Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Perusterve

Otsikon mukainen kokeilu kiinnostaisi. Lähinnä siksi, että moni ainakin
väittää sen auttaneen ihottumiin ja tuoneen lisää virtaa.

Kun aihetta googlettaa, niin ensimmäisenä tulee vastaan painon ja
verenpaineen lasku. Uskallanko moiseen ruokavalioon siirtyä, kun olen jo
valmiiksi hoikka, ja verenpaine on välillä turhankin alhainen?

Linkit asiallisiin kyseistä aihetta käsitteleviin sivustoihin ovat
tervetulleita. Mielellään sellaisia, joissa ei myydä mitään, eikä käytetä
niinkin idioottimaista termiä kuin "karppaus".

Kare Pietilä

Perusterve wrote:
> Kun aihetta googlettaa, niin ensimmäisenä tulee vastaan painon ja
> verenpaineen lasku. Uskallanko moiseen ruokavalioon siirtyä, kun olen jo
> valmiiksi hoikka, ja verenpaine on välillä turhankin alhainen?

Sikäli ei ole tarvetta pelätä, että ruokavalion rukkaaminen pikem-
minkin normalisoi painoa mikä näkyy ylipainoisten laihtumisena.
Itse olen rajoittanut hiilihydraattien käyttöä tasolle "noin tai
alle 200 g/vrk" (=en laske, en tiedä) ja painoni NOUSI ruokavalio-
muutoksen myötä varsin nopeasti makarooniranneosastolta (72-75 kg)
lähemmäs normaalilukemia (80-82 kg) ja on vakiintunut nyt siihen
(pituutta 183 cm).

Käsitykseni ruokavalion vaikutuksesta vernepaineeseen on saman-
suuntainen; se laskee koholla olevaa verenpainetta, mutta ei
vaikuta jo valmiiksi alhaisia arvoja. Siltäkään osin ei siis
syytä huoleen.

Lähteet puhuvat painon- ja verenpaineenlaskusta lähinnä siksi,
että ne ovat tunnistettuja kansansairauksia joihin ihmiset et-
sivät apua ja joihin ruokavaliolla voidaan vaikuttaa.
--
Abj gung lbh xabj, V unir gb xvyy lbh!

Message has been deleted

Kare Pietilä

Perusterve wrote:
> [...]

muutoksen myötä varsin nopeasti makarooniranneosastolta (72-75 kg)
lähemmäs normaalilukemia (80-82 kg) ja on vakiintunut nyt siihen

Käsitykseni ruokavalion vaikutuksesta verenpaineeseen on saman-
suuntainen; se laskee koholla olevaa verenpainetta, mutta ei juuri
vaikuta jo valmiiksi alhaisiin arvoihin. Siltäkään osin ei siis
syytä huoleen.

Lähteet puhuvat painon- ja verenpaineenlaskusta kai lähinnä siksi,
että ne ovat tunnistettuja kansansairauksia joihin ihmiset etsivät

G.K

Meinasin ehdottaa sivustoa www.karpit.net mutta en ehdotakkaan.

Juhana Harju

Perusterve wrote:

: Otsikon mukainen kokeilu kiinnostaisi. Lähinnä siksi, että moni

Jos olet hoikka ja perusterve, en näe mitään syytä hiilihydraattien
vähentämiseen, vaikka toki saat aloittaa millaisen ruokavalion tahansa.
Minusta kannattaisi ennemminkin kiinnittää huomiota ruokavalion sisältämien
ruoka-aineiden yleiseen terveellisyyteen.

Ihottumiin voi auttaa kalaöljyjen ja GLA:n yhtäaikainen lisäys, mutta myös
E-vitamiinista ja sinkistä voi lisänä olla hyötyä. Ihottuman taustalla voi
olla myös jokin ruoka-aineallergia, mutta aloittaisin noiden rasvahappojen
lisäämisestä.

--
Juhana

Mikko J

"Juhana Harju" <spamshantigirio...@gmail.com> wrote in message

Kuulostaa fiksulta. Se mua itseäni on arveluttanut, että miten näillä
"karppaajilla" riittää energiaa liikkumiseen? Jaksaako
hölkätä/juosta/hiiihtää tms, jossa vaaditaan jonkin verran kestävyyskuntoa?

Omaan silmään tuo karppaus kyllä vaikuttaa pahemman luokan hölynpölyltä.
Luulisí että riittää kun ei tunge itseensä ylenmäärin sokereita eikä
valkoisia jauhoja.

Mikko

Toni Nikkanen

"Mikko J" <mikko.j...@hut.fiX> writes:

> Kuulostaa fiksulta. Se mua itseäni on arveluttanut, että miten näillä
> "karppaajilla" riittää energiaa liikkumiseen? Jaksaako
> hölkätä/juosta/hiiihtää tms, jossa vaaditaan jonkin verran kestävyyskuntoa?

Juoksukuntoa nimenomaan ainakin itselläni riittää, mutta jos tarvitsee
mennä salille kiskomaan isompia rautoja, niin ne eivät nouse ilman
jonkin asteista hiilihydraattitankkausta.

> Omaan silmään tuo karppaus kyllä vaikuttaa pahemman luokan hölynpölyltä.
> Luulisí että riittää kun ei tunge itseensä ylenmäärin sokereita eikä
> valkoisia jauhoja.

Se on yleinen harhaluulo, että jos ei itse jotain tarvitse, niin ei
sitä tarvitse sitten kukaan muukaan.

Matti Narkia

Mikko J kirjoitti:

> [...]
>"karppaajilla" riittää energiaa liikkumiseen? Jaksaako
>hölkätä/juosta/hiiihtää tms, jossa vaaditaan jonkin verran kestävyyskuntoa?

Ihan hyvin, ellei ole ammattikestävyysurheilija. Normaalikuntoijille
vähähiilihydraattinenkin (VH) ruokavalio käy. VH-ruokavaliossakin
hiilihydraattien määrä voi vaihdella eri henkilöiden välillä.
Luulisin, että jos ei ole tarvetta suureen painonpudotukseen, ei
hiilihydraatteja tarvitse minimoida, vaan useimmille ehkä sopii
parhaiten ruokavalio, jossa noin 30-35 energiasta saadaan
hiilihydraatteista, mikä on suunnilleen sitä suuruusluokkaa, johon
evoluutiossa 2 miljoonan vuoden aikana olemme sopeutuneet.

>Omaan silmään tuo karppaus kyllä vaikuttaa pahemman luokan hölynpölyltä.

>Luulisķ että riittää kun ei tunge itseensä ylenmäärin sokereita eikä
>valkoisia jauhoja.

Joillekin voi rittää, mutta ei kaikille. Vaikutuksia on vaikea
arvioida etukäteen ennen kuin kokeilee. Omalla kohdallani perunan,
riisin ja useimpien viljatuotteitten poisjättäminen vaikutti hyvin
positiivisesti, mm. ennen melko alhainen HDL-tasoni kaksinkertaistui.
Tämä siitä huolimatta, että aikaisemminkin olin syönyt hyvin
terveelliseesti - ei lihaa, sokeria eikä valkoisia jauhoja varmaan
ainakaan pariinkymmeneen vuoteen, mutta runsaasti kasviksia ja
rasvaista pyydettyä merikalaa.

Esi-isämme ovat 2 miljoonan vuoden evoluution aikana sopeutuneet
suhteellisen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, mikä on vaikuttanut
geenistöömme. Runsashiilihydraattinen ruokavalio tuli kuvioihin vasta
runsaat 10000 vuotta sitten maanviljelyksen alkaessa. 10000 vuotta on
evuluutiolle aika lyhyt aika, ja monilla meistä on vielä geenit, jotka
eivät ole sopeutuneet runsashiilihydraattiseen ruokavalioon.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Juhana Harju kirjoitti:

> [...]
>
>Jos olet hoikka ja perusterve, en näe mitään syytä hiilihydraattien
>vähentämiseen, vaikka toki saat aloittaa millaisen ruokavalion tahansa.

Jos esim. HDL-arvo on matala, on ehkä aihetta kokeilla suhteellisen
vähähiilihydraattista ruokavaliota esim. jättämällä pois perunan ja
riisin ja vähentämällä viljatuotteita, vaikka itsensä terveeksi
tuntisikin. Evoluutiossa geenistömme ovat 2 miljoonan vuoden kuluessa
sopeutuneet suhteellisen vähähiilihydraattista ruokavaliota suosivaksi
eikä runsaat 10000 vuotta maanvilejelystä ja runsashiilihydraattista
ruokavaliota vielä välttämättä ole ehtinyt muokata kaikkien geenistöä
runsashiilihydraattista ruokavaliota sietäväksi.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

>Jos esim. HDL-arvo on matala,

tai/ja triglyseriidiarvo on korkea

Kare Pietilä

Matti Narkia wrote:
> [...]
> ruokavaliota vielä välttämättä ole ehtinyt muokata kaikkien geenistöä
> runsashiilihydraattista ruokavaliota sietäväksi.

Yksi asia johon minusta kiinnitetään liian vähän huomiota ja josta
liikkuu mitä ihmeellisimpiä näkemyksiä on tapa, jolla evoluutio
toimii. Jopa hyvinkin korkeasti koulutetut ihmiset saattavat puhua
puutaheinää ympäristön kyvystä muokata ihmistä. Todellisuudessahan
luonnon ohjaaminen perustuu siihen, että huono aines karsiutuu pois
ja elinkelpoinen aines jää jatkamaan sukua. Kun tämä ohjaustapa on
ihmisen tapauksessa käytännössä historiaa ja kun "luonto kohtaa
ihmisen" -tyyppiset kuolematkin kohdistuvat lähinnä sattumanvaraiseen
lenkkeilijään, ei luonto enää kykene muuttamaan ihmistä; ihmisen
evoluutio on siis ainakin toistaiseksi pysähtynyt.

Aika usein jotenkin kuvitellaan, että viljaa syömällä se ihmisen
elimistö olisi 10'000:ssa vuodessa nyt sitten vaan jotenkin merkil-
lisesti sopeutunut siihen viljaan. Ei varmasti ole; ihminen kykenee
toki käyttämään sitä viljaa kohtalaisiakin määriä melko vähäisin
komplikaatioin, mutta tämä on elimistön alkuperäinen ominaisuus,
jossa ei oikein minkään perusteltavissa olevan mekanismin avulla
voi tapahtua merkittävää tai tietyn suuntaista kehittymistä. Popu-
laation eloonjäämisen kannalta säännöllinen ravinnonsaanti (=viljely)
on ollut niin suuri kilpailuetu että se on peitonnut vähäiset
terveysvaikutukjset mennen tullen. Kannattaa myös huomata ettei
yksilön eliniällä ole populaation eloonjäämisen kannalta juuri
merkitystä. Vaikka puolivaltakuntaa kuolisi huonojen elintottumusten
synnyttämiin sairauksiin 50-vuotiaina, niin se ei vaikuta piiruakaan
seuraavan sukupolven perimään; ne geenit on siinä vaiheessa jo
laitettu jatkoon ja seuraava sukupolvi kantaa täsmälleen samoja
ominaisuuksia.

Matti Narkia

Perusterve kirjoitti:

>Otsikon mukainen kokeilu kiinnostaisi. Lähinnä siksi, että moni ainakin
>väittää sen auttaneen ihottumiin ja tuoneen lisää virtaa.

Minkä tyyppisestä ihottumasta on kysymys?

>Kun aihetta googlettaa, niin ensimmäisenä tulee vastaan painon ja
>verenpaineen lasku.

Sillä saattaa olla _normalisoiva_ vaikutus. Ovatko HDL- ja
triglesyridiarvosi hyvät, vai kaipaisivatko ne parannusta? Jos HDL
kaipaa kohottamista tai/ja triglyseridit alentamista, hiilihydraattien
vähentämisestä voi olla hyötyä.

