Piiskaa pyllylle osa 2

Sivulla http://www.tilastokeskus.fi/tk/tp/tasku/taskus_oikeusolot.html
on mielenkiintoinen tilasto rikosten määrästä. Vuonna 1970 tehtiin (tai
siis tuli poliisin tietoon) yhteensä 348 859 rikosta, vuonna 1980 jo 480
964 rikosta ja vuonna 1990 peräti 848 978 rikosta. Sen jälkeen lievää
laskua, mutta edelleenkin seiskalla alkavia lukemia, ja vuonna 2003
lukema oli 762 451 joka isompi kuin vuonna 2002 eli lievän laskun
jälkeen rikosten määrä taas nousussa. Ja kun sitten katsotaan tarkemmin
rikostyyppejä, niin esim. pahoinpitelyt ovat olleet jatkuvassa nousussa
(pl. lievä notkahdun 2001). Tilastoja tietysti hieman sekoittaa lakien
muuttuminen, taulukon alareunassa on mm. huomautus tieliikkelain ja
rikoslain muuttumisesta. Mutta trendi on siis selvä, rikollisuus on
vuoteen 1970 verrattuna kasvanut lähes räjähdysmäisesti. Ja vielä
mielenkiintoisemmaksi menee, kun otetaan huomioon ikärakenne, 1940-luvun
lopussa ja 1950-luvun alussa synty lapsia noin kaksi kertaa se mitä
syntyi 1970-luvun alussa (johtuen mm. aborttilain muutoksesta 1970).
Tuossa tilastossa ei ole eritelty rikosten tekijöitä, mutta tajuaahan
sen muutenkin, että nuoriso siellä kaduilla öisin mellastaa eikä
suinkaan lähes liikuntakyvyttömät vanhukset tai pitkästä työpäivästä
uupuneet keski-ikäiset. Siis pienempi määrä nuorisoa tekee enemmän
rikoksia kuin mitä isompi määrä nuorisoa aikoinaan teki. Isot ikäluokat
sai piiskaa pyllylle, pienet ei, joten korrelaatio on selvä, m.o.t.

Raamatussa (KR-38) Sn 19:18 toteaa "Kurita poikaasi, kun vielä toivoa
on, ethän halunne hänen kuolemaansa".
Sn 29:16-18 toteaa "Kun jumalattomat lisääntyvät, lisääntyy rikos, mutta
vanhurskaat saavat nähdä, kuinka he kukistuvat. Kurita poikaasi, niin
hän sinua virvoittaa ja sielullesi herkkuja tarjoaa. Missä ilmoitus
puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi, autuas se joka noudattaa lakia".
Sn 22:15 "Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta
kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa". ja Sn 23:13,14 "Älä
kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän
kuolemasta. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa
pelastat."

Ruumiillisen kurituksen vastustajat siis toivovat lastensa kuolevan ja
joutuvan helvettiin. m.o.t. Joten mitäs jos aloitettaisiin
kansanedustajiin kohdistuva kampanja (lobbaus) ja vaadita ruumiillisen
kurituksen laillistamista!? Milloinkas ne seuraavat eduskuntavaalit
olikaan?

Evoluutiossa reunaehtona on kompleksisuuden minimi, minkä vuoksi
keskimääräinen kompleksisuus voi vain nousta.
- Matti Kaikkonen, 18.3.2004, s.k.evoluutio

Pekka Ala-Mäyry

TJT2 wrote:
> [...]
> rikoksia kuin mitä isompi määrä nuorisoa aikoinaan teki. Isot ikäluokat
> sai piiskaa pyllylle, pienet ei, joten korrelaatio on selvä, m.o.t.

Väestömäärään suhteutettuna rikokset promilleina:

vuosi 1970 1980 1990 2000 2001 2002 2003
Kaikki 75,9 100,5 169,8 147,3 143,9 142,2 146,1
Pahoinpit. 2,44 2,92 4,13 5,37 5,26 5,38 5,53
Vark.ryöst. 12,04 21,52 33,26 37,83 34,77 34,84 34,42
huumaisain. - 0,199 0,509 2,595 2,862 2,661 2,884

Yksi syy lienee lainsäädännön muutokset. Esim huumausainerikokset
tulivat rikoslakiin vasta 1994.

Sisäministeri on aina (ilmeisesti viran puolesta) ollut huolissaan
järjestäytyneen (itä)rikollisuuden rantautumisesta Suomeen.
Varkaudet ja ryöstöt ovat vähentyneet vuodesta 2000 vuoteen
2003 16363 kpl (väestö lisääntyi 38617 hengellä), mikä ei
tue sisäministeriön huolestuneisuutta. Samalla aikavälillä
huumausainerikollisuus on toki hieman noussut (1613 kpl) samaten
kuin pahoinpitelyt (1042 kpl), mutta tuo ei liene vielä "räjähdys".

Nämähän ovat sitten vielä poliisin tietoon tulleita rikoksia.
Esim. rikosilmoituskynnys ja selvitysprosentti on saattanut muuttua
aikojen kuluessa.

Itse varoisin kannanottoja: "tajuaahan sen muutenkin, että nuoriso
siellä kaduilla öisin mellastaa" tai "pienempi määrä nuorisoa tekee

enemmän rikoksia kuin mitä isompi määrä nuorisoa aikoinaan teki".

Noitahan ei näillä tilastotiedoilla voi perustella. Lisäksi pitää
ottaa huomioon "vanhoina hyvinä aikoina"-efekti, eli aika kultaa
muistot.

--
pam

HuPa

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> wrote in message

> Siis pienempi määrä nuorisoa tekee enemmän
> rikoksia kuin mitä isompi määrä nuorisoa aikoinaan teki. Isot ikäluokat
> sai piiskaa pyllylle, pienet ei, joten korrelaatio on selvä, m.o.t.

Kuten aina, päättelysi ontuu pahasti. Ei asia muutu todeksi sillä,
että sinä julistat sen olevan totta.

Pari esimerkkiä, jotka ovat aivan yhtä hyvin perusteltuja kuin
sinun päättelysi:

1) Suomessa oli McDonalds ravintoloita vuonna -70 nolla kpl.
Nykyisin niitä on n kappaletta: Siis mitä renemmän mäkkäreitä
niin sen enemmän väkivaltaa m.o.t.

