harrasteena kajakkinosto

Erkki T. Nieminen

Terve!

Voimaharjoitteena olen nostellut merikajakkia auton katolle U-malliseen
telineeseen, ja sieltä pois. Tekniikka on sellainen, että otetaan kiinni
kauemmasta aukon reunasta ja kajakki pungerretaan sivuttain suorille
käsille, sa siitä sitten varovasti kallistaen telineen päälle. Poistaminen
on raskaampaa ja kerran on käynyt niinkin, että voimat eivät retken jälkeen
enää riittäneetkään kajakin poisnostoon, se on hankalampaa, kun nosto lähtee
edestä ylhäätä taakse päin. Pienikin tuuli lisää vaikeusastetta liikaa.

Saako C-malliseen kuljetustelineeseen kajakin olennaisesti helpommin
nostetuksi kuin U-malliseen? Etureuna ainakin on jonkin verran matalammalla.
En ainakaan keksi mitään, mikä tekisi siitä huonon. Niitä ei kuitenkaan
paljon näe liikenteessä. Miksi?

Erkki

Lassi Hippeläinen

"Erkki T. Nieminen" wrote:

> [...]
> edestä ylhäätä taakse päin. Pienikin tuuli lisää vaikeusastetta liikaa.

Helpommin se sujuu, kun nostaa ensin toisen pään haarukkaan, ja sitten
toisen. Siksi haarukka on kattotelineen reunalla eikä keskellä. Pois
otettaessa muuten samoin, mutta päinvastoin.

> [...]
> En ainakaan keksi mitään, mikä tekisi siitä huonon. Niitä ei kuitenkaan

En tiedä tarkkaan. Alunperin C- tai J-koukkuja käyttivät koskimelojat,
joilla on melko litteä kajakki. J-koukuilla katolle saa mahtumaan
jokaisen sisälläolijan kajakin. Pyöreä merikajakki ei ehkä istu hyvin
sellaiseen.

-- Lassi

Iaakko

Erkki T. Nieminen wrote:
> [...]
> kauemmasta aukon reunasta ja kajakki pungerretaan sivuttain suorille
> käsille, sa siitä sitten varovasti kallistaen telineen päälle.

clips--

> Erkki

Kaksi avokanoottitekniikkaa nostaa kanootti pään päälle,
josta sen sitten saa hivutettua auton katolle.

1: nosto takakautta
Pannaan kanootin keula ruohikkoon tai johonkin muualle
pehmeään materiaaliin.

Nostetaan kanootti perästä ylös rinnan korkeudelle ja
käännetään pohja ylöspäin. Tästä nostetaan perä pään
yläpuolella ja hivutetaan käsillä kanootin kylkiä pitkin
eteenpäin keksemmäälle kanoottia.

Kun ollaan puolessa välissä, keula nousee ilmaan ja kanootti
on pään päällä.

Tämä on selälle kaikkein turvallisin ja muutenkin varma tapa.

2. nosto sivulta
Vähän kuin Erkin kuvauksessa, paitsi:

Otetaan keskeltä aukon lähimmästä reunasta kiinni sen puolen
kädellä jolta nostetaan. (Kanootti nostajan oikealla
puolella -> oikealla kädellä.)

Vedetään kanootti oikealla kädellä vähän koukistetun oikean
jalan reittä pitkin nivusiin asti.

Sitten kurotetaan vasemmalla kädellä aukon ulkoreunaan.
Samalla, kun nostetaan käsillä, hetkautetaan reidellä
kanootti liikkeelle ylös ja samalla pyörähtämään.

Ja kas - kanootti onkin pään päällä käsien varassa pohja
ylöspäin. Päälaki nojaa sopivasti kanootin istuimeen.

Tämä tekniikka vaatii harjoittelua. Lisäksi pitää tietää
kanootin painopiste, että vehje ei tömähdä takaisin
keulalleen tai perälleen. Oleellista on reiden, käsien ja
kropan oikea ajoitus. Jos selkä on vähänkin jäykän oloinen,
ei tätä kannata tehdä kylmiltään.

