דיגוש בגדכפ"ת בלשון הברכות והתפילה וניקוד נהיה

to eliyahu levin, אליהוא שנון, midushy, אברהם אומן, דויד כוכב, אזור אליהו, רוחב לשון, Mordechai Perlman, הלכה יומית, מאיר ליכטנשטיין, יוסף חיים מזרחי, שקלא 5, הרב יונתן יוסף
שלום רבותיי,
א. לגבי השאלה המקורית, ניקוד נהיה, חוששני שהצגת המחלוקת כשקולה, קצת מעוותת את המציאות.
גם המסקנה המעשית של המשיב מאוד ניטרלית:
The law is that both are acceptable and one should follow their family or community custom.
היא גם לא נותנת הכרעה למי שאין לו מנהג אבות או מנהג קהילה.
לענ"ד, הדברים שכתבתי ב"

מענה לשון לפרשת שמיני | מענה לשון

" יכולים לסייע בהכרעה, במיוחד למי שאינו מחויב למנהג כלשהו.
הם מצו"ב ג"כ בקובץ.

ב. לעניין הדיגוש, כבר דננו בכך כמה פעמים, כמובא בקובץ השני המצ"ב.
ובפרט ב"פרק ה' - אביב תשע"ז" ובמה שהוספתי היום בסוף.

בברכה,
אפ"ר

‫בתאריך יום ד׳, 17 באוק׳ 2018 ב-15:31 מאת ‪Mordechai Perlman‬‏ <‪mordecha...@gmail.com‬‏>:‬

אפשר. אבל אפשר שהכל בטרחא נהיה במונח בדברו בסילוק, ובטעמי אמ"ת.

‫בתאריך יום ד׳, 17 באוק׳ 2018 ב-14:03 מאת אליהוא שנון <‪fpz...@gmail.com‬‏>:‬
התשובה באנגלית די טובה בעיניי.
בענין ב' דגושה, עסקתי בענין זה בכמה מקומות בסידור,
והחלטתי כי כאשר יש שלוש מילים וההפסק ביניהם בא לפני בגדכפת הוא יקבל דגש.
אך גם אחרי מילה ארוכה אף אם היא מחוברת. זה מתאים גם לטעמי המקרא, אשר מציבים טעם מפסיק בתוך שלישיית מילים, ואף אחרי מילה ארוכה. לכן, אילו היה במקרא [ונכון, אני כבר שומע מחאה, כי הרי זאת לשון חז"ל!] היה דגוש. כל זה כמובן אם אין מסורת ברורה לי שמרפים או מדגישים את האות.
כאשר המסורת השתנתה [ראו סידורים ישנים מול חדשים במקרים אחדים - כולנו כאחד, הרוצה בתשובה. ועוד] אני בדרך     קבעתי לפי החדשים, אף כי אני עצמי קורא רפה. למה רפה? כי אני מאמין שהשחיקה ברפיון בגדכפת מרחיקה אותנו מלשון המקרא,  וכל הרחקה כזאת גורמת לצעירים שלנו לא להיות מחוברים ולא להבין את המקרא, וחבל.

ראו במיוחד את דבריי בענין רצה במנוחתנו, ששם היה עליי לנסות לגלות את שיטת חז"ל שנראית תמוהה. השיטה שמצאתי [או שאני חושב שמצאתי] אולי מסבירה את הרפיון שם,  לעומת קדשנו במצותיך ותן חלקנו בתורתך וכו'.

מעולם לא שמעתי ולא ראיתי 'בדברו' רפה. או שיש לי חור בלימוד או שיש מסורת ברורה דגוש.
אליהוא

‫בתאריך יום ד׳, 17 באוק׳ 2018 ב-7:51 מאת ‪Eliyahu Levin‬‏ <‪eliy...@gmail.com‬‏>:‬
נהיָה בדברו או נהיֶה?
אגב, בי"ת ראשונה של בדברו דגושה או רפויה?
אליהו

to דויד כוכב, eliyahu levin, אליהוא שנון, midushy, אברהם אומן, אזור אליהו, רוחב לשון, Mordechai Perlman, הלכה יומית, מאיר ליכטנשטיין, יוסף חיים מזרחי, שקלא 5, הרב יונתן יוסף
אם קבלה נקבל, אם לדין יש תשובה.
מנין לך שנו"ת בסגול?

‫בתאריך יום ד׳, 17 באוק׳ 2018 ב-17:21 מאת דוד כוכב <‪da...@darga.org.il‬‏>:‬
יש להוסיף שנוסח התמנים נהיה בסגול (פתח). ומכאן סתירה להנחה שהנוסח הקדום היה בקמץ.
בפשטות זו מחלוקת ב"ה וב"ש שברא מאור האש או בורא מאורי. והגר"א כב"ה.

to eliyahu levin, אליהוא שנון, midushy, אברהם אומן, דויד כוכב, אזור אליהו, רוחב לשון, Mordechai Perlman, הלכה יומית, יוסף חיים מזרחי, שקלא 5, הרב יונתן יוסף
מצ"ב מה שכתבתי היום

‫בתאריך יום ד׳, 17 באוק׳ 2018 ב-16:33 מאת אוריאל פרנק <‪frank...@gmail.com‬‏>:‬
ברכות 6.docx