מבוקשות עצה ודעה

ארכיון - קיבוץ יפתח

to israrc...@googlegroups.com

שלום לכם

אני מבקשת לשמוע דעות ו/או על מה עושים אצלכם, בארכיוני הקיבוצים, בנוגע לעניין הבא:

שנים רבות הארכיון אוסף חומר על חברי הקיבוץ.

לכל משפחה תיק ובו מאמרים שכתבו או נכתבו על חבריה, ברכות, תודות, בחירה לתפקיד, פעילויות ותפקידים בהן היה מעורבים, תכתובות עם בעלי תפקידים, תמונות וכו'.

כל זה סיפר כמובן על האנשים ועל חייהם.

היום אנו במצב שהאוכלוסיה גדלה והולכת עם כל ההרחבות והשכונות והמעמדות למיניהם, תושבים, חברים מסוגים שונים.

עם ההפרטה והשינויים בחיי הקיבוץ לא בטוח שאפשר לקרוא לו עדיין קיבוץ.

החיים הרבה פחות "צפופים". כל אחד בעבודתו ובביתו. מעגלי החיים הרבה פחות מחוברים ומשותפים. חומר רב עובר מעלינו בעננים.

בעלי התפקידים מצנזרים בתואנה של צנעת הפרט. וקשה להשיג אצלם את החומרים לארכיון.

כבר אין כל-כך הרבה חומר לאיסוף.

אנו פותחים תיק לכל אדם חדש ובעצם מעבר לכך כמעט ולא מצטבר עליו דבר. שלא לדבר על כך שכבר אין אנו מכירים את כולם ולא כולם מכירים אותנו.

נעשינו סוג של רעננה... כלומר עיר בזעיר אנפין עד עתה, עם פוטנציאל, עשייה ושאיפה לגדילה נוספת.

אנו חשים שאולי צריך לחשוב מחדש על הנושא הזה של תיקים אישיים.

הם די איבדו את טעמם והם ברובם ריקים. לא כולם מתבטאים בעלון או בקהילנט. רוב הציבור בכלל לא עובד בענפי הקיבוץ שמהם נשאר מעט מאוד.

אז מה לעשות?

מצד אחד אנו רוצים להמשיך, מצד שני אין בזה הרבה וקיים תסכול.

האם להפסיק? האם להמשיך ככה?

אשמח לשמוע, כאמור, מה קורה אצלכם ומה אתם חושבים.

בתודה

נלי בן צבי

ארכיון קיבוץ יפתח.

דני ברזילי

to israrc...@googlegroups.com
שאלה מרתקת ומספיק חשובה כדי שאולי נפתח דיון עליה ב"מה נשמע" הקרוב.
כמה תובנות ממחשבה ראשונית - א. אולי לא לפתוח תיק באופן אוטומטי אלא רק כאשר מצטבר חומר.  ב. לבצע איסוף יזום של חומרים, ככל שהציבור מוכן לשתף פעולה.     ג. למצוא דרכים לאיסוף חומרים דיגיטליים (ווטסאפים, מיילים, פוסטים בפייסבוק וכו') וליצור תיקים אישיים מהם.  אני סקרן לראות תגובות נוספות.
בברכה - דני ברזילי, מגן.

‫בתאריך יום א׳, 3 בינו׳ 2021 ב-17:47 מאת ארכיון - קיבוץ יפתח <‪arc...@kbyiftah.org.il‬‏>:‬
--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---

ארכיון - קיבוץ יפתח

to israrc...@googlegroups.com

שלום

הנה, אני כבר עונה להבהרה.

אני אוספת ומדפיסה חומר מכל מקום שאפשר: קבוצות ווטס אפ למיניהן, קהילנט, פייסבוק, עלון ובכל זאת "נאדה"....

תודה

נלי ארכיון קיבוץ יפתח.

Rahan Archive

to israrc...@googlegroups.com
שלום נלי,
אם אני מבינה נכון התיקים האישים נוצרו כדי להקל על איתור חומר הקשור לאדם מסוים.