2) Suomessa oli v. -70 SKDL puolueen jäseniä x kappaletta
ja nykyisin nolla kpl. Siis, mitä vähemmän kommareita niin
sitä enemmän väkivaltaa m.o.t.

> Ruumiillisen kurituksen vastustajat siis toivovat lastensa kuolevan ja
> joutuvan helvettiin. m.o.t.

Aivan samalla "logiikalla" voin siis väittää, että:
papit elävät kristillisen arvomaailman mukaisesti: Siis pedofilia
on kristillisten arvojen mukaista m.o.t.

> kansanedustajiin kohdistuva kampanja (lobbaus) ja vaadita ruumiillisen
> kurituksen laillistamista!?

Olet kovasti mieltynyt ankaraan kuritukseen. Mielesi näemmä askaroi
lasten piiskattujen pyllyjen ympärillä.... hmm... tämä asettaa kaikki
kommenttisi aivan uuteen valoon.

-h

Harri

Onpas sitä nyt kova hinku päästä lapsia hakkaamaan. Vaimokin täytyy varmaan
saada nyrkin ja hellan väliin?

Juha Kettunen

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> wrote in message

En ole ihan kaikissa asioissa ollut samaa mieltä TJ n kanssa, mutta tässä
hän osuu asian ytimeen. Tämän trendin näkee aivan selvästi lapsissa.
Kouluissa ei pukeuduta enää säädyllisesti (hienosti) jms. nämä kaikki ovat
tietysti pikku yksityiskohtia, mutta ne kaikki ovat hedelmää ja seurausta
(elämän) sääntöjen-lakien halveksimisesta. Totuus on, että elämässä on
elämän lakeja (kuten esim. mitä kylvät sitä niität). Nyt näitä halveksitaan
älyttömästi. Seuraukset sitten näkyy kristallin kirkkaasti esim. Joensuun
keskustassa perjanti iltana (oksentavia 11 vuotiaita housut jaloissa ... "on
niin hauskaa saada seksiä julkisella paikalla, 11 vuotiaana" ...). Saat
pelätä henkesi edestä, jos menet illalla kadulle nuorten keskelle.

Tämä kaikki on AIVAN selvää seurausta a) evoluutioteoriasta ´(ts. olet
eläin joten tee mitä haluat, et ole kenellekään vastuussa, et ainakaan
Jumalalle ... viidakon laki toimii ... kuten eläimilläkin ...) b) kurituksen
puute, kuten TJ kirjoitti.

Joten ole varovainen kun levität evoluutioteoriaa, sen seurauksena voit
aiheuttaa jonkun kuoleman (esim. joku skinhedi lukee tekstisi ja "huomaa"
että olemme eläimiä, joten voimme tappaa toisia kuten eläimetkin
tappavat,,,evoluutioteorianhan mukaan sitäpaitsi on ihan sama miten elät kun
et ole todella vastuullinen kenellekään)!! Saatatte hyvinkin olla
epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan, että tietysti halua tätä uskoa

Sampo Smolander

In sfnet.keskustelu.evoluutio Juha Kettunen <jpket...@ntlworld.com> wrote:
> [...]
> elämän lakeja (kuten esim. mitä kylvät sitä niität). Nyt näitä halveksitaan

Eikös kautta historian vanhemmat ihmiset ole kauhistelleet nuorten
holtittomuutta? Eikös tuota tapahtunut esim. Antiikin Roomassa yhtä
lailla?

(Follarit minne?)

Veli Koistinen

On Sun, 01 Aug 2004 16:09:17 GMT, "Juha Kettunen"
<jpket...@ntlworld.com> wrote:

> [...]
>et ole todella vastuullinen kenellekään)!! Saatatte hyvinkin olla
>epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan, että tietysti halua tätä uskoa

Termodynamiikan lakien levittäminen se taas kauheaa onkin.

(esim. jos joku huomaa, että tuon lain mukaan lämpö leviää
kuumemmasta kylmempään, ja tämän perusteella alkaa
talvella availla ihmisten asuntojen ovia ja ikkunoita, että laki
toteutuisi.) Saatatte hyvinkin olla edistämässä kuolemantuottamuksia,
kun avuttomat ihmiset paleltuvat talviöinä. .... no arvaan, että tätä
ei Juhakaan halua uskoa, vaikka yhtä hassuja evoluutiosta
sepitteleekin....

Veli Koistinen

Tomi A

"Juha Kettunen" <jpket...@ntlworld.com> wrote in

Lasten pahoinpitely vahingoittaa lasta myös psyykkisesti. Todennäköisesti
lapsena pahoinpidellystä kehittyy väkivaltainen nuori ja aikuinen. Tästä on
tutkimuksia pilvin pimein.

Rikollisuuden lisääntyminen johtuu ensisijaisesti kaupungistumisesta,
tilastoja tutkimalla huomaa. että asioiden välillä on ollut pläkkiselvä
korrelaatio ympäri maailmaa - myös enempi uskonnolllisissa maissa.

> [...]
> olet eläin joten tee mitä haluat, et ole kenellekään vastuussa, et
> ainakaan Jumalalle ... viidakon laki toimii ... kuten eläimilläkin

Ihmisellä ei ole vastuuta, koska Jumala kuitenkin on etukäteen määrännyt,
mitä hänelle tapahtuu.

> ...) b) kurituksen puute, kuten TJ kirjoitti.

Itse asiassa väkivaltarikokset ovat lisääntyneet kaupungistumisesta
huolimatta yllättävän vähän. Veikkaan, että se johtuu osin lasten
pahoinpitelyn kiellosta.

> [...]
> sama miten elät kun et ole todella vastuullinen kenellekään)!!
> Saatatte hyvinkin olla epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan,

Raamatun lukeminen pitäisi kieltää, koska se sisältää niin paljon raakaa
väkivaltaa.

Juha Kettunen

"Tomi A" <Inv...@invalid.invalid> wrote in message

> Itse asiassa väkivaltarikokset ovat lisääntyneet kaupungistumisesta
> huolimatta yllättävän vähän. Veikkaan, että se johtuu osin lasten
> pahoinpitelyn kiellosta.

"yllättävän vähän" ... Mitä ihmettä sinä oikein puhut? Etkö lukenut noita TJ
n tilastoja? Eikö siinä nimenomaan sanota, että on ollut *selvä*
rikollisuuden lisääntyminen 40 vuodessa? Etkö usko noihin tilaskoihin?

