Kolejna batalia "never ending story"

stribo

Jest temat a zima dopiero przed nami :)
https://www.youtube.com/watch?v=1vZZGaqx3qw&t=0s

Ja najbardziej cenię sobie w samostatkach nie tyle stateczność, co dynamikę i możliwości związane z mechanizacją płata, o czym autor filmu jakby nie chce w ogóle wspominać :). Po prostu, moim zdaniem, nie da się inaczej osiągnąć takiego zakresu prędkości. Może dało by się zmieniać powierzchnię poprzez marszczenie środkowych komór?:)

Stribo

Zbigniew Gotkiewicz

Już było. Znaczy się to marszczenie. Środek skrzydła był wyciągany w dół. Skrzydło bionic bat czy tak jakoś.

paraptaszek

Czy nie jest tak, że dynamika, o której piszesz, jest do uzyskania nie tyle poprzez prędkość w locie poziomym, ale przez skoki przeciążenia - np. w różnych ostrych figurach? Czy potrzeba dużego zakresu prędkości nie służy właśnie m. in. napędzeniu skrzydła do takich figur i przeciążeń?

voice

W dniu 2018-01-13 o 22:42, stribo pisze:
Było już. Marszczyło się ręcznie a potem zasuwało zamek ZIP...

pozdrawiam
v.

Zbigniew Gotkiewicz

Lubię Krzyśka za konsekwencję. No i za to że jak zwykle ani słowem się nie zająknął na temat własnych doświadczeń jako konstruktora :)

Statler

W dniu sobota, 13 stycznia 2018 23:12:34 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Lubię Krzyśka

Ty raz Go lubisz, a potem jakby mniej?

Ty się zdecyduj, bo co ludzie pomyślą?

stribo

W dniu sobota, 13 stycznia 2018 23:07:36 UTC+1 użytkownik paraptaszek napisał:
> Czy nie jest tak, że dynamika, o której piszesz, jest do uzyskania nie tyle poprzez prędkość w locie poziomym, ale przez skoki przeciążenia - np. w różnych ostrych figurach? Czy potrzeba dużego zakresu prędkości nie służy właśnie m. in. napędzeniu skrzydła do takich figur i przeciążeń?

Nie jest tak. Rzecz właśnie w tym aby dynamikę dało się uzyskać w poziomie, blisko ziemi a nie poprzez stratę wysokości. Do tego potrzeba możliwości związanej z mechanizacją płata i modyfikacją profilu a resztę załatwia moc silnika i dobrze skonfigurowany napęd, który oprócz samej mocy musi jeszcze być relatywnie lekki, dobrze wyważony, z możliwie małym efektem odśmigłowym.. i wtedy zaczyna się frajda :)
Stribo

paraptaszek

Rozumiem cię, ale ja mam większą frajdę z ruchu wertykalnego niż horyzontalnego bo spadła mi potrzeba diżych szybkości - czas robi swoje :)

Zbigniew Gotkiewicz

PA to temat którym Krzysiek wogóle się nie zajmował. Dlatego jeśli chcesz dyskutować o poglądach Krzyśka wyrażonych w filmie to trzeba ograniczyć tematykę do latania rekreacyjnego i turystycznego.
A, i jeszcze jedna drobna rzecz która mi się na tym filmie nie spodobała. Do zilustrowania zagrożeń związanych z profilem samostatecznym użyto dwóch przykładów przeciągnięcia skrzydła co trąci mi lekko manipulacją. Oczywiście muszę dodać że nie latam na skrzydłach samostatecznych i być może one przeciągają się jeszcze w plecaku.

fram...@gmail.com

Wszystko co jest w tym filmiku to prawie prawda. Istotna jest cecha samostateczności samego skrzydła. Autor wykazuje samostateczność całego układu tj czasza linki i to co na nich wisi z nisko położonego śr.ciężkości i to jest ok. do momentu kiedy liny są napięte. Samostateczność tak pojęta znika, kiedy liny się luzują. To wtedy ma znaczenie samostateczność profilu. I to jest ważne o tyle, że sama czasza z powietrzem (m3 1,2 kg) swoją masą i dynamiką może narobić bałaganu w przypadku klasyka. Sorry Mazdy wracaj do wieszania kota.

