Waar is Dwingeloo 1 in LAB?

Tammo Jan Dijkema

to camras-forum
Hoi allen,

Misschien kan iemand me hiermee helpen. Het lijkt me leuk om ooit Dwingeloo 1 weer waar te nemen met de Dwingeloo telescoop. Daartoe dacht ik eerst maar eens te kijken wat ik kon verwachten. In het oorspronkelijke artikel ( https://www.nature.com/articles/372077a0 ) staat een HI-plaatje, waar je features van Dwingeloo 1 ziet van ca 10 tot 210 km/s. Ik had gehoopt deze features in de LAB survey ook te zien, hoewel ik besef dat LAB veel minder diep is / minder lang geïntegreerd heeft.

Ik heb met in LAB geneusd, en plaatjes gemaakt van de pointings rondom rond Dwingeloo 1 (Dwingeloo 1 in het midden, de offsets in pointing zijn in galactische longitude en latitude). De ruis is nogal hoog, maar ik zie geen enkele indicatie van een feature dat tot 0.1K gaat. Wat mis ik? Was de systeemtemperatuur ten tijde van LAB misschien anders dan van DOGS (de survey waarin Dwingeloo 1 gemeten werd)?

Om te laten zien dat mijn code om LAB te plotten niet helemaal gek is, heb ik hetzelfde plaatje gemaakt rondom Cassiopeia A, en daar zie je duidelijk de absorptielijnen.

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan

dwingeloo1.png
dwl1.pdf
CasA.pdf

Michiel Klaassen

to camras-forum
Hallo Tammo Jan,
Ik heb ook gekeken, maar inderdaad geen absorptie lijnen gevonden.
Hierbij mijn plaatje van de CasA richting; je ziet wel dat de lijnen verdwijnen als je een grotere bundelbreedte neemt.
Ook heb ik gemerkt dat er een verschil is als ik de 'lab' of de labh' data base gebruik; de Hanning/Hamming verzacht ook eea.
Mijn advies is om Peter Kalberla te mailen; heb ik ook diverse keren gedaan.
groeten
Michiel

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'Camras-forum' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar camras-forum...@googlegroups.com.

Tammo Jan Dijkema

to camras-forum
Hoi Michel en Harm,

Dank voor jullie reacties (de reactie van Harm hierbij ook nog naar 't forum).

Als het niet lukt neem ik zeker contact op met Peter Kalberla. Misschien ga ik eerst nog even kijken of ik de HI-emissie (ik verwacht geen absorbtie) van Dwingeloo 1 in HI4PI kan vinden, die gaat iets dieper dan LAB. Als dat lukt, kan ik daarna gaan waarnemen met de telescoop.

Tammo Jan

> Op 31 aug. 2021, om 09:43 heeft Harm Munk <harm...@camras.nl> het volgende geschreven:
>
> Dag Tammo Jan,
>
> Ik mag kennelijk niet publiceren in het CAMRAS forum, dus stuur ik je de email maar direct door.
>
> Met vriendelijke groet,
> Harm Munk
>
> www.camras.nl

Tammo Jan Dijkema

to camras-forum
Hoi allen,

Ik ben toch even op zoek gegaan in HI4PI, en daar is Dwingeloo 1 prachtig in beeld. Zie notebook op

Dit biedt wel genoeg aanknopingspunten om het experiment met de Dwingeloo telescoop aan te gaan. Om lang te integreren moeten we nog wel even de V_LSR-correctie aanzetten, maar dat kan wel lukken.

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan

Tammo Jan Dijkema

to camras-forum
Laatste update voordat we echt aan 't meten slaan. Dwingeloo 2 zit volgens mij ook zichtbaar in HI4PI. Maar die is weer grofweg drie keer zwakker dan Dwingeloo 1, dus om die ook nog met Dwingeloo te meten wordt een echte uitdaging. Zou wel stoer zijn, want bij mijn weten is Dwingeloo 2 nog nooit met Dwingeloo waargenomen :)

Code op is bijgewerkt met Dwingeloo 2.

Tammo Jan

Op 31 aug. 2021, om 12:47 heeft Tammo Jan Dijkema <T.J.D...@gmail.com> het volgende geschreven:

https://gitlab.camras.nl/dijkema/lab/-/blob/master/hi4pi_dwingeloo1.ipynb

[...]

<PastedGraphic-1.tiff>
<PastedGraphic-2.tiff>

Michiel Klaassen

to camras-forum
Hallo Tammo Jan,
Wow dat ziet er prima uit.
Ik heb jouw ipynb voor mezelf ook overgezet naar python 3.7.
Maar hoe wist je dat het in SIN_E07.fits zou kunnen zitten.

Wellicht zijn er ook meer details te zien voor de HVC's; onder andere die welke door Job zijn gemeten.

Groeten
Michiel

Ps; Harm Munk is al een lange tijd lid van het forum; alleen denk ik dat hij niet het oorspronkelijk door hem opgegeven email adres heeft gebruikt; ik heb hem een mail gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen.

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Camras-forum' van Google Groepen.

Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar camras-forum...@googlegroups.com.

Tammo Jan Dijkema

to camras-forum
Hoi Michel,

Ongetwijfeld staan die HVC's er ook in.

Leuk dat je met de python aan de slag gaat. Ik heb een lichte voorkeur voor notebooks omdat de output dan dicht bij de code staat. En een notebook servertje starten is vrij simpel: 'pip install notebook' en daarna 'jupyter notebook'. Maar inderdaad kun je ook gewoon de python-code copy-pasten naar een script (dat kan automatisch met het tooltje nbconvert).

Om te zien welke pointing in welk HI4PI bestand zitten moet je even door wat documentatie worstelen:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/ftp/J/A+A/594/A116/

Je kunt een heel groot full-sky bestand downloaden (33GB), maar dat werd mij te gortig. In het volgende bestand staat een inhoudsopgave van de CUBES-directory:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/ftp/J/A+A/594/A116/cubes_gal.dat
(_gal staat voor galactische coördinaten).
Ik heb de versie met SIN-projectie genomen omdat ik die vaag ken. Astropy's WCS is ook slim genoeg om ook met de andere projecties overweg te kunnen.

Je kunt met SAO DS9 de fits-bestanden openen, die toont dan de coördinaten, en je kunt met een slider door de kubus heen. Of dus via python neuzen.

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan

> [...]
>
> Code op is bijgewerkt met Dwingeloo 2.
>
> Tammo Jan
>

> <Dwingeloo2_HI4pi_image.png><Dwingeloo2_HI4pi_spectrum.png>

Harm Munk

to camras...@googlegroups.com

Dag Allemaal,

Nog maar eens geprobeerd te mailen naar de mailinglist. Nu vanaf het goede email adres.

Eerste opmerking: in het derde plaatje, het spectrum, staat bij de horizontale as: m/s. Dat is vast: km/s.

Dan: Dwl-1 en -2. Als ik het plaatje goed bekijk, dan zitten die twee ongeveer .5 graden (ietsje minder) uit elkaar. Het oplossend vermogen van de DT is ongeveer .5 graden. Da's dus op het randje. Ik ben benieuwd of die twee te scheiden zijn. laten we dat maar eens proberen.

Met vriendelijke groet,
                       Harm Munk