welk frame is dit

harm

to Ligfiets

IMG_20191111_152521255-1000.jpg

Beste mensen, onlangs op marktplaats een ligfiets gekocht en erg blij mee. De fiets stond als 'custom' geadverteerd en lijkt ook te zijn samengesteld/opgebouwd uit verschillende merken, overigens niks mis mee. Niettemin zou ik wel graag weten om wat voor een frame het gaat, de achtervork vermeld 'rainbow' dus dat is niet zo moeilijk, maar het frame is volgens mij een ander merk. Zou iemand kunnen zeggen welk frame, merk/type het is ?

Hartelijk dank
Harm van Leeuwen
Bourtange

IMG_20191114_191232480-1000.jpg

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Op 14-11-19 om 20:23 schreef harm:
> [...]
> achtervork vermeld 'rainbow' dus dat is niet zo moeilijk, maar het frame
> is volgens mij een ander merk. Zou iemand kunnen zeggen welk frame,

Dat lijkt me een gewone Rainbow Lyric, met wellicht een andere of
nieuwere voorvork. Voor zover ik weet waren die altijd gewoon in kleur.
De stoel trouwens ook, wellicht bedoelde de adverteerder dat met 'custom'.

Arnold.

Reinout van Rees

to ligf...@googlegroups.com
On 14-11-2019 22:09, Arnold Ligtvoet wrote:
> Dat lijkt me een gewone Rainbow Lyric, met wellicht een andere of
> nieuwere voorvork. Voor zover ik weet waren die altijd gewoon in kleur.
> De stoel trouwens ook, wellicht bedoelde de adverteerder dat met 'custom'.

Het frame (achterbrug + hoofddeel) ziet er inderdaad als een standaard
Rainbow uit, alleen zal het de lyner (26+20") geweest zijn.

https://www.ligfiets.net/product/bike/286/lyner.html

Of een lyra, 26+26, maar goed. De voorvork ziet er raar uit. Lijkt voor
een wiel dat groter is dan 20" gemaakt te zijn, maar de aansluiting voor
de hydraulische rem zit wèl op de goede plek voor 20". Custom :-)

Custom is in ieder geval de rare bovenste steun voor het zadel. De
zithoek lijkt me rechterop dan normaal bij een rainbow.

Reinout

--
Reinout van Rees http://reinout.vanrees.org/ rei...@vanrees.org
"Military engineers build missiles. Civil engineers build targets."

C Wit

to ligf...@googlegroups.com
Wat Wim denkt dat het is (voormalig eigenaar van Beter Een Ligfiets in Tilburg):

De neusbuis tot de stoelbevestiging is van een optima orca. Daarna is er iets veranderd de achterbrug na de stoelbevestiging klopt dan niet meer. Maar de buis die naar boven naar de tweede stoelbevestiging gaat is er opgelast ( normaal zit hier een driehoek waar de buis op vast gelast zit) maar is wel van orca maar dan weer langer gemaakt voor een hogere stoelbevestiging. Typische kenmerken: Onderstuurbevestiging met bout in frame = orca.

Achterbrugbovenbuis verstelbaar door gaten bovenbuis = ook optima kan hierdoor omgebouwd worden naar 20 26 en 26 26 wielen.

Achtervork rainbow.

Custom is ie zeker.

Groeten, Christopher

Op vr 15 nov. 2019 12:19 schreef Reinout van Rees <rei...@vanrees.org>:
--
--
Posten:   ligf...@googlegroups.com

harm

to Ligfiets

Op donderdag 14 november 2019 20:25:56 UTC+1 schreef harm:
Dank voor jullie kundige reacties. Het lijkt inderdaad een samengesteld frame, middenstuk onder het zadel is anders dan voorbuis en neusbuis, achtervork (ook) Rainbow. Inmiddels spatbordjes passend gemaakt en gemonteerd, bagagedrager en verlichting komt er ook aan, ondertussen ontdekken en lekker fietsen. Groet Harm

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Nov 15, 2019 at 01:46:54PM +0100, C Wit wrote:
> [...]
> maar is wel van orca maar dan weer langer gemaakt voor een hogere
> stoelbevestiging. Typische kenmerken: Onderstuurbevestiging met bout in

Ik zie toch meer kenmerken van een Rainbow-frame (wij hebben zelf twee
Lyra's en een Orca, vandaar dat ik kan vergelijken). Bepalende
kenmerken:

- De "platgedrukte" buis onder het stoeltje is typisch Rainbow - een
Orca-frame heeft een ronde buis met een dop.
- Ook de bevestigingsgaten voor de bidonhouders onder het zitje passen
bij Rainbow, net als de twee lege schroefgaten onder het zitje (da
zitten bij onze Lyra's de onderste twee schroeven van de
baggagedragers)
- De kettingbuishouder bij de voorvork komt ook precies overeen met wat
onze Lyra's hebben (een Orca-frame heeft dat niet) en het zou me niet
verbazen als er tussen balhoofd en zitje aan de bovenkant ook nog twee
schroefgaten voor de snelheidsmeterhouder zitten (kan ik op de foto's
niet zien)
- De bevestiging van het onderstuur komt overeen met de bevestiging van
het onderstuur van onze ene Lyra (de andere is bovenstuur, dus zonder
bout)
- De stuurstang van het onderstuur naar de voorvork komt eveneens
overeen met wat ik an de Lyra zie, inclusief de bevestiging aan de
voorvork.
- De bevestiging van de demper aan het frame heeft gaten voor vier
posities - Orca-frames hebben gaten voor één of drie posities (heb
beide types gehad)
- Hoe voorbuis en de buis onder het zitje aan elkaar gelast zijn komt
ook overeen met onze Lyra's

