Fwd: lijst van liederen.

Muntdropje

to opensong

Goedemorgen,
Er zit zo'n handige knop om de liederen af te drukken (in pdf) zodat ik deze kan mailen naar onze muzikanten. Nu zie ik dat de liederen niet de juiste volgorde van verzen aanhoudt, maar hoe het lied in de opmaak staat. Dus staat het lied in 'liederenmode'  met 2 refreinen en daaronder de verzen, terwijl de presentatie volgorde vers, refrein, vers, refrein is. Dan staat er in de afdruklijst bij dit lied 2 refreinen met gevolgd 2 verzen.

Dat betekend dus dat ik deze liedlijst niet kan gebruiken om te kijken of de muzikanten hetzelfde spelen als wij beamen. (onze muzikanten maken geen gebruik van opensong)

Kan ik dat misschien op een andere manier versturen?
grt
Geralda

Alfred Scholing

to open...@googlegroups.com
Wij maken gebruik van planningcebteronline. Mooi pakket die de muzikanten en beamer op diverse manieren kan ondersteunen.

Op za 21 dec. 2019 14:01 schreef Muntdropje <muntd...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'OpenSong' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar opensong+u...@googlegroups.com.

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Geralda,

Een oplossing zou kunnen zijn:

  1. Dat je bij de aanmaak van een lied in OpenSong de lied en refreintekst die bij elkaar horen er zo in zet zoals het ook gezongen word.

Daarbij moet je dan het refrein invoeren onderaan elk vers en dit scheiden door ||  (zit meestal links van de Enter toets op het toetsenbord, ik moet dan in dat geval Shift + || ingeven).

Zie onderstaand voorbeeld en de bijlage om uit te proberen.

Hier zijn natuurlijk ook nadelen aan verbonden. Als je al veel liederen heb ingevoerd en je wil op deze manier werken moet je al de liederen waar een refrein in voorkomt aanpassen.

  1. De tekst zoals je nu doet Afdrukken naar een pdf-bestand. Vervolgens het pdf-bestand omzetten naar een word bestand. Dan de teksten aanpassen zoals gewenst en vervolgens er weer een pdf-bestand van maken. Wel een gedoe natuurlijk…

Groet,

Piet

--

image002.png
test

Geralda

to opensong
Ja dat is best wel een gedoe voor een paar nieuwe liederen die de ene muziekgroep zo spreekt en de andere weer anders.
We hebben heel veel liederen en het chorus als C gebruiken is ook gewoon handig. De streepjes gebruiken wij meestal als een vers in 2en wordt gehakt vanwege te veel tekst. Wij beamen nl ook gelijk de Engelse vertaling.

Met vriendelijke groet,
Geralda de Man📱

Allian Mulder

to open...@googlegroups.com

Hoi Geralda,

Als gitarist die Open Song gebruikt als zijn digitale songbook doe ik het zo:

Naast de volgorde van presentatie in Presentatie zet ik ook de volgorde in de tekst.

En ik probeer alles op één pagina te houden. Door “---“ te gebruiken (nieuwe kolom).

Misschien is dat wat voor je?

Verzonden vanuit Mail voor Windows 10

tst.pdf

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Alfred,

Kun je iets meer vertellen over planningcebteronline?

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Geralda,

Met het programmatje PrintLiturgie kun je misschien ook bereiken wat je wil.

to open...@googlegroups.com

Allian,

Wij werken nooit met de knop Akkoorden/Teksten.

Maar hoe werkt het dan precies als je teksten in twee kolommen naast elkaar wilt hebben?

image001.png

Geralda

to opensong
Dat is idd het programma wat ik daarvoor wel eens gebruikte, maar het komt zo weinig voor, dat ik het was vergeten. Het staat ook niet meer op mn nieuwe computer.
Waar kan ik het programma PrintLiturgie downloaden?

grt

Geralda

Met vriendelijke groet,
Geralda de Man📱

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com
Geralda,

‘k Zal het je zo sturen.

Met een groet,
Piet

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Geralda,

Hierbij het programmaatje PrintLiturgie in zip-formaat.

Het is een standalone programmaatje, je hoeft dus niets te installeren.

Via de bladerfunctie moet je alleen de OpenSong data directory opzoeken, dat is de map waar de presentaties (Sets) in staan.

De rest is een kwestie van uitproberen, succes.

Groet,

Piet

Bauke Bosma

to open...@googlegroups.com, p.de....@chello.nl

Hoi Piet,

In twee kolommen werken is kinderlijk eenvoudig.

Ik zal je een voorbeeld geven in een word doc.

