törkeää spämmiä

MR2

Mitä voi tehdä (paitsi yrittää käyttää thunderbirdin
roskapostisuodatuksia, yhtä tyhjän kanssa!) viime aikoina tulvineille
roskaposteille "seksitohtorilta". Lähettäjä löytyy tuolta
http://seuraa.info/, uhkasin rikosilmoituksen tekemisellä, vastasivat,
että eivät ole tekemisissä tuon paskan kanssa
http://seuraa.info/2016/07/01/seksitohtori-fi/

Tuolta tulevan roskapostin määrä on mielestäni jo kotirauhan häiritsemistä.

MR

John Smith

Vaihteleeko lähettäjän osoite?

--
⛄الرجل الثلجي

JiiHoo

John Smith formulated on lauantai :
Itse ainakin olen saanut roskapostia, jossa lähettäjänä olen muka minä
itse, joten kyllä ne noita temppuja ilmeisesti tekevät.

Mutta pitäisi nyt valistuneen ihmisen ymmärtää, että jos spämmi on ihan
pirun huonola suomella kirjoitettu tai englanniksi, niin ei se
lähettäjä ole vaikkapa Nordea, vaikka niin viestissä lukee.

--
Lisäilen lentäviä lauseita siguun, kun jotain tulee mieleen

MR2

Aina pelkkä "Seksitohtori". En ole koskaan rekisteröitynyt mihinkään
tuontapaiseen palveluun. Suomalainen juttukin näyttää olevan!! Taitaa
olla poliisi, johon seuraavaksi otan yhteyttä.

Tuollainen vastaus tuli tuolta törkysivuston ylläpitäjältä:

"Hei,

sivuiltamme ei lähetetä yhdellekkään ihmiselle sähköpostia. Se että olet
mahdollisesti rekisteröitynyt jollekin sivustomme mainostamaan palveluun
on mahdollista ja sieltä tulevat sähköpostit ei ole millään tavoin
meidän hallinnassamme.

Jos lähettäjänä näkyy sivustomme niin lähettäisitkö jonkin viesteistä
meille jotta voimme tutkia asiaa.

Ota yhteys suoraan sähköpostin lähettäjään tässä asiassa.

Terveisin,
Seuraa.info asiakaspalvelu"

MR

Naked Fame

MR2 <mrii...@ei.roska.postia.elisanet...fiu> writes:
> Mitä voi tehdä (paitsi yrittää käyttää thunderbirdin
> roskapostisuodatuksia, yhtä tyhjän kanssa!) viime aikoina tulvineille
> roskaposteille "seksitohtorilta".

Ignore.

--
Signature

John Smith

Eihän tuollainen "Seksitohtori" ole mikään osoite.
jotain@jotain alkais jo olla sinne päin.

--
⛄الرجل الثلجي

MR2

Tollainen osoite pal...@support.seksitohtori.fi

Uhkasin rikosilmoituksella. Saa nähdä loppuuko spämmäys. Ainakin tuo on
jokin suomalainen paskafirma. No just kesken tämän kirjoittamisen tuli
viesti:

Hei,

vaikka asia ei meille kuulu löytyvät seksitohtori palvelun yhteystiedot
osoitteesta: https://start.seksitohtori.fi/landing/_pages/imprint.html

alla myös sivulla näkyvät tiedot:

PALVELUN TARJOAJA

HQ Entertainment Network GmbH & Co. KG
Fenzlgasse 1/12
1150 Wien
Itävalta
Arvonlisäverotunniste: ATU67596728

*Ilmoitus käyttäjille:*
HQ Entertainment Network GmbH & Co. KG:n tarjoama palvelu.

ASIAKASPALVELU

*ma-pe 10-18
Valitse numero puhelinoperaattorisi perusteella.
*

Lähetä meille sähköpostia: pal...@support.seksitohtori.fi
<mailto:pal...@support.seksitohtori.fi>
Puhelinpalvelu: 990800 99 99 99 00 tai
999800 99 99 99 00 tai
00800 99 99 99 00 (Maksutonta lankapuhelimesta)
Faksinumero: 0043 1 267 66 06 tai
0043 1 361 97 00 98* (paikallinen numero Itävallassa)

​Terveisin,

Seuraa.info asiakaspalvelu

17. kesäkuuta 2017 klo 18.31 Seuraa.info <ylla...@seuraa.info
<mailto:ylla...@seuraa.info>> kirjoitti:

Hei,

emme ole väittänyt että meillä ei ole mitään tekemistä palvelun
kanssa vaan että meiltä ei tule sähköpostia kenellekkään.
Mainostamme mm. kyseistä palvelua sivuillamme kuten useita muitakin
deittipalveluja mitkä sivuillamme näkyy.

Ymmärtääkseni palvelut eivät myöskään voi lähettää sähköpostia
kenellekkään jos sitä ei itse ole johonkin antanut.

Emme vastaa muiden palveluiden toiminnasta millään tavoin ja _jos
teillä on jotain ongelmia yms. jonkin mainostamamme palvelun kanssa
teidän täytyy ottaa yhteyttä heidän asiakaspalveluun._

*Eli ole hyvä ja ota yhteys seksitohtori.fi <http://seksitohtori.fi>
palvelun asiakaspalveluun ja selvitä asia heidän kanssaan.*

17. kesäkuuta 2017 klo 18.21 Marjukka Riikonen <mrii...@elisanet.fi
<mailto:mrii...@elisanet.fi>> kirjoitti:

Seuraa.info kirjoitti 17.6.2017 klo 14:43:
> [...]
> viesteistä meille jotta voimme tutkia asiaa.
>
> Ota yhteys suoraan sähköpostin lähettäjään tässä asiassa.

Ai teilläkö ei ole mitään tekemistä tuon kanssa??
http://seuraa.info/2016/07/01/seksitohtori-fi/
<http://seuraa.info/2016/07/01/seksitohtori-fi/>
Eikö voisi jättää tavalliset ihmiset rauhaan ja lähetellä niitä
roskapostejanne joillekin perverssiryhmiin rekisteröityneille!!
Teen tästä poliisiasian, jos vielä teidän kauttanne tulee noita
törkyviestejä.

MR

John Smith

Googlen mukaan tuo firma näyttäis olevan ainakin olemassa.
Poliisille vaan, jos eivät pyyntöäsi noudata.

--
⛄الرجل الثلجي

JiiHoo

John Smith wrote on 17.6.2017 :
> Googlen mukaan tuo firma näyttäis olevan ainakin olemassa.
> Poliisille vaan, jos eivät pyyntöäsi noudata.

Toki on edelleen aivan varma, että juuri ne jotain lähettävät?

Ja jos kerta osoite on aina sama, niin senkun laittaa estoon, niin ei
varmasti tule mitään. Ihme kädetystä, helpointa on estää postit kuin
alkaa pelleillä jonkun poliisin kanssa.

Ja mikäli osoite vaihtuu hieman koko ajan, niin ei varmastikaan ole
tuo, vaan joku spämmirobotti paukuttaa.

--
JiiHoo:
"Puakki vaikuttaisi helvetin fiksulta elleivät sen kirjoitukset olisi

MR2

JiiHoo kirjoitti 17.6.2017 klo 19:38:

> [...]
> alkaa pelleillä jonkun poliisin kanssa.
>
> Ja mikäli osoite vaihtuu hieman koko ajan, niin ei varmastikaan ole

Ja jotta homma olisi entistäkin sotkuisempi niin kun asensin koneelle
toisen tili alter egona, koska alkuperäisen tilini Windows 10:n hommista
suitsait vain lakkasivat olemasta mm. aloitusvalikko ja Edge-selain.
(Välillä toimi, kun päivitin Win 10:n, sitten taas simahti). Alter
egossa toimii kaikki paitsi elisanet-sähköpostin asennus Thunderbirdiin
ei onnistunut, herjaili vain, uutisryhmien asennus kuitenkin onnistui.
Nyt on alter egon tilillä vain Windows 10:n oma kömpelö elisan
sähköpostijuttu, jolla ei ole edes roskapostisuodatinmahdollisuutta.
Siksi sinne tulvii noita seksitohtorin törkyviestejä.

MR

John Smith

MR2 wrote:

> [...]
> egossa toimii kaikki paitsi elisanet-sähköpostin asennus Thunderbirdiin
> ei onnistunut, herjaili vain, uutisryhmien asennus kuitenkin onnistui.

Tuolla on ohjeet, joiden mukaan pitäisi onnistua.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset/
Thunderbirdiin siellä ei suoraan ole ohjeita, mutta konfattavat
perusasiat löytyy ja ne sopii kaikille.
Tools/Account Settings/Account Actions -namiskuukkeli avautuneen ikkunan
alareunassa.
Siinä nappulan oikeassa reunassa on pieni alaspäin osoittava kolmio.
Painat sitä hiirellä ja sen alle avautuu pudotusvalikko, josta valitset
"Add mail account".
Avautuu pienempi ikkuna, jossa on kolme riviä täytettävää ja ruksattava
ruutu.
Nimi, jonka haluat näyttää lähettämäsi sähköpostin osoitetiedoissa.
Email address: sähköpostiosoitteesi
Password: salasana, jolla pääset käyttämään sitä. (Operaattorin kanssa
sovittu)
Remember password -ruutuun ruksi, niin sinun ei tarvitse sitä salasanaa
joka kerta naputella.
Ja sit "Continue", niin aletaan olla melkein maalissa.

