3 אנחנו / אנו

אוריאל פרנק

מצו"ב עוד שרשור מהעבר על נושא זה (תגובות על הקובץ המצ"ב).

בתאריך 26 ביולי 2014 בשעה 22:26, מאת אוריאל פרנק <frank...@gmail.com>:

> א.  לר' יוסף דוד רוזנברג,
>תיקון:   פרנ"ס מופיע גם בברכת הזן וגם בברכת הארץ (שתיקן יהושע).
>
> ב. ברור שיש מילים שהיו קיימות בזמן התורה, ולא נצרכו לתורה, ולכן אינן מתועדות בה.
>
> ג. צ"ע מה ידוע על שורש זה בשפות אחרות. וכן צ"ע אם המילה קיימת בכל הנוסחים.
למשל, בברכת הארץ, בסידור שלבני תימן, המשפט עם "ומפרנס אותנו"  כלל לא קיים שם.

> ד. לר' יעקב בודנר,
> ייש"כ על המאמר ששלחת.
> ***היכן הוא התפרסם?
>
> כמה הערות:
> 1.  "ולמתעקש לטעון שמטבע אין הכוונה למילים"...
> האם כוונתך לשלול את דעת גדולי מאורי הדורות, הרמב"ם והחינוך?!
> ראה גם באנצ' תלמודית, ערך ברכת המזון, הערות 54-55.
> 2.  קושייתך בסעיף א על התיקון אנו> אנחנו, מדברי רד"ק, היא קושיה נכונה ע"ד הפשט.
אך תירוצך החביב והנחמד - לכאורה איננו יציב ונכון, ע"ד הפשט. הציטוטים שהבאת אינם משכנעים שכל מילה בברכת הארץ ובעלינו לשבח יצאה מפי יהושע, אף אם נקבל את הייחוס, שצ"ע אם לקבלו ע"ד הפשט.
> 3.  לגבי קושייתך בסעיף ג, אכן רבים תיקנו אנו> אנחנו - לא רק בב' מקומות אלו!
> 4. אגב, התיקון אנו> אנחנו, מוזכר כבר אצל רבו של רש"י.
> הניסוח של המתקנים איננו כדבריך  (שהואיל ויהושע תיקנו, זה חייב להיות ע"פ לישנא דקרא), אלא הם קובעים חד משמעית שכך מדויק לומר, תוך התעלמות מהנ"ל ע"פ הרד"ק.
>
> ה. יישר כח לכל המעיינים והמדקדקים בלשון התפילה.
> יה"ר שנזכה להתעמק ולכוון בכל תפילותינו,
> ושה' ישעה לתפילותינו,
> ונזכה להשמדת כל הרשעה ולגאולה שלמה כבר בשנת תשעה הבעל"ט.
> שבוע וחודש טובים,
> אפ"ר

בתאריך 2014 7 25 19:06, מאת "sm" <shmu...@013.net>:

דברים משונים ביותר!

באיזה נוסח תיקן משה רבינו, נוסח אשכנז או ספרד? רק ב'אנו' פתאום נפלה בעיה? באמת כל מה שהפריע לפוסקים במילה אנו הוא רק בעלינו וברכת המזון בגלל שהנוסח שלהם אמור להיות קדמון, וזה אמור להיות מובן מאליו?

ואת עלינו לשבח באיזה נוסח תיקן?

ומה עם כסא כבודו – מושב יקרו?

האם באמת הדעה המקובלת היא דעתו של הרוקח זצ"ל בכל ענין מנין התיבות והאותיות וייחוס מנין זה לאנשי כנה"ג ולמעלה?

שמואל