primeres impressions amb Linkat 20.04

Sisco Garcia

to eltermometretic
Hola,

La distopia de la covid sembla haver arribat també als portàtils que ens ha lliurat el departament ja que per tal de poder fer servir la nova linkat 20.04 només hi ha l'opció de fer-ho amb la màquina virtual instal·lada als flamants portàtils corporatius...

... dit això, voldria compartir-vos les primeres impressions que m'he endut amb la nova linkat, que vindria a ser el mateix que dir les primeres impressions amb el ThinkBook:

1.- Ja sé que s'ha fet el que s'ha pogut però no puc deixar de reivindicar, de nou, la necessitat de tenir la linkat instal·lada sense haver de passar pel ruindous... avui després de tancar la linkat quan he anat a tancar el tàtil al ruindous li ha pegat per «actualitzar-se», inconvenient que no recordo els anys que no patia. Dit això, també és cert que gràcies a com de «capat» està el ruindous ja hi ha gent interessada a fer anar la linkat (vaig fer propaganda des del minut zero que a linkat es podia fer i desfer a plaer).

2.- Entrant a valorar la linkat 20.04 he de dir que la feina feta em sembla molt bona, com sempre, i el que he fet és el que faig amb tots els ubuntu 20.04 que he fet servir: eliminar els snaps segons la guia trobada a https://techwiser.com/remove-snap-ubuntu/ que és tan senzill com obrir la terminal i seguir aquests dos passos:

sudo rm -rf /var/cache/snapd/
sudo apt autoremove --purge snapd gnome-software-plugin-snap

3.- Un cop eliminats els snaps he reinstal·lat la botiga de programari de gnome (però ja no té els snaps) amb la instrucció:

sudo apt install gnome-software

Aquí cal vigilar perquè si no hem purgat bé els snaps torna a posar-nos la botiga d'ubuntu i continuem amb els snaps (en alguna màquina m'ha passat que he hagut de repetir el procés d'eliminar i reinstal·lar més d'una vegada).

4.- Un cop eliminats els snaps de la botiga he reinstal·lat tot el programari que hi havia (al menys el que a mi m'interessa) a partir dels .deb amb la qual cosa em sento més feliç que un anís :)

El primer que he fet és posar el paquet d'«ajustaments de gnome» (gnome-tweak-tools crec que es diu) i fer que els controls de la finestra estiguin a l'esquerra... ja sé que és una mania però és meua i conviu amb mi des de l'ubuntu... ja no recordo quina va ser la primera versió que va passar els botons de tancar, maximitzar i minimitzar de la dreta a l'esquerra.

5.- Una altra cosa que he fet (podria haver-la feta abans del pas anterior) és canviar les fonts de programari per les dels amics de Caliu als quals crec que hem de donar ple suport i amb qui hem de col·laborar tant com puguem.

Ah, se m'oblidava, abans de tot el que he fet és sortir de la sessió i tornar a entrar amb l'escriptori «ubuntu» enlloc del «gnome-2» predeterminat de la linkat

6.- I pel que fa a les impressions, dir que va bastant bé però quan faig servir dues finestres del firefox (una privada) amb unes quantes pestanyes obertes en cadascuna, el telegram-desktop, el nautilus, libreoffice i no sé si alguna altra, les 4 GB de RAM se les menja gairebé totes i swapeja bastant (l'he arribat a veure menjant-se 3 de les 4 GB de memòria d'intercanvi; amb el consegüent soroll del ventilador que això implica. Això, no obstant, no ha implicat una pèrdua de rendiment de la màquina, cosa que també m'ha sobtat molt.

Fins aquí les meues primeres impressions... quines són les vostres? les voleu compartir?

Vista la xapa que he soltat potser la traslladaré a un nou apunt al meu blog que fa molt temps que tinc oblidat :)

--
Sisco Garcia
http://siscogarcia.wordpress.com

P: Abans d'imprimir aquest correu pensa bé si cal fer-ho.

Alejandro Castán Salinas

to eltermo...@googlegroups.com

> 1.- Ja sé que s'ha fet el que s'ha pogut però no puc deixar de
> reivindicar, de nou, la necessitat de tenir la linkat instal·lada
> sense haver de passar pel ruindous...

Fes una clonació sector a sector del Ruindous a un disc dur, per si
algún dia l'has de recuperar, i instal.la la Linkat al nou portàtil.
Tots els profes de FP Informàtica que conec ho están fent.

Si et fa mandra fer la clonació del sistema operatiu, que a més ocupa
molt ja que en estar xifrat amb bitlocker s'ha de clonar sector a sector
i no fitxer a fitxer, pots extreure el disc/memòria NVMe del laptop i
guardar-lo, i posar tu un nou disc/memòria NVMe on instal.lar el que tu
vulguis.