--
⛄الرجل الثلجي

MR2

Tatteusta vaan, mutta en viitsi ruveta noin hankalia hommia nyt
kokeilemaan. Läppärille Thunderbirdiin Elisan sähköpostiasetukset
hoituivat kädenkäänteessä, pöytäkoneen kakkostilille (alter egoon)
uutisryhmät ongelmitta, mutta sitten elisan sähköpostiasetukset
Thunderbirdiin eivät. Alkuperäisen pääkäyttäjän (pääkäyttäjän oikeudet
asensin myös alter egolleni) elisan sähköpostiasetuksissa palvelin on
kolumbus, samoin läppärin, toimivat vaikka tuollaista kolumbusta ei
taida enää olla olemassakaan. Pöytäkoneella alkuperäisenä käyttäjänä
kirjautuneena eivät Win 10:n Edge-selain tai aloitusvalikko toimi, pois
pääsee vain hyväksymällä "Kriittinen virhe, kirjaudu ulos" läpyskän.
Alter egona koneelle kirjautuneena kaikki Windows 10:n hommat toimivat,
siis samalla koneella Win 10 toimii yhdellä käyttäjällä, mutta
elisanet-sähköposti Thunderbirdillä ei, toisella käyttäjällä Win 10 ei
toimi, mutta Thunderbirdin elisanet-sähköposti toimii.

Taidan mennä jo itsekin kohta sekaisin :)

MR

Reijo Korhonen

On Sat, 17 Jun 2017 17:51:23 +0300, JiiHoo wrote:

> Itse ainakin olen saanut roskapostia, jossa lähettäjänä olen muka minä
> itse, joten kyllä ne noita temppuja ilmeisesti tekevät.

Sähköpostin protokolla on sellainen, että lähettäjätieto on pelkkä
informaatiokenttä, joten se voidaan väärentää sujuvasti ja silti
sähköposti liikkuu sujuvasti.

Microsoftin sähköpostiasiakasohjelma on muuten sellainen, että siinä
on sähköpostin otsaketiedot (headers) kätketty sujuvasti, jolloin tuon
kaltaisia väärennöksiä ei voi huomata. Mutta esimerkiksi Linuxissa
sähköpostiohjelmilla voi tarkastella kaikkia otsaketietoja, joista näkyy
sekin, mitä reittiä sähköposti on kulkenut ja silloin paljastuu
lähettävän koneen IP-osoite. Tästä reitistä on aika helppo päätellä se,
onko sähköposti tullut joltakin viralliselta taholta vaiko jostain
muualta. "Seksitohtorin" virallisen tahon statuksesta minulla ei ole
mitään tietoa, joten en osaa sanoa enkä nauvoa, miten tuollaisen postin
oikeasta lähteestä tulemista tutkitaan ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

MR2 wrote on 17.6.2017 :
> Tatteusta vaan, mutta en viitsi ruveta noin hankalia hommia nyt kokeilemaan

Mutta jaksat kiusata asiakaspalvelua ja aiot ottaa poliisiin yhteyttä?
Vaikka et edes oikeasti tiedä kuka niitä sähköposteja lähettää.

Haluaisinpa nähdä, että poliisi alkaisi tutkimaan jotain spämmipostia.
Kun resurssit ei riitä muutenkaan mihinkään.

--
Homo Heikki:
Homoilu on hyvää liikuntaa. Jos perse tulee kipeäksi selkä kiittää.

MR2

JiiHoo kirjoitti 18.6.2017 klo 8:32:

> [...]
>
> Haluaisinpa nähdä, että poliisi alkaisi tutkimaan jotain spämmipostia.
> Kun resurssit ei riitä muutenkaan mihinkään.

Tuo niitä lähettää:

[...]

Lähetin tuonne sähköpostia, saa nähdä auttaako yhtään mitään.

MR

MR2

Pitihän tuo arvata:

"Your message could not be delivered for more than 15 minutes.
It will be retried until it is 48 hours old."

MR

JiiHoo

MR2 has brought this to us :
Tuollainenko oli sähköpostin headerit?

Kun sulle on näköjään mahdotonta ymmärtää, että se sun roskapostisi ei
välttämättä ole tuolta tullut ja vaikka olisikin, niin kaikken helpoin
tapa välttyä siltä on blokata ne postit.

--
Jiihoo, katsellessaan Emma Karia jossain ajankohtaisohjelmassa:
"Jumalauta, toi ämmä on seinähullu"

MR2

JiiHoo kirjoitti 18.6.2017 klo 12:37:

> Kun sulle on näköjään mahdotonta ymmärtää, että se sun roskapostisi ei
> välttämättä ole tuolta tullut ja vaikka olisikin, niin kaikken helpoin
> tapa välttyä siltä on blokata ne postit.

No joo, kiitos. Pitääpä seuraavalla kerralla jättää tuhoamatta heti
kättelyssä ja mennä tämän koneen toiselle käyttäjätililleni, jossa
toimii thunderbirdin Elisan sähköposti. Tällä käyttäjätilillä on vain
Win 10:n elisan sähköpostitili, jossa ei ole edes roskapostin
suodatusasetuksia. Kun olen yrittänyt asentaa tällekin käyttäjätilille
Thunderbirdiin elisan sähköpostitiliä (jo olemassa olevaa tiliä) tulee
herja "Thunderbird ei onnistunut löytämään sähköpostitilisi asetuksia".

Tuota pitää kokeilla https://support.mozilla.org/en-US/kb/blocking-sender

MR

John Smith

En keksinyt mitä tuossa oli, jota uusimmassa 52.2.0:ssa ei olisi.
Onkohan tuo kuinkakin vanha artikkeli?
Hiirellä klikataan spämmiviestiä (ei avata)
Valitaan ylävalikosta Message/Create Filter from Message...
Sieltä pläjähtää ihan samannäköinen valintaikkuna. Ja voi valita delete
message.
Vai enkö puusilmänä vaan huomaa jotain?

--
⛄الرجل الثلجي

MR2

On tuo vähän erilainen. Minulla on koneen toisella käyttäjätilillä
kaikenlaisia suodattimia samalle sähköpostitilille, mutta Win 10:n sama
elisan sähköposti ei niitä noteeraa. Saattaa olla, että ei noteeraa
tuotakaan blokkausta.

MR

MR2

MR2 kirjoitti 18.6.2017 klo 13:58:

> [...]

Ohhoh, olin jääräpäisesti kirjoittanut väärän käyttäjätunnuksen
lisätäkseni koneen alter egon tilille elisan sähköpostitiliä. Nyt saa
spämmit kyytiä, kun pääsen käsiksi viestisuodattimiin.

MR

John Smith

Thunderbirdille on aivan sama mikä sähköposti se on.
Jos suodattimella halutaan tuhota joku viesti, niin kyllä se tuhoutuu.
Viestiähän ei tuhota siellä palvelinpäässä, vaan omalla koneella.
Palvelimelle kerrotaan, että haluan ladata tämän sähköpostin ihan
normaalisti.
Sen jälkeen suodatin tuhoaa sen, eikä käyttäjä näe sitä koskaan.
--
⛄الرجل الثلجي

John Smith

Hyvä, että löytyi se vika ja vielä niin läheltä.

--
⛄الرجل الثلجي

MR2

Juu. Korvien välistä :)

MR

John Smith

Olisit hei mennyt peilistä katsomaan ;D

--
⛄الرجل الثلجي

John Smith

Olisit heti mennyt peilistä katsomaan ;D

--
⛄الرجل الثلجي

MR2

Seli selinä voin puolustautua sillä, että saman sähköpostin palvelin on
ollut elisa, kolumbus ja saunalahti. Kun vaihdoin
laajakaistaliittymätyyppiä tarjosi Saunalahti (oli jo muuttanut nimensä
Elisasta Saunalahdeksi) uutta sähköpostitiliä, pyysin, että vanha tilini
kuitenkin säilyy. Elisan sivulla sitten luki, että Elisan
sähköpostitiliä ei voi määrittää erilliseen sähköpostiohjelmaan. Mitä se
sitten tarkoittaa? Sekin hämäsi.

MR

John Smith

"Huom! Ilmaisia sähköpostitilejä ei voi määrittää erilliseen
sähköpostiohjelmaan tai puhelimeen. Niiden käyttö onnistuu ainoastaan
webmail-palvelun kautta."

Tuo ilmainen on se avainsana.

