דרכים להנצחת ותיקים ביישוב

הדס אביבי

to הארכיונאי הישראלי

הי לכולם,
רציתי לשאול האם יש כאן ארכיונאי/ית שעסקו הלכה למעשה באמצעי הנצחה שונים לוותיקים ביישוב שלהם
? (לא דיגיטליים)
דוגמה אחת ברורה - שלטים על בתים

אני מחפשת אפשרויות נוספות - למשל סיפרו לי שמחוזות אחרים יש שימוש בשלטים קטנים על ספסלים בקרבת מקום המגורים של אותו אדם.

אשמח גם לשמוע על ההכנות והעבודה שעומדת מאחורי מיזם כזה.

תודה מראש !
הדס אביבי
ארכיון רחובות

דני ברזילי

to israrc...@googlegroups.com
להדס שלום
כארכיונאי, אני עוסק גם באחזקת "צריף בראשית" אצלנו, המוקדש לשחזור השנים הראשונות. לכבוד חג השבעים יזמתי הצמדת שלט גדול בחזית הצריף, המדגיש את חלקם של הוותיקים. הם מונצחים גם בדפי זיכרון, עם תמונה וקורות חיים, היוצאים בד"כ לקראת יום השלושים לפטירה וכן בפרסום סדרת ציטוטים מדברים שאמרו או כתבו בעבר, ביום הפטירה של כל אחד (כמבצע חד פעמי). כידוע, בקיבוץ תמיד קיימת בעיית "כולם או אף אחד", בלי קשר למה שעשה או לא עשה אדם זה או אחר, ונדרשת רגישות עם כל פרוייקט הנצחה.
בברכה - דני, מגן.

‫בתאריך יום ג׳, 2 בפבר׳ 2021 ב-14:02 מאת הדס אביבי <‪avivi...@gmail.com‬‏>:‬
--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---

דינה גורדו

to israrc...@googlegroups.com
שלום לכולכם,
בקיבוץ רגבים,קיים מבנה "בית בראשית" שמחולק לארכיון ,מוזיאון וחדר הנצחה.
חדר ההנצחה הוקם ע"י תרומתו של ניצול שואה ערירי, והחומרים  נאספו במשך 30 שנה.
בחדר הנצחה , מונצחים כל חלוצי וותיקי רגבים, באלבום , בתמונה, בסיפור ובחפצים.
סביב לזה פינת כבוד והערכה למייסדים.
את כל הפרוייקט הזה מתפעלת אלמז בן צבי חברת משק.

במידה ותרצו פרטים נוספים אשמח לשלוח.
בברכה
דינה גורדו ארכיונאית

‫בתאריך יום ג׳, 2 בפבר׳ 2021 ב-18:36 מאת דני ברזילי <‪dani...@gmail.com‬‏>:‬

archi...@enh.org.il

to israrc...@googlegroups.com

הדס שלום.

אצלנו יש צוות בארכיון המוציא לכל חבר שנפטר דף זיכרון. בו אנו כוללים את תמונת הנפטר ואת חלק מההספדים שנכתבו לזכרו. הדפים מחולקים ביום השלושים על ידי המשפחה לחברים המעוניינים.

כמו כן יש אצלנו ועדה לשימור אתרים. היא זאת שאחראית על נושא השילוט בקיבוץ של הדברים לשימור. יש אצלנו כמה צורות של הנצחה לאנשים מיוחדים. יש "הצריף של אבא קובנר". יש גן לזכרו של אלישע פורת. יש פרדס על שם יעקב רבינא. מועדון לחבר הוא לזכר חללי מלמות ישראל. תמונת הספסל לזכרו של בן משק שנפטר בגיל שמונים. למרות שלא היה חבר קיבוץ במותו, חבריו לקבוצה יזמו את ההנצחה הזו. יש תחנה מטריאולוגית שבו מונצחים הוותיקים שעבדו והקימו אותה.

--

ספסל לזכר אבנר ברניר.jpg

דודו אמיתי

to israrc...@googlegroups.com, תלמה - בית

ארכיון עין החורש תודה על תרומתכן.

טוב לשמוע מכן בפורום של האיגוד.

אנא חתמו בשם ובשם ארכיון על כל הודעה בעתיד, כנדרש מכל משתתפי הפורום.