אצלנו לא היה דבר כזה. אבל ממה שראיתי בארכיונים אחרים - הבנתי שמה שנכנס לתיק האישי הוא בדרך כלל העתק של חומר שהתיוק / קיטלוג המקורי שלו הוא במקום אחר מהתיק האישי.
לדוגמא - כתבת שבתיק האישי יש "תכתובות עם בעלי תפקידים", או "מאמרים שכתבו" אני בטוחה שכל אחד מאלה הוא רק עותק של החומר המקורי.

בכל אופן, בעתיד הנראה לעין, כשכל רשומה (או פריט ) בארכיון יוכלו להיות מקוטלגים ומתויגים במגוון פרמטרים, והחומר יהיה כולו בפורמט דיגיטלי  (אם זה חומר שעבר דיגיטציה או חומר שהמקור שלו כבר דיגיטלי) , לא יהיה צורך כבר בתיק האישי . מספיק יהיה להקליד בחיפוש את שמו של האדם כדי לאתר את כל החומר אודותיו, או קשור אליו.

לכן נראה לי מיותר לפתוח היום תיק אישי לכל תושב בישוב.

אני פותחת תיק אישי בדרך כלל רק כאוסף לחומרים שקיבלתי מהאדם עצמו. או שאם יש חומרים שנוגעים לאדם כלשהו והגיעו בתפזורת . כלומר שאין להם שייכות מובהקת אחרת.

מקווה שעזרתי 🌼

אורית
ארכיון ראש הנקרה   rahana...@gmail.com
Rahan Archive | WebSite  |  Facebook

ארכיון - קיבוץ יפתח

to israrc...@googlegroups.com

שלום

נכון, התיקים נוצרו על מנת להקל על החיפוש.

לא כל מה שיש בארכיון נמצא בתיקים אלה. חלק נמצא גם בתיקים ציבוריים כגון מקום עבודה/ענף.

לכן יזמתי בקשה וכל חבר מסר לנו רשימה של מקומות עבודתו במשך השנים כדי שהחומר עליו יהיה נגיש יותר.

יש בהם גם חומרים שאנשים מסרו בעצמם ולא קיימים בשום מקום אחר.

השיטה של לאסוף את החומר בתיק אחד הוכיחה את עצמה במשך השנים, לא מעט, למרות הכפילות..

בני משפחה שבאים לחפש על הוריהם וסביהם, אם עורכים ערב למישהו, ואנשים באים בעצמם לחפש חומר על עצמם.

אי אפשר לשלוח את כל אלה לעשות מחקר מקיף בארכיון לחפש את הדפים הרלוונטים בעשרות המיכלים והתיקים.

הבעיה כעת היא יותר עם האנשים החדשים שאין עליהם חומר כמעט בכלל.

תודה

נלי

ארכיון קיבוץ יפתח.

Rahan Archive

to israrc...@googlegroups.com
היי נלי,
התכוונתי לא לארכיון במצבו "הישן", אלא לאחר שעבר דיגיטציה.
אני יוצאת מנקודת הנחה שכולנו שואפים להגיע לשם - שהכל נסרק ושמור ומקוטלג במחשב/בענן,  ואז אין צורך "לעשות מחקר מקיף בארכיון לחפש את הדפים הרלוונטים בעשרות המיכלים והתיקים".

אורית
ארכיון ראש הנקרה   rahana...@gmail.com
Rahan Archive | WebSite  |  Facebook

Naava eisin

to israrc...@googlegroups.com

לחברי ארכיונאי הקיבוצים שלום,

הנוהג לפיו ארכיון הקיבוץ בונה ואוסף תיק אישי על כל אחד מחבריו היא מסורת שהנהיג ולימד ארכיונאי קיבוץ אפיקים ישראל חפש ז"ל.

כשם שהקיבוץ היה צורת חיים ייחודית לישראל כך גם התיק האישי חרג מהפרקטיקה הארכיונית המקובלת.