--
⛄الرجل الثلجي

JiiHoo

John Smith used his keyboard to write :

> "Huom! Ilmaisia sähköpostitilejä ei voi määrittää erilliseen
> sähköpostiohjelmaan tai puhelimeen. Niiden käyttö onnistuu ainoastaan
> webmail-palvelun kautta."
>
> Tuo ilmainen on se avainsana.

Eikö voi?
Minulla on käsittääkseni tuollainen ilmainen liittymän mukana tullut
webmail-sähköposti ja käytän sitä tietokoneelta. Se vain täytyy säätää
niin, että se hakee ne viestit ja poistaa samalla palvelimelta, koska
tilaa on ihan naurettavan vähän.

--
Jari Leino, Muutos 2011:
"Minua syytetään siitä, että ratsastan raiskauksien uhreilla

Reijo Korhonen

On Sun, 18 Jun 2017 20:03:25 +0300, JiiHoo wrote:

> [...]
> webmail-sähköposti ja käytän sitä tietokoneelta. Se vain täytyy säätää
> niin, että se hakee ne viestit ja poistaa samalla palvelimelta, koska

Tämä on tietenkin ilmaisen sähköpostitilin tarjoavan tahon päätettävissä.
Minullakin on ilmaimaisia sähköpostitilejä joihin saa yhteyden
sähköpostiasiakaaohjelmasta. Mutta jos palveluntarjoa päättäisi että ei
enää saa, niin minkä minä sille mahtaisin. Lahjahevosen hampaita on paha
arvostella. Lahjan antaja voi ottaa koko hevosen pois. Eri asia olisi jos
olisin ostanut hevosen omaksi.

Toisaalta ilmaisia lounaita ei tunnetusti ole. Tuskin on ilmaisia
sähköpostilejään. Jostakin kautta palvelun tartjoaja voi tulonsa ottaa.
Pelkäänpä että tässä tapauksessa minä olen se myytävä tuote ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen wrote :

> [...]
> sähköpostiasiakaaohjelmasta. Mutta jos palveluntarjoa päättäisi että ei
> enää saa, niin minkä minä sille mahtaisin.

Ilmeisesti tuohon on tullut muutos, koska kyllä se näköjään Elisan
ohjeissa noin sanotaan.
Ei ole tullut ainakaan takautuvasti voimaan ja se olisi sitten syy
vaihtaa palvelua välittömästi, koska kyseinen sähköposti muuttuisi
sitten minulle käyttökelvottomaksi.
Ja syy etten ole viitsinyt vaihtaa halvempaan moi-liittymään on juuri
se, että sitten pitäisi taas päivitellä muuttunutta mailiosoitetta
eteenpäin. Perhana, kun olisi joskus vain viitsinyt tehdä
iki-osoitteen, mutta kun ei ole jaksanut. Pitäisköhän tehdä seuraavan
vaihdon jälkeen?

Tietenkin kun minä sen joskus teen, niin koko iki-systeemi menee
konkkaan ja joutuu kuitenkin vaihtamaan.

--
Donald Trump Suomen presidentiksi!

Reijo Korhonen

On Mon, 19 Jun 2017 10:20:13 +0300, JiiHoo wrote:

> Ja syy etten ole viitsinyt vaihtaa halvempaan moi-liittymään on juuri
> se, että sitten pitäisi taas päivitellä muuttunutta mailiosoitetta
> eteenpäin.

Tähän on ratkaisu. Pysyvä, ikuinen mailiosoite, joka ei riipu
palveluntarjoajasta. <www.iki.fi> Palveku ei tosin ole ilmainen. Mutta se
täytyy maksaa vain vain kerran, eli vuosinaksua ei ole. "Tällä hetkellä
IKI ry:n liittymismaksu on 30 euroa ja vuosimaksu 0 euroa." Kohtuuhinta.
Tällä voisit käyttä ihan sitä mailipostilaatikontarjoajaa, joka sinulla
toimii parhaiten ja halvimmalla, vaikka sähköpostiosoite pysyy samana.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

on 19.6.2017, Reijo Korhonen supposed :
Sinä et todellakaan lue muiden kirjoituksia, kun itse mainitsin juuri
tuon iki-osoitteen tuossa postauksessani.

--
Halla-ahoa voi äänestää vain Helsingissä

Reijo Korhonen

No enpä todellakaan. Mutta kerrot tuossa lainaamassani osuudessa että
sinulla on ongelma, mutta sitten ei olekaan ongelmaa. Se hämää
kiitetävästi, vaikka selaisin huolella kaikki edelliset postaukset läpi.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen formulated on maanantai :
Sulla on pakko olla jonkinsortin lukihäiriö. Se nyt on ok, kukaan ei
ole täydellinen. Mutta jos tietää, että on ongelmia lukemisessa ja
kirjoittamisessa, niin ei pitäisi mestaroida noin ärhäkkäästi, vaan
myöntää että tulee tehtyä virheitä.

Eli käytän nyt saunalahden sähköpostia.
En viitsi sitä vaihtaa, koska kyseinen osoite on ns. hyötykäytössä ja
vaihdossa pitäisi sitten tiedottaa kaikille.
Olen harkinnut iki-ositetta, mutta en ole saanut sitä aikaiseksi.
Mikäli joudun vaihtamaan liittymän joskus, niin silloin aion samalla
ottaa iki-osoitteen.

Sitten spekuloin, että minun tuurillani iki-osoitteen operoija menee
konkkaan ja siitäkään ei ollut hyötyä.

Tuossa oli minun ongelmani ja tuntuu hieman oudolta, että sitten
mainostat iki-osoitetta sillä tavalla kuin en olisi ikinä siitä
kuullutkaan.
Olisin ehkä odottanut, että joku selittää, että miksi iki-soite on
turvallinen tai ettei usko sen ikinä kaatuvan.

--
Olen äänestänyt vasemmistoa vaaleissa. Voiko tuollaista saada koskaan
anteeksi?

MR2

Vaikka päreet ovatkin uusiutuva luonnonvara niin ei niitä silti kannata
joka käänteessä polttaa.

MR

Reijo Korhonen

On Mon, 19 Jun 2017 14:16:38 +0300, JiiHoo wrote:

> [...]
> täydellinen. Mutta jos tietää, että on ongelmia lukemisessa ja
> kirjoittamisessa, niin ei pitäisi mestaroida noin ärhäkkäästi, vaan

Kuule, se virheiden tekeminen on niin normaalia toimintaa minulle, etten
itsekään sitä noteeraa. Täydellisillä yksilöillä se on tietenkin niin
poikkeuksellista, että pitää laittaa kaikki kellot ja pillit soimaan. ;-)

En tosiaan edes ajatellut että tietäisit niin mainiosta palvelusta kuin
iki ja en todella osannut ajatella, että kun noin mainio palvelu on
olemassa, niin olisit niin epäluuloinen luonne että ajatteliset tuon
yhdistyksen menevän heti konkurssiin kun sinä siihen liityt. Se taitaa
olla ollut pystyssä pari vuosikymmentä ennen sinua. Mutta eihän sitä
koskaan tiedä. Pessimisti ei koskaan pety ;-)

Kyllähän sinä mainitsit toisenkin syyn eli laiskuuden. Mutta kun sinun
pitäisi osata olla laiska oikealla tavalla eli todella laiska. Todella
laiska ollaan tässä tapauksessa niin, että muutetaan kerran
sähköpostiosoite iki-ositteeksi ja sen jälkeen ei ikinä tehdä asialle
mitään. Todella laiskaa, eikö?

> [...]
> Olen harkinnut iki-ositetta, mutta en ole saanut sitä aikaiseksi. Mikäli
> joudun vaihtamaan liittymän joskus, niin silloin aion samalla ottaa

Minulla on periaatteessa kaksi sähköpostiosoitetta. Julkinen minä ja se
yksityinen minä tai pikemminkin omat henkilökohaiset asiat -minä. Toisen
rooliin olen kytkenyt iki-osoitteen. Jos minua haluaa matkia, niin näitä
rooleja voi kukin soveltaa mielensä mukaan. Tai soveltaa ihan omaa
malliaan, mikä se sitten onkaan.

> Sitten spekuloin, että minun tuurillani iki-osoitteen operoija menee
> konkkaan ja siitäkään ei ollut hyötyä.

Pessimistin elämä on hauskinta, sillä elämässä on vain iloisia yllätyksiä.
Olen sinulle aidon kateellinen.

> [...]
> Olisin ehkä odottanut, että joku selittää, että miksi iki-soite on
> turvallinen tai ettei usko sen ikinä kaatuvan.