>Uskallanko moiseen ruokavalioon siirtyä, kun olen jo
>valmiiksi hoikka, ja verenpaine on välillä turhankin alhainen?

Ei hiilihydraatteja tarvitse hirveästi vähentää, jos ei ylipainoa ole.
30-35% kokonaisenergiasta voi monelle olla sopiva hiilhydraattien
määrä.

Jos olet terve, ei sydänvikaa tms., ja alhainen verenpaine ei aiheuta
huimausta tai muuta haittaa, ei siitä mielestäni kannata huolestua.
Sydämelle suhteellisen alhainen verenpaine ehkä on jopa eduksi. En
kuitenkaan ole terveysalan ammattilainen, joten kysy lääkäriltä
neuvoa, jos olet epätietoinen :-).

>Linkit asiallisiin kyseistä aihetta käsitteleviin sivustoihin ovat
>tervetulleita. Mielellään sellaisia, joissa ei myydä mitään, eikä käytetä
>niinkin idioottimaista termiä kuin "karppaus".

Verkossa ei vielä taida aivan hirveästi olla hyviä suomenkielisiä
sivuja asiasta. Wikipedian sivu

Vähähiilihydraattinen ruokavalio
<http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4h%C3%A4hiilihydraattinen_ruokavalio>

taitaa sekin vielä olla hieman kiistanalainen. Vastaava
englanninkielisen Wikipedian sivu on

Low-carbohydrate diet - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet>,

mutta varmaan siitäkin on erilaisia mielipiteitä.

Englanniksi jotkut ovat suositelleet kirjaa kirjaa "Protein Power"
(<http://www.proteinpower.com/>) ja sen jatko-opusta "The Protein
Power Lifeplan", jotka ovat kirjoittaneet lääkärit Michael ja Mary Dan
Eades, ja jotka näyttävät olevan aika kohtuuhintaisia verkosta
tilattuna. En tiedä onko niitä suomennettu. Atkinsin kirjoja ei ehkä
välttämättä kannata hirveästi päntätä.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Perusterve kirjoitti:

> [...]

>verenpaineen lasku.

Sillä saattaa olla _normalisoiva_ vaikutus. Ovatko HDL- ja
trigyseridiarvosi hyvät, vai kaipaisivatko ne parannusta? Jos HDL

> [...]

>valmiiksi hoikka, ja verenpaine on välillä turhankin alhainen?

Ei hiilihydraatteja tarvitse hirveästi vähentää, jos ei ylipainoa ole.

30-35% kokonaisenergiasta voi monelle olla sopiva hiilihydraattien

Perusterve

"Juhana Harju" <spamshantigirio...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:56c132F...@mid.individual.net...

> [...]
> olla myös jokin ruoka-aineallergia, mutta aloittaisin noiden rasvahappojen

On tullut kokeiltua yhtä ja toista. Allergioita ei ole löytynyt, eivätkä
erilaiset lisäravinteetkaan ole auttaneet. Viimeiset 20 vuotta on tullut
käytyä ihotautilääkäreillä muutaman vuoden välein. Aina tarjotaan vain uutta
ja järeämpää kortisoni- tai steroidirasvaa. Alkanut vain mietityttämään
onkohan noilla pitkäaikaisessa käytössä haittavaikutuksia. Tuntuu jotenkin
oudolta, että kaikki lääkärit ja ilmeisesti alan tutkimuskin keskittyy vain
oireen hoitoon, mutta harvemmin kuulee teorioita mikä ekseemaa voisi
aiheuttaa. Kenenkään en ole kuullut rasvoilla ja lääkkeillä päässeen
vaivasta lopullisesti eroon, mutta näitä vähähiilihydraattitapauksia on
tullut vastaan useampiakin.

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Erittäin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon urheilussa on ottanut
kantaa mm. Anssi H Manninen artikkelissa:

Manninen AH.
Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass.
Nutr Metab (Lond). 2006 Jan 31;3:9.
PMID: 16448570 [PubMed - in process]
<http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/9> (koko artikkeli)
<http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-3-9.pdf>
(koko artikkeli PDF-tiedostona)
<http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16448570>
(koko artikkeli)

Tätä artikkelia kommentoi "veteraaniurheilija! blogiartikkelissaan

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei johda lihasmassan menetykseen
<http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2006/01/vhhiilihydraattinen-ruokavalio-ei.html>

--
Matti Narkia

Perusterve

"Matti Narkia" <m...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:ic2203tv3se80i03n...@4ax.com...

> Minkä tyyppisestä ihottumasta on kysymys?

Ekseema. Paikka ja vaikeusaste vaihtelee.

> [...]
> trigyseridiarvosi hyvät, vai kaipaisivatko ne parannusta? Jos HDL
> kaipaa kohottamista tai/ja triglyseridit alentamista, hiilihydraattien

Kolesterolista tiedän vain kokonaisarvon; 3. Joskus 15 vuotta sitten "hyvä
kolesteroli" oli hieman liian alhainen, mutta pääasia kuulemma oli että
huonompi oli myös alhainen.

> [...]
> Sydämelle suhteellisen alhainen verenpaine ehkä on jopa eduksi. En
> kuitenkaan ole terveysalan ammattilainen, joten kysy lääkäriltä

Terve olen, mutta huimausta on välillä. Mutta kaippa tuota ruokavaliota
muutaman viikon voi kokeilla suht huoletta, huomaahan siinä sitten kuinka
käy.

Juhana Harju

Perusterve wrote:
: "Juhana Harju" <spamshantigirio...@gmail.com> kirjoitti

Minä olen aikanaan päässyt ruokavaliolla atooppisesta ihottumasta eroon,
vaikka olin joutunut käyttämään kortisonivoiteita, joista ei muuten ollut
juuri mitään apua. Uskon, että ihottumani paraneminen on juuri näiden hyvien
rasvojen ansiota (enää minun ei edes tarvitse käyttää GLA:ta sisältävää
helokkiöljyä). Suosittelemiani ravintolisiä pitää malttaa käyttää
kärsivällisesti riittävän pitkään, jotta ne tepsivät. Lyhyet kokeilut eivät
välttämättä auta.

--
Juhana

Matti Narkia

Perusterve kirjoitti:
Jos kyseessä on atooppinen ihottuma, kalaöljystä ja GLA:ta
sisältävästä helokkiöljystä todellakin voi olla apua, mutta ainakin
kalaöljyn päiväannos pitää olla huomattavan suuri. Atooppisen
ihottuman taustalla on leukotreenien liikatuotanto omega-6
arakidonihaposta. Tähän on olemassa lääkkeitä, joilla vaikutetaan
leukotrieenien muodostumiseen arakidonihaposta estämällä tähän
tarvittavaa entsyymiä 5-lipoksygenaasi (5-LOX) tai estämällä
leukotrieenireseptorien toimintaa. 5-LOX:ia estävät myös monet
luonnolliset aineet ja yrttirohdokset, esim. inkivääri, kaakaojauhe,
maarianohdakeuutteet silymariini ja silibiniini jne. Paras
luonnollinen 5-LOX-estäjä lienee kuitenkin Boswellia-puusta tehty
rohdosyrttivalmiste 5-Loxin, jota en tosin ole nähnyt Suomessa. Sitä
voi kuitenkin tilata esim. LEF:stä (www.lef.org) tanskalaisen
LifeCare:n kautta.

Koska haitalliset 4-sarjan leukotrieenit valmistetaan omega-6
rasvahappo arakidonihaposta, kannattaa arakidonihapon kanssa
5-LOX:ista kilpailevaa omega-3 EPA:a lisätä ottamalla kalaöljyä ja
lisäämällä villinä kasvaneen rasvaisen kalan syöntiä. Myös runsaasti
omega-6-rasvahappoja sisältäviä ruokia tulisi vähentää.
Arakidonihappoa suhteellisen paljon on mm. lihassa, kanassa,
kananunissa ja viljellyssä kalassa (mutta ei pyydetyssä kalassa),
joten näiden liiallista käyttöä on syytä välttää. Myös runsaasti
omega-6 linolihappoa sisältäviä ruoka-aineita kannattaa vähentää.
Näitä ovat esim. kaikki muut tavallisimmat ruokaöljyt paitsi
oliiviöljy ja rypsiöljy, sekä viljatuotteet.

GLA:n (esim helokkiöljystä) käyttö tas perustuu siihen, että siitä
muodostuu elimistössä entsyymiä 5-LOX estävää ainetta. GLA:n kanssa
tulee aina ottaa EPA:aa tai kalaööljyä.

Linkkejä entsyymin 5-LOX estamisestä luonnollisilla aineilla:

Reducing Inflammation with Diet and Supplements: The Story of
Eicosanoid Inhibition
<http://www.itmonline.org/arts/lox.htm>

Schneider I, Bucar F.
Lipoxygenase inhibitors from natural plant sources. Part 1: Medicinal
plants with inhibitory activity on arachidonate 5-lipoxygenase and
5-lipoxygenase[sol ]cyclooxygenase.
Phytother Res. 2005 Feb;19(2):81-102. Review.
PMID: 15852496 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15852496>
<http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/110477935/ABSTRACT?CRETRY=1&SRETRY=0>
<http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/110477935/PDFSTART>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Perusterve kirjoitti:

>"Matti Narkia" <m...@mbnet.fi> kirjoitti
>viestissä:ic2203tv3se80i03n...@4ax.com...
>>

>Ekseema. Paikka ja vaikeusaste vaihtelee.

Jos se on atoppinen ekseema, niin kalaöljystä ja GLA:sta voi
todellakin olla apua riittävän suurina annoksina.

>Kolesterolista tiedän vain kokonaisarvon; 3. Joskus 15 vuotta sitten "hyvä
>kolesteroli" oli hieman liian alhainen, mutta pääasia kuulemma oli että
>huonompi oli myös alhainen.

Tämä käsitys on muuttumassa. HDL:ää pidetään nykyisin myös tärkeänä ja
sen tärkeys lisääntyy iän mukana. Riittävän korkea HDL on myös
yhdistetty pitkäikäisyyteen.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Tässä on mielenkiintoinen tutkimus, joka vertailee isokalorisesti
hyvin vähähilihydraattista, runsaasti tyydyttyneitä rasvoja sisältävää
ruovaliota runsashiilihydrattisen, vähän tyydyttyneitä rasvoja
sisältävän ruokavalion kanssa:

Noakes M, Foster PR, Keogh JB, et al.:
Comparison of isocaloric very low carbohydrate/high saturated fat and
high carbohydrate/low saturated fat diets on body composition and
cardiovascular risk.
Nutr Metab (Lond) 2006, 3:7.
<http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/7>

Mainittakoon kuitenkin ettei vähähiilihydraattista ruokavaliota ole
pakko rakentaa niin, että se sisältäisi runsaasti tyydyttyneitä
rasvoja, vaan suurin osa niistä voidaan korvata
kertatyydyttämättömillä rasvoilla oliivi- ja rypsiöljyistä,
manteleista ja pähkinöistä jne.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Tarkempaa tietoa GLA:sta löytyy esim. artikkelista

Fan YY, Chapkin RS. R
Importance of dietary gamma-linolenic acid in human health and
nutrition.
J Nutr. 1998 Sep;128(9):1411-4. Review.
PMID: 9732298 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.nutrition.org/cgi/content/full/128/9/1411> (koko artikkeli

