NETIKETTI? --- *vitu* suodatin opetushallitukseen

Petri Krohn

to leena.h...@netexpress.ee

Helsingin Sanomat kirjoitti 7.11.1997 kirjoitti kaupunki
sivuilla opetushallituksen reaktiosta WWW palautesivun kautta
lähetettyyn viestiin. Mielestäni opetushallituksen toimintatapa
rikkoo törkeästi *netikettiä*.

Alkuperäinen uutinen:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19971107/kaup/971107ka01.html

Lähetin kyseisen palautesivun kautta seuraavan viestin
opetushallitukselle.

. Internet on teknistä telepatiaa.
. Jos ei siedä muiden ajatuksia on syytä pysyä poissa verkosta.
.
.
. Helsingin Sanomissa 7.11.1997 julkaistu artikkeli herättää vahvan
. epäilyn että te itse olette törkeällä tavalla rikkoneet internetin
. käyttäytymissäännöstöä "netikettiä".
.
.
. Asiakaspalautesivunne on tyypillinen "ilmanhaistelu sivu" jolla
. pyritään keräämään yleisön ja asiakkaiden sponttaanenja
. mielenilmaisuja, myös anonyymisti.
.
. Netiketti säätelee jossain määrin sitä mitä on soveliasta lähettää
. vieraalle ihmiselle sähköpostitse. Palautesivu ei kutenkaan ole
. sähköpostia, eikä nauti tällaista netiketin suojaa.
.
. Jos ette siedä rehellisiä mielenilmaisuja, ottakaa sivunne pois
. webbistä, tai asentakaa järjestelmäänne "vitu" -suodatin.
.
.
. Ilmeisesti keräätte käyttäjien webbiselaimen tekniset tiedot mm.
. selaimen IP-osoitteen, ja talletatte nämä palautesivulta tulleitten
. viestien yhteyteen. Internetin käyttäjien keskuudessa vallitsee
. laajaa yksimielisyys että tällaisten tietojen kerääminen on sopivaa
. vain, jos niitä käytetään webbi palvelun parantamiseksi ja
. kohdentamiseksi. Tietojen käyttäminen muuhun tarkoitukseen
. on internetin teknisten mahdollisuuksien väärinkäyttöä, eli se on
. netiketin vastaista. Esimerkiksi anonyyminä lähetettyyn viestiin
. vastaaminen IP-osoitteen perusteellä olisi jo tietojen törkeää
. väärinkäyttöä.
.
. Jos tällainen väärinkäyttö yleistyy, pakottaa se internetin
. teknisen kehityksen kohti ratkaisuja joilla väärinkäyttö estetään,
. tässä tapauksessa siihen että kaikki webbi liikenne ohjataan
. anonyymipalvelinten läpi. Tämä ei missään tapauksessa palvelisi
. käyttäjien eikä asiallisesti käyttäytyvien palveluntarjoajien etua.
.
.
. Teidän tomintanne on kuitenkin törkeydessään omaa luokkaansa.
.
. Oletan että saamanne haistatteluviesti oli lähetetty kokonaan
. ilman tai vain vajaavaisin yhteystiedoin.
.
. Te käytitte hyväksi internet tekniikan tarjoamaa mahdollisuutta,
. ja tallettamanne lähettäjän IP-osoitteen perusteella paikallistitte
. lähettäjän koneen Kruununhaan yläasteelle.
.
. Vaikka viestissä olisikin ollut tarkat yhteystiedot, vaikuttaa
ilmeiseltä,
. että käytitte IP-osoitetta sen selvittämiseen, että viesti tuli
. nimenomaan koulun koneelta, eikä esim. kotikoneelta.
.
. Jos näin on tapahtunut, tulisi palautesivunne vähintäänkin varustaa
. seuraavalla varoituksella:
.
. VAROTUS:
. Keräämme käyttäjien IP-osoitteita voidaksemme ryhtyä
. tarpeelliseksi katsomiimme kurinpitotoimenpiteisiin.
.
.
. Jos asia kuitenkin on niin että käynnistitte kurinpitotomenpiteenne
. ainoastaan lähettäjän yhteystietojen perusteella, on toimintanne
. silti erittäin tuomittavaa. Tällainen toiminta soveltuu
sotilaallisesti
. järjestäytyneisiin organisaattioihin sekä viime vuosisadalle.
. Sen vuoksi lähetän teille haistatteluterveiseni.
.
. Petri Krohn
.
. petri...@norcom.fi
.
.
. P.S.
.
. Koska olette niin herkkänahkaisia en esitä terveisiäni kirjallisessa
. muodossa. Mielipiteeni voitte kuitenkin halutessanne tulkita tekstin
. jälkeen seuraavasta binääripätkästä.
. Tämä on uuenkoodattu jpeg tiedosto.
. Voitte avata sen esimerkiksi uuudecode ohjelmalla.
.
.
. P.P.S.
.
. Olen lähettänyt kopion tästä viestistä myos keskustelu- ja
. uutisryhmiin. Keskustelu jatkuu ryhmässä
. sfnet.keskustelu.viestinta.www
.
.
. kuvatervehdys seuraa
.
.BEGIN --- CUT HERE --- Cut Here --- cut here --- onehole.jpg
.
. begin 644 onehole.jpg
.M_]C_X``02D9)1@`!`@$!+`$L``#_[0$T4&AO=&]S:&]P(#,N,``X0DE-`