Heikki J. Patrikainen

Heikki J. Patrikainen

Tomi A

"Juha Kettunen" <jpket...@ntlworld.com> wrote in

Rikollisuus ja väkivaltarikollisuus ovat eri asioita.

Lainaus:
Suomalainen väkivaltaongelma näyttää pysyneen suhteellisen vakaana viime
vuosina. Tilastoidun pahoinpitelyrikollisuuden määrä lisääntyi 1990-luvun
aikana, mutta kasvu ei enää viime vuosina ole jatkunut. 1990-luvullakin
tapahtunut tilastoidun rikollisuuden lisääntyminen näyttäisi
uhritutkimustulosten valossa johtuneen ensisijaisesti rikosten
ilmoitusalttiuden kasvusta. Väkivallasta puhutaan nykyisin entistä
avoimemmin ja väkivaltarikosten poliisille ilmoittamisen tärkeyttä on
painotettu.
http://www.om.fi/haaste/21580.htm

Vakivaltarikollisuudessakin pitäisi oikeastaan erottaa toisistaan
tuntemattomiin ja tuttuihin kohdistuva väkivalta, jotta kuva olisi
täydellisempi sen suhteen, miten todennäköistä sinulla tai minulla on
joutua väkivaltarikoksen uhriksi.

Tomi

Tero

Juha Kettunen wrote:

> En ole ihan kaikissa asioissa ollut samaa mieltä TJ n kanssa, mutta tässä
> hän osuu asian ytimeen.

TJT:hän nyt puhuu ns. pehmoisia minkä kerkiää ... siis joko valehtelee
tai laskettelee muuten vaan päätöntä juttua.

> [...]
> tietysti pikku yksityiskohtia, mutta ne kaikki ovat hedelmää ja seurausta
> (elämän) sääntöjen-lakien halveksimisesta.

Kerrohan miten pukeudutaan säädyllisesti (hienosti), ovatko esim. minun
mustat vaatteeni säädylliset (hienot), entä kaljuksi ajeltu pää taikka
parta?

Pitääkö epäsäädyllisesti (rumasti?) pukeutuvat nuoret (ja milsei
aikuisetkin) kivittää kuoliaaksi?

Oletko sinä Juha tyhmä?

> Totuus on, että elämässä on
> elämän lakeja (kuten esim. mitä kylvät sitä niität).

Aivan ... ja tämä kannattaisi sinun(kin) muistaa.

> [...]

> et ole todella vastuullinen kenellekään)!! Saatatte hyvinkin olla
> epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan, että tietysti halua tätä uskoa

Oletko nyt ihan tosissasi vain puhutko lämpimiksesi paskaa? Sinun ja
TJT:n kannattaisi harkita yhteistä itsemurhaa, teidäön tapauksessanne se
olisi jalo teko joka parantaisi ihmiskunnan geenivarantoa melkoisesti.

P.S. Kehtaako joku vielä kysyä minulta, miksi olen ateisti ja jyrkästi
uskontovastainen?

--
Tero

All you needed was somebody with a dream -
A fool to crucify or to put upon a pedestal.
Only dead fish float with the stream -
Compared with you I seem like an extra-terrestrial.

Skyclad - Halo of Flies

Harri

> [...]
> n tilastoja? Eikö siinä nimenomaan sanota, että on ollut *selvä*
> rikollisuuden lisääntyminen 40 vuodessa? Etkö usko noihin tilaskoihin?

Toisaalta kuinkakohan iso osa siitä väkivaltarikosten kasvusta johtuukaan
siitä, että nykyään ei saa enää hakata lastaan, vaan se on _väkivaltarikos_.
:D

Harri

Tuollaisten väitteiden logiikka ontuu muutenkin.
Väkivaltaa on liikaa, joten laillistetaan lasten pahoinpitely? Täysin
järkeenkäypää! Laillistetaan myös snagaritappelut ja vaimonkin hakkaaminen,
jolloin väkivaltarikokset vähenevät entisestään! Nerokasta!
Tokkiinsa siinä väkivaltarikollisuus tietenkin silloin vähenee, mutta aivan
eri syistä kuin sinä kuvittelet. :)

Tero

Harri wrote:

> Onpas sitä nyt kova hinku päästä lapsia hakkaamaan. Vaimokin täytyy varmaan
> saada nyrkin ja hellan väliin?

Pitää vaan muistaa ylistää jumalaa aina välillä hakkaamisen lomassa.
Ensin voisi vaikka hakata lapset (hallelujah! huudahdusten kera
tietysti) ja sen jälkeen pitää perheelle raamattu- ja rukouspiiri ja
sitten hakata se saatanan huora oikein kunnolla herran pelkoon, koko
ajan tietysti jumalaa ylistäen.

Ilkka

Mihin SM-ryhmä unohtui?

-Timo T-

> [...]
> niin hauskaa saada seksiä julkisella paikalla, 11 vuotiaana" ...). Saat
> pelätä henkesi edestä, jos menet illalla kadulle nuorten keskelle.

Ja mikä taho sen määrittää mikä on sitä sinun "hienoa ja säädyllistä"
pukeutumista nykyaikana? Sinä vai? Muotivirtaukset ja trendit tulevat ja
menevät ja jos sinun on vaikea suhtautua luontevasti nuorten tai ihmisten
yleensä pukeutumistyyleihin niin älä sitten mene niille "helvetillisille"
kaduille. On pikkusieluista nipottamista alkaa tuomitsemaan toisten
pukeutumistyyliä, eikä minua ainakaan kiinnosta kuulla joltain 1800 -luvun
agraariyhteiskunnan mukaista arvomaailmaa kannattavilta tärpästikkeleiltä
määräyksiä siitä, miten minun pitäisi pukeutua.

Voin myös kertoa sinulle, että reilun 8000 asukkaan kotikaupunkini katukuva
on iltaisin ja viikonloppuisin jokseenkin rauhallinen: täällä *ei ole*
11-vuotiaita housut nilkoissa harrastamassa seksiä kaduilla, ei
nuorisojoukkoja hakkaamassa ohikulkijoita tai muutakaan väkivaltaa
harrastamassa, ei puolialastomia nuoria eikä vanhojaan räyhäämässä kaduilla
ja puistoissa. Vuotuisina juhlapäivinä kuten vappu ja uusivuosi sekä
paikalliset kesämarkkinat ovat vähän levottomampaa aikaa, mutta ei
silloinkaan tuolla tarvitse pelätä nuorten tulevan pahoinpitelemään.