> [...]
>5-lipoxygenase[sol ]cyclooxygenase.
>Phytother Res. 2005 Feb;19(2):81-102. Review.
>PMID: 15852496 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Immuunijärjestelmän häiriössä kuten atooppisessa ihottumassa saattaa
usein olla kysymys T-auttajalymfosyyttityyppien
(<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt00362>,
(<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt03463>)
Th1 ja Th2 välisestä epätasapainosta. Th1 pääasiassa edistää
soluvälitteistä immuniteettia
(<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt03188>
ja Th2 humoraalista immuniteettia
(<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt01186>)

Atooppisen ihottuman akuutissa vaihessa Th2-solujen osuus on
korostunut Th1-solujen kustannuksella:

Lonati A, Licenziati S, Canaris AD, Fiorentini S, Pasolini G, Marcelli
M, Seidenari S, Caruso A, De Panfilis G.
Reduced production of both Th1 and Tc1 lymphocyte subsets in atopic
dermatitis (AD).
Clin Exp Immunol. 1999 Jan;115(1):1-5.
PMID: 9933413 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1046/j.1365-2249.1999.00773.x>

Bohm I, Bauer R.
[Th1 cells, Th2 cells and atopic dermatitis]
Hautarzt. 1997 Apr;48(4):223-7. Review. German.
PMID: 9206708 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9206708>

Lacour M.
Acute infections in atopic dermatitis: a clue for a pathogenic role of
a Th1/Th2 imbalance?
Dermatology. 1994;188(4):255-7. Review.
PMID: 7514908 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=7514908>

Th2-dominointi voi johtua esim. sinkin, seleenin tai glutatioonin
puutteesta. Sinkin ja seleenin puutteen voi helposti korjata sinkki-
ja seleenilisäravinteilla. Glutatiooni on tripeptidi, joka koostuu
kolmesta aminohaposta: glutamaatista, kysteiinistä ja glysiinistä,
joiden antaminen saattaa korjata tilannetta. Heraproteiini myös nostaa
solujen glutatioonitasoa. Myös B-, C- ja E-vitamiineista sekä
valkosipulista, propoliksesta, astragaluksesta ja ravinnosta
saatavista nukleiinihapoista voi ehkä olla apua, samoin sopivasti
valituista probiooteista (maitohappobakteerituotteista).
D-vitamiinistakin on apua monissa immuunijärjestelmän häiriöissä, ja
koska täällä pohjoisessa me kaikki saamme sitä talvella liian vähän,
olisi sitä hyvä ottaa talvella noin 4000 KY (100 µg) päivässä.
Liiallinen Th1-dominointi on yhteydessä autoimmuunisairauksiin ja
liiallinen Th2-dominointi allergioihin ja atooppisiin sairauksiin
kuten atooppiseen ihottumaan. Pyrittäessä siirtämään erinäisin keinoin
Th1/Th2-tasapainoa Th2-dominoinnista Th1:een päin D-vitamiini toimii
ikäänkuin hätäjarruna ja ehkäisee liiallisen Th1-dominoinnin
mahdollisesti aiheuttamaa altistusta autoimmuunitaudeille.

Suhtaudun hieman kriittisesti Tolosen verkkosivuihin, koska olen
löytänyt niistä virheitä ja biasta, joka ilmenee esim. hänen
tuotteilleen epädullisten tutkimustulosten mainitsematta jättämisenä,
mutta otan nyt tähän kuitenkin kuriositeetin vuoksi hänen sivultaan

<http://www.biovita.fi/suomi//////terveyssivut/astma_sytokiinit.html>

nyt käsiteltävään asiaan liittyvän lainauksen:

"Nykykäsityksen mukaan Th1-solujen stimulointi voi hillitä
Th2-solujen erittämästä haitallisia sytokiineja ja hillitä
siten astmaa ja muita allergisia tulehdusreaktioita. Th1/Th2
epätasapaino on tyypillistä paitsi astmassa myös atooppisessa
ihottumassa ja lehmänmaitoallergiassa. D-vitamiini ja
probiootit korjaavat epätasapainoa ja voivat siten lievittää
ja parantaa oireita."

Löysin myös tällaisen, asiaan löysästi sivuavan lainauksen
Kansanterveyslaitoksen sivulta

Mikrobitko säätelevät allergiaa?
Heikki Arvilommi, KTL
<http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1999/8_1999/mikrobitko_saatelevat_allergiaa_/>:

"Nämä hypoteesit infektioista tai mikrobien vaikutuksista
yhtyvät mekanistisessa selityksessä. Kyse olisi
immuunivasteen painotuksesta. Painotus voi olla
solusitoisella eli Th1- tai sitten vasta-aine- eli Th2-
puolella. Jälkimmäinen johtaa IgE-vasteeseen ja
allergialinjalle. Raskauden aikana vallitsee Th2, jotta
sikiötä ei hyljitä. Sen seurauksena myös vastasyntyneen
immuunivastetapa on Th2-painotteinen. Sen suuntaamiseen
enemmän Th1-puolelle ja immunivasteen tasapainottumiseen voi
seurustelu mikrobien kanssa vaikuttaa.

Th1/Th2-mekanismi on todennäköisesti vahvasti
yksinkertaistettu, mutta osaksi sen takia viehättävä ja
tutkimuksin lähestyttävissä. Oikean tasapainon saavuttaminen
mikrobimanipulaatioilla tai rokotuksin on kuitenkin kuin
purjehdusta Skyllan ja Kharybdiksen välillä: liika Th2 vie
allergiaan, liika Th1 autoimmuunitauteihin."

Mutta kuten yllä jo totesin, D-vitamiinista voi olla apua
autoimmuunitautien ehkäisyssä.

Varsin kattava artikkeli Th1/Th2 -tasapainosta on

Kidd P.
Th1/Th2 balance: the hypothesis, its limitations, and implications
for health and disease.
Altern Med Rev. 2003 Aug;8(3):223-46. Review.
PMID: 12946237 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/8/3/223.pdf>

"Abstract

One theory of immune regulation involves homeostasis between
T-helper 1 (Th1) and Thelper 2 (Th2) activity. The Th1/Th2
hypothesis arose from 1986 research suggesting mouse T-
helper cells expressed differing cytokine patterns. This
hypothesis was adapted to human immunity, with Th1- and Th2-
helper cells directing different immune response pathways.
Th1 cells drive the type-1 pathway (“cellular immunity”) to
fight viruses and other intracellular pathogens, eliminate
cancerous cells, and stimulate delayed-type hypersensitivity
(DTH) skin reactions. Th2 cells drive the type-2 pathway
(“humoral immunity”) and up-regulate antibody production to
fight extracellular organisms; type 2 dominance is credited
with tolerance of xenografts and of the fetus during
pregnancy. Overactivation of either pattern can cause
disease, and either pathway can down-regulate the other. But
the hypothesis has major inconsistencies; human cytokine
activities rarely fall into exclusive pro- Th1 or -Th2
patterns. The non-helper regulatory T cells, or the antigen-
presenting cells (APC), likely influence immunity in a manner
comparable to Th1 and Th2 cells. Many diseases previously
classified as Th1 or Th2 dominant fail to meet the set
criteria. Experimentally, Th1 polarization is readily
transformed to Th2 dominance through depletion of
intracellular glutathione, and vice versa. Mercury depletes
glutathione and polarizes toward Th2 dominance. Several
nutrients and hormones measurably influence Th1/Th2 balance,
including plant sterols/sterolins, melatonin, probiotics,
progesterone, and the minerals selenium and zinc. The
longchain omega-3 fatty acids EPA (eicosapentaenoic acid) and
DHA (docosahexaenoic acid) significantly benefit diverse
inflammatory and autoimmune conditions without any specific
Th1/Th2 effect. Th1/Th2-based immunotherapies, e.g., T-cell
receptor (TCR) peptides and interleukin-4 (IL- 4) injections,
have produced mixed results to date. (Altern Med Rev
2003;8(3):223-246)

[...]

In its acute state, atopic dermatitis can manifest increased
expression of Th2 cytokines, while the chronic state shows
elevated levels of the Th1-type cytokine IL-12.6 Further
analysis reveals that Th2 pathways are likely operative
during the initial phase of inflammation, whereas Th1 may
become active later.51 Activation of both Th1 and Th2
cytokines has been observed in patients allergic to house-
dust mite.52

[...]

... Herzenberg’s group in California and Roederer’s group in
Germany conducted groundbreaking research that showed Thelper
cells infected with HIV-1 deteriorated in GSH status and
progressively lost their functional capacity. By the late
1990s, Herzenberg and collaborators had applied this
groundbreaking approach to macrophages and the Th1/Th2
concept.62

Peterson, Herzenberg and collaborators worked with mice to
show depletion of glutathione from APCs in vivo results in
lowered Th1 activity and higher Th2 activity;62 GSH repletion
had just the opposite effect.

[...]

Selenium

Selenium is an important antioxidant and has significant
effect on the immune system. It is frequently deficient in
HIV+ individuals with progressing disease, which parallels
the diminished production of Th1 cytokines.77 When
seleniumdeficient animals are supplemented with selenium,
IL-2 action (Th1) is enhanced. This is likely to benefit the
type-1 pathway and thereby improve antiviral, antibacterial,
and antifungal resistance along with DTH.78

Zinc

Zinc deficiency is a worldwide public health problem, with up
to 2 billion persons deficient. 79 Growth retardation and
susceptibility to infections are some of the consequences.
Prasad and collaborators developed an experimental human
model of zinc deficiency.79 They assayed IL- 2 status (Th1)
in these subjects and found that IL- 2 and IFN-gamma declined
during the depletion phase and was corrected by repletion.
IL-4 (Th2) did not change. Besides being linked to Th1
maturation, IL-2 is also essential to NK-cell activity. Zinc
is also necessary for the activity of thymulin, a thymic
hormone, and zinc deficiency also results in fewer T cells
coming to maturity.80

Sinkin vaikutuksesta Th1/Th2 -tasapainoon:

Prasad AS.
Effects of zinc deficiency on Th1 and Th2 cytokine shifts.
J Infect Dis. 2000 Sep;182 Suppl 1:S62-8.
PMID: 10944485 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10944485>
<http://www.journals.uchicago.edu/JID/journal/issues/v182nS1/991533/991533.html>

Sprietsma JE.
Zinc-controlled Th1/Th2 switch significantly determines development of
diseases.
Med Hypotheses. 1997 Jul;49(1):1-14. Review.
PMID: 9247900 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9247900>

Cakman I, Rohwer J, Schutz RM, Kirchner H, Rink L.
Dysregulation between TH1 and TH2 T cell subpopulations in the
elderly.
Mech Ageing Dev. 1996 Jun 25;87(3):197-209.
PMID: 8794447 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8794447>

Valkosipuli siirtää Th1/Th2-tasapainoa Th1:n suuntaan ainakin
hiirillä:

Ghazanfari T, Hassan ZM, Ebtekar M, Ahmadiani A, Naderi G, Azar A.
Garlic induces a shift in cytokine pattern in Leishmania
major-infected BALB/c mice.
Scand J Immunol. 2000 Nov;52(5):491-5.
PMID: 11119248 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/10.1046/j.1365-3083.2000.00803.x>

"... Garlic-treated mice developed Th1-type cytokine
type response in the control group with a lower level of
IL-2. However, a combination of garlic and glucantime
treatment was more effective than either treatment alone,
and resulted in a Th1-type response similar to that which
developed with garlic treatment. These results suggest
that garlic extract in combination with an antimonial
drug, may provide effective therapy against L. major. The
immunomodulatory properties of garlic were elucidated in
terms of shifting the cytokine response to a Th1-type
pattern and therefore causing the protective response."

