1: שבועים ושבועות

to RC Klein, ילו״י, דויד כוכב, Yisroel Booth, Uriel Frank, Michael Dushinsky, Ari Deifik, Eliyahu Levin
נכון.
אולי השוואה לכתבי יד של פירוש רש"י ישפוך אור בנושא.

הודעה שהועברה
מאת: RC Klein <yesh...@gmail.com>
תאריך: 12 באפריל 2018 בשעה 12:54
נושא: Re: שבועים ושבועות
אל: אוריאל פרנק ‫‎<frank...@gmail.com>‎‬

אבל הוא לא מפרש למה פעמים ככה ופעמים ככה.

Kol Tuv,

Reuven Chaim Klein

Beitar Illit, Israel

Check out my book Lashon HaKodesh: History, Holiness, & Hebrew

Lashon HaKodesh: History, Holiness, & Hebrew (Mosaica Press) on Amazon Academia.eduGoogle Scholar LinkedINRabbi Reuven Chaim Klein on TorahDownloads.com

ראו היכל רשי, א, עמ' תתתלט

בתאריך 12 באפריל 2018 בשעה 11:30, מאת Eliyahu Levin <eliy...@gmail.com>:

א כנראה נוסחות רש"י שבידינו לפעמים אינם מדויקים
ב המלה שָבועים אינה חריגה, זו בעצם הצורה הצפויה למלה שאינה מסתיימת בה'.
ג בספירת העומר נראה בכל זאת להעדיף שבועות וצריך להזהר במה שהרבה (בעיקר אמריקאים) נכשלים לומר שני שְבועות לעומר
[אגב בזה נוכחתי, שאצל כמה וכמה לא יעזרו שם הסברים. שְבועות ותו לא מידי!]
ד יש לעיין בלשון המשנה 'שבוע' הוא שבע שנים, יש מנקדים את זה שְבוע. האם זה נכון?
אליהו

בתאריך 12 באפריל 2018 בשעה 11:11, מאת RC Klein <yesh...@gmail.com>:

הנה ידוע ומפורסם לכל שלשון רבים של "שבוע" (במובן ז' ימים) הוא "שבועות" וכך מופיע בתורה "חג שבועות" "שבעה שבועות" וכן עמא דבר בשפה במדוברת. האמנם בספר דניאל כמה פעמים מצינו את המילה "שבועים" שזה לכאורה הלשון רבים של "שבוע". ולכאורה נ"ל לחלק שבתורה מצינו "שבוע" במובן ז' ימים והלשון רבים של מילה זו היא "שבועות" אבל מה שמופיע בדניאל "שבועים" הוא הלשון רבים של המילה "שבוע" במובן ז' שנים, ולא קרב זה אל זה כל הלילה.
אבל אי קשיא, הא קשיא: מצינו פעמים רבות שרש"י בפירושו על הש"ס נוקט את המילה "שבועים" (רבים ל"שבוע" במובן ז' ימים) במקום לכאורה אמור לכתוב "שבועות" (שבת קכא. ד"ה דייה, ר"ה ה. ד"ה אף עצרת, ר"ה ו: ד"ה אלא ד' ימים, ר"ה יט: ד"ה ארבעה ימים וד"ה ואם היתה, זבחים לח. ד"ה שאני התם, ובמסכת נדה כמה וכמה פעמים). ושאלתי בערה בי להבין למה רש"י כותב "שבועים" באלו המקומות ולא "שבועות". ואף במקצת מהמקומות הנ"ל רש"י כותב גם "שבועות" וגם "שבועים" באותו ענין בדיבור אחד!
אני תמהני על דבר זה והנני פונה אליכם לפתור לי את הענין או לציין לי ציונים שדיברו על זה.
אגב, שמעתי שרש"י המציא את המילה "שבועים" לענין ז' ימים והעדיף להשתמש במילה זו ולא ב"שבועות" כדי שלא יתבלבל הקורא בין שבועות לשבועות (לשון רבים של "שבועה"). אך לכאורה זה אינו דא"כ למה לפעמים רש"י כותב "שבועים" ולפעמים כותב "שבועות".

בברכה,
ראובן חיים קליין
ביתר עילית