4 כְּמוֹ שֶׁיָּדַעְנוּ

הודעה שהועברה
מאת: יוסף חיים מזרחי <538...@gmail.com>
תאריך: 22 בספטמבר 2018 בשעה 23:39
נושא: Re: 3: כְּמוֹ שֶׁיָּדַעְנוּ

... בנידון דידן, יש ליקח את דבריו של הגר"י צובירי בסידורו "כנסת הגדולה" (ח"ג) המצורף בזה, ויראו כי כבר עמד על כל הנ"ל.
סידור זה על ארבעת חלקיו הם מלאכה כבירה ללא מחשב ובידע עצום של נוסחאות קדמונים ואחרונים, אם כי אפשר לחלוק על מסקנותיו. וישנם עוד ספרים הדנים על נוסחאות התפילה, וכמו מחזור "אהלי יעקב" שיצא במהדורה חדשה (יוה"כ ור"ה) שיש בו ידע עצום ומקיף על הגרסאות.
ובסליחות האחרון התפללתי באיזה בית הכנסת שהחזן דילג את הקטע של "מיוחד באהיה" בגלל שרב בית הכנסת (ת"ח חשוב ויקר מזכה הרבים) אמר לו לדלג זאת משום שלא מוצא חן בעיניו מה שאומרים "לפניו לא נוצר אל ואחריו לא יהיה" והקשה כמה קושיות על זה. ואני עמדתי משתומם כשעה חדא איך נעלם ממנו שהוא פסוק מפורש. ואם היה פותח את המחזור הנ"ל אהלי יעקב היה רואה שמביא את הפסוק הנ"ל....
מכל מקום, יש לדבר עוד בענין פירוש של "כמו" הנזכר בכמה מקומות, אבל לעת עתה נסתפק בהערה זאת ובצילום דברי הגר"י צובירי זצוק"ל.
שבוע טוב תז"ל רנ"ו וחג שמח.

בתאריך 21 בספטמבר 2018 בשעה 11:36, מאת אלחנן ס. <els...@gmail.com>:
הפשט "כפי שידענו".
חבקוק ג (יד)
נָקַבְתָּ בְמַטָּיו רֹאשׁ פְּרָזָיו יִסְעֲרוּ לַהֲפִיצֵנִי עֲלִיצֻתָם כְּמוֹ לֶאֱכֹל עָנִי בַּמִּסְתָּר .

ואפשר "כאשר ידענו".
זכריה י:ח
אֶשְׁרְקָה לָהֶם וַאֲקַבְּצֵם כִּי פְדִיתִים וְרָבוּ כְּמוֹ רָבוּ
אבן עזרא
ומלת כמו רבו זרה כי המשפט כאשר רבו.

‫בתאריך יום ו׳, 21 בספט׳ 2018 ב-10:03 מאת אוריאל פרנק <‪frank...@gmail.com‬‏>:‬
שלום רב,

ראשית, ייש"כ על המחזקים ממקורות רבים את תירוצי בסעיף 2, שאכן "ובכן" זה אינו מהמניין, ובשונה מ"ובכן יתקדש".

שנית, את דברי הבית יוסף שהביא ר' אלחנן, יש להשלים מדברי בית יוסף אורח חיים סימן קיג:
כתב ה"ר דוד אבודרהם (עמ' קה) יש אנשים שמנו התיבות שיש בכל ברכה וברכה מי"ח והביאו פסוקים על כל ברכה מענינה שעולין תיבותיהן כמנין תיבות הברכה וכן עשיתי אני בראשונה מנין כזה ואח"כ נראה לי שאין לו יסוד ולא שורש כי לא תמצא מקום בעולם שאומרים י"ח בענין אחד תיבה בתיבה אלא יש מוסיפין תיבות ויש גורעין וא"כ המנין הזה אינו מועיל אלא למי שעשאו ולא לזולתו ולמה נטריח על הסופרים לכתבו:

שלישית, ראה פירושי סידור התפילה לרוקח [קכז] ובכן תן פחדך עמוד תרמג (סודות התפילה):
ובכן תן פחדך מ"ד תיבות, נגד כה אמר ה' צבאות עוד אשר יבואו עמים עד ולחלות את פני ה'א מ"ד תיבות. ובכ"ן בגי' אנ"א י-ה-ו-הב.

ולסיום, אני עדיין ממתין להבין ע"ד הפשט מה משמעות המשפט "(כְּמוֹ) שֶׁיָּדַעְנוּ..."
תודה ושבת שלום,
אפ"ר
שידענו.pdf