Succes,

Bauke

Op 22 december 2019 om 10:55 schreef p.de....@chello.nl:

tabulators gebruiken om 2 kolommen te creeeren.docx

Allian Mulder

to open...@googlegroups.com

Hoi Geralda en anderen,

In jouw situatie mag je de akkoorden wegdenken 😊

Wat ik geleerd heb:

Een

  • |             geeft een nieuwe regel (bij presenteren/beamen)
  • ||           geeft een nieuwe slide (bij presenteren/beamen)

  • ---          (3x min) geeft een nieuwe kolom (Bij printen)
  • -!!          Geeft een nieuwe pagina (Bij printen)
  • ;              is een commentaarregel (wordt wel geprint maar niet gebeamd)
  • .              (punt) voor de regel maakt dit een akkoordregel (wordt niet gebeamd, wel geprint)

Verder kun je bij vertalingen/tegenstem ook

  • [VxL] (L achter het vers(nummer=x)

Dan is de tweede regel de vertaling/tegenstem (grootte hiervan die is in te stellen bij presentatie-instellingen)

En komt onder de hoofdtekst te staan…

Zie ook bijgevoegd voorbeeld

Verder weet ik ook niet hoe je in Open Song de niet gezongen verzen moet aangeven/weglaten

  • Want bij print Liederen krijg je alle verzen
  • En bij print Lijst staat niet bij de liederen welke verzen daarvan worden gebruikt

Dus wat ik heb gedaan is een extra dia toegevoegd met als naam het gezang en de te zingen verzen…

Hoop dat je hier wat aan hebt…

Groet,

Allian

[...]

cid:image001.png@01D5B8B6.471A6B10

test_liederen.pdf
test_liturtgie.pdf
test.zip
image001.png

crber...@gmail.com

to open...@googlegroups.com
PrintLiturgie print alle liedtekst met de coupletten in de juiste presentatie volgorde
Je kunt kiezen of je refreinen elke keer voluit wil printen of alleen de eerste keer
Ik heb de nieuwste versie van PrintLiturgie klaargezet (samen met nog 2 hulp programma's
https://www.dehoeksteen.info/beam-team/data/hulp-progs.zip

groeten,
Roland

LMAangeenbrug

to OpenSong
Dag allen,

Ik gooi nog een duit in het zakje. Diegene die de koppeling noten en tekst heeft geprogrammeerd (1) (2) heeft ook een scriptje gemaakt (bestand + folder met wat extra code). Je draait dit script onder Python met een aantal variabelen (b.v. welke set) en dan krijg je een tekstbestand met alle tekst van die set.
Klinkt enger dan het is, je moet de programmeertaal Python3 installeren. Daarmee kun je vanaf de command line scripts bedienen. Bijvoorbeeld:

$ python3 /pad/naar/scripts/PrintLiturgie.py --songroot /pad/naar/OpenSong/Songs /pad/naar/OpenSong/Sets/2019-12-24-2200-kerkdienstset
of, voor alle variabelen,
$ python3 PrintLiturgie.py -h

Hoe werkt dit in de praktijk? Als er een papieren uitdraai nodig is van deze of gene set, dit script draaien. Dit script genereert een tekst-bestand wat je weer verder kunt gebruiken.

(2) voor een voorbeeld mét noten https://www.instagram.com/p/BnvxbDZCGsh/
Python3PrintLiturgie.zip

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Roland,

Dank voor de nieuwe versie van PrintLiturgie ik ga e.e.a. uit proberen om te zien wat de nieuwe opties inhouden. Of wil je er iets delen over wat er is toegevoegd?

OpenSongIndeler, tja je kunt iets van OpenSong indelen, maar wat is het doel en wat het resultaat? Ik kan er nog geen chocola van maken. Kun je er iets meer over vertellen?

p.de....@chello.nl

to open...@googlegroups.com

Roland,

Het tabblad Transforms van PrintLiturgie is dat beïnvloedbaar en zo ja hoe”

Groet,

Piet de Munck

Verzonden: zondag 22 december 2019 15:48
Aan: open...@googlegroups.com

crber...@gmail.com

to open...@googlegroups.com
als je op een lege plek krijg je een mogelijkheid om toe te voegen
als je op een item klikt, krijg je een menu om te wijzigen / verwijderen / toevoegen

crber...@gmail.com

to open...@googlegroups.com
OpenSongIndeler gebruik je om alle liederen te formatteren zodat de liedtekst optimaal op het scherm past waarbij die rekening met ingestelde font en marges
Ik heb nu geen tijd om het verder toe te lichten, sorry. Wordt na de feestdagen

groeten,
Roland

Alfred Scholing

to open...@googlegroups.com
Ja. We gebruiken het binnen de kerk om onder andere de muziekteams te plannen. Daarnaast kunnen we een liederendatabase aanleggen icm ccli. Dus de teksten kunnen opgehaald worden.

Daarnaast kan je in een lied diverse arangementen vastleggen met per arangement de diverse toonhoogten vastleggen en de bij behorende nietnschriften of akkoordenschema,s. Ook kan je een link maken naar YouTube of spotify zodat de muzikanten zich kunnen focussen op het nummer. Mocht er teksten zijn met akkoorden, kan dat eenvoudig getransponeerd worden, elke muzikant kan dmv een app de notenschemas ophalen en spelen.
Dmv instellen sequense is dit te manipuleren, behalve bij gekoppelde pdf’s.

