Is een Hurricane geschikt in de stad?

pieter.hogendoorn

to Ligfiets
Hallo, ik ben nieuw hier, ben op zoek naar m'n eerste (gebruikte) ligfiets en wil graag advies!
  • Doel: woon-werk verkeer, 14 km enkele reis (helft = buitengebied, helft = stad).
  • Ikzelf: 1,85 lang met gemiddelde lengte armen en benen. Ik weeg zo'n 72 kg
Als ik me nu voor de eenvoud even tot Challenge beperk, twijfel ik tussen:
  • Hurricane. Want: Mooi, lekker klein, wendbaar.
    Twijfel: Is een Hurricane niet te laag in de stad  ?

  • Mistral. Want: Hoge zit, rechtop, veel overzicht
    Twijfel: 20/20 wieltjes, rijdt dat echt wel lekker ?
       (geldt ook voor de Hurricane natuurlijk)

  • Seiran. Want: Hoge zit, veel overzicht, grote wielen die lekker rollen
    Twijfel 1: op- en afstappen ?
    Twijfel 2: lijkt een erg groot gevaarte. Is dat wel wendbaar genoeg? En hoe zit het met

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Ha Pieter,

Ik zou alle dagen voor een Jester, of ander merk, low racer gaan. Het gaat in grote mate om je eigen voorkeur. Ik zou als ik jou was gewoon gaan proefrijden en kijken met welke fiets je een klik hebt.

Ik heb de eerste jaren geforensd langs een provinciale weg, zo’n 14 kilometer, daarna klein stukje bebouwde kom. Altijd op een Baron gedaan. Toen mijn eigen ligfiets merk gestart en gewitched naar mijn eigen lage racer. Op die fiets rijdt ik nog steeds en forens regelmatig naar Amsterdam vanuit Uithoorn. Lange tijd op Sloterdijk gewerkt, dus moest echt dwars door de stad. Beetje zoeken in het begin naar een lekkere route, nooit problemen gehad.

Fiets recreatief ook vaak naar en dwars door Den Haag. Kortom : het type fiets maakt niet zoveel uit voor de rit, meer de fiets waar jij je prettig op voelt.

Mijn kik was en is snelheid, vandaar de low racer interesse. Ik rijd nu trouwens op een low racer met 2x700c wielen, maar ook dat gaat prima.

Arnold

Op 10 dec. 2019 om 23:44 heeft pieter.hogendoorn <pieter.h...@gmail.com> het volgende geschreven:

--
--
Posten: ligf...@googlegroups.com

Marten Tacoma

to LML
Ik rij zelf 10,5 km enkele rit waarvan ook zo ongeveer de helft buitengebied (een kaarsrechte weg) en de helft in bebouwd gebied (Julianadorp en Den Helder). Ik heb een Nazca Fiero, welke zeer vergelijkbaar is met de Hurricane. Ik vind het niet te laag. Ik wordt soms over het hoofd gezien, maar heb de indruk dat ik met een hoge bi op diezelfde plekken nog niet gezien wordt (een automobilist die niet kijkt ziet je niet). Ik rij onderweg naar huis wel een paar honderd meter om omdat ik dan een route heb waar ik zelf beter zicht heb (waardoor het me ook geen extra tijd kost omdat ik beter door kan rijden).

Een groot voordeel van laag is dat je bij een (onverwachte) stop snel een voet aan de grond kan hebben. Ik heb hiervoor Optima Condor gereden en daar had ik meer moeite met bij noodstops rechtop blijven.

Maar uiteindelijk hangt het volgens mij dus ook heel erg van je route af, kan je een route zo maken dat je op een lagere fiets voldoende overzicht hebt dan kan dat prima, anders moet je toch wat omhoog.

Marten

Cor de Groot

to ligf...@googlegroups.com
Nazca chaucho 28 inch.
Rijd heerlijk, ook in de stad, goed overzicht, lekker hoog.
Op en af stappen went vlug, zeker gezien lichaams lengte want dan zijn je benen ook in verhouding

to ligf...@googlegroups.com
Je kunt eventueel proefrijden bij Maja ligfietsen in Dordrecht.
Veel ervaring en expertise

to Ligfiets
Dank je !  PS, een Raptobike Midracer ziet er ook súper uit! Die cleane lijnen :-)

---
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Ligfiets' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar ligf...@googlegroups.com.

pieter.hogendoorn

to Ligfiets
Iedereen dank voor de reacties ! Super, dit helpt me verder. Ik wou idd beginnen met een tweedehands. Dank ook voor de inspectietip (roestplekken).

Ik zie in mijn omgeving diverse mensen een E-fiets kopen voor afstanden van 10 .....25 km woon-werk. Maar een L-fiets is natuurlijk veel leuker :-)