Tutkimuksia probioottien vaikutuksesta Th1/Th2-tasapainoon ja
atooppisiin sairauksiin:

Fujiwara D, Inoue S, Wakabayashi H, Fujii T.
The anti-allergic effects of lactic acid bacteria are strain
dependent and mediated by effects on both Th1/Th2 cytokine
expression and balance.
Int Arch Allergy Immunol. 2004 Nov;135(3):205-15. Epub 2004 Nov.
PMID: 15467373 [PubMed - in process]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15467373>

Isolauri E.
Dietary modification of atopic disease: Use of probiotics in the
prevention of atopic dermatitis.
Curr Allergy Asthma Rep. 2004 Jul;4(4):270-5. Review.
PMID: 15175140 [PubMed - in process]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15175140>

Kalliomaki M, Salminen S, Poussa T, Arvilommi H, Isolauri E.
Probiotics and prevention of atopic disease: 4-year follow-up of a
randomised placebo-controlled trial.
Lancet. 2003 May 31;361(9372):1869-71.
PMID: 12788576 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12788576>
<http://www.thelancet.com/journal/vol361/iss9372/full/llan.361.9372.original_research.25878.1>

Hattori K, Yamamoto A, Sasai M, Taniuchi S, Kojima T, Kobayashi Y,
Iwamoto H, Namba K, Yaeshima T.
[Effects of administration of bifidobacteria on fecal microflora and
clinical symptoms in infants with atopic dermatitis]
Arerugi. 2003 Jan;52(1):20-30. Japanese.
PMID: 12598719 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12598719>

Rosenfeldt V, Benfeldt E, Nielsen SD, Michaelsen KF, Jeppesen DL,
Valerius NH, Paerregaard A.
Effect of probiotic Lactobacillus strains in children with atopic
dermatitis.
J Allergy Clin Immunol. 2003 Feb;111(2):389-95.
PMID: 12589361 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12589361>

Kirjavainen PV, Salminen SJ, Isolauri E.
Probiotic bacteria in the management of atopic disease: underscoring
the importance of viability.
J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2003 Feb;36(2):223-7.
PMID: 12548058 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12548058>

Kalliomaki M, Isolauri E.
Pandemic of atopic diseases--a lack of microbial exposure in early
infancy?
Curr Drug Targets Infect Disord. 2002 Sep;2(3):193-9. Review.
PMID: 12462124 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12462124>

Miraglia del Giudice M Jr, De Luca MG, Capristo C.
Probiotics and atopic dermatitis. A new strategy in atopic
dermatitis.
Dig Liver Dis. 2002 Sep;34 Suppl 2:S68-71.
PMID: 12408445 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12408445>

Pochard P, Gosset P, Grangette C, Andre C, Tonnel AB, Pestel J,
Mercenier A.
Lactic acid bacteria inhibit TH2 cytokine production by mononuclear
cells from allergic patients.
J Allergy Clin Immunol. 2002 Oct;110(4):617-23.
PMID: 12373271 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12373271>

Braat H, van den Brande J, van Tol E, Hommes D, Peppelenbosch M, van
Deventer S.
Lactobacillus rhamnosus induces peripheral hyporesponsiveness in
stimulated CD4+ T cells via modulation of dendritic cell function.
Am J Clin Nutr. 2004 Dec;80(6):1618-25.
PMID: 15585777 [PubMed - in process]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/80/6/1618>

Myös ravinnosta saatavat nukleiinihapot saattavat siirtää
Th1/Th2-tasapainoa Th1:n suuntaan:

Sudo N, Aiba Y, Oyama N, Yu XN, Matsunaga M, Koga Y, Kubo C.
Dietary nucleic acid and intestinal microbiota synergistically
promote a shift in the Th1/Th2 balance toward Th1-skewed immunity.
Int Arch Allergy Immunol. 2004 Oct;135(2):132-5. Epub 2004 Sep 02.
PMID: 15345911 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15345911>

Sudo N, Aiba Y, Takaki A, Tanaka K, Yu XN, Oyama N, Koga Y, Kubo C.
Dietary nucleic acids promote a shift in Th1/Th2 balance toward
Th1-dominant immunity.
Clin Exp Allergy. 2000 Jul;30(7):979-87.
PMID: 10848920 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10848920&dopt=Abstract>

--
Matti Narkia

Sari Kajantie

Mikko J <mikko.j...@hut.fix> wrote in sfnet.keskustelu.terveys:

> Kuulostaa fiksulta. Se mua itseäni on arveluttanut, että miten näillä
> "karppaajilla" riittää energiaa liikkumiseen? Jaksaako
> hölkätä/juosta/hiiihtää tms, jossa vaaditaan jonkin verran kestävyyskuntoa?

Kestävyysliikunta tapahtuu pääsääntöisesti varastorasvasta tuotetulla
energialla. Karppaus voi jopa edesauttaa kestävyysliikuntaa, konsa
se parantaa kehon kykyä käyttää varastorasvoja energiaksi. Kehon
adaptiossa kuitenkin kestää tyyliin kuukausia. Kestävyysurheilutausta
toki nopeuttaa prosessia, koska keho on jo tottunut rasvapolttoiseksi.

Anaerobisessa treenissä sen sijaan tarvitaan selkeästi paljon
suurempaa hiilarisisäänottoa kuin joillain tiukimmilla aloittavilla
atkins-karpeilla. Silloinkin hiilarilähteiden kanssa voi kuitenkin
käyttää järkeä...

Itse nostin kyllä joskus hiilaritankkauskokeilulla kaksinkertaisen
määrän rautaa edellisviikkoon (ja seuraavaankin ;-) verrattuna. Vaan
silloin taustalla oli toki myös normaalia tiukempi hiilarirajoitus-
jakso.
Sopivat määrät pitää hakea kullekin koneistolle erikseen,
empiirisesti.

> Omaan silmään tuo karppaus kyllä vaikuttaa pahemman luokan hölynpölyltä.

Siinä tapauksessa, et ole tainnut perehtyä mistä on kyse...
Kannattaa muistaa, että kaikki mitä yleismedia aiheesta kertoo on
lähtökohtaisesti roskaa ;-)

> Luulisķ että riittää kun ei tunge itseensä ylenmäärin sokereita eikä
> valkoisia jauhoja.

No ei. Ihan.
Kyse on tosiaan yksinkertaisesti (hah) insuliinivasteen säätelystä ja
riittävästä ravinteikkaan ja hyvän oikean ruuan saamisesta. Kumpikaan
ei ole ihan triviaali temppu pullamössökulttuurissa...

Eikä kyse ole vain sokerista kategorisesti eikä vain valkoisista
jauhoista. On olemassa sokereita, jotka eivät aiheuta voimakasta
glykeemistä kuormaa (hedelmäsokeri hedelmässä) eivätkä ole siten
heilauta insuliinia ylös ja sitten on tärkkelys (esim. peruna), joka
sokeroituu tavallista sokeriakin nopeammin.

Yllättäen, roskahiilarien välttäminen on se helppo osuus. Riittävä
hyvän rasvan hankkiminen on rasvafobisessa yhteiskunnassa joskus
yllättävän vaikeaa. Voi ja kerma tekee ruuan. Paitsi Suomessa.

PS. Alkuperäinen kysyjä ei hyväksynyt lähteitä, joissa on sana karppaus ;),
mutta juuri hänen kysymykseensä olisi vastannut palstalla
<http://www.karppaus.info/forum/>
nimimerkin "els" artikkelit hakustringeillä iho, allergia, tms.

--
"I've been seeing spots in front of my eyes."
"Have you seen a doctor?"

Kare Pietilä

Mikko J wrote:
> [...]
> "karppaajilla" riittää energiaa liikkumiseen? Jaksaako
> hölkätä/juosta/hiiihtää tms, jossa vaaditaan jonkin verran kestävyys-

Elimistöhän tuottaa tarvitsemansa hiilihydraatit ellei niitä ole
valmiina tarvittavia määriä. Prosessi on toki hidas mutta siinä
on hyväkin puolensa, kylläisyyden tunne jatkuu pitkään. Kunto-
urheilussa jaksaminen tuskin muodostuu ongelmaksi; oikeat urhei-
lijaruokavaliot sitten erikseen. Ruokavaliota voi toki viilata
esim. tuntemusten ja suorituskykymittausten (esim. kello ei va-
lehtele). Urheilujuoman tankkaamista varmuuden vuoksi ei kannata
erehtyä tekemään...

> Omaan silmään tuo karppaus kyllä vaikuttaa pahemman luokan hölynpölyltä.

> Luulisķ että riittää kun ei tunge itseensä ylenmäärin sokereita eikä
> valkoisia jauhoja.

Niin, siitähän juuri on kysymys!

Karppaamiseksi voi kutsua niin monia VH:n eri tasoja. Toiset syövät
luonnostaan tavattoman vähän hiilareita ja ovat pöyristyneitä jos
joku esittää näkemyksen, että se on karppaamista. Osa trendikarppaa-
jista taas kutsuu karppaamiseksi sitä kun juo vain kaksi litraa Co-
kista päivässä aikaisemman kolmen sijaan.

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

[klips]

> [...]
>Th1-dominant immunity.
>Clin Exp Allergy. 2000 Jul;30(7):979-87.
>PMID: 10848920 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Lisäviite nukleiinihapoista:

Jyonouchi H, Sun S, Winship T, Kuchan MJ.
Dietary ribonucleotides modulate type 1 and type 2 T-helper cell
J Nutr. 2001 Apr;131(4):1165-70.
PMID: 11285320 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/131/4/1165>

"In summary, this study demonstrated that dietary nucleotides
augmented Th1 responses as measured by anti-OVA IgG subclass
and IgE Ab levels in BALB/cJ mice. These results indicate
that genetic predisposition to Th2 (atopic predisposition)
can be modulated by dietary components in specific strains of
mice. Our results also suggest that the mechanisms of this
ribonucleotide action are associated with preferentially
augmented Ag-specific production of IFN-{gamma}, a T1
cytokine."

Linkki:

Nucleic Acids/Nucleotides
<http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/nuc_0228.shtml>

"Numerous studies have shown that nucleotides can help
restore immune function in malnourished animals, can enhance
the activity of T-cells and natural killer cells, and can
increase resistance to some pathogenic agents. Infants fed
formulas supplemented with nucleotides had a lower incidence
of diarrhea, higher natural killer cell activity and higher
antibody titers following Haemophilus influenzae type b
vaccination, compared with unsupplemented controls. In
another study, post-operative immune response, evidenced by
several measures, was enhanced in patients with upper-
gastrointestinal cancer who were given supplements of RNA,
arginine and omega-3 fatty acids.

Nucleosides have promoted tissue repair in a number of animal
studies. They have shortened recovery time in animals with
liver injury and have enhanced healing of experimental
intestinal ulcers. They have shortened recovery time
following small and large bowel injuries."

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Nukleotidilinkki (nukleotidit ovat nukleiinihappojen
rakenneyksiköitä):

What Are Nucleotides? Are They Essential Dietary Components?
By David Mcevoy Platinum Quality Author
<http://ezinearticles.com/?What-Are-Nucleotides?-Are-They-Essential-Dietary-Components?&id=73742>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

> [...]

Täässä muutama artikkeli leukotrieeneistä ja leukotrieeniestäjistä,
joihin kuuluu myös 5-LOX-estäjä Zileuton:

Atopic Dermatitis: A Review of Diagnosis and Treatment
CHRISTINE E. CORREALE, M.D.,
COLLEEN WALKER, D.O., LYDIA MURPHY, R.N., B.S.N. and
TIMOTHY J. CRAIG, D.O
American Family Physician, Vol. 60/No. 4 (September 15, 1999)
<http://www.aafp.org/afp/990915ap/1191.html>

"The pathogenesis of atopic dermatitis is unknown, but the
disease seems to be the result of genetic susceptibility,
immune dysfunction and epidermal barrier dysfunction.11 The
most current theory is that an unidentified genetic
abnormality causes increased levels of cyclic adenosine
monophosphate (cAMP) phosphodiesterase, which in turn leads
to low levels of intracellular cAMP, a secondary messenger
controlling cell activity. This change in the level of
intracellular cAMP causes basophils and mast cells to be
hyperreactive, with the end result being increased histamine
and leukotriene production and release. T cells are
predominantly T-helper-2 subtype cells, which predispose to
atopy.6,12-14

[...]