Näyttävä tekniikka - tekee vaikutuksen läsnäolijoihin:)

Tämä tekniikka on aika rutiini avokanotisteilla kaikessa
kanootin siirtelyssä. Koskien ohituksissa jne. Joillain on
vartavasten mukana olkapehmuisteen, jolloin kanootti kulkee
hatioilla kevyesti.

kirjoitti,

Jaakko
J. of a Tr
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kiinostaako melonta? www.avokanootti.info
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Käy mansikassa: http://www.meridianx.fi/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mesvac

Moi,

> [...]
matalammalla.
> En ainakaan keksi mitään, mikä tekisi siitä huonon. Niitä ei kuitenkaan

Olen kuljettanut kajakkini (Artisan Millenium) aika paljon J-telineellä.
Nostan kajakin olalle (ei aukon reuna olalle kuten kannettaessa vaan koko
paatti), astun auton viereen ja lasken alas. Hyvin yksinkertaista.
J-telineen etu on se ettei tarvitse nojata auton yli kuten U:lla. Sitten on
eri mallisia J-telineitä. Minulla on Kajaksportin J-teline jonka
alareuna/etureuna on riittävän matala. Siinä on kuitenkin aika terävät
reunat jotka olen suojannut vulkanoivalla teipillä. Halvin kajakkiteline
joka toimii erinomaisesti saadaan teippaamalla putkieristeeksi tarkoitettua
polyuretanivaahtomuovia kattotelineeseen. Vaahtomuovi rikkoontuu helposti
joten on syytä suojata esim ilmastointiteipillä.

Jussi Heimala

"Erkki T. Nieminen" <erkki.t....@nokia.com> kirjoitti viestissä

Kanooteilla on kummallinen taipumus vettyä, sanovat valmistajat
materiaaleistaan mitä tahansa. Kuinka muuten on selitettävissä että kanootti
painaa vesille nostettaessa paljon vähemmän kuin kuiville
nostettaessa.....:-)

Thulelta tuli tänä vuonna suomenkin markkinoille L mallinen kajakkiteline
johon kanootin nostaminen käy helposti. Sama teline sopii säätämättä
kaikille kannareille.
http://www.thuleracks.com/thule/product.asp?dept_id=10&sku=835

Itselleni teetätin samanmallisen jonka kiinnitin kattotelineisiin
putkiklemmareilla, tuli halvemmaksi ja on helpommin irrotettavissa. 180
senttisen auton katolle kanootti nousee vaivatta aukon yläreunasta
nostamalla.

Jussi

Tapio Linkosalo

Jussi Heimala <heim...@mbnet.fi> wrote:

[...]

Näppärännäköinen kapine, tosin kesti vähän aikaa hahmottaa, että kuvan
kanootti on läpinäkyvä, eikä nojaa _kannestaan_ L:n pidempään sakaraan...

: Itselleni teetätin samanmallisen jonka kiinnitin kattotelineisiin

: putkiklemmareilla, tuli halvemmaksi ja on helpommin irrotettavissa.

Mitä materiaalia? Tommoisen saisi varmaan syntymään 12-millin
alumiiniputkesta?

-Tapio-

Jussi Heimala

> Mitä materiaalia? Tommoisen saisi varmaan syntymään 12-millin
> alumiiniputkesta?

Taisi olla n. 10 mm metalliputkea, painolla kun ei varsinaisesti ole väliä.
Pehmusteet hain Etolasta ja päällystin ne uv-säteilyä kestävällä teipillä.

Jussi

Ilkka Salmi

> [...]
> kauemmasta aukon reunasta ja kajakki pungerretaan sivuttain suorille
> käsille, sa siitä sitten varovasti kallistaen telineen päälle.

Hiukan helpompi on nostaa kajakki ensin pelkän taakkatelineen päälle ja
laittaa kaaret jälkikäteen telineen ja kajakin väliin nostamalla hieman
kajakkia taakkatelineen kohdalta. Vastaavasti poisotettaessa, ensin kaaret
pois telineen ja kajakin välistä. Tosin tuulen kanssa pitää olla tarkkana,
se voi helposti puhaltaa kajakin alas pelkän telineen päältä.

Ilkka

Martti Pesonen

Jussi Heimala wrote:

> Thulelta tuli tänä vuonna suomenkin markkinoille L mallinen kajakkiteline
> johon kanootin nostaminen käy helposti. Sama teline sopii säätämättä
> [...]

Samasta Thulen osoitteesta löytyy vähän selaamalla tuote 547-Outrigger
Assist eli kattoputken jatke. Jos jaksaa nostaa kajakin nokan tämän putken
varaan, niin sitten voi jatkaa perästä nostamalla ja hivuttamalla sen
jälkeen telineisiin. Olisiko jollekulle tästä apua? Meillä näitä saanee
ainakin Hessumobiilista.