Totta. Mutta puolustukseni sanon, että toin tämän asian yleisemmin
tietoon, jos joku ei vielä tiedä miten iki-osite toimii ja mihin pulmaan
se saattaa olla vastaus. En siis neuvonut varsinaisesti sinua, vaikka
sinun viestisi saikin minut asiasta mainitsemaan. Ja olihan minun
postauksenessa kuitenkin se erilainen näkökulma samaan asiaan. Optimistin
näkökulma. Tuskin meistä kukaan on niin mahtava että jos liittyy johonkin
yhdistyjkseen, niin se yhdistys sen vaikutuksesta heti kaatuu. Ei
ainakaan ihan joka kerta.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen laid this down on his screen :
> Optimistin
> näkökulma. Tuskin meistä kukaan on niin mahtava että jos liittyy johonkin
> yhdistyjkseen, niin se yhdistys sen vaikutuksesta heti kaatuu. Ei
> ainakaan ihan joka kerta.

Se on hyvä juttu, että ei sentään edes ihan joka kerta.

Reijo Korhonen

On Mon, 19 Jun 2017 14:16:38 +0300, JiiHoo wrote:

> Olisin ehkä odottanut, että joku selittää, että miksi iki-soite on
> turvallinen tai ettei usko sen ikinä kaatuvan.

Ehkä tein toisessa postauksessani niin, mutta se oli täysi vahinko. En
osanuut tai jaksanut lukea koko posataustasi niin tarkasti, että olisin
tehnyt niin tarkoituksella ;-)

iki-on minulla toiminut parikymmentä vuotta moitteetta, mutta historiahan
ei ole tae tulevasta, sanoo pankkineuvoja, aikakin pienellä präntillä
joka sopimuksessa ;-) Toinen peruste on tietenkin se, että tarvittava
tekniikka on yksinkertaista ja hyvin määriteltyä ja käytännössäkin
koeteltua eikä toteutus vaadi suuria investointeja. Kolmas asia on se,
että asiaa ovat hoitaneet osaavat henkilöt ja asia ei ole heiltä vaatinut
(toivoakseni) kohtuutto0mia ponnisteluja, vaan automatiikka on toiminut
hyvin. Neljäs asia on se, että palvelu on monen mielestä tarpeellinen
tässä maaimassa. Vain tarpeelliset asiathan jäävät elämään tässä
maailmassa ja tarpeettomat kuihtuvat pois.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Mikko Saukkoriipi

On 19/06/17 14:16, JiiHoo wrote:

> [...]
> ottaa iki-osoitteen.
>
> Sitten spekuloin, että minun tuurillani iki-osoitteen operoija menee

Sulla on tuossa väärä toimintajärjestys. Ensin pitää ottaa käyttöön iki-
tai muu vaihtoehtoinen osoite ja alkaa mainostamaan sitä
yhteydenottajille. Sitten kun kukaan ei enää yritä lähettää operaattorin
osoitteeseen voit vaihtaa operaattoria suuremmin miettämättä. Niin kauan
kuin käytät operaattorin postia, niin sähköpostin vaihtaminen on liian
työlästä ja aiheuttaa kohtuuttomasti ongelmia, että on helpompaa maksaa
operaattorin lunnaat etkä pysty vaihtamaan parempaan.

Se että sähköpostiosoitteen tarjoaja lakkaa toimimasta on ymmärrettävä
huoli, tosin IKI ry:n tapauksessa riski lienee keskimääräistä pienempi.
Kyseessä on kuitenkin aktiivisesti toimiva yhdistys, jonka toimintakulut
taitavat olla suhteellisen pienet ja suuret määrät IT-ammattilaisia ovat
enemmän tai vähemmän siitä riippuvaisia, niin ilmaista palvelintilaa ja
talkooväkeä kyllä löytyy jos alkaa tehdä tiukkaa.

Paras ja kaunein vaihtoehto sähköpostiosoitteeksi on tietenkin oma
domaini. Kunhan pienehköt rahamäärät liikkuvat, et hölmöile ylläpidossa
tai loukkaa tavaramerkkejä niin voit olettaa sähköpostiosoitteen
toimivan hamaan ikuisuuteen. Jokohan Suomessa on monikin perinyt
perheen/suvun yhteisen domainin.

Toiseksi parhaaksi vaihtoehdoksi katsoisin IKI:n, se ei sentään ole
mikään yritys joka saattaa ajaa palvelun alas koska seuraavan
neljänneksen kasvuodotukset ovat liian pieniä osakkeen omistajien mieleen.

Kolmantena katsoisin suurimpien postintarjoajien palveluita, GMail,
Microsoftin Outlook.com, jne. Ovat liian isoja kaatuakseen ja osannevat
tehdä postipalvelulla rahaa tavalla tai toisella.

JiiHoo

Mikko Saukkoriipi expressed precisely :

> Sulla on tuossa väärä toimintajärjestys. Ensin pitää ottaa käyttöön iki- tai
> muu vaihtoehtoinen osoite ja alkaa mainostamaan sitä yhteydenottajille.

Jep, olet täysin oikeassa.

Mikko Saukkoriipi <et...@isojano.net> writes:

> pienempi. Kyseessä on kuitenkin aktiivisesti toimiva yhdistys, jonka

Mitä suurempi yhdistys, niin sitä helpommin jossain vaiheessa tulee
valtataisteluita, ja olen sivusta seurannut useampaakin yhdistystä,
jotka ovat ihan oikeuteen saakka joutuneet sisäisistä ristiriidoista.
Ja käy tuollaisessa oikeudenkäynnissä ihan miten tahansa, niin se ei
ainakaan paranna yhdistyksen toimintaedellytyksiä.

> [...]
> sähköpostiosoitteen toimivan hamaan ikuisuuteen. Jokohan Suomessa on
> monikin perinyt perheen/suvun yhteisen domainin.

Itse olen tehnyt noin. Eiköhän noita perittyjäkin liene, mutta tässä
kohtaa voisi mainita, että tuttavapariskunta kun saivat tenavia, niin
ennen nimen päättämistä tarkistivat, että lapsen nimen domain oli
vapaana. Nyt on kaikille kolmelle tenavalle domain omalla nimellä
valmiina odottamassa, että ne mahdollisesti haluavat ottaa sen
käyttöön. (Tuolloin 10-15 vuotta sitten noita domaineja oli kyllä
paljon paremmin vapaana. Tänä päivänä tuollainen nimeämispolitiikka
rajoittaisi mahdollisia nimiä jo aika paljon :)

> Toiseksi parhaaksi vaihtoehdoksi katsoisin IKI:n, se ei sentään ole

IKI:ssä on sellainen huono puoli, että se on hetkittäin melko hidas
välittään posteja, ja sitten kun tuo perustuu postin eteenpäin
lähetykseen, niin postin kultu ei ole tänä päivänä enää ihan
luotettavaa, kun liian moni lähettäjä käyttää SPF:ää, joka estää
postien normaalin forwardoinnin.

> Kolmantena katsoisin suurimpien postintarjoajien palveluita, GMail,
> Microsoftin Outlook.com, jne. Ovat liian isoja kaatuakseen ja
> osannevat tehdä postipalvelulla rahaa tavalla tai toisella.

Gmail tosin on it-ihmisillä sellaisessa maineessa, että se on liian
epäluotettava, kun niiden spammiheuristiikka tekee ihan liikaa
ns. false-positiivisia ja hylkää paljon oikeitakin maileja. Ja
missään eivät myöskään tarjoa informaatiota siitä, että miksi posti on
suodatettu, jotta voisi yrittää tehdä lähetyksessä jotain muutoksia
saadakseen viestin paremmin perille. Ja un Google on mielestään
riittävän iso, niin se myöskin katsoo, että sen ei tarvi välittää,
muut sopeutukoot siihen.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Reijo Korhonen

On Tue, 20 Jun 2017 19:41:10 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> Ja käy tuollaisessa oikeudenkäynnissä ihan miten tahansa, niin se ei
> ainakaan paranna yhdistyksen toimintaedellytyksiä.

Mitähän valtaa iki-yhdistyksessä toimimisessa saa? No sitä samaa valtaa,
jota missä tahansa suomalaisessa yhdistyksessä kun hakeutuu sen
hallitukseen valtaa käyttämään. Valtaa kun ei voi saada kuulumatta
hallinnolliseen johtoon. Kuuluminen hallinolliseen johtoon tarkoittaa
sitä, että pääsee ensin määrittelemmän yhdistyksen tehtävät, tässä
tapauksessa sähköpostin uudelleenlähettämisen niin, että se toimii
sutjakkaasti. Sitten sama www-sivuille. jne. Ne tosinn jo määritelty
yhdistyksen perustamisasiakirjassa.

Ja sitten valtaan kuuluu se, että itse pääsee ihan omin käsin
toteuttamaan päätökset eli tarvittaessa säätämään yhdistyksen palvelimia.
Siihen valtaan kun ei ikävä kuulu se, että voisi määrätä kenenkään muun
sitä tekevän.

Sitten valtaan kuuluu se, että pitää valmistella yhdistyksen
lakisääteiset kokoukset, hommata kokouspaikat, tehdä esityslistat jne.
Tämäkin tehdään ihan itse, sillä valtaan ei kuulu eettää tätä kelläkään
muulla. Sitten viranomjaisille pitää tehdä ilmoituksia yhdistyksen
toiminnasta. Ihan omin kätösin.