Leukotriene Inhibitors

The U.S. Food and Drug Administration has labeled leukotriene
inhibitors such as zileuton (Zyflo), zafirlukast (Accolate)
and montelukast (Singulair) for the treatment of asthma.
Because asthma and atopic dermatitis have a similar
pathogenesis, leukotriene inhibitors may have a role in the
treatment of atopic dermatitis.

A recent report described four patients with atopic
dermatitis who responded to zafirlukast therapy.26
Montelukast should not be used in children under six years of
age, and zafirlukast should not be given to children under 12
years of age."

The Leukotriene Antagonist Zafirlukast as a Therapeutic Agent for
Atopic Dermatitis
John A. Carucci, MD, PhD; Kenneth Washenik, MD, PhD; Alan Weinstein,
MD; Jerome Shupack, MD; David E. Cohen, MD, MPH
From the New York University Medical Center, New York, NY.
Arch Dermatol. 1998;134:785-786.
<http://archderm.ama-assn.org/cgi/content/full/134/7/785>

Chari S, Clark-Loeser L, Shupack J, Washenik K.
A role for leukotriene antagonists in atopic dermatitis?
Am J Clin Dermatol. 2001;2(1):1-6. Review.
PMID: 11702615 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11702615&dopt=Abstract>

Leukotriene Inhibitors in the Treatment of Allergy and Asthma
DEAN THOMAS SCOW, M.D., GARY K. LUTTERMOSER, M.D.,
KEITH SCOTT DICKERSON, M.D., M.S.
American Family Physician® > Vol. 75/No. 1 (January 1, 2007)
<http://www.aafp.org/afp/20070101/65.html>

"The use of leukotriene inhibitors in treating atopic
dermatitis, aspirin-intolerant asthma, and chronic idiopathic
urticaria appears promising but has not been studied
thoroughly. Leukotriene inhibitors have minimal side effects
and are well tolerated in most populations.

[...]

Leukotrienes are synthesized in response to many triggers,
including receptor activation, antigen-antibody interaction,
physical stimuli such as cold, and any stimulation that
increases intercellular calcium.1 These potent inflammatory
mediators promote neutrophil-endothelial interactions,
inducing bronchoconstriction and enhancing airway
hyperresponsiveness. They also stimulate smooth muscle
hypertrophy, mucus hypersecretion, and the influx of
eosinophils into airway tissues2; therefore, inhibition of
leukotrienes potentially plays an important role in the
treatment of asthma and other allergic conditions such as
allergic rhinitis, atopic dermatitis, and chronic urticaria."

[...]

Leukotriene inhibitors are either leukotriene receptor
antagonists or leukotriene synthesis inhibitors, which act by
blocking 5-lipoxygenase activity. The leukotriene receptor
antagonists include zafirlukast (Accolate) and montelukast
(Singulair); zileuton (Zyflo) is the only leukotriene
synthesis inhibitor.

[...]

Leukotriene Inhibitors in the Treatment of Atopic Dermatitis

Experimental data have suggested that leukotrienes may be
involved in the pathogenesis of atopic dermatitis. Because
the majority of children with atopic dermatitis later develop
allergic rhinitis and asthma, it is conceivable that early
leukotriene inhibitor use could not only treat atopic
dermatitis but also modify the disease course of allergic
rhinitis and asthma in children. However, there are only a
few small studies of the use of leukotriene inhibitors in the
treatment of atopic dermatitis, most of which are either case
reports or small randomized crossover trials. Two studies
showed small but significant improvements in atopic
dermatitis with the use of these agents.31,32 Another study
on the use of either montelukast or zafirlukast in seven
patients in a nonrandomized, no-control, add-on usage trial
showed that leukotriene inhibitors did not lead to a
sustained benefit for extensive atopic dermatitis.33 The role
of leukotriene inhibitors in atopic dermatitis has yet to be
defined."

The Treatment of Atopic Dermatitis and Other Dermatoses with
Leukotriene Antagonists
J.M. Rackal, HBsc, MHSc, R.B.Vender MD, FRCPC
Skin Therapy Letter, Volume 9 - 2004
<http://www.skintherapyletter.com/2004/9.2/1.html>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Tietoa 5-Loxin:ista:

5-Loxin®, 75 Mg 100 Vegetarian Capsules
<http://www.lef.org/newshop/items/item00939.html>

What is 5-LOXIN?
<http://www.5-loxin.com/whatis.htm>

5-LOXIN® (AKBA) Boswellic Acid
<http://www.nutraingredients-usa.com/news-by-product/productpresentation.asp?id=737&k=5Loxin-joint-inflammation>

Safety of 5-LOXIN® Confirmed
<http://www.naturalproductsinsider.com/articles/476/476_652study04.html>

5-Loxinia voi tilata Suomeen LEF:istä tanskalaisen Life Care Europe:n
kautta. Yhteystiedot:

<http://www.lef.org/newshop/shippingtips.html>

Life Care, Europe APS
Mr. Teddy Iversen
Rytterskolevej 7
Maarum
DK-3230 Graested
Denmark
Phone: 45 70206900
Fax: 45 70206901

Life Care:lla näyttäisi olevan jotakin toimintaa myös Luxemburgissa:

Life Care Luz
<http://www.lifecare.dk/>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Myös seuraavilla sähköpostiosoitteilla on ainakin ennen saanut
yhteyttä Life Care:en:

gi...@lifecare.dk (Gitte Iversen)

in...@lifecare.dk

--
Matti Narkia

"Kare Pietilä" <kare.p...@welho.compura> kirjoitti
viestissä:460101E6...@welho.compura

> Yksi asia johon minusta kiinnitetään liian vähän huomiota ja josta
> liikkuu mitä ihmeellisimpiä näkemyksiä on tapa, jolla evoluutio

Näkyy niitä ihmeellisiä näkemyksiä olevan sinullakin.

> [...]
> luonnon ohjaaminen perustuu siihen, että huono aines karsiutuu pois
> ja elinkelpoinen aines jää jatkamaan sukua. Kun tämä ohjaustapa on

Miksi käytät termiä "luonnon ohjaaminen" kunt tarkoitat luonnonvalintaa?
Joka karsii eli eliminoi pois ne eniten rappeutuneet,
eliminointiprosessi, joka vain hidastaa rappeutumista. Ja evoluution eli
kehityksen kanssa ei mitään muuta tekemistä kuin että Darwin kopsasi
tämän viidenneksen _kreationisti_ Blythiltä ja muilta edeltäjiltään,
Darwinin teoriahan on oikeasti viisi eri teoriaa (ja kaikki kopsattu
muilta). Kts
http://koti.mbnet.fi/tjt2/evbkme16.html

> [...]
> lenkkeilijään, ei luonto enää kykene muuttamaan ihmistä; ihmisen
> evoluutio on siis ainakin toistaiseksi pysähtynyt.

Sinun mielestäsi muutoksessa on kyse evoluutiosta vain ja ainoastaan
silloin kun luonto sen aiheuttaa? Evotoverisi halunnevat kommentoida
tuota ja väitettäsi pysähtymisestä, joten lisäsin evoryhmän ja laitoin
follarit sinne.

> [...]
> toki käyttämään sitä viljaa kohtalaisiakin määriä melko vähäisin
> komplikaatioin, mutta tämä on elimistön alkuperäinen ominaisuus,

Aivan, alkuperäinen _luotu_ ominaisuus, kuten kreationismi väittää.

> jossa ei oikein minkään perusteltavissa olevan mekanismin avulla
> voi tapahtua merkittävää tai tietyn suuntaista kehittymistä. Popu-

Vastahan sitä muutama viikko sitten tuli televisiosta se dokumentti,
jonka mukaan hankitutkin ominaisuudet voivat periytyä, ainakin jossain
määrin.

> [...]
> seuraavan sukupolven perimään; ne geenit on siinä vaiheessa jo
> laitettu jatkoon ja seuraava sukupolvi kantaa täsmälleen samoja

No mihinkäs ne mutaatiot (haitalliset, neutraalit ja "hyödylliset")
unohtuivat?

This "General Theory of Evolution" (GTE) was defined by the evolutionist
Kerkut as "the theory that all the living forms in the world have arisen
from a single source which itself came from an inorganic form."

Matti Narkia

Välillä vähän atooppisen ihottuman "oikeistakin" lääkkeistä :-).
Muutaman vuoden atooppisen ihottuman paikalliseen hoitoon on ollut
saatavina immuunijärjestelmään vaikuttavia voiteita, Takrolimuusia
(Protopic) ja Pimekrolimuusia (Elideli) jotka eivät sisällä kortisonia
(kortikosteroideja) eivätkä steroideja. Haittavaikutuksia on kuulemma
vähemmän kuin kortisonilla ja steroideilla, suurin haitta näyttää
olevan toistaiseksi vielä melko korkea hinta, joten lääkärit eivät
niitä ehkä aivan helposti määrää. Oheiseina joitakin linkkejä näistä
sitaattien kera:

A Breakthrough Treatment for Eczema
Medical Author: Alan Rockoff, MD
Medical Editor: Leslie J. Schoenfield, MD, PhD
<http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=19380>

"The word "breakthrough" is overused. If every hot item
reporters gush about on the evening health news were the real
thing, we would have "broken through" a long time ago.
Instead, the word is often applied to soon-forgotten advances
that aren't and cures that don't.

Every once in a while, however, something new comes along
that represents a genuine breakthrough. In 2001, the FDA
approved tacrolimus (brand-name: Protopic) for treating
eczema, also known as atopic dermatitis. Protopic is the
first effective nonsteroid treatment for this common,
chronic, itchy condition. A related drug, pimecrolimus
(brand-name: Elidel), is now on the market.

These new drugs are referred to as "immune modulators." They
were first used internally to help patients with kidney and
liver transplants avoid rejecting the organs they received.
They work by suppressing the immune system. When these drugs
are used externally to treat the skin, however, they do not
weaken or change the body's immune system. Also, unlike
topical steroids (cortisone creams), these new medications
don't cause thinning of the skin and breaking of superficial
blood vessels (atrophy).

The major side effect of these new topical medications is a
sensation of burning of the skin. Some patients complain that
their skin stings or burns for a period after they apply the
cream. This feeling tends to lessen as the skin heals. At
this point neither Protopic nor Elidil is approved for use in
children under the age of 2. However, when further studies
are complete, doctors will most likely be able to treat
infants and very young children too.

The good news is that these immune modulators work. Many
patients who respond poorly or not at all to topical steroids
do very well when they use this new class of medication. This
doesn't mean that steroid creams won't be used anymore.
Properly prescribed, these old standbys are safe and
effective for many situations, even for children, or in
sensitive areas like the face or groin.

It is also important to remember that no drugs, including the
new ones, cure eczema altogether. This condition represents
an inherited sensitivity that tends to recur throughout life.
Still, many patients with atopic dermatitis will now be able
to achieve comfortable and better-looking skin by using
tacrolimus, pimecrolimus, and the related medications that
are sure to follow."

