הקמת מוזיאון בישוב

Heidi Efron, Givaat Haim Ihud

to הארכיונאי הישראלי
שלום רב,
אני צריכה להציג נייר עמדה להקמת מוזיאון.
אולי כבר יש יישובים שהכינו נייר כזה ומוכנים להעביר לי כדי שישמש לי בסיס עבודה?
תודה
היידי עפרון גבעת חיים איחוד\

משפחת יוסף

to israrc...@googlegroups.com
גם אני אשמח למסמך כזה. מקימה מוזיאון בישוב בית דגן.

בתאריך יום ב׳, 29 ביונ' 2020, 12:11, מאת Heidi Efron, Givaat Haim Ihud ‏<heidi...@gmail.com>:
--
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'הארכיונאי הישראלי' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל israrchivist...@googlegroups.com.

Goor Theatre Archives

to איגוד הארכיונאים פורום
בוקר טוב,
גם אני אשמח לראות מסמך כזה וללמוד ממנו.
גם אני התבקשתי להגיש מסמך על סמך הצעה שהצעתי להקמת מוזיאון.
תודה!
לאה גילולה
ארכיון לתיאטרון ע"ש ישראל גור

--
ד"ר לאה גילולה, מנהלת
הארכיון והמוזיאון לתאטרון ע"ש ישראל גור (ע"ר)

הדס אביבי

to israrc...@googlegroups.com
הי,
שאלה בעקבות הבקשה שלכן:
האם אתן ארכיונאיות שעובדות בארכיון, ומבקשים מכן להכין מסמך כזה מתוך מטרה להקים מוזיאון שיהיה צמוד או קשור ישירות לארכיון  ?
זו יוזמה שלכן או בקשה מצד הרשויות (מי שלא יהיו...) ?

תודה - הדס אביבי, ארכיון רחובות

‫בתאריך יום ג׳, 30 ביוני 2020 ב-10:00 מאת ‪Goor Theatre Archives‬‏ <‪goor.arch...@gmail.com‬‏>:‬

Adi Portugez

to israrc...@googlegroups.com

שלום לכולם,

אנחנו בעיצומו של תהליך שהחל לפני כשנתיים לבניית אולם תצוגה לארכיון בן-גוריון. טרם הגענו לשלב הסיכומים ובניית תיק יסוד או מסמך מנחה, אך אני יכול לתרום מעט ממה שעשינו עד כה:

-          התחלנו בסיעור מוחין ושלל דוגמאות מוכרות יותר ופחות לשם השראה (הרבה מאד מאתר פינטרסט).

-          מתוך הבנה שאולם התצוגה איננו "שגעון של איש אחד", הקמנו וועדת היגוי שנפגשה תדיר בכדי לגבש את הרציונל וממנו לגזור נושאים מרכזיים.

-          הגדרנו קהל יעד, מטרות, מיפינו אתרי זיכרון ומוזיאונים במרחב שסביבנו וקבענו את מקומו של אולם התצוגה במרחב – במה הוא שונה מן האתרים האחרים? מה הוא מוסיף לקיים? וכו'

-          המרה תודעתית שאנשי ארכיון צריכים לעשות:

o        הארכיון משתדל להמעיט ממשקלו של הנאראטיב – עד כמה שאפשר. מוזיאון/אולם תצוגה מספרים סיפור ומהותם היא נאראטיבית.

o        האתגר העיקרי הוא כיצד להפוך מסמכי נייר למרגשים בעבור הקהל הרחב – השאלה המרכזית היא: מהי חווית המבקר אותה אנו רוצים להשיג? מה יוגדר כביקור מוצלח באולם התצוגה?

מקווה שעזרתי מעט. מוזמנים לפנות בפרטי.