Jos menen ulos perjantai tai lauantai-iltana tai vaikka keskiyön jälkeen
näen lähinnä kissoja ja muutamia korttelirallia harrastavia nuoria
autoilijoita ja jokunen jalankulkija. Etenkin syksyllä ja talvella on tosi
aution näköistä keskustassakin. Pikemminkin täällä on aika uneliasta ja
rauhallista pääsääntöisesti katukuvassa. Kesäisin ydinkeskustassa on usein
iltaisin pieniä nuorten ryhmiä, mutta ne lähinnä seisoskelee tai istuu
penkeillä ja juttelee keskenään, eikä uhkaile ohikulkijoita. Varsinkaan ne
ei mitään seksiä siellä harrasta eivätkä ole puolilalasti kaduilla.

Tulen usein kotiin 1-3 aikaan öisin ja täällä on kadut lähestulkoon
autioita, jotain autoja kiertelee keskustassa ja jokunen kapakasta kotiin
menijä voi näkyä.

Pahimmat asiat, mitä täällä tapahtuu tavallisesti on rikotut pullot
kaduilla, varkaudet sekä satunnaista omaisuuteen ja esim. liikennemerkkeihin
kohdistuvaa ilkivaltaa. Harvakseen tapahtuu joitain pahoinpitelyjä, joissa
osallisina ovat yleensä juopuneet täysi-ikäiset ihmiset keskustan kapakoiden
liepeillä ja etenkin niiden sulkemisaikaan selvittämässä keskinäisiä
välejään. Viime viikolla joku varasteli pyykkejä pihoilta ja tuskin sekään
varas oli joku teini-ikäinen (ainakin kiinnostuksen kohteina olleiden
vaatteiden perusteella).

Koko tänä aikana, minkä olen täällä asunut (8 vuotta) ei ole ollut mitään
uhkaavaa tai väkivallan vaaraan edes viittaavaa tilannetta kenenkään nuoren
taholta. Ei ole ikinä tarvinnut pelätä "henkeni edestä" eikä minkään
muunkaan edestä nuoria täällä, ei illalla eikä päivällä.

Pikemminkin jotkut *keski-ikäiset* juopot äijät ovat aiheuttaneet joskus
häiriötä, sellaiset on joskus jopa koettaneet tunkeutua kotiin - nuoret ei
ikinä ole tulleet edes pihalle. Kaupungin viinan kanssa lutraajat
kerääntyvät pariin kapakkaan ja rähisevät siellä keskenään- ja kapakoihinhan
niitä alaikäisiä ei edes päästetä.

Että semmosta!

-Timo T-

Trickster

> [...]

> noita TJ n tilastoja? Eikö siinä nimenomaan sanota, että on ollut
> *selvä* rikollisuuden lisääntyminen 40 vuodessa? Etkö usko noihin

Niin... onhan se kurjaa, kun täällä "ateistisessa" suomessa on näin
kamalaa. Onneksi tuolla kristinuskon onnenmaassa, yhdysvalloissa, on
asiat huomattavan paljon paremmin. Siellähän presidenttikin julistaa joka
puheessaan jumalan siunausta ja tämä siunaushan näkyy suoraan
katukuvassakin. :)

--
"Tässä täytyy olla aivot, hän ajatteli hieman mielenvikaisesti, koska
mannapuuro ei litise tällä tavalla. Olen koonnut ajatukseni, hah hah

I H H

"Harri" <cent...@luukku.com> wrote in message

Silloin kun Suomessa elettiin kristinuskon oppien mukaan, vaimon ja lasten
pahoinpitelyä ei pidetty rikoksena.

Evomessias

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> wrote in message news:<410ca5cb$0$25522

> Ruumiillisen kurituksen vastustajat siis toivovat lastensa kuolevan ja
> joutuvan helvettiin. m.o.t.

Ei, vaan sinun perseestäreväisty ns. jumalasi on se joka haluaa
kiduttaa lapsia ikuisesti helvetissä. Kellään ihmisellä ei ole valta
moiseen, joten lopeta toisten ihmisten syyttely jumalan rikoksista,
ole hyvä.

Pertti Heikkinen

Harri wrote:

> Toisaalta kuinkakohan iso osa siitä väkivaltarikosten kasvusta johtuukaan
> siitä, että nykyään ei saa enää hakata lastaan, vaan se on _väkivaltarikos_.
> :D

Huomasin hymiön, mutta: mitättömän pieni. Ei niitä lapsen piiskaamisia
poliiseille ilmoitella.

Muuten olen sitä mieltä, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Heikki J. Patrikainen

"Juha Kettunen" <jpket...@ntlworld.com> kirjoitti viestissä

Nämä lienevät enemmän poikkeuksia. Ja jotkut sanovat että nuoret on nykyään
kauheampia, ja toiset että nuoret ovat nykyään fiksumpia, kumpaakin siis
löytyy. Mutta ongelma ei varmaankaan ole siinä ettei lapsia nykyään ohjailla
toivottuun suuntaan fyysisellä kivulla (ei minuakaan aikoinaan), vaan ettei
vanhemmilta irtoa lapsilleen tarpeeksi aikaa syystä tai toisesta, ja
rakkauden osoittaminen ja rajojen asettaminen jää liian vähäiseksi. Toinen
ongelma on heikentynyt tai kadonnut yhteisöllisyys, jossa oman lähipiirin
ulkopuolisten ihmisten hyvin- tai pahoinvoinnista ei enää välitetä tai
uskalleta välittää.

Kurittamisessa ajatuksena on se että lapset tai muut ihmiset ketä nyt
kuritetaankaan, ovat kuin eläimiä jotka eivät ymmärrä kuin voiman kieltä.

> [...]
> et ole todella vastuullinen kenellekään)!! Saatatte hyvinkin olla
> epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan, että tietysti halua tätä

Miksei ymmärrykseesi mahdu sitten millään ettei evoluutioteoria/tiede ota
kantaa eettisiin kysymyksiin?