Takrolimuusi-lääkeaine sairausvakuutuksen peruskorvauksen piiriin
<http://pre20031103.stm.fi/suomi/tiedote/tied02/haotiedote2435.htm>

"Takrolimuusi-lääkeaine tulee sairausvakuutuksen
peruskorvauksen (50%) piiriin 1.2.2003 lähtien eräiden
vaikeiden ihosairauksien hoidossa. Korvausta voivat saada ne
atooppista ihottumaa sairastavat, jotka ovat
erillisselvityksellä osoittaneet riittävän hoidollisen
perusteen takrolimuusin käyttämiselle olevan olemassa. Tähän
asti korvauksen ovat saaneet vain elinsiirtopotilaat, jotka
ovat käyttäneet takrolimuusia hyljintäreaktion estämiseksi.
Valtioneuvosto tarkisti merkittäviä ja kalliita lääkkeitä
koskevaa asetusta maanantaina 30. joulukuuta.

Paikallisesti iholle annosteltavaa takrolimuusivoidetta
voivat käyttää ne atooppisesta ihottumasta kärsivät potilaat,
jotka eivät ole saaneet riittävää vastetta tavanomaisista
hoidoista tai joille tavanomaiset hoidot eivät sovi.
Takrolimuusivoiteen päiväkustannus on noin kymmenkertainen
lievemmissä tapauksissa käytettävään
kortikosteroidivoiteeseen verrattuna."

Atooppinen iho on lähes joka viidennellä suomalaisella
02.02.2004
<http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=5888403>

"... Takrolimuusi- ja pimekrolimuusivoittet ovat aloittaneet
uuden aikakauden atooppisen ihottuman hoidossa. Uudet
lääkkeet on kehitetty sienen kaltaisen bakteerin
(Streptomyces tsukubaensis) tuottamasta polypeptidistä, joka
vaikuttaa ihon tulehdussoluihin. Niitä käytetään kaikille
ihoalueille mukaan lukien kaula, kasvot, silmäluomet ja
taipeet. Voiteet eivät ohenna ihoa eivätkä aiheuta aknea tai
hiussuonten laajentumia niin kuin pitkäaikainen
kortikosteroidivoiteiden käyttö voi tehdä. (Lähde: Haahtela,
T. 2003. Allergian ABC. Kodin allergiaopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi.)"

Uutta atooppisen ihottuman paikallishoidossa (2003)
<http://www.mehilainen.fi/verkkolehti.php?act=getArticles&article_id=121&magazine_id=6>

Takrolimuusi

Takrolimuusivoidetta käytetään keskivaikean ja vaikean
atooppisen ihottuman hoitoon. Valmistetta on kahta vahvuutta,
toinen aikuisille ja miedompi 2-15 -vuotiaille lapsille.

Takrolimuusi soveltuu kaikille ihoalueille. Erityisesti
kasvojen ja kaulan alueen atooppisen ihottuman hoidossa
valmisteella on saatu hyviä tuloksia. Takrolimuusi ei vaikuta
ihon sidekudokseen, eikä siten aiheuta ihon ohenemista
pitkäaikaiskäytössäkään.

Vaikka takrolimuusi vaimentaa ihon puolustusreaktioita, ei
viitteitä pahanlaatuisten ihomuutosten tai infektioiden
lisääntymisestä ole toistaiseksi havaittu. Merkittävää ihon
tottumista lääkevoiteeseen eli takyfylaksiaa ja sen mukanaan
tuomaa hoitotehon vähenemistä ei ole raportoitu
pitkäaikaiskäytössä. Voiteen käytön aloittamiseen voi liittyä
ihon punoitusta tai kuumotusta, joka yleensä vaimenee
muutamassa päivässä. Samanaikaista valohoitoa tai
aurinkoaltistusta ei suositella takrolimuusin kanssa, ei
myöskään yhteiskäyttöä kortikosteroidivoiteiden kanssa.

Pimekrolimuusi

Pimekrolimuusivoidetta käytetään lievän ja keskivaikean
atooppisen ihottuman hoitoon. Sen pitkäaikaiskäyttöä on
tutkittu. Sen on havaittu estävän ihottumalehahduksia ja
pahenemisvaiheita.

Tutkimuksia on tehty myös vauvoilla, mutta virallinen
käyttöikäsuositus on edelleen yli 2-vuotiaat. Tavallisin
haittavaikutus on polttava tunne voiteen levityskohdassa.

Uusina lääkkeinä limuusivoiteet ovat merkittävästi
kortikosteroidivoiteita kalliimpia. Takrolimuusivoide on
peruskorvattava vaikeaa ja vaikeahoitoista atooppista
ihottumaa sairastaville, jotka eivät ole saaneet riittävää
vastetta tavanomaisista hoidoista tai joille ne eivät sovi.
Korvausoikeuden hakua varten tarvitaan ihotautilääkärin tai
atooppisen ihottuman hoitoon perehtyneen lääkärin laatima
lääkärinlausunto.

Uudet lääkkeet ovat lunastaneet paikkansa

Takrolimuusi- ja pimekrolimuusivoiteet ovat hyvä lisä
hoidettaessa atooppista ihottumaa, joka voi olla
vaikeahoitoinen ja vaatia pitkiä hoitojaksoja. Ne ovat
tehokkaita ja sopivat myös hyvin pitkäaikaiskäyttöön.
Tämänhetkisen tietämyksen mukaan haittavaikutukset ovat
vähäisiä."

Atooppinen ihottuma
26.09.2006
<http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=8326375>

"4) Takrolimuusi- ja pimekrolimuusivoiteet

Takrolimuusi ja pimekrolimuusi ovat atooppisen ihottuman
hoidossa käytettäviä uusia kortisonittomia hoitovaihtoehtoja,
joiden käyttöön liittyvät omat erityispiirteensä ja joita
siksi määrätään yleensä vain ihotautilääkärin tai
lastenlääkärin toimesta. Ne ovat kalliita ja niihin voi saada
KELAn peruskorvauksen ainoastaan erikoislääkärin erillisellä
lausunnolla. Niiden teho on usein erittäin hyvä etenkin
kasvojen alueen ihottumissa."

Atooppinen iho melkein miljoonalla suomalaisella
05.02.2004
<http://www.poliklinikka.fi/?page=1831892&id=0773066>

[...]

24.07.2006
<http://www.poliklinikka.fi/?page=2760062&id=8292932

"Atooppinen ihottuma on atooppisen taipumuksen yksi
ilmenemismuoto. Se on yleensä pahimmillaan nuoruusiässä ja
lievittyy aikaa myöten. Atooppisen ihottuman oireet
vaihtelevat potilaan iän ja sairauden vaikeusasteen mukaan.
Pahimmillaan atooppinen ihottuma voi käsittää lähes koko
vartalon, lievänä se esiintyy taipeissa hentona ihottumana.
Atooppisen ihottuman aiheuttaja on monimutkainen immuniteetin
häiriö.

[...]

[...]

Atooppinen ihottuma -opas
<http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=188&lang=1>

"Limuusivoiteet

Makrolideihin kuuluvat kalsineuriinin antagonistit
takrolimuusi (Protopic® voide) ja pimekrolimuusi (Elidel®
emulsiovoide) ovat tulleet antamaan oman lisänsä atooppisen
ihottuman hoitoon, mutta harvoin ne pystyvät korvaamaan
paikalliskortikoideja kokonaan. Nämä ns. limuusivoiteet
(paikalliset tulehdussalpaajat) estävät ihossa tulehdusta
aiheuttavien T-valkosolujen aktivaation ja rauhoittavat
tulehdusta sitä kautta. Lisäksi ainakin takrolimuusi estää
allergeenien tunnistusta ihossa. Parhaimmillaan nämä voiteet
ovat atoopikon kasvo- ja kaulaihottumassa sekä ylävartalon
ekseemassa. Protopic-voidetta saa 0.03- ja 0.1 -prosenttisina
voiteina. Voimakkaampi on tarkoitettu isoille lapsille ja
aikuisille. Voimakkuudeltaan Protopic vastaa keskivahvoja
kortikoidivoiteita. Elidel-voide on yksiprosenttinen. Sen
teho vastaa osapuilleen yksiprosenttisen
hydrokortisonivoiteen tehoa. Limuusivoiteiden teho ei ole
kuitenkaan ennalta arvattavissa.

Protopicia ja Elideliä käytetään aluksi kahdesti päivässä 2-3
viikon ajan, jonka jälkeen annostus voidaan harventaa yhteen
kertaan päivässä. Moni potilas pärjää jatkossa käyttämällä
voidetta joka toinen päivä. Nykykäsityksen mukaan hoitoa voi
jatkaa kuukausia, jopa vuosia.

Takrolimuusin ja pimekrolimuusin välitön haitta on ihon
kuumotus, polttelu ja kirvely heti voitelun jälkeen. Sitä on
hoidon alussa noin 40%:lla takrolimuusin ja noin 10%:lla
pimekrolimuusin käyttäjistä. Oire häviää useimmilta
potilailta hoidon jatkuessa. Joukossa on kuitenkin sellaisia,
joilla iho ei totu voiteeseen. Lisäksi murrosikäisiä ja
aikuisia hoidettaessa on huomattava, että 6-10 %:lla
takrolimuusin ja 1-2 %:lla pimekrolimuusin käyttäjistä
pienikin alkoholimäärä aiheuttaa voidellulle alueelle
voimakkaan punoituksen ja kirvelyn. Punoitusta ja kirvelyä
esiintyy joillakin potilailla myös ilman alkoholia.
Toistaiseksi ei ole saatu viitteitä siitä, että kumpikaan
lääke lisäisi ihosyövän vaara. Se on kuitenkin pidettävä
mielessä, sillä mahdollinen vaara tulee esiin vasta 15-20
vuoden kuluttua. Valohoitoja ei pitäisi ottaa limuusihoidon
aikana. Samaten kesällä tulisi välttää limuusivoiteiden
käyttö aurinkoisimpaan aikaan."

Pimekrolimuusivoiteella voidaan hoitaa keskivaikeaa atooppista
ihottumaa
28.07.2004
<http://www.poliklinikka.fi/?id=7404490&page=4191442>

"Pimekrolimuusi on ei-steroidinen, selektiivinen sytokiinien
estäjä, jota käytetään atooppisen ihottuman hoitoon.
Saksalaistutkimuksessa on verrattu keskivaikean atooppisen
ihottuman hoitoa yksiprosenttisella pimekrolimuusivoiteella
perinteiseen hoitoon. 62 potilasta arvottiin saamaan
pimekrolimuusivoidetta ja 68 potilasta saamaan vehikkeliä
heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua 24 viikon ajan.
Keskivahvan kortikosteroidin prednikarbaatin käyttö
sallittiin ihottuman vaikeutuessa.

Kortikosteroidia tarvittiin harvemmin käytettäessä
pimekrolimuusia kuin vehikkeliryhmässä. Lisäksi lähes 60
%:lla pimekrolimuusiryhmässä ihottuma pysyi kurissa eikä
pahentunut. Vehikkeliryhmässä vain 22 %:lla ihottuma pysyi
kurissa. Pimekrolimuusivoide oli hyvin siedettyä.
Pimekrolimuusi näyttää ehkäisevän tehokkaasti atooppisen
ihottuman pahenemisen.

Lähde:Dermatology 2004;208:365"

Protopic :: Terveyskirjasto
<http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far01377>

PROTOPIC (Takrolimuusi>
Tohtori.fi - Lääkeopas
<http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=^P&searchpage=2&id=0917318>

Elidel :: Terveyskirjasto
<http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=elidel&p_artikkeli=far01405>

ELIDEL (Pimekrolimuusi)
Tohtori.fi - Lääkeopas
<http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=%5EE&searchpage=1&id=8534445>

--
Matti Narkia

Toni Nikkanen

Kare Pietilä <kare.p...@welho.compura> writes:

> Karppaamiseksi voi kutsua niin monia VH:n eri tasoja. Toiset syövät
> luonnostaan tavattoman vähän hiilareita ja ovat pöyristyneitä jos
> joku esittää näkemyksen, että se on karppaamista.