Zbigniew Gotkiewicz

A wracając do filmu to rozkład ciśnień jest podany dla kąta natarcia 6 stopni. Lepiej może jest jednak rozpatrywać sytuację gdy skrzydło jest bliskie podwinięcia, czyli przy kącie natarcia zero stopni. No i oczywiście dużo zależy od tego jaki konkretny profil będziemy analizować :)

Zbigniew Gotkiewicz

A inżynierowi Pawle Szukale któremu wydaje się że stosowanie profilu samostatecznego nie ma sensu w paralotni życzę żeby przeleciał się na jakiejś paralotni z dużą wędrówką środka parcia. Już takich się nie robi, ale może jakaś P4 leży u kogoś w szafie. A z nowszych może jakiś Magus?

cmr...@wp.pl

Ciekawe, czy po czymś takim mocno pieką uszy ?
Najpierw wygłasza się prawdy objawione o bezcelowości stosowania profili samostatecznych. Następnie wypuszcza się dziesiątki jeśli nie setki burków z takowym między ludzi. By, kiedy z racji nasycenia rynku już się nie sprzedają, wracać do tego samego uzasadniając swoją teorię analizami rozmnożonych instruktorów w postaci opinii jednego leciwego ekscentryka, (z którym zespół w zespół układami zawładnęli sobie latanie w tatrach na własność) i nikomu nie znaną pracą dyplomową pisaną przez równie nieznanego w tym małym światku osobnika.
Swoją drogą, zastanawiające jest, przed kim taką pracę się broni ?
Większość rozwiązań ciągle jeszcze powstaje na podstawie metody prób i błędów, czysto doświadczalnie. A ich zasadność zastosowań weryfikuje najczęściej rynek, a nie papierowa opinia OMC inżyniera.

A rynek PPG ocenił je jednoznacznie. Na skrzydłach o klasycznym profilu nikt z napędem latać nie chce.

fram...@gmail.com

Nadaje się do zbioru filmów "zaufaj mi jestem inżynierem".

orzel

Jak to ten instruktor co twierdzi, że lotki scouta nie działają, to faktycznie jest się na kogo powoływać.

furtak

A masz scauta jeśli tak to ustaw je prosto albo w przeciwną stronę i zobaczysz jak bardzo działają

Zbigniew Gotkiewicz

Mazuś tam troszkę wymyśla w tym filmie. Dwa przykłady pierwsze z brzegu. Definicję oraz nazwę profilu samostatecznego znajdzie w każdym podręczniku aerodynamiki, a teraz to i w filmie Dudzinka. A samoloty z reguły mają jakiś tam zapas stateczności i potrafią lecieć po prostej z puszczonymi sterami. Zupełnie jak modele szybowców.

orzel

Nie mam scouta, ale mam lotki na ich wzór, a te jego dyrdymaly, że muszą być za śmigłem są śmieszne.

furtak

I działa czy Ci się tylko się wydaje

fram...@gmail.com

To nie jest śmieszne. To jest niebywałe. Producent paralotni i instruktor. Niebywałe, ale coraz częściej jednak bywałe.

orzel

Działa, lewy trymer musiałem odpuszczac nawet do 1/3, po zastosowaniu lotek wcale lub 1/10.

xcwalter

Cześć
Dementuje plotki jakoby firma Airsport była w jakikolwiek sposób powiązana z firmami paralotniowymi Apco i Ozone.
Paralotnie Force, Speedster i inne składają się tak samo jak paralotnie firmy Dudek, np. w wyniku błędu w technice pilotażu lub przekroczeniu krytycznego poziomu turbulencji.
Uważam za obżydliwą manipulację nie umieszczenie nas na filmie jako przykładów niedoskonałości profilu reflex.
Że własnych skrzydeł reflex nie użyliście, to już manewr marketingowy najniższej i godnej pożałowania próby.
Wniosek? Tonący brzytwy się chwyta.

Walter
www.airaction.pl
:)

Zbigniew Gotkiewicz

Walter. Użycie słowa obżydliwy to jawny antysemityzm.

mali...@gmail.com

W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 23:35:55 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Walter. Użycie słowa obżydliwy to jawny antysemityzm.

A jak powiem że Ty jestes obrzydliwie przystojny inaczej, to będzie objaw antysemicki, czy moze, ksenofobiczny?

Zbigniew Gotkiewicz

Dasz jedynie świadectwo swojemu gustowi. Bo to co piszesz świadczy głównie o Tobie nie o mnie.

xcwalter

W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 23:35:55 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Walter. Użycie słowa obżydliwy to jawny antysemityzm.