There is no god -> let's kill babies !
on yhtä epälooginen ajatus kuin
there is god -> let's kill babies !
joskin kun edellisessä tälläinenkin vaihtoehto on vain olemassa, minkään
siinä edellyttämättä sellaiseen ryhtymistä, jälkimmäisessä kulloisenkin
jumalan saatetaan ajatella auktorisoivan juuri sellaisen teon.

Miksi siitä että oivaltaa ettei "taivaalta heitetä kuumia kiviä päähän" teki
sitten mitä tahansa, seuraisi juuri epäempaattista aktiviteettia? Ei
ainakaan mikään logiikka edellytä sitä. Me olemme todellakin eläimiä, mutta
olemme ihmislajiin kuuluvia eläimiä, emmekä niin susia kuin varpuasiakaan,
ja meillä on omat erityispiirteemme. Yksi on se että me olemme sosiaalisia,
ja tämän edellytyksenä tarvitsemme yhteisiä pelisääntöjä jotka
mahdollistavat yksilöiden hyvinvoinnin yhteisönsä jäseninä. Joten jos nyt
rupeat tappamaan ihmisiä kun olet jostain saanut päähäsi että
"evoluutioteoria käskee", niin kyllä muut laittavat siitä vastuuseen, olivat
sitten vaikka mitä ateisteja, koska yhteisöllinen elämä edellyttää sitä
että muiden yhteisön jäsenten moraaliseen käyttäytymiseen voi ainakin
yleensä luottaa. Vai mitä luulet voisiko sellainen yhteisö säilyä jossa
rajoituksetta tapettaisiin, varastettaisiin, valehdeltaisiin ja
harrastettaisiin vahingoittavaa seksiä? Ja toinen on sitten empatia, joka
toimii sisältäpäin ohjaavana tekijänä, yhteisön ulkoisen kontrollin lisäksi.
Tätä yhteisön sääntöjen sisäistämisen ja empatian kokonaisuutta Paavali
kutsui omaksitunnoksi.

Rom 2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä
laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
Rom 2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä,
kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään
syyttävät tai myös puolustavat heitä -

Ja vaikka hän itse näkikin tämän jumal'olennon asentamana mekanismina,
voidaan se ymmärtää täysin biologisen evoluution ja kulttuurisen kehityksen
puitteissa.

Heikki

Thorfinn

Sampo Smolander wrote:
> Eikös kautta historian vanhemmat ihmiset ole kauhistelleet nuorten
> holtittomuutta? Eikös tuota tapahtunut esim. Antiikin Roomassa yhtä
> lailla?

Cicerohan se jo tokaisi että "o tempora, o mores" eli "voi aikoja, voi
tapoja". Jo ennen ajanlaskumme alkua.

*TF*

"Juha Kettunen" <jpket...@ntlworld.com> writes:

> Joten ole varovainen kun levität evoluutioteoriaa, sen seurauksena voit
> aiheuttaa jonkun kuoleman (esim. joku skinhedi lukee tekstisi ja "huomaa"
> että olemme eläimiä, joten voimme tappaa toisia kuten eläimetkin

Suurin osa eläimistäkään ei tapa oman lajinsa edustajia.

--
Arzka oh3mqu+...@vip.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Juha Kettunen

"Ari Saastamoinen" <oh3mq...@vip.fi> wrote in message

> Suurin osa eläimistäkään ei tapa oman lajinsa edustajia.

hmmm ... vieraan lauman leijona ottaa hallintaansa uuden lauman, jossa on
pentuja ...

Mikko Nummelin

On Mon, 2 Aug 2004, Juha Kettunen wrote:

> hmmm ... vieraan lauman leijona ottaa hallintaansa uuden lauman, jossa on
> pentuja ...

Kun vieraan lauman urosleijona ottaa hallintaansa uuden lauman, se surmaa
siitä laumasta kaikki pennut ja siittää uudet (joissa on hänen geeninsä).
Tässä mielessä Kettusen huomio on oikea. Ihmisillä on toisaalta tapahtunut
myös kulttuurievoluutiota niin, että ihmiskunnan päälle on kehittynyt
rajoittunut ja säännönmukainen yhteiskunta. Tällainen on voimassa
suurimmassa osassa maailmaa ja sellaisen vaikutukset ovat nyttemmin
suuremmat kuin yksittäisten yksilöiden kamppailut omien geeniensä eduista,
joskin totta kai omalla jälkikasvulla on edelleen erikoisasema.

Mikko Nummelin

Pertti Heikkinen

Juha Kettunen wrote:

> hmmm ... vieraan lauman leijona ottaa hallintaansa uuden lauman, jossa on
> pentuja ...

Niin tekee. Leijona ei ole "suurin osa eläimistä".

--
"Jos joskus hankin oman veneen, se saa
nimekseen 'Lotja Svärd'."

Jori Mantysalo

Pertti Heikkinen <p...@iki.fi> kirjoitti:

> Niin tekee. Leijona ei ole "suurin osa eläimistä".

Jonka lisäksi myöskään leijonat eivät jatkuvasti tappele keskenään.

Mutta oikeasti Kettunen, etkö sinä tajua? Evoluutioteorian mukaan
luonnossa tapahtuu sitä-ja-tätä, ja se EI OLE moraalille perusta
mihinkään suuntaan. Vai pitäisikö sinun mielestäsi jotain
ei-aggressiivista apinalajia tutkineen olla ei-väkivaltainen
_siitä nimenomaisesta syystä_ että hän on seuraillut väkivallatonta
lajia?

Jatkot vain evoluutioryhmään.

--
"Tai sitten voi ostaa sohvan ja sohvapöydän ja sille hedelmiä ja olla
niinkuin normaalit." -- Vaimo suunnittelee asunnon hankintaa

I H H

"Pertti Heikkinen" <p...@iki.fi> wrote in message

> Muuten olen sitä mieltä, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Kannatat siis ns.kunniamurhia.
Kunnia on tärkeämpää kuin elämä, mielestäsi!