עדי פורטוגז

ארכיון בן-גוריון

cid:image001.png@01D0AF42.0004A0B0

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
הי הדס,
כבר הרבה זמן אני מנסה לדחוף למוזיאון. עכשיו יש מנהלת קהילה חדשה אני שוב מנסה. היא ביקשה נייר עמדה.
אז אני על זה...
היידי ארכיון גבעת חיים איחוד

--
היידי עפרון
ניהול מידע גח"א

ארכיון מעברות

to israrc...@googlegroups.com

שלום רב,

היידי העלתה נושא שגם לנו חשוב: אנחנו בדיוק מנסחים עכשיו רעיון לארכיון מוזיאלי, שיש לו אגף תצוגה.

נשמח לנייר עמדה שכזה.

תודה רבה

עינת

ארכיון מעברות

‪On Tue, Jun 30, 2020 at 10:11 AM ‫הדס אביבי <avivi...@gmail.com> wrote:

--

היידי עפרון

ניהול מידע גח"א

טל': 6369804 04

--

‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'הארכיונאי הישראלי' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל israrchivist...@googlegroups.com.

כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/israrchivist-/CA%2BkJenagT0T1tP2XfO%2BvtaqxAB8iETRsW4LN%3DM%2B4_6qBt%3D8MUA%40mail.gmail.com.

Quality Bytes MailXpress Message: Spam? Click this link

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
מאחר ואני רואה שיש הענות...
אז מי שיכול שיעלה כאן ולא רק בפרטי.
תודה היידי
גחא

בתאריך יום ג׳, 30 ביוני 2020, 11:12, מאת ארכיון מעברות ‏<arch...@maabarot.org.il>:
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/israrchivist-/0000000000a46b59%40QBMailSec-mail.maabarot.org.il.

Noa Cahaner McManus

to הארכיונאי הישראלי
שלום רב,
לכל הארכיונים המעוניינים להתרחב ולכלול אלמנט של תצוגה, חשוב לי להזכיר את נושא השימור, שכן תצוגה של פריטים היסטוריים מקוריים מחייבת מודעות לגורמי הנזק השונים, וחשוב להתייחס לנושא זה כבר בשלב התכנון - למשל תכנון התאורה, ויטרינות, מתקני תצוגה, אקלים ועוד
 https://www.conservation-israel.org.il/. יש הרבה מידע באינטרנט, וישנו הארגון הישראלי לשימור נכסי מורשת שישמח לעזור ולייעץ.
מסמך מפורט (באנגלית) בנושא זה הוא למשל:

בברכה
נעה כהנר מקמנוס

משפחת יוסף

to israrc...@googlegroups.com
גם אני אשמח למסמך כזה. אני מקימה מוזיאון בישוב בית דגן כמתנדבת, אוספת חומרים, מראיינת  ובודקת היתכנות. בנוסף, אני סטודנטית לתואר שני במחלקה למדעי המידע, אוניברסיטת בר אילן במסלול ניהול מידע וידע.
תודה למסייעים.
דורית יוסף 054-4860517

‫בתאריך יום ב׳, 29 ביוני 2020 ב-12:11 מאת ‪Heidi Efron, Givaat Haim Ihud‬‏ <‪heidi...@gmail.com‬‏>:‬

טובה ומשה וינטר

to israrc...@googlegroups.com

שלום היידי,

   אנחנו בלביא חלמנו שנים להקים מוזיאון או בית מורשת. משך 5 שנים קבוצת חברים דנה בנושא, ביקרה במקומות אחרים וגיבשה את הרעיון .

כשהצגנו את זה למוסדות שאלו אותנו הרבה שאלות: כמה זה יעלה? האם זה למטרת רווח?  כמה כוח אדם צריך? הורידו אותנו למציאות. בסוף, הקיבוץ הסכים לתת לנו סכום כסף כדי לשכור מישהו מקצועי שיעשה לנו פרוגרמה. זה מאד עזר כי זה העלה בפנינו כל מיני נושאים שלא חשבנו עליהם. זה גם הבהיר לנו שצריך הרבה כסף אם רוצים לעשות משהו מקצועי.