Upsss...
:)

Łukasz Ciszewski

8min 45sek filmu. Miałem przyjemność polatać Cesną 182 nad EPNT i dopuki nie zainicjowałem zaktętu leciała całkiem sama (puszczona samopas). Zarówno prędkość (trymer) jest stabilna jak i przechył. Pewnie EXTRA 300 nie jest już tak stabilna ale nie miałem przyjemności sprawdzić natomiast muszę się nie zgodzić z tezą, że samoloty nie polecą same. Całe modelarstwo swobodne polega na ustabilizowanym locie ślizgowym. Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.

stribo

W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 00:45:26 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> A wracając do filmu to rozkład ciśnień jest podany dla kąta natarcia 6 stopni. Lepiej może jest jednak rozpatrywać sytuację gdy skrzydło jest bliskie podwinięcia, czyli przy kącie natarcia zero stopni. No i oczywiście dużo zależy od tego jaki konkretny profil będziemy analizować :)

Ja jestem przekonany, że konstruktor skrzydeł z profilem samostatecznym ( buran reflex np.) wie doskonale jak różnią się takie wykresy przy małych kątach. Po co więc miałby do tego filmu wstawiać obrazki podważające zaprogramowaną tezę?
Stribo

fram...@gmail.com

Bo jest bacą i wydaje się mu, że gada do owiec i baranów.

Zbigniew Gotkiewicz

Naprawdę odniosłem wrażenie po obejrzeniu tego filmu, że konstruktor nigdy w praktyce nie zetknął się z profilem samostatecznym, a zagadnienie zna tylko z kilku marginalnych publikacji. A myślę, że miałby coś do powiedzenia na temat własnych doświadczeń z profilem samostatecznym. Bo chyba do jakiś wniosków doszedł stosując go przez kilka lat. A jeśli do takich, że profil samostateczny nie ma żadnej przewagi nad klasycznym w lataniu napędowym to mimo teoretycznych uzasadnień w filmie została całkowicie pominięta praktyka stosowania takich profili. Brak zrozumienia rozkładu ciśnień na profilu może tłumaczyć dlaczego Notos Carbon nie był rozwijany w momencie gdy trzeba było zrezygnować w konstrukcji glajta ze sztywnych prętów.

ZToniS

Dla mnie bomba!!
Przypomina mi naszą zażartą dyskusję tutaj sprzed lat.
Wtedy prezentowałem pogląd, że te wasze "samostatki" to nic innego jak
paralotnie tak skonstruowane żeby możliwym było przetrymowanie w locie
na większe prędkości (mniejsze kąty natarcia).
I to nadaje im iluzoryczną większą stabilność.
Wtedy o mało nie utopiliście mnie w łyżce wody. Z Gotkiem na czele. :-)
Wtedy też Krzysztof Dudziński twierdził tutaj, że będzie budował
"samostatki" tylko dlatego, bo rynek tego wymaga.
Do dzisiaj nic się nie zmieniło! Tylko taśmy nośne skrzydeł do PPG stają
się coraz bardziej skomplikowane (patrz wątek o Dudkowym PA).

A zapas stateczności to ma każde auto. Jak puścisz kierownicę, to jedzie
prosto.

--
Tonizaur byly PG
P.S. Nie mam monopolu ani na wiedzę, ani na rację.

mali...@gmail.com

Toni to bardzo ciekawe co mowisz
https://www.videoman.gr/pl/100989

Zbigniew Gotkiewicz

Toni. Pamiętam ten twój artykuł. Dyskusja (czyli topienie w łyżce wody) z mojej strony dotyczyła interpretacji zmian po wciśnięciu speeda. Podałeś zmiany jako zmianę kąta zaklinowania a według mnie była to zmiana wyważenia. I tak naprawdę nie było się o co kłócić.

Zbigniew Gotkiewicz

Natomiast Toni, z całym szacunkiem to pojęcie o profilu samostatecznym prezentujesz na poziomie Mazbiego. Może jak wrócisz do latania to przeleciał byś się w końcu na jakimś prawdziwym samostatku?

ZToniS

Nie nazywajmy tego kłótnią :-).
Nazwijmy to dyskusją.
I, o ile pamiętam żaden z nas nie zastosował obelżywych argumentów.
No bo chyba "odwracaniem kota ogonem" nie czułeś się zbytnio dotknięty. ;-)
Inny obyczaj zapanował dopiero jak grupę opanowali PPG-anci.