Jukka Häyrinen

Ja tämä kulttuurievoluutio joka on johtanut mm. järjestäytyneiden
yhteiskuntien, heimojen, kylien ja valtioiden muodostumiseeen ei
välttämättä ole edellyttänyt kristinuskoa ja/tai juutalaisuutta, kuten
ei lainsäädännön kehittyminen (Assyria/ Babylonia), köyhäinhuolto
(Egypti), aviolittoinstituutio jne. Ihminen on sosiaalinen laumaeläin,
joten em. ilmiöitä (uskonto mukaanlukien) voidaan hyvinkin pitää
lajillemme tyypillisen itseorganisoituvan systeemin ilmentyminä.

JH

Pertti Heikkinen

I H H wrote:

> Kannatat siis ns.kunniamurhia.
> Kunnia on tärkeämpää kuin elämä, mielestäsi!

Trolli. En syö.

I H H

> Trolli. En syö.

On tuokin tapa välttää kohtaamasta itselle kipeitä asioita, varsinkin jos
muuten joutuis myöntämään olleesnsa idiootti.

"Evomessias" <evome...@mailinator.com> wrote in message

Pidä sinä Marcus Evomussuttaja Engdahl turpasi tukossa!

R. Dawkins has said that Darwin made it possible to be an "intellectualy
fulfilled atheist." The failure of Darwin's theory on the molecular
scale may cause him to feel less fulfilled...
- Behe: Darwin's Black Box, p. 250

Tapio Manninen

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> kirjoitti viestissä

> "Evomessias" <evome...@mailinator.com> wrote in message
>
> Pidä sinä Marcus Evomussuttaja Engdahl turpasi tukossa!

Jaa, jaa evomessiaanako Marcus nykyisin mussuttaa. Taisi tulla sen verran
omalla nimellä lättyyn, että alkoivat "tiedetoveritkin" hohotella kohti
kurkkuaan

Matti Kaikkonen

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> wrote in message

> Pidä sinä Marcus Evomussuttaja Engdahl turpasi tukossa!

Nimimerkki TJT2 ei omien sanojensa mukaan pidä korrektina nimimerkillä
kirjoittavien oikean nimen paljastamista:

http://tinyurl.com/6kj2p

Mutta eihän se tietenkään estä soveltamasta erilaisia standardeja toisiin
nimimerkillä kirjoittajiin.

Rauno Viljanen

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> kirjoitti
viestissä:410ca5cb$0$25522$8e79...@news.yhteys.mtv3.fi...

> [...]
> jälkeen rikosten määrä taas nousussa. Ja kun sitten katsotaan tarkemmin
> rikostyyppejä, niin esim. pahoinpitelyt ovat olleet jatkuvassa nousussa

Tästä voidaan päätellä, että väkivaltaa tarjotaan viihteenä reippaasti
liikaa. Myös "Vapaan kasvatuksen" aate korjaa hedelmää. Oli nimittäin
melkoinen virhe jättää lapset vapaaseen kasvatukseen joka minun mielestäni
pitäisi katsoa _vapaan heitteillejätön kasvatukseksi_.

Tilastoja tietysti hieman sekoittaa lakien
> muuttuminen,

Lakien muuttuminen rikollisuutta sallivammaksi oikeastaan vain pahentaisi
tätä tilastoa. Lait sallivat liikaa rikollisuutta. Rikollisuus on levinnyt
eduskuntaankin. Tällainen saa kyllä tavallisen kunniallisen kansalaisen
oikeustajun hämärtymään.

taulukon alareunassa on mm. huomautus tieliikkelain ja
> rikoslain muuttumisesta.

Tieliikennelakikin on nykyään liian lepsu. Ylinopeusratsiat voitaisiin
lopettaa vaikka kokonaan, mutta rattijuopot tulisi armotta heittää
pakkotöihin. Joka kerta. Ja rikoksentekoväline valtiolle. Samoin punaisia
päin ajavat, keltaviivan törkeät ylitykset ja ohitukset vaarallisissa
paikoissa.. pakkotöihin vain.

Mutta trendi on siis selvä, rikollisuus on
> vuoteen 1970 verrattuna kasvanut lähes räjähdysmäisesti.

Oikeastaan rikollisuuden määrä on tuostakin lisääntynyt koska lakia on
muuteltu entistä sallivammaksi. Toisaalta nyt myös kiinni jäädään herkemmin
kattavamman valvonnan vuoksi.

> [...]
> lopussa ja 1950-luvun alussa synty lapsia noin kaksi kertaa se mitä
> syntyi 1970-luvun alussa (johtuen mm. aborttilain muutoksesta 1970).

Maailma ylikansoittuu liikaa, joten syntyvyyttä pitää edelleen laskea.

> [...]
> rikoksia kuin mitä isompi määrä nuorisoa aikoinaan teki. Isot ikäluokat
> sai piiskaa pyllylle, pienet ei, joten korrelaatio on selvä, m.o.t.

Selkäsaunat eivät pitäneet rikollisuutta kurissa vaan lain ankaruus. Long
teki rikollisuudelle suuren palveluksen muuttamalla vankiloita hotelleiksi.
Moni myös kylmää talvea odotellessa saattaa kodittomana miettiä sitäkin,
miten päästä talveksi vankilaan.... Koska nykyään vankilaan päästäkseen
pitää tehdä melko koppava rikos, tämä voi selittää myös esimerkiksi
ryöstöjen lisääntymistä.
Aikaisemmin vankila heilahti paljon herkemmin.

> Sn 29:16-18 toteaa "Kun jumalattomat lisääntyvät, lisääntyy rikos, mutta
> vanhurskaat saavat nähdä, kuinka he kukistuvat.

Jumalattomat ja rikollisuus... kaksi aivan eri asiaa.

> [...]
> kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän
> kuolemasta. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa

Jospa otettaisiin se vitsa pois, ja löisimme sillä taitamatonta kasvattajaa?
Lapsihan tulisi kasvattaa eikä jättää oman mielensä nojaan kuten nykyään
usein tehdään.

> [...]

> kansanedustajiin kohdistuva kampanja (lobbaus) ja vaadita ruumiillisen
> kurituksen laillistamista!? Milloinkas ne seuraavat eduskuntavaalit

Oikeastaan eduskunnalta voitaisiin vähentää valtaa edelleen... Olisi aika
siirtyä edustuksellisesta demokratiasta suoraan demokratiaan. Meillä on
netti, kännykät ja kaikki. Miksi asioita ei pantaisi julki, ja antaa
ihmisten äänestää suoraan asioista? Siten voitaisiin saada lakikin
asiallisemmaksi kun pikkusieluisilta kansanedustajilta otettaisiin valtaa
pois. Silloin sinäkin pääsisit antamaan oman äänesi kuuluville, ja
mielipidettäsi vertaillaan muiden mielipiteisiin. Kansanedustajat olisivat
ikäänkuin virkamiehiä jotka pitkälti noudattaisivat äänestäjien enemmistön
halua.

