Fwd: [ דיוקי תפילה ] מספר הערות לגבי איגוד הלולב

הודעה שהועברה
מאת: צבי שביט <zvi...@gmail.com>
תאריך: 9 באוקטובר 2017 בשעה 22:49
נושא: [ דיוקי תפילה ] מספר הערות לגבי איגוד הלולב
אל: קבוצת לקראת חג ‫‎<likra...@googlegroups.com>‎‬, קבוצת יהדות ‫‎<yaha...@googlegroups.com>‎‬, קבוצת דיוקי תפילה ‫‎<diyuke...@googlegroups.com>‎‬

בס"ד

שלום לכולם ומועדים לשמחה,

במבט סביבי בבבית הכנסת, אני רואה מספר טעויות באיגוד הלולב/הדס/ערבה. (טעויות 3-5 מאד נפוצות. מספר 1 ו-2 פחות נפוצות, אבל גם אותם ראיתי).
אשמח לקבל תגובות ולפרסמם.
כמו כן, יש לי שאלה ואשמח לקבל מקורות לשאלתי.

1 - יש שאוגדים את הלולב עם השדרה כלפי חוץ, וזו טעות. צורת האיגוד הנכונה היא שהשדרה (גב הלולב) תהיה כלפי האדם (משנה ברורה סימן תרנ ס"ק ח).

2 - יש ששמים את ההדס משמאל וערבה מימין, וזו טעות. צורת האיגוד הנכונה היא הדס מימין וערבה משמאל (משנה ברורה סימן תרנ ס"ק ח).

3 - יש ששמים את הלולב נמוך מההדס/ערבה (או שהוא מעט גבוה מהם אבל לא מספיק), וזו טעות. הלולב צריך להיות גבוה טפח מעל ההדס ומהערבה. את הטפח מודדים לא מקצה הלולב, אלא מקצה השדרה. אם הלולב קצר, וההדסים/ערבות ארוכים צריך לקצר אותם. כמו כן, לא לדחוף את הלולב יותר מידי למטה לתוך הקוישיקלך, כי אז הלולב לא בולט מספיק מעל ההדסים והערבות.
המקור הוא בגמרא, (סוכה לב:). שם יש מחלוקת האם קצה הלולב צריך להיות טפח מעל ההדס, או סוף השדרה צריך להיות טפח מעל ההדס. (שימו לב, לפי שתי הדעות הלולב צריך להיות טפח מעל ההדס, והמחלוקת היא רק מהיכן מודדים את הטפח. השו"ע פוסק שאת הטפח מודדים מקצה השדרה (סימן תרנ סעיף ב), וכן פסק הרמב"ם (הלכול לולב פ"ז ה"ח).

4 - יש ששמים את הערבה כך שהיא גבוהה מההדס, וזו טעות. צורת האיגוד הנכונה היא שההדס יהיה מעל הערבה. (רמ"א סימן תרנא סעיף א)

5 - יש שמים טבעות לאיגוד הלולב ממש בחלקו העליון. לפי המשנה ברורה (סימן תרנא ס"ק יד), הטפח העליון של הלולב צריך להיות פתוח ללא קשרים כדי שאפשר יהיה לכסכס את העלים. (אמנם הוא לא מסביר אם כוונתו לטפח העליון של העלים בלבד או שהטפח העליון של השדרה + העלים, אבל בפשטות נראה שהכוונה היא לטפח העליון של השדרה.

אני מניח שדברים אלו אינם מעכבים את קיום המצוה, אבל כולנו מוציאים כסף רב על קניית ארבעה מינים, ומשתדלים להקפיד בהידורם של המינים השונים. חבל שדווקא בדבר שאינו דורש הוצאה כספית כלשהי לא נקפיד על קיום המצוה בהידור. כל מה שדרוש זה מודעות ומעט תשומת לב.

בנוסף יש לי נקודה שברצוני לברר, ואם מישהו יכול לענות לי מאד אשמח:
6 - רבים נוהגים, בזמן הקפת הבימה בהושע נא, לאחוז את האתרוג ביד ימין (ביחד עם הלולב), כדי להשאיר את יד שמאל פנויה להחזקת הסידור. זכורני שראיתי פעם שגם בזמן ההקפות יש לאחוז את ארבעת המינים בשתי ידים, כמו שעושים בזמן קיום מצוות נטילת הלולב. מאז אני משתדל להקפיד על כך ולאחוז את ארבעת המינים בשתי ידים (את הסידור ניתן להשעין על הלולב). גם בזמן אמירת ההלל אני מקפיד לאחוז את ארבעת המינים בשתי ידים. (בזמן הנענועים שבהלל כולם אוחזים בשתי ידים, אבל אני עושה כך במשך כל אמירת ההלל.)
ברצוני לברר האם ידוע למישהו מקור שבו דנים בשאלה זו?

מועדים לשמחה,
צבי שביט (שטרן)
050-5918412
בלוג דיוקי תפילה               : http://diyukim.blogspot.co.il
בלוג חידות ביהדות             : http://hidot-yahadut.blogspot.co.il
בלוג נושאים שונים ביהדות: http://yahadutt.blogspot.co.il

--
קיבלת הודעה זו כיוון שנרשמת לקבוצת "דיוקי תפילה".
אנא הפץ מאמר זה בקרב חבריך וידידיך והמלץ בפניהם להצטרף לקבוצה.

to צבי שביט

הודעה שהועברה
מאת: א <5742...@gmail.com>
תאריך: 10 באוקטובר 2017 בשעה 1:29

בענין אחיזת המינים בהושענות עיין בקבצים המצורפים

אל: קבוצת לקראת חג ‫‎<likra...@googlegroups.com>‎‬, קבוצת יהדות ‫‎<yaha...@googlegroups.com>‎‬, קבוצת דיוקי תפילה ‫‎<diyuke-tfila@googlegroups.com>‎‬
בשתי ידיים.PDF