Kuvio on tuttu kaikistra muistakin yhdistyksistä tai taloyhtiöiden
hallituksista. Hirveästi valtaa teettää omalla itsellään hommia, kun
yhdistyksen jäsenet tulevat valmiille. Näin se menee.

Oikeasti yhdistyksen toimintaedellytyksiä ei uhkaa mikään muu, kuin että
hallituksen jäsenet joutuvat tekermään ihan kaikki hommat jotta
yhdistyksen rivijäsenet saavat harrastaa vapaasti ja tulla valmiille.

Myönnän. Minä olen niitä, jolla ei ole aikaa yhdistysten hallitushommiin
taistelemaan siitä himotusta "vallasta".

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Mitähän valtaa iki-yhdistyksessä toimimisessa saa? No sitä samaa valtaa,
> jota missä tahansa suomalaisessa yhdistyksessä kun hakeutuu sen
> hallitukseen valtaa käyttämään.

Olet oikeassa, käytännössä valta on hyvin minimaalinen, mutta siitä
huolimatta Suomessa on käyty useita oikeudenkäyntejä yhdistysten
sisäisestä riitelystä.

JiiHoo

Ari Saastamoinen expressed precisely :

> Olet oikeassa, käytännössä valta on hyvin minimaalinen, mutta siitä
> huolimatta Suomessa on käyty useita oikeudenkäyntejä yhdistysten
> sisäisestä riitelystä.

Eikä sekään kovin harvinaista ole, että jossain vaiheessa huomataan
jonkun tyhjentäneen yhdistyksen kassan. Ja taas oikeuden kautta.

Reijo Korhonen

On Tue, 20 Jun 2017 20:15:37 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> Olet oikeassa, käytännössä valta on hyvin minimaalinen, mutta siitä
> huolimatta Suomessa on käyty useita oikeudenkäyntejä yhdistysten
> sisäisestä riitelystä.

No ihan varmasti. Mutta luulen eyyä niissäkin on kyse vaan ihmisten
väsymisestä kun muut eiuvät anna apua, vaan pelkästään vaativat ja kun
asia jota tehdään on sinänsä tärkeä ja merkittäväkin. Merkittävästä
toiminnasta ei oikein malttaisi luopua, vaikka yksin ei jaksaisikaan.
Jossain vaiheessa sitten homma lähtee jaksamattomuuden takia lapasesta,
mutta riitaanhan tarvitaan aika kaksi. Inhimillistä elämäähän tämä on ja
verrattavissa bändihommaan. Jossain vaiheeessa ne tuppaavat eroamaan.

Puhumattakaan puolueista ;-) Onneksi en ole siinä mukana. Toisen
kunnioittaminen on hankala asia oppia ja toteuttaa ja toisen elämäntyön
arvostaminen, vaikka arvot olisivatkin osin eri ja takana on
tulisieluisuus ajaa jotain asiaa joka jokaiselle on se maailman tärkein
asia ja muuta ei lappusilmäisenä hevosena näekään. Yleiswhyödyllisissä
yhdistyksissä varmaan on kitkeriäkin riitäja, epäilemättä.

Onneksi iki-homma on varsin neutraalia tässä mielessä. Sen kaatumisen
todennäjöisyys "taiteellisiin erimielisyyksiin" on likimain 0%.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 20 Jun 2017 20:34:49 +0300, JiiHoo wrote:

> Eikä sekään kovin harvinaista ole, että jossain vaiheessa huomataan
> jonkun tyhjentäneen yhdistyksen kassan. Ja taas oikeuden kautta.

Sanoisin että se _on_ _kovin_ _harvinaista_. mutta että sitäkin on joskus
tapahtunut.

Yhdistysten rahavaratkin ovat yleensä olemattomat, yhdityksethän ovat
voittoa tuottamattomia ja niillä ei juurikaan ole kaupallista toimintaa.
Vasta sitten kun kassassa ja pankkitilillä liikkuu merkittäviä määriä
rahaa, tälläinen on mahdollista. Valitettavasti tai onneksi siitä jää
aina kiinni. Tilintarkastaja huomaa viimeistään homman. Tähän pisteeseen
ajaudutaan yleensä niin että joku peliriippuvainbeb tms. käteisen
tarvitsija on ajatgellut lainaavansa pienehkön summan rahaa, mutta
maksavansa sen takaisin ennen tilikauden päättymistä, mutta eipä
pystykään maksamaan. Kyse on pienistä summista. Oikeat kavallukset
tehdään taiten.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen formulated on keskiviikko :

> [...]
> mutta riitaanhan tarvitaan aika kaksi. Inhimillistä elämäähän tämä on ja
> verrattavissa bändihommaan. Jossain vaiheeessa ne tuppaavat eroamaan.

Mutta kun se yhdistys on jokin sellainen, missä on hiukan enemmän
väkeä, niin kyllä se on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että jostain
asiasta tapellaan. Ja sitten juntataan omia tyyppejä hallitukseen.

Eikös puolueetkin ole yhdistyksiä, joten erittäin yhdistystyypillistä
toimintaa niissä harjoitetaan.

--
Hukkasin kaikki sigut. Kyllä ne vielä palaavat

JiiHoo

Reijo Korhonen explained :

> [...]
> Vasta sitten kun kassassa ja pankkitilillä liikkuu merkittäviä määriä
> rahaa, tälläinen on mahdollista. Valitettavasti tai onneksi siitä jää

Kyllä sitä joissain yhdistyksissä on aina silloin tällöin yllättävän
paljon rahaa syystä tai toisesta. Ja se kiinnijääminenkin tapahtuu
välillä aika pitkällä viiveellä ja eihän siltä kavaltajalta yleensä
rahoja saada, kun se on kaikki käyttänyt. En nyt muista mikä ihmeen
yhdistys se oli, mistä oli lähtenyt jotain 100 000 euron paikkeilta ja
se oli jäänyt just siksi mieleen, kun ihmettelin miten tuollaisella
yhdistyksellä voi olla noin paljon rahaa.

Mutta googlauksella saa nopeasti pari tapausta:
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/858736/Kavallus+toi+yhdistyksen+toiminnanjohtajalle+ehdollista
12 000 euroa

https://yle.fi/uutiset/3-6535402
35 000 euroa

http://www.ksml.fi/kotimaa/Pelastakaa-lapset-yhdistyksen-ex-johtaja-sai-kavalluksesta-ehdollista-Tampereella/892827
39 000 euroa

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rahastonhoitajan-kavallus
40 000 euroa

http://tassunpohjia.blogspot.fi/2016/01/torkea-kavallus-katsaus-aikaan-huhtikuu.html
22 000

Ja lisää löytyy vaikka kuinka paljon, kun jaksaa etsiä. Toki
yhdistyksiä on Suomessa ihan pirusti ja suurimmalla osalla ei ole
mitään kavallettavaa, kun rahoja ei ole.

Kuinkakohan yleistä rahaepäselvyydet ovat niissä yhdistyksissä, joissa
sitä rahaa on? Ja epäselvyydellä tarkoitan, että vaikka ei nyt ihan ole
kavallettu, niin kuitenkin sitä rahaa sattuu menevään hiukan liikaa
sellaisiin juttuihin, jotka eivät nyt ihan päivänvaloa kestä. Kuten
vaikka joihinkin sisäpiirin virkistyspahtumaan tai muuten vain jotain
ostetaan yhdistyksen nimiin, mutta menee jonkun henkilökohtaiseen
käyttöön. Eikä ne ikinä paljastu ellei joku kateellinen tee
rikosilmoitusta ja välttämättä kukaan ei edes tiedä.

--
Olen natsi ja rasisti. Ylpeä sellainen

Reijo Korhonen

On Wed, 21 Jun 2017 07:43:51 +0300, JiiHoo wrote:

> Mutta kun se yhdistys on jokin sellainen, missä on hiukan enemmän väkeä,
> niin kyllä se on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että jostain asiasta
> tapellaan. Ja sitten juntataan omia tyyppejä hallitukseen.

Tässä tapauksessa en milään keksi mistä asiasta voisi iki.fi:ssä tapella.
Paitsi siitä kumpii on enemmän samaa mieltä ;-)

> Eikös puolueetkin ole yhdistyksiä, joten erittäin yhdistystyypillistä
> toimintaa niissä harjoitetaan.