Martti

haba zuut

Olen nähnyt yksinkertaisen kattotelineen päälle laitettavan kajakkikehdon,
joka on kasattu kahdesta katuharjan varresta, jotka on kumpikin päällystetty
vaahtomuovisella putkisuojalla. Nämä varret on sitten liitetty toisiinsa
päistään varteen ruuvatuilla kapeilla turvavyön kaltaisilla hihnoilla, että
eivät leviä mahdottoman kauas toisistaan. Kehto kattotelineen päälle,
kajakki siihen pohjalleen ja remmeillä kiinni.

Etuna ehkä se, että tarvittava nostokorkeus on vain kattotelineen verran ja
kajakin voit laittaa sinne sellaisessa asennossa ja sellaisella tekniikalla
kuin haluat ilman että metalliteline repii lasikuitua. Pari alusta mahtuu
katolle näilläkin konstein, isommalle määrälle voisin kuvitella J-tellinkien
olevan käyttökelpoisemmat.

Ainakin Joutsenon Pyörä- ja Urheiluliike Pekka Mutikainen (
http://www.sci.fi/~jpu/ ) on toimittanut niitä ja tuskin maksaa kovin
paljoa.

-haba-

"Mesvac" <martin...@mesvac.fi> wrote in message

KLo

Melontaliikkeistä saatavat J-telineet sopivat vallan mainiosti yksiköiden
kuljetukseen. Sitävastoin useat kaksikot ovat sitä painoluokkaa että
J-telineet joutuvat koville ja tällöin kannattaa hankkia U-teline, mutta
silloin on yleensä kaveri nostoa auttamassa.

On muistettava että jos joutuu kuljettamaan painavaa kajakkia tai tuulisissa
olosuhteissa jolloin vääntövoimat kattotelineille kasvavat, tulee
telinevälin olla riittävän pitkä. Joskus tuntuu melko koomiselta nähdä ja
varmaan telineetkin joutuvat koville kun ajetaa sellaisilla pikkunaperoilla,
joissa kattotelineiden väli on metrin luokkaa tai allekin ja telineet on
kynnellä katon ja oven välissä kiinni. Auton nopeus on syytä pitää
maltillisena, varsinkin jos on kova tuuli tai esim. rekkaliikennettä
vastaantulemassa.

Katon lastauksessa tulee toimia harkiten ja rauhallisesti. Myös pehmeä
alusta, esim. nurmialusta vaimentaa mahdollista noston epäonnistumista.
Kannattaa voimien mukaan löytää itselleen edullinen nostotyyli. Normaalin
terveen miehen pitäisi 20-25kg nostaa miten päin tahansa päänsä päälle,
mutta nuorten ja naisten kohdalla se ei varmaan ole niinkään helppoa. Apuna
voi käyttää olosuhteiden mukaan tukevaa alustaa tai rinnettä. J-koukkujen
osalta ei tarvitse nostaaniin ylös kuin U-telineen haarukkaan nosto vaatii.
Kunnon kiinnityshihnat ja varmat solmut/lukitukset myös muistettava.

Tero Ahlqvist

KLo wrote:
> [...]
> kynnellä katon ja oven välissä kiinni. Auton nopeus on syytä pitää
> maltillisena, varsinkin jos on kova tuuli tai esim. rekkaliikennettä

Hyvä tellinki kajakin kuljetukseen, mikäli telineet on hennot
ja/tai jänneväli lyhyt, on kiinnittää tukevasti telineisiin
tavalliset alumiinitikkaat. Jäykistää koko telinesysteemin
ja tarjoaa kajakille tukea tarvittaessa sopivasti fylläten
pidemmältäkin matkalta.

nimim. yli kuusimetristä kaksikkoa E-Kadettin telineillä vienyt.
-tero-

Erkki Nieminen

KajakSportin fillaritelineeseen sellaisenaan istuva T-lisäteline auttaa
meitä, jotka emme ymmärrä valita oikeaa autoa kajkkia varten. Sitä
lisätelinettä voisi tietenkin käyttää myös apuna kajakin
telineillenostossa. T-telineen korkeuden voi säätää portaattomasti,
vaikkapa ensin kaarien yläpuolelle ja lopuksi säätää kohdalleen.

t. Erkki

Ilkka Salmi

"Erkki Nieminen" <en@iki.nä> kirjoitti viestissä

> KajakSportin fillaritelineeseen sellaisenaan istuva T-lisäteline auttaa
> meitä, jotka emme ymmärrä valita oikeaa autoa kajkkia varten.

Sen minä kyllä ymmärrän että fillarilla voi korvata "oikean auton",
varsinkin työmatkaliikenteessä. Mutta minkälainen on se fillarin
kajakkiteline?!

;-) Ilkka