"ná blijven" van de ouders

Nes Koeneman

to Gierzwaluwen
Deze zomer heb ik voor het negende jaar kunnen genieten van een koppel gierzwaluwen in een van de kasten bij mij aan huis. Vanaf het derde jaar kon ik ze volgen met behulp van een IP nestcamera.
Dit jaar hebben ze drie jongen grootgebracht die in de avond van 19 juli en op 22 juli 's ochtends zijn uitgevlogen. Doorgaans bleven de ouders één tot drie nachten in de kast slapen voor ze zelf op weg gingen naar Afrika. Echter, dit jaar komen ze nu al tien nachten terug op het nest en zijn dan de meeste dagen méér dan 12 uur in de kast voor ze er op uit vliegen.
Is het bekend of dit vaker voorkomt?

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Jazeker is dat bekend, Nes.
Moet ook wel want anders komen we nooit op de gemiddelde vertrekdatum van de 2e ouder op 28 juli.
Koud en nat weer houdt ze misschien tegen. De bangers zijn ook al dagen weg.
Die bleek uit 10 jaar cameraonderzoek, zie: https://gierzwaluw.website/Leefwijze.html#broedbio .
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2021.html
https://twitter.com/ApusNL
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.