Update 6.06 Fritzbox 7390

Erik

Er is een nieuwe update voor de 7390.
Updaten ging hier zonder problemen.
Ik zie nu nog geen verschil met 6.03(ik heb glasvezel)

Erik

New with FRITZ!OS 6.06:
-DSL: fixes a problem, that could cause certain line cards to crash
when changing settings in the FRITZ!Box
-DSL: fixes a problem with bandplan 997
-system: general stability improved

Sylvester

Erik schreef op 20-04-14 18:19:
So te lezen heeft de update vooral betrekking op DSL dus zal je er op
glasvezel weinig van merken als je al geen problemen had met de
stabiliteit van het modem.

Erik

Inmiddels weer terug naar 6.03
Ik had vreemde verbindings problemen.
Het leek net of servers traag of niet reageerdeen.

Erik

hcernl

Op maandag 21 april 2014 09:36:24 UTC+2 schreef Erik:
Vanmorgen 6.06 via automatische update geïnstalleerd; daarna diverse sites onbereikbaar; ook downloaden bestanden van dl.xs4all lukte niet meer.Twee maal FB herstart; hielp niets; Na terugplaatsen van 6.03 werkte alles weer normaal. (glasvezel)

Luuk

Ik heb een vinkje staan bij:
"The "New FRITZ!OS" push service sends an e-mail to notify you whenever
a new FRITZ!OS is available for your FRITZ!Box."

Maar ik kreeg het mailtje pas toen ik ging kijken waarom ik het mailtje
nog niet had gehad, en uit bovenstaand bericht blijkt er wel een update
te zijn........

--
For information about the new features included in the new FRITZ!OS, go to:
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7390/firmware/english/info.txt

Maarten Carels

Erik <n...@email.invalid> wrote:

> Inmiddels weer terug naar 6.03
> Ik had vreemde verbindings problemen.
> Het leek net of servers traag of niet reageerdeen.

Zo te zien zit je op glas.
Ik heb net op een testlijn een 7390 voorzien van 06.06, en ik zie geen
problemen.
Wat zag je precies aan gedrag?
Kan je voor mij (mag per email, adres in de From header werkt):
* Wat voor OS gebruik je (Mac, Linux, Windows)
* Krijgt je PC wel goed een ip adres, en ook IPv6?
* Werkt DNS goed? Kan je (command line) DNS queries doen?
* Support file gemaakt? (http://fritz.box/support.lua, 'Generate Support
Data'
Kan het zijn dat je ipv6 ergens niet goed geconfigureerd is? Ik krijg
van jouw modem geen ipv6 pings terug, en dat zou wel moeten.

Hopelijk kunnen we op die manier voldoende boven water krijgen waar het
probleem zit, en kunnen we AVM helpen met het oplossen.

--maarten

Jan Houtsma

Luuk schreef:

> [...]
>
> Maar ik kreeg het mailtje pas toen ik ging kijken waarom ik het mailtje
> nog niet had gehad, en uit bovenstaand bericht blijkt er wel een update

Dat had ik ook.... Hij zend dus inderdaad keurig een e-mail zodra hij
door heeft dat er een nieuwe OS versie beschikbaar is. Alleen moet je
handmatig checken blijkbaar. Erg nutteloos dan dus. Als hij dan ook zelf
automatisch zou checken...? ;-)

In ieder geval werk deze nieuwe 6.06 versie hier uitstekend! Ook icm
glasvezel (telefonie + wired en wireless internet).

Grz, Jan

Jan Houtsma

Luuk schreef:

> [...]
>
> Maar ik kreeg het mailtje pas toen ik ging kijken waarom ik het mailtje
> nog niet had gehad, en uit bovenstaand bericht blijkt er wel een update

Dat had ik ook.... Hij zendt dus inderdaad keurig een mail zodra hij
door heeft dat er een nieuwe OS versie beschikbaar is. Alleen moet je
dat handmatig checken blijkbaar. Erg nutteloos dus dan... ;-)

In ieder geval werk deze nieuwe versie hier uitstekend! Ook icm

Jan Houtsma

Luuk schreef:

> [...]
>
> Maar ik kreeg het mailtje pas toen ik ging kijken waarom ik het mailtje
> nog niet had gehad, en uit bovenstaand bericht blijkt er wel een update

Dirk T. Verbeek

op 22-04-14 17:50 schreef Jan Houtsma:
Maar er zit een behoorlijke echo op je lijn!

Erik

On Mon, 21 Apr 2014 16:10:53 +0200, Luuk <lu...@invalid.lan> wrote:

> [...]
>
>Maar ik kreeg het mailtje pas toen ik ging kijken waarom ik het mailtje
>nog niet had gehad, en uit bovenstaand bericht blijkt er wel een update

Kreeg het mailtje wel, zonder met de hand te triggeren.
Timing is een beetje traag, kwam 's morgens vroeg.
Je zou verwachten dat het met de rest mee komt om 0:00; Maar dat is
niet zo.

Kan me ook wel voorstellen dat je niet alle modems tegelijk om 0:00
laat checken of er een update is.

Erik

Jan Houtsma

Op woensdag 23 april 2014 03:57:38 UTC+2 schreef Dirk T.:

> Maar er zit een behoorlijke echo op je lijn!

Tja, blijkbaar werkt het cancelen van een news item niet correct. Ik was wat aan het testen met het afzend adres voor news in Postbox (Thunderbird). Ondanks het feit dat hij aan gaf dat het bericht gecanceld was staat hij toch nog in de lijst.

Excuus. Gr, Jan

Klaas From

Op zondag 20 april 2014 18:19:21 UTC+2 schreef Erik:
Fritzbox 7390 zaterdag update naar 6.06
Heb hier problemen met websites zoals google.nl en facebook en wellicht ook andere. Werken een stuk trager dan voorheen, lijkt alsof er een filter actief is. Resultaten en vernieuwen duurt seconden (soms 30 sec.) langer. Getest op 3 Win7 machines waarvan 1 zonder F-secure. Alle vertonen hetzelfde beeld.
Modem 1 min. power reset - geen effect
Browser caches legen - geen effect
Hoe kan ik downgraden naar 6.03 en waar kan deze gedownload worden?
Hoop dat xs4all zich bewust is van deze update.

Klaas From

Op donderdag 24 april 2014 10:32:49 UTC+2 schreef Klaas From:
Uiteraard ook ipconfig gereleased en renewed!

Miquel van Smoorenburg

In article <3f278dcf-e7ca-4b6c...@googlegroups.com>,
Klaas From <kl...@home.fromnet.nl> wrote:
> [...]
>Hoe kan ik downgraden naar 6.03 en waar kan deze gedownload worden?
>Hoop dat xs4all zich bewust is van deze update.

Ik heb van de helpdesk signalen gehoord dat de 6.06 update
voor ADSL/VDSL een verbetering is, maar met glasvezel op
de 7390 kan het de problemen opleveren die jij ervaart.
Echter, lang niet bij iedereen. En ook niet op de interne
testlijnen bij XS4ALL natuurlijk :(

Je kan het beste even met de helpdesk contact opnemen. Die
kunnen je wel helpen downgraden. Als je wilt, biedt dan aan
wat traces te maken _voordat_ je downgrade (de helpdesk
kan je vertellen wat je moet doen). Dat helpt AVM bij het
onderzoek naar dit probleem.

Mike.

Timo

En de supportfile, maar daar zal de helpdesk je als het goed is ook om
vragen.

--

Timo

Erik

On 24 Apr 2014 08:50:17 GMT, "Miquel van Smoorenburg"
Mike,

Ik zat er ook al over te denken wat het verschil maakt.
Hier glas 50/50 met TV
2x voip 2x antwoordapp.
En ik heb nog zo'n oude 100Mb NTU

Erik

Dirk T. Verbeek

op 23-04-14 14:58 schreef Jan Houtsma:
Vrijwel geen enkele newsserver honoreert een cancel, het ligt niet aan
je programma.

Ger van der Kamp

Op Thu, 24 Apr 2014 08:50:17 +0000, schreef Miquel van Smoorenburg:
> [...]
> _voordat_ je downgrade (de helpdesk kan je vertellen wat je moet doen).
> Dat helpt AVM bij het onderzoek naar dit probleem.

Ik heb sinds de upgrade op 6.06 ook problemen. Heb net als Erik ook
50/50 over glasvezel met een 100Mb NTU. Morgen maar eens bellen
met de helpdesk.

Ger van der Kamp

Floor

to Erik
Erik:

> Er is een nieuwe update voor de 7390.
> Updaten ging hier zonder problemen.
> Ik zie nu nog geen verschil met 6.03(ik heb glasvezel)

F!B 6.0.6:

- Security: removes possibility for unauthorized access to FRITZ!Box.
Please check for important information here: http://www.avm.de/en/Sicherheit

New with FRITZ!OS 6:
- Wireless LAN Guest Access new as "private hotspot"
- Ready for vectoring
- Parental control with shared budget for multiple devices
- Omproved and expanded push services with automatic email notifications
- New MyFRITZ! access to answering machine, Smart Home and FRITZ!NAS for
mobile devices
- Smart Home functionality now even more convenient and with more
information
- FRITZ!Fon with media player and much more
- Easier VPN setup, optimized for iOS tablets and smartphones

--
Floor

'It is a miracle that curiosity survives formal education'

Floor

Erik:

> New with FRITZ!OS 6.06:
> -DSL: fixes a problem, that could cause certain line cards to crash
> [...]

Vreemd; ik kreeg dit te zien:

Klaas From

Contact gehad met xs4all desk, traces gemaakt en opgestuurd. Meerdere meldingen hebben ze ontvangen.
Heb downgrade naar 6.03 uitgevoerd, reset to factory settings. Lijkt weer normaal te werken.
Heb 100/100 glas.

Luuk

On 27-4-2014 09:53, Floor wrote:
> [...]
>
> - Security: removes possibility for unauthorized access to FRITZ!Box.
> Please check for important information here:

Je hebt 1 regel teveel geknipt:
New with FRITZ!OS 6.03:
-Security: removes possibility for unauthorized access to FRITZ!Box.

of beter had je de link naar het hele artikel kunnen meesturen;
http://www.avm.de/de/Download/Info/index.php?url=http%3A%2F%2Fdownload.avm.de%2Ffritz.box%2Ffritzbox.fon_wlan_7390%2Ffirmware%2Fenglish%2Finfo.txt&title=FRITZ%21Box+7390

of de korte versie (van de link):
http://goo.gl/Gi4106

baka...@gmail.com

Heb vergelijkbare problemen met websites die niet of traag reageren, voornamelijk websites die een query moeten uitvoeren. (zoals zoek opdrachten op google sites en page loads op facebook)

Ik krijg wat betere reacties als ik de Open DNS servers van google gebruik. Maar het is dan nog steeds niet ideaal.

Opmerkelijk genoeg heb ik hier alleen op de pc last van, tablet en telefoon doen het verder prima.

Dirk T. Verbeek

op 27-04-14 15:26 schreef baka...@gmail.com:
> [...]
>
> Opmerkelijk genoeg heb ik hier alleen op de pc last van, tablet en telefoon doen het verder prima.

Die PC draaid iets van Microsoft?
En die tablet en telefoon, Appel, Android of Blackberry?

bert

het lijkt bij mij eerder een kwestie van, dat draadloos versus bedraad.

b.v. een zoek opdracht vanaf een bedraad systeem (windows 7, linux) in
www.google.nl gaat zeer moeizaam.
Schakel ik over op draadloos, op dezelfde laptop, dan gaat het probleemloos.
(7390, os6.06 op glas)
Ook mijn chromebook (draadloos) heeft geen enkel probleem.

Bert

Jan Houtsma

bert schreef:
Ik draai 6.06 (glas 100/100) inmiddels een week en het is allemaal
razendsnel op windows 8.1. Allemaal met wifi. Net even als test een LAN
kabel aangesloten (ik werk altijd draadloos), en inderdaad, een
zoekopdracht in www.google.nl is niet vooruit te branden.

Het lijkt dus inderdaad alleen aan de LAN verbinding te liggen. Wifi is OK!

Gr, Jan

Grtz, Jan

A. Dumas

Jan Houtsma wrote:

> [...]
> zoekopdracht in www.google.nl is niet vooruit te branden.
>
> Het lijkt dus inderdaad alleen aan de LAN verbinding te liggen. Wifi is OK!

Misschien IPv6-gerelateerd? (dat het uitstaat op wifi)

Dirk T. Verbeek

op 27-04-14 22:33 schreef Jan Houtsma:
Kijk eens aan, met wat doorvragen komen we een heel eind :)

Pasq

On 2014-04-28, A. Dumas <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:

> Misschien IPv6-gerelateerd? (dat het uitstaat op wifi)

Hoe heb je de snelheid en duplex ingesteld van je netwerkkaart?
De meeste apparaten werken alleen goed als je de instelling op
automatisch hebt staan...
Als je de snelheid/duplex vast insteld op je netwerkkaart kunnen er
hele vreemde dingen gebeuren..
Het meest voorkomende is dat je een duplex mismatch krijgt,
en dat merk je absoluut in je snelheid...

Pasq

bert

bij mij staat ipv6 ook aan via wifi (volgens 4to6 in firefox en alle
andere plaatsen die ik kan controleren)

Bert

Bas Bas

"A. Dumas" <alex...@dumas.fr.invalid> scheef in
klein testje: met IPv6 AAN is het stroop met IPv6 UIT loopt alles
vlot binnen.
Ik laat het hier privé maar even uit. Dat scheelt ergernis buiten
kantoortijd.

2x Bas

bert

ik heb op geen van mijn pc's ooit iets handmatig ingesteld voor de
netwerkkaart. Het verschil is bij mij 6.06 versus 6.03.
Ik werk met linux, windows 7 en windows 8.1.
Ik heb wel een switch aangesloten op de lan2 van de 7390, van daaruit
worden alle pc's aangesloten.
Lan3 gebruik ik niet, lan4 is voor TV en lan1 is voor WAN.

Als ik mijn laptop op lan3 aansluit, dan blijft het probleem bestaan.
Met het switchen tussen wireless en lan schakelt het probleem mee.

Bert

Ger van der Kamp

Op Mon, 28 Apr 2014 15:27:45 +0000, schreef Bas Bas:

> "A. Dumas" <alex...@dumas.fr.invalid> scheef in
>
> klein testje: met IPv6 AAN is het stroop met IPv6 UIT loopt alles vlot
> binnen.

Dat was dan vast ook bij mij het probleem. Heb al heel wat jaren IPv6
enabled. Geen wonder dat ik met bijvoorbeeld Facebook problemen had. Ben
overigens weer terug op 6.03 wat zonder problemen loopt. Mogen ze bij AVM
nog lekker wat gaan spelen met de firmware.

See Ya...
Ger

Miquel van Smoorenburg

In article <535ea001$0$25035$e4fe...@dreader37.news.xs4all.nl>,
Dankzij de input uit de nieuwsgroep hier en wat mail direct naar
mij hebben we kunnen pinpointen waar het probleem ligt:

- 7390
- FritzOS 6.06
- PPPoE over LAN1
- wired connection via LAN2/3/4
- IPv6

Deze exacte combinatie gaat fout. En op het moment dat ik dat
gisteren in ons lab kon reproduceren bleek ook een AVM techneut in
het pand aanwezig te zijn dus die hebben we meteen ernaast gezet! :)

Nu is het wachten op een bugfix van AVM. Tot die tijd is het niet
aanbevolen te upgraden naar 6.06, de updates die daar inzitten zijn
toch niet wereldschokkend en niet interessant voor niet-DSL.

Mike.

Timo

On 2014-04-29, Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> [...]
> aanbevolen te upgraden naar 6.06, de updates die daar inzitten zijn
> toch niet wereldschokkend en niet interessant voor niet-DSL.

En als je 6.06 al op een 7390 hebt geinstalleerd, en je wil nu downgraden,
dan vind je 6.03 hier:

ftp://service.avm.de/Downgrade/FRITZ!Box_7390/english/7390_6.03/FRITZ.Box_7390.en-de-es-it-fr.84.06.03.image

--

Timo

Klaas From

Op dinsdag 29 april 2014 09:19:12 UTC+2 schreef Miquel van Smoorenburg:
Guidion wil nu een afspraak maken voor NTU wissel. Waarom de NTU?

Miquel van Smoorenburg

In article <4697d2d4-aa68-4631...@googlegroups.com>,
Klaas From <kl...@home.fromnet.nl> wrote:

>Guidion wil nu een afspraak maken voor NTU wissel. Waarom de NTU?

Ik mis wat context, of je post dit in een verkeerd draadje. Waar
heb je het over ?

Mike.

Jan Pieter

Men (guidion) denkt blijkbaar dat het probleem door de MTU komt.

Timo

Wat een onzin. Als jij het probleem hebt dat sommige sites, zoals bv google
en facebook traag laden sinds je je 7390 hebt geupgrade naar 06.06, dan is
er maar een oplossing, en dat is downgraden naar 06.03.

Daarbij gaat een NTU of FTU vervanging niet helpen.

--

Timo

Miquel van Smoorenburg

In article <ljuka2$glb$3...@news.albasani.net>,
Zoals Timo al zei, onzin, maar is dit een typo of worden op dit
moment "MTU" en "NTU" door elkaar gebruikt? Dat lijkt me helemaal
onzin, "het lijkt op een MTU probleem laten we de NTU vervangen".

Mike.

MM

Miquel van Smoorenburg schreef op 2-5-2014 9:55:
Het is een typo en zoals ik verschillende reacties lees is dat dat het
onzinnig zou zijn als Guidion de NTU zou vervangen omdat hier dat
specifieke probleem niet zit.

Het probleem is geproduceerd en ook bekend bij AVM dus het is wachten op
een nieuwe versie van de firmware die ook helemaal goed werkt met een
glasvezel verbinding van Xs4all.

Marcel

Timo

On 2014-04-24, Klaas From <kl...@home.fromnet.nl> wrote:

> Uiteraard ook ipconfig gereleased en renewed!

Er is inmiddels een nieuwe firmware beschikbaar voor de FB7390 die
bovenstaand probleem met ipv6 op FTTH zou moeten fixen. In onze
testopstelling doet het probleem zich nu inderdaad niet meer voor.

Zouden de mensen die dit probleem met 06.06 hadden kunnen testen of dat bij
hun ook het geval is? De nieuwe firmware staat hier:

http://hardware.home.xs4all.nl/FRITZ.Box_Fon_WLAN_7390.AnnexB.en-de-es-it-fr.84.06.07.image

--

Timo

Luuk

Misschien wil ik wel testen, maar alleen als je me van te voren verteld
hoe ik terug kan naar 06.03

;)

Jan Houtsma

Werkt goed hier. Geen problemen meer gezien tot nu toe.

Gr, jan

Timo

bert

zojuist geinstaleerd, tot nu toe werkt alles zoals zou moeten.

Bert

Luuk

OK, geinstalleerd

Klaas From

Op dinsdag 10 juni 2014 17:59:12 UTC+2 schreef Timo:
Ik zal later testen, ik neem aan dat deze nieuwe firmware bedoelt is voor glas waarmee ik de problemen ondervond?

Timo

On 2014-06-12, Klaas From <kl...@home.fromnet.nl> wrote:

> Ik zal later testen, ik neem aan dat deze nieuwe firmware bedoelt is voor glas waarmee ik de problemen ondervond?

Correct.

--

Timo

timvan...@gmail.com

Wat zit er in die .7 update? Zit daar nu eindelijk in dat je meerdere VLAN's op 1 poort kan hebben? (zoals de experiabox).

M.a.w. dat je een switch aan poort 4 kan hangen, en daar zowel een tv als een computer aan kan hangen, daar ben ik naar op zoek.

MM

timvan...@gmail.com schreef op 12-6-2014 20:54:
> [...]
>
> M.a.w. dat je een switch aan poort 4 kan hangen, en daar zowel een tv als een computer aan kan hangen, daar ben ik naar op zoek.

Dacht het niet. Zo te zien is dit een specifieke versie voor Xs4all
klanten met glasvezel. De patch zal zeker meegenomen worden in een
volgende algemene versie van AVM.

Benno

> [...]
>
> M.a.w. dat je een switch aan poort 4 kan hangen, en daar zowel een tv als een computer aan kan hangen, daar ben ik naar op zoek.

Je kan dan net zo goed 2 kabeltjes naar de switch trekken.
Of 1 kabel in 2 x 4 aders opsplitsen als je problemen met bekabeling hebt.

Geef je ze op de switch ieder hun eigen VLAN en kan je alles zelf
instellen zoals je wilt.
Zo heb ik het hier vanaf het begin al draaien, werkt perfect.

Benno

bengh...@gmail.com

Ik had ook problemen met de FB7390 i.c.m. 06.06 en ipv6 op FTTH.

Zojuist geupdate naar 06.07 (vanaf 06.03) en de problemen van 06.06 zie ik nu niet meer terug: 06.07 ziet er goed uit.

Ben

Rob

Nadeel is dat je dan bij de Fritz ook een (vlan capable) switch moet
hebben. Mensen die de Fritz in de meterkast hebben en een switch in
de woonkamer die zullen het op prijs stellen als het TV netwerk tagged
kan worden aangeboden want dan hoef je maar 1 kabel te trekken en niet
te rommelen.

Rob

Nog handiger zou het trouwens zijn geweest om die Motorola ontvanger
ook tagged te laten werken, dan was dat hele geneuzel over "u moet de
TV aansluiten op poortje 4" niet nodig geweest, konden de mensen er
gewoon een switchje van de locale computerboer tussen hangen, kon je
zowel TV als netwerk over dezelfde devolo sturen, enz enz enz.

Gewoon alle Fritz poorten untagged internet en tagged TV netwerk.
Maar ja dat is te makkelijk natuurlijk. Dan is het plug-and-play.

Benno

Rob schreef op 13-6-2014 9:09:

> [...]
> de woonkamer die zullen het op prijs stellen als het TV netwerk tagged
> kan worden aangeboden want dan hoef je maar 1 kabel te trekken en niet

Dan splits je de kabel in 2 maal 4 aders.
Je hebt niet meer dan 100Mbit uit de Fritz dus het kan ook met 4 draadjes.

Zo heb ik hier de 'moeilijke' plekken gedaan waar ik maar 1 kabel door
de pvc pijp getrokken kreeg zonder hem in stukken te trekken.
(1-2) en (3-6)

Benno

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnlplaip...@xs8.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
> [...]
>
>Gewoon alle Fritz poorten untagged internet en tagged TV netwerk.
>Maar ja dat is te makkelijk natuurlijk. Dan is het plug-and-play.

Behalve voor de mensen die er een domme switch tussen hebben
die ethernet packets > 1518 bytes niet doorlaat. Dan komen je
tagged packets niet meer door. Werkt het nog niet.

Mike.

Miquel van Smoorenburg

In article <c4061cdb-b891-4928...@googlegroups.com>,
<timvan...@gmail.com> wrote:
>Wat zit er in die .7 update? Zit daar nu eindelijk in dat je meerdere
>VLAN's op 1 poort kan hebben? (zoals de experiabox).

Nee, nog niet. Er wordt wel intern getest met betacode die dat kan,
dus dit komt er wel aan. Ik ben daar niet rechstreeks bij
betrokken, ik weet niks voor datums. Over een maand of na de
zomer, geen idee.

Mike.

Rob

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
Dat zal wel meevallen met die PPPoE troep aan de andere kant van de router!

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnlplmfi...@xs8.xs4all.nl>,
>Dat zal wel meevallen met die PPPoE troep aan de andere kant van de router!

TV gaat niet over "het internet" en ook niet over PPPoE. TV IP
packets kunnen 1500 bytes zijn.

Mike.

Rob

Nouja in ieder geval is dit "probleem" (ik weet niet of het nog een
probleem is tegenwoordig) wel simpel te voorkomen door 4 bytes kortere
packets te sturen. Dat kost vast minder dan het helpen van gebruikers
die de plugjes er verkeerd in gedaan hebben of die zelf oplossingen
bedenken om verbindingen te combineren, die dan niet blijken te werken.
Dit kun je zelfs lokaal in de router regelen als het moet.
(gewoon MTU van de VLAN interface op 1496 zetten in het template)

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnlplprc...@xs8.xs4all.nl>,
Als je de MTU van een router aan jouw kant omlaag zet naar 1496
voorkom je niet dat de andere kant je 1500 bytes packets gaat
sturen. Het is multicast he. Daarbij kan je niet naar iedereen
verschillende packets sturen.

Ik weet niet veel van multicast, maar ik neem aan dat men
daar normaal de packets inderdaad wel een stuk kleiner zal
houden dan 1500 om exact deze reden. Maar of dat op het ITV
platform ook gebeurt betwijfel ik omdat het geen openbaar
netwerk is - het is een gesloten netwerk waarvan je /weet/ dat
alles 1500 bytes aankan.

Mike.

Rob

Als iemand jouw router op de externe interface een packet van 1500
bytes stuurt en de next hop heeft een MTU van 1496 bytes dan gaat
de router het gewoon fragmenteren.

> [...]
> platform ook gebeurt betwijfel ik omdat het geen openbaar
> netwerk is - het is een gesloten netwerk waarvan je /weet/ dat

Iemand anders zei al dat de Experiabox het wel kan, dus ik denk dat
er al wel rekening mee gehouden is. Bovendien heb ik al jaren geen
switch meer gezien die hier niet mee kan omgaan, dus het is vast niet
echt een probleem. Als iemand er tegenaanloopt dan zal de winkelier
wel zeggen "deze switch is stuk meneer" en hem een nieuwe verkopen.
Ook goed voor het milieu, want die verbruikt vast minder stroom.

Sylvester

Benno schreef op 13-06-14 09:55:
Ooit geprobeerd en het werkt.

DHCP uit op de Fritzbox vaste IP adressen op de PC's.

LAN 1,2 of 3 -> Switch
LAN 4 TV -> Switch

En zowel TV als Internet zitten op die switch. DHCP van TV wijst een IP
adres toe aan de ontvangers. PC stel je gewoon op een vast IP adres in.

Niet optimaal maar kan soms een oplossing zijn.

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnlpm822...@xs8.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:

>Als iemand jouw router op de externe interface een packet van 1500
>bytes stuurt en de next hop heeft een MTU van 1496 bytes dan gaat
>de router het gewoon fragmenteren.

Het lijkt me dat je multicast nooit wilt fragmenteren. Ik krijg
er hoofdpijn van als ik er al aan denk.

>Iemand anders zei al dat de Experiabox het wel kan, dus ik denk dat
>er al wel rekening mee gehouden is.

Ik heb niemand dat zien zeggen. Wel dat de experiabox de TV
multicast op hetzelfde LAN kan zetten als Internet. Dat is
iets anders (het heet "routed mode" intern bij KPN) en de
Fritzbox kan dat in de toekomst ook.

Mike.

Benno

Sylvester schreef op 13-6-2014 18:30:

> [...]
> adres toe aan de ontvangers. PC stel je gewoon op een vast IP adres in.
>
> Niet optimaal maar kan soms een oplossing zijn.

Ik doelde eigenlijk op een managed switch met VLAN's
Dan hoef je die enkel goed in te stellen.

Benno

Timo

De 7360 kan dit in principe al, alleen zitten er nog wel een paar bugs in,
dus het is nog niet helemaal rijp voor productie. Binnenkort komt deze
functionaliteit ook beschikbaar op de 7390/7490.

--

Timo

timvan...@gmail.com

Ik heb hier een glasvezel abo (internet+tv) van XS4ALL, en dus de 7390. Door omstandigheden kan ik maar 1 kabel hebben naar een plek waar zowel tv als internet is. (devolo's werken niet goed).

Als ik dan zelf een 7360 zou aanschaffen, deze op het FTTH ITV profiel zou zetten, dan kan ik dus over deze ene kabel zowel tv als internet laten lopen? (uiteraard wel een switch erachter)

Benno

timvan...@gmail.com schreef op 17-6-2014 9:18:

> Ik heb hier een glasvezel abo (internet+tv) van XS4ALL, en dus de 7390. Door omstandigheden kan ik maar 1 kabel hebben naar een plek waar zowel tv als internet is. (devolo's werken niet goed).

Als dat een 8 aderige kabel is kan je hem opsplitsen in 2 x 4 aders en
dan kan je dus TV en Internet over 1 kabel laten lopen.

> Als ik dan zelf een 7360 zou aanschaffen, deze op het FTTH ITV profiel zou zetten, dan kan ik dus over deze ene kabel zowel tv als internet laten lopen? (uiteraard wel een switch erachter)

Volgens mij moet je dan wel een manged switch hebben, maar weet niet
zeker hoe ze het hebben opgezet.

Jerry

Ik zou nog heel even wachten...
"Work in progress."

Jerry

timvan...@gmail.com

Het is helaas geen netwerkkabel. Het is een coaxkabel (MoCa) systeem.

Bij de experiabox heb je ook geen managed switch nodig toch? Lijkt me vreemd als ze het bij xs4all weer anders doen dan bij KPN, of mis ik iets?

Erik

On 10 Jun 2014 15:59:12 GMT, Timo <ti...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Zouden de mensen die dit probleem met 06.06 hadden kunnen testen of dat bij
>hun ook het geval is? De nieuwe firmware staat hier:

Staat er nu 40h op.
Nog geen problemen ondervonden.

Erik

Sander

On 17-06-14 10:13, Jerry wrote:

> Ik zou nog heel even wachten...
> "Work in progress."

Wat ik wel apart vind Jerry, is dat de Engelse versienummers nu
voorlopen op de Duitse(*). Ik zou mijn 7390 bijna weer gaan terugbouwen.

(*) Met uitzondering van de lab-builds dan, maar stabiliteit is de
laatste tijd geen nieuwe feature van de lab-builds.

Sander

--
__mmmm_oo_mmmm__

Jerry

Ter afsluiting:
Deze fw is sinds afgelopen vrijdag ook beschikbaar via de interface van
FB'en met landinstelling 'Nederland'.

Jerry

timvan...@gmail.com

On Monday, 30 June 2014 16:59:33 UTC+2, Jerry wrote:
> On 10-06-14 17:59, Timo wrote:

Maar dit is niet de update zodat er meerdere VLAN's op 1 poort kunnen toch? Is er al meer duidelijkheid wanneer die uitkomt?

(m.a.w. dat je zowel een bekabelde tv als bekabelde PC op poortje 4 kan zetten)

Jerry

On 01-07-14 10:43, timvan...@gmail.com wrote:

> Maar dit is niet de update zodat er meerdere VLAN's op 1 poort kunnen toch? Is er al meer duidelijkheid wanneer die uitkomt?
>
> (m.a.w. dat je zowel een bekabelde tv als bekabelde PC op poortje 4 kan zetten)

Klopt, dat zit hier nog niet in.
Zoals Timo elders heeft aangegeven... Hier wordt nog aan gewerkt. We
hebben een bugje gevonden in de werking waarbij we nog niet zeker weten
of de oorzaak in het platform of in het modem zit.
Overigens is de functionaliteit ook nog niet formeel vrijgegeven op het
platform.
Work in progress dus..

Jerry

timvan...@gmail.com

Hoi Jerry, enig idee of schattingen waneer de update er zal zijn mbt meerdere vlan's op een poort? (dagen, weken of maanden) zit nu in een situatie bij een xs4all-klant waarbij dat erg gewenst is (cq moet), en een overstap wordt overwogen naar KPN omdat de experiabox het wel kan.

Benno

timvan...@gmail.com schreef op 9-7-2014 9:38:

> Hoi Jerry, enig idee of schattingen waneer de update er zal zijn mbt meerdere vlan's op een poort? (dagen, weken of maanden) zit nu in een situatie bij een xs4all-klant waarbij dat erg gewenst is (cq moet), en een overstap wordt overwogen naar KPN omdat de experiabox het wel kan.

Wat is er tegen om een simpele goedkope vlan cabeble switch te gebruiken.

http://tweakers.net/pricewatch/263447/netgear-prosafe-gs105e.html

Deze kost nog geen 30 euro en kan wel vlans aan (ik gebruik ze hier ook
om met 1 kabel alles te doen)

Enige nadeel is dat je hem vanuit Windows moet configureren.

Benno

timvan...@gmail.com

Hey Benno, hoe bedoel je dat? Kan zoiets?

Op welke poort van de 7390 moet ik die vlan switch dan hangen?

Grt Tim

Benno

timvan...@gmail.com schreef op 10-7-2014 14:20:

> Hey Benno, hoe bedoel je dat? Kan zoiets?
> Op welke poort van de 7390 moet ik die vlan switch dan hangen?
>
> Grt Tim

Swtich configureren met 2 verschillende vlan poorten en deze dan op de
modem op poort 1 en 4 aansluiten.
Ook nog een trunk poort configureren waar de kabel naar woonkamer /
kantoor / ... naartoe gaat.

Daar zo een zelfde switch neer zetten maar dan omgekeerd gebruiken.
Uiteraard wel dezelfde vlan nummers gebruiken anders werkt het niet.

Je hebt dus minimaal 2 van deze switches nodig.

Benno

timvan...@gmail.com

Als dit werkt, is dit in ieder een oplossing. Dank voor de tip!
(uiteraard is het mooier als xs4all de update snel uitrolt ism avm, ik heb dit namelijk nodig op 2 plekken waar 1 kabel heen gaat, dus dan zou ik meer dan 2 switches moeten hebben, en waarschijnlijk toch wat moeite met het instellen hiervan)

timvan...@gmail.com

Al enig zicht op wanneer een nieuwe update wordt uitgerold voor de 7390? Wacht nog met smart op de mogelijkheid om op een poort zowel tv als internet aan te sluiten (via een switch).

Ronald

On 5-8-2014 21:25, timvan...@gmail.com wrote:
> Al enig zicht op wanneer een nieuwe update wordt uitgerold voor de 7390? Wacht nog met smart op de mogelijkheid om op een poort zowel tv als internet aan te sluiten (via een switch).

Met de juiste switch kan dat nu toch al en heb je geen firmware update
nodig. Helaas zijn managed switches niet heel goedkoop.

Benno

Ronald schreef op 6-8-2014 8:30:
Valt wel mee hoor, heb hier 5 poort GB switch liggen van 29 euro met
vlan mogelijkheid.
Configureren kan echter enkel vanuit Windows, dat is het enige minpuntje.

Benno

dutchguy

Hier ben ik ook wel benieuwd naar (maar dan voor de 7490), ik wil het
liefst ook naar 2 plekken een verbinding leggen, maar dat kost me meteen
3 switches, toch zo'n kleine 100 euro.

Maarten Carels

Dat komt eraan, in een volgende firmware versie, het heet 'routed mode
for iTV'.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bridged setup (alle settop boxen
aan de laatste poort) vervalt.
Maakt het voor iedereen simpeler.
Nog geen termijn bekend alleen.

--maarten

dutchguy

Is er inmiddels al wat meer bekend over wanneer de routed mode komt?

Maarten Carels

dutchguy <nos...@xs4all.nl> wrote:

> Is er inmiddels al wat meer bekend over wanneer de routed mode komt?

Nee, in een volgende versie.

--maarten

dutchguy

Ik heb nu al van een paar klanten gehoord dat de routed mode werkt met
de nieuwste firmware 6.20. Kan dit kloppen? Ik heb zelf ook 6.20 (7490),
maar ik kan nog niet elke willekeurige poort gebruiken voor TV/Internet.

Erik Baas

dutchguy schreef op 19-11-2014 15:29:

[KNIP}

Niet bovenkloten aub.