כך גם תזוהו עבור המשך הקשר אם יידרש.

בברכה – דודו

יו"ר האיגוד

נמרוד ומרים דרורי

to israrc...@googlegroups.com

הדס שלום.

בדרך כלל פותחים תיק בו נשמר כול חומר השייך לאדם.

יש שמכינים תיקים בפורמט גדול, כמו מעטפה עבה ,

רצוי שכול התיקים המיועדים למטרת החיים או הנפטרים,

יהיו בצורה אחידה, בגודל, כאשר על כול אחד מודפס שם האדם,

גם כאן באותיות אחידות במהות ובסגנון.

אני לא מציע הנצחה על ספסל מכיוון  שבחורף בגשם ברוח עשוי להישבר

או על-ידי טיפוס של ילדים ומשחקים.

נמרוד דרורי

,

to israrc...@googlegroups.com
בוקר טוב,
ראשית - תודה רבה רבה לכל מי שענה לי בפרטי וכאן !!

נתתם לי רעיונות וכיוונים - מה כן ומה לא, ולהיבטים שונים שכדאי לקחת בחשבון בתהליך.

הרעיון בגדול הוא להצליח להביא להנצחה דווקא ברחבי העיר (לא בנקודה מרוכזת אחת), באלמנט פשוט - למשל (וזה באמת רק רעיון אחד) של מעוין מתכת שמחובר לספסל, וכך למנוע את ענייני התחזוקה והבלאי.
נושא הפרמטרים לבחירת המונצחים - הוא בעיה גדולה, שעדיין לא פיצחתי. בעיקר שמדובר בעיר רחובות - שהיא כידוע לכם בת יותר מ - 130 שנה.... וחיים בה היום קרוב ל - 150,000 אנשים.

מחפשת ואעדכן גם לגבי אפשרויות מחו"ל.

אשמח להמשיך לשמוע מכם בנושא !

יום נעים - הדס אביבי, ארכיון רחובות

‫בתאריך יום ד׳, 3 בפבר׳ 2021 ב-10:00 מאת נמרוד ומרים דרורי <‪ni...@netvision.net.il‬‏>:‬
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/israrchivist-/68AC286975224D43805E6483E912E506%40DESKTOP947R4D5.

Beerot Archion (Beerot-Itzhack)

to israrc...@googlegroups.com

לאחרונה נחשפתי דרך הפייסבוק לפרויקט מדהים שמבוצע במושב כפר-הרא"ה של הנצחת מייסדי הכפר באמצעות שלט עם תמונה וסיפור ליד ביתם/נחלתם. הארכיונאית שם שרה זעירא.

עדנה

to israrc...@googlegroups.com, תלמה - בית

שלום לכולם

אצלנו בבארות-יצחק יש כמה מתקנים מנציחים, כמו ספסל נדנדה לזכר אמא של חברה, תחנת אוטובוס מקורה עם ספסל לזכר זוג וותיקים, פינת ישיבה לזכר חבר שהלך לעולמו – כל אלה נתרמו ובוצעו בידי בני המשפחות התורמות.

כמו כן יש לנו חדר-עיון / ספרייה תורנית לזכר חללי הקבוצה שנפלו במלחמות ישראל. בחדר זה יש גם אוגדן עם דף לכל נופל הכולל תמונה, פרטים אישיים וסיפור חייו בקצרה. במקביל יש אוגדן לכל החברים שנפטרו בקבוצה ובו דף אישי לכל נפטר, כולל תמונה, מקום קברו (בתחילה לא היה לנו בית עלמין שלנו ומתינו נקברו בבית-העלמין "סגולה" בפתח-תקווה). החל משנת תשמ"ו 1986 יש לנו בית-עלמין שלנו. בדף של הנפטר מצויינים מספר החלקה, מספר השורה ומספר הקבר.

כמו-כן תמונה של הנפטר, תמונת המצבה, תאריכים כמו לידה, עלייה (אם עלה), תאריך נישואין, שמות הילדים. מאחור מצורפים ההספדים שנכתבו בעלון הקבוצה.

יש גם גן משחקים להנצחת בן-משק שנפל במלחמת יום הכיפורים – ביזמת הוריו (שכבר אינם אתנו) – הגן שודרג בשנים האחרונות בהתאם לתקן של גני משחקים.