No ehkä ei sentään. Polittiikkatyypillistä pikemminkin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 21 Jun 2017 07:43:52 +0300, JiiHoo wrote:

> [...]
>
> Ja lisää löytyy vaikka kuinka paljon, kun jaksaa etsiä. Toki yhdistyksiä
> on Suomessa ihan pirusti ja suurimmalla osalla ei ole mitään

Vertaapa tapauksia yhdistysten lukumäärään. Suomi on yhdistysten luvattu
maa. "Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään yhdistysrekisteriin
oli tammikuun lopussa merkitty kaikkiaan 137 890 yhdistystä." <http://
www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/365489-yhdistyksia-on-nyt-suomessa-
huippumaara-jarjestoja-saman-verran-kuin-jyvaskylassa> Tuossa oli
rekisteröidyt yhdistykset. Rekisteröimättämien yhdistysten määräähän ei
kukaan voi tietää kun kukaan ei niistä kirjaa pidä. Niitä on varmasti
tuntuvasti enemmän kuin rekisteröityjä.

Mutta olet oikeassa. Kaikessa, missä ihminen toimii, esiintyy myös
epärellisyyttä. Tilaisuus tekee varkaan. Ja toisinpäin. Jos tilaisuutta
ei ole, varkauksia sattuu hyvin vähän. Vankiloissa varastetaan aika
vähän, vaikka varkaita siellä todistettavasti on paljon. Ja yhdistyksissä
on tavallisesati hyvin vähän rahaa. Ei niissä yleensä ole
toimitusjohtajaa jolla maksetaan palkkaa. Kellekkään kun ei yleensä
makseta mitään. Ei edes yhdistyksessä toimimisesta koituneita kuluja.
Sillä mistä ne kulut maksettaisiin, Yleensä yhdistyksellä eiu ole muita
tulonlähgteitä kuin myyjäiset, joissa yhdistyksen jäsenet leipovat omista
tarvikkeistaan mokkapaloja ja tulevat nyymään niitä ilomaiseksi yleisölle
joka koostuu pääosin yhdistyksen jäsenistä ja perheenjäsenistä elikkä
myyvät omat kakkunsa inselleen ja yhdistys käärii rahat. Tai mitään
kääri, tuloilla maksetaan yhdistyksen toiminta ja vuoden lopussa ollaan
jos hyvin käy plus miinus nolla ja jäsenmaksuja ei tarvitse korottaa.

> [...]
> käyttöön. Eikä ne ikinä paljastu ellei joku kateellinen tee
> rikosilmoitusta ja välttämättä kukaan ei edes tiedä.

Tälläisilta yhdistyksiltä jota Suomen yhdistytykset ovat 99.9
prosenttisesti ei tosiaankaan voi mitään kavaltaa ja niistä ei saa
revittyä mitenkään lainauksen kaltaisia kohu-uutisia. Nuo kohu uutiset
eivät ole edes jäävuoren huippu. Voi sanoa että jos on lumimyrsky, niin
nuo on ne lumihiutaleet jotka sait kielen päälle kiinni verrattuna niihin
joita et saanut. Siinä suunnilleen suhdeluku.

Mutta totta kai epärehellisiä ihmsiä on kaikkialla. Eihän kukaan voi
ajatella että epärehellinen ihminen muuttuisi ehelliseksi, jos liittyy
yhdistykseen. Jos näin olis, ei lakeja tarvittaisi muuta kuin yksi laki,
joka määrää että kaikkien oitää kuulua rehellisten ihmisten yhdistykseen.

Juttu ydistyksissä tapahtuvista väärinkäytöksistä alkaa muistuttaa
esimerkiksi eri ajonauvoja käyttävien ihmisten syytöksiä jonkun toisen
ajoneuvoryhmän edustajien taipumuksesta liiikennetikkomuksiin. "Aina ne
jalankulkijat kulkevat päin punaista." Tätä tuskin sanoo jalankulkija
tarkoittaen itseään, vaan tuon sanoo varmaankin autoilija joka kulkee
harvoin jalan. Tai "aina ne autoilijat ajavat päin punaista". Tätä tuskin
sanoo autoilija tarkoittaen itseään, vaan tämän sanoo arvatenkin
jalankulkija. Mutta jos ihmisellä on tapana mennä päin punaisia, niin
lakkaako hän tekemästä niin, jos ajaa autolla? Elikkä autoko parantaa
jalankulkija holtittoman tavan mennä päin punaista. Tai jos autoilija
ajaa päin punaista joka päivä, niin kulkiesssaan jalanko hän ei sitä
koskaan tee? Eli kävelykengätkö saavat holtittoman autoilijan toimimaan
jalankulkijana moitteetta?

Eiköhän se ole sama juttu yhdistysten kanssa. Suurin osa toimii niissä
varmasti moitteetta. Mutta aina on joukossamme niitä, jotka aina eivät
muista niin tehdä. Jos sellaistya taipumusta on, niin tuskin se poistuu,
jos liittyy johonkin yhdistykseen. Tai no joo, kyllä monessa
avustusjärjestössä voi silmät avautua ja huomaa että kaverilta ei
ainakaan kannata varastaa. Onhan ne nuorison tapaa sotkea uimarantoja
saaneet suitsittua niin, että porukka maalaa ja kunnostaa uimarannan
varusteet kesän alussa. Kukaan ei omia korjaamian varusteita riko eikä
kyllä omien kavereidenkaan korjaamia.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Tuska Pankki

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> Wrote in message:

> [...]
> joka koostuu pääosin yhdistyksen jäsenistä ja perheenjäsenistä elikkä
> myyvät omat kakkunsa inselleen ja yhdistys käärii rahat.

Jäsenmaksut unohtuivat mihin tässä kohdassa?

> Tai mitään
> kääri, tuloilla maksetaan yhdistyksen toiminta ja vuoden lopussa ollaan
> jos hyvin käy plus miinus nolla ja jäsenmaksuja ei tarvitse korottaa.

Anteeksi nyt vaan selittäjäpellekorhonen mutta muutamissa
(sanotaan kymmenissä) yhdistyksissä mukana olleena voin sanoa
monella pienelläkin yhdistyksellä olevan helposti tilillä muuta
kuin nolla. Ei toki mitään satoja tuhansia mutta muutama tuhat
olisi niin halutessa ollut aivan uskomattoman helppo "ottaa ulos"
monesta yhdistyksestä jopa niin, ettei tilin tarkastaja huomioi
asiaa. Siis ei huomioi virallisesti tai "virallisesti".
Tätä voi oikein miettiä... Aktiivijäseniä on monessa yhdistyksessä
ainoastaan muutama. Kuka tarttuu varsinkin puheenjohtajan takana
oleviin asioihin? Aivan, ei kukaan koska kukaan ei juuri niihin
kiinnitä huomiota.

Kannattaisi olla edes yhdessä yhdistyksessä edes hetki jäsenenä ja
vasta sitten jauhaa sontaa. Tosin sitähän sie jauhat aina ja
kaikessa. Todellisuus on kuitenkin ihan hieman eri.

> [...]
> nuo on ne lumihiutaleet jotka sait kielen päälle kiinni verrattuna niihin
> joita et saanut. Siinä suunnilleen suhdeluku.

Seliseli ja paskaa jälleen. Käytännössä jokaisesta yhdistyksestä
jossa olen ollut / olen mukana olisi voinut kadottaa yhdistyksen
tuloihin suhteutettuna varsin merkittävän määrän rahaa. Tottakai
monessa asia olisi tullut myöhemmin ilmi mutta vasta todellakin
reilusti myöhemmin. Ja monessa totuus olisi ollut "ehkä joskus
joku huomioi".
Lehteen ei pääse jos muutaman tuhat siirtää itselleen mutta
tällainen on oikeasti todella helppoa. Esimekkinä itselläni on
muutama yhdistystä varten avattu ja nimetty tili jonne on
siirretty yhdistyksen rahoja. Tilanteita, joissa kukaan ei ole
kiinnostunut, yhdistys lopettaa tai vastaavaa ja tilitkin on
syytä lopettaa tai pakolliset varsin korkeat palvelumaksun
kadottaisivat pääoman. Tileistä on toki pankissa tieto ja
(olemattomat) tilitapahtumat on kirjattu varmasti riittävällä
tarkkuudella. Epäilen kuitenkin ainakin jonkin jäävän
tulevaisuudessa perillisten huoleksi koska kukaan ei ole
kiinnostunut.

Yritä siis ymmärtää yhdistyksien toiminnan loppuvankin. Siis niin,
ettei koskaan saa kokoukseen jäsenmäärää joka riittää viralliseen
lopetukseen. Tällaisiinkin jää rahaa jota rahoihin käsiksi
pääsevä ei saa / voi käyttää mihinkään mutta joita "joutuu
vahtimaan" ikuisesti. On todella helppo siirtää tällaiset
itselleen eikä kukaan huomioi koskaan asiaa.

> [...]
> joka määrää että kaikkien oitää kuulua rehellisten ihmisten yhdistykseen.

Seliseliseli...

> [...]
> ajaa päin punaista joka päivä, niin kulkiesssaan jalanko hän ei sitä
> koskaan tee? Eli kävelykengätkö saavat holtittoman autoilijan toimimaan

Olet tapasi mukaan aivan udskomattoman pihalla aivan kaikesta
mutta keksit satuja ja näet tonttuja ihan varmuuden
vuoksi.