   מה עשינו? החלטנו שאם נצטרך לגייס כסף למוזיאון אנו צריכים להציג את הרעיון ולהראות את הרצינות שלנו. ולכן, לכבוד 70 שנה ללביא עשינו מה שאנו קוראים בית מורשת בכוחות עצמנו ובמינימום כסף. בית המורשת מראה את המסע של המייסדים שלנו מהילדות שלהם בגרמניה  דרך הקינדרטרנספורט עד להקמת הקיבוץ. משך השנה האחרונה ראינו שהנושא מעניין וייחודי (זה מאד חשוב) ומי שמבקר מאד נהנה (יש לנו מלון במקום ואורחי המלון באים בלי לשלם).

  אבל..... הצריף בו עשינו את זה צריך שיפוץ, צריך רחבה לפני הצריף, צריך לשפר את המוצגים על ידי התייעצות עם אדריכלית פנים, אוצרת וכו' וכו'. בקיצור צריך לגייס הרבה כסף,ושם אנחנו נמצאים, (כמובן הקורונה לא עוזר).

    כתבתי קצת מהניסיון שלנו, אשמח אם מישהו ירצה לבוא לבקר.

                                                                                                       בברכה ובהצלחה,

                                                                                                                    טובה וינטר, קבוץ לביא

[...]

Goor Theatre Archives

to איגוד הארכיונאים פורום
בוקר טוב,
תודה רבה לכולכם על השיתוף, על העצות ועל הרעיונות!
עוזר מאוד מאוד!
לאה גילולה
ארכיון לתיאטרון

כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/israrchivist-/003701d64ef9%24839372b0%248aba5810%24%40co.il.

Yael

to טובה ומשה וינטר, israrc...@googlegroups.com
מעניין מאוד, נשמע שההתעניינות בנושא רבה.

האם חשבתם בכיוון של מוזיאון וירטואלי? אפשר להציג בו תערוכות מתחלפות, לערב את הקהילה בבניית התערוכות, אין מגבלה של מרחב הקירות ואולי אפשר להקים תערוכה נושאית בשיתוף פעולה של מספר ארכיונים קיבוציים...

זו יכולה להיות גם התנסות בדרך ליצירת תערוכה ממשית.

יעל ברזילי
סטודנטית לתואר שני בניהול ידע ומידע
בעלת הבלוג Archiv-log.com

Sent from my iPhone

משפחת יוסף

to israrc...@googlegroups.com
הי הדס,
שמי דורית יוסף וזו יוזמה שלי. בית דגן היא רשות צנועה מאוד מבחינת אפשרויות  והכל צריך להיעשות במינימום... כדי לדעת מה הצורך עלי להציג מסמך כזה. אין באמת ארכיון מסודר ואני אוספת באופן עצמאי כל מה שאני יכולה להשיג.

‫בתאריך יום ג׳, 30 ביוני 2020 ב-10:11 מאת הדס אביבי <‪avivi...@gmail.com‬‏>:‬

michal henkin

to israrc...@googlegroups.com
שלום דורית,
אני משערת שאת מתכוונת לחדר תצוגה ליד ארכיון. מוזיאון יכול להרתיע מקבלי החלטות, ולכן כדאי להשתמש במושג בהתאם ובזהירות, ביחוד שאת מתארת את הרשות שלכן כמשהו קטנטן.

אספר לך על מקרה לדוגמה - כפר חסידים.
לפני כעשרים וחמש שנה, הארכיון היה בארונית קטנטונת, בתיקים עמוסים במיסמכים שנאספו עוד לפני כן. ושהיתה ממוקמת במשרדי האגודה. לאחר מספר שנים כאשר הארונית התפוצצה מחומר, ולאחר תחינות רבות, אפשרו להעביר את החומר הארכיוני לחדר במבנה בית ספר שהיה במקום. שם המשיכו המתנדבות לתעד משפחות ולאסוף חומרים. במשך השנים היה להם חלום להקים מקום ראוי בו ניתן יהיה לצפות בחומרים ולתת שירותי עיון ומקום לפעילות קהילתית. אך עדיין זה לא קרה. בחג היובל לישוב, הארכיון היה מאד פעיל וניצל אותו ליצירת קשר עם המשפחות הותיקות (גם אלו שהיו פעם ועזבו) ולצבור דעת קהל ותמיכה קהילתית לחלום שלהן.
לפני מספר שנים, הוחלט לשמר מבנה לשימור שהיה קיים בישוב (אם אני זוכרת נכון זהו מבנה המאפיה), והמתנדבות הארכיונאיות קפצו על ההזדמנות ואחדו כוחות עם המועצה לשימור אתרים והעבירו החלטה להעביר את הארכיון לשם אחרי שיקומו ושימורו.