O una altre opció que ens hem adonat quan l'hem obert és que té espai
per un disc dur SATA. Deixa el NVMe amb el Windows de sèrie i afegeix-li
un disc dur SATA amb el teu Linux i tinges una arrencada dual.

Sisco Garcia

to eltermometretic

Missatge de Alejandro Castán Salinas <alexc...@gmail.com> del dia dl., 14 de des. 2020 a les 23:00:

> [...]

algún dia l'has de recuperar, i instal.la la Linkat al nou portàtil.
Tots els profes de FP Informàtica que conec ho están fent.

Pots dir-me com ho han fet? Caldria conèixer la contrasenya de la bios i els tècnics que van venir dijous no ens la van voler donar.

[...]

Això no em fa mandra, però canviar el disc encara em sembla més interessant... és un disc estàndard? has obert la màquina?

O una altre opció que ens hem adonat quan l'hem obert és que té espai
per un disc dur SATA. Deixa el NVMe amb el Windows de sèrie i afegeix-li
un disc dur SATA amb el teu Linux i tinges una arrencada dual.

És una opció però no m'interessa la dualitat... tot i que ho tindré en compte.

--
--
Has rebut aquest missatge perquè estàs subscrit al

Per a donar-te de baixa d'aquest grup, envia un correu electrònic a
eltermometret...@googlegroups.com

Si vols més opcions, visita aquest grup a
http://groups.google.es/group/eltermometretic?hl=ca?hl=ca
---
Heu rebut aquest missatge perquè esteu subscrit al grup "eltermometretic" dels Grups de Google.
Per cancel·lar la subscripció a aquest grup i deixar de rebre els seus missatges, envieu un correu electrònic a eltermometret...@googlegroups.com.
Per visualitzar aquest debat al web, visiteu https://groups.google.com/d/msgid/eltermometretic/689b4466-ca90-9029-cc65-adf46dfdc303%40gmail.com.

Alejandro Castán Salinas

to eltermo...@googlegroups.com
El 14/12/20 a les 23:11, Sisco Garcia ha escrit:

> [...]

Pots dir-me com ho han fet? Caldria conèixer la contrasenya de la bios i els tècnics que van venir dijous no ens la van voler donar.

Bones Sisco

En molts equips no han cuidat que no es pugui arrencar des de USB, i alguns profes han trobat maneres d'arrencar de usb malgrat la BIOS.

Al meu equip no han posat ni contrasenya a la BIOS. M'han demanat que me la poses jo, i això que soc un profe normal, no un coordinador TIC. Els xavals de Telefònica o de l'empresa que fossin estaven cansats.

Però el cert és que a hores d'ara la contrasenya ja va voltant per tot arreu i la sap gairebé tothom, com a mínim a FP informática.

En quan al NVMe, al tercer enllaç tens el manual del hardware:

  Pàgina d'informació del producte:
  https://www.tiendalenovo.es/lenovo-thinkbook-14-iil-20sl00d3sp

  Pàgina de suport del producte per descàrregues (noves BIOS, etc.):
  https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/thinkbook-series/thinkbook-14-iil/20sl/20sls0s700/lr0e2q4p

  Manual del hardware per muntatge / desmuntatge:
  https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/thinkbook14_15_hmm_20191106.pdf

Salutacions

Alejandro Castán Salinas

[...]

És un disc dur NVMe. S'asembla a una memòria RAM. I llavors queda l'espai dins del portàtil per un disc dur dels normals de 2'5:

   https://duckduckgo.com/?q=nvme&iax=images&ia=images

Sisco Garcia

to eltermometretic

Missatge de Alejandro Castán Salinas <alexc...@gmail.com> del dia dl., 14 de des. 2020 a les 23:22:
> [...]

Pots dir-me com ho han fet? Caldria conèixer la contrasenya de la bios i els tècnics que van venir dijous no ens la van voler donar.

Gràcies per respondre.

[...]

Al meu vaig veure com posaven contrasenya a la BIOS... però acabo de provar a veure què i he pogut arrencar d'usb!!!!

Però el cert és que a hores d'ara la contrasenya ja va voltant per tot arreu i la sap gairebé tothom, com a mínim a FP informática.

Doncs a mi no m'ha arribat aquesta informació :(

[...]

Moltíssimes gràcies per la informació... se'ns gira feina ;)

--
--
[...]

Heu rebut aquest missatge perquè esteu subscrit al grup "eltermometretic" de Google Groups.

Sisco Garcia

Josep Maria

to eltermo...@googlegroups.com
Hola,

Moltes gràcies per la informació.

Ara a provar si arrenca amb usb

Josep M

El dl., 14 de des. 2020, 23:30, Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> va escriure:

Sisco Garcia

to eltermometretic

Missatge de Josep Maria <josep...@gmail.com> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 7:54:
Hola,

Moltes gràcies per la informació.

