מנהג לא לתקוע בערב כיפור

---------- Forwarded message ---------
מאת: צבי שביט <zvi...@gmail.com>
‪Date: יום ב׳, 13 בינו׳ 2020 ב-23:55‬
‪Subject: [ יהדות ] האם ידוע על מנהג לא לתקוע בערב כיפור?‬
‪To: קבוצת יהדות <yaha...@googlegroups.com>, קבוצת לקראת חג <likra...@googlegroups.com>‬

בס"ד

אמנם יום כיפור כבר עבר מזמן, אבל אני רוצה למלא את החוב שיש לי ולשלוח את התגובות שהתקבלו לשאלתו של הרב מאיר לובין.
מכיוון שהשאלה המקורית לא הייתה ברורה דיה, ביקשתי מהרב מאיר לובין להבהיר את שאלתו. ההבהרה שלו מופיעה אחרי שאלתו המקורית.
חלק מהתגובות נשלחו לפני ההבהרה.
צבי שביט (שטרן)
האם ידוע על מנהג לא לתקוע בערב כיפור? מי נוהג ומדוע?
            לאחר שביקשתי מהרב מאיר לובין הסבר לשאלתו הוא כתב כך:
יש מנהג שתוקעים בסליחות כל אימת שהן נאמרות. אפילו התאספו לומר סליחות באמצע השנה מאיזו סיבה - תוקעים בשופר באמירת י"ג מידות, וכן בעשרת ימי תשובה. והנה בערב ראש השנה בוודאי לא תוקעים כהלכה הידועה. אך יש נוהגים שגם בערב כיפור לא תוקעים, עם שתקעו בשאר עשרת הימים ולמנהג זה חיפשתי טעם, מקור ועדויות לכאן או לכאן.
מאיר לובין
=======================================
השאלה היא רק למנהג עדות הספרדים הממשיכים לתקוע בסליחות בעשי"ת.
ושמעתי שנוהגים שלא לתקוע בט' בתשרי.
כמובן, אשכנזים תוקעים לאחר התפילה רק עד כ"ח באלול.
אצל אשכנזים אין עניין תקיעה אחרי רה"ש. הייתי במניין ספרדי ותקעו אחרי הסליחות בקדיש.
אליהו לוין
-------------------------------------
ערב כיפור מאן דכר שמא?
 אולי ערב ראש השנה בזה יש מנהגים שונים  מרוקו תקעו אשכנז לא תקעו רמ'''א. אבל ערב כיפור מאי האי  או שתוקעים עד יום כיפור או עד ראש השנה אין ענין מיוחד בערב כיפור
בקיצור הטעם שכתוב במשנה ברורה על ערב ראש השנה לא שייך בערב כיפור דו''ק.
אורי אהרן מוריוסף
-------------------------------------
אם זכרוני לא מטעה אותי נדמה לי שהרב יוסף משאש זצ"ל מדבר על מנהג זה בשו"ת מים חיים, עיין במפתחות.
ליאור עמר
 אולי זה קשור לזה שבעצם ערב יום כיפור הוא קצת יו"ט (אף לנוהגים להרבות בו בסליחות. בפרט שבביאור הגר"א משמע שאת הסליחות אמרו רק בעוד לילה, והמחלוקת היא האם גם הלילה נחשב יו"ט)
יהונתן נוימן

קיבלת הודעה זו כיוון שנרשמת לקבוצת "יהדות".
אנא הפץ מאמר זה בקרב חבריך וידידיך והמלץ בפניהם להצטרף לקבוצה.
לתגובות או לביטול המנוי בקבוצה, שלח דוא"ל לצבי שביט zvi...@gmail.com.
---
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'יהדות' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל yahadutt+u...@googlegroups.com.
כדי להציג את הדיון הזה באתר, היכנס ל-https://groups.google.com/d/msgid/yahadutt/CADCy7adz9O7i5L-v7Pdd6DBRgZzzoVZmdUUv2%2BCS9%2BWGcqQ%3DzQ%40mail.gmail.com.