca 4 metre (tam som pridal aj veľkosť obelisku medium), druhé taký ten klasický vojnový pamätník s pôdorysom odhadom tak 5x5 metrov, plastikou v strede, múrikom a dvomi pamätnými tabuľami. Do inscription tagu som dal len tú hlavnú, všeobecnejšiu, aby to nebolo pridlhé (druhá je venovaná konkrétnemu padlému partizánovi). Dúfam že je to takto v poriadku.

Radoslav Bielik

to Openstreetmap Slovakia
Ja som zabudol prelinkovať zdroj ked som napísal "hlavne tu" malo to odkazovať sem: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:historic=memorial

A ešte pridám odkaz na fotky tých pamätníkov, tie som na wikipediu uploadoval cca pred rokom: https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_kult%C3%BArnych_pamiatok_v_obci_P%C3%A1rnica

mika....@gmail.com

to Openstreetmap Slovakia
Tag instription má bohužiaľ len obmedzený počet 255 znakov. Ja som to niekedy minulý rok riešil v mape Zvolena, keď išlo o popisy na tabuliach s dlhším textom. Sú dve možnosti ako to urobiť, akurát je to trochu viac pracnejšie. Prvou možnosťou je pridať ešte tag instription:url kde sa následne uvedie externá URL adresa na stránku kde je obrázok uložený (ja osobne som zvolil Wikisource). Druhou možnosťou je nahrať fotku na stránku http://openplaques.org/ a pridať v openstreetmape pre daný pamätník tag openplaques:id s číslom danej pamätnej tabule. Stručný popis si môžeš pozrieť na wiki stránke https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Key:inscription. Tu sú nejaké tie moje tabule: https://www.openstreetmap.org/node/8108026860 alebo https://www.openstreetmap.org/node/8027483036

Dátum: pondelok 20. septembra 2021, čas: 19:20:08 UTC+2, odosielateľ: Radoslav Bielik

Jozef Riha

to Openstreetmap Slovakia
Ak sa este vratim k tej chybovej hlaske, myslim, ze aktualne znenie slovenskeho (ale i ceskeho) prekladu je velmi matuce (spomina sa "vlastnost clenstva v relacii", ale co to je?)

image.png

Nie je to doslovny preklad, ale myslim, ze to lepsie popisuje samotny problem.

On Sun, Sep 19, 2021 at 9:37 PM Radoslav Bielik <ra...@bielik.org> wrote:
--
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/09612c43-40ca-44b7-978e-0b7cd7baea04n%40googlegroups.com.

Aceman444

to Openstreetmap Slovakia
Super, dakujem.

Dátum: piatok 24. decembra 2021, čas: 14:54:35 UTC+1, odosielateľ: jose1711