Ja kansanedustajan tulisi olla vain nuhteeton. Rikoksen tehneet armotta
viipymättä ulos! Ja työpaikkapinnarit..... kaksi kertaa luvatta pois
istunnosta johon heidät on palkattu... ulos eduskunnasta.
Ampuma-aserikoksen tehneet.. ulos! Huumeiden kauppamiehet.. ulos!
Talousrikolliset... ulos! Kannabiksen laillistajat... ulos! 34 hengen
vankisellit käyttöön. Joka ilta radiossa julkaistaisiin jokaisen rikollisen
nimi jolle on sinä päivänä oikeudessa luettu tuomio.

Tarvitaan jämäköitä otteita niin kyllä maailma pelastuisi. Rikollisuus
vähenisi dramaattisesti kun konnien paapominen loppuisi.
Terv.RV

Rauno Viljanen

"Juha Kettunen" <jpket...@ntlworld.com> kirjoitti
viestissä:NA8Pc.191$Sd4...@newsfe3-gui.ntli.net...

> [...]

> hän osuu asian ytimeen. Tämän trendin näkee aivan selvästi lapsissa.
> Kouluissa ei pukeuduta enää säädyllisesti (hienosti) jms.

Pohjois-Koreassa on vielä koulupuvut käytössä. Ainoa väripilkku ovat
punaiset huivit jotka kyllä koristavat selvästi muuten ankeannäköistä
koulukuvaa.
Voisi ajatella, että lapsilla tulisi mieluummin olla erilaisia vaatteita jo
tunnistuksenkin vuoksi kun koulussa sattuu jotain konnuutta.

> [...]
> niin hauskaa saada seksiä julkisella paikalla, 11 vuotiaana" ...). Saat
> pelätä henkesi edestä, jos menet illalla kadulle nuorten keskelle.

En minä vaan pelkää nuoria jotka vaikka kokonaan alastomina temmeltäisivät
puistoissa. Enemmän pelkään piilossa lymyileviä Puukko-Mac:eja.

> [...]
> eläin joten tee mitä haluat, et ole kenellekään vastuussa, et ainakaan
> Jumalalle ... viidakon laki toimii ... kuten eläimilläkin ...) b)

Eläimiähän me kaikki olemme. Meidän osamme ei ole määrätä siitä mitä ryhmää
ihmiset luonnossa saavat olla, vaan meidän osamme on vain todeta totuus
sellaisenaan. Emmekä me suinkaan ole vastuuttomia. Meillähän ei
jumalattoman tunnustuksen mukaan ole vapahtajaa joka olisi syntimme
sovittanut kuolemallaan, vaan me olemme jumalattomasti tilivelvollisia
teoistamme suoraan kaikille niille joita vastaan olemme rikkoneet.

> [...]

> et ole todella vastuullinen kenellekään)!! Saatatte hyvinkin olla
> epäsuorasti edistämässä murhia ... no arvaan, että tietysti halua tätä

Minkä me ihmiset sille voimme kun maailma on evoluution ympärille
rakennettu? Me olemme apinalaji, joka kehittää lait ja säännöt ja valvoo
niiden noudattamista. Eikä yhdelläkään apinalla ole mitään oikeutta kadota
Jeesuksen viitan suojiin, vaan jokainen vastatkoon rikkomuksistaan itse.
Uskovaiset edustavat liikaa vastuuttomuutta. He tarjoavat pelastusta
syyttömän Jeesuksen kautta, vaikka kukin voi pelastaa vain itsensä
sovittamalla reilusti omat rötöksensä.
Terv.RV
.

"Matti Kaikkonen" <matti.k...@helsinki.fi.invalid> wrote in
message news:cfb8pa$i0s$1...@oravannahka.helsinki.fi

> "TJT2" <iim...@outvalid.invalid> wrote in message
> Nimimerkki TJT2 ei omien sanojensa mukaan pidä korrektina nimimerkillä
> kirjoittavien oikean nimen paljastamista:
> http://tinyurl.com/6kj2p

TinyURL-linkit ja vakoilucookiet, Jukka Aho, 8.8.2004
x x x clip x x x
Yhteenvetona: TinyURL näyttäisi myyvän palvelun kautta
redirectoitujen linkkien klikkailusta tietoja eri tahoille,
erityisesti qksrv.netille (<http://www.qksrv.net>).
Ahkeran TinyURL-käyttäjän selailutottumusten seurailuun
käytetään cookieita.

TinyURL-palvelun webbisivuilla <http://www.tinyurl.com/>
ei tietenkään mainita asiasta mitään.
x x x end x x x

> Mutta eihän se tietenkään estä soveltamasta erilaisia standardeja
> toisiin nimimerkillä kirjoittajiin.

Asiallisiin nimimerkillä kirjoittajiin pitääkin soveltaa eri sääntöjä
kuin epäasiallisiin nimimerkillä kirjoittaviin evoluusereihin. Ts.
Evomessias antoi omalla käytöksellään oikeuden paljastaa...

Keskustelu noin yleisesti etenee heikosti, jos sitä ei vaivauduta
seuraamaan.
- Harri Haanpää, 20.3.2004, s.v.nyyssit

Matti Kaikkonen

> Asiallisiin nimimerkillä kirjoittajiin pitääkin soveltaa eri sääntöjä
> kuin epäasiallisiin nimimerkillä kirjoittaviin evoluusereihin. Ts.
> Evomessias antoi omalla käytöksellään oikeuden paljastaa...

Tarkoitatko, että henkilöt, jotka esimerkiksi kohdistavat epämääräisiä ja
perusteettomia pedofiliavihjailuja omalla nimellään kirjoittaviin, ovat
asiallisia kirjoittajia?

Raimo Suonio

Itse Matti Kaikkonen virkkoi, noin nimesi:

Tarvonen kai tarkoittaa sitä, että sen, kuka kirjoittaja on asiallinen
ja kuka ei, ratkaisee yksi ja vain yksi ihminen. Tuon ihmisen nimi
sattuu olemaan Timo Tarvonen.

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland
http://www.nic.fi/%7Ersuonio/

Tero

TJT2 wrote:

> Asiallisiin nimimerkillä kirjoittajiin pitääkin soveltaa eri sääntöjä
> kuin epäasiallisiin nimimerkillä kirjoittaviin evoluusereihin. Ts.
> Evomessias antoi omalla käytöksellään oikeuden paljastaa...

Sinulle siis saa vittuilla vapaasti, kuten myös henkilötietojasi jakaa
vapaasti ... sinähän et nimittäin ole missään suhteessa asiallinen henkilö.

Tero

TJT2 wrote:

> Asiallisiin nimimerkillä kirjoittajiin pitääkin soveltaa eri sääntöjä
> kuin epäasiallisiin nimimerkillä kirjoittaviin evoluusereihin. Ts.
> Evomessias antoi omalla käytöksellään oikeuden paljastaa...

Eipäs Tarvonen inistä siellä.

"Tero" <prof...@ppREMOVETHISSHIT.inet.fi> wrote in message

> Sinulle siis saa vittuilla vapaasti, kuten myös henkilötietojasi jakaa
> vapaasti ... sinähän et nimittäin ole missään suhteessa asiallinen
> henkilö.

Ei saa. Olenpas.

CREATIONISM "VERY SCARY"
"It is very, very scary," says Amanda Chesworth, head of the U.S. Darwin
Day movement which works to counter the trend by organising community
festivals marking the biologist's birthday. "Creationism is spreading
further and further."
- Reuters, 2004

Aki Karppinen

"TJT2" <iim...@outvalid.invalid> kirjoitti
viestissä:4120d523$0$2520$8e79...@news.yhteys.mtv3.fi...
> CREATIONISM "VERY SCARY"

- Onko tuo pelokas vai pelottava?

! Aki Karppinen !

Evomessias

"Aki Karppinen" <karp...@proffa.cc.tut.fi> wrote in message
> "TJT2" <iim...@outvalid.invalid> kirjoitti

> - Onko tuo pelokas vai pelottava?

Pelottava. Tottakai on pelottavaa jos rautakautiset myytit yrittävät
naamioitua tieteen kaapuun ja jotkut onnettomat vatipäät ottavat
homman todesta.

Aki Karppinen

"Evomessias" <evome...@mailinator.com> kirjoitti
viestissä:aac19de0.04082...@posting.google.com...

Varsinkin kun on tällaisia pelottavia proffeettoja:

11. Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen,
12. ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen
vaan ovat valinneet vääryyden.
(2. Tess. 2:11-12)

Oli se jossain toisessa profeetassa muodossa: Ja Herra lähettää eksytyksen,
joka vie tuhatkin pesästä... En vain löytänyt... Hmm. oliko se joku
apokryfi... Jos joku löytää tuon "tuhkat pesästä" version Raamatusta,
ilmoittakoon mistä se löytyy! Kiinnostaa, ei nimittäin löytynyt Mikrorabbi
sanahaulla ja olen varmasti sen jostain lukenut... Ei kai Raamattuun vaan
ilmaannu aika ajoin uusia versioita ajatuksistansa... Eipä ollut ensimmäinen
kerta...

! Aki !

Pentti Pärnänen

Täytyi senkin päivän koittaa kun näin sinun syyllistyvän vakavaan
ajatusvirheeseen...

Rauno Viljanen wrote:
> [...]
> ikäänkuin virkamiehiä jotka pitkälti noudattaisivat äänestäjien enemmistön

Tässä puhut aivan asiaa.

> [...]
> istunnosta johon heidät on palkattu... ulos eduskunnasta.
> Ampuma-aserikoksen tehneet.. ulos! Huumeiden kauppamiehet.. ulos!

Kannatan tähän asti; Johtuneeko rattijuoppojen ja muiden sekopäiden
yleisyys eduskunnassa sitten siitä, että "kaikki julkisuus on hyvää
julkisuutta".

> Kannabiksen laillistajat... ulos!

Mutta tämä! Ensin puhut demokratian puolesta ja esität parannuksia, ja
seuraavassa lauseessa puhut demokratiaa vastaan. Lainmuutoksen ajaminen
ei voi olla rikos missään demokraattisessa valtiossa. Ideaan kuuluu,
ettei ole sellaista lakia mikä olisi kaiken arvostelun ulkopuolella:
Kenellä voisikaan olla valta päättää demokraattisen prosessin rajoista?

Kuinkas se olikaan: Jos viesti on crosspostattu useisiin ryhmiin, on
todennäköistä, ettei niistä yksikään... Siksipä jatkot ohjattu
.yhteiskuntaan.

Pena

Veli-Pekka Nousiainen

> [...]
> lapsena pahoinpidellystä kehittyy väkivaltainen nuori ja aikuinen. Tästä
Ymmärrätkö kurituksen ja pahoinpitelyn eron?
Brother-Peter
PS: en piiskaa lapsiani, kurituksen voi hoitaa muutenkin

Veli-Pekka Nousiainen

"-Timo T-" <n...@spammausta.org> wrote in message
> Voin myös kertoa sinulle, että reilun 8000 asukkaan kotikaupunkini
> katukuva
> on iltaisin ja viikonloppuisin jokseenkin rauhallinen: täällä *ei ole*
Ilmeisesti et asu paikassa, missä ei ole poliisia
(valtion säästötoimien vuoksi) lähimaillakaan viikonloppuisin
Brother-Peter

Veli-Pekka Nousiainen

> P.S. Kehtaako joku vielä kysyä minulta, miksi olen ateisti ja jyrkästi
> uskontovastainen?
Miksi olet ateisti ja jyrkästi uskontovastainen?
Brother-Peter

Veli-Pekka Nousiainen

"I H H" <ioh...@INVALID.yahoo.com> wrote in message
höpö-höpö
Johtopäätöksesi on ilmeisen tahallinen asian vaihto
ja tiedät itsekin missä mennään
Brother-Peter

Rauno Viljanen

"Veli-Pekka Nousiainen" <DROP...@THIS.welho.com> kirjoitti
viestissä:cnpn00$h1a$1...@nyytiset.pp.htv.fi...
Lue se Raamatusta. Raamattu kertoo sen kyllä.
Terv.RV