Ale nie tą dyskusję mam na myśli. Ta o której piszesz była jeszcze
wcześniej.
Chodzi o dyskusję o tzw. "profilu samostatecznym" w paralotniach.
Wtedy twierdziłem, że wystarczy do paralotni "klasycznej" zamontować
taśmy nośne od tzw "samostatka" i będzie też Waszym "samostatkiem".
Krótko mówiąc Wasz "samostatek" jest zrealizowany za pomocą odpowiedniej
konstrukcji taśm nośnych, która trymuje skrzydło na zwiększoną prędkość.
Tworzy to też iluzję większej stabilności skrzydła -> każda paralonia na
speedzie wydaje się być (jest) sztywniejsza/stabilniejsza (ale do czasu!).

Od tego czasu moje poglądy na te sprawy nie uległy zmianie.
No a teraz uzyskały poparcie w omawianych filmikach-dokumentacjach.
Szkoda, że tak późno.

ZToniS

Am 17.01.2018 um 11:24 schrieb Zbigniew Gotkiewicz:
> Natomiast Toni, z całym szacunkiem to pojęcie o profilu samostatecznym prezentujesz na poziomie Mazbiego.

Rozumiem, że >poziom Mazbiego< to Twoim zdaniem jakieś dno.
Mimo to pozostaną przy swoim.
Tzn. m.inn. przy twierdzeniu, że w szmatolocie profil samostateczny nie
ma sensu. Zaczyna mieć dopiero w przypadku lotni, sztywnopłata, czy
szybowca.

> Może jak wrócisz do latania to przeleciał byś się w końcu na jakimś prawdziwym samostatku?

Ze wrócę to mało prawdopodobne. :-( Czasu nie starczy.... :-(
A jak nawet, to do latania swobodnego. A tam nikt jeszcze nie wpadł na
pomysł aż takiego psucia profilu. ;-)

Zbigniew Gotkiewicz

Antoni. Poziom Mazbiego nie uważam za dno, ale za sztukę ludową i naturszczykowatość. Innymi słowy naturalny talent nie poparty wiedzą. A co do różnic w zachowaniach skrzydeł w zależności od profilu to są one olbrzymie. Posłuchaj tęsknoty za Reactionem to może uwierzysz

furtak

A co do tego wszystkiego ma wyważenie glajta może tu pies pogrzebany przecież wszystkie wyczynowe glajty z którymi się ostatnio spotkałem mają zmienny profil wolny klasyk szybki samostatek

fram...@gmail.com

Ło jej, co się dzieje. Obalili szczepionki obalają profil samostateczny w paralotniach. Postaw sobie samostatek i klasyka na wietrze i poszarp jednego i drugiego, popodskakuj. Zobaczysz różnicę. Przeleć się na jednym i drugim. Materac dwuosobowy do pływania też można wytrymować na kształt "s" taśmami. Jaki to będzie wtedy profil. Instruktor i konstruktor, o zgrozo, nie zauważyli, że linki paralotni nie są sztywną konstrukcją. Oczywiście, stateczność wynikająca z niskiego środka ciężkości jest, tylko ona znika, kiedy luzują się linki a paralotnia zaczyna na chwilę być odrębnym statkiem powietrznym. Mówiąc krótko samostateczność skrzydła i stateczność układu skrzydło pilot to dwie różne rzeczy.

Łukasz Serafin "QbaEPP11"

Stare ale chyba można przypomnieć. może ktoś nakręcić to samo tylko z glajtem klasycznym? Trzymane tylko za taśmy A. Za linki speeda też sie tak da. https://vimeo.com/9982594

Zbigniew Gotkiewicz

Łukasz napisał:
"Stare ale chyba można przypomnieć. może ktoś nakręcić to samo tylko z  glajtem klasycznym? Trzymane tylko za taśmy A. Za linki speeda też sie tak da. "

To ja mam jeszcze jedną sztukę i chciałbym żeby mi ją zaprezentował ktoś kto twierdzi że nie ma różnic. Sztuczka polega na tym że łapie się za taśmy A i podciąga w locie cały swój ciężar bez podwinięcia. Kto spróbuje? Mazbi, Dudzinek czy Toni?

furtak

Zbyszku ale pg jest inaczej wyważony niż ppg

ZToniS

Am 17.01.2018 um 18:28 schrieb furtak:
> Zbyszku ale pg jest inaczej wyważony niż ppg

No właśnie Zbigniewie. Skoro i tak prawie wszystko wisi na przednich
rzędach, to co za sztuka na nich się podciągnąć.
A jeżeli chodzi o próbowanie, to na Toniego nie licz. :-(

Zbigniew Gotkiewicz

Co to znaczy inaczej. Podaj mi procent cięciwy tu i tu. Różnice może powodować różnica pomiędzy usytuowaniem punktu wyporu w różnych profilach. A potem się zaczynają wędrówki tych punktów wyporu i zaczynają się też prawdziwe różnice pomiędzy profilami.

cmr...@wp.pl

Tu o nie o umiejętność chodzi ale o skutek tego.Skoro się podciągniesz na taśmach A to wyważenie konstrukcji za pomocą długości olinowania nie ma znaczenia. W końcu wisz tylko na A. Tzn. w jednej konstrukcji uda ci się zawisnąć, a w drugiej no nie za bardzo.