Ara a provar si arrenca amb usb
Jo ho vaig provar i funciona ;)

Ja diràs,

Sisco Garcia

to eltermometretic
Hola de nou,

Se m'havia oblidat comentar que no he pogut fer ús de la webcam, heu pogut fer-la servir amb linkat.

Gràcies d'avançada,

Missatge de Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 9:37:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Bonee Sisco,

Per fer servir la webcam, cal instal.lar l'extension pack i habilitar l'usb 2.0/3.0.

L'extension pack no s'ha instal.lat pel llicenciament que te.

:)

El dt., 15 de des. 2020, 11:18, Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> va escriure:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Hola de nou,

En relacio al navegado i el consum de ram. S'ha de comportar com qualsevol altra ubuntu 20.04. Ara be, la maqueta incorpora el ClamAV que monitoritza tot el directori /home de l'usuari. Aixi doncs, la màquina virtual te un consum addicional de memoria ram que no hi es en una altra instal.lacio estàndard d'Ubuntu.

I una altra cosa, teniu un VirtualBox que es una autentica navalla suissa per fer i desfer el que vulgueu (instal·lar el SO que vulgueu, etc)

;)

El dl., 14 de des. 2020, 22:49, Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> va escriure:
--
[...]

Sisco Garcia

to eltermometretic
Gràcies Joan, ho provaré

Missatge de Dr. Joan de Gràcia <jdeg...@gmail.com> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 14:06:

Sisco Garcia

to eltermometretic
Això del VirtualBox ja ho tinc present, espero poder instal·lar-hi un debian a veure què.

Gràcies per recordar-ho.

Missatge de Dr. Joan de Gràcia <jdeg...@gmail.com> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 14:14:

SANTIAGO VILCHES LATORRE

to eltermo...@googlegroups.com
Hola
Estic flipant amb el que esteu dient... Canviar disc dur... desinstal·lar windows...
a mi m'han dit que aquest ordinador no és meu i que`no el puc tocar i que si em poso de baixa l'he de tornar i el substitut amb la seva contrasenya atri el podrà utilitzar.
Pot ser us han dit una cosa diferent a vosaltres... em sorprèn.

Pel que fa a las 20.04 no l'estic utilitzant, estic amb la 18 que ha fet en Joan amb els perfils que utilitzem al nostre centre i, de moment funciona bé
Afectuosament
Santi

Missatge de Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 14:45:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Bones Santi,

Merci per la teva intervenció. La maquina porta de serie la 20.04 i podeu incorporar la maqueta virtual que vulgueu. Amb el VirtualBox teniu un magnific laboratori per experimentar sense modificar la base.

;)

El dt., 15 de des. 2020, 20:04, SANTIAGO VILCHES LATORRE <svil...@xtec.cat> va escriure:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
I si, tens rao, l'ordinador es del centre i esta en servei. Per aixo us comentava el tema del virtualbox. Treballeu-hi amb ell i remeneu tot el que vulgueu.

;)

El dt., 15 de des. 2020, 20:04, SANTIAGO VILCHES LATORRE <svil...@xtec.cat> va escriure:
Hola

Sisco Garcia

to eltermometretic
I si preguntem al centre si podem canviar el disc dur i ens donen permís?

Missatge de Dr. Joan de Gràcia <jdeg...@gmail.com> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 20:35:

Toni Serrano

to eltermo...@googlegroups.com
Alerta !!

si van mal dades el responsable final serà el coordinador...

Salut,

Toni

Missatge de Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 22:48:

Sisco Garcia

to eltermometretic

Missatge de Dr. Joan de Gràcia <jdeg...@gmail.com> del dia dt., 15 de des. 2020 a les 14:06:
Bonee Sisco,

Per fer servir la webcam, cal instal.lar l'extension pack i habilitar l'usb 2.0/3.0.

Per a poder instal·lar l'extension pack ens caldrà la contrasenya d'administrador del windows, oi?

Josep Maria

to eltermo...@googlegroups.com
Hola, el. Coordinador normalment esta com administrador, però em sembla que ja anem pro carregats, l'alternativa es escriure o trucar al SAU.

Salutacions,

Josep M

El dt., 15 de des. 2020, 22:52, Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> va escriure:

Sisco Garcia

to eltermometretic

Missatge de Josep Maria <josep...@gmail.com> del dia dc., 16 de des. 2020 a les 10:38:
Hola, el. Coordinador normalment esta com administrador, però em sembla que ja anem pro carregats, l'alternativa es escriure o trucar al SAU.

És clar, aquesta no és la solució perquè no es pot carregar els coordinadors d'aquesta manera.

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Nomes una cosa,

El tema dels permisos del coordinsdor/a digital es una solucio temporal fins que no es publiqui el portal InTune. La idea es que la instal·lació de programari es faci via portal.