> Eiköhän se ole sama juttu yhdistysten kanssa. Suurin osa toimii niissä
> varmasti moitteetta.

Yllättäen tästä olen samaa mieltä.

TP

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

Tuska Pankki

Tuska Pankki <ei...@ei.tuu> Wrote in message:

> [...]
> tarkkuudella. Epäilen kuitenkin ainakin jonkin jäävän
> tulevaisuudessa perillisten huoleksi koska kukaan ei ole

Tarkennan vielä tätä kappaletta. Mikäli siis olet valittu tiettyyn
tehtävään ja sen määrittely on jotakin tämän kaltaista: "tulee
huolehtia yhdistyksen varoista yhdistyksen edun mukaisesti"
Mitä teet tällaisessa tilanteessa jos yhdistyksen toiminta
käytännössä loppuu mutta mitään virallista päätöstä et mistään
saa? Ainakin itse pyrin minimoimaan ylimääräiset pankkikulut
koska en pidä järkevänä lahjoittaa rahaa pankille (jos
yhdistyksellä on aikaisemmin ollut rahaliikennettä, syntyy myös
kiinteitä kk kuluja todella heklposti melko paljon). Joku
luonnollisesti muuttaa talletukset käteiseksi, itse avaan
tällaisessa erillisen tilin mahdollisimman pienin kuluin. Omalle
nimelle toki jos muu ei onnistu eikä suurista kk-maksuista pääse
muuten eroon. Mutta oli tilalle kumpi tahansa, rahoihin käsiksi
pääsevä voi aivan ongelmitta käyttää yhdistyksen rahavarat.
Pahimmillaan tilanne on vielä se, ettei kuolevasta yhdistyksestä
löydy milllään tasolla riittävää "voimaa" nimen kirjoittaamiseen
edes poliisin mielenkiinnon herättämiseksi.

Onneksi omalla kohdalla puhutaan pienistä summista eli ei mistään
kymmenistä tuhansista tai suuremmistakaan. Luultavasti kuitenkin
talletan muutamia rahoja loppuelämäni, arkistoin vähintään tilin
yhteenvetoa joka vuosi ja jos ilmaiseksi saan lausunnon
tilintarkastajalta, liitän mukaan "ei tapahtumia"-tyyppisen.
Tällainen on työlästä muun lisäksi koska laki ei anna oikeutta
kavaltaa rahoja, olen pitänyt oikeana tapana lähestyä
asiaa.
Mikään oman rehellisyyden lisäksi ei kuitenkaan estäisi
käyttämästä rahoja. Uskon monen olevan vastaavassa tilanteessa
kanssani sillä erotukssella että rahaa on paljon ja rehellisyyden
taso kärsii.

Ja edellä oleva tarkoittaa kokonaisuudessaan yhdistyksen sääntöjen
/ edun mukaista toimintaa. Kuitenkin jo se avaa epärehelliselle
monia mahdollisuuksia.

JiiHoo

After serious thinking Tuska Pankki wrote :
> [...]
> luonnollisesti muuttaa talletukset käteiseksi, itse avaan
> tällaisessa erillisen tilin mahdollisimman pienin kuluin.

Onhan tuo ihan perse tilanne. Mutta näin hypoteettisesti, jos otat vain
rahat käteisenä tai siirrät ne omalle tilille, niin voiko tuossa olla
jokin toimenpide, millä välttää mahdolliset kavallusseuraamukset?

Kuten että ilmoittaa yhdistysrekisteriin, että tällainen tili on
lopetettu ja rahat siirretty rahastonhoitajan tilille. Sieltä saa tulla
pyytämään, jos joku niitä kaipaa ja on niihin oikeutettu.

Minulla voisi olla tuontapainen tilanne helvetin huonolla tuurilla. Vai
voisiko yhdistyksen sääntöihin lisätä mitä tehdään rahoille, jos
yhdistys loppuu ja voiko siinä olla vaikka, että jaetaan hallituksessa
vielä olevien kesken ja jos ketään ei ole jäljellä, niin
rahastonhoitaja voi käyttää ne palkkiona kaikesta vaivasta, mitä on
viitsinyt nähdä yhdistyksen eteen?

Ei kai ketään nyt voi velvoittaa loppuikäänsä huolehtimaan jostain
rahoista, joihin kenelläkään ei ole oikeuksia ja jotka sitten
ilmeisesti menevät valtiolle joskus vai voiko pankki sosialisoida
itselleen kuolleen tilin?

--
Iso K:
"Minun mielestäni junamiesten olisi pitänyt heittää Lenin tulipesään"

Reijo Korhonen

On Thu, 22 Jun 2017 08:17:51 +0300, JiiHoo wrote:

> Mutta näin hypoteettisesti, jos otat vain
> rahat käteisenä tai siirrät ne omalle tilille, niin voiko tuossa olla
> jokin toimenpide, millä välttää mahdolliset kavallusseuraamukset?

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin kirjanpito? Jos toimit
asiamukaisesti ja siihen kuuluu tietenkin myös se, että kaikki
tilitapahtumat (tämmä tilitapahtuma kirjanpidollisena terminä, ei
pankkitgerminä) on oikein merkitty, niin asia on OK. Vaikka hieman
epäilen että yhdistyksen rahojen siirtäminen omalle tilille on koskaan
OK, jos yhdistyksen alkuperäisissö säännöissä ei sanota, ryyä yhdistyksen
loppuessa yjsistyksen rahat saa siirtää omalle tililleen. En tiedä mitä
suunnittelet, mutta kavallukseltahan tuo vaikuttaa. ;-)

Jos et ymmärrä kuinka toimia, niin sekä kirjanpitäjä että tilintarkastaja
osaa auttaa. Rekisteröidystä yhdistyksestä tehdään yhdistyksen loppueessa
purkautumisuilmoitus Patennti- ja rekisterihallitukseen jonka sivutosta
<https://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri.html> löytyy varmaankin
tarvittavat ohjeet, joten kurkkaapa sinne. Suomessa on hirvittävä määrä
yhdistyksiä ja niitä syntyy ja porkautuu koko ajan ja suurimmassa osassa
tapauksia asiat menevät ihan kivuttomasti, josten ei asia kovin vaikea
voi olla, koska muut siinä onnistuvat koko ajan. Täytyy myöntää että en
ole jaksanut lukea tästä keskustelupuusta kaikkea sitä potentiaalista
tuskaa yhdistyksen toiminnasta ja epäilyistä yhdistysten olevan
rikollisuuden yleisimpiä lymypaikkoja, koska luulen että yhdistysten
toiminnan painopisteet ja ongelmatkin ovat ihan muualla.

> [...]

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Jos et ymmärrä kuinka toimia, niin sekä kirjanpitäjä että tilintarkastaja

Suurimmassa osassa Suomen yhdistyksistä ei ole mitään virallista
kirjanpitäjää vaan rahastonhoitaja ihan itse duunaa yksinkertaisen
juoksevan kirjanpidon. Ja tilintarkastajaa ei ole lainkaan, vaan joku
yhdistyksen jäsen on toiminut toiminnantarkastajana. Eli näin ollen
yhdistyksellä ei ole mitään pätevää kirjanpitäjää tai
tilintarkastajaa, jolta voisi kysyä (Tai siis, jotka osaisivat
vastata)

> [...]
> <https://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri.html> löytyy varmaankin
> tarvittavat ohjeet, joten kurkkaapa sinne.

Reijo on taas tapansa mukaan lukenut tämän keskustelun vanhemmat
viestit. Tässä oli nyt puhe siitä (liian yleisestä) tilanteesta, että
yhdistyksen toiminta vain hiipuu, eikä enää saada kasaan kokousta,
jossa tuo lakkauttaminen voidaan päättää, ja tuo päätös pitää olla
ennenkuin tuo purkautumisilmoitus voidaan tehdä.

JiiHoo

Ari Saastamoinen formulated on torstai :

> [...]
> yhdistyksellä ei ole mitään pätevää kirjanpitäjää tai
> tilintarkastajaa, jolta voisi kysyä (Tai siis, jotka osaisivat

Täsmälleen noin. Ja mä alkaisin maksamaan jollekin kirjanpitäjälle,
että mitä mä nyt teen tällä 500 eurolla, joka on tänne jäänyt.

Mieluiten teen jotain mikä ei maksa mitään enkä joudu siitä missään
tapauksessa oikeuteen.

Toki tämä on aika hypoteettinen ongelma, mutta mistä sitä koskaan
tietää. Voi tästä ihan mielenkiinnosta jutella, jutellaan täällä paljon
turhemmistakin.