לפני כמה שנים עשינו מבצע של שילוט המבנים הראשונים של הקיבוץ מאז שעברנו להתיישב כאן בשפלת לוד.

עד כאן.

עדנה שורץ

ארכיון בארות-יצחק

[...]

פנינה דגן - Pnina Dagan

to israrc...@googlegroups.com

בוקר טוב הדס,

בכדי לתת ערך נוסף לפרוייקט הייתי מציעה להקצות שדרה או אזורים בעיר ובהם ליצור את פרויקט

נטיעת עצים עם שלט על כל עץ שבו יצוינו מס פרטים על הנפטר ופועלו.

בהתאם למיקום השדרה בעיר סוג העץ יקבע ואיתו היתרונות:

תורם לנראות העיר, מקור חמצן לניקוי וטהור אוויר מזוהם, משמש קקיר אקוסטי ומפחית רעש, מעלה את ערך הנכסים,

גורם ממתן ברעידת אדמה, בית לציפורים ואין כמו ציוץ הציפורים ועוד'...

בהצלחה,

פנינה

ב ב ר כ ה,

פנינה דגן
מנהלת הארכיון והיחידה להנצחת ספורטאים

https://www.infocenters.co.il/wingate_arc/

pni...@wingate.org.il

     www.wingate.org.il

        טל': 09-86394859

נייד: 052-4206629

[...]

Rivka Finkelstein

to Pni...@wingate.org.il, israrc...@googlegroups.com
בוקר טוב

אני עוסקת הרבה בהנצחה
מלוח 30 בשלושים למותו של האדם בתמונות
תיקיפ בארכיון
בעיתון של המושב בכל חודש מצויינים נפטרי החודש ואחד הנכדים כוןתב על סבא
הוצאתי חוברת לזכרם
ויש לי חדר הנצחה למייסדים שמורב מעמודי זכוכית בעלי חמש קומות בכל קומה שתי דירות
דירה לכל זוג או בודד
בפנים תמונה, קיצור תולדות חיים ומוצדים שהמשפחה תרמה
בברכה
רבקה
ארכיון נורדיה

ב פבר׳ 4, 2021 8:27, פנינה דגן - Pnina Dagan כתב:

Lilik Sachs

to פורום הארכיונאי הישראלי
שלום להדס, אז גם אני אתרום את חלקי הצנוע למיזם החשוב - הנצחת המייסדים בדוגמה מצופית.
ההנצחה בוצעה בשלושה שלבים:
1 - בשנת 1993 הקמנו גן בשטח בור ליד משרדי האגודה. העצים שנבחרו לנטיעה בטו בשבט במלאות 60 להקמת המושב, היו עצי שבעת המינים והוותיקים שעדיין היו בחיים הוזמנו לטעת אותם. הגן משמש מאז מקום מפגש לאירועים שונים.
2- לפני כחמש שנים יזמה תנועת המושבים מיזם של הנצחת הוותיקים באמצעות הפקת אלבום שבו מפיעים תמונות הוותיקים וסיפור המושב.
כעבור כמה חודישם אכן קיבלנו את הפלקט בתוך מסגרת ותלינו אותו באום מועדון התרבות המשמש לאירועים מגוונים.
3 - אחד מבני המושב ביקש שנמקם את הקלט גם מרחב הציבורי הפתוח. ואכן בחג ה -85 למושב (25 שנה אחרי הקמת גן המייסדים) חנכנו את השלט במרחב הפתוח.
התמונה המצורפת מדגימה את האמור למעלה  וקישור לטקס נטיעת גן המייסדים בצופית
בברכה
ליליק זקס
ארכיון מושב צופית
arct...@gmail.com

[...]

גן המיסדים-1993.jpg
archionA1.jpg

Galit Shaul

to israrc...@googlegroups.com
הי הדס,
יש בכפר מלל תצוגת חוץ שעשו לרגל 100 שנה ליישוב לפני יותר משנה עם צילומים ארכיוניים של משפחות המייסדים שהוצמדו לגדרות בתים פרטיים שהיו בעבר משקים חקלאיים. חלק מהצילומים נראים לאורך הכביש הראשי בדרך להוד השרון. מאד מושך את העין:

גלית שאול
ארכיון אייל/הרצליה