Joan

El dc., 16 de des. 2020, 11:21, Sisco Garcia <fgar...@xtec.cat> va escriure:

Josep Maria

to eltermo...@googlegroups.com
Hola,

Si intune, però qui gestiona aquest portal?

El de sempre el coordinador, jajjaj

Josep M

El dc., 16 de des. 2020, 14:21, Dr. Joan de Gràcia <jdeg...@gmail.com> va escriure:

Victor Curco

to eltermo...@googlegroups.com
Hola, bon dia a tothom
Fa molt temps que no participo en aquest foro però us segueixo de sempre i s'aprèn molt, la qual cosa aprofito per agrair-vos. Aquest curs, a més de les funcions de cap d'estudis he de fer també de gestor digital (m'he enterat que ja no som coordinadors d'informàtica).

Fa com a dues setmanes he demanat al SAU que m'instal·li tres programes a l'ordinador del centre i encara estic esperant (L'antic Interactive Physics, Tracker i Anaconda, tots lliures o amb llicència).

En les darreres intervencions m'ha semblat entendre que els coordinadors hem de disposar de la contrasenya d'administrador del Windorws (fins que Intune funcioni)? Si és així hem podeu dir a qui he d'acudir? Potser el referent digital del CRP? O potser Manel Soengas pel Maresme-Vallès Oriental?

Moltes gràcies

Missatge de Josep Maria <josep...@gmail.com> del dia dc., 16 de des. 2020 a les 14:39:

--
Víctor Curcó Murillo
Professor de Física i Química

SANTIAGO VILCHES LATORRE

to eltermo...@googlegroups.com
Hola Victor
Si jo entro a qualsevol ordinador Lenovo dels que han enviat per a profes amb la meva contrasenya astri tinc drets d'administrador per instal·lar coses al windows. Entenc que si tu ets el coordinador d'informàtica (o com es digui ara) podràs instal·lar coses entrant a la màquina amb la teva contrasenya atri
Per altra banda a la virtualització pots fer el que vulguis amb usuari linkat contrasenya linkat. Crec recordar que l'interactive phisics era un programa propietari del windows del que teniem llicència que per instal·lar-lo calia saber una paraula d'un llibre, no sé si es pot instal·lar sobre linkat, suposo que sí amb wine. També pots buscar alternatives:

Afectuosament
Santi

Missatge de Victor Curco <victor...@gmail.com> del dia dj., 17 de des. 2020 a les 8:56:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Hola Víctor,

Si ets coordinador digital, amb el teu usuari xtec pots entrar a la máquina i instal.lar aquests programes. Comprova que sigui aixi. En cas que no puguis instal.lar, llavors si que caldria que et posessis en contacte amb el teu gestor TIC ja que aquest problema s'hauria de resoldre.

Qualsevol dubte o problema feu-lo saber.

Gràcies

Joan

El dj., 17 de des. 2020, 8:56, Victor Curco <victor...@gmail.com> va escriure:

Victor Curco

to eltermo...@googlegroups.com
Hola Santi. Sí, encara utilitzem l'IP de fa 20 anys amb llicència corporativa del DE i paraula clau aleatòria del manual !.
Moltes gràcies, acabo de comprovar-ho i ara sí que puc fer instal·lacions jo.

Missatge de SANTIAGO VILCHES LATORRE <svil...@xtec.cat> del dia dj., 17 de des. 2020 a les 12:14:

SANTIAGO VILCHES LATORRE

to eltermo...@googlegroups.com
Bon dia
M'agradaria posar la linkat 20.04 en un acer117. Tenim alguna imatge clonecilla de la virtualització en algun  algun lloc?. Si es que no, sabeu com puc fer-la a partir de la imatge .ova?.
Pot ser es pot fer amb una altra aplicaciò... ?

He intentat provar-la virtualitzada però com que el acer té 4 ram no rutlla.
Gràcies

El dj., 17 de des. 2020, 13:18, Victor Curco <victor...@gmail.com> va escriure:

Josep Maria

to eltermo...@googlegroups.com
Hola,

suposo que ho has de fer, muntar la imatge en un virtualbox, i extreure-la amb un clonezilla des de virtualbox, per SSh o usb, no?

Despres la restaures al portàtil.

No sé si m'he explicat gaire bé, ja diràs...

Josep M

Missatge de SANTIAGO VILCHES LATORRE <svil...@xtec.cat> del dia dv., 18 de des. 2020 a les 13:09:

Dr. Joan de Gràcia

to eltermo...@googlegroups.com
Hola Santi,

Instala una Ubuntu 20.04 i us compartiré el procés de Linkatitzacio.

;)

Joan

El dv., 18 de des. 2020, 13:09, SANTIAGO VILCHES LATORRE <svil...@xtec.cat> va escriure: