Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Karhun vihellys

1 207 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Matti Vierula

oläst,
12 juni 2003 05:03:572003-06-12
till
Edessä on taas pian perinteinen kesäretki Lappiin, luultavasti
Saariselän itäisille kairoille. Olemme usein noilla alueilla
liikkuessamme yrittäneet nähdä luonnossa merkkejä karhuista ja niiden
jätöksistä. Itse kontio on tietenkin vielä näkemättä, mutta pengottuja
muurahaiskekekoja ja joitakin muitakin merkkejä, joita olemme
kuvitelleet mahdollisiksi karhun aikaansaannoksiksi, on silloin tällöin
näkynyt.

Karhunhan voi myös kuulla, ilmeisesti paljon helpommin kuin nähdä.
Karhun sanotaan viheltävän. Onkos kukaan tätä ryhmää seuraava kuullut
tuota karhun vihellystä? Jos on, voisitko kuvailla sitä hieman. Miten
sen tunnistaa juuri karhun vihellykseksi esim. lintujen äänistä?
Tietääkö kukaan mitään äänitettä, vaikka netistä, josta voisi karhun
vihellystä kuunnella. Yritin googlettamalla löytää, mutta ei tärpännyt.
Ei liene aivan helppo äänitettävä.

Antoisaa retkeilykesää kaikille!

Matti V.

PKI

oläst,
13 juni 2003 01:58:122003-06-13
till
Varsinaisestihan karhu ei vihellä. Tuo vihellysääni tulee siitä,
kun karhu "nuuskii" ilmaa ja vetää keuhkot täyteen ilmaa
ottaessaan vainua esim. ihmisistä. Ilmaa sisään vetäessä kuonossa
syntyy tuo viheltävä ääni. Saman kaltainen ääni voi lähteä myös
omasta nenästä joskus, tosin paljon, paljon vaimeampi ;)

Pki

"Matti Vierula" <mav...@utu.fi> wrote in message

Sami Makinen

oläst,
13 juni 2003 02:19:022003-06-13
till

"PKI" <p...@NO.SPAM.luukku.com> wrote in message

> [...]
> syntyy tuo viheltävä ääni. Saman kaltainen ääni voi lähteä myös
> omasta nenästä joskus, tosin paljon, paljon vaimeampi ;)

Käsittääkseni on myös tyypillistä, että vainua vetäessään karhu myös seisoo
takajaloillaan saadakseen paremmat hajut + näköyhteyden. Kova viheltävä ääni
+ takajaloillaan seisova karhu = varmasti näkemisen/kokemisen arvoinen! :-)
Valitettavasti itse en ole päässyt näkemään, mutta onhan noista juttuja
luettavissa.

Sami

Janne Saijets

oläst,
14 juni 2003 05:56:182003-06-14
till
Sami Makinen <sami-pette...@NOSPAM.nokia.com> wrote in message

> [...]
ääni
> + takajaloillaan seisova karhu = varmasti näkemisen/kokemisen arvoinen!
:-)
> Valitettavasti itse en ole päässyt näkemään, mutta onhan noista juttuja
> luettavissa.
>
> Sami

Jep, ja tuo takajaloilla seisominen on aina iltalehdissä "hyökkäysasento".
Jos karhu
tosiaan aikoo hyökätä, sitä ei koskaan kerkeä näkemäänkään, kun se on jo
tappanut.
Niin, ja jos karhun kohtaa ja näkee sen takajaloilla vainuamassa korvat
höröllä, se on
vain kiinnostunut. Jos korvat ovat taaksepäin pään myötäisesti ja se on
matalana,
karhu on hyökkäämässä. Siitä ei uhrina kuitenkaan pääse koskaan kertomaan...
Eikä sellaista ole kai edes ihmisille tapahtunut - Suomessa.

Olen tosiaan vaan kuullut sen vihellyksen (ja nähnyt tuoreita jälkiä ja
jätöksiä).

T: Janne

Jari Laurila

oläst,
14 juni 2003 12:44:582003-06-14
till
Kyllä on. Muistan lukeneeni (Metsästäjä, iltapäivälehdet) ainakin 3
tapauksesta. Huonoimmin päättyneessä tapauksessa emokarhun ja pennun väliin
joutunut lenkkeilijä menehtyi jossakin päin Itä-Suomea karhun hyökkäykseen.
Toisessa tapauksessa haulikolla metsällä ollut pelastui sillä, kun laski
hyökkäävän karhun riittävän lähelle, ennenkuin laukaisi haulikolla kohti
päätä. Matka oli muistaakseni 5 metriä. Kolmannessa tapauksessa isän oli
pelastanut metsällä mukana ollut poika aseella karhun kynsistä.
Kaikki läheltä piti tilanteethan eivät välttämättä ole päätyneet lehtien
sivuille.

JL

Harri Hirvelä

oläst,
14 juni 2003 13:38:562003-06-14
till
On 14.6.2003 19:44 Jari Laurila kirjoitti:

>Huonoimmin päättyneessä tapauksessa emokarhun ja pennun väliin
>joutunut lenkkeilijä menehtyi jossakin päin Itä-Suomea karhun hyökkäykseen.

Menehtyi on vähän mieto sana - mies tuli tapetuksi ja osittain syödyksi.
Ja paikkakunta on Ruokolahti, naapurissa. Korvasienimetsällä kerran
käytiin katsomassa karhun tiedettyä pesää, mutta ei ollut otso kotona.
Aikamoinen ryteikkö, josta pesää ei kyllä olisi löytänyt ellei olisi
tiennyt sen sijaintia (kaveri tiesi).

Harri

Sami Makinen

oläst,
14 juni 2003 14:00:092003-06-14
till
> osittain syödyksi.

Vieläkö joku uskoo tuohon? Eiköhän tämän urbaanin legendan levittämisen
voisi jo lopettaa.

Sami

Sami Makinen

oläst,
14 juni 2003 14:03:512003-06-14
till

"Jari Laurila" <ja...@eimainoksiamail.suomi.net> wrote in message

> [...]
> pelastanut metsällä mukana ollut poika aseella karhun kynsistä.
> Kaikki läheltä piti tilanteethan eivät välttämättä ole päätyneet lehtien

Nuo tapaukset, joissa "tilanne" on syntynyt metsästyksen yhteydessä -
puhumattakaan siitä, että karhua on ensin ärsytetty ampumalla tai
metsästyskoiralla - ovat aivan eri asia, kuin ihmisen ja karhun normaali
kohtaaminen luonnossa. Itse viittaan kintaalla pyssymiehien selityksille:
jos aseen kanssa lähtee metsään, niin luulisi miehuuden sitten kestävän
loppuun asti, ettei tarvitse tulla maitojunassa itkien kotiin valittamaan,
että kun siellä on niitä pelottavia karhuja, jotka käy päälle kun niitä
ampuu. Epäreilua, eiks vaan...

Tuo Ruokolahden lenkkeilijä on ilmeisesti 100 vuoden tilastoissa ainoa
ei-metsästystilanteessa tapahtunut kuolemantapaus.

Sami

Harri Hirvelä

oläst,
14 juni 2003 16:00:012003-06-14
till

Urbaaniudesta en tiedä, ei tämä Ruokolahti-Imatra akseli kovin urbaani
ole. Täällä tunnetaan ihmiset melko hyvin, myöskin ne viranomaiset
joille kuuluu tällaisten kuolemantapausten käsittely. Toivottavasti en
pahoittanut kenenkään vainajan läheisen mieltä - näistä asioista on
tietyt viralliset kannanotot. Ei ole kenenkään pakko uskoa, jos se
sitten oloa parantaa.

Mitä karhun ateriointiin tulee, niin haaskanhan se pyrkii tekemään esim.
hirvestä, ja sitten ruokailemaan, mutta jokusen makupalan sekin tapon
yhteydessä nauttii.

Harri

Reijo Nenonen

oläst,
15 juni 2003 05:42:052003-06-15
till
Olen kuullut karhun viheltävän ja ääni muistutti hyvin paljon ihmisen
vihellystä. Poikkeaa täysin kaikista lintujen äänistä. Itse asiassa ensin
luulinkin jonkun marjastajan viheltävän.
Olen jostain lukenut, että karhu käyttää vihellystä ilmoittamaan: "olin
täällä ensin, menkää pois!" En tiedä...

"Matti Vierula" <mav...@utu.fi> kirjoitti viestissä

Jari Laurila

oläst,
15 juni 2003 12:28:342003-06-15
till
Että karhu erottelee ihmiset sen mukaan, onko niillä mukana ase vai ei? Höpö
höpö. Kummassakaan mainitsemassani tapauksessa ei ollut koira mukana
"ärsyttämässä" karhua ja jos olisikin ollut, karhun mielenkiinto olisi
kohdistunut haukkuvaan koiraan.

JL

Sami Makinen

oläst,
15 juni 2003 12:34:592003-06-15

> Että karhu erottelee ihmiset sen mukaan, onko niillä mukana ase vai ei?
Höpö
> höpö.

Höpö höpö vaan itsellesi, jos et osaa käyttää aivojasi yhtään pidemmälle.
Tiedoksi sinullekin, että ihmiset joilla on ase mukana, usein myös
turvautuvat siihen kohdatessaan karhun. Ongelmat alkavat siitä...

Sami

Sami Makinen

oläst,
15 juni 2003 12:38:442003-06-15
till

"Sami Makinen" <sami-pette...@NOSPAM.nokia.com> wrote in message

"Metsästyksen yhteydessä" viittasin myös siihen mahdollisuuteen, että karhun
jäljet löydettyään aloitetaan ns koiran kouluttaminen tai muuten vaan karhun
jäljestäminen. Jos se vaikka kävisi päälle ja saisi hyvän syyn ampua ;-)
Laittomien toimien jälkeen ei tietenkään julkisuuteen sitten todeta muuta
kuin että "se kävi päälle".

Sami

Sami Makinen

oläst,
15 juni 2003 12:46:292003-06-15
till
> näistä asioista on
> tietyt viralliset kannanotot.

Sinä siis väität, että Suomessa viranomaiset valehtelevat tällaisissa
tapauksissa. He kun ovat tässä tapauksessa jyrkästi kieltäneet sen, että
uhria olisi syöty. Mielenkiintoista. Varmasti sinulta löytyy hyvä näyttö
tälle salaliittoteorialle sekä sille, että se karhu tosiaan söi uhria.

> Mitä karhun ateriointiin tulee, niin haaskanhan se pyrkii tekemään esim.
> hirvestä, ja sitten ruokailemaan, mutta jokusen makupalan sekin tapon
> yhteydessä nauttii.

Ja tällä ilmeisesti väität, että suomalainen karhu tietoisesti saalistaa
ihmisiä syödäkseen. Mielenkiintoista. Kumma että onnistuvat niin harvoin
(kerran sadassa vuodessa), olisihan ihminen todella helppo uhri verrattuna
oikeastaan mihin tahansa muuhun eläimeen, joita karhut saavat kiinni.

Sami

Jari Laurila

oläst,
15 juni 2003 13:46:022003-06-15
till
Nämä sinun väittämäsi ovat aika lapsellisia, sori vaan. Ensinnäkin jokainen
haulikolla metsästävä tietää, että karhun kohdatessaan kortit ovat karhun
puolella. Haulikon tappava kantama lintuihin on 30-35 metriä ja jos aikoo
karhun tappaa haulikolla, se ei onnistu kuin aivan lähietäisyydellä. Siis
sillä matkalla, kun haulit ovat vielä tiiviinä rykelmänä yhdessä. Matka on
alle 10 metriä. Jos karhu tulee päälle, sinulla on haulikosta riippuen yksi
tai kaksi mahdollisuutta osua karhun aivojen alueelle, läpimitaltaan 10 cm
halkaisijan kokoiselle alueelle. Muualle osunut laukaus tuskin pysäyttää
kohti ryntäävää karhua. Kivääreistä samoin pienareilla ja muilla
lintukaliiberin kivääreillä on aivan turha ruveta karhuja härnäilemään.
Aseena saa olla vähintään hirvimetsästykseen tarkoitettu kaliiberi. Metsällä
tuollaisilla aseilla eivät liiku kuin hirvimiehet tai luvalliset karhun
metsästäjät. Kaikilla muilla on nuo mainitut pienikaliiberiset aseet ja
suurimmalla osalla Suomen metsästäjistä haulikot.
Toiseksi lintu- ja jäniskoiria ei kouluteta karhulle. Mitä järkeä siinä
olisi, kun siitä ei ole hyötyä jänis- tai lintukoiran metsästyksessä.
Ongelmiahan siitä vain tulee, jos koira "oppii" ajamaan karhua ja metsästät
haulikolla.