Parhaat tyypit vouhkaavat miten "karppaaminen" (sana jota en käytä
mielelläni, koska se kuulostaa rumalta) on kauheaa, vaarallista ja
ainakin huuhaata, mutta sitten syövät tyytyväisenä vähähiilarista
ruokaa ilman huolen häivää. Esim. olin firman juhlissa joku aika
sitten ja ruokatarjoilu oli grillattua kanaa + salaattia, näitä
"karppausaterioita" esiintyy joskus ihan normaalinkin väen
keskuudessa..

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Lisälinkkejä Protopicista ja Eidelistä:

27.03.2006 - Euroopan lääkevirasto suosittelee varovaisuutta
Protopicin ja Elidelin käytössä
<http://www.nam.fi/ajankohtaista/ammattilaisille/makrolidit.html>

"Euroopan lääkeviraston (EMEA) lääkevalmistekomitea (CHMP) on
arvioinut paikallisesti iholle annosteltavan takrolimuusin
(Protopic) ja pimekrolimuusin (Elidel) turvallisuustiedot,
koska valmisteita käyttäneillä potilailla on raportoitu
ihosyöpiä ja lymfoomia. CHMP:n arvion johtopäätöksenä on,
että näiden ihotautilääkkeiden hyödyt ovat suurempia kuin
haitat. Komitea suosittelee kuitenkin varovaisuutta
valmisteiden käytössä.

Protopicia ja Elideliä käytetään paikallisesti atooppisen
ihottuman hoidossa. CHMP suosittelee, etteivät potilaat
lopettaisi tai muuttaisi näiden lääkkeiden käyttöä ottamatta
yhteyttä lääkettä määränneeseen lääkäriin.

Käytettävissä olevien tietojen perusteella CHMP ei kyennyt
päättelemään, johtuivatko raportoidut ihosyöpä- ja
lymfoomatapaukset Protopicin tai Elidelin käytöstä. CHMP
onkin kehottanut myyntiluvan haltijoita toimittamaan
lisätietoja pitkäaikaiskäytön turvallisuusprofiilista, jotta
varmistuttaisiin riski-hyötysuhteen pysyvän hyväksyttävänä.
CHMP suosittelee valmisteiden tuoteinformaatioon tehtäväksi
muutoksia, joiden tarkoituksena on lisätä potilaiden ja
lääkkeitä määräävien lääkäreiden tietoisuutta mahdollisista
pitkäaikaiskäytön riskeistä.

Protopic ja Elidel ovat olleet Suomessa kaupan loppuvuodesta
2002. Lääkelaitoksen haittavaikutusrekisteriin ei ole tullut
ilmoituksia valmisteiden käyttöön mahdollisesti liittyneistä
pahanlaatuisista kasvaimista."

Protopic.com
<http://www.protopic.com/>

PROTOPICŅ (tacrolimus) Ointment
<http://www.rxlist.com/cgi/generic/tacrolimus.htm>

TACROLIMUS - TOPICAL
<http://www.medicinenet.com/tacrolimus-topical/article.htm>

Protopic (tacrolimus) Information
<http://www.fda.gov/cder/drug/infopage/protopic/default.htm>

Tacrolimus - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Tacrolimus>

Elidel 1% emulsiovoide - Lääkelaitos
<http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/0/354300.shtml>

Elidel (pimecrolimus) Cream 1%
<http://www.rxlist.com/cgi/generic/elidel.htm>

Elidel (pimecrolimus) Information
<http://www.fda.gov/cder/drug/infopage/elidel/default.htm>

Pimecrolimus - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Pimecrolimus>

Eczema Immunomodulators - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Eczema#Immunomodulators>

"Immunomodulators

Topical immunomodulators like pimecrolimus (Elidel® and
Douglan®) and tacrolimus (Protopic®) were developed after
corticosteroid treatments, effectively suppressing the immune
system in the affected area, and appear to yield better
results in some populations. However, such suppression is
believed by alternative health practitioners to have possible
adverse health effects. The US Food and Drug Administration
has issued a public health advisory [1] about the possible
risk of lymph node or skin cancer from use of these products,
but many professional medical organizations disagree with the
FDA's findings;

* The postulation is that the immune system may help
remove some pre-cancerous abnormal cells which is
prevented by these drugs. However, any chronic
inflammatory condition such as eczema, by the very
nature of increased metabolism and cell replication,
has a tiny associated risk of cancer (see Bowen's
disease).

* Current practice by UK dermatologists [2] is not to
consider this a significant real concern and they are
increasingly recommending the use of these new drugs.
The dramatic improvement on the condition can
significantly improve the quality of life of sufferers
(and families kept awake by the distress of affected
children). The major debate, in the UK, has been about
the cost of such newer treatments and, given only
finite NHS resources, when they are most appropriate to
use.[3]

* In addition to cancer risk, there are other potential
side effects with this class of drugs. Adverse
reactions including severe flushing, photosensitive
reactivity and possible drug interaction in patients
who consume even small amounts of alcohol."

Elidel and Protopic Drug Warning
<http://pediatrics.about.com/od/drugwarnings/a/06_eczema_wrng.htm>

"The latest warning about both Elidel and Protopic is that
there is a 'possible cancer risk for these drugs.' However,
keep in mind that reports of cancer have been 'rare' and are
based on 'animal studies' and 'case reports in a small number
of patients.'

So that doesn't mean that your Pediatrician can't prescribe
Elidel or Protopic or that you shouldn't use them on your
child. Just follow the safety guidelines mentioned above, try
other treatments first, don't overuse the medicines, and
don't use them for long periods of time.

In fact, the American Academy of Dermatology has issued a
statement in response to the FDA warning, saying that they
disagree with the FDA and that they believe that current
research doesn't prove that Elidel and Protopic are dangerous
when used properly.

The doctors at The National Jewish Medical and Research
Center have also reviewed the data available to the FDA and
think that 'the data does not show any definite association
and is speculative' concerning the risk of cancer and
infections. They continue to believe that both Elidel and
Protopic are safe medicines and they will continue to use
them. This includes continuing to prescribe them to children
under age 2 'when appropriate.'"

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

Lisälinkkejä Protopicista ja Elidelistä:

Perusterve

"Toni Nikkanen" <to...@morgoth.tuug.fi> kirjoitti
viestissä:rlptzwd...@morgoth.tuug.fi...

> "karppaaminen" (sana jota en käytä
> mielelläni, koska se kuulostaa rumalta)

Huh,ehdin jo luulla että olin ainoa joka ei pidä tuosta termistä.
Kyllä aikuisen miehen on vaikea suhtautua tuollaiseen vakavasti. En
ihmettele yhtään että moni pitää koko touhua huuhaana.

Matti Narkia

Matti Narkia kirjoitti:

[klips]

> [...]
>(<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt01186>)
>
>Atooppisen ihottuman akuutissa vaihessa Th2-solujen osuus on

Kuten em. viitteistä nähdään, maitohappobakteeri Lactobacillus
rhamnosus GG, jota joskus kutsutaan lyhyemmin myös Lactobacillus
GG:ksi, saattaa ehkä olla hyödyllinen atooppisessa ihottumassa.
Lactobacillus rhamnosus GG:tä sisältävät funktionaaliset
elintarvikkeet tunnetaan tuotenimellä Gefilus (valion tuotemerkki).
Gefilus tuotteisiin kuulluu mm. maitotuotteita (jogurtti, piimä, maito
ja pienet kapeat Gefilus-purkit, jotka sisältävät yhden
päiväannoksen), mehut, sekä Gefilus-kapselit.

Linkkejä:

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet
<http://www.tohtori.fi/?page=3784714&id=1705433>

Gefilus
<www.valio.fi/gefilus/ >

Gefilus®
<http://tinyurl.com/2grs6l>
<http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valioyritys/Tutkimus_ja_Tuotekehitys/Ravitsemustutkimus/gefilus18082006120317>

Valion Gefilus-tuotteet
<http://tinyurl.com/yurh9g>
<http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuotehaku/Hakutulos?productGroup=&productNumber=&productName=&productProperties=OMK33>

Pre- ja probiootit
<http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/bakteerit.html>
(Tolosen artikkeli, joten ripaus kriittisyyttä lukiessa voi olla
hyväksi ;-)).

Maitohappobakteerit :: Terveyskirjasto
Anna-Liisa Enkovaara
<http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=slt00056>

"Atooppinen ihottuma

Pienessä suomalaistutkimuksessa on saatu lupaavia tuloksia
atooppisen ihottuman ehkäisyssä. Äideille annettiin raskauden
viimeisen kuukauden ajan ja äidille tai lapselle ensimmäisen
puolen vuoden ajan maitohappobakteerivalmistetta. Kahden ja
neljän vuoden iässä lapsilla todettiin atooppista ihottumaa
puolet vähemmän kuin lumevalmistetta saaneilla lapsilla. Sen
sijaan maitohappobakteereiden vaikutukset pienten lasten
atooppisen ihottuman hoidossa ovat vähäisiä ja vaativat
lisätutkimuksia."

Liite 2. Probiootit :: Terveyskirjasto
<http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae66000>

"Atooppinen ihottuma ja maitorupi

Probioottien vaikutuksista lapsen atopian ehkäisyssä on
julkaistu hiljattain lumekontrolloitu ja
kaksoissokkojärjestelyin toteutettu suomalainen tutkimus
(Rautava ym. 2002), jossa koehenkilöinä oli 62 äiti-
lapsiparia. Probiootin anto raskauden ja imetyksen aikana
vähensi merkitsevästi lapsen atooppisen ihottuman
(maitoruven) esiintymisen riskiä ja antoi suojaa maitorupea
vastaan kahden vuoden ikään asti. Äidin atopia lisäsi lapsen
riskiä saada maitorupi-ihottuma, ja etenkin ne lapset, joilla
napaveren IgE-pitoisuus oli ollut koholla, hyötyivät
probioottien annosta."

Maitohappobakteerit :: Terveyskirjasto
Tari Haahtela
<http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00304>

Lactobacillus rhamnosus GG:n vaikutus allergioihin
Outiina Viertokangas
<http://www.mm.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/Seminaarityot2003K/Outiina_Viertokangas/index.htm>

"Kliinisiä tutkimustuloksia

1. LGG nopeuttaa toipumista allergian aiheuttamista oireista

Jo puhjenneen allergian hoidon yhteydessä on huomattu, että
probioottien sisällyttäminen eliminaatioruokavalioon korjaa
limakalvon läpäisevyyttä ja voimistaa suoliston paikallista
immuunivastetta ja näin ohjaa immuunivastetta normaalimpaan
suuntaan. Tätä on tutkittu kahdessa satunnaistetussa,
lumekontrolloidussa tutkimuksessa (Saxelin 2002).

Ensimmäisessä tutkimuksessa maitoallergisiksi todettujen
lasten ihottuman voimakkuus, laajuus ja subjektiiviset
oireet vähenivät merkitsevästi nopeammin, kun
maitoeliminaatioruokavalioon lisättiin LGG:tä (Majamaa ym.
1997). Suolen limakalvon tulehdusvoimakkuutta mitattiin
ulosteen sytokiinipitoisuuksista. Sytokiinipitoisuus oli
kuukauden maidottoman ruokavalion jälkeen merkitsevästi
laskenut LGG-ryhmässä toisin kuin vertailuryhmässä. Sama
tulos saatiin silloinkin, kun LGG annettiin imettävälle
äidille, ei lapselle (Majamaa ym. 1997).

Edellisen tutkimuksen kliininen tulos vahvistui toisessa
tutkimuksessa, jossa todettiin sekä LGG että Bifidobacterium
lactis Bb-12 yhtä tehokkaiksi oireiden poistajiksi
lumetuotteeseen verrattuna (Isolauri, Arvola ym. 2000).
Tutkimukseen otettiin jo imetysaikana atooppisia oireita
saaneita lapsia, joiden välittömästi aloitettuun
maitoeliminaatioruokavalioon lisättiin joko LGG tai
bifidobakteeri. Lapset olivat tutkimuksen alkaessa noin 4,7
kk ikäisiä ja atopia oli puhjennut 1-2 kk ikäisenä. Ihottuman
lisäksi suolisto-oireista kärsi 56% lapsista (Saxelin 2002).
Kummankin probioottiryhman kaikkien lasten iho-oireiden
todettiin vähentyneen 2 kk kuluttua, lumeryhmässä oireet
vähenivät alle puolella lapsista (Isolauri, Arvola ym. 2000).
Ero oli tilastollisesti merkittävä. Oireiden vähenemisen
lisäksi probioottien myönteinen vaikutus nähtiin myös
immuunivasteen voimistumisena (Isolauri, Arvola ym. 2000).

2. LGG alentaa riskiä sairastua allergiaan

Kun tiedetään, että probioottiset bakteerit vaikuttavat
allergisoituneiden lasten immuunivasteeseen ja suolen
limakalvon paikallisvasteeseen, haluttiin selvittää,
voidaanko varhaisella probioottien käytöllä vaikuttaa
allergian puhkeamiseen (Saxelin 2002). Tutkimukseen valittiin
korkean allergiariskin omaavia lapsia, joilla toinen tai
molemmat vanhemmat tai sirarukset sairastavat atooppista
sairautta (Kalliomäki, Salminen ym. 2001). Tutkimus
aloitettiin jo raskausaikana, 159 odottavaa äitiä
satunnaistettiin saamaan 2-4 viikon ajan ennen laskettua
aikaa LGG:tä tai lumeläkettä. Synnytyksen jälkeen kapselit
otti kuuden kuukauden ajan joko äiti itse tai ne annettiin
lapselle lusikalla veteen sekoitettuna. Yhteensä 132 lasta
seurattiin kaksivuotiaiksi. Atooppinen ihottuma puhkesi
35%:lla lapsista, kuudelle tuli astma ja yhdelle allerginen
nuha. Lumeryhmän ja LGG-ryhmän ero oli selvä: lumeryhmässä
lähes joka toiselle lapselle muodostui atooppinen ihottuma,
LGG-ryhmässä joka neljännelle (Kalliomäki, Salminen ym.
2001).

Imetyksen kesto oli kummassakin ryhmässä yhtä pitkä. Lähes
puolet äideistä söi kapselit itse, eikä bakteerin antotavalla
ollut tuloksen kannalta merkitystä (Saxelin 2002).

LGG:n vaikutusmekanismit allergiassa

Probioottien vaikutusmekanismeja ei vieläkään täysin tunneta,
se kuitenkin jo tiedetään, että suoliston mikrobistolla on
vaikutusta immuunivasteen kehittymiseen ja T-
auttajasolutyyppien tasapainoon (Th1 ja Th2). Tämä tasapaino
vaikuttaa oraalisen toleranssin muodostumiseen. Th-2
immuunisolut tuottavat interlektiiniä, joka on välttämätön B-
solujen erilaistumisessa. Th-2 solut tuottavat myös IL-5:ttä,
joka vaikuttaa eräiden laukosyyttien aktiivisuuteen.
Allergiassa myös suolen läpäisevyys on häiriintynyt ja sallii
liian suurten antigeenisten molekyylien absorption (Saxelin
2002).

Atooppisten lasten lymfosyyttejä tutkittaessa on huomattu,
että LGG muokkaa maidon proteiineja vähemmän allergisoivaan
muotoon(Saxelin 2002). LGG:llä pilkottu kaseiini vaimensi
lymfosyyttien IL-4 tuotantoa, T-solujen aktivaatiota sekä
IL-2:n lähettiRNA:n ja IL-2:n tuotantoa. Suun kautta nautitun
LGG:n todettiin lisäksi vähentävän T-solujen aktiivisuuden
mittarina pidetyn CD4+:n määrää sekä Th-1 ja Th-2 solujen
tasapainoon vaikuttavan IL-10:n eritystä (Pessi, Isolauri ym
2001). Mekaanisesti rikottujenkin LGG-solujen on todettu
vaikuttavan lymfosyyttien jakaantumiseen, joka viittaa
siihen, että bakteerisolun sisältö ja/tai hajoamistuotteet
saattavat vaikuttaa ihmisen immuunivasteeseen. Maidon
proteiineja pilkkoessaan LGG saattaa muodostaa myös
bioaktiivisia peptidejä, jotka vaikuttavat
ruoansulatuskanavassa myönteisesti (Saxelin 2002).

Maitoallergiaa on pidetty vain pienten lasten sairautena ja
sitä ilmeneekin noin 2,5 %:lla pikkulapsista. Uusimmissa
tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että laktoosia
sietävillä, mutta maidosta oireita saavilla aikuisillakin
voidaan havaita selvä immunologinen vaste maitoaltistuksessa.
Altistuksen yhteydessä annettu LGG alensi tulehdusvastetta
merkittävästi. Terveillä verrokeilla maito ei aiheuttanut
tulehdusvastetta, mutta LGG alentamisen sijaan nostikin
epäspesifistä immuunivastetta. Havainto viittaa siihen, että
LGG tasapainottaa immuunivastetta lisäämällä vastustuskykyä
ja tehostamalla immuunivastetta terveillä henkilöillä ja
infektioissa sekä alentamalla yliaktiivista immuunivastetta
allergiassa (Saxelin 2002)."

Lactobacillus bacteremia, with special focus on the safety of
probiotic Lactobacillus rhamnosus GG
<https://oa.doria.fi/handle/10024/2325>
<http://urn.fi/URN:ISBN:952-92-0901-0>

Korhonen Riku
Regulation of inducible nitric oxide production in activated
macrophages
<http://acta.uta.fi/teos.phtml?6900>

"Lääketieteen lisensiaatti Riku Korhosen farmakologian
(lääkeaineopin) oppialaan kuuluvassa väitöskirjassa
tutkittiin tulehdusta sääteleviä mekanismeja.
Väitöskirjatutkimuksessa löydettiin uusi ”kortisonin”
vaikutusmekanismi. Lisäksi tutkimuksissa todettiin Gefilus-
tuotteisiin lisättävän Lactobacillus rhamnosus GG:n
säätelevän tulehdukseen osallistuvien solujen toimintaan.

[...]

Lisäksi tutkimuksessa havaittiin terveysvaikutteisen
Lactobacillus rhamnosus GG:n (Gefilus) saavan aikaan
typpioksidin tuotannon tulehdussoluissa, eli Lactobacillus
rhamnosus GG:llä näyttää olevan elimistön puolustusvastetta
sääteleviä vaikutuksia. ..."

Probioottisten Lactobacillus-bakteerien metaboliaa
Katriina Mälkönen
<http://www.mm.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/seminaarityot2002/KatriinaMalkonen/index.html>

Kappale

PREVENTION AND TREATMENT OF ATOPIC DISEASES
<http://pmj.bmj.com/cgi/content/full/80/947/516#SEC4>

artikkelissa

Gill HS, Guarner F.
Probiotics and human health: a clinical perspective.
Postgrad Med J. 2004 Sep;80(947):516-26. Review.
PMID: 15356352 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://pmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/80/947/516>

--
Matti Narkia

Outi Seppa

"Perusterve"

> Otsikon mukainen kokeilu kiinnostaisi. Lähinnä siksi, että moni ainakin
> väittää sen auttaneen ihottumiin ja tuoneen lisää virtaa.

Atoopikko viittoo innokkaasti. Minulla eniten auttoi Suomesta muutto
Englantiin alueelle, missä vesi on kovaa. Iho voi hyvin. Tänne tulleet au
pairit toisaalta valittelevat, että jos on taipumusta akneen, se kyllä
pahenee. Mitään tieteellistä merkitystä kummallakaan havainnolla tuskin on,
koska otos on pieni. Mutta toisaalta joillain alueilla Suomessa vesi on niin
hapanta että se syövyttää kupariputkia. Miksei sitten myös ihoa?

> Kun aihetta googlettaa, niin ensimmäisenä tulee vastaan painon ja

> verenpaineen lasku. Uskallanko moiseen ruokavalioon siirtyä, kun olen jo

> valmiiksi hoikka, ja verenpaine on välillä turhankin alhainen?

Minäkin olen jo hoikka ja verenpaine alhainen. Siirryin taas takaisin
vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, koska itse koen että jaksan paremmin,
yöunet lyhenevät huomattavasti, turvotus laskee ja iho paranee. Siis vaikka
se ei enää oireile yhtä pahasti, se tahtoo kuivua, varsinkin talvella.
Suolan lisääminen ruokaan on riittänyt verenpaineen normalosoimiseen.

> Linkit asiallisiin kyseistä aihetta käsitteleviin sivustoihin ovat
> tervetulleita. Mielellään sellaisia, joissa ei myydä mitään, eikä käytetä
> niinkin idioottimaista termiä kuin "karppaus".

Atkinsin sivuilla on paljon reseptejä. Niissä on usein omia tuotteita ja
niitä siten "myydään" toki. Mutta monia mainoksia olen vain ohittanut ja
käyttänyt jotain vastaavaa tuotetta. http://www.atkins.com/recipes

Outi S

Outi Seppa

> "Perusterve"

Ihottumiin voi myös kokeilla zeoliinipesujauheiden välttämistä. Käyttää siis
fosfaattipitoisia, mitä on ainakin nestemäisinä joka kaupassa.

Outi S

MR2

Outi Seppa wrote:
> Ihottumiin voi myös kokeilla zeoliinipesujauheiden välttämistä. Käyttää siis
> fosfaattipitoisia, mitä on ainakin nestemäisinä joka kaupassa.

Kuningaskuluttaja-ohjelmassa kerrottiin joskus, että zeoliitti rikkoo
pesukoneet. Olen aina lukenut tarkkaan pyykinpesuaineiden koostumuksen
enkä osta koskaan sellaista pulveria, missä on zeoliittia. Nykyajan
jätevesien puhdistustekniikalla saadaan fosfaatit suurimmaksi osaksi
poistetuiksi, joten ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoakaan fosfaattien
käytöstä. Kun lisäksi käyttää pesukoneen ylimääräisiä huuhteluja (jos
koneessa on sellainen ohjelma), saa pyykistä niin puhdasta, että ei
pitäisi ainakaan pesuaineiden aiheuttamia allergisia reaktioita tulla.
Nestemäisissä pesuaineissa ei käytetä zeoliittia ja sitten olen
huomannut, että ei käytetä Eldorado- ja Daily -kirjopesupulvereissakaan.

MR

Outi Seppa

"MR2"

> Nykyajan jätevesien puhdistustekniikalla saadaan fosfaatit suurimmaksi
> osaksi poistetuiksi, joten ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoakaan
> fosfaattien käytöstä.

Niinpä. Sitä Zeoliittia ei kuulemma saada ja se vain saostuu pohjalle
pelkäksi jätteeksi.

Outi S

Lauri Rahkonen

Outi Seppa wrote:

> Ihottumiin voi myös kokeilla zeoliinipesujauheiden välttämistä. Käyttää siis
> fosfaattipitoisia, mitä on ainakin nestemäisinä joka kaupassa.

On olemassa aika paljon nestemäisiä pyykinpesuaineita, joissa ei ole
(ainakaan aineosaluettelossa) zeoliitteja eikä fosfaatteja.