מאז נוצרו הארכיונים המוסדיים היה מקובל כי 'ארכיון אינו אוסף חומר אלא מקבלו מהגוף היוצר'. רק בשנים האחרונות הורחב תפקידו של הארכיון וכיום, כשאנחנו מדברים על ארכיון כולל, הכוונה היא שעל הארכיונאי להגדיל ראש ולהרחיב את תפקידיו גם מעבר לקליטת החומר המוסדי וחומר על אנשי שם.

כשמדובר בקיבוץ הקלאסי, כל אחד מחבריו היה למעשה איש שם: חולמים וחלוצים שבנו צורת חיים ייחודית, הפריחו שממות ובנו מדינה הרחק מהמקום בו נולדו.

אולם לצערנו, כאשר ארכיוני הקיבוצים טרחו על גזירה ואיסוף חומר על חייהם האישיים של החברים, ברבים מהם הוזנח התפקיד המרכזי של הארכיונאי: לשמור ולסדר את החומר המנהלי של הקיבוץ: המזכירות, הענפים והוועדות שניהלו את חיי הקהילה.

למעשה כל אדם הוא שצריך להיות אחראי על תיקו האישי. החל משמירת תעודת הלידה, תעודת החיסונים, תעודות מבתי הספר וכמובן התמונות שבאלבום. מי שעסק ביצירה- עליו האחריות לשמור את ביכורי יצירותיו, הטיוטות, פרסומיהם – אם היו כאלה- והביקורות שנלוו להם.

היום, כשמרבית הקיבוצים שוב אינם קהילה שיתופית קטנה, על הארכיון הקיבוץ לפעול כדרך בה פועל ארכיון בכל רשות מקומית.

חשוב לעודד את החברים ליצור ולשמור אוספים אישיים, אשר בסופו של יום (אחרי 120) יופקדו בארכיון הקיבוץ (אם היורשים ירצו זאת), אולם על הארכיונאי להבטיח שכל התהליכים החשובים, המעצבים את חיי היומיום של הקיבוץ, יופקדו במסודר בארכיון. כולל ההתנהלות הכלכלית. להבטיח רצף של פרוטוקולי האספות הכלליות, במקום שעדיין קיימות; החלטות הועדות; קבלת חברים חדשים; שיוך הבתים וכד'.

במקביל חשוב לראיין את וותיקי הקיבוץ, לתעד את חגיו ואירועים מיוחדים המאפיינים את הקהילה.

כיום כאשר רבים מכחישים את תפקידו ההיסטורי של הקיבוץ בעיצוב דמותה של המדינה, חשוב שישמרו ארכיונים שחומריהם יעידו על "הנס האחד אין שני לו" כדברי אלתרמן.

נאוה איזין

[...]

Rahan Archive

to israrc...@googlegroups.com
תודה רבה נאוה על התגובה החשובה והמחכימה 🌼🌸

אורית
ארכיון ראש הנקרה   rahana...@gmail.com
Rahan Archive | WebSite  |  Facebook

Maya Ashkenazi

to israrc...@googlegroups.com
בוקר טוב
נאוה תודה על הדברים שהעלית. אני מתחברת להסבר שלך, הוא ממקד ומחדד את עבודתנו בארכיון הקיבוצי.
אפילו אביא את זה בהזדמנות כהסבר לקהילת הקיבוץ שלי, שעדיין מסתמכים על התיקים האישיים בארכיון כ"תיבת אוצר".

מאיה אשכנזי
ארכיון קיבוץ אפיקים

ארכיון - קיבוץ יפתח

to israrc...@googlegroups.com

שלום לכם

אני מסכימה עם דברי נאוה שהזמנים השתנו ולכן נצטרך גם אנו להשתנות ולהתאים עצמנו.

נושא התיק האישי אינו דוקא העיסוק העיקרי ולא עליו הדגש בעבודה, לפחות אצלנו.

זהו חלק אחד מכלל העבודה של איסוף החומר הקיבוצי הכללי.

אנחנו, כמו בודאי רבים אחרים, לא הזנחנו את כל מה שציינת ועוד- תיעוד ותיקים, הנצחה ושילוט היסטורי, הוצאת ספרים, פעילות ההנהלות, הועדות והקהילה, ענפי המשק שנותרו, חגים ואירועים וכו'.