Kehotan vaihtamaan sinua sen Nalle-Puh-lehden vaikkapa Tapiola-sarjaan ja
tutustut vaikkapa metsästyksen eri muotoihin. Eikä pahaa tee tutustua
muutenkin metsästykseen. Sinä kun tunnut esittävän "varmoja" mielipiteitä
asiasta, josta sinulla ei ole hajuakaan.

JL

Heikki

oläst,
15 juni 2003 14:20:062003-06-15
till
http://www.jsonline.com/news/nat/ap/jul00/ap-killed-by-bear071800.asp

Ei heikkohermoisille:
http://www.greenapple.com/~jorp/amzanim/hackodiak.htm

"Sami Makinen" <sami-pette...@NOSPAM.nokia.com> kirjoitti
viestissä news:JoJGa.5816$g4.1...@news1.nokia.com...
: > osittain syödyksi.

:
:

Heikki

oläst,
15 juni 2003 14:27:392003-06-15
till
UK-puistossa on nyt toukokuussa Suomulla suuri karhu tullut joen
toiselle puolen ja huomattuaan kalastajat uinut kohti joen yli. Olivat
lähteneet juoksemaan kiireesti karkuun. Saapa nähdä mitä sama karhu saa
aikaan nyt kesällä....

"Sami Makinen" <sami-pette...@NOSPAM.nokia.com> kirjoitti
viestissä news:bsJGa.5817$g4.1...@news1.nokia.com...
:
: "Jari Laurila" <ja...@eimainoksiamail.suomi.net> wrote in message

:
:

Sami Makinen

oläst,
15 juni 2003 14:54:042003-06-15
till

"Heikki" <heikki...@pnospamp.pp1.inet.fi> wrote in message

Jee jee. Et sitten löytänyt mitään Ruokolahdelta, tai edes Suomesta? Tai
mitään, mikä liittyisi suomalaisiin karhuihin?

Sami

Janne Saijets

oläst,
15 juni 2003 15:36:392003-06-15
till
Juuri niin kuin ei pidä tehdä karhu kohdatessaan. Ei se karhu aikonut mitään
tehdä
niille ihmisille.

T: Janne

Heikki <heikki...@pnospamp.pp1.inet.fi> wrote in message

Janne Saijets

oläst,
15 juni 2003 15:43:002003-06-15
till
Tuo on vain iltalehtien tarinointia tuo syödyksi tuleminen. Juttelin entisen
suurpeto-
tutkijan kanssa, joka oli tutustunut tuohon tutkintaan jälkikäteen. Nauroi
syönti
jutuille päin naamaa. Iltalehdet dramatisoivat. Karhu ei ollut edes aikonut
tappaa
sitä lenkillä ollutta rajavartijaa, mutta kun tämä oli kääntänyt selän ja
lähtenyt
karkuun, karhulle tulii vastustamaton kiusaus ottaa "karhun halaukseen" ja
vähän
ravistella. Onnettomuudekseen yksi kynsi oli uponnut kaulavaltimoon.
Pelottelu
oli liian tehokasta.

Selin ei saa kääntyä karhun kohdatessaan.

Vaikka joutuisi emon ja pennun väliin, karhu ei silloinkaan ensimmäisenä
yritä
tappaa vaan tehdä valehyökkäyksiä ja ajaa ihminen pois.