Rusłan Buszczak

Witam!
https://www.youtube.com/watch?v=_KRYCn7faFA

Serdecznie pozdrawiam Ruslan

Zbigniew Gotkiewicz

Czyli zawodnicy którzy marzą o czymś dalej niż dwurzędówka mają o czym marzyć :)

stribo

Ot ciekawostka! Co prawda w kite'ach już dawno latają na jednym rzędzie ale w paralotniach to faktycznie ciekawe, choć w turbulencji to chyba bym się bał. Czy to się w ogóle rozkłada po klapie?:)
Ciekawe też, czy wymyślili do tego jakiś specjalny profil o jak najmniejszej wędrówce środka parcia czy też może właśnie im bardziej samostateczny to lepiej?
Oczywiście dużo stabilności geometrycznie daje już sama czasza, no ale mimo wszystko strach patrzeć:).
Stribo

Zbigniew Gotkiewicz

Czy to się w ogóle rozkłada po klapie?:)

Łatwo sprawdzić. Łapiesz za rząd A, pociągasz i patrzysz co się dzieje ;)

Tomasz Poznański

W dniu czwartek, 18 stycznia 2018 16:33:25 UTC+1 użytkownik Rusłan Buszczak napisał:

> Witam!
> https://www.youtube.com/watch?v=_KRYCn7faFA

Oo! Klasyk a jednak da się latać na rzędzie A :).

Pozdrawiam
Tomek

Zbigniew Gotkiewicz

A skąd wiesz że klasyk?

Rusłan Buszczak

W dniu czwartek, 18 stycznia 2018 17:44:43 UTC+1 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> A skąd wiesz że klasyk?

Tak z innej beczki.
Zbyszek ja się tak czasami zastanawiam, jak by to było, ciekawie poczytać nasz forum, jak byś wziął sobie urlop na miesiąc lub dłużej i zabrał ze sobą Isia z Uriukiem!!!! hehehe

Serdecznie pozdrawiam Ruslan

Zbigniew Gotkiewicz

Rusłan. Czyli nie jest ważne co piszę?

fram...@gmail.com

Na stoku skrzydła same wstają i same latają.

Tomasz Poznański

W dniu 2018-01-18 o 17:44, Zbigniew Gotkiewicz pisze:
> A skąd wiesz że klasyk?

Przecież dla wprawnego oka modelarza, co zrobił wiele modeli w układzie
delty i bezogonowca, to na pierwszy rzut oka z boku widać :).

Tomek

Zbigniew Gotkiewicz

Tomek. Dla wprawnego oka modelarza, to w 1.58 jednak nie klasyk a samostatek.

Statler

W dniu wtorek, 16 stycznia 2018 21:43:24 UTC+1 użytkownik mali...@gmail.com napisał:
> Toni to bardzo ciekawe co mowisz
> https://www.videoman.gr/pl/100989

Ja co prawda nie Toni, ale mój Ojciec Antoni:)

Mali! To świetny film!

Nie mogłeś go pokazać 12 lat temu? No, pewnie nie mogłeś, bo byłeś tak samo w tym temacie niedouczony, jak ja:(
Ale lepiej później, niż wcale;)
Dzięki!

Carlo

> [...]
> Ło jej, co się dzieje. Obalili szczepionki obalają profil samostateczny w paralotniach. Postaw sobie samostatek i klasyka na wietrze i poszarp jednego i drugiego, popodskakuj. Zobaczysz różnicę. Przeleć się na jednym i drugim. Materac dwuosobowy do pływania też można wytrymować na kształt "s" taśmami. Jaki to będzie wtedy profil. Instruktor i konstruktor, o zgrozo, nie zauważyli, że linki paralotni nie są sztywną konstrukcją. Oczywiście, stateczność wynikająca z niskiego środka ciężkości jest, tylko ona znika, kiedy luzują się linki a paralotnia zaczyna na chwilę być odrębnym statkiem powietrznym. Mówiąc krótko samostateczność skrzydła i stateczność układu skrzydło pilot to dwie różne rzeczy.

Tak, tak! A ziemia jest płaska.

Statler