Reijo Korhonen

On Thu, 22 Jun 2017 12:38:36 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> yhdistyksen toiminta vain hiipuu, eikä enää saada kasaan kokousta, jossa
> tuo lakkauttaminen voidaan päättää, ja tuo päätös pitää olla ennenkuin

Ari ii taaskaan ole ole malttanut lukea annettuja linkkejä vaan olettaa
omiaan. Tuosta antamastani linkistä pääsee helposti lain kohtaan
"Toimintansa lopettaneen yhdistyksen määrääminen purettavaksi", pykälä
41. <http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503#L7P40>

Siitä kun lukee, niin asia selviää eikä ole mikään ongelma.
Medialukutaito näyttää olevan se ongelma taikka ongelmien tekeminen
asioista jotka eivät ole ongelmia kunhan vain katsoo ne linkit ja ohjeet
eikä lopeta ensimmäiseen linkkiin, vaan katsoo sen seuraavankin, kuten
tässä tapauksessa sen seuraavan lainkohdan pykälä 41, jossa asia on
selkeästi määrätty. Jotta tuon oppisitte en tapani mukaan syötä asiaa
lusikalla, vaan voitte ihan omin silmin ja näppäimin lukea tuon selkeän
lainkohdan, jossa on askel askeleelta selitetty, kuin toimintansa
lopettaneen yhdistyksen purkaminen tehdään, vaikka niitä
purkamiskokouksia ei saada kokoon, koska yhdistys ei toimi enää.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Tuska Pankki

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> Wrote in message:

> [...]
> yhdistyksellä ei ole mitään pätevää kirjanpitäjää tai
> tilintarkastajaa, jolta voisi kysyä (Tai siis, jotka osaisivat

Juuri näin. Varsinkin tuon toiminnantarkastajan myötä menettely
keveni entisestään ja monessa pienessä yhdistyksessä ei
käytännössä tehdä juuri mitään tarkastusta koska tällaiseen ei
varsinaisesti edes ole tarvetta rahaliikenteen ollessa lähellä
nollaa.

> Reijo on taas tapansa mukaan lukenut tämän keskustelun vanhemmat
> viestit.

Reijo arpoo, mutuilee, lukee osan, arpoo ja sekoittaa keskustelua
kuten normaalistikin. Ja koska lienen edelleen blokkilistallaan,
ei koskaan huomioi edes jonkun lainaamaa omaa tekstiäni vaan
arpoo lisää.

> [...]
> jossa tuo lakkauttaminen voidaan päättää, ja tuo päätös pitää olla
> ennenkuin tuo purkautumisilmoitus voidaan tehdä.

Juuri näin. Eikä reijon ehdottama lakipykälä varsinaisesti auta
asiaa. Vaikka yhdistyksen saisi lopetettua, on vaikea lopettaa
tiettyjä asioita, kuten pankkitilejä ja vastaavia jos
nimenkirjoitusoikeudellisia ei ole tavoitettavissa. Eikä
tilannetta helpota se, jos yhdistys lakkaa olemasta ennen
tämänkaltaisia asioita.
Ja jos muuten asiat saa hoidettua, on rahojen kohtalo avoin. Tosin
harvoin kyse on suurista summista mutta säännöissä määritelty
"...valitsemaansa kohteeseen..." tai vastaava ei voi toteutua
ilman kokouksen pitoa jossa kohde päätetään.

Tuska Pankki

JiiHoo <jii...@kof.fi> Wrote in message:

> Onhan tuo ihan perse tilanne. Mutta näin hypoteettisesti, jos otat vain
> rahat käteisenä tai siirrät ne omalle tilille, niin voiko tuossa olla
> jokin toimenpide, millä välttää mahdolliset kavallusseuraamukset?

Onneksi ei usein vastaan tuleva ja rahamäärät ovat toki melko
nimellisiä. Mutta riippuen pankista eivät anna yhdistyksille
niitä halvimpia tilejä / palvelupaketteja joten käytännössä
pankki veloittaa melko reiluja palvelumaksuja ja nollaa tilin
ajan kuluessa jos mitään ei tehdä.
Tietenkin asian voi antaa olla mutta myös sen järkevyys on kovin
kyseenalainen. Tilin tyyppiä / palveluitakin voisi mahdollisesti
muuttaa mutta helposti tili on avattu yhdistystä perustettaessa
eikä pankille ole muistettu päivittää uusia vastuuhenkilöitä.
Aina niitä ei muisteta päivittää edes yhdistysrekisteriin ja
vaikka näin olisikin tehty, säännöissä mainittu "puheenjohtaja
yksin, muut hallituksen jäsenet kaksi yhdessä" tai vastaava estää
tehokkaasti muutosten teon. Jäljelle jää siis asian unohtaminen
tai rahojen siirto muualle.

Summat ovat niin pieniä etten erityisesti ole uhrannut aikaa
laillisuuden miettimiselle. Lasken sen varaan että yhdistyksen
nimissä olevan tilin tiliotteella näkyvä siirto järkevän
selitteen kera ja uuden tilin tiliote esimerkiksi kerran vuodessa
mappiin on aivan riittävä toimenpide. Tapahtumat ovat silloin
jäljitettävissä.
Käteisenä säilyttämiselle ei myöskään periaatteellista estettä
ole. Tällöin kirjanpidon merkitys toki korostuu ja monesti
toimivalle yhdistykselle onkin helpoin käyttää pankkitiliä
kaikkeen rahaliikenteeseen jolloin tiliotteet muodostavat
käytännössä koko kirjanpidon.

> Kuten että ilmoittaa yhdistysrekisteriin, että tällainen tili on
> lopetettu ja rahat siirretty rahastonhoitajan tilille. Sieltä saa tulla
> pyytämään, jos joku niitä kaipaa ja on niihin oikeutettu.

Eipä siellä rekisterissä olla tileistä sen suuremmin kiinnostuneita.

> [...]
> vielä olevien kesken ja jos ketään ei ole jäljellä, niin
> rahastonhoitaja voi käyttää ne palkkiona kaikesta vaivasta, mitä on

Käytännössä kaikkiin sääntöihin joita olen itse ollut
kirjoittamassa, on kirjattu melko yksiselitteisesti, mihin rahat
voidaan käyttää. Ongelma on kuitenkin siinä, kuka kohteen voi
päättää. Käytännössä sama kokous joka päättää yhdistyksen
toiminnan. Mutta ilman kokousta päätöstäkään ei luonnollisesti
ole eikä ole oikein kestettävä tilanne jos rahastonhoitaja, pj
tai muu rahoihin käsiksi pääsevä päättää yksin "hukata" rahat
jonnekkin.

> [...]
> rahoista, joihin kenelläkään ei ole oikeuksia ja jotka sitten
> ilmeisesti menevät valtiolle joskus vai voiko pankki sosialisoida

Ei voi ei. Siksi on helpompi unohtaa koko asia jos puhutaan
muutamista kympeistä tai ehkä satasesta ja antaa pankin hukata
rahat palvelumaksuina. Ja jossain kohdassa kuolleita tilejä toki
lakkautetaan.

JiiHoo

Tuska Pankki used his keyboard to write :
> [...]
> muutamista kympeistä tai ehkä satasesta ja antaa pankin hukata
> rahat palvelumaksuina. Ja jossain kohdassa kuolleita tilejä toki

Mutta kuten sanottu, niin ennemmin otan itselleni jonkun 500 euroa kuin
annan sen häipyä palvelumaksuina hevonpeehen.

Toki jos 500 euron laittamisesta turvaan tulee 5000 euron sakot, niin
ei sekään kovin fiksu liike ole. Tosin jos yhdistyksen säännöissä on,
että se laitetaan vaikka jonkun tahon hyväksi, niin en kai minä siitä
voi tuomiota saada, että teen juuri niin kuin säännöissä on sanottu,
vaikka siitä ei ole eriksen kokousta pidetty? Koska kokousta ei pysty
pitämään.

--
Rasistifasisti

Reijo Korhonen

On Fri, 23 Jun 2017 08:15:05 +0300, JiiHoo wrote:

> Koska kokousta ei pysty
> pitämään.

Perun sanani että olisin kateellinen pessimisteille. Pelkästään mukavia
yllätyksiä muka. Ehkä, mutta milla hinnalla? Jokaista mukavaa yllätystä
varten pitää näköjään tehdä hirvittävästi hommia, niin että hiki lentää.
Optimisti olisi tästäkin pulmasta selvinnyt paljon helpommalla. Itse
asiassa hänelle ei olisi tullut tästä asiasta pulmaa ollenkaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen explained on 25.6.2017 :

> [...]
> Optimisti olisi tästäkin pulmasta selvinnyt paljon helpommalla. Itse
> asiassa hänelle ei olisi tullut tästä asiasta pulmaa ollenkaan.

Tarkoitat siis, että olisi ollut sen verran fiksu ettei olisi suostunut
menemään yhdistyksen hallitukseen, vaikka kuinka olisi pyydetty?

Se olisi yleensä se helpoin ja fiksuin tapa. Mutta kun mä olen niin
pirun mukava ja suostun aina kaikkeen, vaikka tiedän että kyllä mä saan
taas tätäkin katua.

--
Rasistifasisti