בקטע זה של התיקים האישיים צצה הבעיה ועליה שאלתי.

ייתכן, וכך גם התחלתי לחשוב לעצמי, שצריך להתנהל כמו שציינת:

"היום, כשמרבית הקיבוצים שוב אינם קהילה שיתופית קטנה, על הארכיון הקיבוץ לפעול כדרך בה פועל ארכיון בכל רשות מקומית".

זה צעד לא פשוט לביצוע. לא מבחינה מעשית אלא דווקא מנטלית. כאילו משהו הולך כאן לאיבוד. אבל אולי זה מה שצריך לעשות.

לכן טוב לשמוע גם דעות של אחרים. זה עוזר לגבש את המחשבה ואת קווי הפעולה.

אני מודה לכל המגיבים.

הפורום הזה עזר לא פעם כשהתחבטתי בנושאים שונים ולימד אותי הרבה. טוב שהוא קיים.

נלי

ארכיון יפתח.

to israrc...@googlegroups.com
שלום רב,
בהחלט נקודה מעניינת לדיון.
גם אצלנו יש תיקים אישיים בארכיון שהופכים עם השנים לדקים...
אנחנו כבר לא פותחים תיקים לאנשים אם אין עליהם חומר, ולפעמים מחברים תיקי משפחות.
בעבר, החומר הרשמי של ההתנהלות של הקיבוץ והחבר היו במזכירות וכשהחבר נפטר התיקים של הארכיון והמזכירות היו מתחברים יחדיו ועוברים לתיקי הנצחה.
היום, החומר מהמזכירות לא יורד אלינו כמעט מהמזכירות גם אחרי פטירה כי יש המון דברים שקשורים לשיוך ולשאלות נוספות.

לבטל את תיקי החברים הפיזים זה קשה. המהות הקיבוצית עדיין זה החברים... אולי הארכיונאים של הקיבוץ הדור הבא כבר יעשו את זה אחרת...
בכל מקרה, כל חומר דיגיטלי משפחתי שמגיע לידינו אנחנו מכניסים לתיקי משפחות דיגיטלים שיש לנו.
אנחנו עדיין עושים ראיונות והחומר של הראיונות נשמר מתומלל בתיק הפיזי, ודיגיטלי במחשב.
לא מזמן שלחנו גם לחברים המבוגרים את השאלון המצ"ב, לא הייתה היענות רבה אבל מי ששלח - סרקנו את המסמך וגם שמרנו פיזית במחשב.

היידי עפרון
גבעת חיים איחוד

--
היידי עפרון
ניהול מידע גח"א

זהר אלופי

to הארכיונאי הישראלי
אני תומכת במאה אחוזים  בדבריה של נאוה איזין.
אני רוצָה להוסיף שאחד הערכים החשובים ביותר של החומר הארכיוני שנוצר בעבר במזכירות הקיבוץ ואצל מרכז המשק, וכיום נמצא בהנהלת הקהילה ואצל ממלאי התפקידים השונים (חלקם בתשלום), הוא הערך המשפטי של החומר הארכיוני.
כפי שאנו יודעים, לא מעט קיבוצים נעזרו בחומר הארכיוני הזה כאשר הוגשו תביעות נגדם או שהם נאלצו לתבוע אחרים. וכמובן חומר ארכיוני זה שומר על זכויות החברים וזכויות הקיבוץ.
לכן התפקיד החשוב ביותר של ארכיונאי הקיבוצים הוא לדאוג לכך שהחומר הארכיוני שנוצר במוסדות הקיבוץ, בין אם זה קיבוץ שיתופי או קיבוץ מופרט, יועבר באופן סדיר לארכיון הקיבוץ.
זה אמור גם לחומר ארכיוני שנוצר דיגיטלית, ובעניין זה נא לעיין ב"מדריך לניהול רשומות" שיצא לאור על ידי האיגוד.
בברכה
זהר אלופי

‫בתאריך יום ב׳, 4 בינו׳ 2021 ב-8:26 מאת ‪Naava eisin‬‏ <‪ei...@tauex.tau.ac.il‬‏>:‬

דודו אמיתי