מה שאני אומרת הוא, שלפעמים כשמקבלי ההחלטות רואים את ההצעה שלנו להקים "מוזיאון" הם מקבלים רגליים קרות ביחוד שהם עוד טרם ראו כמות של מסמכים , לא ראו עדיין את האפשרות של הארכיון לפעול בקהילה ו"להזיז הרים". ועד שלא נוכיח את עצמנו, לא נקבל פרוטה למרות שהרעיון שלנו נכון. וצריך לנהוג בחכמה רבה ובאמונה שיגיע הרגע הנכון שהחלום יתגשם.

אגב, על פעילותן הארכיון קבל פרס מהאיגוד לפני כשנתיים.

אני לא מכירה את המצב שלכן, אז יתכן ואני בכלל לא פוגעת נכון.

על, כן, מצרפת דף שהוכן לפני שנים רבות על ידי ד"ר משה מוסק הממונה על ארכיון המדינה לשעבר, אך ניתן להשתמש בו כבסיס. בדף הזה השתמשתי רבות ועל כך אומרת לו תודה.

לשרותכן,
מיכל הנקין

‫בתאריך יום ה׳, 30 ביולי 2020 ב-11:17 מאת משפחת יוסף <‪rone...@gmail.com‬‏>:‬
--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'הארכיונאי הישראלי' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל israrchivist...@googlegroups.com.
תוכנית רעיונית להקמת ארכיון מוזיאון.pdf

Goor Theatre Archives

to איגוד הארכיונאים פורום
מיכל,
תודה רבה על שיתוף המסמך הזה!
לאה גילולה
ארכיון לתיאטרון

משפחת יוסף

to israrc...@googlegroups.com
מיכל יקרה,
שמחה מאוד על תשובתך!
לפני שנתיים, בשנת ה - 70, למדינה קיבצתי ותיקי הישוב שאיתרתי וערכנו לכבודם אירוע קטן שהשתלב בחגיגות העצמאות, וכלל תערוכה מרגשת (הגדלנו תמונות) ומצגת מהתמונות שאספתי מהם כשראיינתי אותם. הצלחתי ליצור מתמונות את הכיכר המרכזית כפי שנראתה פעם וכולם התרגשו מאוד... בתכנון שלי היה גם ערב הוקרה למנהל הראשון של בית הספר שכולם זוכרים, אריה אילן (בוים), אבל הדבר טרם הסתייע. כך שאני מבינה מה שאת אומרת בקשר להתחלה שלנו, ואכן, זו הייתה התחלה ברוכה.
לגבי מבנה, יש מבנה שהייתי מאוד רוצה שבו ישכון המוזיאון היישובי, אולם, הוא מוחכר על ידי עמידר למישהו שנפטר זה מכבר ולא ברור מה בניו עושים עם המבנה (מחסן מתכות). הייתי שמחה שיוכר כמבנה לשימור... לצערי, ראש המועצה הנוכחי אמר לי שייתכן שירצו להוריד את המבנה משום קרבתו לכביש שיורחב. יש מבנה נוסף אבל שוב, ברצוני להביא תכנית כתובה שיוכלו להתייחס לגופה ולבדוק היתכנות.
תודה על המסמך,
 בטוחה שיאיר את עיני.
תודה

‫בתאריך יום ה׳, 30 ביולי 2020 ב-12:48 מאת ‪michal henkin‬‏ <‪hen...@gmail.com‬‏>:‬