Kunstnestbezetting Utrecht

Jaap Langenbach

to Gierzwaluwforum-NL
Hallo,

Ik heb een primeur voor dit forum: verslag over de kunstnestbezetting in Utrecht. Het is bijna klaar.
Ik heb dit jaar (met wat anderen) 1.423 nestkasten en neststenen gecontroleerd (sinds half juni bijna elke dag, en vaak drie maal per dag op pad!) en 122 bezet gevonden. Dat is 8,6 % .
Van een project in de Rivierenwijk ben ik erg enthousiast geworden: nog steeds een grote kolonie, maar na de renovatie nu in minstens 30 van de 95 neststenen boven de voordeur van 19 adressen.

Bekijk alle details op: https://gierzwaluw.website/Utrecht.html .
Ben erg benieuwd naar commentaar, vragen, suggesties. Als die verwerkt zijn ga ik er verder mee aan de weg timmeren.

2022bezet

--
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Jaap Langenbach

to Frans, Gierzwaluwforum-NL
Hallo Frans,

Goed punt ! Ik denk dat ze geluk hebben gehad met deze kasten waar de opening vrij hoog boven de bodem zit. Ik denk zodanig hoog dat de jongen er met hun kontje niet bij kunnen. Ik heb bij geen enkele kast (minstens 30 bezet (althans invliegers en/of uitvliegers gezien) poepjes eronder gevonden.

(je hebt alleen naar mij geantwoord, dit antwoord gaat cc ook naar het forum)

Rivierenbuurt

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL
Op 28-7-2022 om 19:55 schreef Frans:
Jaap boven de voordeur klinkt mij niet goed ivm de ontlasting van de jongen.
Zit er een dakje boven de voordeur oid.?
Frans Hijnen

Op wo 27 jul. 2022 om 4:19 PM schreef 'Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Louis-Philippe Arnhem

to Jaap Langenbach, Frans, Gierzwaluwforum-NL
Inderdaad. Hier in Leuven worden gratis zelfgemaakte houten kasten aangeboden en door de stad bij de mensen op geschikte plaatsen opgehangen. Ik heb bij de nieuwste kasten de opening 3 cm hoger laten boren om dit soort problemen te vermijden. Lijkt te lukken.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

to Louis-Philippe Arnhem, Jaap Langenbach, Frans, Gierzwaluwforum-NL
Hoi Frans,

Ja is ook prettig dat de ramen onder de nestkasten op deze manier schoon blijven. Geeft een betere acceptatie. Ik hou standaard ook minimaal 40-45 mm aan.

Groet,
Martin

Harm Peeters

to Martin van de Reep, Gierzwaluwen
Beste allemaal,
Bedenk wel dat gierzwaluwen geen hakteentjes hebben. Gaat het (dieper) trapje af, dan vallen zij steevast naar voren op hun bek (zie bijgevoegde 'printscreen' momentopname uit een mooi filmpje van Ad van Uchelen. De vogels hebben er daar kennelijk geen 'probleem' mee, want zij broeden er jaar op jaar zeer succesvol). Maar kan het 'verdiep' achter de voordeur bij een eerste kennismaking niet ook afschrikkend werken? Nadat bij een buurman tweehonderd meter verder het kasttype op de bijgeleverde tweede foto maar niet bezet wilde raken (10 meter daarnaast hing aan zijn gevel op zelfde hoogte zichtbaar een jaarlijks steeds vol-bezette dubbele hoekkast) vroeg hij mij om een idee. We hebben meteen achter de 'diepe' ingang het niveau met zeker de helft opgehoogd met een ruwe plank met schuine opstap. Het jaar daarna trokken er twee koppels in. Het kan allemaal toeval zijn, maar ik wil dat toch ter overdenking meegeven. Overigens moet ik hier bij enkele van mijn divers gebouwde kasten (1 cm drempel) ook elk jaar ca drie weken lang s'morgens met een emmer water onder die plek aan de slag dus ik onderschrijf het probleem zeker. Ik had er een lokale woningbouwcorporatie ook uitdrukkelijk (gaten in de gootbekisting boven deuren en/of ramen) op gewezen, ter vermijding van conflict. Mogelijk dat een 'zwitsers' spreeuwentunneltje hier uitkomst biedt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Harm Peeters

Op vr 29 jul. 2022 10:12 schreef 'Martin van de Reep' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>:
Screenshot_20220729_133629.jpg
Screenshot_20220729_133912.jpg