Met uitbreiden richting propresenter kunnen de diensten ineens ingeladen worden met de juiste sequence en kan de beamerrist dmv templates en foto,s / video,s of visuals alles mooier maken en de dienst makkelijk voorbereiden.

Ik heb heel lang met openzong gewerkt maar toch nog vele dingen die belemmerd waren voor mij. Wel beter als ops toen, aangezien deze niet veel met plaatsjes kon.

Ik heb dit geïntroduceerd en geïmplementeerd en nu alles centraal staan. Muziekleider kan eenvoudig de Liederenlijst toevoegen en arangement kiezen. Door een mp3 of YouTube toe te voegen eenvoudig richting te geven.
Daarnaast maken we gebruik van het planningsgedeelte en heb er ook andere teams in staan. Zo kunnen de mensen met een paar drukken op knoppen uitgenodigd worden. Na acceptatie kunnen ze de dienst zien en de liturgie. Ook welke personen van andere teams de dienst helpen begeleiden.

Het kost wel geld, maar alles is te configureren. Er staat een team achter die in Amerika werkzaam is. Hillsong maakt er bijvoorbeeld ook gebruik van en in Nederland zijn er diverse kerken die hier gebruik van maken.
Wij zijn blij dat we de stap gemaakt hebben.

Alfred

Op zo 22 dec. 2019 om 08:59 schreef <p.de....@chello.nl>
--
Groetjes,

Alfred

Muntdropje

to opensong

hoi Allian,
Dat van die vertaling L wist ik niet. Wij vertalen alle verzen, nu dus met 1 heel NL vers en daaronder 1 Eng vers, gescheiden door witregel
| (of gedeelte als het een te lang vers, scheiden met  ||) Maar met die L functie, wordt het om en om elke regel. Wel een heel gedoe om de liederen zo in de database te zetten, want je moet elke regel om en om kopiëren. De database wordt bij ons elke keer aangepast, als er weer liederen zonder vertaling zijn.
Wordt de L-functie ook gebruikt bij jullie?

grt
Geralda

Piet de Munck

to open...@googlegroups.com

Roland,

Graag zou ik nog wat meer willen weten over de OpenSong hulpprogramma’s OpenSong indeler en OpenSong zoeker. Ik neem aan dat ze zijn tot stand gekomen n.a.v. een bepaalde behoefte. Vraag is dat de behoefte was en wat je er nu mee kunt.

Met een groet,

Piet de Munck

Roland

to OpenSong
OpenSong Zoeker heb ik gemaakt omdat in OpenSong de mogelijkheid om liederen te zoeken heel beperkt is, je kunt eigenlijk alleen maar op bestandsnaam zoeken. Aanleiding om hiervoor wat anders te maken is dat ik een keer in een dienst verrast ben door een ds. die heel ander lied opgaf dan vooraf gezegd en daarbij ook nog een verkeerd lieddnummer gaf.

met dit programma kun je in alle 1ste versregels zoeken, van elk couplet en refrein in elk lied.
OpenZoeker maakt een index van alle liederen in de OpenSong liederen map.
De index wordt gesorteerd op de eerste versregel van elk couplet en is doorzoekbaar.
Gebruik
Bij het starten van het programma wordt de laatse gemaakte index getoond.
Tik in het vak "Te zoeken tekst" woorden die in de eerste zin moeten voorkomen en klik op "Zoek"
De index toont nu alleen de gezochte liederen met liednummer, bundel en versnummer.

Index bijwerken
Klik op Extra/Instellingen en selecteer de Songs map, klik op OK
Klik op Extra/Bijwerken
Klik op Bestand/Opslaan
Het OpenSong Indeler programma heb ik gemaakt omdat we soms in een ander gebouw diensten hebben waarbij het gewenst is dat er minder regel sper scherm worden getoond.  Als je dat met de hand moet aanpassen is dat een hele klus. Dit prog doet het automatisch en, indien gewenst, kan het ook text dia's opsplitsen in meerdere pagina's
OpenSong Indeler maakt liedteksten en tekst dia's passend op een bepaalde schermgrootte, fontsize en maximun anatal regels en tekens.
Het passend maken gebeurt door de regels op goede plekken af te breken en door de tekst te verdelen ove rmeerder dia's.

Gebruik.
Stel de schermbreedete en schermhoogte (pixels) in van het scherm waarop de presentatie draait.
Stel het gewenste maximum aantal regels en tekens in.

Open een OpenSong presentatie bestand
Standaard worden alleen de songs in de geselecteerde presentatie aangepast maar je kunt kiezen om alle songs in de song map aan te passen.
Zet een vinkje als ook de tekst slides moeten worden aangepast, in dat geval wordt er en nieuw project bestand gemaakt met dezelfde naam en _2

Klik op Start indelen
Inmiddels staan er nieuwe versies op https://www.dehoeksteen.info/beam-team/data/hulp-progs.zip met ingebouwde help

groeten,
Roland