kuva puuttuu

. M?^]3_5?_`(TR63D/>?NBGI^/->>OT95+F%<,8(79?!6SU.(YJ[O].6=5
. "_]E3
. `
. end
.
. END --- CUT HERE --- Cut Here --- cut here --- onehole.jpg

En lähetä terveisiä yleiseen verkkoon. Kuvaa voitte kutenkin etsiä
uutisryhmästä
alt.binaries.pictures.erotica.male.anal

Thor Kottelin

Petri Krohn wrote:

> [...]

> sotilaallisesti
> . järjestäytyneisiin organisaattioihin sekä viime vuosisadalle.

Kertomasi sivu vaatii jonkinlaisen käyttäjätunnuksen enkä nyt jaksa
ryhtyä etsiskelemään Hesarin laskuja tms. Oma mielipiteeni - jos nyt
viestisi perusteella osasin asian oikein hahmottaa - on, että esitetyt
mielipiteet tulee pitää salassa, ellei toisin sovita. Selkeän
häiriköinnin perusteella sen sijaan on mielestäni kohtuullista saattaa
ongelma häirikön ylläpidon tietoon.

Mielipide: 'Teidän firmanne haisee. Kukaan ei hoida hommiaan yhtä
huonosti.'

Häiriköintiä: 'VITTU VETÄKÄÄ KÄTEEN SAATANAN RUNKKARIHOMOT VITTU VETÄKÄÄ
KÄTEEN SAATANAN RUNKKARIHOMOT VITTU VETÄKÄÄ KÄTEEN SAATANAN
RUNKKARIHOMOT VITTU VETÄKÄÄ KÄTEEN SAATANAN RUNKKARIHOMOT VITTU VETÄKÄÄ
KÄTEEN SAATANAN RUNKKARIHOMOT
isrufhöeskjfncöeorifjld-krcvneroöfvnernvffreiuvnröoighaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa'.

Eli nauttikoon viestin lähettäjä netiketin suojaa, kunhan itsekin
netikettiä noudattaa.

Thor

--
tkot...@terranova.fi
http://www.geocities.com/SiliconValley/Bay/1205/

J{rvinen Hannu-Matti

In article <346785B7...@norcom.fi>,

Petri Krohn <petri...@norcom.fi> wrote:
>. P.P.S.
>.
>. Olen lähettänyt kopion tästä viestistä myos keskustelu- ja
>. uutisryhmiin. Keskustelu jatkuu ryhmässä
>. sfnet.keskustelu.viestinta.www

Tuonnimistä uutisryhmää ei ole, ja jos on, niin ei pitäisi olla.
Jos koneeltasi sellainen löytyy, on ylläpitonne noin puoli vuotta
ajastaan jäljessä.

Herättäkää se ylläpito.

--
-----