T: Janne

Harri Hirvelä <harri....@dlc.fi> wrote in message

PKI

oläst,
15 juni 2003 16:41:462003-06-15
till
Tuo ei heikkohermoisille tarkoitettu kuva karhun syömästä miehestä
oli jossain foorumilla villikoirien tekosia.

Pki

"Heikki" <heikki...@pnospamp.pp1.inet.fi> wrote in message

Harri Hirvelä

oläst,
15 juni 2003 18:35:492003-06-15
till
On 15.6.2003 19:46 Sami Makinen kirjoitti:

>Sinä siis väität, että Suomessa viranomaiset valehtelevat tällaisissa
>tapauksissa. He kun ovat tässä tapauksessa jyrkästi kieltäneet sen, että
>uhria olisi syöty.

Jännittävää (kannattaa lukea tämä viesti loppuun asti ennen kuin vetää
hätäisiä johtopäätöksiä), että kun karhu tappaa ihmisen, suurin ongelma
montaa ihmistä koskevassa tragediasssa, ja etenkin kaikille
ulkopuolisille, on se tappoiko karhu syödäkseen ja jäikö nätti ruumis.

>Mielenkiintoista. Varmasti sinulta löytyy hyvä näyttö
>tälle salaliittoteorialle sekä sille, että se karhu tosiaan söi uhria.

Ei kyseessä ole mitään salaliittoa. Enkä halua asiaa puida tämän
pitemmälle. Pahoittelin jo että nostin asiaa yleensä esille.

> [...]
>(kerran sadassa vuodessa), olisihan ihminen todella helppo uhri verrattuna
>oikeastaan mihin tahansa muuhun eläimeen, joita karhut saavat kiinni.

Ovatpa oudot asiat sinusta mielenkiintoisia. Lisäksi haastat tahallasi
riitaa esittämällä puoliälyisen johtopäätöksen että väittäisin
ruokolahtelaisten karhujen saalistavan ihmisiä - ruokolahtelaiset karhut
eivät saalista ihmisiä syödäkseen (siellä pääkaupunkiseudulla voi olla
asiat toisin, en ole varma). Täällä itärajalla eletään sovussa karhujen
kanssa niin koulutiellä, lenkkipolulla, mökin rannassa kuin
korvasienimetsässäkin. Itse en ole nähnyt ensimmäistäkään, kerran
saunaillan isäntä väitti poukamantakaista rytinää "mökkikarhunsa"
aiheuttamaksi. Mainittu surma oli epämiellyttävä vahinko, ja yllätys
niin ihmiselle kuin karhullekin. Jos haluat karhun
haaskakäyttäytymisestä lisätä jotain, ole hyvä. Huomaa, etten viittaa
muurahaispesiin tai vadelmiin millään tavalla.

Harri
Harri

Sami Makinen

oläst,
16 juni 2003 02:36:432003-06-16
till
> [...]
> tuollaisilla aseilla eivät liiku kuin hirvimiehet tai luvalliset karhun
> metsästäjät. Kaikilla muilla on nuo mainitut pienikaliiberiset aseet ja

Eikös hirvimetsästys sitten ole metsästystä? Siinä tein väärin, kun yleistin
metsästyksen, anteeksi siitä. Olisi pitänyt yksilöidä hirvimetsästykseen.
Tosin en ihmettelisi, vaikka joku heikkohermoinen vetäisi liipaisimesta,
vaikka aseena olisikin se haulikko. Jos pelkää kuollakseen karhua, niin eipä
siinä kaikki osaa enää ajatella, että tässä on nyt väärä ase kädessä.
Valehyökkäyksen yhteydessä saatetaan ampua esim. haulikolla kun hermo
pettää, ja sitten karhu tulee päälle haavoittuneena ja tappaakseen.

Mutta HIRVImetsästyksen yhteydessä tapahtuneista kohtaamisista saa lukea
dramatisoituja uutisia iltapäivälehdistä joka vuosi. Hirvimetsästyksen
yhteydessä käytetään koiria ja porukkaa on paljon liikkeellä, jolloin jopa
karhu voi joutua pinteeseen ja näyttäytymään. Ja silloin helposti myös
ammutaan. Ja jos ei osu kunnolla, niin karhu käy päälle. Joillakin kun
tuntuu olevan kova tarve saada karhu omalle meriittilistalleen ja pää
seinälle/talja takan eteen.

Ja tuota koiran kouluttamista HIRVImetsästyksen vaihduttua spontaanisti
karhunmetsästykseen on aivan varmasti tapahtunut, syytteitäkin luvattomasta
ajosta on nostettu muistikuvieni mukaan.

> [...]
> muutenkin metsästykseen. Sinä kun tunnut esittävän "varmoja" mielipiteitä
> asiasta, josta sinulla ei ole hajuakaan.

En vaihda, tyttäreni pitää tuosta Nalle-Puhista niin kovasti, että kyllä
sitä täytyy lukea jatkossakin. Metsästys ei kiinnosta pätkääkään, joten
Tapiolat jää kyllä lukematta. Sen sijaan karhuista kertovia kirjoja yms.
luen kyllä varmaan jatkossakin. Esim. luontokuvaajien kirjoittamat kirjat
karhuista ovat erinomaisia, he kun tarkkailevat karhujen touhuja kameran
läpi päiväkausia ja oppivat oikeasti tuntemaan niitä. Joo joo,
haaskakuvauksen etiikasta voidaan sitten perustaa oma viestiketju vaikkapa
sfnet.harrastus.valokuvaus :-)

Sami

Brendan Mc Canister

oläst,
17 juni 2003 01:47:222003-06-17
till
Minä tiedän. Se tarkoittaa että mä syön sut ja sun kaverisi ja pistelen
telttakepit vielä jälkiruuaksi
BM

Sami Makinen

oläst,
17 juni 2003 02:29:482003-06-17
till

"Brendan Mc Canister" <jadipois...@dlc.fi> wrote in message

> Minä tiedän. Se tarkoittaa että mä syön sut ja sun kaverisi ja pistelen
> telttakepit vielä jälkiruuaksi
> BM

Juuri näin! :-D :-D Pysykää vain kotona kaikki... :-D

Janne Kettunen

oläst,
22 juli 2003 08:12:232003-07-22
till

Ihmettelen, että mitä tekemistä Kodiakinkarhulla on Suomalaisen karhun,
Ursus arctos arctos, kanssa ? Ensiksimainittu on tosiaankin
agressiivisempaa tyyppiä jälkimmäiseen verrattuna. Huomattavasti
vaarallisempia retkeilijälle ovat kiima-aikana uroshirvet, jotka
saattavat puolustaa reviiriään jopa ihmistä vastaan hyvinkin
agressiivisesti.

Ihmiset ovat kovin huolissaan karhuista, mutta uskaltavat päästää (jopa)
alle kouluikäiset lapsensa yksin leikkimään taajamissa, missä uhkaavat
mm sellaiset vaaratekijät kuin, autot, pyörät, agressiiviset (=yleensä
häiriintyneet) koirat, muut (häiriinytneet) ihmiset jne.

On jopa esitetty, että "yleisen turvallisuuden" nimissä suurpedot olisi
hävitettävä. Hyvä. Hävitetään sitten samoin argumentein autot, junat,
polkupyörät, koirat, lentokoneet, aseet, teräaseet, myrkylliset
kemikaalit, lääkkeet, viina, tupakka, yli 30 cm syvät vesistöt jne. :-)

Reijo Lehtinen

oläst,
18 aug. 2003 16:14:112003-08-18
till

Sami Makinen

> Tuo Ruokolahden lenkkeilijä on ilmeisesti 100 vuoden tilastoissa ainoa
> ei-metsästystilanteessa tapahtunut kuolemantapaus.

Koko viimeisen sadan vuoden ajan Suomen karhukanta on ollut varsin vähiin
metsästetty. Käsittääkseni kanta on nyt selkeästi suurin sataan vuoteen.
Mielenkiintoisempi olisi tilasto vaikka 1700 tai 1800-luvulta.

RL

0 nya meddelanden