Het enige dat niet in het beeld past (afgezien van de rare constructie
om de achterkant van het zitje omhoog te krijgen - normaal zit de
RVS-beugel van het zitje direct op de twee bovenste schroeven in het
frame, zonder dat rode ding) is het feit dat de voorbuis helemaal recht
blijkt te lopen. Bij onze Lyra's zit daar nog een lichte bocht naar
beneden in zodat de trapas wat lager uitkomt. Dus mogelijk een andere
type dan de Lyra of een oudere versie?

Groeten,

Thomas

harm

to Ligfiets

Hoi Thomas, dank voor je reactie, het klopt van die die twee schroefgaatjes net voor het balhoofd en ja inderdaad daar zit nu mijn km tellertje bevestigd ; ). Waarschijnlijk was de fiets ooit 2x 26 inch, vandaar de aparte voorvork wellicht is toen ook gepoogd de zithoek aan te passen, hoe dan ook alles wijst op overheersend Rainbow. Inmiddels heb ik spatbordje, een dynamo + verlichting, alsmede een bagagedrager (Nazca pionier) kunnen monteren.
De neusbuis is 48 mm komt dat overeen met de Lyra's ? Ik zou ttz graag nog een voorderailleur plaatsen, nu heb ik (nog) geen opzetstuk voor. Ondertussen ben ik bezig met wennen en km'tjes maken, het fietsen is veel relaxter dan ik gewend ben, echt snel wordt t denk ik niet, maar wel lekker ontspannen en fris door het Groningse land. Groet Harm

harm

to Ligfiets
Ik vond nog deze link van een Lyra (wikicommons) die lijkt mij ook een rechte framebuis te hebben.

Groet Harm

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
On Sat, Nov 23, 2019 at 08:09:57AM -0800, harm wrote:
[...]
> het klopt van die die twee schroefgaatjes
> net voor het balhoofd en ja inderdaad daar zit nu mijn km tellertje
> bevestigd ; ).

Ha! Ik dacht het al! :-)

[...]
> Inmiddels heb ik spatbordje, een dynamo + verlichting, alsmede een
> bagagedrager (Nazca pionier) kunnen monteren.

Dat lijkt me heel interessant - zou je daarvan misschien een foto kunnen
posten? De Lyra van onze zoon heeft helaas alleen een kleine
baggagedrager, waardoor hij geen gewone tassen kan gebruiken (en zelfs
voor banaantassen moest ik eerst een afstandhouder uit een oude lowrider
maken) en toen ik vorig jaar bij Rainbow vroeg waren de grote
baggagedragers niet leverbaar. Een alternatief zou dus iets zijn!

> De neusbuis is 48 mm komt dat overeen met de Lyra's ? Ik zou ttz graag nog
> een voorderailleur plaatsen, nu heb ik (nog) geen opzetstuk voor.

Zou ik moeten meten - ik probeer eraan te denken, anders gewoon nog een
keer vragen... :-}

[...]
On Sat, Nov 23, 2019 at 08:15:23AM -0800, harm wrote:
> Ik vond nog deze link van een Lyra (wikicommons) die lijkt mij ook een
> rechte framebuis te hebben.
> https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rainbow_Lyra.jpg

Je hebt gelijk! Spannend - dan denk ik dat dit type inderdaad de oudere
versie is en de boog er later pas bij kwam...

Hoe dan ook, ik blijf het een fijne fiets voor touren vinden - ben samen
met mijn zoon afgelopen augustus nog van +/-Delft tot bijna Koblenz gereden
en we hebben genoten. :-)

Groeten,

Thomas
--
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

harm

to Ligfiets
Hoi Thomas,

Heb wat fotoos gemaakt spreekt voor zich denk ik. Onderste dragereind gaat in frame heb klein busje alu tussen gedaan om de breedte te overbruggen. Door de bijzondere zadelophanging kon ik de drager makkelijk met 2 slangklemmetjes monteren, anders had ik gaatjes in de oranje zittinghouder willen boren, wellicht doe ik dat nog ivm stevigheid.

IMG_20191126_115650727-800.jpg

IMG_20191126_115724596_800.jpg

IMG_20191126_115812621-800.jpg

Volgens Nazca is de afstand tussen beide drager-ogen 350 mm, terwijl mijn corresponderende gaten op 33.3 cm zitten. Door de bijzondere constructie kwam het zoals de fotoos goed uit, maar zijn meer mogelijkheden. Drager is stevig en solide. Groet en succes. Benieuwd of het wat wordt.

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
Top, dank je wel! Misschien een projectje voor volgend jaar. :-)

Groeten,

Thomas